Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 143
Offentligt
2945252_0001.png
Den 28. november 2024
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
________________________________________________________________
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EU) 2023/1115 for så vidt angår bestemmelser vedrørende an-
vendelsesdatoen
- Sagen forventes forelagt til beslutning i Rådet i december.
KOM (2024) 0452
side 2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945252_0002.png
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2023/1115 for så vidt angår bestemmelser vedrørende anvendelses-
datoen. KOM (2024) 0452
Nyt notat
Resumé
Forslaget til skovrydningsforordningen blev vedtaget den 31. maj 2023, trådte i kraft den 29. juni 2023 og
finder anvendelse fra den 30. december 2024.
Kommissionen har den 3. oktober 2024 fremsat forslag om ændring af forordning (EU) 2023/1115 (’skov-
rydningsforordningen’) for så vidt angår bestemmelser vedrørende anvendelsesdatoen (i det følgende ”æn-
dringsforslaget”). Forslaget er oversendt til Rådet i en dansk sprogudgave den 7. oktober 2024.
Såfremt ændringsforslaget vedtages, vil det indebære, at forpligtelserne for virksomheder udskydes 12 må-
neder, således virksomheder først skal leve op til kravene om skovrydningsfrie produkter fra d. 30. december
2025 i stedet for fra d. 30. december 2024, som oprindeligt vedtaget i EU. Dernæst vil overgangsperioden
fra de gamle til de nye regler for tømmerprodukter blive forlænget tilsvarende i 12 måneder. Endelig vil
datoen for Kommissionens klassificering af lande og dele heraf i høj- og lavrisiko blive udskudt seks måneder
til 30. juni 2025, i stedet for d. 30. december 2024.
Regeringen støtter Kommissionens ændringsforslag om udsættelse.
Baggrund
Forslaget til skovrydningsforordningen blev vedtaget den 31. maj 2023 og trådte i kraft den 29. juni 2023 og
finder anvendelse fra den 30. december 2024
1
.
Kommissionen har ved KOM (2024) 452 final/2 den 3. oktober 2024 fremlagt ændringsforslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af skovrydningsforordningen for så vidt angår bestemmelser
vedrørende anvendelsesdatoen. Forslaget er oversendt til Rådet i en dansk sprogudgave den 7. oktober 2024.
Ændringsforslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
artikel 192, stk. 1, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Formål og indhold
Ændringsforslaget har til formål at udsætte anvendelsesdatoen for skovrydningsforordningen med 12 måneder
og datoerne i andre indbyrdes forbundne bestemmelser heri. Ændringerne omfatter 1) anvendelsesdatoen for
forpligtelserne for virksomheder og kompetente myndigheder, 2) Kommissionens beføjelse til at klassificere
lande eller dele heraf, hvor der er lav eller høj risiko for skovrydning, 3) ophævelsen af tømmerforordningen
samt overgangsbestemmelserne og 4) bestemmelserne om udskudt anvendelse af skovrydningsforordningen
for mikrovirksomheder og små virksomheder.
Det betyder, at reglerne vedrørende de materielle forpligtelser, jf. artikel 38, stk. 2, i skovrydningsforordnin-
gen, vil blive anvendt fra den 30. december 2025 i stedet for fra den 30. december 2024. Andre tilknyttede
datoer vil blive justeret i overensstemmelse hermed for at udskyde anvendelsen af de respektive regler med 12
måneder. Med henblik på at sikre, at operatører og forhandlere har oplysninger om landerisikoinddelingen i
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32023R1115
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945252_0003.png
god tid før deres due diligence-forpligtelser træder i kraft, udsættes datoen for Kommissionens klassificering
af lande og dele heraf i høj- og lavrisiko, med kun seks måneder fra d. 30. december 2024 til 30. juni 2025.
Det bemærkes, at ændringsforslaget ikke lægger op til en udskydelse af datoerne for EU-Kommissionens revi-
sion af skovrydningsforordningen.
