Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 288
Offentligt
2980940_0001.png
Folketinget, Christiansborg, 1218 København K
Københavns Lufthavne A/S
Box 74
Lufthavnsboulevarden 6
2770 Kastrup
www.cph.dk
Tlf.: +45 32 31 32 31
E-mail: [email protected]
CVR nr.: 14 70 72 04
København, 20. februar 2025
Invitation til Transportudvalget og Miljøudvalget vedr. Københavns Luft-
havns initiativer for begrænsning af den lokale miljøpåvirkning
Der har i den seneste tid været stor opmærksomhed omkring den lokale miljøpå-
virkning fra Københavns Lufthavn (CPH) - særligt i form af ultrafine partikler. Der-
for fremsender jeg til udvalgenes orientering en beskrivelse af, hvad Københavns
Lufthavn har gjort historisk for at mindske den lokale miljøpåvirkning, og hvilke til-
tag, som vi netop nu er i gang med for at nedbringe påvirkningen. Derudover vil
jeg gerne invitere udvalgene til at komme på besøg i Københavns Lufthavn, hvor
lufthavnen mere detaljeret kan fortælle om de indsatser, som vi arbejder med.
Hvis udvalgene ikke har mulighed for at besøge lufthavnen, kommer vi gerne i fo-
retræde for udvalgene for at redegøre for lufthavnens initiativer på området.
Københavns Lufthavn står stærkt som internationalt knudepunkt for danskere og
besøgende med mange direkte ruter til hele verden. Øget tilgængelighed tiltræk-
ker udenlandske virksomheder, turister og arbejdskraft til Danmark, ligesom nye,
direkte ruter giver danskerne og danske virksomheder lettere adgang til resten af
verden.
Som landets største infrastrukturknudepunkt og med rollen som international luft-
havn følger et stort ansvar. Det er desværre ikke muligt helt at undgå miljømæs-
sige gener fra lufthavnen. Dog ser vi det som en kerneopgave at begrænse på-
virkningerne af klimaet og miljøet så meget som muligt under hensyntagen til de
samfundsmæssige gevinster, der er ved at drive en international lufthavn.
Luftkvalitet har længe været et fokusområde
Forbedring af luftkvaliteten har været et fokusområde i Københavns Lufthavn de
seneste mange år, og lufthavnen overholder naturligvis alle gældende myndig-
hedskrav på området.
Lufthavnens arbejde med luftkvalitet er forankret som en afgørende del af lufthav-
nens bæredygtighedsstrategi, og har siden 2010 været organiseret gennem vo-
res luftkvalitetsprogram, der er udarbejdet i samarbejde med partnervirksomhe-
der og arbejdstagerorganisationerne.
I luftkvalitetsprogrammet har vi gennem tiden arbejdet med en række fokusområ-
der for at minimere den lokale miljøpåvirkning, herunder det operationelle, ud-
skiftning af grej og køretøjer, arbejdsmiljø, samt innovation og data. De igangvæ-
rende aktiviteter under Luftkvalitetsprogrammet er beskrevet nærmere i det ved-
lagte handlekatalog.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 288: Henvendelse og invitation fra Københavns Lufthavn om initiativer for begrænsning af den lokale miljøpåvirkning
2980940_0002.png
Dertil er vi sammen med vores partnere i gang med at udskifte vores køretøjer og
grej til el-køretøjer eller lavemissions alternativer. Vi arbejder også med at opti-
mere lufthavnens indretning for at reducere unødvendig afbrænding af brænd-
stoffer samt begrænse tomgangskørsel for fly og køretøjer. Her bliver vores ud-
viklingsplaner afgørende for, at lufthavnens drift afvikles så effektivt som muligt.
Hele den nordvestlige del af lufthavnen er bygget i 1960’erne, hvor flyene var
markant mindre end nutidens fly. Vi ønsker at udvikle dette område, så stand-
pladserne passer til moderne fly, der støjer mindre og udleder færre partikler og
CO
2
.
Lufthavnen følger desuden udviklingen vedrørende luftkvalitet i luftfartsindustrien
tæt, og har løbende dialog med øvrige sammenlignelige lufthavne i Europa for at
være på forkant med udviklingen og implementeringen af nye, mulige tiltag.
Nye typer brændstof er afgørende for forbedring af luftkvaliteten
Foruden disse konkrete tiltag, som lufthavnen i forvejen arbejder med, arbejder vi
også på at påvirke andre faktorer, der kan forbedre luftkvaliteten. Det gælder
f.eks. at fremme brugen af bæredygtige flybrændstoffer (SAF – Sustainable Avia-
tion Fuel) og lavaromatisk brændstof.
Københavns Lufthavn har derfor gennem regeringens klimapartnerskab for luft-
fart opfordret til, at midlerne fra passagerafgiften afsættes til en dansk produktion
af SAF. Som en del af det EU-finansierede projekt ’ALIGHT’ har vi målt partikel-
forureningen ved brug af SAF. Målinger på landjorden viser, at der er en reduk-
tion i udledningen af ultrafine partikler med omkring 30 procent på et fly med 34
procent biobaseret brændstof (SAF) i tanken. Det understreger den store positive
betydning, som overgangen til SAF vil kunne betyde for den lokale miljøpåvirk-
ning, og hvorfor brugen af SAF skal fremmes ikke kun for klimaets skyld.
Foruden anbefalinger om bæredygtigt flybrændstof anbefaler Luftfartens Klima-
partnerskab også regeringen at undersøge mulighederne for at udbrede lavaro-
matisk flybrændstof, som potentielt kan have klima- og miljømæssige fordele på
den korte bane. Lavaromatisk brændstof er almindeligt brændstof, der er blevet
renset for mange af de stoffer (aromater), som danner sod og partikler i en flymo-
tor. Brændstoffet er både bedre for klimaet, fordi det medfører færre kondensstri-
ber, samt for miljøet og naboer til lufthavnen, fordi det udleder færre partikler.
Jeg håber, at ovenstående har vakt udvalgenes interesse for at drøfte lufthav-
nens indsatser i forhold til den lokale luftkvalitet. Lufthavnen står selvfølgelig til rå-
dighed, hvis udvalgsmedlemmerne har spørgsmål omkring specifikke områder
vedrørende lufthavnens initiativer.
Med venlig hilsen
Christian Poulsen
CEO
2