Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 171
Offentligt
2952135_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. december 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 131-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning af plastik i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komiteen den 16. december 2024.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at dekorative anvendelser ikke indgår
i godkendelsen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Notat om anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning af plastik, komitésag, fra miljøministeren
2952135_0002.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024-10603
Ref. SOFHE
Den 6. december 2024
MIM 131-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning af plastik i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelse af stoffet
chromtrioxid til serviceforkromning af plastikdele i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver delvis tilladelse til fortsat
anvendelse af chromtrioxid for den italienske virksomhed Cromoplastica C.M.C. S.r.l.. Tilladelsen
gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil 2028.
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 16. december 2024.
Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. Kommissionen har fastsat krav om yderligere risikohåndterings-
foranstaltninger og måleprogram i arbejdsmiljøet for at sikre, at udsættelsen af arbejdstagere
minimeres. Regeringen støtter kravene og vurderer, at de pålagte krav vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav. De
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold sammen med et yderligere krav
om måleprogram for udledning til miljøet vurderes at leve op til de danske miljøkrav i forhold til at
sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen finder, at der for nogle af anvendelserne er
tale om et dekorativt formål. Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt
på, at dekorative anvendelser ikke indgår i godkendelsen.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om anvendelse af stoffet chromtrioxid til
serviceforkromning af plastikdele.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Notat om anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning af plastik, komitésag, fra miljøministeren
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 16. december 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen
om godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgningen fra den italienske virksomhed Cromoplastica C.M.C. S.r.l. om
fortsat samlet anvendelse af op til 45 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til ætsning af plastik som forbehandling til forkromningen (20-30 tons pr. år)
(herefter henført til som anvendelse 1).
2.
Til anvendelse til forkromning af plastik for at opnå en blank, beskyttet og hårdfør overflade
(10-15 tons pr. år) (herefter henført til som anvendelse 2).
Cromoplastica C.M.C. S.r.l. sendte d. 18. november 2021 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelser. Efterfølgende har Kommissionen fået specificerede oplysninger om, at
anvendelserne vedrører bildele, personlig pleje, husholdningsapparater og sanitære installationer.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Notat om anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning af plastik, komitésag, fra miljøministeren
Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som d. 17. februar 2023 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive. RAC anbefalede, at
Cromoplastica C.M.C. S.r.l. implementerer yderligere risikohåndteringsforanstaltninger,
dokumenterer arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden gennem måleprogrammer, og
indfører måleprogrammer for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren for begge anvendelser.
For anvendelse 2 er der dog teknisk og økonomisk gennemførlige alternativer i EU. Udvalget
finder ansøgerens substitutionsplan troværdig. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed, der følger af
anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at der gives en 12-årig godkendelsesperiode for
anvendelse 1 og en 7-årig godkendelsesperiode for anvendelse 2.
o
Kommissionen konkluderer, modsat SEAC, at der findes teknisk og økonomisk gennemførlige
alternativer i EU for begge anvendelser, men er enig med SEAC i, at de ikke på nuværende tidspunkt er
teknisk gennemførlige for ansøgeren. Kommissionen finder, at anvendelserne beskrevet i ansøgningen
er meget brede, og Kommissionen foreslår derfor at begrænse anvendelsen til kun at omfatte
anvendelserne i forslagets bilag indenfor bildele, personlig pleje, husholdningsapparater og sanitære
installationer. Det er en forudsætning, at ansøgeren implementerer RACs anbefalinger mht. til
yderligere risikohåndteringsforanstaltninger, og at ansøgeren gennemfører måleprogrammer for
arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet. Ansøgeren skal dokumentere sin indsats for
at finde en erstatning til chromtrioxid og som minimum reducere sit forbrug i overensstemmelse med
allerede angivne mål for anvendelse 1. Godkendelsen gives derudover under forudsætning af
anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har
beskrevet.
Da sammenlignelige industrier har kunnet substituere brugen af chromtrioxid inden d. 31. december
2028, foreslår Kommissionen, at godkendelsen for Cromoplastica C.M.C. S.r.l. løber indtil d. 31.
december 2028 for anvendelse 1, og,
på linje med SEAC’s anbefalinger, indtil
18. november 2028 for
anvendelse 2.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Notat om anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning af plastik, komitésag, fra miljøministeren
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget
skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet Tænk har kommenteret, at de
kan ikke støtte anvendelsen af chromtrioxid til brug i forbrugerprodukter. De påpeger, at stofferne kan
ende i affaldsfasen eller blive udledt til miljøet, samt at de ikke anser anvendelserne for at være
essentielle. Regeringen vurderer, at de anvendelser, der er ansøgt om, er industrielle anvendelser.
Chromtrioxid findes ikke i de færdige produkter, og der er derfor ikke tale om anvendelser i
forbrugerprodukter. I ansøgningerne har virksomhederne redegjort for, at den udledning af
chromtrioxid, der er fra virksomheden, ikke udgør en uacceptabel risiko for befolkningen, der bor i
nærheden af fabrikken. Vurderingen af om noget er essentielt, er ikke et kriterie i REACH-
forordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har noteret sig, at der ikke er støtte blandt medlemslandene til en godkendelse, der
slutter efter udgangen af 2028 og har på den baggrund tilpasset forslaget herefter. Det forventes, at
der vil være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne med den forkortede
godkendelsesperiode.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de pålagte krav om risikohåndteringsforanstaltninger, anvendelsesforhold og
monitering vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav. Regeringen finder, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, samt krav til måleprogrammer, lever op til de danske miljøkrav i forhold til at
sikre den generelle befolkning via miljøet.
Regeringen finder, at nogle af anvendelserne i ansøgningen bredt kan beskrives som funktionel
forkromning med dekorativ karakter, som f.eks. armaturer til køkken og bad, mens andre anvendelser
kun kan beskrives som værende dekorative. For de funktionelle anvendelser med dekorativ karakter er
regeringen enig med Kommissionen i, at der ikke er egnede alternativer, der er økonomisk og teknisk
levedygtige for ansøgeren, men at der er egnede alternativer, der er økonomisk og teknisk levedygtige i
EU. Regeringen er derfor enig i, at godkendelsen skal have samme længde, som andre
sammenlignelige industrier har fået. Regeringen mener endvidere, at der ikke skal gives godkendelse
til dekorative anvendelser, hvor den primære funktion er at opnå en blank overflade, som f.eks.
pyntelister og knapper i biler, beholdere til kosmetik og pyntedele på kaffe- og vaskemaskiner.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Notat om anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning af plastik, komitésag, fra miljøministeren
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at dekorative anvendelser ikke
indgår i godkendelsen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5