Ændringsforslaget har ifølge EU-kommissionen til formål at give tredjelande, medlemsstaterne samt operatø-
rer og forhandlere mere tid til bedre at forberede sig på de nye forpligtelser. EU-Kommissionen finder, at ud-
sættelsen er nødvendig for at de berørte aktører kan være fuldt forberedte, og navnlig for at operatørerne og
forhandlerne har mulighed for at indføre de nødvendige due diligence-ordninger, så de fuldt ud kan leve op til
deres forpligtelser.
Der henvises til samlenotat af 15. juni 2022 for beskrivelse af formål og indhold af skovrydningsforordningen
2
.
Europa-Parlamentets udtalelser
Skovrydningsforordningen blev vedtaget den 31. maj 2023 og trådte i kraft den 29. juni 2023. Europa-Parla-
mentet har med et flertal primært bestående af den borgerlige konservative fløj d. 14. november 2024 vedtaget
en række supplerende ændringsforslag til skovrydningsforordningen.
Ændringerne omfatter indførelse af en yderligere og mere lempelig ”ingen-risiko” kategori, udover de tre risi-
kokategorier, som allerede er en del af forordningen. For lande, som kategoriseres som ”ingen risiko”, vil der
for import, eksport og handel med de omfattede varer være færre krav om dokumentation. Et land kategorise-
res som ”ingen risiko” når 1) skovarealet har været stabilt eller er steget siden 1990, 2) Paris-klimaaftalen og
internationale konventioner om menneskerettigheder og bekæmpelse af skovrydning er underskrevet og 3)
regler om forebyggelse af skovrydning og skovbevarelsen på nationalt plan er implementeret effektivt med fuld
gennemsigtighed og overvågning. De eksisterende kategoriseringer er lav-, mellem- og højrisiko.
Desuden omfatter ændringsforslagene et krav om at informations- og benchmarkingsystemet, som Kommis-
sionen skal stille til rådighed, skal være klar og fuldt funktionsdygtige senest seks måneder før reguleringen
finder anvendelse, og hvis det ikke er tilfældet skal anvendelsesdatoen udskydes tilsvarende.
Afdækning af potentielle implikationer af Europa-Parlamentets ændringsforslag med hensyn til forenelighed
med WTO-reglerne udestår, men Rådets juridiske tjeneste vurderer at ændringsforslagene, vil skabe juridisk
usikkerhed og indebære en procesrisiko, herunder pga. uklarheder og tvivl om WTO-medholdighed.
Nærhedsprincippet
Ændringsforslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Da det er nødvendigt at æn-
dre skovrydningsforordningen for at udsætte dens anvendelse, kan målene for dette initiativ ikke opfyldes af
medlemsstaterne selv.
Gældende dansk ret
Ministeren for grøn trepart har den 3. oktober fremsat lovforslag L 40 om ændring af lov om naturbeskyttelse
og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ. Lovforslaget har til formål at
fastsætte supplerede bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v., såle-
des de danske regler kan bringes i overensstemmelse med skovrydningsforordningens oprindelige anvendel-
sesdato, den 30. december 2024. Lovforslaget er planlagt 3. behandlet i Folketinget den 28. november 2024
og forventes at træde i kraft den 30. december 2024. Lovforslaget forventes udmøntet i en bekendtgørelse, der
ligeledes forventes at træde i kraft den 30. december 2024.
2
https://www.eu.dk/samling/20211/raadsmoede/577131/bilag/2/index.htm
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945252_0004.png
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at lovforslaget forsat vil kunne blive vedtaget, som planlagt. En evt.
udsættelse vil, ift. lovforslaget, alene have betydning for datoen for ophævelsen af tømmerforordningen samt
overgangsbestemmelserne, der vil kunne blive håndteret i et senere lovforslag, da ophævelsen af tømmerfor-
ordningen og overgangsbestemmelserne forslås udskudt fra 2027 til 2028 i ændringsforslaget.
