Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 23
Offentligt
2916716_0001.png
Second opinion –
Teknisk gennemgang
2. oktober 2024
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
Baggrund og kommissorium
Med
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
fra oktober 2021 (herefter betegnet som landbrugsaftalen) blev det
besluttet at gennemføre en
evaluering af det faglige grundlag (”second
opinion”)
for kvælstofindsatsen
med
henblik på at afdække, om der er foretaget forudsætninger eller valg, som vil kunne lede til en justeret opgørelse af
det resterende kvælstofindsatsbehov inden for de juridiske og naturvidenskabelige rammer for vandrammedirektivet.
Fra kommissorium:
Aftaleparterne er enige om, at der skal gennemføres en evaluering af det faglige grundlag for kvælstofindsatsen
(”second opinion”), bl.a. under
inddragelse af internationale forskere.
En second opinion vil omfatte en
evaluering af det faglige grundlag for kvælstofindsatsen mhp. at afdække, om der er foretaget antagelser,
forudsætninger eller valg, som vil kunne
lede til en justeret opgørelse af et resterende kvælstofindsatsbehov
inden for de juridiske og naturvidenskabelige rammer for vandrammedirektivet.
En second opinion skal også omfatte en
opdateret vurdering af effekten af kvælstofbaselinen
og betydningen
af
opgørelser af kvælstofudledningen
på baggrund af
senest tilgængelige data.
Kystvandrådene
refererer til styregruppen for lokalt funderede analyser og taskforcen for second opinion og har
til formål, via lokalt funderede analyser af mindst tre udvalgte kystvande, at afdække, om der kan findes andre
veje til at opnå målopfyldelse som defineret i EU’s Vandrammedirektiv.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
2916716_0003.png
Proces for second opinion
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
2916716_0004.png
Resultater fra second opinion
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
2916716_0005.png
Resultater
Seks arbejdsspor:
1. Reference og målfastsættelse for god økologisk tilstand
2. Belastningsdata
3. Byrdefordeling: Håndtering af byrdefordeling mellem lande omfattet af vandrammedirektivet.
4. Årstidsvariation: Konsekvenser ved at tage højde for årstidsvariation i kvælstofudledningen.
Herunder Fase III-projekt om styrket modelgrundlag
5. Undtagelsesbestemmelser: Muligheden for brugen af undtagelsesbestemmelser.
6. Presfaktorer: Andre presfaktorer end kvælstof og mulige virkemidler.
Lokalt funderede analyser fra Kystvandråd 2023 – vil ikke blive gennemgået her
Opdateret opgørelse af indsatsbehov
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
Konklusioner fra evalueringsrapport i fase II (1/2)
Evalueringspanelet konkluderer overordnet, at
God tilstand i kystvandene er begrænset primært af tilførsel af kvælstof, og at det fsva. det danske bidrag
primært kommer fra landbruget.
Tilgangen til opgørelse af kvælstofindsatsbehovet er robust og panelet bakker generelt op om de valg og
antagelser, der er foretaget i forbindelse med opgørelsen.
De marine modeller er fit for purpose og afspejler de individuelle vandområder godt.
Der ikke ses behov for yderligere modeludvikling eller for at forfine opgørelsen af kvælstofindsatsbehovet.
Fokus bør rettes mod monitorering og evaluering af effektiviteten af indsatser.
Kun få N-reduktioner er blevet realiseret i løbet af 2010’erne.
Indsatser i VP3 har potentiale til at reducere kvælstof-inputtet til kystvande.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
Konklusioner fra evalueringsrapport i fase II (2/2)
Evalueringspanelet ser handlerum på følgende områder
Fastsættelse af miljømål for klorofyl i åbenvandsområder svarende til aftaler med andre lande
I åbne kystvandområder bestemmes vandkvaliteten i høj grad af kvaliteten af det åbne havvand.
God/moderat (G/M) grænseværdierne for klorofyl-a i åbne vandområder er blevet væsentligt nedjusteret. Panelet fremhæver
at de ændrede miljømål ikke er et resultat af nye vurderinger om G/M økologisk tilstand, men skyldes nye referencer.
