Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 178
Offentligt
2953791_0001.png
Dato: 10. december 2024
Ministeriet for Grønt Trepart
[email protected]
Høring af udkast til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om miljømål, lov
om skove og lov om Den Danske Klimaskovfond (j.nr.
2024-134)
Overordnede kommentarer
Danmarks Naturfredningsforening fremsender her kommentarer til udkastet til lov om naturbe-
skyttelse, lov om miljømål, lov om skove og lov om Den Danske Klimaskovfond.
Vi konstaterer, at udkastet til lovforslag tillægger ministeren for Grøn Trepart hjemmel til alene
at fastsætte ambitionsniveauet for
udarbejdelsen af den danske ”Nationale naturgenopret-
ningsplan”,
som skal udarbejdes i henhold til EU's Naturgenopretningsforordning. Uden en bre-
dere politisk drøftelse vil
de ”5
principper for minumumsimplementering af EU lovgivning”
der-
med indebære, at den danske Naturgenopretningsplan vil sætte det lavest mulige ambitionsni-
veau og anvende undtagelsesbestemmelserne i forordningen i videst muligt omfang.
DN finder desuden ændringsforslaget til skovloven bekymrende, idet foreningen forudser, at
forslaget vil medføre en øget mængde bebyggelse og intensivering i benyttelsen af fredskovs-
arealerne i forhold til, hvad der er muligt med de i dag gældende regler. Forslaget muliggør
desuden etablering af en række anlæg, der potentielt kan være i strid med de hensyn, der skal
varetages efter skovloven. Når etablering af anlæg og bebyggelse ikke længere kræver en di-
spensation, vil anlæggenes medfølgende øgede aktivitetsniveau set i relation til bl.a. andre
brugergrupper eller sårbar natur f.eks. ikke længere indgå i en konkret vurdering af, om an-
lægget kan rummes inden for den pågældende skov. Endelig mener DN, at det er i direkte
strid med habitatdirektivet, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø fremadrettet
kun skal forholde sig til det ansøgtes beliggenhed i relation til påvirkning af internationale na-
turbeskyttelsesområder og bilag IV-arter, frem for det samlede projekt, herunder projektets
beliggenhed, karakter, eventuelle afledte effekter mv.
Vi uddyber nedenfor vores kommentarer.
EU-forordning om naturgenopretning
Administrative beføjelser til ministeren om udarbejdelse af den danske plan
Fastsættelse af danske målsætninger igennem bekendtgørelse?
Det angives i høringsmaterialet (side 5) at
”Forordningen
indeholder ikke administrative regler for udarbejdelse af planen, dvs.
de skal fastsættes nationalt.
Formålet med lovforslaget er at sikre hjemmel til at fastsætte supplerende natio-
nale administrative bestemmelser om udarbejdelse af en genopretningsplan, om
inddragelse af offentligheden heri, høringsperiode og evt. om klageadgang for at
sikre anvendelsen af forordningen”.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om miljømål, lov om skove og lov om Den Danske Klimaskovfond
2953791_0002.png
Naturbeskyttelseslovens § 71 stk. 3 giver allerede i dag ministeren vidtgående beføjelser
til at fastsætte regler for den danske udmøntning af EU lovgivning på naturområdet og
tænkes med lovforslaget udvidet til at omfatte ordlyden i Naturgenopretningsforordnin-
gen om
”genopretning
af biologisk mangfoldige og modstandsdygtige økosystemer”.
Miljømålsloven angiver imidlertid supplerende og meget klare overordnede bestemmelser
for udarbejdelsen af Natura 2000 planer,
både for så vidt angår fastsættelse af ambiti-
onsniveau for målfastsættelse og inddragelse af andre myndigheder og offentligheden.
Selvom der er vidtgående beføjelser angives Miljømålsloven rammer for ambitionsni-
veauet, og dermed har Folketinget været inde over ambitionsniveauet.
Naturnationalparker
har ikke ophæng i EU lovgivning men er en ren dansk konstruktion.
Men også for Naturnationalparker angives via lov (naturbeskyttelseslovens kapitel 8 a)
relativt konkrete rammer for fastsættelse af mål (samt procedure for offentlighedens ind-
dragelse samt klageadgang jf. § 78 stk 4). Dermed har Folketinget været inde over am-
bitionsniveauet for Naturnationalparker.
