Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 135
Offentligt
2942799_0001.png
JUNI 2024
MILJØMINISTERIET
KORTLÆGNING AF
MULIGHEDER FOR
INDFØRELSE AF MARITIME
MILJØZONER
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
JUNI 2024
MILJØMINISTERIET
KORTLÆGNING AF
MULIGHEDER FOR
INDFØRELSE AF MARITIME
MILJØZONER
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A282778
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.0
27.06.2024
Rapport
MIFN, EWHA,
CALP
POS
POS
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0005.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
5
INDHOLD
1
2
3
3.1
3.2
3.3
4
4.1
4.2
Sammenfatning
Teknologisk udvikling
Kortlægning af nuværende regulering
International regulering
Nuværende regulering i København
Eksempler på maritime miljøzoner ved havne
Kortlægning af maritime aktiviteter
Maritime aktiviteter i de største havne
Overblik over aktiviteter og emissioner i
Københavns havn
Afdækning af handlemuligheder
Store skibe med størst udledning
Mindre aktiviteter i indre havn
Tomgang og hastighed
Referencer
7
10
12
12
14
15
19
19
21
32
32
33
34
35
5
5.1
5.2
5.3
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0007.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
7
1
Sammenfatning
Miljøministeriet har bedt COWI om at lave en indledende kortlægning af mulig-
heder og konsekvenser ved indførelse af maritime miljøzoner i danske havne.
Kortlægningen har fokus på København.
En maritim miljøzone forstås i denne undersøgelse som et geografisk område,
hvor særlige forhold er gældende med hensyn til at reducere emissioner af luft-
forurening fra maritime aktiviteter. Miljøzoner findes allerede for vejtransport i
de fem største byer i Danmark, motiveret af sundhedsgevinsterne som kan op-
nås i tæt befolkede områder ved at reducere luftforureningen.
Globalt findes maritime miljøzoner for svovl og NO
X
, som er implementeret un-
der IMO-regi (International Maritime Organisation) og hele Danmarks farvand er
omfattet af disse. Havne er underlagt IMO's internationale standarder og kan
ikke afvise skibe, der overholder de internationale standarder, hvorfor det er
svært at stille yderligere miljøzonekrav lokalt.
I denne analyse har COWI kortlagt aktiviteter og emissionskilder i Københavns
havn og hentet inspiration fra andre havne om, hvordan emissionerne kunne re-
duceres. Den teknologiske omstilling til lavere emissioner i skibsfarten, som er i
gang, er dog betydeligt langsommere og vanskeligere end for vejtransport,
hvorfor reduktionstiltag vil medføre gevinster mange år fremover.
Der findes ikke opdaterede data på emissioner fra maritime aktiviteter i Køben-
havns havn, hvorfor omfanget af de nuværende emissioner og udviklingen i
fremtiden er meget usikre. Der kan både ske ændringer i maritime aktiviteter
(f.eks. antal anløb) og omstilling til andre drivmidler eller motorteknologier. Ud
fra de seneste data fra 2019, illustrer Figur 1-1 størrelsesorden
af CO₂-
emissionerne, som kan ses som proxy for luftforurening. COWI har hertil kombi-
neret de seneste datakilder [1] og [2], samt lavet et skøn på ændringer, ud fra
beslutninger om etablering af landstrøm.
Den største emissionskilde blandt de maritime aktiviteter i København er kryds-
togtsturismen, dels på grund af det høje energibehov
op til 6–10 MW effekt pr.
skib
og dels på grund af den relativt lange tid ved kaj, hvor motorerne
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0008.png
8
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
genererer energiforsyning for skibet. Selv om der p.t. bliver etableret land-
strømsanlæg, vil der stadig være betydelige emissioner fremover.
Fragtskibene, som dækker over containerskibe, tankskibe, bulkskibe og slæbe-
både, er næststørste emissionskilde. For passagerfærgen til Oslo er der sket en
betydelig reduktion, siden landstrømsanlægget blev etableret i 2021.
Til sidst er der mindre emissioner fra fritidsaktiviteter, primært i indre del af Kø-
benhavns havn, så som havnerundfart, bådudlejning og fritidsbåde.
20.000
18.000
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
-
ton CO2 / år
2019
2025
2028
Figur 1-1:
Illustration af CO2-emissioner fra maritime aktiviteter i Københavns havn
baseret på 2019-data fra [1] og [2], COWI-skøn for 2025 og 2028.
”An-
dre” omfatter
bl.a. bådudlejning og forskningsskibe. Der er ikke taget
højde for aktivitetsændringer over tid.
Kortlægningen kommer frem til følgende handlingsmuligheder, som kan under-
søges nærmere:
Aktiviteter i den indre del af havnen har en mindre andel af de maritime
emissioner. Til gengæld foregår de i midten af det lokale bymiljø og påvir-
ker mange mennesker tæt på, både beboere, fritidsaktiviteter og turister.
Eldrift er en oplagt omstillingsmulighed for de mindre fartøjer: en mindre
andel af kanalrundfartsbådene og bådudlejningen foregår allerede på el, li-
gesom den offentlige transport i havnebussen. Adgangen til ladeinfrastruk-
tur og overvågning om overholdelse er udfordringer, hvorfor krav om eldrift
er vanskelig at implementere. Til gengæld kan det undersøges nærmere,
hvordan en udbygning af maritim landeinfrastruktur kan understøtte omstil-
lingen til eldrift.
En elektrificering af kanal- og havnerundfarten har størst potentiale i den
indre del af havnen, hvor disse skibe udgør den største emissionskilde
blandt maritime aktiviteter. Det bør undersøges nærmere, hvilke juridiske
muligheder der findes for at stille krav til denne type aktiviteter, eller
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0009.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
9
hvordan det kan sikres, at By og Havn kan stille krav til de operatører, som
driver erhvervsaktiviteten i havnen.
De store skibe står for den største andel af luftforureningen. Tilslutning til
landstrøm er et effektivt greb til at reducere emissionerne markant, som al-
lerede er sket for passagerfærgen og bliver implementeret for krydstogts-
skibe. Etablering af landstrøm til fragtskibe er dermed det næste skridt med
højt reduktionspotentiale og implementeringen af landstrøm til fragtskibe i
Aarhus havn kan følges tæt som inspiration. Ifølge EU’s AFIR-direktiv,
skal
større havne tilbyde landstrøm senest i 2030 til større fragt- og passager-
skibe, hvorfor omstillingen allerede er på vej globalt. Lokale incitamenter til
brugen af landstrøm kan være krav om tilslutning til et landstrømsanlæg
med visse undtagelsesmuligheder, aftaler med rederier og/eller differentie-
rede havneafgifter efter skibets miljøpåvirkning. Desuden spiller elprisen
(som alternativ til olie) en rolle. Det kan undersøges nærmere, hvorvidt na-
tional lovgivning kan støtte implementeringen, som ligger ved aktørerne
som CMP (Copenhagen Malmö Port).
Endelig kan der overvejes at stramme og udvide gældende hastighedsbe-
grænsninger i Københavns havn eller undersøge mulighederne for at be-
grænse skibenes tomgang. Reduceret hastighed eller færre driftstimer
(f.eks. ved at slukke motorerne ved pauser) kan betyde færre emissioner,
også med eksisterende teknologi. Effekten vurderes dog at være lille.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0010.png
10
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
2
Teknologisk udvikling
Nye drivmidler og motorteknologier begynder at blive mere udbredt på det mari-
time område og har potentialer til at reducere emissioner. I høj grad drives om-
stillingen af klimaregulering såsom inklusionen af maritime drivhusgasemissio-
ner under EU’s
CO₂-kvote
handelssystemet (ETS), FuelEU maritime som stiller
krav til drivhusgasintensiteten i skibsfarten
(gram CO₂-ækvivalenter
per MJ),
krav til brug af vedvarende drivmidler under
EU’s
vedvarende energi direktiv
(RED II), samt
IMO’s drivhusgas strategi
[3]. Klimareguleringen giver incitamen-
ter til en teknologisk omstilling, som også kan reducere emissioner af luftforure-
nende stoffer. For visse luftforurenende stoffer kan dog også ses en merudled-
ning ved nogle af de nye teknologier.
Nedenstående beskrivelse af alternative teknologier og drivmidler tager i stort
omfang udgangspunkt i Energistyrelsens teknologikatalog for søfart [4]. Ikke
alle drivmidler eller motorteknologier er relevante for alle fartøjstyper. Eksem-
pelvis er energitætheden i batterier ikke stor nok til at levere tilstrækkelig energi
til store fartøjer, der sejler over store distancer. Der sker dog en stor udvikling
på området, hvorfor der er usikkerhed om hvorvidt og hvordan disse teknologier
vil blive brugt og kan bruges i fremtiden.
Tabel 2-1:
Oversigt over alternative teknologier og drivmidler, som kan reducere
emissioner [4].
Teknologi
Elmotor med batteri
Fartøjstyper
Mindre skibe, større
færger på sigt.
Emissioner af luftforurenende stoffer*
Ingen.
Elmotor med
brændselsceller
(brint)
Forbrændingsmotor
med metanol
Mindre skibe. Tidligt
udviklingsstadie.
Ingen.
Under udvikling,
især for større
skibe som ikke kan
elektrificeres.
Lavere end for dieselolie.
Der vil dog være udledninger fra dieselolie,
som bruges som pilotolie (ca. 5 % af ener-
giforbruget).
