Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 143
Offentligt
2945253_0001.png
Den 27. november 2024
MGTP
________________________________________________________________
Samlenotat
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) – del vedr. Ministeriet for Grøn Treparts
ressort – den 9.-10. december 2024
________________________________________________________________
8. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overvågning af eu-
ropæiske skove
-
Fremskridsrapport.
KOM (2023) 728
side
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945253_0002.png
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om overvåg-
ning af europæiske skove
KOM (2023) 728
Revideret version af samlenotat af den 4. januar 2024. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 22. november 2023 offentliggjort forslag til forordning om overvågning af
europæiske skove, der medvirker til udmøntningen af den Europæiske Grønne Pagt, herunder EU’s skov-
strategi for 2030. Forslaget vurderes at ville have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark
og i EU. Konsekvensvurderingerne af forslaget pågår endnu. Regeringen hilser forslagets fremsættelse
velkommen og støtter overordnet målsætningen om en sammenhængende overvågning af høj kvalitet af
europæiske skove. Regeringen vil tage nærmere stilling til forslagets forskellige elementer, når der er gen-
nemført en nærmere analyse af forslagets indhold og konsekvenser.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 med hen-
blik på en fremskridtsrapport.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved COM (2023) 728 af 22. nov. 2023 fremsat forslag til en forordning om over-
vågning af europæiske skove (i det følgende ”forslaget”).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og skal behandles efter proceduren for den almindelige
lovgivningsprocedure i artikel 294. Rådet træffer således afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget følger op på den nye EU-skovstrategi for 2030, der blev offentliggjort i juli 2021 som en del af den
Europæiske Grønne Pagt.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 med henblik
på en fremskridtsrapport.
Formål og indhold
Forslagets overordnede formål er at sikre en sammenhængende overvågning af høj kvalitet, der gør det mu-
ligt at spore fremskridt mod EU-mål af relevans for skove, herunder i forhold til biodiversitet og klima, at for-
bedre risikovurderinger og beredskaber og at støtte evidensbaseret beslutningstagning hos jordbrugere og
offentlige myndigheder samt at fremme forskning og innovation.
Forslaget har endvidere til formål at understøtte en frivillig langsigtet skovplanlægning i medlemsstaterne
med det sigte at styrke skovenes robusthed i et foranderligt klima og derigennem muligheden for at fremme
politiske mål, hvis realisering beror på skovenes tilstand og udvikling.
For at fremme disse formål foreslår Kommissionen, at der indføres regler, som 1) sikrer rettidige, præcise,
gennemsigtige, sammenlignelige og tilstrækkeligt dækkende data om skove samt offentlig indsigt i disse, 2)
støtter en frivillig udvikling af skovplanlægning i medlemsstaterne og 3) styrker den retlige ramme for sam-
arbejdet mellem Kommissionen og medlemsstaterne.
Reglerne skal understøtte implementeringen af EU-regler og -politikker, der sigter eller beror på, at skove
beskyttes og genoprettes samt udnyttes bæredygtigt og multifunktionelt, herunder i forhold til: a) tilpasning
til og modvirkning af klimaforandringer, b) biodiversitet, c) risikostyring og forebyggelse, d) skovsundhed, e)
udnyttelse af skovbiomasse til forskellige formål og f) invasive arter.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
Overvågningssystem, rammer for dataindsamling og datadeling samt kvalitetskontrol
Efter forslaget skal Kommissionen oprette og drive et skovovervågningssystem i samarbejde med medlems-
staterne. Systemet skal indeholde geografisk information mhp. kortlægning af skove og en ramme for ind-
samling og deling af skovdata og sikre regelmæssig og systematisk dataindsamling fra observationer på land
og fra forskellige former for fjernovervågning (fra satellitter, fly og droner mv). Det Europæiske Miljøagentur
skal hjælpe Kommissionen med at implementere overvågningssystemet og udvikle og drive et europæisk in-
formationssystem om skove. Kommissionen skal dele producerede data med medlemsstaternes kompetente
myndigheder eller med dem myndighederne bemyndiger til at repræsentere sig.
Kommissionen skal hertil etablere et geografisk informationssystem på basis af satellit- eller luftfotos, som
kan bruges til at kortlægge skove og andre træbevoksede områder i EU, entydigt identificere skovenheder og
bidrage til at registrere og lokalisere forandringer i skovdække.
