Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 140
Offentligt
2944127_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Dato: 26. november 2024
Ref.:
kenjoe
Sagsnr.: 24-0244-000054
Bedes anført i svar
Opgaveløsning i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
 
Der  er  tidligere  gennemført  et  omfattende  genopretningsarbejde  i den  daværende  Fiskeristyrelse, 
som har krævet betydelige ressourcer, herunder også for styrelsens medarbejdere. Der foreligger et 
omfattende  materiale  med  relation  hertil, herunder  såvel  Rigsrevisionens  beretninger 
om kvotekoncentration  i  dansk  fiskeri og tilskud  på  fiskeriområdet  fra  2017  og  2018.  Hertil 
kommer Kammeradvokatens forvaltningseftersyn vedrørende nogle konkrete områder samt en række 
yderligere konsulentrapporter, der bl.a. indeholdt anbefalinger vedrørende den fremtidige forvaltning 
i Fiskeristyrelsen.  
 
I 2022 blev der udarbejdet en status for genopretning af Fiskeristyrelsen, der beskrev udarbejdelsen 
af bl.a. et administrationsgrundlag for styrelsens arbejde. Det er anført, at styrelsen havde afsluttet 
størstedelen af arbejdet med at etablere basis for, at styrelsen kan opfylde sin strategiske ambition 
om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol‐ og 
tilskudsområdet.  Denne  status  blev  den  10.  april  2022  oversendt  til  Folketingets  Miljø‐  og 
Fødevareudvalg. 
 
Der er imidlertid anledning til at knytte en række bemærkninger til særligt kontrolområdet, hvor der 
fortsat kan identificeres svagheder i administrationen. 
 
Der har gennem de senere år været et stort og kritisk fokus på kvotekoncentration i dansk fiskeri, og 
der  er  indgået  politiske  aftaler  på  området.  Som  led  heri  påhviler  der  styrelsen  en  række 
rapporteringsforpligtelser. Det er konstateret, at der ikke er fulgt tilstrækkeligt op herpå. Styrelsen skal 
således årligt udarbejde en redegørelse for dispensationer til kvotejoller og om udviklingen i indleje og 
udleje af kvoter. Endvidere skal styrelsen halvårligt afrapportere om udviklingen i kvotekoncentration, 
ligesom der skal udarbejdes en evaluering af B‐kvoter og udlejeloftet.  Den daværende Fiskeristyrelse 
ses ikke siden 2021 at have fulgt op på ovenstående. Dette er meget beklageligt. Udarbejdelsen af 
disse  rapporter  vil  nu  blive  genoptaget  i  styrelsen,  og  det  forventes,  at  en  samlet  opfølgning  fra 
styrelsen vil foreligge primo 2025. 
  
Herudover har der desværre kunnet konstateres tilfælde, hvor der har været en ikke‐tilfredsstillende 
forvaltningspraksis: 
 
Som  bekendt  udarbejdede  styrelsen  tidligere  i  år  gennemgange  om  motorkraft  og  om 
kvotekoncentration.  Der  blev  heri  identificeret  en  række  forhold,  hvor Fiskeristyrelsens 
administration, på trods af det meget omfattede arbejde med genopretning, var mangelfuld. Det blev 
således bl.a. konstateret, at administrationsgrundlaget var mangelfuldt, idet der manglede nødvendige 
instrukser m.v., eller at eksisterende instrukser m.v. ikke var opdateret. Størstedelen af arbejdet med 
udarbejdelse  og  opdatering  af  dette  administrationsgrundlag  er  tilendebragt,  og  det  resterende  på 
motorkraftområdet forventes afsluttet primo 2025. 
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780 København V
Tlf.: +45 7218 5600 • CVR 39097176 • EAN 5798000008700 • www.fiskeristyrelsen.dk • [email protected]
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Orientering om opgaveløsningen i den daværende Fiskeristyrelse, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
 
At der berettiget kunne rejses kritik af styrelsens administration i relation til en række forhold på to 
centrale områder efter  gennemførelse  og  afslutning  af  genopretningsarbejdet  gav anledning  til, 
at styrelsen henledte Rigsrevisionens opmærksomhed på den udarbejdede status for genopretning af 
styrelsen.  
 