Forbrændingsmotor
med ammoniak
Under udvikling,
især for større
skibe som ikke kan
elektrificeres.
Udledninger fra dieselolie, som bruges som
pilotolie (ca. 5 % af energiforbruget).
Ammoniak kan lede til højere NO
X
-
emissioner afhængigt af teknologi. P.t.
usikkert, skal dog kunne overholde Tier III
regulering (se afsnit 3.1)
~80% reduktion i NO
X
~99% reduktion i SO₂ og partikler
Merudledning af HC og CO [6]
Der vil være udledninger fra pilotolien.
Forbrændingsmotor
med gas (LNG)
Udbredt blandt for-
skellige skibstyper
[5].
(*) hermed menes end-of-pipe emissioner, dvs. ikke emissioner ved fremstilling af drivmiddel. Fokus
er på
CO₂, NO
X
, SO
X
og partikler.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0011.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
11
Som Tabel 2-1 viser, vil kun batteri-elektriske skibsmotorer eller brændselsceller
med brint muliggøre en drift uden udledninger af luftforurenende stoffer. Der
findes allerede flere eksempler på mindre fartøjer, f.eks. passagerfærger, som
sejler med batterielektrisk drift og antallet forventes at stige i fremtiden. Brint-
teknologien er mindre afprøvet, dog findes de første mindre passagerfærger som
sejler på brint. På grund af den lave energitæthed af batterier og brint forventes
disse teknologier ikke at være relevante for større skibe, som sejler over lange
distancer, som f.eks. større containerskibe. Der findes plug-in hybride skibe, pri-
mært passagerfærger, med både forbrændingsmotor og batteri, som for dele af
deres sejlads kan slå over til el drift.
Der findes dog flere alternative omstillingsmuligheder: LNG, som er en afprøvet
teknologi allerede, metanol, som er afprøvet i et mindre antal skibe, samt am-
moniak, som er under udvikling. LNG, ammoniak og metanol bruges i så kaldte
dual-fuel motorer, da der er brug for pilotolie til antænding. Pilotolien underlig-
ger krav til lavt svovlindhold, dog vil der stadig være emissioner herfra, hvilket
gør emissions-reduktionspotentialet af de tre drivmidler lavere.
Til sidst nævnes tilslutning til landstrøm som en mulighed for større skibe, som
har deres motorer tændt, når de ligger ved kaj, ofte i flere timer. Ifølge interes-
seorganisationen CLIA er 52% af krydstogtsskibene globalt bygget eller retrofit-
ted for at kunne modtage landstrøm. I 2028 forventes andelen at være 70% [7].
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0012.png
12
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
3
Kortlægning af nuværende regulering
I dette afsnit undersøges nuværende regulering, som er relevant for emissioner
af luftforurening i bred forstand. Ud fra eksempler defineres konceptet af en ma-
ritim miljøzone som et geografisk område, hvor særlige forhold er gældende,
som har hensyn at reducere emissioner af luftforurening.
3.1
International regulering
Grænseværdier for emissioner
Emissioner fra skibsfarten er reguleret via FN’s internationale søfartsorganisation
(IMO). I 2008 vedtog IMO MARPOL-konventionens Annex VI, som regulerer
svovlindholdet i skibenes brændstof, dengang sat til 3,5%. Siden 2020 gælder
en ny grænse på 0,5%. En lavere grænse på 0,1% er indført i ECA’er (Emission
Control Areas), som udgøres af områder langs de nordamerikanske kyster, dele
af Det Caribiske Hav, Nordsøen og Østersøen, hvilket svarer til det hele danske
farvand [8].
I 2025 bliver der i Middelhavet ligeså indført et Emission Control Area, som stil-
ler samme krav til svovludledningen som de eksisterende ECA’er (0,1%). Herud-
over er der i flere lande opstillet regional lovgivning for skibe, som sejler i speci-
fikke zoner, heriblandt Sydkorea, omkring Sydney og Kina [9].
Figur 3-1:
Maksimalt svovlindhold ift. IMO-lovgivning, MARPOL Annex IV [10]
EU’s svovldirektiv læner sig direkte op ad IMO’s retningslinjer, hvilket
betyder at
skibe som opererer i EU-havne og -farvande, følger de samme svovlgrænser.
Selve overholdensen
af EU’s regler overvåges af medlemsstaterne
[11], som i
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0013.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
13
Danmark varetages af Miljøstyrelsen bistået af Søfartsstyrelsen. Tilsynet består
af olieprøver af skibe som anløber danske havne og analyserne fra 2022 viser at
99% af skibene overholder grænseværdierne. Ifølge DCE er svovlindholdet i luf-
ten over Danmark mere end halveret, siden ECA trådte i kraft [12].
For skibe med dieselmotorer på over 130 kW er NO
X
-emissionerne reguleret
igennem IMO. Grænseværdierne er målt i gram NO
X
per kWh afhænger af mo-
torhastigheden (rounds per minute, se Figur 3-2) og gælder kun for nye skibe
som blev bygget efter en skæringsdato. Den strammeste grænseværdi (Tier III)
gælder i ECA i Nordsøen og Østersøen siden 2021 [11] [13].
Figur 3-2:
Maksimale NO
X
-emissioner ift. IMO-lovgivning, MARPOL Annex IV [14]
For at kunne overholde grænseværdierne for emissionerne er det nødvendigt at
anvende brændstof med et lavt svovlindhold, alternative brændstoftyper som
LNG, metanol eller ammoniak, eller overgå til emissionsfri drift (f.eks. batteri el-
ler brint) (se afsnit 2).
Et alternativ er scrubber-teknologien, som kan bruges sammen med HFO (heavy
fuel oil) til at rense røggassen i ECA-områder. Scrubbere har potentialet til at re-
ducere både SO
X
(99%), NO
X
og PM-partikler, dog kan anvendelsen med HFO
give betydeligt højere udledning af partikelemissioner end ved brug af olie med
lavt svovlindhold [15].
En scrubber er heller ikke et særligt effektivt redskab til at reducere NO
X
, hvor
man i stedet skal kigge efter en anden teknologi som Selective Caralytic Reduc-
tion (SCR). Denne teknologi bruges i bredt omfang på mange af de skibe, som
skal efterleve kravene
til IMO’s Tier III NO
X
-standard [16].
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0014.png
14
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
Krav til motorer
Luftforurening og støj fra fritidsbåde er reguleret på EU-niveau, hvor motorerne
skal opfylde bestemte krav for at kunne markedsføres i EU. Kravene er på ni-
veau med de krav,
som blev stillet til personbiler i 1990’erne
og er implemente-
ret i dansk ret gennem bekendtgørelse nr. 1596 fra 2021 [12].
Krav til havneinfrastruktur
Under EU-lovgivningen
’Alternative
Fuels Infrastructure Regulation (AFIR)’ er der
fra 2030 afsat krav om, at maritime havne, som imødekommer et minimum an-
tal større passager- eller fragtskibe, skal kunne tilbyde landstrøm til de pågæl-
dende fartøjer. Reglerne træder i kraft ved et årligt anløb af 100 containerskibe,
40 passagerskibe eller 25 krydstogtskibe. Indtil da er der ingen formelle krav
[17].
Ret til anløb
Havnefaciliteter er underlagt IMO's internationale standarder. Ifølge disse regu-
leringer kan havne ikke afvise skibe i international fart, der overholder de inter-
nationale standarder for f.eks. krav til lavt svovlindhold, rensning af røg samt
regler for NOx-emissioner. IMO har dog endnu ikke fastlagt specifikke regler for
landstrøm, og skibe er derfor ikke forpligtet til at anvende landstrøm i havnene.
Der ser derfor ud til at være en begrænsning for, hvilke lokale krav der kan stil-
les til skibe, som anløber en havn. Grænsen er dog ikke helt tydelig, se eksem-
pel fra Californien (afsnit 3.3).
Frivillige initiativer
Selvom IMO ikke har pålagt regler for f.eks. landstrøm, har nogle havne og regi-
oner implementeret deres egne regler og incitamenter for at opfordre til brugen
af landstrøm eller miljøvenligere brændstof. Environmental Ship Index bruges til
at give incitament at reducere NO
X
, SO
X
, partikler og CO₂-emissioner
fra skibs-
farten hos rederier og havne. En række havne bruger indekset til at differentiere
deres gebyrer, hvor skibe, som forurener mindre, betaler en lavere afgift. I Dan-
mark bruger havnene i Kolding og Aarhus indekset og det er udbredt i andre
havne, som ligger bl.a. i Norge, Tyskland, Nederlandene, Japan og Frankrig.
Desuden er der en større international sammenslutning under The International
Association of Ports and Harbors, som har nedsat en specifik undergruppe, On-
shore Power Supply (OPS). Gruppen arbejder med at indføre en fælles metode
for implementering af landstrøm globalt, forskellige lande arbejder med forskel-
lige elektriske frekvenser, hvilket besværliggør arbejdet med at indføre et fælles
system [18].
3.2
Nuværende regulering i København
For at regulere luftforureningen i danske havne, heriblandt i Københavns Havn,
forholder Danmark sig til
IMO’s
krav og til EU-svovldirektivet. Miljøstyrelsen og
Søfartsstyrelsen er med til at kontrollere, om reglerne bliver overholdt, men her-
udover er der ikke særskilte regler for luftforurening i havnene. For
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0015.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
15
fritidsfartøjer blev der i 2003 og igen i 2021 implementeret nye EU-regler, som
skærper kravene til luft- og støjforurening [12].
