Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 235
Offentligt
2968856_0001.png
Statsrevisorerne 2024-25
Beretning Nr. 2 Rigsrevisionens § 18, stk. 4 notat af 17. januar om beretning nr. 2/2024 om tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning
Offentligt
Februar 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilsyn med landbrugets
udledning af kvælstof
fra gødning
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Rigsrevisionens notat om beretning om tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning
2968856_0002.png
3
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 2/2024 om tilsyn med
landbrugets udledning af kvælstof fra gødning
Ministeren for grøn treparts redegørelse af 20. december 2024
17. januar 2025
RN 701/25
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som ministeren for grøn tre-
part vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens
konklusioner. Dette sker med henblik på at vurdere, om ministerens initiativer adres-
serer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens
beretning.
2. Som følge af den kongelige resolution af 29. august 2024 blev tilsynet med land-
brugets udledning af kvælstof fra gødning ressortoverført fra Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri (herefter Fødevareministeriet) og Miljøministeriet til Ministe-
riet for Grøn Trepart. Landbrugsstyrelsens opgaver vedrørende kontrol på gødnings-
området overgik til Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at ministeren for grøn trepart har redegjort for, hvordan Mini-
steriet for Grøn Trepart vil følge op på Statsrevisorernes bemærkninger og de væsent-
ligste kritikpunkter i beretningen.
Ministeren for grøn trepart oplyser, at han tager Statsrevisorernes skarpe kritik af Fø-
devareministeriets tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning meget al-
vorligt. Det samme gør sig gældende for Statsrevisorernes kritik af Fødevareministeriets
kontrol med gødning og Fødevareministeriets og Miljøministeriets opfølgning på mål
for kvælstofreduktionerne, som Statsrevisorerne har vurderet er mangelfuld og util-
strækkelig. Ministeren forventer, at flere initiativer, som beretningen har givet anled-
ning til, vil være gennemført i 2025. Ministeren kan dog ikke redegøre for konkrete til-
tag til at styrke kontrollen, og hvornår det vil være implementeret, fordi dette afventer
en drøftelse med aftalepartierne bag
Aftale om Implementering af et Grønt Danmark.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Rigsrevisionens notat om beretning om tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning
2968856_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
de konkrete tiltag til styrket kontrol, som besluttes på baggrund af ministeren for
grøn treparts drøftelser med aftalepartierne og ændringen af gødskningsloven
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs arbejde med at evaluere og even-
tuelt tilpasse omfanget af gødningskontrollen
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs arbejde med at formidle resulta-
terne af kontrollen med de målrettede efterafgrøder og opgørelse af målopfyldelsen
Ministeriet for Grøn Treparts arbejde med at sikre gennemsigtighed i målopfyldel-
sen for kvælstofprojekterne.
I. Baggrund
3. Rigsrevisionen afgav i oktober 2024 en beretning om tilsyn med landbrugets udled-
ning af kvælstof fra gødning. Beretningen handlede om Fødevareministeriets kontrol
med gødning samt Fødevareministeriets og Miljøministeriets opfølgning på mål for
kvælstofreduktioner.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de skarpt Fødevaremini-
steriets tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning. Fødevareministe-
riets kontrol med gødning og Fødevareministeriets og Miljøministeriets opfølgning på
mål for kvælstofreduktionerne er mangelfuld og utilstrækkelig. Konsekvensen er, at
der er risiko for, at et overforbrug af kvælstof ikke bliver opdaget, og at det er uigen-
nemsigtigt, om kvælstofreduktionerne, der skal forbedre vandmiljøet og modvirke ilt-
svind, opnås.
5. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
6. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Kontrol med gødning
Oplæg til styrket kontrolregime
7. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Landbrugsstyrelsens kontrol med gødning er
baseret på landbrugernes egne indberetninger, hvor der er risiko for fejl. Landbrugs-
styrelsen identificerede i en rapport fra 2021 selv risikoen for fejl, og at fejlene kunne
destabilisere den regulering, der skulle sikre, at der ikke skete overgødning. Ingen af de
tiltag, som rapporten anbefalede for at nedbringe risikoen for fejl, er implementeret.
8. Det fremgik af beretningen, at Landbrugsstyrelsen ikke i tilstrækkelig grad har sik-
ret, at data til beregning af kvælstofkvoter og data om kvælstofforbrug er retvisende.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Rigsrevisionens notat om beretning om tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning
3
9. Ministeren for grøn trepart oplyser, at regeringen primo 2025 vil komme med et op-
læg til drøftelse af mulighederne for at styrke kontrollen, herunder mulighederne frem
mod ikrafttrædelsen af en ny kvælstofreguleringsmodel i 2027. Oplægget skal drøftes
med aftalepartierne, hvorfor ministeren på nuværende tidspunkt ikke kan redegøre
for de konkrete tiltag, og hvornår tiltagene vil være implementeret. Det er dog ministe-
rens forventning, at oplægget til styrket kontrol vil imødekomme flere af Rigsrevisio-
nens kritikpunkter vedrørende kontrol.
Ministeren oplyser desuden, at det fremgår af
Aftale om Implementering af et Grønt
Danmark,
at gødskningsloven ændres i forbindelse med ikrafttrædelsen af den nye
reguleringsmodel i 2027, hvor der forventeligt vil blive lagt op til at harmonisere dato-
erne for indberetningstidspunkter på tværs af data og registre. Dette kan bidrage til,
at datakvaliteten forbedres, og at potentielle fejl minimeres. Det er derved forventnin-
gen, at der bliver bedre mulighed for, at landbrugernes indberetninger kan krydstjek-
kes på tværs af registre.
