Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 196
Offentligt
Frydendal-Oesten
Miljøminister og minister for liges0lling Magnus Heunicke, udvalgsmedlemmer FDM
Hvissinge den 17. december 2024
Hvordan skal handicappede bilister forholde sig 5l nulemissionszoner?
Kære Magnus Heunicke, udvalgsmedlemmer og FDM
Jeg skriver 0l jer med stor bekymring over de seneste lovmæssige 0ltag, som giver kommunerne
mulighed for at opreHe nulemissionszoner i byområderne. DeHe ini0a0v, selvom det har gode
inten0oner om at reducere luKforurening, har væsentlige konsekvenser for borgere som mig og
mange andre handicappede bilister i Danmark.
Jeg blev i 2004 involveret i et trafikulykke, der medførte alvorlige skader på nakke, ryg og bækken. I
dag er jeg 60% erhvervsinvalid med en méngrad på 30% og er aRængig af min bil for at kunne passe
mit fleksjob, modtage behandling og leve et socialt ak0vt liv. For mig og mange andre i 0lsvarende
situa0oner er det derfor ikke blot et spørgsmål om at finde alterna0ver; det handler om muligheden
for at kunne leve et værdigt og selvstændigt liv.
En elbil er desværre ikke al0d en mulighed for os handicappede bilister. Selv om priserne på elbiler er
faldende, er de stadig oKe dyre, og for mange af os er adgangen 0l opladning begrænset, særligt når
man bor i lejebolig uden ladestandere. Handicapparkeringspladser med opladningsmulighed er
sjældne, og de eksisterende løsninger tager ikke højde for vores behov, eksempelvis for plads 0l at
åbne dørene helt for at kunne komme ind og ud af bilen.
Desuden er det værd at påpege, at vi som udgangspunkt skal køre i vores bevilgede invalidebiler i op
0l 8 år jf. servicelovens §114. DeHe betyder, at vi ikke har mulighed for løbende at udskiKe vores biler
i takt med nye krav. For mange vil nulemissionszoner derfor indebære en reelt uoverkommelig
barriere.
Sam0dig rejser det en anden væsentlig bekymring: Effek0viteten af nulemissionszonerne i forhold 0l
luKkvalitet. Forskning viser, at disse zoner kun vil reducere det samlede par0kelindhold marginalt, da
hovedparten af forureningen stammer fra kilder som industri, brændeovne og kraKværker. Selvom
elbiler reducerer udstødningsgasser, øger de 0l gengæld dæksliddet med 10-15% på grund af deres
større vægt. DeHe udleder mikroplast og sundhedsskadelige par0kler, som ifølge eksperter kan
forårsage alvorlige helbredsproblemer som astma, hjertekarsygdomme og kræK.
Jeg s0ller derfor deHe enkle, men presserende spørgsmål:
Hvordan skal vi som handicappede bilister forholde os 5l nulemissionszoner, når vores muligheder
for at ski<e 5l elbil eller finde prak5ske alterna5ver er begrænsede?
Jeg appellerer 0l, at der tages højde for de særlige udfordringer, vi står over for som handicappede
borgere. Der er behov for konkrete løsninger, der sikrer, at vi fortsat kan have adgang 0l behandling,
arbejde og et ak0vt liv uden at blive udelukket fra dele af vores byer.
Med venlig hilsen
Frederik K. Frydendal-Oesten
Frederik K. Frydendal-Oesten
Frederik K. Frydendal-Oesten | Gadager 45, Hvissinge | DK-2600 Glostrup | T: +45 50 50 36 16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 17/12-24 fra Frederik Frydendal-Oesten om hvordan handicappede bilister skal forholde sig til nulemissionszone
2958406_0002.png
Frydendal-Oesten
Dokumenta5on og referencer:
Ar5kel i Ingeniøren den 12. december 2024
hHps:/
/ing.dk/ar0kel/poli0sk-flop-nye-byzoner-uden-benzinbiler-giver-kun-minimalt-renere-luK
Ar5kel i Ingeniøren den 16. december 2024
hHps:/
/ing.dk/ar0kel/elbiler-sproejter-farlige-par0kler-ud-i-naturen-koer-ordentligt-lyder-det
Frederik K. Frydendal-Oesten | Gadager 45, Hvissinge | DK-2600 Glostrup | T: +45 50 50 36 16