I forbindelse med aktiviteter i den indre del af Københavns Havn er Movias hav-
nebusser et eksempel på skibe, som sejler emissionsfrit. Det var et krav i Mo-
vias udbudsmateriale, ved udbud af sejladsen i 2018. Da havnebussen er en del
af den kollektive trafik, er der tale om en anden type lovgivning, hvor disse krav
er mulige.
Adgang
Sejlads i erhvervshavnen er forbeholdt erhvervstrafikken. Sejlads med vand-
scootere, jetski og lignende er ikke tilladt, hvorfor der ikke vil være emissioner
fra disser kilder. Mellem Nordre Toldbod og Sjællandsbroen er det ikke tilladt at
sejle med sejl og sejlbåde skal bruge en motor.
En måde at reducere den helt lokale luftforurening er at flytte aktiviteter væk fra
tæt beboelse. Kajpladserne for krydstogtsskibene er med tiden delvist flyttet til
Nordhavn og dermed længere væk fra bymidten. Der er dog stadig anløbsplad-
ser til krydstogtskibe ved Langelinie og Nordre Tolbod. Containerhavnen er plan-
lagt at blive flyttet fra Levantkaj til spidsen af Ydre Nordhavn i løbet af 2024.
Men alt efter hvor meget den fremtidige byudvikling lægger boliger ud på Nord-
havn, vil de lokale beboere stadig være påvirket af luftforurening og støj.
Hastighedsbegrænsning
I Københavns Havn er der opsat hastighedsbegrænsninger for hhv. fritidsfartøjer
og erhvervsfartøjer under 50 meter. Hastighedsbegrænsningen varierer, af-
hængigt af specifikke zoner, men er mellem 4-6 knob for fritidsfaretøjer og 4-8
knob for erhvervsfartøjer. Indførelse af hastighedsbegrænsninger skyldes i høj
grad sikkerhed og der er nævnt noget om ønsker til reduktion i luftforurening.
Det er dog en indirekte effekt, at færre partikler udledes grundet denne regule-
ring [19].
3.3
Eksempler på maritime miljøzoner ved havne
Som beskrevet ovenfor er begrebet af en maritim miljøzone et geografisk om-
råde, hvor særlige forhold er gældende, som har til formål at reducere emissio-
ner af luftforurening. Eksemplerne nedenfor viser, hvordan havne har implemen-
teret regler, som går ud over det globale IMO-regelsæt.
Californien
Siden 2007 gælder
lovgivningen ”Airborne
Toxic Control Measure for Auxiliary
Diesel Engines Operated on Ocean-Going Vessels At-Berth in a California Port".
Reglen giver skibsflådeoperatører to muligheder for at reducere emissioner fra
hjælpegeneratorer ved kaj: 1) slukke hjælpegeneratorer og tilslutte skibet til en
anden strømkilde, typisk landstrøm; eller 2) bruge alternative drivmidler eller fil-
terteknologi, der opnår tilsvarende emissionsreduktioner.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0016.png
16
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
Lovgivningen fra 2007 dækkede over krydstogtskibe og container/nedkølede
fragtskibe og krævede at en procentdel af en skibsflåde overgik til landstrøm
ved besøg. Aftalen er revideret for løbende at omfatte flere skibstyper, f.eks.
Roll-on Roll-off færger og tankskibe, hvilket betyder, at reglerne på længere sigt
gælder for alle skibe, som besøger havnene i Californien. Såfremt skibsoperatø-
rerne ikke overholder reglerne, står de over for økonomiske sanktioner, som er
specificeret i California Health and Safety Code Section 42400.
For at være i overensstemmelse med IMO-reglerne om ret til adgang, er der
fastlagt undtagelser fra kravene, hvis noget af følgende forekommer: Skibssik-
kerhed og nødsituationer; Bulk- og generelle fragtskibe; Forskningsskibe, der
deltager i test af alternativ teknologi. Yderligere undtagelser gælder for: Konti-
nuerlig og hurtig navigation; Regeringsskibe i ikke-kommerciel tjeneste; Damp-
skibe; Skibe drevet af flydende eller komprimeret naturgas; Container- eller kø-
leskibe, der besøger Californiske havne færre end 25 gange om året; Passager-
skibe, der besøger Californiske havne færre end 5 gange om året.
Et yderligere initiativ for at reducere luftforurening er regler om fartbegrænsnin-
ger, som gælder for alle skibe, som anløber og afgår tæt på havnenes matrikel
[20] [21].
Seattle
For havnen i Seattle i staten
Washington
er der blevet inkorporeret nogle regula-
tiver for at reducere udledningerne fra de mange krydstogtskibe, som anløber
havnen. Seattle er beskrevet som en turnaround-havn, også kendt som en
hjemhavn, hvor krydstogtskibene får nye passagerer ombord. Der er flere store
krydstogtrederier i Seattle, og Seattles Havns hovedfokus har derfor været at
finde en fælles løsning på at blive en grønnere havn sammen med krydstogtre-
derierne. Rederierne har derfor stået for finansieringen af landstrømmen i hav-
nen i Seattle og skal bruge landstrøm, hvis skibene kan modtage landstrøm og
et udtag er ledigt. Seattle har en målsætning om, at alle skibe med Seattle som
hjemmehavn er forpligtede til at bruge landstrøm for hvert anløb inden 2030
[22].
Oslo
Oslo Havn har allerede etableret landstrøm for udlandsfærgerne, eksempelvis
DFDS’ passagerfærge i 2019. Herudover skal infrastrukturen også kunne under-
støtte krydstogtskibe, hvilket kan reducere udledningen med 3.700 ton CO₂, 52
ton NO
X
, og 2 ton SO
X
[23]. Dette sker ved, at Oslo Havn opkræver et beløb per
skib baseret på størrelse, som fremover går til at finansiere nul-emissions løs-
ninger. Herudover belønner de krydstogtskibe, der vælger de mest miljøvenlige
løsninger, når de ligger i havn. Dette gøres gennem Environmental Port Index
(EPI) med udgangspunkt i Environmental Ship Index, som giver et økonomisk
incitament for at bruge den mest miljøvenlige teknologi. På denne måde betaler
de største skibe mest, og de mest miljøvenlige skibe mindst [24].
Der er ikke anden direkte regulering i Oslo Havn, udover hastighedsgrænser,
men havnen har ytret ønske om også at elektrificere deres godstransport hur-
tigst muligt, da det er beregnet til at kunne nedsætte udledningen med 18.000
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0017.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
17
ton
CO₂ og dermed formentlig også NO
X
og SO
X
i et vist omfang. Denne del af
planen er på nuværende tidspunkt ikke fuldendt, men projektet for nul-emissi-
onshavnen har betydelige omkostninger. Bare i godshavnen i Sydhavnen vil der
i de næste årtier blive investeret over 200 millioner norske kroner i den nødven-
dige infrastruktur. Derudover skal rederierne ombygge skibene, og havneaktø-
rerne skal investere i nyt udstyr og maskiner. Generelt bliver der investeret fra
Oslo Havn, men de søger økonomisk hjælp fra lokale, virksomheder, kommunen
og lign [23].
Hamborg
Hamborg Havnemyndighed (HPA) installerede Europas første landstrømsanlæg
for krydstogtskibe i Altona i 2016, som har været i fuld drift siden 2018. Anlæg-
get anvendes primært af rederiet AIDA og har reduceret CO
2
-udledningerne be-
tydeligt. Hamborg er i færd med at udvide landstrømsfaciliteterne ved Steinwer-
der- og HafenCity’s krydstogtsterminaler samt installere syv tilslutningspunkter
til containerskibe, som er klar i 2024. Hamborg vil dermed blive den første euro-
pæiske havn, der tilbyder landstrøm til både krydstogtskibe og store container-
skibe [25].
Denne udvidelse indebærer en investering på omkring 95 millioner euro i land-
strøm infrastruktur og forventer en ekstrem
nedgang i CO₂ emissioner
men for-
mentlig som en sidegevinst også NO
x,
partikler og SO
X
. Målet for Hamborg Hav-
nemyndighed er at udstyre alle væsentlige kajpladser med landstrøm inden
2030 og opnå CO
2
-neutralitet så hurtigt som muligt. HPA noterer selv, at inte-
grationen og overgangen til landstrøm bliver svær og kompleks, så for at opnå
den maksimale miljømæssige effekt er det nødvendigt med tæt samarbejde
mellem skibsindustrien, havneforvaltninger og politiske aktører på området. HPA
samarbejder selv tæt med andre europæiske havne og rederier for at standardi-
sere og fremme brugen af landstrøm, heriblandt Port of Rotterdam og Antwerp-
Zeebrugge. De tre havne har indgået samarbejde om at få landstrøm hurtigere
på banen [25].
Aarhus Havn
Aarhus har i 2020 etableret et landstrømsanlæg for Molslinjens hurtigfærger. I
2023 har Aarhus havn etableret landstrøm til krydstogtsskibe i et samarbejde
mellem Aarhus Havn, Aarhus Kommune og EU, som har investeret 45 millioner
kroner. Anlægget er opført med det danske firma PowerCon som leverandør og
netselskabet Konstant har sørget for tilslutning til elnettet efter international
standard. Kapaciteten er aktuelt på 10 MW, men det kan øges til 16 MW [26].
Aarhus Havn forventer, at 75% af krydstogtskibene, der anløber havnen, kobler
sig til landstrømsanlægget.
