Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 172
Offentligt
2952141_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. december 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 132-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om
godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslagene forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-
komiteen den 17. december 2024.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på at støtte forslagene, idet der lægges stor vægt på, at godkendelsesperioden udløber
december 2028, som foreslået af Kommissionen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Notat om anvendelse af chromtrioxid til overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
2952141_0002.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 10603
Ref. DOBLE
Den 6. december 2024
MIM 132-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære
produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver
tilladelse til fortsat anvendelse for de to italienske virksomheder GalvanoPlus S.r.l. og RIGHI S.p.A..
Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende
stoffet indtil december 2028. Forslagene forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-
komiteen d. 17. december 2024. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. Kommissionen har fastsat krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger, samt måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og
udledning til miljøet for begge ansøgere. Regeringen finder, at kravene vil sikre, at virksomhedernes
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vil leve op til de danske arbejdsmiljøkrav
og de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. I de konkrete sager
drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke på nuværende tidspunkt findes
alternativer for virksomhederne. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der
lægges stor vægt på, at godkendelsesperioden udløber december 2028, som foreslået af
Kommissionen.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt to forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Notat om anvendelse af chromtrioxid til overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene, idet Kommissionen inden
for to måneder kan forelægge komitéen ændrede forslag eller inden for en måned kan forelægge
forslagene for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen ændrede forslag eller inden for en måned
forelægge forslagene for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ
udtalelse om forslagene, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med
kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslagene.
Forslagene forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 17. december 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes
efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgningerne fra de to italienske virksomheder GalvanoPlus S.r.l. og RIGHI
S.p.A. om fortsat samlet anvendelse af op til 3,5 tons chromtrioxid om året:
1.
Til anvendelse af chromtrioxid til funktionel forkromning med dekorativ karakter til sanitære
anvendelser (1,5 tons for GalvanoPlus S.r.L. og 2 tons for RIGHI S.p.A.)
GalvanoPlus S.r.l. og RIGHI S.p.A. fremsendte henholdsvis d. 18. februar 2022 og d. 21. december
2021 ansøgninger om godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningerne har i
henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske
Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC,
som d. 13. juni 2023 har afgivet følgende udtalelser om begge ansøgninger:
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Notat om anvendelse af chromtrioxid til overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere for både GalvanoPlus S.r.L. og RIGHI
S.p.A., at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i
ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og i
forhold til at begrænse risikoen for den generelle befolkning via miljøet. RAC anbefalede, at
yderligere risikohåndteringsforanstaltninger implementeres, samt at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer, og at der opsættes måleprogrammer for
udledningen af stoffet til miljøet.
SEAC
konkluderede for både GalvanoPlus S.r.L. og RIGHI S.p.A., at der ikke på nuværende
tidspunkt findes alternative stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige
for ansøgerne, men samtidig at der findes alternativer, som er teknisk og økonomisk gennemførlige
i EU. Udvalget konkluderer for GalvanoPlus S.r.L., at de indsendte forsknings- og udviklingsplaner
lever op til kravene til en substitutionsplan, og at disse er troværdige. Substitutionsplanen for
RIGHI S.p.A. er troværdig for en kortere godkendelsesperiode (7 år) end den ønskede på 12 år.
SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de
risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet,
at der gives frist for både GalvanoPlus S.r.L. og RIGHI S.p.A. til fornyet vurdering til december
2028.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at godkendelserne til både GalvanoPlus S.r.l. og RIGHI
S.p.A. udløber d. 31. december 2028 i overensstemmelse med SEAC’s anbefalinger. Det er en
forudsætning, at virksomhederne implementerer RACs anbefalinger, herunder at virksomhederne
indfører de anbefalede risikohåndteringsforanstaltninger og gennemfører måleprogrammer for
arbejdstagernes udsættelse for stoffet og for udledningen til miljøet. Godkendelserne gives derudover
også under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold,
som virksomhederne har beskrevet i ansøgningen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Notat om anvendelse af chromtrioxid til overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet Tænk har kommenteret, at de
kan ikke støtte anvendelsen af chromtrioxid til brug i forbrugerprodukter. De påpeger, at stofferne kan
ende i affaldsfasen eller blive udledt til miljøet, samt at de ikke anser anvendelserne for at være
essentielle. Regeringen vurderer, at de anvendelser, der er ansøgt om, er industrielle anvendelser.
Chromtrioxid findes ikke i det færdige produkt, og der er derfor ikke tale om anvendelser i
forbrugerprodukter. I ansøgningerne har virksomhederne redegjort for, at den udledning af
chromtrioxid, der er fra virksomheden, ikke udgør en uacceptabel risiko for befolkningen, der bor i
nærheden af fabrikken. Vurderingen af om noget er essentielt, er ikke et kriterie i REACH-
forordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, så skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Kommissionen har fastsat krav om yderligere risikohåndteringsforanstaltninger og måleprogrammer
for medarbejdernes udsættelse og udledning til miljøet. Regeringen er enig med Kommissionen i, at
udover ansøgernes allerede indførte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, vil
Kommissionens krav sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de
danske arbejdsmiljøkrav og de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via
miljøet. Der er dermed redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og regeringen finder, at der
ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse for
virksomhederne.
Kommissionens analyse peger på, at det for de mest ambitiøse virksomheder, der arbejder med
funktionel forkromning med dekorativ karakter, er muligt at substituere anvendelse af stoffet senest
ved udgangen af 2028. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges stor
vægt på, at godkendelsesperioden ikke gives til en længere periode end 2028, som foreslået af
Kommissionen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4