Nedjusteringen i de åbne kystvande følger ikke retningslinjer på området, særligt når nedjusteringen har medført G/M-
grænseværdier, som er (næsten) uopnåelige alene via reduktion af danske landbaserede næringsstofreduktioner.
Hvis åbne danske farvande ikke kan opnå en nationalt besluttet målværdi, der ligger under aftalte mål-koncentrationer,
vurderer panelet, at der er stor sandsynlighed for, at andre lande vil betragte det som et selvforskyldt problem.
Justerede miljømål for rodfæstede bundplanter i lavvandede kystvande, så de ikke kan overgå maksimal dybde
I nogle lavvandede områder indebærer målet for god tilstand, at bundplanter skal vokse til udover den maksimale dybde,
hvilket gør at ‘lys’ bliver den reelle miljøindikator.
Muligheder for øget brug af undtagelser i kystvande med særlige udfordringer
Panelet vurderer ikke, at det vil være muligt at opnå god økologisk tilstand i alle danske kystvande i 2027.
Fase III projekt om opdatering af statusbelastning og om fosforfølsomhed og årstidsvariation
anerkendes. Arbejdet med kystvandråd blev også anerkendt af panelet.
Projekterne blev alle afsluttet efter evalueringen i faser II
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
1. Reference og målfastsættelse for god økologisk tilstand
Resultater fra fase I og II
Det internationale ekspertpanel pegede på et handlerum for at justere indsatsbehovet inden
2027 gennem justering (”refitting”) af miljømål i åbne kystvande.
Og handlerum for justering af miljømål for rodfæstede bundplanter i lavvandede områder.
Opfølgning i second opinion
Der er undersøgt alternative tilgange til miljømålene for klorofyl og rodfæstede bundplanter i
lavvandede områder.
Danske forskere har rådgivet med analyser om
Forslag til refitting af klorofylmål for åbne kystvande
Opfølgning på anbefaling vedr. indikatoren for rodfæstede bundplanter i lavvandede områder
Analyse af behovet for re-interkalibrering af klorofylmål
På baggrund af opfølgningen på panelets anbefalinger og rådgivning fra danske forskere om,
hvordan der fagligt bedst følges op på anbefalingerne, vurderes der handlerum til at anvende
målbelastninger for klorofyl-a inden for tre alternative opgørelser.
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
2. Tidsrække for belastningsdata
Resultater fra fase I og II
Internationalt panel vurderer, at metoden for opgørelsen af statusbelastningen er overordnet set pålidelig.
Tidsmæssige aspekter såsom tidsforsinkelser, år-til-år variationer af vejret og langsigtede klimaændringer
er fortsat kilder til usikkerhed.
Det internationale ekspertpanel bakker op om opgørelse af statusbelastning ved stykvis regression og
vurderer det anbefalelsesværdigt at opdatere statusbelastninger med de seneste konsoliderede data.
Opfølgning i second opinion
Second opinion har undersøgt tidsrækken for belastningsdata.
Data er blevet opdateret med en sammenhængende tidsserie fra 1990-2021, som er seneste
konsoliderede data for individuelle oplande.
Der er blevet udviklet en ny og mere robust metodisk tilgang til opgørelse og statusbelastning ved stykvis
regression pba. anbefaling fra Aarhus Universitet. Opgørelsesmetoden giver på landsplan en lidt lavere
statusbelastning, end hvad den tidligere metode ville give for 2021.
Der er udarbejdet opdaterede baselineeffekter for perioden 2022-2027 frem for den tidligere
baselineperiode for 2019-2027. Baselineeffekterne er primært baseret på universiteternes rådgivning.
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
3. Byrdefordeling
Resultater fra fase I og II
Fase I og fase II har undersøgt handlerum vedr. ændrede byrdefordelinger mellem Danmark og andre
lande,
herunder mulighederne for at anvende alternative forudsætninger og antagelser om andre landes reduktioner ved
fastlæggelse af indsatsbehov.
Det er vurderingen, at der ikke er resultater eller data, som understøtter, at Danmark vil kunne anvende et
alternativt og mere fordelagtigt byrdefordelingsprincip til fastlæggelse af kvælstofindsatsbehovet i VP3.
