Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 199
Offentligt
2959806_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål N
”Vil
ministrene redegøre for, om ministrene er enige i Stats-
revisorernes skarpe kritik af Fødevareministeriets tilsyn
med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning, og om
ministrene er enige i, at Fødevareministeriets kontrol med
gødning og Fødevareministeriets og Miljøministeriets op-
følgning på mål for kvælstofreduktionerne er mangelfuld og
utilstrækkelig? Konsekvensen er, at der er risiko for, at et
overforbrug af kvælstof ikke bliver opdaget, og at det er
uigennemsigtigt, om kvælstofreduktionerne, der skal for-
bedre vandmiljøet og modvirke iltsvind, opnås. Vil mini-
strene herudover redegøre for, hvilke initiativer ministrene
vil tage som opfølgning på kritikken? Der henvises til Rigs-
revisionens beretning nr. 2/2024 med Statsrevisorernes be-
mærkninger om tilsyn med landbrugets udledning af kvæl-
stof fra gødning, jf. MOF alm. del
– bilag 67.”
Spørgsmål O
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt ministeren har givet
Folketingets partier urigtige eller misvisende oplysninger i
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 18/12-24 om Statsrevisorernes kritik tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning og misvisende oplysninger
2959806_0002.png
TALEPAPIR
forbindelse med, at ministeren har givet partierne en over-
sigt
over status på indsatser aftalt i landbrugsaftalen, jf. ”Af-
tale om grøn omstilling af dansk landbrug” af 4. oktober
2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne?”
Svar
Tak for spørgsmålene.
Jeg vil gerne starte med spørgsmålet om
kritikken af til-
synet med landbrugets udledning af kvælstof fra
gødning:
Jeg er ny minister på området, og jeg har derfor
ikke haft ansvaret for området i den periode, som Rigsrevi-
sionen har undersøgt. Men kritikken gør et stort indtryk på
mig. Jeg tager Statsrevisorernes skarpe kritik
meget
alvor-
ligt.
Og kritikken anviser, at der er behov for, at kontrollen for-
bedres.
Vi har netop indgået en
Aftale om Implementering af et
Grønt Danmark,
som lægger rammen for løsning af nogle
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 18/12-24 om Statsrevisorernes kritik tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning og misvisende oplysninger
2959806_0003.png
TALEPAPIR
af landets sværeste klima- og miljømæssige udfordringer, og
som samtidig sikrer et konkurrencedygtigt landbrugs- og fø-
devareerhverv. Jeg er stolt af aftalen. Og det ligger mig me-
get på sinde, at denne aftale skal levere dét, vi har aftalt.
Det betyder bl.a., at kontrollen skal fungere tilfredsstil-
lende. Det er helt afgørende, at ministeriet fører en effektiv
kontrol med landbrugets gødningsanvendelse og med de
kvælstofreducerende indsatser. Vi skal kunne stole på, at
området er tilstrækkelig gennemsigtigt, og at vi politikere
orienteres, hvis der er udfordringer. Så vi kan finde de nød-
vendige løsninger. Det vil jeg have stort fokus på at sikre i
forbindelse med implementering af aftalen om et Grønt
Danmark.
I aftalen fremgår det, at der skal drøftes et styrket kontrol-
regime med aftalepartierne primo 2025. Dertil skal vi sikre,
at der er større gennemsigtighed i forhold til indsatsernes
status og regelefterlevelse.
Dette er to ud af tre initiativer, som jeg nu vil redegøre for.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 18/12-24 om Statsrevisorernes kritik tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning og misvisende oplysninger
2959806_0004.png
TALEPAPIR
De tre initiativer er 1) oplæg til et styrket kontrolregime, 2)
større gennemsigtighed i forhold til status og regelefterle-
velse. Og 3) forberedelse af kontrollen til den nye kvælstof-
reguleringsmodel i 2027.
Oplæg til et styrket kontrolregime
Det første initiativ er at styrke den nuværende kontrol. Re-
geringen vil primo 2025 komme med et oplæg til et styrket
kontrolregime. Det kan blandt andet ske med krydstjek af
forskellige datakilder med den eksisterende satellitovervåg-
ning. Det kan eksempelvis være datakilder fra gødnings-
regnskaberne. Derudover er der en række yderligere mulig-
heder inden for kontrolområdet, der skal undersøges og af-
tales nærmere (f.eks. mulighed for fysisk kontrol af staldsy-
stemer, øget kontrol med gødningsleverandører og øget eva-
luering af forholdet mellem sanktioner og kontrolomfang).