For at give incitament til at bruge landstrømsanlægget er Aarhus Havn en del af
Environmental Ship Index og har implementeret en ny afgiftsmodel fra 1. januar
2024, der gør det dyrere for krydstogtskibe, der ikke kobler sig på landstrøms-
anlægget, at anløbe Aarhus [27]. Afgiften er på 75 øre per bruttoton og betyder
en ekstra afgift på mellem 50.000
75.000 kr. pr. krydstogtskib [28].
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0018.png
18
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
Til trods for den nye afgift, forventer Aarhus Havn op til 200.000 besøgende fra
krydstogtsskibe i 2024, en stigning på over 40% fra sidste år [29], hvilket øger
udfordringen med lokal luftforurening.
Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn. Havnen har netop søgt om 37
mio. kr. ved
EU’s
infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF) i samar-
bejde med Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo. Hvis projek-
tet gennemføres, vil containerskibe kunne slutte sig til landstrøm i slutningen af
2026 [30]. Containerskibe kan typisk nøjes med anlæg i størrelsen 3 MW [28],
hvilket er betydeligt mindre end krydstogtskibe.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0019.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
19
4
Kortlægning af maritime aktiviteter
I dette afsnit undersøges omfanget af maritime aktiviteter i danske trafikhavne.
Herefter undersøges aktiviteterne i Københavns Havn nærmere i forhold til anløb
og emissioner. Aktører og interessenter bag aktiviteterne oplistes i Bilag C.
4.1
Maritime aktiviteter i de største havne
Ifølge Danmarks statistik er der 139 trafikhavne i Danmark. I 2023 var der mere
end 0,5 mio. skibsanløb i de danske trafikhavne. De havne med flest skibsanløb
er havne, der huser enten indenrigs eller udenrigs færgetransport som Branden-
Fur ruten, Hals-Egense, Mors-Thy, Helsingør-Helsingborg og Esbjerg-Fanø [31].
33 af de danske trafikhavne kan klassificeres som større havne med anløb fra
fragtskibe og krydstogtsskibe og en omsætning herigennem på ca. 1. mio. ton
eller mere. De 10 havne med flest anløb fra fragtskibe og krydstogtskibe i 2023
er listet i Tabel 4-1. Tabellen er suppleret med skibsanløb fra andre skibstyper,
som indenrigs- og udenrigsfærger. Københavns havn er den havn med flest an-
løb fra krydstogtskibe, mens Esbjerg havn modtager flest fragtskibe og flest
skibsanløb fra andre skibstyper. Fragtskibskategorien dækker over container-
skibe, bulk-carriers, køleskibe, tankskibe, specialskibe, øvrige stykgodsskibe,
samt pramme mv. til tørlast.
Tabel 4-1:
De 10 større danske havne med flest anløb fra fragt og krydstogtskibe i
2023, suppleret med data på indenrigs- og udenrigsfærgeanløb
Krydstogt-
skibe
Københavns Havn
Esbjerg Havn
Aarhus Havn
Fredericia Havn
Odense Havn
Køge Havn
Aalborg Havn
Rønne Havn
Vordingborg Havn
Thyborøn Havn
Andre havne
Alle havne
284
22
66
10
0
0
14
44
0
0
4
444
Fragtskibe
Anløb fra an-
dre skibstyper
Alle skibs-
anløb
2.204
18.818
6.714
986
946
1.247
650
3.014
618
5.065
468.890
509.152
1.565
1.790
1.696
976
946
884
636
598
618
612
4.374
14.695
355
17.006
4.952
0
0
363
0
2.372
0
4.453
464.512
494.013*
Kilde: [31] COWI behandling af data fra SKIB23 og SKIB101
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0020.png
20
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
Den samlede opgørelse over emissioner fra maritime aktiviteter i Annual Danish
Informative Inventory Report [32] tager ikke stilling til, hvor emissionerne finder
sted. I 2021 udgav Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) en kortlægning af
emissioner fra 5 store danske havne (København, Aarhus, Aalborg, Skagen og
Rønne) [1]. Kortlægningen viser, at de 5 havne samlet stod for ca. 1.200 ton
NO
X
og ca. 26,5 ton PM
2.5
. Kategorien ”Andre skibe” står for 56% af NO
X
bidra-
get, mens krydstogtskibe bidrager med 53% af PM
2.5
-emissionerne. Forskellen
mellem hovedbidragsyderne skal findes i de forskellige skibes motortype, stør-
relse brændstof, energibehov og adfærdsmønster i anløb og ved kajen.
Tabel 4-2:
Emissioner fra skibe i de 5 havne i 2019 (kg) [1]
Krydstogt-
skibe
Andre
skibe
NO
x
Tankskibe
pumpning
På tværs af
skibstyper
Københavns havn
Aarhus havn
Aalborg havn
Skagen havn
Rønne havn
Alle 5 havne
316.822
23.666
9.940
23.799
8.466
382.692
206.278
490.802
0
0
0
697.080
111.545
51.941
0
0
0
163.486
634.645
566.408
9.940
23.799
8.466
1.243.258
PM
2.5
Københavns havn
Aarhus havn
Aalborg havn
Skagen havn
Rønne havn
Alle 5 havne
11.934
709
396
729
213
13.982
3.604
6.791
0
0
0
10.395
1.395
721
0
0
0
2.117
16.934
8.220
396
729
213
26.493
Selvom kortlægningen ikke dækker alle store havne i Danmark, giver den en in-
dikator på hvilke emissionsniveauer, der kan forventes ved erhvervsmæssige
maritime aktiviteter samt, hvordan de forskellige skibstyper påvirker luftkvalite-
ten.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0021.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
21
4.2
Overblik over aktiviteter og emissioner i
Københavns havn
Københavns Havn er en af de travleste trafikhavne i Danmark. København er
den havn, der modtager flest krydstogtskibe og også fragtskibe har ofte anløb i
havnen (Tabel 4-1).
Figur 4-1
illustrerer størrelsesordenen af emissioner fra for-
skellige maritime aktiviteter i København. Den seneste publikation er fra 2019
og ændringer er sket siden da, hvilket beskrives i afsnittene nedenfor. En samlet
oversigt findes kun for CO₂, som dog kan ses
som proxy for størrelsesordenen af
emissioner af luftforurening.
Selvom der i havnen er langt flest anløb fra fragtskibe og andre skibstyper, er
det krydstogtskibene,
der udleder flest CO₂-emissioner.
Dette skyldes skibenes
store energibehov, som genereres af motorerne, når skibene ligger ved kaj i
flere timer. Tiden ved kaj er også den periode, hvor fragtskibe udleder mest,
herunder tankskibe, containerskibe, massegodsskibe og m.fl.
Figur 4-1:
CO2-emissionen for 2019 fordelt på skibstype
[2]
Siden publikationen i 2019 er der etableret et landstrømsanlæg til passagerfær-
gen til Oslo
(se ”Ro-Ro passagerskib” i
Figur 4-1
). Herudover bliver der etableret
landstrøm til krydstogtsskibe, som forventes at være i drift i 2025 med to udtag
og med fem udtag i 2028. På denne baggrund har COWI fremskrevet emissio-
nerne af NO
X
og partikler fra 2019 frem, hvor der tages højde for reduktioner for
krydstogtskibe og passagerfærger. Tallene skal tages med store forbehold og ta-
ger ikke højde for ændringer i aktivitetsniveau eller for teknologiudvikling (se
f.eks. beskrivelse i afsnit 4.2.1 og NO
X
-regulering i afsnit 3.1). Grundlag for be-
regningen fremgår i de detaljerede afsnit nedenfor.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0022.png
22
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
350.000
300.000
kg NOx / år
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
-
14.000
12.000
kg PM2,5 / år
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
-
2019
2025
2028
Figur 4-2:
Årlige emissioner af NO
X
(1) og partikler (2) ud fra 2019-data fra [1].
COWI skøn for 2025 og 2028. Mindre aktiviteter i indre havn som bådud-
lejning og fritidsbåde ikke inkluderet. Fragtskibe omfatter containerskibe,
slæbebåde, bulk og tankskibe.
Som Figur 4-2 illustrerer, kan etableringen af landstrøm betydeligt reducere
emissionerne. Krydstogtsskibene, som er den største emissionskilde i dag, kan
potentielt reducere NO
X
til et niveau under fragtskibene, men ligger stadig hø-
jest ift. partikler. Passagerfærgernes kobling til landstrøm reducerer emissio-
nerne betydeligt, nok under et niveau af kanal- og havnerundfartsbådene.
Ud fra kortlægningen af de største maritime aktiviteter og emissionskilder oven-
for, ser de følgende afsnit nærmere på aktiviteter forbundet med krydstogtskibe,
fragtskibe, færgefart og maritime turist- og fritidsaktiviteter samt uddybnings-
fartøjer og konstruktionsskibe. Afsnittet fokuserer på aktiviteter i Københavns
Havns søområde, se Figur 4-3 nedenfor.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0023.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
23
Figur 4-3:
Københavns Havn søområde med placering af kajpladser for krydstogt-
skibe, containerskibe, DFDS-færgen samt tur- og udlejningsbåde. Bemærk,
at containerterminalen vil flytte fra Levantkaj til den nordlige del af Nord-
havn. Se også [33].