Vi ser imidlertid ikke af lovforslaget at der fastsættes angivelse et overordnet ambitions-
niveau for målsætningerne i den kommende danske naturgenopretningsplan. Vi læser
lovforslaget sådan, at der tillægges ministeren hjemmel til via bekendtgørelse bl.a. at
fastsætte målene og dermed det danske ambitionsniveau.
Naturgenopretningsforordningen giver således på en række områder mulighed for at
medlemslandene indenfor givne rammer selv kan fastsætte målsætninger og tidsfrist for
målopfyldelse. Fx er det op til medlemslandene selv at afklare i hvilket omfang man vil
bidrage til målsætningen om at der samlet på EU niveau i 2030 er iværksat tiltag på
mindst 20% af EU's samlede land- og havareal.
Skiftende danske regeringer har fastholdt de danske
”5
principper for minimumsimple-
mentering af EU lovgivning”
der kan findes på Erhvervsministeriets hjemmeside (link).
Disse principper indebærer at Danmark skal minimumsimplementere al EU lovgivning
som kan berøre erhvervsinteresser direkte eller indirekte. Det skal gøres ved at sætte så
lavt ambitionsniveau som muligt, udmønte forpligtelser så sent som muligt og anvende
undtagelsesbestemmelser i videst muligt omfang.
Vi er derfor meget bekymrede ved udsigten til at fastsættelse af danske mål og bidrag vil
ske med lavest mulige ambitionsniveau, igennem en bekendtgørelse.
Vi anbefaler derfor at lovforslaget angiver at principperne for minimumsimplementering
ikke skal være gældende for den danske naturgenopretningsplan samt, at Folketingets
partier skal inddrages i fastsættelsen af det danske ambitionsniveau for planens målsæt-
ninger, fx ved en henvisning til den kommende danske
”Naturlov”.
Inddragelse af offentligheden og interessenter i udarbejdelsen
Udarbejdelse af nationale genopretningsplaner er reguleret i forordningens artikel 14, der
i stk. 20 foreskriver, at udarbejdelsen af genopretningsplanerne er åben, gennemsigtig,
inklusiv og effektiv, og at offentligheden, herunder alle relevante interessenter, på et tid-
ligt tidspunkt får mulighed for reelt at deltage i udarbejdelsen.
Lovforslaget tillægger ministeren hjemmel til alene at definere hvordan disse forpligtelser
skal konkretiseres og udmøntes.
Vi anbefaler at lovforslaget mere konkret angiver hvordan offentligheden vil blive inddra-
get svarende til
miljømålslovens
kapitel 14 om udarbejdelse af natura 2000 planer.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om miljømål, lov om skove og lov om Den Danske Klimaskovfond
2953791_0003.png
Ændring af plankadencen for Natura 2000 planerne
Lovforslaget lægger op til at ministeren kan tilpasse de gældende Natura 2000 planer til
den færdige Naturgenopretningsplan. Det giver god mening at gøre umiddelbart efter
færdiggørelsen af den første nationale danske Naturgenopretningsplan, ikke mindst fordi
Forordningen fastsætter at indsatser skal prioriteres i netop Natura 2000 områderne frem
til 2030.
Imidlertid lægger lovforslaget også op til at tilpasse revisionen af Natura 2000 planerne
til fremtidige revisioner af Naturgenopretningsplanen.
Det vil indebære at danske Natura 2000 planer, som i dag revideres hvert 6 år,
fremadrettet vil blive reviderede hvert 10 år.
Imidlertid tager den nuværende periode for revision af Natura 2000 planerne udgangs-
punkt i, at Danmark iht
Habitatdirektivets
artikel 17 SKAL rapportere naturtilstanden
netop hver 6 år. Og det giver selvsagt rigtig god mening at tilpasse de danske Natura
2000 planer i lyset heraf.
Danmark vil fortsat skulle rapportere naturtilstanden hvert 6 år. Og derfor vil det være
noget rod, hvis Natura 2000 planerne ikke umiddelbart efter revideres i lyset heraf, men
skal vente yderligere 4 år.