Forslaget fastlægger følgende ramme for dataindsamling:
Kommissionen skal iht. bestemte tekniske specifikationer, som Kommissionen kan ændre i en delegeret rets-
akt, indsamle data for skovareal, kronedækning og forstyrrelser heri, skovtype og -sammensætning, nåle- og
bladtab, skovbrande og vurderinger af brandrisiko. Medlemsstater kan vælge ikke at gøre brug heraf, hvis de
bidrager med egne data efter særlige regler, herunder om tekniske specifikationer, kvalitetskontrol og pligt til
at dele data.
Medlemsstaterne skal indsamle data for skovenes tilgængelighed for træproduktion, vedmasse og årlig til-
vækst, bevoksningsstruktur, træartsfordeling, europæisk skovtype, hugst og forekomst af dødt ved, lokalise-
ring af skovnaturtyper i Natura 2000-områder, skovfugle, primære skove og gammelgroede skove, beskyt-
tede skove, produktion og handel med træprodukter samt skovbiomasse til energi. Denne dataindsamling
skal ske med bestemte frekvenser og baseres på observationer på land i et netværk af overvågningspunkter
og, hvor relevant, suppleret med luftfotos, satellitbilleder og andre kilder.
Beroende på vedtagelsen af en delegeret retsakt skal medlemsstaterne og Kommissionen derudover gradvist
indføre yderligere dataindsamling baseret på observationer på land samt satellit- og luftfotos. Denne indsam-
ling skal angå forstyrrelser i skove forårsaget af andet end brand, overjordisk biomasse, skovstruktur, værdi
af andre produkter end træ, lokalisering af skovnaturtyper uden for Natura 2000-områder, klassifikation af
skove som hhv. naturligt regenererende skove, plantede skove eller plantager, forekomst af invasive arter,
diversitet i ikke-træagtig vegetation, truede arter i skovøkosystemer samt kortlægning af andre træbevoksede
områder.
Efter forslaget skal medlemsstaterne og Kommissionen gøre deres indsamlede skovdata offentligt tilgænge-
lige og sammen udvikle systemer til lagring og udveksling af kompatible data. Kommissionen kan i en delege-
ret retsakt fastsætte nærmere regler herom, herunder om tekniske specifikationer og harmonisering samt
sikring af fortrolig omgang med geografisk lokaliserbar information.
Kommissionen og medlemsstaterne skal være ansvarlige for kvaliteten af de data, de indsamler og deler, og
medlemsstaterne skal årligt vurdere og rapportere om kvaliteten, og om de eventuelle skridt de tager til at
forbedre den. Kommissionen kan i en delegeret retsakt udstede nærmere regler om datakvalitet og metoder
til vurdering heraf samt om beskrivelse af tiltag til forbedring af datakvalitet.
Koordination og samarbejde, nationale kontaktpunkter
Efter forslaget skal medlemsstaterne og Kommissionen koordinere deres bestræbelser og samarbejde om at
forbedre kvaliteten og dækningen af skovdata og deres rettidige indsamling. De kan til formålet benytte eksi-
sterende regionale institutioner, strukturer og fora.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
Kommissionen skal på begæring støtte medlemsstaterne i deres arbejde med frivillige langsigtede skovpla-
ner, herunder ved at tilvejebringe relevant information og ved at facilitere erfaringsudveksling.
Medlemsstaterne skal samarbejde og koordinere deres aktiviteter for at forbedre kvaliteten og dækningen af
skovdata og deres rettidige indsamling og skal hertil basere sig på upartisk videnskabelig rådgivning. De skal
endvidere tilskynde til en aktiv involvering af alle interesserede parter i arbejdet med skovplaner.
Hver medlemsstat skal udpege et nationalt kontaktpunkt og informere Kommissionen herom. Kontaktpunk-
tet skal koordinere forberedelsen af de skovdata, der skal deles, og koordinere deltagelsen fra relevante ek-
sperter i ekspertmøder organiseret af Kommissionen. Kontaktpunktet skal endvidere fungere som bindeled
imellem medlemsstaten og Kommissionen i arbejdet med frivillige skovplaner.
Delegationsbeføjelser til Kommissionen, komite-procedure, evaluering og ikrafttrædelse.
Efter forslaget skal Kommissionen på ubestemt tid have beføjelse til at udstede delegerede retsakter om tek-
niske specifikationer for data indsamlet af Kommissionen, om datadeling og om vurdering af datakvalitet.
Beføjelsen skal kunne tilbagekaldes af Rådet eller Europa-Parlamentet.
