Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 177
Offentligt
2953786_0001.png
TALEPAPIR
MINISTEREN FOR GRØN TREPART
Forelæggelse i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg den 4. december 2024
(Det talte ord gælder)
-
Jeg vil i dag forelægge to sager
til orientering.
-
Det første punkt
jeg vil forelægge, vedrører Kommissionens
forslag til
forordning om overvågning af de europæiske skove.
-
Punktet er på dagsordenen for landbrugs- og fiskerirådsmødet den 9.-10.
december med henblik på drøftelse af en fremskridtsrapport.
-
Udvalget fik senest en orientering om sagen forud for landbrugs- og
fiskerirådsmødet i januar i år, hvor punktet var på til en politisk drøftelse
kort tid efter at forslaget var blevet offentliggjort i slutningen af november
2023.
-
Siden da er forslaget blevet forhandlet i Rådet, men man er endnu et
stykke fra at kunne konkludere og dermed vedtage et mandat til videre
forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Forslagets indhold og regeringens foreløbige, generelle holdning
-
Formålet med forslaget er at introducere en styrket og mere harmoniseret
tilgang til overvågning af skovenes tilstand og udvikling i EU.
-
Forslaget skal sikre et bedre datagrundlag, der kan bruges til at
understøtte en bæredygtig forvaltning og en langsigtet planlægning på
skovområdet i medlemslandene.
-
Dertil skal forslaget bidrage til at dokumentere fremdrift mod relevante
EU-mål og overholdelse af EU-lovgivning, hvor skovenes tilstand og
udvikling har betydning.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 177: Ministeren for grøn Treparts talepapir fra samrådet om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 9.-11. december for den del der henhører under Ministeriet for Grøn Trepart,
2953786_0002.png
TALEPAPIR
MINISTEREN FOR GRØN TREPART
-
Regeringen støtter op om forslaget.
-
Vi er enige i, at der er behov for en bedre belysning af skovenes tilstand og
udvikling. Særligt i forhold til at understøtte indsatserne for klima og
biodiversitet, hvor skovene spiller en afgørende rolle.
-
I den forbindelse er det vigtigt, at vi sikrer, at de eksisterende nationale
overvågningsprogrammer udnyttes bedst muligt.
Status for forhandlingerne i Rådet
-
Som nævnt er der et stykke vej, før Rådet kan fastlægge sin holdning til
forslaget. Der udestår således en nærmere afklaring af centrale elementer
i forslaget, før flere medlemsstater vil tage stilling.
-
Overordnet er der bred enighed om, at der skal være god og pålidelig
information om skove. Flere medlemsstater ønsker dog at begrænse
forslagets omfang, og at støtten til frivillig skovplanlægning udgår af
forslaget.
-
Der er også fokus på omkostninger og balancen ift. at sikre tilstrækkeligt
nøjagtig information, potentialet i overvågning med satellitter og anden
ny teknologi, rapporteringsbyrder samt risikoen for overlappende og
indbyrdes modstridende information om skove i EU og medlemsstaterne.
-
På den baggrund har formandskabet valgt at lægge en fremskridtsrapport
på bordet. Forhandlingerne i Rådet ventes at fortsætte under det
indkommende polske EU-formandskab.
-
Jeg forventer at skulle forelægge sagen i Folketingets Europaudvalg enten
til orientering eller som et forhandlingsoplæg i løbet af første halvår 2025.
0
-
Det andet punkt
jeg vil forelægge vedrører Kommissionens
forslag til
ændring af anvendelsesdatoen for skovrydningsforordning.
-
Kommissionen fremsatte den 3. oktober 2024 forslag om at udskyde
Skovrydningsforordningen med 12 måneder. Det er usædvanligt, at
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 177: Ministeren for grøn Treparts talepapir fra samrådet om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 9.-11. december for den del der henhører under Ministeriet for Grøn Trepart,
TALEPAPIR
MINISTEREN FOR GRØN TREPART
ændringsforslag fremsættes så kort tid efter, at forordningen er
forhandlet på plads, og det er usædvanlig kort tid før
skovrydningsforordningen oprindelige anvendelsesdato, som er d. 30.
december 2024.
-
Det har betydet, at processerne i EU er gået meget stærkt
processerne
har ikke har fulgt de normale procedurer og det blev derfor besluttet at
hastebehandle ændringsforslaget. Jeg skal derfor beklage, at det ikke har
været muligt at overholde de sædvanlige frister til FEU.
-
Udover Kommissionens ændringsforslag fremsatte Europa-Parlamentet
også en række yderligere ændringsforslag, og de fik flertal for nogle af
dem i Parlamentet. Der blev derfor indledt trilogforhandlinger om
ændringsforslagene, og forhandlingerne blev afsluttet tirsdag aften.
-
Der blev i trilogforhandlingerne opnået enighed om Kommissionens
oprindelige ændringsforslag om udskydelse med 12 måneder.
Parlamentets yderligere ændringsforslag bortfalder.
-
Kommissionens ændringsforslag indeholder forslag om udskydelse af tre
datoer:
1) Anvendelsesdatoen udskydes med 12 måneder, så forpligtigelserne
finder anvendelse for store og mellemstore virksomheder fra den 30.
december 2025 og for mikrovirksomheder og små virksomheder fra den
30. juni 2026.
2) Tidspunktet for hvornår risikoinddelingen, som Kommissionen skal
foretage, sættes til den 30. juni 2025.
3) Ophævelsen
af
tømmerforordningen
og
erstatningen
af
forpligtigelserne i tømmerforordningen fsva. træ udskydes med 12
måneder.
-
I de endelige trilogforhandlinger var der også enighed om en hurtig
beslutningsproces for den endelige vedtagelse. Det betyder, at Europa-
Parlamentets miljøudvalg stemte om forslaget i onsdags, og sagen
forventes behandlet i Parlamentet den 17. december. Rådet forventes
herefter at vedtage forslaget ved skriftlig procedure senest den 19.
december.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 177: Ministeren for grøn Treparts talepapir fra samrådet om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 9.-11. december for den del der henhører under Ministeriet for Grøn Trepart,
TALEPAPIR
MINISTEREN FOR GRØN TREPART
-
Det er vigtigt for mig at understrege, at regeringen fortsat støtter op om
skovrydningsforordningen. Skovrydningsforordningen er et væsentligt
bidrag i indsatsen mod global skovrydning og dermed for kampen om at få
standset det globale tab af biodiversitet og i kampen mod
klimaforandringer.
-
Det var også linjen, da regeringen forelagde sagen til forhandlingsoplæg i
2022. Og det er stadig regeringens linje.
-
Jeg vil også nævne, at Kommissionens forslag om at udskyde i 12 mdr. ikke
er en ide, der er kommet fra mig. Jeg havde gerne set, at forordningen var
trådt i kraft ved årsskiftet.
-
Men jeg må også gøre opmærksom på, at nogle virksomheder endnu ikke
er helt på plads med alle de nødvendige systemer. Dette skyldes bl.a. sen
afklaring på en række fortolkningsspørgsmål fra Kommissionens side, og
at en række producentlande uden for EU, har givet udtryk for bekymring
og oplyst, at de ikke kan nå at blive klar til 30. december 2024.
-
På den baggrund vurderer jeg samlet set, at det er hensigtsmæssigt, at
bakke op om Kommissionens forslag om udskydelsen på 12 mdr.
-
Tak for ordet.
4