Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 274
Offentligt
2977753_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål T
Mener ministeren, at danskerne kan have
tillid til beskyttelsen af vores grundvand,
menneskers sundhed og miljøet, når
Miljøstyrelsen i årevis har haft
indberetninger liggende, om at mindst 138
virksomheder anvender ulovlige mængder af
sprøjtegifte, uden at der bliver grebet ind?
Der henvises til artiklen ”Miljøstyrelsen har
ignoreret oplysninger om sprøjtemiddel-
overskridelser, der kan true grundvandet”,
Information, den 4. december 2024.
Samrådsspørgsmål U
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der i
ministerens orientering til udvalget den 2.
december 2024 (jf. MOF alm. del - bilag 147)
kun er omtalt 430 overtrædelser vedr. et
enkelt sprøjtemiddel, når det fremgår af
artiklen i Information, at der er tale om flere
tusinde overtrædelser? Der henvises til
artiklen ”Miljøstyrelsen
har ignoreret
oplysninger om sprøjtemiddel-
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 274: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/1-25 om kontrol af pesticider og beskyttelse af grundvandet
2977753_0002.png
TALEPAPIR
overskridelser, der kan true grundvandet”,
Information, den 4. december 2024.
Samrådsspørgsmål V
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der ikke
tidligere er gennemført fysiske kontroller
med overskridelser af maksimal dosering af
sprøjtegifte, når Miljøstyrelsen i årevis har
haft adgang til tusindvis af indberetninger
fra landbrug og andre virksomheder om
brug af sprøjtemidler i større mængder, end
myndighederne har godkendt dem til? Der
henvises til artiklen
”Miljøstyrelsen har
ignoreret oplysninger om sprøjtemiddel-
overskridelser, der kan true grundvandet”,
Information, den 4. december 2024.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Søren
Egge Rasmussen (EL), Leila Stockmarr (EL)
og Carl Emil Valentin (SF).
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 274: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/1-25 om kontrol af pesticider og beskyttelse af grundvandet
2977753_0003.png
TALEPAPIR
Svar
Først og fremmest
reglerne om anvendelse af
sprøjtemidler skal overholdes. Det er dybt
bekymrende, at vi ser overtrædelsesprocenter på
næsten 40 procent af de kontroller, som
myndighederne foretager på området.
Der gennemføres hvert år fysisk pesticidkontrol hos
ca. 650 jordbrugsvirksomheder og andre
professionelle brugere af pesticider, som fx
golfbaner, planteskoler, osv. Kontrollen
gennemføres af Styrelsen for Grøn Arealomlægning
og Vandmiljø på vegne af Miljøstyrelsen.
Der bliver desuden udført syn af sprøjteudstyr, som
varetages af omkring 100 synsvirksomheder.
Miljøstyrelsen har tilrettelagt kontrolindsatsen med
udgangspunkt i fysiske kontroller, da der i aftalen
om sprøjtemiddelstrategien 2022-26 er aftalt en
risikobaseret kontrol. Aftalen blev indgået i 2022.
Det fremgår af aftalen, at man ift. den tidligere
strategi, har valgt at forøge midlerne til målrettet og
risikobaseret kontrol med sprøjtemidler med 40 pct.
Ca. halvdelen af de virksomheder Miljøstyrelsen
kontrollerer, udvælges via risikobaserede kriterier.
For eksempel udvælges der landbrug til kontrol,
fordi jordbrugerne har indberettet, at de har:
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 274: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/1-25 om kontrol af pesticider og beskyttelse af grundvandet
2977753_0004.png
TALEPAPIR
- anvendt pesticider godkendt via dispensation
- anvendt pesticider, der ikke længere er tilladte
- anvendt pesticider i afgrøder, de ikke er
godkendt til
Den fysiske pesticidkontrol omfatter kontrol af alle
regler om anvendelse og opbevaring af pesticider, og
også mere end, hvad der kan findes i brugerens egne
indberetninger af sprøjtejournaler.