Kommissionen skal, før den udsteder delegerede retsakter, konsultere eksperter, der udpeges af medlemssta-
terne. Dette skal ske i overensstemmelse med principperne for bedre lovgivning, jf. aftale mellem Europa-
Parlamentet og Rådet af 13. april 2016.
Efter forslaget skal Kommissionen assisteres af en komite, der arbejder efter generelle regler og principper
for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser, jf. for-
ordning (EU) nr. 182/2011.
Forordningen skal løbende evalueres i lyset af udviklingen i EU-lovgivningen, tekniske og videnskabelige
fremskridt, nye overvågningsbehov og kvaliteten af data der deles. Fem år efter ikrafttrædelse skal Kommis-
sionen rapportere om implementeringen til Rådet og Europa-Parlamentet.
Forordningen træder i kraft på tyvendedagen efter dennes offentliggørelse i EU-tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art. 294) medlovgiver. Der
foreligger endnu ikke en udtalelse fra parlamentet.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anser handling på EU-plan for at være berettiget pga. omfanget og den grænseoverskridende
karakter af skovafhængige markeder og de voksende risici og usikkerheder, der er forbundet med klimaæn-
dringer. Dette kræver ifølge Kommissionen overvågning af virkningerne af EU’s politikker og lovgivning samt
mulighed for at evaluere, med større præcision og aktualitet, behovet for politiske ændringer med henblik på
at nå politiske mål. Som eksempel fremhæves forstyrrelser pga. barkbilleudbrud, naturbrande og storm, alle
med grænseoverskridende dimension og med en stigende hyppighed og intensitet, som medfører øgede om-
kostninger til forebyggelse og bekæmpelse samt stigende drivhusgasemissioner, tab af biodiversitet samt
markedsforstyrrelser. Kommissionen finder, at den eksisterende overvågning er fragmenteret og at en for-
bedret og mere ensartet overvågning og datadeling vil muliggøre hurtigere og mere præcise afværgeforan-
staltninger.
Kommissionen fremhæver, at mange medlemsstater allerede har vedtaget forskellige nationale instrumenter
for skovplanlægning, men at sektorpolitikker ofte er utilstrækkeligt dækket heri. Kommissionen finder, at
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945253_0005.png
forslaget vil styrke mulighederne for at gennemføre rettidig og bedre planlægning for skove, som inddrager
hensyn til sektorpolitikker på et fælles vidensgrundlag.
Regeringen er enig i Kommissionens betragtninger om, at lovgivning på EU-plan kan være berettiget, og det
vurderes derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vil supplere eksisterende EU-forpligtelser til at overvåge natur og skove, der bl.a. følger af EU’s fug-
lebeskyttelsesdirektiv og habitatdirektivet, der på forskellig vis er implementeret i dansk ret. Det gælder bl.a.
naturbeskyttelsesloven og skovloven, efter hvilke ministeren for grøn trepart har bemyndigelse og pligt til at
overvåge skovenes og naturens tilstand og skovbrugets udvikling.
Dertil kommer opgørelser fra LULUCF-sektoren (Land Use, Land Use Change and Forestry), som rapporte-
res til Kommissionen i henhold til forordning (EU) 2018/1999.
Konsekvenser
Konsekvensvurderingerne af forslaget er endnu ikke afsluttet. Nedenstående er derfor udtryk for helt over-
ordnede, foreløbige vurderinger. Ministeriet for Grøn Trepart har iværksat et arbejde med henblik på at
kunne fremlægge en konkret vurdering af forslagets konsekvenser. Uklarheder om forståelsen af centrale ele-
menter i forslaget, som stadig er genstand for drøftelse i rådets arbejdsgruppe, betyder, at der endnu ikke har
kunnet gennemføres en nærmere analyse. Folketinget vil blive orienteret, når der foreligger nærmere analyse
af forslagets konsekvenser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget kan potentielt have lovgivningsmæssige konsekvenser for lovgivning inden for miljø, erhverv, land-
brug samt klima-, energi- og forsyningsområdet.
Økonomiske konsekvenser
Der er iværksat et arbejde med henblik på at kortlægge forslagets statsfinansielle, samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Der er til brug herfor blandt andet behov for en nøjere analyse af mulighederne for at kunne gennemføre for-
slaget på basis af den eksisterende danske skovovervågning, rapportering og deling af data om skove.
