Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 279
Offentligt
2978591_0001.png
S TAT U S R A P P O R T 2 0 2 4
ÅRETS PROJEKTER
Analyser af aktuelle
problemstillinger inden for
madspildsdagsordenen
ÅRETS TEMA
Upcycling og holdbarhed
- i kampen for mindre
madspild og fødevaretab
PORTRÆTTER
Mød tre innovations-
virksomheder, der
arbejder med upcycling
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0002.png
INDHOLDS
FORTEGNELSE
2
1
3
FORORD
MADAFFALDSMÆNGDER I DANMARK
10
ÅRETS TEMA
12
MADSPILDSDAGEN
13
FOLKEMØDE
14
SPIS\BAR
18
PRESSE OG SOME
20
MADSPILD I INTERNATIONALT PERSPEKTIV
22
MADSPILDSINITIATIVER
24
MEDLEMMERNES FOKUS
30
INDSATSER OG ANBEFALINGER
32
RAPPORTER VI SÆRLIGT BEMÆRKEDE
34
DANMARK MOD MADSPILD
36
ÅRETS PROJEKTER
40
INNOVATIONSVIRKSOMHEDER
Printet på genbrugspapir
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0003.png
KÆRE
FØDEVAREMINISTER;
KÆRE LÆSER
Med denne statusrapport tager vi temperaturen på
madspildsområdet i Danmark og giver et overblik over
årets indsatser i regi af tænketanken ONE\THIRD.
”ONE\THIRD 2.0” – 2024 SOM OPSTARTSÅR
2024 har været opstartsår for genaktiveringen af tænketanken med en ny bestyrelse
og en ny medlemskreds. Vi har nu 39 dedikerede medlemmer, der repræsenterer
hele fødevareværdikæden, NGO’er, brancheforeninger, forskere og myndigheder. Den
brede sammensætning er afgørende for, at vi kan indfri tænketankens formål om at
styrke den samlede danske madspildsindsats ved at samle relevante aktører og skabe
grundlag for samarbejder på tværs.
Upcycling af sidestrømme i fødevareproduktionen er en tilgang, hvor affaldsprodukter
transformeres til værdifulde ressourcer. Det handler om at se muligheder frem for
begrænsninger – at betragte det, der normalt ville blive smidt ud, som en ressource,
der kan indgå i nye, innovative produkter. Som ordsproget lyder: “One man’s trash is
another man’s treasure”.
Holdbarhed har også været et centralt tema, med særligt fokus på fx korrekt
opbevaring og emballage, forståelse af datomærkninger og anvendelsen af
tilsætningsingredienser, der kan forlænge levetiden af fødevarer og reducere
mængden af mad, der kasseres.
MEDLEMMERNES FOKUS
Vores medlemmer er både engageret i tænketankens aktiviteter og har deres
egne konkrete madspildsindsatser. De fortæller os, at det, der særligt har fyldt
hos dem på madspildsområdet i år, er arbejde med målinger af madspild,
upcycling af sidestrømme fra fødevareproduktionen samt regulering som
fx madspildskonsekvenser af nye EU-begrænsninger i brug af plastik til emballering af
frugt og grønt.
Vi har også spurgt om deres råd til, hvor Fødevareministeriet med fordel kan
fokusere fremtidige madspildsindsatser. Rådene går på 1) at udnytte detailhandlens
nøgleposition til at drive forandring, 2) at prioritere innovation og lovgivning for
ENGAGEMENT OG OPMÆRKSOMHED
Vi har bl.a. deltaget i Folkemødet, afholdt innovationskonference og faciliteret faglige
samarbejder og projekter. Vi har promoveret madspildsdagsordenen gennem oplæg,
netværk og bilaterale møder. Og vi har udgivet flere nye publikationer med inspiration
og information.
Vi har generelt oplevet positiv opmærksomhed omkring madspildsdagsordenen
og tænketankens aktiviteter, som også flere medier har vist interesse for. Det er
opmuntrende at se, hvordan vores arbejde bidrager til at styrke den offentlige debat
om madspild.
cirkulære løsninger samt 3) at styrke indsatsen hjemme hos forbrugerne samt i det
offentlige, både i storkøkkener og via udbud.
FREMTIDEN ER RIG PÅ MULIGHEDER
Madspild er en udfordring, der kalder på handling fra alle samfundsaktører- og niveauer.
Men det er også en udfordring, der rummer enorme muligheder –
for økonomisk vækst, social ansvarlighed samt miljø og klima.
Vi vil fortsætte med at skubbe på for udbredelse af eksisterende
madspildsløsninger og udvikling af nye løsninger samt facilitering
af sa
mspil på tværs. Vi vil samtidig opfordre til øget ansvarlighed
UPCYCLING OG HOLDBARHED
I 2024 har vi haft et centralt fokus på at udforske og fremme erhvervsmuligheder inden
for madspild. Vi har arbejdet med temaerne upcycling og holdbarhed – to aspekter,
der er fundamentale for at mindske madspildet i stor skala.
og forpligtende engagement i fødevaresektoren. Lad os sammen
forpligte os til at mindske madspildet og skabe en fødevaresek
tor
og en forbrugskultur, der både er profitabel og respektfuld over for
vores planet og samfund.
GOD LÆSELYST – OG GOD MADSPILDSKAMP!
LOUISE GADE, BESTYRELSESFORMAND
4
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0004.png
MADAFFALDSMÆNGDER
I DANMARK
Officielle data om madaffald inkl. madspild
Alle EU-lande skal hvert fjerde år kortlæg-
ge madaffald i alle fødevareværdikædeled
fra jord til bord. Miljøstyrelsen har i 2024
udgivet nye rapporter om tre af disse led
(MST2024), hvori der både indgår tal for
madaffald inkl. madspild samt for mad-
spildet alene.
I restaurationsbranchen er mængden af madaffald mere stabil og
Årets rapporter viser, at mængden af
madaffald i Danmark er steget markant på
flere områder siden den seneste kortlæg­
ning. Det gælder især for primærproduktion
og forarbejdningssektoren, hvor mængden
af madaffald i primærproduktionen er steg-
et til 116.629 ton i 2022 – en fordobling i for-
hold til 2018. For forarbejdning og fremstil-
Samlet set spildes der årligt omkring 873.000 ton mad i Danmark,
hvilket sker i hele fødevarekæden fra produktion til forbrug.
blev i 2022 opgjort til 75.634 ton, hvilket stort set svarer til niveauet
i 2018. Dog ses der positive tendenser, da flere restaurationer er
begyndt at sortere madaffald korrekt. Det har øget mængden af
særskilt indsamlet madaffald, som nu bioforgasses i stedet for at
blive forbrændt.
ling er stigningen endnu mere markant med en samlet mængde
på 695.475 ton i 2022, hvilket er 166.474 ton mere end i 2018. En
væsentlig årsag til denne stigning er ophøret af minkproduktionen,
hvor madaffald tidligere blev anvendt som foder og derfor ikke
indgik i affaldsstatistikken. Derudover har en større produktion af
visse fødevarer, som kartofler, også bidraget til mere madaffald.
SIDESTRØMME
ONE\THIRD’s analyse af potentialer for upcycling af sidestrømme
har også udarbejdet en række data om mængder af sidestrømme
fra fødevareindustrien (ONE\THIRD2024). Mængderne er langt
større end de mængder af madaffald, som Miljøstyrelsen opgør. Det
skyldes, at mange af disse sidestrømme anvendes i andre brancher i
dag og derfor ikke betragtes som madaffald, men som sidestrømme
eller restprodukter.
I det omfang mange af disse sidestrømme
kan spises af mennesker og indgå i nye
fødevarer, er der dog tale om et betydeligt
fødevaretab, når de i stedet anvendes i kos-
metik eller som dyrefoder.