Vi anser det derfor for helt åbenlyst oplagt at de danske Natura 2000 planer fortsat revi-
deres hvert 6 år i forlængelse af den danske rapportering af naturtilstanden efter habitat-
direktivets artikel 17. Men også, at ministeren tillægges beføjelse til OGSÅ at revidere
Natura 2000 planerne i forlængelse af kommende revisioner af den nationale danske Na-
turgenopretningsplan under Naturgenopretningsforordningen. På den måde vil alle planer
kunne sikres at være indbyrdes synkrone til enhver tid såvel som at afspejle den aktuelle
naturtilstand.
Regeringens oplæg til politisk prioriteret opgavebortfald i staten
Naturbeskyttelsesloven
Lovforslaget lægger op til, at ministerens mulighed for at ophæve eller reducere bygge- og be-
skyttelseslinjerne i naturbeskyttelseslovens §§ 16-18 ophæves. Lovforslaget vil betyde, at
kommunerne fremover skal træffe afgørelse om dispensation fra bygge- og beskyttelseslin-
jerne i de sager, hvor de førhen har søgt styrelsen om at træffe afgørelse om reduktion.
Bygge- og beskyttelseslinjerne er vigtige redskaber til beskyttelse af landskaber og natur- og
kulturværdier mod skæmmende byggeri mv. Bygge- og beskyttelseslinjerne har således en
stor aktie i, hvordan og hvorfor de åbne danske landskaber ser ud, som de gør i dag, og den
fortsatte opretholdelse og udstrækning af linjerne er af afgørende betydning for beskyttelsen
af de landskabelige og naturmæssige værdier, der er knyttet til de pågældende landskabsele-
menter.
Fremadrettet vil kommunerne selv skulle dispensere fra bygge- og beskyttelseslinjerne til de
projekter, som kommunerne også selv planlægger for. DN finder det bekymrende, at arms-
længdeprincippet på denne måde ophæves. DN noterer sig dog, at der ikke med lovforslaget
lægges op til en lempeligere praksis i forbindelse med kommunernes fremtidige behandling af
sager vedr. dispensationer fra bygge- og beskyttelseslinjerne, og at der fortsat vil være en kla-
gemulighed på dispensationerne, såfremt foreningen er uenige i vurderingen af, hvorvidt der
kan dispenseres.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om miljømål, lov om skove og lov om Den Danske Klimaskovfond
Skovloven
Lovforslaget lægger op til, at en lang række anlæg og bygninger til friluftsliv og offentlig forsy-
ning og infrastruktur fremadrettet skal kunne opføres/etableres uden en dispensation fra skov-
loven. Anlæg og bygninger skal i stedet blot leve op til en række tekniske krav, der forventes
udmøntet i en efterfølgende bekendtgørelse.
Skovloven skal jf. formålsbestemmelsen i § 1 varetage en række hensyn, bl.a. hensynet til
skovdriften, skovens biologiske mangfoldighed, landskab, naturhistorie, kulturhistorie, miljøbe-
skyttelse og friluftsliv. I dag sikres det bl.a., at disse hensyn varetages i en konkret vurdering,
når en lodsejer ansøger om dispensation fra skovloven til at etablere anlæg eller bygninger in-
den for fredskov. Med lovændringen vil der ikke længere ske en konkret vurdering af, om et
projekt er i strid med de hensyn, skovloven skal varetage, og derfor ikke bør anlægges/etable-
res. DN finder det bekymrende, at der på denne måde gås på kompromis med bl.a. den biolo-
giske mangfoldighed, landskabsværdier, natur- og kulturhistorie og hensynet til de forskellige
brugere af skoven.
DN finder desuden forslaget bekymrende, idet foreningen forudser, at forslaget vil medføre en
øget mængde bebyggelse og intensivering i benyttelsen af fredskovsarealerne i forhold til,
hvad der er muligt med de i dag gældende regler. DN mener ikke, det er muligt at definere de
tekniske krav i den følgende bekendtgørelse tilstrækkelig præcist til, at den i dag gældende
praksis for, hvad der kan tillades, videreføres med de nye regler.
I bemærkningerne til lovforslaget listes en række anlæg og bygninger til det offentlige frilufts-
liv, der som udgangspunkt vil blive omfattet af den foreslåede bestemmelse. I bemærknin-
gerne gennemgås ligeledes en række krav, der primært vedrører anlæggenes udseende og
hvor mange anlæg, der kan etableres set i forhold til den pågældende skovs areal. Fælles for
de fleste af de anlæg og bygninger, der foreslås omfattet af bestemmelsen, er, at de ikke blot
vil udgøre en påvirkning på skoven i kraft af de konkrete fysiske anlæg, men også at de for-
venteligt vil medføre et øget besøgstryk med deraf afledte effekter. Det gælder f.eks. udsigts-
tårne- og platforme, shelters, bålhytter, madpakkehuse og ikke mindst anlæg til discgolf og
mountainbike.