I drøftelserne med aftalepartierne primo 2025 vil der bl.a.
være fokus på kontrollen med gødningsanvendelse og de
kvælstofreducerende indsatser.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 18/12-24 om Statsrevisorernes kritik tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning og misvisende oplysninger
2959806_0005.png
TALEPAPIR
Større gennemsigtighed ift. status og regelefterlevelse
Det andet initiativ er at sikre større gennemsigtighed, når
det kommer til status for indsatserne for kollektive kvæl-
stofvirkemidler og kvælstofreguleringen. De kollektive
kvælstofvirkemidler giver en varig effekt, men projekterne
tager år at gennemføre. Det skal være lettere at forstå, hvil-
ken effekt et kvælstofprojekt vurderes at have på de forskel-
lige trin i forløbet og som minimum på det tidspunkt, der
gøres status.
For at øge gennemsigtigheden i forhold til regelefterlevelse
vil ministeriet fremadrettet også udarbejde og offentliggøre
resultater fra efterafgrødekontrollen. På den måde vil man
årligt kunne følge udviklingen i antallet af overtrædelser og
sanktioner.
Forberedelse af kontrol til ny kvælstofreguleringsmodel i
2027
Det tredje initiativ angår forberedelse af kontrol til ny kvæl-
stofreguleringsmodel, som skal træde i kraft i 2027. I den
nye reguleringsmodel kommer reguleringen forventeligt
tættere på den enkelte bedrift. Det giver behov for flere og
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 18/12-24 om Statsrevisorernes kritik tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning og misvisende oplysninger
2959806_0006.png
TALEPAPIR
stedfaste data samt hyppigere indberetning af data. Mere
data vil forventeligt give bedre kontrolmuligheder.
Som det fremgår af den rejste kritik, har den tidligere Land-
brugsstyrelse - nu Styrelsen for en Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø - arbejdet med at afdække mangler ved den nu-
værende kontrol, som kan indtænkes i den nye regulerings-
model.
Den nye reguleringsmodel forudsætter ændring af gødsk-
ningsloven, og i den forbindelse vil det forventeligt blive
muligt at harmonisere de tidspunkter, hvor landbrugere
skal indberette relevante data vedrørende marker og gød-
ningsplaner til styrelsen.
Det vil forventeligt sikre en bedre understøttelse af kontrol-
len på området. Det vil det, fordi der ikke sker ændringer i
de faktiske forhold, f.eks. hvor mange marker bedriften har
råderet over, når tidspunktet for indberetning er det
samme. Det vil derved forventeligt blive nemmere for sty-
relsen at lave krydstjek, og det gør det nemmere at opdage
fejl i indberetningerne. Dette arbejde fortsætter.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 18/12-24 om Statsrevisorernes kritik tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning og misvisende oplysninger
2959806_0007.png
TALEPAPIR
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil desu-
den afsøge en række andre muligheder (bl.a. mulighed for
fysisk kontrol af staldsystemer, øget kontrol med gødnings-
leverandører og øget evaluering af forholdet mellem sankti-
oner og kontrolomfang) for forbedringer i samspillet mel-
lem kontrollen og den nye reguleringsmodel.
Dertil vil ministeriet løbende evaluere, om omfanget af kon-
trol og sanktioner giver den nødvendige præventive effekt.
Og nu til spørgsmålet om
urigtige
eller
misvisende op-
lysninger
til
Folketinget:
Jeg er ny minister på området.
Hvad der er orienteret om bagudrettet, kan jeg som ud-
gangspunkt ikke svare på. Som jeg er blevet oplyst, er for-
ligskredsen bl.a. skriftligt blevet orienteret om status for im-
plementering af Landbrugsaftalen. Her har det fremgået i
en oversigt over initiativerne i Landbrugsaftalen, at status
for indsatsen
’målrettet
kvælstofregulering’ var i grøn.
Jeg er blevet oplyst, at indsatsens formål er at sikre, at der
hvert år sker en reduktion i tabet af kvælstof fra markerne.
Dette sker igennem etablering af efterafgrøder eller alterna-
tiver. Status angivet for de enkelte indsatser i oversigterne
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 18/12-24 om Statsrevisorernes kritik tilsyn med landbrugets udledning af kvælstof fra gødning og misvisende oplysninger
2959806_0008.png
TALEPAPIR
var udtryk for en samlet vurdering af indsatsernes aktuelle
status.
Som jeg har fået det fremlagt, var den grønne statusfarve for
’målrettet
kvælstofregulering’ et udtryk for, at den årlige ud-
møntning af indsatsen forløb som planlagt.
Afslutning
Jeg vil gerne slå fast, at kritikken har vakt bekymring. Og
det er vigtigt, at vi finder gode løsninger. Vi står over for im-
plementering af en historisk aftale med verdens første CO2-
afgift på landbruget, en stor arealomlægning og generel for-
bedring af Danmarks klima, miljø og natur. Det skal vi i mål
med. Og vi skal være trygge ved, at indsatserne rent faktisk
bliver gennemført.
Tak for ordet.
8