4.2.1 Krydstogtskibe
I Københavns havn anløber krydstogtskibe primært ved Nordre Toldbod, Lange-
liniekajen, Oceankaj. I gennemsnit var der 282 skibsanløb om året fra kryds-
togtskibe, med undtagelse af 2020-21 (COVID-19) se Figur 4-4 (1) nedenfor.
Krydstogtskibe lægger primært til i sommerhalvåret, hvorfor luftforurening fra
krydstogtskibe er størst der, jf. Figur 4-4 (2). Antallet af anløb var frem til 2019
på ca. 350 anløb på årsbasis, men sanktioner mod Rusland har de sidste par år
betydet færre anløb, da St. Petersborg har været en vigtig destination for skibe,
som også anløber København.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0024.png
24
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Figur 4-4:
Antal anløb
1: Årlige skibsanløb fra krydstogtskibe (2015-2023) kilde: [31] SKIB23, 2:
Månedlige anløb fra krydstogtskibe (2019) kilde: [1]
Krydstogtskibe bidrager til luftforureningen i København, særligt med hensyn til
NO
X
og partikler fra skibenes motorer. Krydstogtskibe har en særlig lokal påvirk-
ning i dele af København, især fordi et stort antal skibe benytter kajen ved Lan-
gelinie, hvor der er boliger tæt på.
Af en undersøgelse for Københavns kommune fremgår det, at krydstogtskibe
udleder mest CO₂
indenfor Københavns Havns søområde, mens skibene ligger til
kaj frem for ved ankomst og afrejse, se Figur 4-1,
svarende til 15.500 ton CO₂ i
2019. Det samme antages at være gældende for andre luftemissioner. Dette
skyldes, at skibene fortsat bruger motor til at producere strøm til skibet, mens
det ligger i havn.
I Tabel 4-4 nedenfor er emissionerne fra Tabel 4-2 udspecificeret for krydstogt-
skibe. Emissionerne kan forventes at blive mindre efter 2025, hvor By & Havn
forventer at 2 ud af 5 tilslutningspunkter til landstrøm ved Oceankaj og Langeli-
nie er klar til brug. I 2028 forventes de resterende 3 at være etablerede [34].
By & Havn forventer, at godt 50% af krydstogtsskibene, der vil anløbe Køben-
havn i 2025, kan tage imod landstrøm (især lidt ældre skibe kan ofte ikke kobles
på landstrøm, men skal gennemgå en mindre ombygning først). Andelen vil
være højere i fremtiden, hvorfor emissionerne i fremtiden kan forventes at være
betydeligt lavere end i Tabel 4-3, alt efter hvor meget antallet af anløb stiger i
fremtiden og om der er nok ledige kajpladser med landstrøm i højsæsonen. Selv
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0025.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
25
med dette tiltag vil emissionerne fra krydstogtsskibene stadig være højere end
for de fleste andre skibstyper.
Der bemærkes, at NO
X
-emissionerne kan forventes at falde i fremtiden, da nye
skibe, der sejler i ECA området, skal opfylde strengere krav til NO
X
-emissioner
[35].
Tabel 4-3:
Emissioner for krydstogtskibe (2015-2019) [1]
2015
Anløb
NO
X
(kg)
PM2.5 (kg)
282
250,454
7,353
2016
311
267,814
7,941
2017
327
304,702
10,167
2018
345
291,606
10,159
2019
350
316,822
11,934
Ud fra en tidligere analyse skønnes, at krydstogtsskibene i gennemsnit ligger
ved kaj i 11 timer, hvoraf 75 min går til fra-og tilkobling til anlægget. Dermed
kan der være en emissionsreduktion på 89% for et skib koblet til landstrøm, når
det ligger ved kaj.
4.2.2 Fragtskibe
I perioden 2015-2023 havde Københavns Havn gennemsnitligt anløb fra 1.740
fragtskibe om året. Fragtskibenes anløb fordeler sig mere jævnt over året end
krydstogtskibe, da fragten er mindre påvirket af turistsæsonen.
2500
Antal anløb
2000
1500
1000
500
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Fragtskibe
Figur 4-5:
Årlige skibsanløb fra fragtskibe (2015-2023). Kilde:
[31]
SKIB23
I Figur 4-1 findes en
oversigt over CO₂ emissioner fra 2019.
Her er fragtskibe
delt op på flere kategorier: tankskib, containerskib (normalt mindre container
feeder skibe), fragtskib, massegodsskib, ro-ro fragtskib (DFDS cargo Ro-Ro
færge), biltransportskib og kombineret tank- og massegodsskib. Samlet set ud-
ledte fragtskibene ca. 5.500 ton
CO₂
i år 2019. Inden for København Havns sø-
område udleder fragtskibe ligesom krydstogtskibe også mest, mens de ligger
ved kaj. Dog udleder fragtskibene betydeligt færre
CO₂-emissioner
end kryds-
togtskibe.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0026.png
26
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
I Tabel 4-4 nedenfor er emissionerne fra Tabel 4-2 summeret for fragtskibe. I
kategorien fragtskibe indgår bulkskibe, containerskibe, general cargo, offshore
fartøjer, cargo færger, slæbebåde og tankskibe. Direktøren for det danske slæ-
bebådsrederi Svitzer har udtalt sig om, at batterislæbebåde er på vej, hvilket vil
reducere udledningerne fra denne aktivitet betydeligt.
Tabel 4-4:
Emissioner for fragtskibe (2015-2019) [1]
2015
Anløb
NO
x
(kg)
PM
2.5
(kg)
2,018
266,972
3,556
2016
2,090
289,382
3,818
2017
2,037
232,692
3,077
2018
1,814
216,158
2,862
2019
2,050
254,700
3,301
Note: et detaljeret overblik over emissioner fordelt på fragtskibstype findes i Bilag B.
4.2.3 Færgefart
DFDS opererer i dag to passagerskibe fra Københavns Havn af typen roll-on-roll-
off færger. Disse ca. 30 år gamle skibe fragter passagerer og lastbiler mellem
København og Oslo. Mellem 2015-2023 var der i gennemsnit 350 skibsanløb fra
udenrigsfærger i Københavns Havn alle fra ruten København-Oslo (Oslobåden)
undtaget år 2020-2021 under Covid-19, se Figur 4-6. Færger, der tidligere sej-
lede fra København-Bornholm og København-Polen, sejler nu fra hhv. Køge og
Ystad.
400
350
Antal anløb
300
250
200
150
100
50
0
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Udenrigs færgetransport
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0027.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
27
Figur 4-6:
Årlige skibsanløb fra udenrigs færgetransport (2015-2023) kilde: [31]
SKIB32, 2: Månedlige anløb fra passagerskibe (2019) kilde: [1]
DFDS’
passagerfærger
benytter forskellige brændstoftyper og rensningsteknolo-
gier, med forskellige udledninger. Det ene skib,
Pearl Seaways,
bruger brænd-
stof med lavt svovlindhold til hovedmotorerne og gasolie til at drive hjælpemoto-
rer, som leverer strøm, mens skibet ligger ved kaj. Det andet skib,
Crown
Seaways
bruger heavy fuel oil til at drive hovedmotorer og scrubber til rensning
af røgen, mens der i havnen benyttes gasolie til hjælpemotorerne og strømpro-
duktion i havn.
Siden efteråret 2021 bruger DFDS-færgerne landstrøm i Københavns havn ved
deres færgeterminal. Aktuelle analyser af reduktionen af emissioner findes ikke,
men i en tidligere analyse inden etableringen blev det skønnet, at færgerne lig-
ger i havnen 7 timer, hvoraf 75 min skal bruges til fra-og tilkobling [35]. Det be-
tyder, at emissionerne ved kaj kan reduceres med 82%, tilføjet i Tabel 4-5 ne-
denfor, hvor emissionerne fra Tabel 4-2 for passagerskibe er udspecificerede.
Tabel 4-5:
Emissioner for passagerskibe (2015-2019) [1] og COWI skøn for efter
2021
2015
369
66,194
1,771
2016
353
52,375
1,705
2017
363
49,157
1,542
2018
348
47,716
1,463
2019
350
47,480
1,510
Efter
2021
350
8,521
261
Anløb
NO
X
(kg)
PM2.5 (kg)
4.2.4 Kanal- og havnerundfart
I Københavns Havn er der flere turistrelaterede maritime aktiviteter. Tabel 4-6
nedenfor giver et overblik over emissioner, der udledes i forbindelse med aktivi-
teter som kanalrundfart, bådudlejning, lodsbåde og en vandflyver. Særligt for
flere af disse kilder er, at de opererer i de mindre kanaler af Københavns Havn,
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0028.png
28
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
hvor større skibe ikke kan komme ind. Samtidig har deres emissioner og støjpå-
virkning større betydning, da de foregår i det inderste bymiljø.
Tabel 4-6:
Erhvervsmæssige kilder til emissioner i Københavns Havn. Kilde: [2] sup-
pleret med COWI beregninger for kanalrundfart [35]
Kilde
CO₂
(ton/år)
NO
X
(kg/år)
26
17
1,100
16
34
8
26
-
-
12,000
-
-
-
-
PM
2.5
(kg/år)
-
-
300
-
-
-
-
Hey Captain
Dan Pilot
Kanalrundfart
Spar shipping
JS Boat Charter
Andre turbåde
Nordic Seaplane
Blandt de erhvervsmæssige kilder til emissioner i Københavns Havn er de store
kanal- og havnerundfarter den mest forurenende kilde. Kanal- og havnerundfar-
ten sejler flere gange dagligt med større både end de andre kilder listet i Tabel
4-6.