Dog vil en justering af miljømål for klorofyl-a i åbne kystvande have betydning for indsatsbehovet i
områder med relativt stor påvirkning fra næringsstoftilførsler fra andre lande.
Det internationale panel anbefaler, at Danmark bør opfordre de øvrige EU-medlemslande til at intensivere
samarbejdet om udarbejdelsen af indsatsprogrammerne i medfør af havstrategidirektivet. Og i de
kommende år bør der sigtes mod at forbedre sammenhængen så meget som muligt mellem
vandrammedirektivets krav til god økologisk tilstand med supplerende krav i havstrategidirektivet.
Opfølgning i second opinion
Det vurderes, at der kan være grundlag for at en ny interkalibrering med Sverige og Tyskland hvor nyere
viden fra danske forskere kan inddrages. Det er således også i rapporten lagt til grund, at ny viden føder
ind i denne øvelse.
10
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
4. Årstidsvariation og fosfor
Resultater fase III projekt
Der er i second opinion fase III gennemført analyser af mulighederne for både en fosforindsats og en
sæsonindsats i oplande til de kystvande, som er identificeret fosfor og/eller sæsonfølsomme.
Projektet resultater er relevant ift. planlægning af indsatser i indsatsprogram, og ikke for indsatsbehovet
Virkemiddel- og oplandsspecifikke ækvivalenter (for fosfor/kvælstof-reduktioner) skal kunne bruges til at omregne en
specifik kg virkemiddeleffekt til årlig kg N-reduktion i det pågældende kystvand.
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
5. Undtagelsesbestemmelser
Resultater fra fase I og II
Mulighederne for brug af undtagelsesbestemmelser om fristforlængelse og mindre strenge mål er
undersøgt.
Panelet konkluderer, at der er yderligere rum for brug af vandrammedirektivets undtagelsesmuligheder om
fristforlængelse ud over 2027 og mindre strenge miljømål for kystvande som følge af konsekvenserne af
for eksempelvis landbrugsaktiviteter og de uforholdsmæssige store omkostninger, der er forbundet
hermed.
Dette skal ses i sammenhæng med, at panelet vurderer, at det ikke vil være muligt at opnå god økologisk
tilstand i alle danske kystvande i 2027.
Ekspertpanelet anbefaler derfor, at undtagelsesmuligheder anvendes ud fra en strategi, der skal opfylde
miljømålene på en måde, hvor der tages hensyn til øvrige samfundsforhold.
Opfølgning i second opinion
Miljøministeriet har foretaget en vurdering af panelets konklusioner om yderligere rum for brug af
undtagelsesmuligheder. Uagtet at der ikke foreligger praksis fra EU-Domstolen, har Miljøministeriet
vurderet, at der ikke er mulighed for fristforlængelse efter 2027 med undtagelse af naturlige forhold, og at
bestemmelsen om mindre strenge miljømål ikke kan anvendes i det omfang, panelet lægger op til.
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
6. Presfaktorer
Resultater fra fase I og II
Andre presfaktorer ud over næringsstofbelastning vurderes at påvirke den økologiske tilstand i de danske
kystvande.
Der findes kun få eller ingen dokumentation for at en reduktion af påvirkningen af andre presfaktorer end
næringsstoffer kan mindske – dvs. delvist erstatte – behovet for at reducere næringsstofbelastningen.
Den beregnede reduktion af næringsstofbelastning er nødvendig for at opnå god økologisk tilstand,
selvom andre presfaktorer reduceres.
Der er dog tilstrækkelige videnskabelig dokumentation til at fastslå, at især negative påvirkninger fra
fiskeri, (effekt på sedimentstabiliteten samt direkte mekanisk skade på ålegræs), kan være nødvendigt at
reducere ud over at reducere næringsstofbelastningen for at nå god økologisk tilstand.
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
2916716_0014.png
Opdateret opgørelse af indsatsbehov (1/4)
Illustration: konceptuel tilgang det opgjorte kvælstofindsatsbehov i VP3
Centrale elementer i opgørelsen af indsatsbehov i VP3
Indsatsbehovet i vandområdeplanerne
er opgjort som afstanden
mellem forventede udledninger i 2027 (uden landbrugsaftale fra
2021), og den opgjorte målbelastning.