MÆNGDERNE I RAPPORTEN ER OPSUMMERET NEDENFOR:
SIDESTRØM
OLIEFRØ PRESSEKAGE
MASK (BSG)
KARTOFLER
SUKKERROER
FRUGT OG GRØNTSAGER:
ÆBLE/PÆRE
KILDE
Olieproduktion
Bryggerier
Fødevareproduktion
Sukkerproduktion
Juiceproduktion
Fødevareproduktion
Kødforarbejdning
Fiskeri og
forarbejdning
Ægproduktion
Mejerier
Kaffebarer og -
produktion
Bagerier
Fødevare- og
drikkevareindustri
TYPISKE
ANVENDELSER
Dyrefoder
Dyrefoder
Dyrefoder
Dyrefoder
Dyrefoder
Dyrefoder
Ukendt
Fiskemel og
dyrefoder
Gødning
Bioaffald
Ukendt
Bioaffald
Ukendt
ESTIMERET
MÆNGDE (TONS/ÅR)
533.500
124.000
98-125.000
172-381.000
4.300
104.000
500.000
150.000
2.100
249.000
100.920
2.880-5.820
Ukendt
DE SAMLEDE MÆNGDER AF MADAFFALD OG MADSPILD 2024:
I TON
PRIMÆRPRODUKTION (2022)
FØDEVAREINDUSTRI (2022)
DETAIL OG ENGROS (2019)
SERVICESEKTOR (2022)
HUSHOLDNINGER (2021)
I ALT:
MADAFFALD
(INKL. MADSPILD)
116.629
694.775
99.800
75.634
507.000
1.493.838
MADSPILD
42.984
457.172
95.858
42.000
235.000
873.014
KORN: HVEDEKLID
ANIMALSKE BIPRODUKTER
FISK OG SKALDYR
ÆGGESKALLER
MEJERI
KAFFE
BRØD
SPILDEVAND
Link til rapporter:
https://onethird.dk/mst2024
6
Link til rapport:
https://onethird.dk/sidestromme2024
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0005.png
8
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0006.png
ÅRETS
TEMA
ÅRETS TO OVERORDNEDE FOKUS-
EMNER FOR ONE\THIRD HAR VÆRET
’UPCYCLING’ OG ’HOLDBARHED’. DET
ER HELT CENTRALE PERSPEKTIVER
I KAMPEN FOR MINDRE MADSPILD
OG FØDEVARETAB. ONE\THIRD HAR
GENNEM OPLYSNING OG AKTIVITET-
ER ARBEJDET FOR AT GIVE BÅDE
FORBRUGERE OG VIRKSOMHEDER
VÆRKTØJER OG VIDEN TIL AT
FORVANDLE
RESTPRODUKTER
UPCYCLING
Upcycling beskriver en proces, hvor en
sidestrøm eller et restprodukt fra fødevare-
industrien, som ellers højst sandsynligt var
endt som affald, forvandles til en værdi-
fuld ressource i andre produkter, fx en ny
fødevare. Upcycling har stort potentiale
blandt primærproducenter og aktører i
fødevareindustrien,
hvor
sidestrømmene
er størst. Men upcycling har også fundet
vej ind i både restaurationsbranchen, hvor
innovative
køkkenprofessionelle
opfind-
er nye måder at anvende restfraktioner, og
i dagligvarehandlen, hvor der fx laves nye
delikatesser eller frisk juice af fødevarer,
der ikke er blevet solgt. ONE\THIRD har
i år både publiceret en analyse af mængder
og potentialer i upcycling og afholdt
SPIS\BAR’-innovationskonference med fo-
kus på upcycling.
HOLDBARHED
Holdbarhed omhandler muligheden for at
mindske mængden af madspild gennem
fx forlængede holdbarheder via tilsæt-
ningsingredienser, korrekt emballage og
opbevaring samt forståelse af fødevarers
datomærkninger. Holdbarhed er således
relevant både i produktionen og hos
forbrugerne. Fødevarestyrelsen har i
mange år arbejdet med at fremme
danskernes forståelse for, hvordan
levetiden af fødevarer forbedres, hvad
enten det er gennem bedre brug af
emballager eller viden om, hvordan
fødevarer holder sig bedst i hjem-
met. ONE\THIRD har i år understøttet
denne indsats, bl.a. gennem en kam-
pagne i forbindelse med Madspilds-
dagen samt ved at sætte emnet på
dagsordenen til årets folkemøde.
OG SIDESTRØMME TIL NYE RES-
SOURCER (UPCYCLING) OG FREM-
ME LÆNGERE HOLDBARHED AF
MADVARER.
10
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0007.png
MADSPILDSDAGEN:
”HOLDBARE VANER REDDER MADEN”
Hvert år den 29. september afholdes Danmarks Nationale Madspildsdag, som skal
sætte fokus på at reducere madspild og belyse de konsekvenser, som Danmarks
årlige madspild har.
ONE\THIRD benyttede i år Madspildsdagen og hele ugen op til, til at sætte fokus på
øget holdbarhed gennem fx korrekt opbevaring af madvarer og brug af sanserne til
at vurdere, hvornår en fødevare kan spises. I den sammenhæng lancerede tænke-
tanken et kampagnekit, som blev benyttet til en fælles kommunikationsindsats fra
ONE\THIRD og medlemmerne af tænketanken rettet mod danske forbrugere. Det
overordnede budskab er, at “Holdbare vaner redder maden”. Budskabet blev delt og
brugt af både tænketanken selv, dens medlemmer og øvrige interessenter samt af
flere medier, som bidrog til den vigtige dagsorden.
FOLKEMØDE: ”MINDRE MADSPILD
GENNEM LÆNGERE HOLDBARHED”
Til det årlige Folkemøde på Bornholm arrangerede ONE\THIRD debatten “Mindre
madspild gennem længere holdbarhed”, hvor bl.a. fødevareministeren deltog. De-
batten satte fokus på forskellige perspektiver i forebyggelsen af
madspild ved at sikre længere holdbarhed af fødevarer. Et ek-
sempel, der blev fremhævet, var biosolutions, som er biologiske
løsninger baseret på naturens egne værktøjer, såsom mikroor-
ganismer og enzymer.
Under debatten blev det bl.a. diskuteret, hvordan debat-
deltagerne selv arbejder med at sikre fødevarers holdbar-
hed, samt hvilke muligheder og udfordringer de ser i deres
virksomhed og branche. Derudover blev flere interessante
temaer i forbindelse med madspildsdagsordenen og
holdbarhed behandlet, herunder regulering og lovgivning,
teknologiske løsninger og adfærdsændring.
Publikum havde desuden mulighed for at smage på biosolutions, såsom ”smart-
brød” (brød tilsat enzymer) og skyr produceret med freshQ-ingredienser, som giver
forlænget holdbarhed.
ER DINE MADVANER HOLDBARE?
M \DSPILDSD \GEN
12
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0008.png
SPIS\BAR’-INNOVATIONSKONFERENCE:
UPCYCLING SOM INNOVATIONSDRIVER
For anden gang afholdt ONE\THIRD den innovative madspilds-
konference SPIS\BAR’, der samler aktører fra alle dele af føde-
vareværdikæden til en dag med fokus på madspild. Formålet med
konferencen er at stille skarpt på, hvordan vi fremmer innovation og
sikrer, at flere får gavn af nye og eksisterende løsninger. Dette år var
upcycling og sidestrømme på dagsordenen.
Årets SPIS\BAR’-konference bød omkring 65 gæster velkom-
men i CPH Food Spaces´lokaler i Kødbyen i København til en dag
med præsentation af tænketankens nye studie om potentialer og
mængder af sidestrømme i Danmark, kreative workshops og spæn-
dende oplæg fra virksomheder, der alle arbejder med upcycling,
såsom 7-Eleven, Grounded, BRØL, Frankly, Lillow, Banana Cph og
Endless Food Co.
ONE\THIRD’s bestyrelse startede og afsluttede dagen med at be-
tone vigtigheden af upcycling som agenda og behovet for at komme
i gang og samarbejde om løsningerne på tværs af værdikæden.