COWI har tidligere estimeret, at hver kanal- og havnerundfart samlet set sejler
10.000 ture i havnen på et år. Jf. havnerundfartens sejlplan opererer bådene
flest timer om dagen i juli-august og færrest november-marts [36]. Der er 2 sel-
skaber (rederierne
Stromma
og
Nettobådene),
som opererer de store klassiske
rundfarter med guide. De benytter primært dieseldrevne både med motorer, der
størrelsesmæssigt er på niveau med lastbiler.
1
Motorerne benytter almindelig
svovlfri diesel, men udleder fortsat NO
X
. Det er usikkert, om disse motorer er
udstyret med partikelfiltre, som vil kunne reducere emissioner, hvilket kunne
være et potentiale at undersøge.
Ud over rapporten til Københavns kommune [2], er der begrænsede data på de
andre kilders emissioner. I Københavns Havn er der en række bådudlejnings-
virksomheder hvoraf nogle er listet i Tabel 4-6, men der er siden kommet flere
til. GoBoat og tilsvarende virksomheder tilbyder kun batterielektriske både.
Blandt udlejningsselskaberne i tabellen udleder bådudledning samlet set 84 ton
CO₂
pr. år, mens
vandflyveren udleder 26 ton CO₂ per år, og
lodsbådsservices
17 ton
CO₂ pr. år.
Lodsbådene leverer en nødvendig service for skibsfarten, men der er tiltag, som
kan hjælpe med at reducere CO₂-udledningen
og forventeligt også andre
1
Nettobådene har 12 både, som er dieseldrevne og har ikke planer om at ændre dette i
fremtiden. Stromma oplyser, at de benytter 2 eldrevne både ud af i alt 17 almindelige
havnerundfartsbåde.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0029.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
29
luftemissioner. Ifølge DanPilots CSR rapport, kan nye skiber med mere effektive
motorer og lavere hastighed have stor betydning for udledningen [37].
Kanal- og havnerundfartsbåde samt andre erhvervsrelaterede aktiviteter som
bådudlejning sejler efter besejlingsaftaler, som indgås mellem By & Havn og de
pågældende selskaber. Besejlingsaftalerne og den tilknyttede betaling vedrører
udover retten til erhvervsmæssigt at besejle havnen også benyttelsen af anløbs-
broer og andre anlæg i havnen. Besejlingsaftalerne fastsætter desuden krav om,
at selskaberne skal følge alle offentlige forskrifter, herunder også ændrede/nye
krav fra offentlige myndigheder, f.eks. gennem miljøkrav og skærpet miljølov-
givning. Der er - udover almindelige bestemmelser om ikke at genere omgivel-
serne med støj, røg, støv, ilde lugt etc. - ikke særlige miljøkrav.
I et interview oplyser By og Havn, at der er brug for miljølovgivning, for at give
dem hjemmel til at stille miljøkrav i deres nuværende aftaler. Besejlingsaftalerne
specifikt for kanal- og havnerundfartsbådene er indgået således, at de udløber
fra 1. juli 2037.
4.2.5 Uddybningsfartøjer, konstruktionsskibe og
forskningsfartøjer
I følger rapporten fra DCE [1] var der i 2019 514 anløb fra uddybningsfartøjer i
Københavns Havn. Dette er en stigning fra 2015, hvor der var 186 anløb, og det
forventes, at der med nye konstruktionsprojekter i havneområdet vil være yder-
ligere behov for uddybningsfartøjer. Uddybningsfartøjernes aktivitet ser ud til at
svinge over tid.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0030.png
30
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
600
500
Antal anløb
400
300
200
100
0
2015
2016
2017
2018
2019
Figur 4-7:
1: Årlige skibsanløb fra uddybningsfartøjer (2015-2019) og 2: Månedlige
anløb fra uddybningsfartøjer (2019) kilde: [1]
I Tabel 4-7 nedenfor er emissionerne fra Tabel 4-2 for uddybningsfartøjer ud-
specificeret. Generelt er der en blanding mellem mindre pramme, som bruges til
uddybning og i højere grad kunne omstilles til eldrift og større fartøjer, som er
registrerede i udlandet og anløber København efter behov.
Tabel 4-7:
Emissioner for uddybningsfartøjer (2015-2019) [1]
2015
Anløb
NO
X
(kg)
PM2.5 (kg)
186
12,314
162
2016
390
2,983
42
2017
441
3,773
55
2018
356
2,767
40
2019
514
3,579
44
Københavns Havn har årligt mellem 29-45 anløb fra forskningsskibe fra både
danske og internationale forskningsinstitutioner. Sammenlignet med uddyb-
ningsfartøjer er der betydeligt færre anløb om året, men NO
X-
og PM2,5-
emissionerne er større for forskningsskibene. Forskningstyperne varierer i type
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0031.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
31
og alder, men det må forventes, at særligt de meget gamle forskningsskibe bi-
drager meget til de høje emissioner.
Tabel 4-8:
Emissioner for forskningsskibe (2015-2019) [1]
2015
Anløb
NO
X
(kg)
PM2.5 (kg)
37
9,501
106
2016
31
6,345
75
2017
38
9,602
110
2018
29
7,657
88
2019
45
11,878
141
4.2.6 Fritidsbåde og husbåde
Der findes ikke en opgørelse af antal anløb af fritidsbåde til en af havnene om-
kring København. Data fra Danmarks Statistik, LYST13, [31] viser, at der er
4.612 faste bådepladser i København. En tidligere undersøgelse fra Danboat vi-
ser, at fritidsbåde i gennemsnit kan fordeles på 57% sejlbåde og 43% motor-
både [38]. Da sejlbåde skal sejle med motor i havnekanalen, vil emissionerne
herfra være på lige fod med motorbåde.
Der findes ikke en opgørelse af antal husbåde i Københavns havn. I et svar fra
Teknik- og Miljøforvaltningen nævnes, at der er lidt over 100 bekræftede hus-
både på By og Havns vandarealer, som anvendes til bolig og erhverv [39].
Anløb af fritidsbåde er ikke opgjort, da det ikke er nødvendigt at anmelde anløb.
Der er heller ikke specifikke emissionsopgørelser for fritidsbåde, som sejler i Kø-
benhavns havn. Fritidsbåde antages ikke at have et brændstofforbrug, når de
ligger ved kaj.
I
Figur 4-1
fremgår, at CO₂-emissionerne fra fritidsbåde (”lystbåde”) er betydeligt
mindre end for andre skibstyper. Derfor vurderes en miljøzone for fritidsbådene
at have en marginal effekt på luftkvaliteten i København, men ville skulle under-
søges nærmere for at få et retvisende billede.
For fritidsbåde findes allerede et udvalg af elmotorer, som kan være et alternativ
ved etablering af en maritim nulemissionszone. En elmotor kan være dyrere end
en konventionel motor, men med lavere omkostninger til el sammenlignet med
brændstof og lavere vedligeholdelsesomkostninger vil der over bådens levetid
ikke nødvendigvis være meromkostninger [40].
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0032.png
32
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
5
Afdækning af handlemuligheder
På baggrund af kortlægningerne af nuværende regulering, eksempler og aktivi-
teter med deres emissioner i Københavns havn, beskrives i dette afsnit forslag
til muligheder for at reducere luftemissioner fra maritime aktiviteter.
Der vil være en række begrænsninger i, hvad en miljøzone kunne omfatte:
Havne er underlagt IMO's internationale standarder og kan ikke afvise skibe
i international fart, der overholder de internationale standarder. Dvs. det er
begrænsninger for, hvorvidt der i praksis kan stilles yderligere krav til mo-
torteknologi, drivmiddel eller brug af landstrøm.
Anløb af mindre fritidsfartøjer registreres ikke og gør overvågning og hånd-
hævelse svær. I modsætning til f.eks. personbiler, har sejl- og motorbåde
ikke en nummerplade eller andre lettilgængelige registreringsoplysninger
om motorteknologi, emissioner, mv.
Krav til alternative drivmidler og teknologier på kort sigt kan være vanske-
lig at implementere. Den teknologiske omstilling i skibsfarten til mindre
emissioner er i gang, særligt med nye PtX teknologier, men har en længere
tidshorisont end f.eks. vejtransport. Skibsfartens emissioner har generelt
haft mindre bevågenhed end landtransporten, både fordi emissionerne of-
tere finder sted på afstand af tæt befolkede områder og fordi skibsfarten re-
guleres globalt.
Endelig er manglende infrastruktur en udfordring. For eksempelvis batteri-
elektriske skibe gælder det manglende ladeinfrastruktur, som skal være på
plads, inden krav kan stilles.
Byudviklingen i København ændrer på den geografiske placering af mari-
time aktiviteter og befolkningsmængden, som bliver berørt af støj- og luft-
forurening. Containerterminalen flyttes i løbet af kort tid til ydre Nordhavn,
og i Nordhavn vil der på den nuværende containerhavn med tiden blive
etableret boliger. Også etableringen af Lynetteholmen vil betyde at etable-
ring af mange nye boliger og arbejdspladser. Der er altså også tendens til,
at byudviklingen flytter tættere på de maritime aktiviteter.
5.1
Store skibe med størst udledning
De største kilder til luftforurening er krydstogtsskibene og fragtskibene i er-
hvervshavnen. Den største del af forureningen opstår ved, at skibene ligger ved
kaj med tændt motor i flere timer for at forsyne skibet med energi. Det handler
om en bred vifte af forskellige rederier og skibe, som anløber havnen (se Bilag
C).