De forventede udledninger i 2027
uden aftalen er på landsplan
ca. 4.900 ton lavere end i 2018, og er en del af de samlede
reduktioner som skal realiseres for at nå den opgjorte
målbelastning.
Målbelastningen
er opgjort som den maksimale kvælstofbelastning
fra Danmark, der understøtter et bestemt miljømål, og er baseret på
modelberegninger af sammenhænge mellem biologiske indikatorer
næringsstoffer i danske kystvande (fx mellem ‘klorofyl-a’-alger og
kvælstof).
Beregnet under forudsætning af væsentlige reduktioner fra andre lande og
atmosfære pba. HELCOM-samarbejde og tyske vandplaner.
Vejen til god økologisk tilstand ift. næringsstofbelastning,
opgøres forvaltningsmæssigt ved mængden af kvælstof,
der udledes til vandet
Miljømålene
er fastlagt for tre biologiske kvalitetselementer som
tilsammen angiver den økologiske tilstand, og er fastlagt som en
‘afvigelse’ fra en referencesituation med (næsten) ingen
menneskelig påvirkning.
Fx anvendes målinger af dybdegrænser for ålegræs fra omkring år 1900
som reference for ”bundplanter”, og miljømålet er aftalt som en 26%
afvigelse fra de historiske målinger.
14
Illustration baseret på opgørelser i vandområdeplanerne 2021-2027.
- Der er tale om en simpel beskrivelse og skitsering til brug for nærværende præsentation.
- Der bør ikke fortolkes yderligere på illustrationen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
2916716_0015.png
Opdateret opgørelse af indsatsbehov (2/4)
Justeringer til opgørelse af indsatsbehov pba. second
opinion
1) Opfølgning på anbefalinger fra internationalt panel
Pba. anbefaling om justering af målværdier for klorofyl-a
(alger) i åbenvandsområder præsenteres tre forskellige
scenarier for justering af målværdier for klorofyl til brug for
et opdateret indsatsbehov i VP3.
Alle tre scenarier vurderes at være i tråd med direktivet.
2) Ordinær opdatering af belastningsdata og
baselinebelastning i 2027
Opdaterede belastningsdata fra AU frem til 2021 inkl.
justeringer for år før 2021 (seneste oparbejdede år til VP3)
Opdateret statusbelastning til 2021
Opdaterede baselineeffekter for 2022-2027
Opdaterede beregninger af målbelastninger pba.
opdateret belastningsdata for perioden 2014-2018
Scenarier for indsatsbehov
Scenarie 1
– Miljømål som anvendes i VP3
Modelgruppens (AU/DTU/DHI) bud på den fagligt mest
korrekte løsning
Scenarie 2
– Forslag til judstering af klorofyl-målværdier
til beregning af kvælstof-målbelastninger i 13 åbne
kystvande
Modelgruppens alternative forslag med justering i områder,
hvor de vurderer, at der er gjort aftale med Sverige
Scenarie 3
– Forslag til justering af klorofyl-målværdier i
beregning af kvælstof-målbelastninger i 28 kystvande
Taskforcens forslag til justering i områder hvor ansvarlige
myndigheder – og dermed også taskforcen – vurderer, at
aftaler om miljømål med Sverige og Tyskland fortsat er
gældende.
Det vurderes at være i tråd med de faglige anbefalinger fra
internationalt panel i fase II af second opinion. Fx peger
panelet konkret på Lillebælt som et område, der bør justeres.