Konsekvenser
Ændringsforslaget ændrer blot anvendelsesdatoen for skovrydningsforordningen og de dertil knyttede datoer,
hvorfor Kommissionen ikke har foretaget en ny konsekvensanalyse.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ændringsforslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, som omtalt i afsnittet ’Gældende dansk ret’.
Ændringsforslaget ændrer alene anvendelsesdatoen for skovrydningsforordningen og de dertil knyttede da-
toer.
Økonomiske konsekvenser
De økonomiske konsekvenser ved ændringsforslaget forventes at være begrænsede for både virksomheder og
myndigheder. Der kan dog være statsfinansielle og erhvervsøkonomiske udgifter i 2025 forbundet med udsky-
delsen bl.a. til finansiering af omkostninger til aflønning af personale, som allerede er ansat til at varetage
implementeringen af skovrydningsforordningen.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for eksisterende bevil-
lingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom. Udgifterne forudsættes gebyrfinansieret.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
I Kommissionens konsekvensvurdering, der er udarbejdet i forbindelse med forslaget til skovrydningsforord-
ningen, blev det estimeret, at skovrydningsforordningen vil medføre en reduktion af den EU-drevene skovryd-
ning og skovforringelse på over 71.920 hektar årligt i 2030 og dermed en reduktion af EU’s klimapåvirkning
med mindst 31,9 mio. tons årligt. Med ændringsforslaget vil effekterne på verdens skove og klimaet blive ud-
skudt med ét år.
Høring
Ændringsforslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget med frist den 22. oktober 2024.
Dansk Erhverv støtter formålet med skovrydningsforordningen, som skal minimere EU’s bidrag til den glo-
bale skovrydning og skovforringelse og reducere EU’s bidrag til drivhusgasemissioner og det globale tab af
biodiversitet. De finder dog, at skovrydningsforordningen stiller vidtrækkende krav til europæiske virksom-
heder, som via en række sporbarheds-, analyse- og risikominimeringsværktøjer skal sikre, at relevante varer,
der handles på EU-markedet ikke har forårsaget skovrydning og, at varerne er produceret i overensstem-
melse med relevant lovgivning i produktionslandet.
Dansk erhverv finder, at uagtet de danske myndigheder har været gode til at dele deres viden med erhvervet,
har EU-Kommissionen været længe om at udarbejde vejledning. Hertil kommer, at Kommissionens it-syste-
mer og landebenchmarkingen fortsat er under udvikling. Kommissionens implementeringsproces er således
frustrerende for danske virksomheder.
På denne baggrund støtter Dansk Erhverv Kommissionens ændringsforslag om udskydelse, så virksomheder
får mulighed for at styrke implementeringen og due diligence-processerne i hele forsyningskæden med en vis
ensartethed og kvalitet i de systemer, der skal udvikles. Herunder skal den eventuelle udskydelse særligt bru-
ges til understøttelse af mikrovirksomheder og små virksomheder. En eventuel udskydelse vil desuden gøre
det muligt for flere virksomheder at teste EU-Kommissionens IT-system.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945252_0005.png
Afslutningsvist bemærker Dansk Erhverv, at ændringsforslaget ikke lægger op til en udskydelse af datoerne
for revision af skovrydningsforordningen, hvilket de mener, ville have været hensigtsmæssigt. Dansk Erhverv
finder dog, at det er mere essentielt at få en eventuel forlængelse effektueret, end at udvande forslaget med
ændringer samt eventuel yderligere forhandling af beslutningsprocessen i EU.