Det bemærkes, at afledte nationale merudgifter som følge af EU-retsakter holdes inden for de berørte mini-
steriers eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes at ville have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet det i med-
før af forslaget forbedrede vidensgrundlag om skovenes og andre træbevoksede områders tilstand og udvik-
ling vil muliggøre tidligere og mere præcise indgreb, hvor der måtte være behov for sådanne for at sikre en
bedre beskyttelse eller mere bæredygtig udnyttelse af skove.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget forud for møde i udvalget 5. december samt i skriftlig hø-
ring blandt medlemmerne af Skovrådet og i Klimaskovfonden ligeledes med frist den 5. december 2023.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) finder det meget positivt, at Kommissionen tager initiativ til en fæl-
les overvågning af skovenes tilstand og udvikling. DN fremhæver vigtigheden af, at sikre at de indsamlede
data har en frekvens, præcision og standard, så de kan anvendes til at opfylde EU’s biodiversitetsstrategi og
Naturgenopretningsforordning, f.eks. ved at pege på, hvor beskyttelseskrævende gammelskov, selvgroet skov
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945253_0006.png
og primærskov findes, samt moniterer på udviklingen af disse. DN finder ikke at beskyttelse og genopretning
af EU's skove bør bero på en frivillig indsats i de enkelte medlemsstater. Man opfordrer til at skovplanlæg-
ningen ikke bliver frivillig, men bliver et krav til medlemsstaterne og med en kort tidsfrist. Udover at gøre
planerne obligatoriske opfordrer DN til, at der stilles krav om at planerne vurderes af et uafhængigt viden-
skabeligt panel, som skal sikre den faglige kvalitet af arbejdet. Der bør også være krav om mulighed for kom-
mentering fra faglige organisationer, NGO’er mv. I forhold til indsamling af data opfordrer DN til, at metode
og kvalitet af data også sikres uvildig videnskabelig rådgivning, samt at der sættes en tidsfrist og stilles krav
til tilgængeligheden af data, så det sikres, at data er umiddelbare og nemme at tilgå for offentligheden. DN
opfordrer til, at der er særligt fokus på at identificere og effektivt beskytte resterende gammelskov, primær-
skov og selvgroet skov, skovnaturtyper indenfor og udenfor Natura 2000 samt forekomster af truede, sårbare
og sjældne skovlevende arter. Dette bl.a. for at sikre kulstoflagringen.
Landbrug & Fødevarer (L&F) understreger, med henvisning til, at man finder, at en forbedret indsamling af
data for skovene kan bidrage til en hensigtsmæssig forvaltning af skovene, vigtigheden af at overvågning og
monitering på fællesskabsniveau sigter mod at understøtte den nationale kompetence inden for skovbrug.
L&F finder det i den forbindelse også vigtigt, at der ved udarbejdelse af en fælles EU-tilgang til skovmonite-
ringen erindres, at der vil være store forskelle på tværs af medlemsstaterne både på typer og forekomst af
skov, på skovsystemer og trusler mod disse og på skovbrugserhvervet og hvordan det udføres, hvilket der bør
tages højde for, når der udarbejdes indikatorer, opstilles retningslinjer for monitering og fortolkes på data.
Der bør således være et tæt samarbejde mellem Kommissionen og de kompetente nationale myndigheder om
dataindsamling og -behandling. Med henvisning til forslagets oplæg til indsamling af data for skove og of-
fentlig tilgængelighed af oplysningerne fremhæver L&F, at man finder det afgørende, at dette gøres på et ni-
veau, som ikke kan knytte specifikt til ”skovenheder” eller ejendomsniveau. Dette, da man finder, at det kun
vil være den enkelte skovejer, som har behov for at kende data på et sådant detaljeringsniveau. Formålet
med moniteringen skal ifølge L&F ikke være kontrol eller håndhævelse, og det bør derfor være tilstrækkeligt
at indsamle data på et mere overordnet niveau.