14
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0009.png
“NÅR MAN LAVER EN RAMME, SOM DEN I HAR LAVET MED SPIS\BAR’, SÅ KOMMER FOLK
IND MED DET RETTE SINDELAG. DET ER KLART ET AF DE BEDSTE EVENTS, JEG HAR
VÆRET TIL I LANG TID. SPECIELT DET HER MED, AT DER VAR SÅ MANGE FOLK MED FOR-
SKELLIGE BAGGRUNDE. DET SKABER EN FORM FOR MAGISK SET-UP AF MULIGHEDER
FOR AT FINDE NYE SAMARBEJDER”
MARCUS BYRGESEN,
GROUNDED
“JEG HAVDE MEGET STORT UDBYTTE AF AT HØRE OM ANDRE
VIRKSOMHEDERS ERFARINGER OG OPLEVELSER MED UPCYC-
LING, FX HVORDAN DE MARKEDSFØRER PRODUKTER, DER ER
LAVET AF SIDESTRØMME. DET VAR SPÆNDENDE AT DELTAGE
TIL WORKSHOP MED FOKUS PÅ MASK, SOM ER DEN SIDESTRØM,
VI ARBEJDER MEGET MED, OG HØRE ALLE DE MANGE IDEER,
FOLK HAVDE OM DET, OG HVAD MAN KUNNE GØRE MED DET.”
ANDERS HERMANN JENSEN,
BRØL
“DET ER POSITIVT, NÅR MAN SAMLER DE
AKTØRER, SOM ER INDEN FOR FELTET
UNDER ÉT TAG. DET VISER, AT DER ER
EN BEVÆGELSE I GANG - AT DET IKKE ER
SMÅ ENKELTE SILOER, DER ARBEJDER
FOR SIG SELV, MEN AT DER ER NOGET
STØRRE I GANG.”
CHRISTIAN BOWALL,
ENDLESS FOOD CO
16
17
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0010.png
PRESSE
OG SOME
SUCCESFULD PRESSEDÆKNING
I 2024 blev der gennemført to PR-aktiviteter; en med fokus på Den Nationale Mad-
spildsdag og en i forbindelse med konferencen SPIS\BAR.
Presseindsatserne resulterede i flere fine artikler, hvor de udarbejdede grafikker
blev brugt. Et helt opslag i Politiken Lørdagsliv, en online artikel samt fem artikler i
fagpressen. Ud over pressemeddelelserne gav formanden interview til tre medier,
ligesom andre bestyrelsesmedlemmer også blev interviewet.
Presseindsaten i forbindelse med SPIS\BAR resulterede desuden i et tema i
FødevareWatch med fokus på vilkår og muligheder for upcycling. De cases, der
her blev anvendt, var relateret til til SPIS\BAR.
DIREKTE OMTALE AF ONE\THIRD
CITAT FRA ONE\THIRD
GENGIVELSE AF NØGLEBUDSKABER
LINK TIL HJEMMESIDE
100 %
100 %
88%
37%
HØJ AKTIVITET PÅ LINKEDIN
HØJ
ETHY
L
ÆBLE
TOMATR
E
PÆRER R
BLOMM
FERSKN ER
BANAN E
ER
FORS
K
OPBE ELLIG
V
TIL FO ARING
RSKE
TYPE
LLIGE
R
OG G FRUGT
RØNT
EN
HAV EN
TI
OG LAV L HØJ-ETHYLENKASSE
-ETHYL
EN-GAS -GAS
-MAD
ETHY
LEN
Over året er ONE\THIRD udkommet med 82 indlæg, svarende til mere
HOLD
ST
SIDSTE
end 1,5 om ugen omhandlende relevant information, data og aktiviteter
YR PÅ
O
SPIS
IKKE
inden for madspildsområdet.
ANTAL VISNINGER
ANTAL INTERAKTIONER
160.000
2.500
LAV
ETHY
L
AGURK
DILD
PERSIL
ASPARGLE
E
PORRE S
ROSENK R
ÅL
OG
BEDST F
ANVEND
ELSESDA
T
ØR - OF
TE GOD
EFTER
EN
SKAB
/ KAS
LÆG H
SE
OG KNO ÅRDE RODFRUG
LDEDE G
SOM KA
RØNTSATER
OG PAS RTOFLER, RØD GER
TIN
BED
MØRKT AK I ET KØLI ER
GT
RUM
KØLESKA ELLER I
BET.
OPBE
V
STUE AR BRØD
T
I DEN EMPERAT VED
EMBA RIGTIGE UR
LLAG
E
BRUG
SANSER
NE
BRØDKA
ELLE SSE
BRØDPR
OSE
MØRKT
LUFTTÆ &
T
MÅNE
1
D
FRYS
FØDEVA DINE
RER NED
FISK: C
RS: 1-2
IRKA 3
UGER.
RØGET
FISKEFA
2
KØKK
ENBO
RD
TOMA
NEKTART, BANAN,
IN, MEL
KIWI,
ON,
UMODN CITRON OG
E
HAR DET AVOCADOER
STUETEM BEDST VED
PERATU
R.
KØLE
SK
GRØNTS
ABSSKUF
FRA VAAGER, DER KOM
FE
DANMA RMERE LANDE MER
I KØLES RK, HAR DET END
GO
KA
ER FX BSSKUFFEN. DT
APPELS . CITRONER OG DET
AUBERG INER, MEN O
OG KRY INER, PEBERFRGSÅ
DD
U
SIG GODERURTER HOLDGT
ER
T I SKU
FFEN.
KØLE
NÆST SKAB
PRODUC EN AL DANSK
GRØNTB ERET FRUGT
ØR
OG
ÆBL HOLDES PÅ
SVAMP ER,PÆRER, BÆ KØL:
E,JORDB
R,
AGURK,G ÆR, SALA
T
SPINATULERØDDER, ,
OG LØG.
3
4
.
FARS: 2
MÅNED
ER.
FED FIS
PØLSER: K: 2-3 MÅNED
ER
2-3 MÅ
NEDER. .
FEDT SV
INEKØD
: CIRKA
3 MÅNED
ER.
HAKKET
OKSEKØ
D: CIRK
A
4 MÅN
EDER.
MÅNED
ER
ORIGI
EMBALNAL
LAGE
DU BE
SMIDEHØVER IKKE A
HVIS DEHELE FØDEVA LTID AT
RN
R ER M
UG PÅ ED UD,
HÅRD
EN.
E OG
GRØN
MIND
T
R
8
6
5
DU KAN
SAGER OG E VANDHO
DET AN NØJES MED A
FRUGTER LDIGE
GREBNE
T
OMRÅD FJERNE
E.
7
MAGER
FISK: 3
-6 MÅN
RØGET
EDER.
KØD: 4-
6 MÅN
MAGER
EDER.
T SVIN
HVIDLØ
EKØD: C
KRYDDERG, CHILI, FRIS IRKA 6 MÅN
EDER
SELLERI URTER, INGEF KE
SQUASH, BROCCOLI, PEBÆR, GULERØD
DER,
: CA 6 M
ERFRUG
TER OG
ÅNEDER
.
9
HÅRD
FJERN
E OS
+ BREDDDEN MUGRAMT
TE
EN PÅ D
E
IN FING DEL
ER.
KYLLIN
G:
NON
DEN HV
OG FJERIDE ‘PELS’ DER
ES
NES MED
RESTER EGET MYCELIUM
AF FX.
JORD. ,
CHAM
PIG
10
.
OKSEKØ
D: CIRK
LAMMEK
A
ØD: CIR 10 MÅNEDER.
KA 10 M
ÅNEDER
.
8-10 M
ÅNEDER
18
19
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0011.png
I INTERNATIONALT PERSPEKTIV
BINDENDE NATIONALE MÅL
FOR MADSPILDSREDUKTIONER
I 2023 fremsatte EU-Kommissionen et forslag til revision af EU’s af-
faldsrammedirektiv om bl.a. madaffald, som omfatter nye og juridisk
bindende mål for reduktion af madaffald, inklusiv madspild, inden ud-
gangen af 2030. De foreslåede mål er:
• 10 % inden for forarbejdning og fremstilling
• 30 % per indbygger i detailhandelen, restaurationsbranchen og
husholdningerne
Forhandlingerne har kørt henover 2024, hvor EU-Parlamentet har
ønsket mere ambitiøse målsætninger.
Nye bindende reduktionsmål vidner om politisk fokus på at be-
kæmpe madspild og mindske miljømæssige påvirkninger fra føde-
varesektoren, men målene er også blevet kritiseret for at være util-
strækkelige i forhold til at leve op til fx EU’s Farm to Fork-strategi og
FN’s verdensmål 12.3, hvor målet er at halvere madspild på tværs
af hele forsyningskæden inden 2030. De nye bindende måltal
inkluderer ikke fødevaretab fra landbrugssektoren.