Ministeren oplyser endvidere, at han har bedt Styrelsen for Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø om at tage stilling til alle anbefalinger og opmærksomhedspunkter fra rap-
porten fra 2021 i forbindelse med udarbejdelsen af oplægget til styrket kontrol.
10. Rigsrevisionen vil følge de konkrete tiltag om styrket kontrol, som besluttes på bag-
grund af ministerens drøftelser med aftalepartierne og ændringen af gødskningsloven.
Omfanget af kontrol
11. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Landbrugsstyrelsen med kontrol af 3,7 % af
landbrugerne har fundet overforbrug af kvælstof på 243-370 ton om året i perioden
2019-2022.
Det fremgik af beretningen, at Landbrugsstyrelsen ikke i tilstrækkelig grad løbende
har vurderet, om der er et naturligt forhold mellem antallet af kontroller og antallet af
overtrædelser fundet i kontrollerne.
12. Ministeren for grøn trepart oplyser, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vand-
miljø fra 2. halvår 2025 og fremadrettet vil bruge resultaterne fra den eksisterende sa-
tellitbaserede kontrol i en løbende evaluering af kontrollen med henblik på at vurdere,
om kontrolomfanget er passende. Styrelsen vil generelt have et øget fokus på at eva-
luere den præventive effekt af kontroltyper og kontrolomfang.
13. Rigsrevisionen vil følge Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs arbejde
med at evaluere og eventuelt tilpasse omfanget af gødningskontrol.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Rigsrevisionens notat om beretning om tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning
4
Opfølgning på mål for kvælstofreduktioner
Målrettede efterafgrøder
Efterafgrøder er planter, som
landbrugere sår, når hoved-
afgrøden er høstet. Idéen med
målrettede efterafgrøder er at
så efterafgrøderne i de områ-
der, hvor vandmiljøet er mest
sårbart. Det skal sikre, at der
optages overskydende kvæl-
stof de steder, hvor kvælstof-
fet kan gøre mest skade på
vandmiljøet.
Opfølgning på målrettede efterafgrøder
14. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Fødevareministeriet ikke har fulgt op på, om
målene for de målrettede efterafgrøder nås, selv om ministeriets kontrol hvert år viser,
at over halvdelen af de kontrollerede landbrugere ikke sår efterafgrøder i det omfang,
der er aftalt.
Det fremgik af beretningen, at Fødevareministeriet har sat gang i et arbejde med at
kunne lave årlige opgørelser af målopfyldelsen for de målrettede efterafgrøder. Mini-
steriet sigter mod at kunne fremlægge sådan en opgørelse i starten af 2025.
15. Ministeren for grøn trepart oplyser, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vand-
miljø er ved at udvikle et format til formidling af kontrolresultaterne for at sikre, at det
bliver nemmere at forstå, hvad der ligger bag opgørelsesmetoder, kontrolresultater,
regelefterlevelse mv. Den første opgørelse i det nye format vil omhandle kontrollen
fra 2023, og Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg vil blive orienteret herom i løbet af
1. kvartal 2025.
16. Rigsrevisionen vil følge Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs arbejde
med at formidle resultaterne af kontrollen med de målrettede efterafgrøder og opgø-
relse af målopfyldelsen.
Opfølgning på kvælstofprojekterne
17. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at der i Fødevareministeriets og Miljøministeriets
opgørelse af målopfyldelse for kvælstofprojekterne er risiko for, at den opgjorte reduk-
tion af kvælstof er overvurderet, idet både uafsluttede og afsluttede projekter indgår
i opgørelsen.
Kvælstofprojekter
Landbrugerne har siden 2015
kunnet søge om tilskud til at
etablere projekter, der redu-
cerer udledningen af kvælstof.
Der er 4 typer af kvælstofpro-
jekter: kvælstofvådområder,
minivådområder, lavbunds-
projekter og skovrejsning.
Kvælstofprojekterne kaldes
også ”Kollektive virkemidler”.
18. Ministeren for grøn trepart oplyser, at den eksisterende hjemmeside for opgørelse
af fremdrift for de kollektive virkemidler (dvs. kvælstofprojekterne) vil blive justeret, så
det bliver mere gennemsigtigt, hvordan effekten af virkemidlerne estimeres. Ministe-
ren oplyser videre, at hjemmesiden primo 2025 vil blive erstattet af et nyt online plan-
lægnings- og statusværktøj, der skal sikre gennemsigtighed i indsatserne vedrørende
vandmiljø, klima og naturbeskyttelse. Ministeriet vil desuden minimum 2 gange årligt
orientere aftalepartierne om status for
Aftale om Implementering af et Grønt Danmark
og orientere Folketinget i relevant omfang.
19. Rigsrevisionen vil følge Ministeriet for Grøn Treparts arbejde med at sikre gennem-
sigtighed i målopfyldelsen for kvælstofprojekterne.
Birgitte Hansen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Rigsrevisionens notat om beretning om tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning
2968856_0006.png
5
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Tilsyn med land-
brugets udledning
af kvælstof fra gød-
ning (nr.
2/2024)
21-10-2024
Minister-
redegørelse:
Ministeren for
grøn trepart:
20-12-2024
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
24-10-2024
Miljø- og Fødevare-
udvalget:
23-10-2024
Miljø- og fødevare-
udvalget:
18-12-2024
Miljø- og fødevare-
udvalget
24-10-2024