Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 253
Offentligt
2971987_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 233
Den 30. januar 2025
Til Miljø- og Fødevareudvalgets orientering oplyses hermed om, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri har konsolideret skønnet over de samlede udgifter til erstatning og kompensation mv. til
minkavlere og følgeerhverv samt til myndighedsopgaver forbundet hermed. Skønnet er konsolideret på
baggrund af væsentlige ændringer i forholdene, der ligger til grund for det samlede udgiftsskøn. Det
samlede skøn omfatter udgifter til nedlukningserstatning til minkavlere mv., administration ifm.
behandling af sager om erstatning mv. i erstatnings- og taksationskommissionerne samt en række øvrige
kompensationsordninger.
Fødevareministeriet orienterede den 30. januar 2024 Miljø- og Fødevareudvalget om en opjustering af
det samlede skøn for udgifter til erstatning mv. til minkavlere. Som følge af afgørelserne i erstatnings-
og taksationskommissionerne siden da samt stillingtagen til andre principielle spørgsmål i
overerstatnings- og taksationskommissionen foreligger der nu væsentlige oplysninger, der giver
anledning til en nedjustering af det samlede skøn. Skønnet for udgifter til nedlukningserstatning mv. til
minkavlere og følgeerhverv nedjusteres med ca. 1,4 mia. kr. Skønnet for udgifter til Minksekretariatet
opjusteres med ca. 1,2 mia. kr., da sagsbehandlingen har vist sig langt mere omfattende og dermed
ressourcekrævende end oprindeligt forudsat. Udgiftsskønnene er ikke justeret hvad angår øvrige
kompensationsordninger, herunder værdisikring.
Det samlede skøn over udgifter til erstatning og kompensation mv. til minkavlere og følgeerhverv samt
til myndighedsopgaver forbundet hermed udgør ca. 29,2 mia. kr., hvilket er en nedjustering af det
hidtidige skøn fra orienteringen i januar 2024, som udgjorde ca. 29,5 mia. kr. Skønnet er fortsat
behæftet med usikkerhed og bør betragtes som foreløbigt.
Nyt skøn over forventede udgifter til nedlukningserstatning mv. til minkavlere og
følgeerhverv
Skønnet er revurderet ifm. regnskabsaflæggelsen for 2024, fordi hovedparten af udgifterne til
erstatnings- og kompensationsordningerne til minkavlerne og de minkafhængige følgeerhverv er
regnskabsført som hensatte forpligtelser i statsregnskabet. Fødevarestyrelsen skal foretage en
regulering i regnskabet, hvis der fremkommer faktiske oplysninger, der afviger væsentligt fra det, der er
lagt til grund ved beregningen af den hensatte forpligtelse,
jf. Vejledning om den regnskabsmæssige
håndtering af hensatte forpligtelser,
hvilket bl.a. er tilfældet med de første afgørelser om
nedlukningserstatning. Revurderingen skal foretages, selvom der fortsat er stor usikkerhed forbundet
med det nye skøn. Det skal bemærkes, at det beregnede skøn over de samlede udgifter til
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 253: Orientering om nyt skøn over samlede udgifter til minkerstatninger m.v., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2971987_0002.png
nedlukningserstatning mv. er behæftet med usikkerhed, da der udestår behandling af ca. 80 pct. af det
samlede antal sager vedr. nedlukningserstatning til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020.
Udgiftsskønnet bør derfor fortsat betragtes som foreløbigt.
Fødevarestyrelsen har identificeret væsentlige afvigelser hvad angår tre faktiske forhold, hvilket ligger
til grund for denne opdatering af skønnet over samlede udgifter til nedlukningserstatning mv. til
minkavlere:
1.
Styrket erfaringsgrundlag:
Antallet af afgørelsessager om nedlukningserstatning til
minkavlere er steget fra 51 til 201 sager siden orienteringen om det opdaterede skøn i januar
2024. Dermed er der truffet afgørelse i ca. 20 pct. af det samlede antal sager, og der foreligger
således et større grundlag for at skønne udgifterne til erstatning.
2.
Principielle afgørelser:
Der er i 2024 truffet afgørelse om en række principielle klagetemaer,
som Fødevarestyrelsen og avlere har påklaget til overerstatnings- og taksationskommissionen.
Afgørelserne præciserer praksis for erstatningsberegningen fremadrettet.
3.
Ekspropriationserstatning for anlægsaktiver:
Der forventes en væsentligt reduceret
ekspropriationserstatning til minkavlere uden egenproduktion af mink i 2020 ift. tidligere
skønnet. Det skyldes udsigt til en praksis i erstatnings- og taksationskommissionerne, der
bevirker, at anlægsaktivernes handelsværdi ikke kun tager højde for aktivernes stand, men også
for efterspørgslen i markedet pr. 4. november 2020.
Skønnet over de samlede udgifter til nedlukningserstatning mv. til minkavlere nedjusteres med ca. 1,4
mia. kr. som følge af de tre ovenstående forhold. Det hidtidige skøn på ca. 18,7 mia. kr. nedjusteres
derved til ca. 17,3 mia. kr. Det styrkede
erfaringsgrundlag
og de
principielle afgørelser
vedrører
skønnet for erstatning til minkavlere med minkproduktion i 2020, mens opgørelsen af
ekspropriationserstatning for anlægsaktiver
vedrører minkavlere uden minkproduktion i 2020. Der er
på nuværende tidspunkt ikke grundlag for at justere det oprindelige udgiftsskøn for den samlede
nedlukningserstatning til følgeerhverv, da der på nuværende tidspunkt kun er truffet én afgørelse om
erstatning til følgeerhverv. Baggrunden for justeringen af skønnet uddybes nedenfor.