ISO/CD 20001:2024 – EN NY STANDARD FOR MADSPILD
Arbejdet med den kommende madspildsstandard ISO/CD 20001:
2024 (N092) er i fuld gang og har til formål at skabe et globalt
rammeværk for måling og reduktion af madspild. Tænketanken
ønsker at understøtte arbejdet med udvikling af en international
standard og har derfor udpeget Hørkram som repræsentant i
arbejdsgruppen. Processen involverer internationale møder og
diskussioner om centrale emner som målemetoder og krav til audi-
torers kompetencer.
Med 28 aktive medlemmer og 33 observatører er der stort fokus
på at udvikle en standard, som kan implementeres bredt og styrke
indsatsen mod madspild på tværs af sektorer. En af de væsentligste
fordele er, at standarden kan integreres med eksisterende systemer,
hvilket gør den relevant for virksomheder i hele verden. Derfor for-
ventes det, at større virksomheder hurtigt vil tilslutte sig standarden.
Det vil også medføre et større behov for certificering, og rammerne
herfor er i fokus, når den danske arbejdsgruppe mødes.
20
MADSPILD
MULIGE MADSPILDSKONSEKVENSER
AF NYE BEGRÆNSNINGER I PLASTIK-
EMBALLERING AF FRUGT OG GRØNT
Forhandlingerne
om
EU’s
emballage-
forordning, som indeholder et forslag
om begrænsning af plastikemballage til
frugt og grønt, har rejst bekymringer om
potentielle konsekvenser for øget mad-
spild. Plastik anvendes bl.a. til at forlænge
holdbarheden af friske fødevarer ved at
beskytte dem mod fugt, kontaminering og
mekaniske skader. Kritikere af forbuddet
påpeger, at hvis ikke effektive alternativer
udvikles, kan det føre til en stigning i spild
af hurtigt fordærvelige varer som salat og
agurker. Samtidig understreger fortalere
for forbuddet, at overforbrug af plastik
har alvorlige miljømæssige konsekvenser,
og at genanvendelige eller biobaserede
materialer kan erstatte plastik uden at øge
madspild, hvis de implementeres korrekt.
ONE\THIRD følger arbejdet tæt.
ONE\THIRDS ARBEJDE PÅ
DEN INTERNATIONALE ARENA
Ud over at følge med i internationale
reguleringstiltag på madspildsområdet har
året også budt på flere øvrige aktiviteter på
den internationale arena. ONE\THIRD har bl.a.
bidraget med viden til EU’s Food Loss and
Waste Prevention Hub, haft udenlandske de-
legationsbesøg og deltaget i bilateral spar-
ring med madspildsaktører fra 15 forskellige
lande samt EU.
21
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0012.png
2024 HAR BUDT PÅ FLERE NYE MADSPILDSINITIATIVER I DANMARK
2024
22
FORUDEN TÆNKETANKENS EGNE. VI FØLGER DEM MED SPÆNDING
OG SPILLER IND, HVOR DET GIVER MENING. HER UDDYBER VI NOGLE
AF DEM, VI SÆRLIGT HAR BIDT MÆRKE I.
NATIONAL MADSPILDSSTRATEGI
I marts udkom Fødevareministeriet med Danmarks første nationale
madspildsstrategi, som ONE\THIRD har anbefalet i en årrække.
Strategien dækker perioden 2024­2027 og er opdelt i fire arbejds­
spor med i alt 15 initiativer. Arbejdssporene er: 1) inddragelse af
aktører og forenkling af regler, 2) opbygning af viden om effektive
løsninger, 3) oplysning og værktøjer til at reducere madspild samt
4) internationalt samarbejde.
Fire af initiativerne vedrører ONE\THIRD, bl.a. videreførelse af
tænketanken selv, drift af Danmark Mod Madspild og afholdelse af
årlige innovationskonferencer. Andre væsentlige initiativer er fx til-
skudsordning til transportmidler til madspildsorganisationer, der
omfordeler overskudsmad samt en særpulje til madspildsprojekter
under GUDP. Madspildsstrategien kan ses
her.
med lokale frivillige og sociale organisation-
er, fx Stop Spild Lokalt eller Wefood, som
også bliver faste MadPlus-partnere. Projek-
tet sigter mod at redde 4.000 ton fødevarer
årligt, hvilket svarer til 6,5 millioner måltider.
MadPlus repræsenterer en ny tilgang til at
samle, fordele og donere overskudsmad, hvor
frivillige organisationer for første gang får
betaling for den ydelse, de leverer i kampen
mod madspild i dagligvarehandlen. Læs
mere
her.
FØDEVARESTYRELSENS
KAMPAGNE ”TA’ MADANSVAR”:
I 2024 markerede Fødevarestyrelsen
KLUB 12.3
I kølvandet på Danmarks nye madspildsstrategi etablerede Minister
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Jacob Jensen (V), i septem-
ber madspildsklubben Klub 12.3. Klubbens medlemmer består af
topledere fra 10 store danske fødevarevirksomheder, herunder
COOP, Aarstiderne og Too Good To Go. Virksomhederne forpligter
sig hver til at engagere 20 samarbejdspartnere i madspildsarbej-
det. Det kan fx ske ved, at de bliver en del af tænketankens frivillige
reduktionsaftale ’Danmark Mod Madspild’. Selina Juul fra forening-
en Stop Spild af Mad er klubbens ambassadør, og klubben holdt sit
første møde i FN-Byen ifbm. Madspildsdagen
her.
madspildsdagen
med
kampagnen
”Ta’ Madansvar”, som både oplyser
danskerne om de enorme mængder
mad, vi smider ud i Danmark, og om,
hvor-dan man som borger selv kan
være med til at reducere sit mad-
spild
derhjemme.
Kampagnen
indeholder en række værktøjer
som ugeskemaer til mad og skilte
til køleskabet, og derudover
har Fødevarestyrelsen samlet
en række råd og guides til at
bekæmpe madspild, fx plan-
MADPLUS: NYT LANDSDÆKKENDE
INITIATIV MOD MADSPILD
FødevareBanken og Salling Group har i november lanceret Mad-
Plus, der er et partnerskab med mål om at bekæmpe madspild i
hele Danmark. Fra januar 2025 vil Salling Group’s ca. 700 butikker
enten blive koblet på FødevareBankens ruter eller samarbejde
lægning
af
indkøbsturen,
eller hvordan man undgår
impulskøb. Se mere
her.
23
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0013.png
HVAD HAR FYLDT I 2024?
VI HAR SPURGT VORES MEDLEMMER OM, HVAD DER HAR FYLDT FOR
DEM I DET FORGANGNE ÅR, SAMT HVILKE OMRÅDER DE HÅBER, VIL FÅ
ØGET OPMÆRKSOMHED FREMOVER. HER PRÆSENTERER VI ET UDPLUK
AF DERES SVAR.
GS1
”I 2024 forpligtede 22 globale dagligvare-
giganter sig til at skifte til 2D-stregkoder som
et led i indsatsen mod spild”
BUREAU VERITAS
”Vi har arbejdet fokuseret med ISO-stand-
arden for madspild og arrangeret debatter
om madspild, blandt andet sammen med
fødevareministeren.”
COMWELL
‘”Vi har implementeret et nyt madspilds-
målesystem”
REGION HOVEDSTADEN
”I år har vi særligt fokuseret på afdelings-madspild og udviklet
standarder for madspildsprocenter, som vores køkkener kan benyt-
te til målsætning.”
COMPASS GROUP
“Vi har fokuseret på registrering af madspild og arbejdet med at
reducere produktionsspild ved at inspirere til brug af hele råvaren.”
HOTEL- OG RESTAURANTSKOLEN
”Vi har igangsat upcycling-projekter, hvor skræller og rester fra bl.a.
undervisning systematisk indsamles og omdannes til innovative
produkter som marmelader og saucer.”
TEKNOLOGISK INSTITUT
“Vi har arbejdet med at styrke samarbejder på tværs af sektorer ved
at nedbryde barrierer for partnerskaber.”
HVAD HÅBER I, DER
KOMMER MERE FOKUS
PÅ FREMADRETTET?
GS1
”Fremadrettet er der behov for fokus på systemiske løsninger, hvor
detailhandlen spiller en nøglerolle som både magtindehaver og
drivkraft for forandring.”