Dansk Industri bakker fortsat op om skovrydningsforordningen og beklager, at de mange forsinkelser på vej-
ledning, guidance og forberedelse af systemer fra EU-Kommissionens side har ført til, at Kommissionen få
måneder inden anvendelsesdatoen foreslår udskydelse. En ærgerlig situation for de mange virksomheder,
der har investeret mange ressourcer i at gøre sig klar til den oprindelige anvendelsesdato. Dansk Industri be-
mærker dog, at de kompetente myndigheder selvfølgelig skal være i stand til at vejlede erhvervslivet fyldest-
gørende og i ordentlig tid, herunder vejlede om, hvordan virksomhederne også udenfor EU skal leve op til
lovgivningen. Dansk Industri har efterlyst vejledning på området fra EU-Kommissionen.
Dansk Industri finder, at EU-Kommissionens ændringsforslag kommer meget sent. Derfor er deres vigtigste
hensyn nu, at erhvervslivet gives en meget hurtig og endelig afklaring af, hvornår kravene finder anvendelse.
Dansk Industri opfordrer derfor til ensidig opbakning om EU-Kommissionens forslag om udskydelse af an-
vendelsesdatoen i en hurtig proces på tværs af EU’s Ministerråd og EU-Parlamentet.
DAKOFO (Dansk Korn & Foder) støtter formålet med skovrydningsforordningen, men samtidigt bakker de
op om EU-Kommissionens ændringsforslag om udskydelse. DAKOFO finder ikke, at forsyningskæderne og
virksomhederne er klar til den oprindelige anvendelsesdato. Bl.a. mener DAKOFO, at EU-Kommissionen
endnu ikke har givet tilstrækkelig vejledning til de omfattede virksomheder samt, er det er deres vurdering,
at EU-systemerne ikke er klar til at håndtere reguleringen. Endelig udtrykker DAKOFO bekymring for, at
skovrydningsforordningen vil få betydelige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Verdens Skove og WWF Verdensnaturfonden finder det dybt beklageligt, at EU-Kommissionen har fundet
det nødvendigt at fremsætte ændringsforslaget og udskydelse. Verdens skove mener, at skovrydningsforord-
ningen er udtryk for banebrydende regulering og et nødvendigt skridt i den rigtige retning for at stoppe den
globale skovrydning, mens WWF udtrykker, at implementering og efterlevelse af skovrydningsforordningen
er af højeste prioritet for WWF og afgørende for at vende tabet af biodiversitet til fremgang.
Sammen med 226 andre civilsamfundsorganisationer offentliggjorde Verdens Skove og WWF den 15. okto-
ber 2024 et åbent brev til Europa-Parlamentet og Medlemslandene i Ministerrådet, med en klar opfordring
om, at forkaste EU-Kommissionens ændringsforslag om udskydelse. Verdens skove opfordrer Danmark til at
arbejde for at skovrydningsforordningen ikke udvandes yderligere. De finder, at det er helt essentielt for for-
ordningens effekt, at der ikke åbnes for andre ændringer af forordningen, og at virksomheder, civilsamfund
og producentlande kan regne med, at det, der står i forordningen på nuværende tidspunkt, også er det, som
fortsat er gældende.
Verdens Skove og WWF understreger, at EU-Kommissionens ændringsforslag kan have store negative konse-
kvenser for skovene globalt, da skovrydningen vil fortsætte uhindret og fortsat kan ende på det europæiske
marked, hvilket netop var forordningens mål at stoppe. Desuden mener de, at ændringsforslaget udeluk-
kende gavner de virksomheder, som ikke ønsker at ændre deres forretningstilgang på bekostningen af natu-
rens ressourcer. Verdens Skove og WWF udtrykker bekymring for det signal, der sendes om EU’s beslut-
nings- og lovgivningsprocesser generelt, når EU-Kommissionen foreslår at forlænge implementeringen af
skovrydningsforordningen.