Ifølge IMO-regulering bliver det svært at stille specifikke krav om emissionsre-
ducerende tiltag, som ligger ud over IMO-reglerne. Teknologiske omstillingsmu-
ligheder som alternative drivmidler eller motorteknologier med lave emissioner
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0033.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
33
ligger længere ude i fremtiden for større skibe, hvorfor krav hertil vil være van-
skelige at efterleve.
Der ligger et væsentligt reduktionspotentiale i at koble de store skibe på land-
strøm. Oslofærgen har siden 2021 benyttet landstrøm i Københavns Havn og et
anlæg til krydstogtsskibene i havnen er på vej. Aarhus havn har deres første
landstrømsanlæg for krydstogtskibe i drift og der findes flere eksempler på land-
strømanlæg fra andre danske havne, dog mest til mindre skibe.
Der ligger et stort potentiale i at udvide landstrømsinfrastrukturen til fragtskibe,
som sejler til containerterminalen eller Prøvestenen. En udbygning af infrastruk-
turen er en forudsætning og vil medføre store omkostninger. Samtidig er land-
strøm til fragtskibe omfattet af flere praktiske problemer, bl.a. fordi skibene ofte
skal ombygges/tilpasses landstrøm og har forskellig fysisk indretning (placering
af ladestik mv.). Omstillingen er dog allerede i gang globalt, især i EU, hvor
AFIR-direktivet stiller krav om udbygning af ladeinfrastruktur i større havne.
Da det i praksis er vanskeligt at stille egentlige krav om benyttelse af landstrøm-
anlæg, kan inspiration hentes fra andre havne, hvor der stilles krav med undta-
gelsesmuligheder og/eller gives økonomiske incitamenter.
Indfasning af krav til brug af landstrøm for forskellige skibstyper, med
krydstogtsskibe som første og efterfølgende container og tankskibe. Undta-
gelsesmuligheder som f.eks. i Californien. Da lignende foregår i flere større
havne, vil der på sigt være en netværks-effekt.
Frivillige aftaler med rederier, som har mange anløb.
Tilslutning til Environmental Ship Index og differentiere havneafgiften efter
skibets miljøpåvirkning som i Aarhus og Kolding.
5.2
Mindre aktiviteter i indre havn
Aktiviteterne i den indre del af Københavns Havn udgør en mindre andel af de
maritime emissioner. Til gengæld foregår de i midten af det lokale bymiljø og
påvirker mange mennesker tæt på, både beboere, fritidsaktiviteter og turister.
Derfor burde mulighederne for at begrænse luftforurening her undersøges nær-
mere.
Aktiviteterne i indre havn dækker bl.a. havne-og kanalrundfarter, mindre tur-
både, bådudlejning og fritidsbåde. Eldrift er en oplagt omstillingsmulighed og en
andel af kanalrundfartsbådene og bådudlejningen foregår allerede på el, ligesom
den offentlige transport i havnebussen.
En elektrificering af kanal- og havnerundfarten har størst potentiale, da aktivite-
ten udgør den største emissionskilde i indre havn. Det bør undersøges nærmere,
hvilke juridiske muligheder findes, eller hvad der skal til, for at By og Havn kan
stille krav til operatørerne, som driver erhvervsaktiviteten i havnen.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0034.png
34
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
Et krav om eldrift i havnen eller krav til brugere med fast plads i en af Køben-
havns mindre havne til fritidsbåde kan være svært at implementere, idet over-
vågning og håndhævelse er vanskelig. Herudover vil der være udenlandske fri-
tidsbåde, som anløber havnen som gæster og som i praksis ikke kan pålægges
denne type restriktioner. Endelig kan ladeinfrastrukturen til opladning af batteri-
elektriske både være en udfordring.
5.3
Tomgang og hastighed
Der findes allerede hastighedsbegrænsninger i Københavns indre havn og kana-
ler. Det kan undersøges nærmere, om yderligere begrænsninger kan indføres,
f.eks. i et større område, og hvordan det ville påvirke emissionerne og hvilke
ulemper der eventuelt er forbundet med disse begrænsninger.
Mulighederne for at begrænse tomgang hos mindre fartøjer kunne også under-
søges nærmere. Da motorer er optimerede efter brændstofforbrug ved sejlads,
kan emissionerne ved tomgang være højere end på farten. Potentialet for at re-
ducere emissioner herved vurderes dog at være begrænset og det kan undersø-
ges, hvorvidt tomgang er et problem.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0035.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
35
6
[1]
Referencer
S. S. Jensen, M. Winther, P. Løfstrøm, M. Ketzel og L. M. Frohn,
»Kortlægning af udviklingen i luftforurening fra krydstogtskibe og andre
skibe i fem danske havne,« Aarhus Unitersitet, DCE
Nationalt Center for
Miljø og Energi, 129 s. - Videnskabelig rapport nr. 413, 2021.
Rambøll, »CO2-emissioner fra skibe i Københavns Havn i 2018 og 2019,«
Altinget, København, 2020.
European Comission, »Reducing emissions from the shipping sector,«
2024. [Online]. Available: https://climate.ec.europa.eu/eu-
action/transport/reducing-emissions-shipping-sector_en.
Energistyrelsen, »Technology data - Commercial maritime freight- and
passenger transport,« 2024.
European Comission, »European Alternative Fuels Observatory,« 2024.
[Online]. Available: https://alternative-fuels-
observatory.ec.europa.eu/transport-mode/maritime-sea/vessels.
S. Livaniou, G. Chatzistelios, D. Lyridis og E. Bellos, »LNG vs. MDO in
Marine Fuel Emissions Tracking,«
Sustainability,
årg. 14, nr. 3860, 2022.
CLIA, »We Are #SailingSustainably,« 2024. [Online]. Available:
https://cruising.org/en-gb/environmental-sustainability.
Søfartsstyrelsen, »Svovl (SOx),« 2023. [Online]. Available:
https://www.soefartsstyrelsen.dk/miljoe-and-klima/svovl-sox.
UK P&I CLUB, »New sulphur requirements applicable from 1 Jan 2022 in
Chinese and South Korean waters,« 2022. [Online]. Available:
https://www.ukpandi.com/news-and-resources/articles/2022/new-
sulphur-requirements-applicable-from-1-jan-2022-in-chinese-and-south-
korean-waters/.
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10] TECHNOVERITAS, »Fuel Desulphurisation,« 2018. [Online]. Available:
https://www.tecnoveritas.net/media/newsletters/marine-industry/fuel-
desulphurisation/.
[11] IMO, »Nitrogen Oxides (NOx)
Regulation 13,« 2023. [Online].
Available:
https://www.imo.org/en/OurWork/Environment/Pages/Nitrogen-oxides-
(NOx)-%E2%80%93-Regulation-13.aspx.
[12] Miljøstyrelsen, »Luftforurening fra Skibe,« 2024. [Online]. Available:
https://mst.dk/erhverv/rent-miljoe-og-sikker-
forsyning/luft/luftforurening-fra-skibe.
[13] DMA, »Nitrogen Oxide (NOx),« 2023. [Online]. Available:
https://www.dma.dk/environment-and-climate/nitrogen-oxide-
nox#:~:text=The%20purpose%20of%20NOx%20regulations,Tier%20II
%20and%20Tier%20III..
[14] J, Kim. M, Emmerich. R, Voors. B, Ording. J, Lee, »A Systematic
Approach to Identify Shipping Emissions Using Spatio-Temporally
Resolved TROPOMI Data,« Remote Sensing, 2023.
[15] ICCT, »AIR EMISSIONS AND WATER POLLUTION DISCHARGES FROM
SHIPS WITH SCRUBBERS,« 2020. [Online]. Available:
https://theicct.org/publication/air-emissions-and-water-pollution-
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0036.png
36
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
discharges-from-ships-with-
scrubbers/#:~:text=SO2%20emissions%20from%20ships,a%20scrubber
%20compared%20with%20MGO..
[16] Transport & Environment, »Air Pollution,« 2024. [Online]. Available:
https://www.transportenvironment.org/topics/ships/air-pollution.
[17] ESPO, »AFIR AND FUELEU MARITIME: ESPO CALLS FOR COOPERATION
AND FLEXIBILITY IN THE ROLL-OUT OF ONSHORE POWER SUPPLY TO
ENSURE SMOOTH IMPLEMENTATION OF THE LEGISLATION,« 2023.
[Online]. Available: https://www.espo.be/news/afir-and-fueleu-maritime-
espo-calls-for-cooperatio.
[18] World Ports Sustainability Program, »Onshore Power Supply FAQ,« 2024.
[Online]. Available: https://sustainableworldports.org/ops/faq/.
[19] By & Havn, »Havnereglement for Københavns Havn,« 2021. [Online].
Available: https://byoghavn.dk/havnen/wp-
content/uploads/sites/5/2019/04/Havnereglement-for-Koebenhavns-
Havn-gaeldende-fra-24.-marts-2021-_low-1.pdf.
[20] CARB, »At Berth Frequently Asked Questions,« 2023. [Online]. Available:
https://ww2.arb.ca.gov/sites/default/files/2023-
04/At%20Berth%20FAQ.pdf.
[21] CARB, »Ocean-Going Vessels At Berth Regulation,« 2024. [Online].
Available: https://ww2.arb.ca.gov/our-work/programs/ocean-going-
vessels-berth-regulation.