BUREAU VERITAS
”Vi håber, at det internationale arbejde med ISO-madspildsstand-
arden bliver inkluderet, især når det gælder tekniske standarder
som målemetoder.”
COMWELL
”I Comwell håber vi, at der kommer mere fokus på, hvordan mad-
spild kan blive til nye måltider gennem fx upcycling.”
SPORA
”Vi ønsker, at processen for novel food-godkendelser bliver hur-
tigere, så vi kan fremme upcycling og udviklingen af innovative
fødevarer.”
HOTEL- OG RESTAURANTSKOLEN
”Vi ønsker, at kompetencer indenfor madspild bliver styrket ved at
integrere det i undervisningen på erhvervsskoler og lignende.”
TOO GOOD TO GO
”Fremadrettet ser vi, at der vil blive fokuseret
på forbrugeren og forbrugerens rolle i forbin-
delse med madspild.”
REGION HOVEDSTADEN
”Vi håber, at der kommer et fokus på offent-
lige køkkener i forbindelse med madspilds-
dagsordenen.”
COMPASS GROUP
”Fremadrettet ser vi et større fokus på, hvor-
dan vi reducerer madspild i private hjem og
på lokalt niveau.”
TEKNOLOGISK INSTITUT
“Fremadrettet skal der være fokus på at stille
krav til detailhandlen, da de både kan påvirke
leverandørerne og giver adgang til afgøren-
de data om forbrugsmønstre.”
24
25
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0014.png
Jespers Torvekøkken, en af Danmarks førende cateringvirksomheder, har
gjort madspild til en kerneprioritet. De har produktion i både Søborg,
Aarhus/Aalborg og Kolding, driver 80 kantiner fordelt over hele landet og
serverer hver dag mere end 10.000 måltider. Ifølge Jespers Torvekøkkens
data (fra frokostkøkkenerne) udgør madspild 41 % af det samlede mad-
affald, hvor især buffetmad og overproduktion er store syndere. Buf-
fetspild er svært at undgå på grund af fødevaresikkerhedskrav, og
en lav pris på frokostordninger kan føre til mindre forpligtelse blandt
medarbejdere til at melde fra, hvis de ikke spiser med.
Salling Group, Danmarks største dagligvarekoncern, har de seneste år intensiveret ind-
satsen mod madspild. De har opnået et madspildsniveau på kun 2,04 % i Danmark, men
der er stadig udfordringer.
Regler om moms og donationer gør det besværligt at aflevere visse varer til velgøren-
hed eller dyrefoder, mens produktion i butikker som bagere og slagtere ofte genererer
mere affald end eksterne leverandører. En anden udfordring er korrekt affaldssorter-
ing i butikkerne. For at hjælpe medarbejdere er der bl.a. blevet eksperimenteret med
bedre placering af affaldsbeholdere og øget fokus på træning i sorteringsrutiner.
‘‘MADSPILD ER IKKE BARE ET
MILJØPROBLEM, DET ER OGSÅ
EN ØKONOMISK UDFORDRING
– OG VI TAGER DET ALVORLIGT ‘‘
– Michelle Rahbek, Bæredygtigheds og
udviklingskonsulent hos Jespers Torvekøkken.
“MADSPILD ER EN FÆLLES UDFORDRING, OG VI
ARBEJDER HVER DAG PÅ AT FINDE SMARTERE
LØSNINGER”
– Hanne Stendys, Salling Groups bæredygtighedsteam.
VEJEN FREM: UPCYCLING, DATA OG LOKAL TILPASNING
Salling Groups madspildsindsats starter i butikkerne, hvor prisnedsættelser tæt
på udløbsdato, salg via Too Good To Go og donationer til FødevareBanken og
Wefood spiller en afgørende rolle. Bagværk, der ikke sælges i butikkerne, bliver
upcyclet til produkter som rasp – et tiltag, der både reducerer spild og skaber nye
forretningsmuligheder.
En central del af strategien er kontrol og justering af varebestillinger baseret på
salgsdata. Hver butikschef modtager daglige rapporter over deres madspild
målt i økonomisk værdi. På den måde kan bestillinger justeres for at minimere
INNOVATIVE LØSNINGER, DER GØR EN FORSKEL
Siden 2020 har Jespers Torvekøkken arbejdet målrettet på at reducere madspild ved at kombinere
teknologi, samarbejde og kreativitet.
Jespers Torvekøkken har iværksat flere initiativer for at nedbringe madspild. I 2024 introducerede de
f.eks. deres ”madspildsscore”, der giver køkkenchefer overblik over deres indsats mod madspild og
ydermere er et konkret dialogværktøj til intern og ekstern brug.
Fremadrettet vil Jespers Torvekøkken fastholde indsatsen for at reducere madspild ved bl.a. at styrke
dataindsamlingen, uddanne medarbejdere og finde innovative løsninger, der gør en forskel – for både
miljøet og økonomien.
overskud, uden at hylderne bliver tomme. Salling Group arbejder kontinuerligt
med at forbedre processerne med et særligt fokus på datadrevne løsninger og
en lokal tilpasning af sortiment.
26
27
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0015.png
Scandic, Nordens største hotelkæde med 280 hoteller – heraf 27 i Danmark, har et mål om at
være førende inden for bæredygtighed i hotelindustrien. Derfor har de skabt flere målrettede
tiltag, der bl.a. omfatter en dedikeret indsats i forbindelse med reduktion af madspild, og
GRØNNE LØSNINGER
TIL OVERSKUD
For at minimere spild arbejder Nordic Greens
strategisk med robuste plantesorter, der
bedre kan modstå klimaudfordringer som
temperaturudsving.
Overskudsproduktion,
der opstår, når planterne leverer mere end
forventet, sælges videre til andre kunder,
hvilket eliminerer overproduktion. Odense
Zoo er også aftager af overproduktionen og
modtager ugentligt ca 100 kg. salatblade til
søkøerne.
Derudover laver Nordic Greens ugentlige
spildmålinger, der har givet dem en værdifuld
indsigt. Den største læring handler dog om at
finde aftagere til de grøntsager, der ellers ville
gå til spilde.
de har i den forbindelse opnået en reduktion på hele 25 % i madspild fra 2022 til 2024.
VI HAR ET ANSVAR FOR AT MINIMERE VORES MADSPILD OG
AFTRYK PÅ MILJØET, OG DET KRÆVER BÅDE INNOVATIVE
LØSNINGER OG DEDIKATION FRA VORES MEDARBEJDERE
- K A R S T E N F E LVA N G N I E L S E N , S C A N D I C .
De har særligt oplevet udfordringer med madspild i buffeter og blandt børnefamilier,
da børn ofte tager mere end de kan spise. Buffeter er generelt en udfordring i forbindelse
med madspild, men portionsanretninger er væsentligt dyrere i drift.
MÅLING OG NYE TILTAG
En hjørnesten i deres indsats mod madspild er målesystemet IO Living, som benyttes
i alle Scandics køkkener til præcist at måle madaffald inden det bliver smidt i en
biokværn. Dette har ikke kun reduceret madspild, men også gjort det muligt at omsætte
spild til økonomiske termer – en tilgang, der skaber øget bevidsthed blandt personalet.
Scandic har desuden lanceret kreative løsninger som “yesterdays heroes”, hvor
overskudsvarer genbruges i nye retter og samarbejder med producenter som
Banana Copenhagen, der genanvender overskydende bananer til kageproduktion.
Selv kaffegrums genanvendes nu til svampedyrkning, hvilket årligt sparer 5-6 ton
madaffald.
For Scandic er kampen mod madspild en kontinuerlig indsats, hvor en holistisk
tilgang er helt nødvendig for at opnå langsigtede resultater. Næste skridt i deres
indsats mod madspild er reduktion tidligere i fødevareværdikæden gennem
samarbejde med producenter.
28
29
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0016.png
MEDLEMMERNES
MADSPILDSINDSATSER
OG ANBEFALINGER
FREMADRETTET
T R E G O D E R Å D F R A M E D L E M M E R N E T I L F Ø D E VA R E M I N I S T E R E N
FOR ONE\THIRDS MEDLEMMER HAR ÅRET VÆRET PRÆGET AF FREM-
SKRIDT PÅ MADSPILDSOMRÅDET, OG DER HAR BL.A. VÆRET FOKUS
PÅ AT STYRKE SAMARBEJDER OG NETVÆRK SAMT ARBEJDET MED
MÅLING OG STANDARDISERING AF MADSPILD.