Det vil sige, at kemikalierummet gennemgås,
sprøjtejournalen for den igangværende
dyrkningssæson udleveres og kontrolleres, bl.a. for
om der er sket overskridelser af den maksimale
dosering og en lang række andre regler.
Det er her, der findes overtrædelser på mere end en
tredjedel af kontrollerne. Det skal bringes ned.
Dagbladet Informations undersøgelser af
landbrugets sprøjtejournalindberetninger bidrager
til alvoren i denne sag.
Det handler om de årlige indberetninger, som alle
landbrug over 10 hektar skal lave, hvis de anvender
sprøjtemidler.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 274: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/1-25 om kontrol af pesticider og beskyttelse af grundvandet
2977753_0005.png
TALEPAPIR
Det er et system, der er oprettet til og primært
anvendes til at lave detaljeret statistik om
udviklingen i anvendelsen af sprøjtemidler.
Det er oplysninger, som vi er forpligtet til at
indberette til EU, og som vi bruger til at følge med i,
om den samlede belastning fra sprøjtemidler går
den rigtige vej.
Ministeriet er på baggrund af henvendelser fra
Information blevet bekendt med, at primært
landmænd, som manuelt indtaster deres
oplysninger om forbrug i systemet, i mange tilfælde,
har noteret mængder over de tilladte doser eller
brug af ulovlige midler.
Tallene omhandler cirka 11 procent af landbruget,
der indberetter manuelt i systemet, men dækker kun
3 procent af det dyrkede areal. Der er altså tale om
mindre landbrug.
Da jeg blev bekendt med disse overtrædelser
orienterede jeg Folketinget, med udgangspunkt i de
tal, der var tilgængelige for mig og ministeriet på
daværende tidspunkt.
De 430 overtrædelser, der nævnes i orienteringen,
er fra Informations opgørelse på et enkelte produkt,
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 274: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/1-25 om kontrol af pesticider og beskyttelse af grundvandet
2977753_0006.png
TALEPAPIR
men samlet set kan det være mange flere, sådan som
Information skriver i deres artikel.
Jeg har bedt Miljøstyrelsen om at lave en vurdering
af omfanget og om dette problem gør sig gældende
for andre produkter.
Miljøstyrelsen har konkluderet, at det vil kræve en
stor undersøgelse at komme til bunds i alle tallene
og kræver ressourcer, som man ikke har, uden at
andre opgaver nedprioriteres.
Men det er også vigtigt at sige, at indberetningerne
indeholder landbrugets samlede anvendelse af
sprøjtemidler.
Set i det lys og i forhold til de overtrædelses-
procenter, der findes i den fysiske kontrol, er det
desværre ikke overraskende, at der viser sig at være
indberetninger om anvendelser, der overtræder
reglerne.
Den her sag er alvorlig og det skal vi agere på.
Men det samlede billede, når man ser på både de
eksisterende kontroller, hvor overtrædelses-
procenten er for høj, og de nye oplysninger om
indberetningerne, er, at der er udfordringer med
kontrollen. Det skal både myndigheder og ikke
mindst branchen gøre langt bedre.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 274: Miljøministerens talepapir fra samrådet 30/1-25 om kontrol af pesticider og beskyttelse af grundvandet
2977753_0007.png
TALEPAPIR
Derfor ser jeg også frem til at landbruget
offentliggør den handlingsplan for at nedbringe
overtrædelserne, som jeg kan forstå er på vej.
Sagen giver også anledning til at se på, om vi kan
indrette kontrollen bedre, eller på anden måde kan
sikre, at overtrædelserne nedbringes.
Jeg har derfor inviteret partierne bag aftalen om
sprøjtemiddelstrategien til et møde for at se på,
hvordan vi får løst de akutte problemer og samtidig
drøfter, hvordan kontrollen kan styrkes
fremadrettet.
Det indebærer også en drøftelse af hvordan vi skal
prioritere ressourcerne til kontrollen fremadrettet.
7