[22] Port of Seattle, »Towards the Greenest Cruise Port in North America,«
[Online]. Available: https://www.portseattle.org/page/cruise-ship-shore-
power-facts. [Senest hentet eller vist den 06 06 2024].
[23] Oslo Havn, »Sydhavna som Nullutslipsshavn,« 2020. [Online]. Available:
https://www.oslohavn.no/globalassets/oslo-havn/dokumenter/oslo-havn-
publikasjoner-2021/20210224-brosjyre-sydhavna-som-nullutslippshavn-
web.pdf.
[24] Oslo Havn, »Oslo som nullutslipsshavn,« 2021. [Online]. Available:
https://www.oslohavn.no/no/meny/klima-og-miljo-i-oslo-by-og-
havn/nullutslippshavna/.
[25] Port of Hamburg, »Plugging in to eliminate emissions,« 2022. [Online].
Available: https://www.hafen-hamburg.de/en/port-of-hamburg-
magazine/hafen-und-klima/stecker-rein-emissionen-aus/.
[26] Green Power Denmark, »Krydstogtskibe i Aarhus tanker landstrøm fra
elnettet,« 2023. [Online]. Available:
https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/krydstogtskibe-aarhus-tanker-
landstroem-fra-elnettet.
[27] Aarhus Havn, »Aarhus Havn gør det dyrere for krydstogtskibe at fravælge
landstrøm,« 2023. [Online]. Available:
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13740432/aarhus-havn-gor-det-
dyrere-for-krydstogtskibe-at-fravaelge-
landstrom?publisherId=13560410&lang=da.
[28] Aarhus Havn, »Landstrøm på vej til containerskibene i Aarhus,« 2024.
[Online]. Available: https://www.portofaarhus.dk/nyheder/landstrom-pa-
vej-til-containerskibene-i-aarhus.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0037.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
37
[29] Aarhus Havn, »Flere krydstogtskibe er klar til landstrøm i 2024,« 2024.
[Online]. Available: https://www.portofaarhus.dk/nyheder/flere-
krydstogtskibe.
[30] Dagens Byggeri, »Aarhus Havn vil tilbyde landstrøm til containerskibe,«
2024. [Online]. Available: https://dagensbyggeri.dk/byggeri-og-
anlaeg/aarhus-havn-vil-tilbyde-landstrom-til-containerskibe/.
[31] Danmarks statistik, »Statistikbanken,« 2023. [Online]. Available:
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1920. [Senest
hentet eller vist den 16 Maj 2024].
[32] Aarhus University, »ANNUAL DANISH INFORMATIVE,« DCE, 2022.
[33] By & Havn, »Basisanalyse for zoneplan for Københavns Havn,« By &
Havn, København, 2024.
[34] By & Havn, »Københavns næste landstrømsanlæg står klar til
krydstogtsæsonen 2025,« 2023. [Online]. Available:
https://byoghavn.dk/koebenhavns-naeste-landstroemsanlaeg-staar-klar-
til-krydstogtsaesonen-2025/.
[35] COWI for Københavns Kommune, »Analyse af alternative energikilder til
krydstogtskibe,« 2019.
[36] Havnerundfart, »Planlagte afgange - alle ture er guidede,« Netto-bådene,
[Online]. Available:
https://www.havnerundfart.dk/index.php?page=sejlplaner.php. [Senest
hentet eller vist den 22 Maj 2024].
[37] DanPilot, »DSR-rapport,« DanPilot, 2022.
[38] Min Baad, »57.000 lystbåde i havnene - pladser savnes,« 2010. [Online].
Available:
https://minbaad.dk/nyhed/archive/2010/05/march/article/57000-
lystbaade-i-havnene-pladser-savnes/.
[39] Københavns Kommune, »Spørgsmål til Økonomiforvaltningen: Landstrøm
til krydstogtskibe,« 2018.
[40] C, Hemez. J, Chiu. E, Ryan. J, Sun. R, Dubrow. M, Pascucilla.,
»Environmental and health impacts of electric service vessels in the
recreational boating industry,« Water Practice & Technology, 2020.
[41] CMP, »Ships in port,« Copenhagen Malmö Port, 2023-2024. [Online].
Available: https://www.cmport.com/terminals/ships-in-port/. [Senest
hentet eller vist den 21 Maj 2024].
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0038.png
38
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
Bilag A
Emissioner fra skibe i Københavns
Havn i 2019, fordelt pr. måned
Figur 6-1:
NOX-emissioner i Københavns Havn i 2019 fordelt pr. måned
[1]
Figur 6-2: PM
2.5
-emissioner i Københavns Havn i 2019 fordelt pr. måned [1]
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0039.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
39
Bilag B
Emissioner for fragtskibe fordelt
på skibstype
Emissioner fra containerskibe fordelt på skibstype (2015-2019) [1]
Tabel 6-1:
2015
2016
18
26
5,858
69
339
38,606
508
342
19,165
285
8
586
9
229
8,797
110
246
9,768
148
601
60,172
803
299
146,430
1,887
2017
14
3,386
41
271
36,461
473
452
22,753
329
14
2,660
36
196
5,034
73
209
9,811
149
590
46,694
621
291
105,892
1,356
2018
14
5,166
59
288
41,261
513
408
22,729
327
42
3,572
54
206
5,488
107
165
7,775
118
418
39,860
525
273
90,306
1,160
2019
27
7,445
91
280
40,895
516
384
28,636
421
13
2,767
32
203
4,368
65
231
8,974
135
597
50,068
646
315
111,545
1,395
Bulkskibe
Anløb
NO
X
PM
2.5
Anløb
1,720
24
370
38,470
530
382
22,705
333
26
3,598
55
199
11,056
166
191
7,288
110
575
51,330
670
257
130,804
1,667
Container-
skibe
cargo
fartøjer
cargo
pumpning
NO
X
PM
2.5
Anløb
General
NO
X
PM
2.5
Anløb
Offshore-
NO
X
PM
2.5
Anløb
Ro-ro
NO
X
PM
2.5
Anløb
NO
X
PM
2.5
Anløb
NO
X
PM
2.5
Anløb
NO
X
PM
2.5
Tankskibe
Tankskibe
Slæbebåde
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0040.png
40
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
Bilag C
Kortlægning af interessenter og
aktører
Ved indførelse af krav som begrænser luftemissioner af maritime aktiviteter, vil
følgende aktører blive påvirket:
Copenhagen Malmø Port: ansvarlig for erhvervshavnen
By og Havn: ansvarlige for kontrakter med erhvervsdrivende aktiviteter
Københavns Kommune: indførelse af regulering lokalt
Store rederier og deres brancheorganisationer: containerskibe, Oslofærgen,
krydstogtsskibe
Fritidsbådejere: muligvis skifte teknologi eller finde en ny havn udenfor mil-
jøzonen
Erhverv: kanal- og havnerundfart, bådudlejning, flyveren til Aarhus mv.
ville skulle skifte teknologi, flytte deres aktivitet eller ophøre deres aktivitet
Borgere: mindre gener ved fritidsaktiviteter ved havnen (f.eks. sejle kajak,
svømning mv), mindre gener for beboere tæt på havnen (mindre belastning
fra luftforurening og støj og dermed sundhedsgevinster)
Nedenfor oplistes virksomhederne med flest anløb og aktiviteter i Københavns
havn, som kan forventes at blive berørt af miljøzonekrav.
Virksomheder ansvarlige for
krydstogtskibe
der har haft anløb i Københavns
Havn det seneste år [41]:
Blue Water Shipping A/S
European Cruise Service
GAC Denmarkc A/S
SDK Cruise A/S
TR Shipping Denmark ApS
Virksomheder ansvarlige for
fragtskibe
der har haft anløb i Københavns Havn
det seneste år [41]:
Baltic Shipping Company A/S
GAC Denmarkc A/S
H. J. Hansen Genvindingsindust
Holship Danmark A/S
MSC Mediterranean Shipping Com
NCC Denmark A/S
NCC Industry A/S
Per Aarsleff A/S
Schultz Shipping A/S
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942799_0041.png
KORTLÆGNING AF MULIGHEDER FOR INDFØRELSE AF MARITIME MILJØZONER
41
SDK Shipping A/S
Stema Shipping A/S
Unifeeder A/S
Aalborg Portland A/S
Slæbebåd: Danpilot - Lodseriet Danmark
Virksomheder ansvarlige for
færger
der har haft anløb i Københavns Havn det
seneste år [41]:
DFDS A/S
Virksomheder ansvarlige for
Kanal- og havnerundfart
samt andre turistrelate-
rede aktiviteter der har haft anløb i Københavns Havn det seneste år:
Stromma Denmark A/S
Netto-bådene A/S
Havnens Skibsreparationer A/S
Trafikselskabet Movia
GoBoat ApS
FriendShips ApS
Rederiet Diana af 23. marts 2012 ApS
Boatie ApS
Spar Shipping Aps
JS Bådservice v/Jes L Schmidt
Nordic Seaplanes A/S
Virksomheder ansvarlige for
uddybnings og konstruktionsskibe
der har haft an-
løb i Københavns Havn det seneste år [41]:
Baltic Shipping Company A/S
NCC Industry A/S
NCC Denmark A/S
SP/F Nolsö Shipping c/o Fureta
Sekstant Sp/f
Sibelco Nordic A/S
Rohde Nielsen A/S
JD Contractor ApS
Blue Water Shipping A/S