DER ER OGSÅ BLEVET ARBEJDET MED FLERE INNOVATIVE LØSNINGER
SOM KREATIV BRUG AF RÅVARER OG UPCYCLING AF SIDESTRØMME.
POLITIKKER OG REGULERINGER, SOM EU’S AFFALDSRAMMEDIREKTIV
OG EMBALLAGEFORORDNINGEN, HAR SAT ET SÆRLIGT FOKUS PÅ
REDUKTIONSMÅL OG PLASTIKFORBRUG. SAMTIDIG ER TEKNOLOGISKE
LØSNINGER BLEVET UDVIKLET FOR AT FREMME EFFEKTIVITET OG
REDUCERE SPILD.
UDNYT
DETAILHANDLENS
NØGLEPOSITION
Detailhandlen kan drive forandring ved at skærpe
krav til datovarer, fremme donationer og bruge
deres indsigt i forbrugsmønstre. De kan sætte
standarder for leverandører og støtte udviklingen
af systemiske løsninger.
FREM INNOVATION
OG CIRKULÆR LOVGIVNING
Fremskynd godkendelser for upcyclede produkter
og tilpas lovgivning til at understøtte donationer og
cirkulære løsninger. Byg på internationale stand-
arder som ISO for at sikre fælles mål og metoder.
STYRK INDSATSER I
DET OFFENTLIGE
OG HOS FORBRUGERNE
Offentlige storkøkkener og forbrugere spiller en
central rolle i madspildsreduktion. Indfør mål for
reduktion af spild i offentlige køkkener og integrér
løsninger som tallerkenspildsmålinger. Brug
madspildsreduktion som kriterium i offentlige
udbud, og frem adfærdsændringer hos forbrugerne
gennem oplysning.
30
31
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0017.png
2024 har budt på flere nye madspildsrapporter
foruden tænketankens egne. Vi følger dem med
spænding og spiller ind, hvor det giver mening. Her
uddyber vi nogle af dem, vi særligt har bidt mærke i.
RAPPORTER
VI SÆRLIGT
BEMÆRKEDE
NORDISK MINISTERRÅD: BREAKING
BARRIERS: EMPOWERING EFFECTIVE
FOOD WASTE SOLUTIONS IN THE
NORDIC COUNTRIES
I september lancerede Nordisk Ministerråd
rapporten Breaking Barriers: Empowering
Effective Food Waste Solutions in the Nor-
dic Countries. Rapporten indeholder anbe-
falinger til, hvordan vi kan mindske madspild
i Norden gennem politiske initiativer. Det står
klart, at frivillige aftaler ikke er nok, hvis vi skal
nå FN’s verdensmål 12.3 om at halvere mad-
spild inden 2030 – der er brug for mere am-
bitiøse og strammere politiske tiltag.
Rapporten fungerer som en håndbog med
praksiseksempler på madspildsreduktion i
de nordiske lande. Den er målrettet politikere,
beslutningstagere og embedsmænd og fo-
kuserer på, hvordan aktører i værdikæden
kan bidrage til at mindske madspild.
Ét eksempel er det islandske projekt 100 % Fish, ledet af Iceland
Ocean Cluster, som har opnået en 80 % udnyttelsesgrad ved at om-
danne sidestrømme som fiskehoveder, skind og ben til produkter
som kosmetik, kosttilskud og tekstiler. Teknologiske fremskridt har
været afgørende for projektets succes, men en væsentlig barriere
har været at overbevise fiskerivirksomheder om værdien af samar-
bejde. Her har Ocean Cluster Network spillet en central rolle i at
fremme samarbejdet mellem virksomheder, forskere og startups.
EU: REDUCING FOOD LOSS AND WASTE
– EXAMPLES OF VOLUNTARY AGREE-
MENTS + RAMMEDIREKTIV
Selvom Nordisk Ministerråds rapport argu-
menterer for, at frivillige aftaler alene ikke er
tilstrækkelige, spiller de stadig en afgørende
rolle i bekæmpelsen af madspild.
EU-Kommissionen (DG SANTE) udgav i juni
KU: BEKÆMPELSE AF MADSPILD
– SAMSPIL MELLEM VÆRDIER, VALG OG VANER
Forskningsprojektet Bekæmpelse af madspild – samspil mellem
værdier, valg og vaner undersøger, hvordan madspild kan redu-
ceres ved at analysere samspillet mellem værdier, valg og vaner.
Projektet fokuserer på interaktionen mellem detailhandel og for-
brugere.
En landsdækkende spørgeskemaundersøgelse viser bl.a.:
• Ældre ser bekæmpelse af madspild som et individuelt ansvar,
mens yngre i højere grad betragter det som både et individuelt
og kollektivt ansvar.
• Økonomiske hensyn vægter tungere end klimahensyn hos de
fleste danskere.
• Synlighed omkring madspild i detailhandlen har begrænset
effekt på madspild i hjemmet, hvilket peger på et potentiale for
at gøre hjemligt madspild mere synligt.
• Projektet løber fra 2022-2025 og er støttet af Velux Fonden. Det
er et samarbejde mellem Københavns Universitet og aktører
som Forbrugerrådet Tænk, FødevareBanken, Stop Spild Lokalt
og Salling Group.
Rapporten kan læses her
Rapporten præsenterer syv politiske anbefalinger til at reducere
madspild i Norden:
• Indføre restriktioner på kampagner i dagligvarebutikker.
• Granske reglerne for datomærkning.
• Fremhæve emballagens betydning for at mindske madspild.
• Involvere borgerne i at måle deres madspild på den Internationale
Madspildsdag.
• Styrke det nordiske samarbejde og etablere et samarbejdsorgan.
• Sikre systematisk måling og opfølgning.
• Kræve udveksling af data og rapportering af madspild.
Rapporten kan læses her
rapporten Reducing food loss and waste –
Examples of voluntary agreements and other
forms of collaborations across Europe. Rap-
porten fremhæver erfaringer med frivillige
aftaler i forskellige medlemslande, herunder
Danmark.
Eksemplerne fra Danmark omfatter ONE\THIRD
og Danmark mod Madspild. En vigtig læring fra
sidstnævnte er betydningen af langsigtet finan-
siering for at sikre stabile og troværdige aftaler.
Rapporten nævner også Stop Spild Af Mad’s
samarbejde med Rema 1000, hvor tiltag som stop
for flerstykstilbud og salg af “grimme” grøntsager
har været i fokus.
Rapporten kan læses her
32
33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0018.png
ER
NG
LI
DE
TE
RET
L
DANMARK MOD MADSPILD VISER LILLE FALD
I MÆNGDEN AF MADAFFALD SIDEN 2022
Danmark mod Madspild (DKMM) er en frivillig aftale, der drives af
Tænketanken ONE\THIRD. DKMM samler aktører fra hele føde-
vareværdikæden med det fælles mål at halvere den samlede
mængde af madaffald inkl. madspild i den danske fødevarebranche.
Udviklingsrapporten for 2017-2023 kortlægger medlemmernes ind-
sats for at reducere madaffald, og bygger på medlemmernes egne
dataindberetninger og interviews med udvalgte medlemmer.
I 2023 blev der indberettet i alt ca. 600.000 ton, som dækker madaf-
fald inkl. madspild, donationer og dyrefoder fra 30 medlemmer.
Ca. 511.000 ton (86 %) af den indberettede mængde består af mad-
affald inkl. madspild, mens 80.000 ton går til dyrefoder og 1.890 ton
er donationer.
Udviklingstendensen fra 2017 til 2023 indikerer et generelt fald i den
indberettede mængde madaffald. Udviklingen i de enkelte sektorer
i DKMM viser, at fødevareindustrien oplevede et fald i mængderne
fra 2017 til 2020 og derefter en stigning frem mod 2023. Fra 2022
til 2023 viser indberetningerne en stigning på 1 % i fødevareindu-
strien. For engros- og detailhandel viser rapporten ligeledes et fald
fra 2017 til 2021. I 2022 er mængden steget
med +3 % og fra 2022 til 2023 er den ind-
berettede mængde faldet med -12 %, hvilket
er det største fald i den undersøgte periode.