Uddybning af nyt skøn
Nedlukningserstatning til minkvirksomheder med mink i 2020
Skønnet over nedlukningserstatning til minkvirksomheder med mink i 2020 er baseret på
datagrundlaget fra de første 201 afgjorte sager i erstatnings- og taksationskommissionerne pr. 6.
december 2024. 101 af disse sager er behandlet efter den skemalagte model og 100 efter den forenklede
model (fast
track
modellen).
Den samlede nedlukningserstatning beregnes ved en opgørelse af omfanget af tabt fremtidig indtjening.
Denne opgørelse omfatter prisen pr. minkskind samt den estimerede årlige produktion af skind i
perioden 2021-2029 fratrukket de estimerede driftsomkostninger. Hertil kommer bl.a. restværdien af
materielle anlægsaktiver. Den gennemsnitlige nedlukningserstatning pr. skind er i det nye skøn
opjusteret til 986 kr. fra det hidtidige skøn på 952 kr. i 2024. Det skyldes en række korrektioner af både
teknisk karakter og som følge af afgørelser af principielle sager, der har været til behandling i
overerstatnings- og taksationskommissionen. Estimatet af det fremtidige antal producerede minkskind
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 253: Orientering om nyt skøn over samlede udgifter til minkerstatninger m.v., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2971987_0003.png
i perioden 2021-2029 er nedjusteret fra 14,1 mio. skind i det hidtidige skøn til 13,3 mio. skind i det
opdaterede skøn. Det sker på baggrund af erfaringerne med estimering af det fremtidige antal skind fra
de allerede afgjorte sager om nedlukningserstatning. På baggrund af ovenstående nedjusteres skønnet
for de samlede udgifter til nedlukningserstatning til minkavlere med mink i 2020 fra ca. 13.450 mio. kr.
til ca. 13.100 mio. kr. i det konsoliderede skøn, hvilket udgør en reduktion på ca. 350 mio. kr.
Nedlukningserstatning til minkvirksomheder uden egenproduktion af mink i 2020
Nedlukningserstatning til minkvirksomheder uden egenproduktion af mink i 2020 skal ifølge § 11, stk.
1, i nedlukningsbekendtgørelsen udmåles efter de principper, der gælder for ekspropriationserstatning.
Der forventes en væsentligt reduceret ekspropriationserstatning til minkavlere uden egenproduktion af
mink i 2020 ift. tidligere skønnet. Erstatningen reduceres i det konsoliderede skøn med ca. 1,1 mia. kr.
fra ca. 1,3 mia. kr. til ca. 0,2 mia. kr. Det skyldes udsigt til en praksis i erstatnings- og
taksationskommissionerne, der bevirker, at de materielle anlægsaktivers værdi også justeres for
økonomisk værdiforringelse, som afspejler efterspørgslen på markedet per 4. november 2020. Det
hidtidige skøn har alene taget højde for den fysiske stand af anlægsaktiverne. På nuværende tidspunkt
foreligger der dog ikke endelige afgørelser fra erstatnings- og taksationskommissionerne, som kan
kvalificere et samlet udgiftsskøn, hvorfor skønnet er forbundet med usikkerhed.
Nyt
skøn
over
forventede
udgifter
til
administration
af
erstatningssager
i
Minksekretariatet
Skønnet over udgifter til administration i Minksekretariatet ifm. erstatningssager til minkavlere samt
følgeerhvervsvirksomheder er opdateret pba. af bidrag fra Transportministeriet. Transportministeriet
har oplyst, at behandlingen af sagerne i erstatnings- og taksationskommissionerne om udbetaling af
minkerstatninger i Minksekretariatets 1. og 2. instans har vist sig langt mere ressourcekrævende end
oprindeligt forudsat. Det skyldes primært, at bekendtgørelsen om fuldstændig erstatning til
minkavlerne (nedlukningsbekendtgørelsen) har et markant højere detaljeringsniveau end almindelige
taksationssager vedr. ekspropriation. Derudover er sagsbehandlingen præget af høj kompleksitet og
giver anledning til mange principielle spørgsmål. Det er første gang, at ressourcebehovet for 2. instans
genvurderes.
Som følge heraf skønner Transportministeriet merudgifter til Minksekretariatet for i alt ca. 1,2 mia. kr.
i 2025-2027, heraf 530 mio. kr. i 2025. Det indgår endvidere som en forudsætning for indeværende
skøn, at der overgår 315 ansøgninger til den forenklede model (fast track-modellen). Det hidtidige skøn
fra orienteringen i januar 2024 lagde til grund, at der overgik 440 ansøgninger til den forenklede model.
Dertil forventer Trafikstyrelsen på baggrund af de nuværende erfaringer, at 75 pct. af sagerne vil skulle
behandles i 2. instans. Det samlede konsoliderede skøn for administration i Minksekretariatet udgør
derfor nu ca. 1,6 mia. kr. Transportministeriet understreger, at skønnet fortsat er behæftet med stor
usikkerhed.
Afslutning
Afslutningsvis kan jeg bemærke, at der er foretaget justeringer af den forenklede model pr. 31. december
2024, som bl.a. forlænger muligheden for at søge erstatning efter den forenklede model indtil den 31.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 253: Orientering om nyt skøn over samlede udgifter til minkerstatninger m.v., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
december 2025. Justeringerne blev foretaget mhp. at reducere den samlede sagsbehandlingstid samt
nedbringe de samlede administrative udgifter i relation til behandling af sagskomplekset.
Udvalget vil blive orienteret om væsentlige ændringer i skønnet over udgifter til erstatninger og
kompensation mv. til minkavlere og følgeerhverv samt til myndighedsopgaver forbundet hermed i takt
med, at skønnet løbende konsolideres.
Jacob Jensen
/
Kristian Balle Sørensen
4