Endelig opfordrer Verdens skove og WWF til, at Danmark arbejder for at sikre, at EU-Kommissionen yder
den nødvendige støtte til producentlandene og især de småproducenter i tredjelande, som skal leve op til for-
ordningen for at kunne sælge deres produkter i EU. EU-Kommissionens ændringsforslag om udskydelse vil
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 9.-10. december 2024 – del inden for Ministeriet for Grøn Treparts ressort, fra ministeren for grøn trepart
2945252_0006.png
ikke gøre den store forskel i producentlandene, medmindre det medfølges af ressourcer og støtte til at imple-
mentere nye systemer.
Landbrug & Fødevarer støtter fælles EU-regler for at undgå, at EU’s import medvirker til global skovrydning,
dog mener de, at reglerne i skovrydningsforordningen er mere handelsrestriktive end nødvendigt for at opnå
målet med lovgivningen. Landbrug & Fødevarer giver udtryk for, at EU-Kommissionen er langt bagud med
deres forberedelse, bl.a. ift. vejledning, landebenchmarking og informationssystem. Derfor opfordrer de til,
at regeringen støtter EU-Kommissionens ændringsforslag. Endelig opfordrer Landbrug & Fødevarer regerin-
gen til at insistere på, at EU-Kommissionen intensiverer samarbejdet med berørte tredjelande om implemen-
tering af reglerne.
Træ- og Møbelindustrien støtter fuldt ud målsætningen om at stoppe den globale skovrydning. De ser det
som afgørende for både klimaet, biodiversiteten og fremtidige generationer. Dog mener de, at manglen på
essentielle værktøjer, klare fortolkninger og vejledninger har skabt betydelig usikkerhed omkring, hvordan
virksomhederne skal efterleve kravene i praksis.
Træ- og Møbelindustrien støtter EU-Kommissionens ændringsforslag, idet de dog udtrykker ærgrelse over, at
situationen har nødvendiggjort en udskydelse af skovrydningsrydningsforordningen. De finder, at en forlæn-
gelse på 12 måneder vil give virksomhederne den nødvendige tid til at forberede sig på de omfattende krav og
sikre en effektiv gennemførelse af reglerne. Samtidigt udtrykker de, at det er yderst vigtigt, at der træffes en
hurtig beslutning om udsættelsen af hensyn til den nuværende usikkerhed for virksomheder i EU og tredje-
lande. Endelig opfordrer de myndighederne til at prioritere udarbejdelsen af den nødvendige vejledning og
de rette værktøjer i god tid, så virksomhederne kan forberede sig bedst muligt.
Generelle forventning til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har generelt budt forslaget velkommen, og det er vurderingen, at ingen medlemsstater vil
stemme imod EU-Kommissionens ændringsforslag om at udskyde anvendelsesdatoen for skovrydningsfor-
ordningen med 12 måneder. Samtidigt har der i Rådet været bred opbakning til at afvise Europa-Parlamen-
tets yderligere ændringer.
Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker, at skovrydningsforordningen finder anvendelse hurtigst muligt. Danske myndigheder er
klar til at implementere pr. udgangen af 2024. Det er samtidig regeringens indtryk, at mange virksomheder
har gjort en stor indsats for at blive klar til tiden, men regeringen er også opmærksom på, at der for en række
virksomheder stadig er udfordringer grundet sen afklaring på fortolkningsspørgsmål fra EU-Kommissionens
side. Dertil kommer hensynet til en række tredjelande, der har er givet udtryk for, at de ikke kan nå at blive
klar til 30. december 2024. Regeringen finder på den baggrund, at der stadig kan være behov for at udvise
fleksibilitet omkring ikrafttrædelsesdatoerne, jf. regeringens generelle holdning i samlenotat af 15. juni 2022
vedr. skovrydningsforordningen. Regeringen støtter derfor EU-Kommissionens ændringsforslag om udsæt-
telse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens oprindelige forslag om skovrydning (vedtaget ved forordning 2023/1115) blev forelagt Folke-
tingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 23. juni 2022 forud for rådsmødet (miljø) den 28. juni 2022,
jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 15. juni 2022.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
6