Dansk Skovforening støtter som udgangspunkt, at der kontinuerligt indsamles relevante, valide og
sammenlignelige data for skovene på et aggregeret niveau og støtter derved som udgangspunkt
forslagets formål. Dansk Skovforening vurderer, at en EU-harmoniseret skovmonitorering bedst egner sig til
at lave overordnet EU-skovpolitik med, og skal i den forbindelse minde om, at skovpolitik forsat ikke er en
del af EU’s kompetenceområde, men national kompetence. I forhold til skovindikatorer er Dansk Skovfor-
ening bekymret for, at der med valget af indikatorer, bliver en forsimplet og ensidig vurdering af skovene, der
ikke tager hensyn til mangfoldigheden i skove på tværs af EU, og som ofte, ifølge Dansk Skovforening, ikke
udtømmende kan sige noget om skovens sundhed og resiliens. Dansk Skovforening frygter, at der vil blive sat
lighedstegn mellem indikatorer og tilstand, når data indsamles og processeres på EU-niveau. Dansk Skovfor-
ening er bekymret for, at en samlet EU-skovmonitorering i høj grad vil føre til top-down kommunikation og
et ditto regelværk for lodsejere og skovforvaltere. På den baggrund finder Dansk Skovforening det ærgerligt,
at forslaget ikke har mere fokus på at gøre data fra skovovervågningen til et redskab, der også kan bruges af
skovejere og -forvaltere. Man finder, at den foreslåede overvågning mest synes at været rettet mod en myn-
dighedsovervågning og myndigheders planlægning. Det bekymrer Dansk Skovforening, at lovforslaget opere-
rer med en ”forest unit” som geografisk skala for skovdata, samtidig med at data skal være geolokaliseret og
frit tilgængelige. Man finder ikke, at der er andre end skovejeren, der har brug for at kende skovdata på ejen-
domsniveau, og at data til brug for håndhævelse af gældende regler derfor ikke skal basere sig på overvåg-
ning, men på stikprøver og begrundet mistanke. Data til brug for politikudvikling bør ifølge Dansk Skovfor-
ening baseres på overordnede tendenser. Habitaterne skal lokaliseres i felten, men den geografiske lokalise-
ring skal ikke være offentlig tilgængelige data. Dansk Skovforening er bekymret for EU’s rolle i at analysere
data fra skovmonitoreringen. De europæiske skove har forskellig baggrund, og de enkelte medlemsstaters
særlige forhold er vigtig viden for at kunne vurdere data. Dansk Skovforening mener på den baggrund, at det
er nødvendigt at opgraderer ”National Correspondents” i forslagets artikel 9 fra kun at være indsamler af
data til også at bidrage til fortolkningen på medlemsstatsniveau. I forhold til forslagets oplæg til, at indfører
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945253_0007.png
lovgivning om frivillige ”integrated long-term plans”, hvor medlemsstaterne opfordres til at udarbejde så-
danne, finder Dansk Skovforening ikke, at denne slags opfordringer bør fremgå af lovteksten, men mere pas-
sende kan medtages i vejledninger. Man finder dog, at de overordnede temaer nævnt i annex IV giver god
mening, og at det netop er vigtigt med en samlet afvejning af de mange formål, der er med driften af Europas
skove.
Dansk Ornitologisk Forenings/BirdLife Danmark (DOF) tilslutter sig Danmarks Naturfredningsforenings
ovenstående høringssvar.
Københavns Universitet (KU), Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning finder det positivt, at regerin-
gen finder, at nationale overvågningsprogrammer bør udnyttes bedst muligt. Ud fra en forskningsfaglig- og
rapporteringsvinkel finder KU forslagets oplæg til, at EU-Kommissionen fastlægger rammerne for dataind-
samlingen i medlemslandene bekymrende, med henvisning til, at dette kan resultere i databrud i tid og der-
med reducere muligheder for at følge udviklingen i sammenligning med hidtidige data. KU fremhæver endvi-
dere risikoen ved forslaget fsva. ændring af rammerne for dataindsamling, herunder kompromittering af da-
takvalitet (offentlighed i data), da dette ifølge KU vil kunne mindske mulighederne for at lave sammenligne-
lige og konsistente opgørelser af skovenes kulstoflager.
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget med frist den 26. november 2024.
CO-industri tilslutter sig bemærkningerne fra Danmarks Naturfredningsforening angivet ovenfor.