I relation til gennemgangen om kvotekoncentration blev det endvidere forud for samrådet herom den 
28.  august 2024 konstateret,  at  der  forelå  muligt  relevant  materiale,  der  ikke  var  indgået  i 
gennemgangen,  og  der  ses  endvidere  at  være  behov  for  en  korrektion  af  nogle  øvrige  oplysninger 
i gennemgangen,  hvilket  vil  ske  i  forbindelse  med,  at  styrelsen  udarbejder  en  revideret  version  af 
gennemgangen  primo  2025. I  hvert  fald  sidstnævnte  forhold indikerer  et  manglende  fokus  på 
kvalitetssikring i relation til vigtigt materiale.  
 
Der  er endvidere identificeret  problemstillinger  i  relation  til  muslingeområdet. Styrelsen  har  hidtil 
tilladt,  at  muslingefiskere  fører  logbog  med  bruttovægten  af  fangsten  af  muslinger,  mens  det  af 
reglerne følger, at logbogen skal føres med nettovægten. Dette krav har været gældende siden 2021, 
og forholdet er i indeværende år bragt i orden. Hertil kommer manglende eller utilstrækkeligt tilsyn 
med puljefiskeri, hvor opfølgning ligeledes nu er påbegyndt. 
  
Ud  over  ovenstående  er  det  konstateret,  at  opgaver  ikke  er  blevet  løst  som  følge  af  manglende 
overlevering  af  opgaven  i  forbindelse  med  fratræden  af  medarbejdere.  I foråret blev  det således 
konstateret,  at  styrelsen  ikke  havde  udstedt  nødvendige  autorisationer  til  fiskeri  i  såkaldt  NEAFC‐
område.  Baggrunden  var,  at der  ikke  forelå  en  procesbeskrivelse  eller  andet,  der  kunne 
sikre korrekt organisatorisk  forankring  af  opgaven,  der  således  ikke  blev  løst,  da  den  relevante 
medarbejder var stoppet i styrelsen. De nødvendige autorisationer blev efterfølgende udstedt. 
 
Landbrugs‐  og  Fiskeristyrelsen  ser  på  ovenstående  forhold med stor  alvor,  og  der  er  derfor  som 
opfølgning herpå – og på baggrund af en samlet vurdering  af den hidtidige opgaveløsning i styrelsen 
–  iværksat  en  række  initiativer.  Løsning  af  de  konkret  beskrevne  forhold  er  igangsat  eller  planlagt 
igangsat. Der er imidlertid også truffet beslutninger, der på sigt skal bidrage til at minimere risikoen 
for, at problemstillinger af den nævnte karakter opstår.  
 
Styrelsen ansatte den 1. september 2024 en juridisk vicedirektør, der har det overordnede ansvar for 
at håndtere konkret identificerede problemstillinger med administrationen og som mere generelt skal 
sikre, at styrelsen lever op til de forvaltningsmæssige normer. Det er desuden besluttet at etablere et 
selvstændigt  kontor  for  Jura  og Compliance,  der fremadrettet  skal understøtte,  at  styrelsens 
forvaltningskultur  og  administrationsgrundlag  er tilstrækkeligt  solidt. Styrkelsen  af  det  juridiske 
område  skal  sikre,  at  styrelsen  har  et  opdateret  administrationsgrundlag,  så  lovgivning  og  politiske 
aftaler bliver implementeret, så opgaver løses ensartet og med fornøden kvalitet, og så opgaverne ikke 
bliver glemt, når medarbejdere stopper i styrelsen. 
 
Styrelsen vil endvidere iværksætte en grundig forvaltningsanalyse med inddragelse af en ekstern part 
til belysning af forholdene i styrelsen, så der er sikkerhed for, at der opbygges og implementeres en 
solid forvaltningskultur og et stærkt administrationsgrundlag.  
 
Ud  over  ovenstående  bemærkes  det  i  øvrigt,  at  Rigsrevisionen  har  iværksat  en  undersøgelse  af 
styrelsens tilsyn med muslingefiskeri i Limfjorden, ligesom Rigsrevisionen løbende er blevet orienteret 
om sagen vedrørende kvotekoncentration. 
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Orientering om opgaveløsningen i den daværende Fiskeristyrelse, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
 
Det kan ikke udelukkes, at der som led i det videre arbejde med styrkelsen af den juridiske forvaltning 
og  administrationsgrundlaget  vil  blive  afdækket  yderligere  kritiske  forhold  vedrørende  styrelsens 
forvaltningspraksis.  
 
Landbrugs‐  og  Fiskeristyrelsen vender  tilbage  til  departementet  med  en  status  i  relation  til  de 
ovennævnte problemstillinger og arbejdet med håndteringen af disse primo 2025. 
3