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
2916716_0016.png
Opdateret opgørelse af indsatsbehov (3/4)
Tre scenarier for indsatsbehov
Opsummering af indsatsbehov ved tre scenarier for refitting af klorofyl-målværdier i indre danske farvande
Scenarie 1 –
Genberegning med
miljømål fra VP3
Scenarie 3 –
Scenarie 2 –
Genberegning med
Genberegning med
miljømål som er
miljømål som er
tilpasset for alle åbne
tilpasset jf. alternativ
kystvande i indre
fra danske forskere
danske farvande
VP3
1)
Ton kvælstof til kyst fra danske landbaserede kilder,
årligt
Baselinebelastning for kvælstof i 2027
- Heraf statusbelastning
2)
- Heraf baseline effekter
2), 3)
51.300
56.200
-4.900
52.100
55.800
-3.700
52.100
55.800
-3.700
52.100
55.800
-3.700
Forventet kvælstof-målbelastning som sigtes efter i 2027,
forudsat realisering af kvælstof- og fosfor-baselineeffekter
2)
Fordelt indsatsbehov
38.300
13.000
37.900
14.100
38.500
13.600
39.100
12.900
Anm.:Data i tabellen er afrundet til nærmeste 100 ton. Afrundinger kan medføre tabellen ikke summerer i alle kolonner. Målbelastninger i VP3 og i scenarier 1-3 i second opinion er opgjort under
forudsætning af realisering af antagelser om væsentlige reduktioner fra andre kilder end danske landbaserede kilder til næringsstoftilførsler til kystvandene, opgjort pba. oplysninger fra tyske
vandområdeplaner og internationale havkonventioner (HELCOM), samt NEC-direktivet. Det fordelte indsatsbehov er opgjort under forudsætning af, at både kvælstofbaselinen og
fosforbaselinen realiseres.
1) Opgørelser i VP3 er baseret på tidligere opgørelser af belastningsdata fra Aarhus Universitet, og opgørelserne for baselinebelastning i 2027 og målbelastning kan derfor ikke en-til-en
sammenlignes med opgørelserne i scenarie 1-3. Opgørelser af fordelt indsatsbehov kan sammenlignes uden forbehold.
2) I VP3 er statusbelastning opgjort for 2018 og baselineeffekter for perioden 2019-2027. I scenarie 1-3 er statusbelastning opgjort for 2021 og baselineeffekter for perioden 2022-2027.
3) Baselineeffekter er fordelt på hele landet, herunder i oplande uden indsatsbehov. Det er derfor ikke den fulde baselineeffekt, som har betydning på indsatsbehovet.
Kilde: VP3 (Miljøministeriet, 2023) og egne beregninger baseret på data fra Miljøstyrelsen.
16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Præsentation fra den tekniske gennemgang om Second opinion den 2. oktober 2024, fra ministeren for grøn trepart
2916716_0017.png
Opdateret opgørelse af indsatsbehov (4/4)
Kvælstof-indsatsbehov, kg N i rodzone pr. ha markareal 2024
Scenarie 1
0,0 – 0,0 Kg N/ha (27)
0,1 – 4,9 Kg N/ha (5)
5,0 – 14,9 Kg N/ha (21)
15,0 – 24,9 Kg N/ha (28)
25,0 – 44,9 Kg N/ha (24)
45,0 – 66,7 Kg N/ha (3)
Scenarie 2
0,0 – 0,0 Kg N/ha (33)
0,1 – 4,9 Kg N/ha (6)
5,0 – 14,9 Kg N/ha (15)
15,0 – 24,9 Kg N/ha (27)
25,0 – 44,9 Kg N/ha (24)
45,0 – 66,7 Kg N/ha (3)
Scenarie 3
0,0 – 0,0 Kg N/ha (39)
0,1 – 4,9 Kg N/ha (6)
5,0 – 14,9 Kg N/ha (20)
15,0 – 24,9 Kg N/ha (20)
25,0 – 44,9 Kg N/ha (20)
45,0 – 66,7 Kg N/ha (3)
Anm.: Kvælstofindsatsbehov opgjort ved kg N i rodzone pr. ha markareal er opgjort pba. fordelt indsatsbehov i tabel 3.3, samt data for
markareal i 2024 og gennemsnits retention i oplandet.
Der er taget udgangspunkt i ” kg N i rodzone pr. ha markareal” mhp. sammenligning af ”indsatstrykket” på tværs af oplande. Der er ikke
17
taget højde for sammensætning af indsatsprogram, herunder indsatsmuligheder uden for det opgjorte markareal i 2024.