Særligt de to sidstnævnte, anlæg til discgolf og mountainbike, medfører typisk et øget antal
konflikter mellem brugerne i skoven, hvorfor en konkret vurdering af, om disse anlæg og ikke
mindst deres afledte effekter kan rummes inden for skoven, er særligt vigtig. Det øgede aktivi-
tetsniveau som følge af etablering af anlæg til mountainbike og discgolf kan desuden være
problematisk ift. forstyrrelse af dyrelivet i skoven, f.eks. hvis der er ynglende rovfugle, som er
sårbare overfor forstyrrelser. En konsekvens af lovforslaget vil således være, at anlæggenes
medfølgende øgede aktivitetsniveau set i relation til f.eks. andre brugergrupper eller sårbar
natur ikke længere vil indgå i en konkret vurdering af, om anlægget kan rummes inden for den
pågældende skov.
DN anerkender, at begrænsningen vedrørende hvor stor en andel af en skov, der må etableres
spor, baner og/eller anlæg på, og at skoven skal have en vis størrelse, er et forsøg på at imø-
dekomme dette. Der vil dog ofte være lokale forhold omkring en konkret skov vedrørende
f.eks. andre brugere og sårbar natur, der betyder, at selvom skoven har en vis størrelse, og
anlæggene kun etableres med en udstrækning på op til 30 % af skovens areal, så vil etablerin-
gen alligevel være uhensigtsmæssig og i strid med de formål, som skal varetages med skovlo-
ven.
DN mener desuden, at det er vigtigt at fastholde, at de anlæg og byggerier til offentligt frilufts-
liv, der muliggøres etablering af uden dispensation som følge af lovændringen, skal være til
glæde for den almindelige skovgæst. DN mener ikke, at der med den almindelige skovgæst
også kan være tale om discgolfudøvere og mountainbikeryttere, idet disse udgør særlige bru-
gergrupper med særlige behov til anlæg for at kunne udøve deres friluftsaktiviteter. DN mener
derfor ikke, at anlæg til discgolf og mountainbike bør omfattes af muligheden for etablering
uden dispensation fra skovloven.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om miljømål, lov om skove og lov om Den Danske Klimaskovfond
2953791_0005.png
DN anbefaler, at lovforslaget justeres, så det ikke længere fremgår af bemærkningerne, at an-
læg til discgolf og anlæg til mountainbike vil blive omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Forholdet til internationale naturbeskyttelsesområder og bilag IV-arter
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at en lodsejer fremadrettet skal indsende en
anmodning til Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV), hvis lodsejer ønsker
at etablere anlæg, bygninger eller terrænændringer omfattet af den foreslåede § 11, stk. 2, nr.
2 og 3. Styrelsens vurdering vil herefter bestå i en godkendelse af eller afslag på det ansøgte,
og styrelsen vil i sin vurdering alene skulle forholde sig til det ansøgtes beliggenhed i forhold til
de internationale naturbeskyttelsesområder og bilag IV-arter. DN finder det snævre fokus på
det ansøgtes beliggenhed stærkt problematisk og i direkte strid med reglerne vedr. internatio-
nale naturbeskyttelsesområder og bilag IV-arter.
Om væsentlighedsvurdering ift. Natura 2000 fremgår det således af EU-kommissionens vejled-
ning, at:
”Væsentlighed varierer afhængigt af faktorer såsom en virknings omfang, type, udbredelse,
varighed, intensitet, tidspunkt, sandsynlighed, kumulative virkninger og de pågældende natur-
typers og arters sårbarhed.”
Og af habitatvejledningen fremgår følgende:
”For at vurdere, om en påvirkning af et Natura 2000-områdes
bevaringsmålsætninger er væ-
sentlig, skal alle relevante aspekter af en plan eller et projekt være beskrevet, dvs. beskrivel-
sen skal omfatte alle tidsmæssige faser af en plan eller projekt, herunder mulige skadevirknin-
ger både i en anlægsfase og en eventuel efterfølgende driftsfase.”