Servicesektoren har ikke ændret sig særligt
meget mellem 2017 og 2022. Den indberet-
tede mængde er steget mellem 0-4 % årligt
fra 2017 til 2022. I 2023 ses en større reduk-
tion, hvor den indberettede mængde madaf-
fald inkl. madspild er faldet med 19 % fra 2022
til 2023.
VIRKSOMME VÆRKTØJER
TIL MADAFFALDSREDUKTION
Når medlemmernes skal fremhæve erfar-
inger med at reducere madaffald, er de
væsentligste der fremhæves; målrettede
målinger, bedre feedbacksystemer og øget
medarbejderinvolvering. Derudover peger
medlemmerne på værdien af fleksibilitet i
produktion, simple løsninger og samarbejde
med eksterne aktører som nøglen til frem-
tidige forbedringer.
BEDRE
FEEDBACKSYSTEMER
MEDARBEJDERINVOLV
ØGET
E R I N G.
35
34
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0019.png
2: FORBRUGERNES HOLDNINGER TIL FORLÆNGEDE
HOLDBARHEDER AF MÆLKEPRODUKTER
Et andet medlemsprojekt har fokuseret på forbrugernes hold-
ninger til forlængede holdbarheder af mælkeprodukter. Projek-
tet er blevet udført af Teknologisk Institut, og er en fortsættelse
af en tidligere ONE\THIRD-undersøgelse, som viste, at mange
forbrugere stadig undgår mælkeprodukter efter “bedst før”
-datoen, selvom produkterne vurderes som sikre og brugbare. Der
findes allerede teknologier, som kan forlænge mejeriprodukters
holdbarhed og dermed reducere madspild, men spørgsmålet er,
om forbrugerne vil acceptere disse produkter. Derfor var projek-
tets formål at undersøge, hvordan forlænget holdbarhed påvirk-
er forbrugernes accept, og hvordan man bedst kommunikerer
dette uden at produkterne opfattes som “unaturlige.” Projektets
hovedaktivitet har været en stor forbrugerundersøgelse med
fokus på at afdække forbrugernes holdning til yoghurtprodukter
med forlænget holdbarhed. Resultaterne fra projektet viste, at
information om ”teknologier til at forlænge holdbarheden” og om
“reduktion af madspild” havde en positiv indflydelse på forbrugernes
valg af yoghurt, men at det ikke ændrede forbrugernes præference
for almindelig yoghurt over UHT behandlet. Undersøgelsen viste
også at forbrugerne konsekvent tjekker datomærkningen, og at 62
% af forbrugerne ændrer deres adfærd efter udløbsdatoen, ofte
ved brug af sanserne til at vurdere madens tilstand. Projektet var et
samarbejde mellem Teknologisk Institut, Novonesis og Forbruger-
1: KORTLÆGNING AF HOSPITALS-
MÅLTIDERS VEJ FRA KØKKEN TIL
TALLERKENSPILD
Et af ONE\THIRDs medlemsprojekter fra
2024 er Region Hovedstadens projekt,
som har haft til formål at kortlægge hospi-
talsmåltiders vej fra køkken til tallerkenspild.
En analyse af to af regionens hospitaler
har nemlig vist, at 75 % af hospitalets mad-
spild er det mad, som patienten efterlader
uspist på sin tallerken og som derfor lander
i skraldespanden. Hvordan tallerkenspild re-
duceres på hospitalerne, er en kompleks op-
gave, idet serveringen involverer forskellige
fagligheder, benytter forskellige serverings-
systemer og har forskellige patientmålgrup-
per. Med dette projekt har Region Hoved-
staden ønsket at blive klogere på, hvordan tallerkenspildet opstår,
og med udgangspunkt i to forskellige hospitalskøkkener haft fokus
på krydsfeltet mellem de faggrupper, der er involveret i serveringen.
Projektet har kortlagt madens vej fra hospitalskøkken til patient og
slutteligt tallerkenspild, og leveret et idekatalog med 10 tips til at re-
ducere tallerkenspild på hospitaler, samt en metodik til kortlægning
af alle hospitalskøkkenerne i Region Hovedstaden, så løsningerne
kan overføres til andre typer af storkøkkener i Danmark. Projektets
analyse viser, at frygt for mangel på mad fører til overrekvirering og
patientmadspild, selvom reelt madunderskud sjældent forekom-
mer. Derudover kan det konkluderes, at den gode måltidsoplevelse
afhænger af korrekt tilberedning, servering og kommunikation,
og manglende feedback mellem køkken og afdelinger forhindrer
justering i bestillinger, så patienternes præferencer imødekommes.
Desuden er det tydeligt, at bedre planlægning, koordinering og
prioritering af måltider kan forbedre patientoplevelsen og dermed
reducere madspild.
3: PROTOTYPE TIL LÆRINGSPRODUKT
OM MADSPILD TIL FOLKESKOLEN
Projektet Madskundskab, Matematik & Madspild - M3 har fokus-
eret på at udvikle et digitalt baseret undervisningsmateriale tilpas-
set undervisningen i mellemtrinnet og udskolingen i STEM fagene
matematik, madkundskab og biologi med et tematisk fokus på
digital teknologiforståelse.
rådet TÆNK.
De konkrete læringsmål for undervisnings-
materialet er 1. Forstå, hvordan madspild kan
reduceres ved at reformulere skolemadsop-
skrifter. 2 Forstå, hvordan sociale normer og
sociale interaktioner kan bidrage til at redu-
cere madspild. 3. Forstå, hvordan fordeling
af overskuds fødevarer, genanvendelse og
“fødevarebanker” kan indgå i reduktions-
strategier. 4. Forstå, hvordan dialog og
sociale interaktioner kan reducere mad-
spild fra madpakker. 5. Forstå, hvordan
fødevarers
ernæringsmæssige
egen-
skaber kan udnyttes i planlægning og til-
beredning af måltider. 6. Forstå, hvordan
digital teknologi, matematik og naturviden-
skab kan være med til at mindske madspild.
7. Forstå, hvordan reduktion af madspild kan
gå hånd i hånd med en plantebaseret kost.
I foråret 2025 bliver en prototype af under-
visningsmaterialet tilgængeligt på forstå.dk.
Projektet er et samarbejde mellem Køben-
havns Universitet, Forstå.dk, Danske Skoleele-
ver, en række folkeskolelærere, og madspilds-
aktørerne Foodio, FoodOp and Innocode.
“Alle publikationer kan findes på tænke­
tankens hjemmeside
her
Medlemmerne af tænketanken ONE\THIRD
udarbejder
hvert år spændende undersøgelser og analyser af aktuelle
problemstillinger indenfor madspildsdagsordenen.
ÅRETS
PROJEKTER
36
37
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0020.png
UPCYCLING AF
RAPSOLIE-
PRESSEKAGE
I DANMARK
KUNNE GIVE
NOK TIL ALLE
VOKSNE DANSKERE
I NÆSTEN
2,5 ÅR
PROTEIN
UPCYCLING AF
ÆBLE-OG PÆRE-
SIDESTRØMME I
DANMARK KUNNE
LEVERE NOK
TIL MERE END
300.000
DANSKERE
HVERT ÅR
5: POTENTIALER I UPCYCLING FRA DANSK FØDEVAREINDUSTRI
ONE\THIRD har af Kost Studio fået analyseret og identificeret sidestrømme i den danske fødevareindustri med både en høj
volumen samt et stort potentiale til at blive upcyclet til nye fødevareprodukter, der kan skabe ny værdi. Analysen fokuserer
på 13 sidestrømme ift. fx deres volumen, næringsstoffer og økonomiske værdi. Analysen vurderer også potentialet for at
kunne anvende sidestrømmene i nye fødevareprodukter, og det potentiale konkretiseres med cases på virksomheder, der
succesfuldt allerede formår at benytte sidestrømmene til deres produkter.
Der sker stor udvikling på området, og afslutningsvis i undersøgelsen fremhæves eksempler på innovative løsninger, der
kan bidrage med nye måder, hvorpå vi kan upcycle sidestrømme og samtidig bibeholde så meget af næringen som muligt.