WWF Verdensnaturfonden finder, at der i øjeblikket mangler oplysninger om skove på europæiske plan, om
hvor de forskellige skovtyper findes, deres sundhed, deres biodiversitet og deres anvendelse. WWF støtter
derfor op om Kommissionens forslag og finder det vigtigt, at det ikke udvandes men styrkes. WWF finder det
særligt vigtigt, at den geografisk skala for skovdata er på et niveau, så det kan understøtte planlægning for
naturbevarelse og klimaresiliens, herunder at ”skovenheder” er på et tilstrækkeligt detailniveau med geoloka-
tion, og at data gøres tilgængeligt med henblik på at understøtte vidensbaseret beslutningstagning. Endelig
finder WWF det afgørende, at alle indikatorer i forslaget fastholdes med henblik på at understøtte effektiv
implementering, herunder også af forpligtelser i anden relevant EU-lovgivning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har budt forslagets fremsættelse velkommen og der synes at være enighed om, at det er vig-
tigt, at der er troværdige data og tilgængelig information om de europæiske skove. Det er et udbredt ønske,
at det foreslåede overvågningssystem så vidt muligt skal kunne bygge på eksisterende national skovovervåg-
ning. Mange medlemsstater har også fokus på forslagets økonomiske konsekvenser. Det gælder både i for-
hold til at skulle inddrage nye elementer i overvågningen og til at tilpasse nuværende overvågning.
Der er en gruppe af medlemsstater, der forholder sig relativt kritisk til forslaget og generelt ønsker at be-
grænse forslagets omfang og at støtten til frivillig udvikling af skovplanlægning i medlemsstaterne udgår af
forslaget. Synspunkter herom er fremført ud fra betragtninger om, at den omhandlede overvågning i tilstræk-
kelig grad kan varetages nationalt og ikke bør varetages af EU. De medlemsstater der har udtalt sig kritisk
vurderes dog ikke udgøre et blokerende mindretal.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945253_0008.png
I den kritiske gruppe af medlemsstater er de gennemgående fremførte synspunkter: 1) at de af medlemssta-
terne indsamlede data i udgangspunktet skal bevares i medlemsstaterne og i givet fald kun deles med Kom-
missionen i form af aggregeret og ikke lokaliserbar information, 2) at der bør være en generel mulighed for at
undlade deling af data og information, som kan have militær-mæssig betydning for medlemsstaterne, 3) at
det er centralt at undgå dobbelt overvågnings- og rapporteringsforpligtelse ift. den øvrige EU-regulering for-
slaget tilsigter at understøtte implementeringen af, 4) at det bør tilstræbes, at den foreslåede overvågning og
kortlægning ikke leder til uklarheder om skovenes tilstand og placering i form af divergerende information og
kortlægning heraf i hhv. EU og medlemsstaterne, 5) at sikring af fornøden harmonisering sker på nogle til
formålene passende nøjagtighedsniveauer og på omkostningseffektive måder og 6) at der bør være større
klarhed om centrale elementer i forslaget, herunder forståelsen af begreber som ”skovenheder” og formålet
med at identificere sådanne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen byder forslagets fremsættelse velkommen og støtter dets overordnede mål om at sikre en sam-
menhængende overvågning af høj kvalitet af europæiske skove.
Regeringen er enig i, at der er behov for bedre belysning af skovenes tilstand og udvikling, særligt i forhold til
klima og biodiversitet. Samtidig finder regeringen, at nationale overvågningsprogrammer bør udnyttes bedst
muligt.
Overordnet finder regeringen, at muligheden for at kombinere moderne overvågningsteknologi, herunder
satellitbaseret overvågning, med feltmålinger frembyder lovende perspektiver for at sikre en bedre belysning
af skovenes tilstand og udvikling. Regeringen vil arbejde for, at forslaget kan understøtte en sådan udvikling
på omkostningseffektiv vis samtidig med at nationale overvågningsprogrammer udnyttes bedst muligt.
I den forbindelse er det væsentligt, at overvågningen og herunder satellitovervågningen er præcis nok til at
give retvisende information om skovene på tilstrækkeligt detaljeringsniveau. Regeringen vil derfor arbejde
for, at medlemsstaterne sikres mulighed for at benytte egne metoder og data, hvor dette vurderes at give den
bedste og mest omkostningseffektive overvågning og dataindsamling.
Regeringen finder, at overlappende krav til overvågning og rapportering om enslydende indikatorer for sko-
venes tilstand og udvikling så vidt muligt bør undgås. Regeringen vil derfor arbejde for, at forslaget vil
fremme muligheden for at sikre enstrenget overvågning og rapportering, som understøtter implementering
af forskellig EU-regulering.
Regeringen er fortsat i færd med at analysere forslaget og dets mulige konsekvenser nøjere og vil på bag-
grund deraf udvikle en mere detaljeret holdning til flere af forslagets enkelte elementer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. december 2023 forud for rådsmødet (miljø) den
18. december 2023, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. december 2023.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 19. januar 2024 for rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 23. januar, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 11. januar.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
8