Vedr. bilag IV-arter fremgår følgende af habitatvejledningen:
”Myndigheden skal sikre, at yngle-
eller rasteområder for bilag IV-dyrearter ikke beskadiges
eller ødelægges af det ansøgte.”
Vurderingen af, hvorvidt et givent projekt kan påvirke yngle- og rasteområder for bilag IV-ar-
ter negativt, kan således ikke kun gennemføres ud fra projektets beliggenhed, men skal bl.a.
også inddrage omkringliggende påvirkninger i etableringsfasen, såvel som i driftsfasen. Selve
projektets karakter skal også inddrages, herunder om det etablerede vil have en barrierevirk-
ning f.eks. ift. omkringliggende yngle- eller rasteområder. Det er derfor ikke muligt ud fra et
projekts beliggenhed alene at vurdere, om det kan medføre en ødelæggelse eller beskadigelse
af bilag IV-arters yngle- eller rasteområder. Dertil vil forhold omkring etableringsfasen også
være afgørende for, hvorvidt det tilladte medfører en overtrædelse af naturbeskyttelsesloven §
29a om forbud ift. af forsætlig forstyrrelse af bilag IV-arterne.
DN anbefaler, at lovforslaget angiver, at styrelsen i sin vurdering af det ansøgte projekt i for-
hold til internationale naturområder eller bilag IV-arter skal forholde sig til det samlede pro-
jekt, herunder beliggenhed, det ansøgtes karakter, eventuelle afledte effekter mv.
Efterprøvelse i nævn
Gennemføres lovforslaget som foreslået, vil det betyde, at der ikke vil være en mulighed for
efterprøvelse i Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvis anlæg og byggeri til friluftsliv og offentlig
forsyning og infrastruktur opføres eller etableres i strid med de hensyn, som skovloven skal
varetage efter formålsbestemmelsen i § 1. Der vil forventeligt heller ikke være mulighed for
efterprøvelse af SGAV’s vurderinger af, hvorvidt det ansøgte vil påvirke internationale
naturbe-
skyttelsesområder eller bilag IV-arter negativt. DN finder begge forhold bekymrende, sidst-
nævnte særligt når styrelsens begrænsede vurdering med fokus på det ansøgtes beliggenhed
tages med i betragtning.
DN anbefaler, at lovforslaget angiver, at der vil være en klagemulighed til Miljø- og Fødevare-
klagenævnet, som minimum i forbindelse med SGAV’s vurdering af det ansøgte i forhold til in-
ternationale naturbeskyttelsesområder og bilag IV-arter.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om miljømål, lov om skove og lov om Den Danske Klimaskovfond
2953791_0006.png
Klimaskovfonden
Lovforslaget vil medføre, at Klimaskovfondens mulighed for at anvende betaling af engangs-
kompensation til lodsejere for tabte indtægter forbundet med udtag af lavbundsjord viderefø-
res, og samtidigt udvides til også at omfatte mulighed for at anvende betaling af engangskom-
pensation til lodsejere for tabte indtægter forbundet med skovrejsning. Forslaget vil betyde, at
Klimaskovfonden sidestilles med den kommende nationale tilskudsordning til privat skovrejs-
ning, som forventes etableret i Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø inden udgan-
gen af 2025. I denne ordning blev det forudsat - på baggrund af anbefalinger fra ekspertgrup-
pen for en grøn skattereform - at tilskuddet til skovrejsning skal inkludere kompensation for
tabt indkomst fra landbrugsproduktion, hvilket vil medføre en sats, der ligger over de satser,
der aktuelt kan opnås under Klimaskovfonden.
DN mener, at det er en meget stor og ambitiøs opgave med at rejse 250.000 hektar skov frem
mod 2045. Klimaskovfonden spiller en vigtig rolle i at nå målet og i udviklingen af innovative
og ambitiøse skovrejsningsmodeller, og det er derfor afgørende, at fonden får samme vilkår
som den nationale støtteordning. DN finder det derfor fornuftigt at sidestille Klimaskovfonden
med den nationale tilskudsordning og kan på den baggrund bakke fuldt op om forslaget.
Med venlige hilsener
Danmarks Naturfredningsforening, ved
Kirsten Grotum Sørensen Østerbye
[email protected]
Anders Horsten
[email protected]
Bo Håkansson
[email protected]
Kopi:
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
6