39
FIBRE
INSPIRATIONSKATALOG:
4: SMARTE TEKNOLOGIER, DER BIDRAGER TIL AT MINDSKE MADSPILD I VÆRDIKÆDEN
I april i år udgav ONE\THIRD inspirationskataloget Smarte teknologier, der bidrager til at mindske madspild i
værdikæden. Inspirationskataloget er udarbejdet af Norion Consult. Formålet med kataloget er at inspirere virksom-
heder på tværs af forskellige sektorer i den professionelle del af fødevareværdikæden i Danmark til at implemen-
tere smarte teknologier og løsninger, der kan forebygge og reducere madspild. Kataloget beskriver 16 identificere-
de teknologier og løsninger, der allerede anvendes i fødevareværdikæden i Danmark eller i udlandet. Hver teknologi
præsenteres med en kort beskrivelse, hvordan den anvendes, og dens bidrag til at mindske madspild. Derudover
indeholder kataloget oplysninger om leverandører af løsningerne, krav til implementering samt relevansen af hver
teknologi for de forskellige led i fødevareværdikæden. De 16 identificerede teknologier og løsninger omfatter blandt
andet smarte landbrugssensorer, droner, kølekædestyring, dynamisk prissætning, forbrugerapps, innovativ embal-
lage og 2D­stregkoder, og kataloget kan findes
her.
38
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0021.png
‘‘ ONE MAN’S TRASH IS ANOTHER MAN’S TREASURE ’’
PORTRÆTTER AF TRE INNOVATIONS-
VIRKSOMHEDER, DER ARBEJDER MED UPCYCLING
40
41
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0022.png
” D E T G I V E R B L O D PÅ TA N D E N ,
NÅR MAN HØRER OM ANDRE
I VÆ R K S Æ T T E R E , D E R O G S Å
GERNE VIL DEN GRØNNE
O M STI L L I N G”
Marcus Byrgesen,
Grounded
TIL ONE\THIRDS KONFERENCE SPIS\BAR’ DELTOG
VIRKSOMHEDEN GROUNDED MED OPLÆG OM DERES
“EN-DAGS-KOPPER” UDVIKLET AF 50 % UPCYCLET
KAFFEGRUMS INDSAMLET FRA LOKALE VIRKSOMHED-
ER OG 50 % FERMENTERET GENBRUGT MADOLIE IND-
SAMLET FRA BL.A. RESTAURANTER OG KANTINER.
Grounded blev grundlagt i 2021 af brødrene Marcus Byrgesen og
Tinus Byrgesen med mål om at udvikle et miljøvenligt alternativ til
traditionelle engangskopper gennem upcycling af sidestrømmen
kaffegrums ud fra en vision om at tackle to store udfordringer i
kaffeindustrien; at store mængder kaffegrums dagligt kasseres
trods dets værdifulde egenskaber, og at forbruget af engangs-
kopper stiger.
I begyndelsen af Groundeds arbejde blev de mødt med en fordom
om, at produkter udviklet af upcyclede sidestrømme har en dårlig-
ere kvalitet. Denne fordom har de arbejdet hårdt på at modbevise
ved at sikre et høj-kvalitetsprodukt, der både har et lækkert design,
termiske egenskaber og kan benyttes i længere tid end den gængse
engangskop. De arbejder ud fra et princip om lokal forankring, hvor
de indsamler lokalt og materialeforarbejder
og producerer deres kopper i Danmark.
Kopperne, som Grounded har udviklet,
er derudover 100 %. komposterbare, og
forsvinder i naturen efter cirka 4 måneder.
Når kopperne er brugt, indsamles de derfor
igen, og skaber herefter ny værdi i form af
en erstatning til plantepotter og gødning på
planteskoler.
Grounded arbejder kontinuerligt på at opti-
mere deres processer og skalere deres nu-
værende produktion, og de har allerede ud-
viklet formlen til deres næste produkt, nemlig
en ølkop lavet af mask, der er en sidestrøm
fra ølproduktion. De har oplevet god respons
fra både kunder og samarbejdspartnere og
mærker, at deres fortælling om baggrunden
for produktet er noget folk kan forstå - selv
dem der ikke drikker kaffe.
42
43
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0023.png
ENDLESS FOOD CO ER EN INNOVATIV VIRKSOM­
HED, DER GENNEM UPCYCLING AF FORSKELLIGE
SIDESTRØMME, SOM FX MASK FRA ØLPRODUK­
TION, HAR SKABT ET SMAGFULDT ALTERNATIV TIL
CHOKOLADE – NEMLIG THIC
(THIS ISN’T CHOCOLATE).
Virksomheden blev grundlagt af Matthew Orlando, Max-
imillian Bogenmann og Christian Bach, som alle har solid
erfaring fra restaurationsbranchen. Deres passion for at
skabe gastronomiske oplevelser på højeste niveau blev
kombineret med miljømæssig ansvarlighed. De skab-
te derfor endless food co med en drøm om at forene
smag med en ansvarlig tilgang til jordens ressourcer vha.
upcycling. Her faldt deres fokus på chokolade på bag-
grund af deres viden om de sociale og miljømæssige
problematikker, der er i chokoladeproduktionen, og ud
fra en vision om, at der måtte kunne skabes et mere
lokalt alternativ.
Ved at anvende sidestrømme fra fødevareproduk-
tionen, som fx mask fra ølproduktion, og omdanne
det gennem en specialudviklet proces, har de skabt
et produkt, der både smager og kan benyttes som
traditionel chokolade. Deres chokoladeerstatning
bliver bl.a. benyttet i bagværk, is og som overtræk.
I fremtiden håber de at kunne introducere flere side-
strømme i deres produktion, og transformere endnu
mere spildmateriale om til værdi gennem et smag-
fuldt chokoladealternativ.
“S O M VI R KS O M H E D, D E R AR B E J D E R
M E D E T R E L AT I V T N I C H E - E M N E ,
S Å E R D E T V I R K E L I G T G O D T,
N Å R D E R KO M M E R N O G E T
F O K U S PÅ U P C Y C L I N G ”
Christian Bach,
endless food
44
45
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0024.png
“ D E T VA R E N G O D Ø V E L S E
F O R M I G P E R S O N L I G T AT
SKULLE HOLDE ET OPLÆG
OG FORHOLDE MIG KRITISK
TI L VO R E S EG E N R E J S E”
Anders Hermann Jensen,
BRØL
VIRKSOMHEDEN BRØL ER ET ORGANISK OG CIRKULÆRT
BRYGGERI, DER HAR SPECIALISERET SIG I AT TRANSFOR­
MERE OVERSKYDENDE BRØD TIL SMAGFULDE DRIKKE­
VARER I FORM AF ØL OG SODAVAND. VIRKSOMHEDEN
BLEV GRUNDLAGT I 2017 AF MIKE PODEVIN OG SAIMON
SKURICHIN MED AFSÆT I ET MÅL OM AT UPCYCLE OVER­
SKYDENDE FØDEVARER.
Produktionen startede i det små med eksperimenter med at skabe
øl af fx gamle onsdagssnegle eller skæve gulerødder. Siden da
har de videreudviklet konceptet og skaleret produktionen, så de i
dag har deres eget specialdesignede bryggeri med en kapacitet
på op til 1 million liter om året. De benytter hovedsageligt over-
skydende brød til deres produktion, men upcycler også frugtpulp
til produktion af sodavand og eksperimenterer med sidestrømme
fra kaffeindustrien.
For Brøl har det været helt afgørende, at det,
de producerer, er baseret på overskydende
fødevarer, da de brænder for at inspirere til
en mere cirkulær livsstil. De har derudover
oplevet store fordele hos indkøbere, som
viser stor interesse i at få upcyclede produk-
ter på hylderne, samt konkurrencemæssige
fordele, da de kan skabe et produkt ud fra
billige ingredienser – andres overskydende
fødevarer.
I fremtiden drømmer Brøl om, at upcyclede pro-
dukter bliver en fast del af de danske hjem. Det
vil de sikre ved at udvikle flere produkter i form
af noget så almindeligt som øl og sodavand.
P H O T O C R E D I T : N ATA L I A S K O V S Ø
46
47
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 279: Rapport med status på madspildsområdet fra Madspildstænketanken ONE\THIRD
2978591_0025.png
S TAT U S R A P P O R T 2 0 2 4