Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 135
Offentligt
2942798_0001.png
MILJØMINISTERIET
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
ØKONOMISKE KONSEKVENSER
VED MILJØZONER FOR
KNALLERTER
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
3
3.1
3.2
3.3
3.4
Introduktion
Resultater
Metode
Bestandsdata og fremskrivning
Beregning af berørte
Beregning af omkostninger
Beregning af miljøeffekt
1
2
3
4
7
10
13
1
Introduktion
I dag er der miljøzoner i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg,
hvor den gældende lovgivning stiller krav til dieseldrevne personbiler, varebiler,
lastbiler og busser.
Der er i forbindelse med forhandlingerne om nulemissionszoner opstået et poli-
tisk ønske om at undersøge effekten af også at omfatte knallerter
1
af de nuvæ-
rende miljøzoneregler. Nærværende notat er en analyse af tre scenarier for at
fremme el-knallerter i miljøzoner.
Miljøministeriet har bedt COWI om at estimere omkostningerne for knallert-
ejerne af at indføre miljøzonekrav for knallerter, heraf både knallert 30 og knal-
lert 45. Omkostningerne estimeres for tre scenarier:
1
Knallert er et let køretøj med 2 eller 3 hjul og har en hastighedsbegrænsning på enten
maks. 30 km/t eller 45 km/t.
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A282778
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
2.0
7. August 2024
Notat
JJD, MIFN
JJD
MIFN
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0002.png
2
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
Scenarie 1:
Alle fossile knallerter forbydes adgang til miljøzonerne, og såle-
des må kun nulemissionsknallerter færdes i en miljøzone.
1.a. ikrafttrædelse i 2027
1.b. ikrafttrædelse i 2030
Scenarie 2:
Alle nye knallerter registreret fra miljøzonens indførelse (både
nye knallerter og brugte som skifter ejer) skal være eldrevne for fortsat at
køre lovligt i miljøzonen.
2.a. ikrafttrædelse i 2027
2.b. ikrafttrædelse i 2030
Scenarie 3:
Der arbejdes med en trinvis elektrificering. Fra 1. januar 2027
skal alle nye knallerter i miljøzonen være eldrevne. Fra 1. januar 2030 skal
alle knallerter være el-drevne.
2
Resultater
Miljøzonekrav for knallerter medfører omkostninger for knallertejere som bor i
zonen eller har ture ind i zonen. Disse omkostninger inkluderer skift til el-knal-
lert, brug af alternative transportmidler eller afståelse af planlagte ture. Antallet
berørte knallertejere, som ville skulle skifte adfærd, fremgår i Tabel 1.
I scenarie 1, i 2027 er i alt 15.331 knallertejere berørt, Det svarer til 17% af alle
knallertejere i Danmark. I 2030 faller denne andel til 15% berørte på grund af
lidt højere elandel i bestanden.
Mere end halvdelen af de berørte knallerter kommer fra miljøzonen i København
og Frederiksberg. Det skyldes, at denne miljøzone er langt større end de tre øv-
rige miljøzoner.
Tabel 1: Antal berørte knallerter
Scenario:
København og
Frederiksberg
Aarhus
Odense
Aalborg
Alle miljøzo-
ner samlet
(1.a)
(1.b)
(2.a)
(2.b)
(3)
8.632
2.719
2.314
1.666
15.331
7.814
2.462
2.094
1.508
13.878
7.221
2.223
1.904
1.377
12.725
6.537
2.012
1.724
1.247
11.519
7.814
2.462
2.094
1.508
13.878
Omkostningerne for knallertejerne fremgår i Tabel 2. Omkostningerne dækker
over udskiftning af benzin knallert til el-knallert, værditab ved salg af den brugte
benzin knallert på 14%, omkostninger ved brug af et andet transportmiddel og
omkostninger ved at droppe ture i miljøzonen. Omkostningerne er alene for de
berørte knallertejere og er beregnet som nutidsværdi. Bemærk, at samfundsom-
kostningerne vil være lavere, da værditabet for brugte benzin knallerter vil være
en gevinst for køberen, dvs. en omfordeling i samfundet.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0003.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
3
Omkostningerne er et konservativt overkantsskøn, da mulige besparelser ved
vedligehold og drivmiddelpriser for el-knallerter sammenlignet med benzin knal-
lerter ikke indgår.
Omkostningen for de berørte er størst i scenarie 1. Det skyldes at dette scenarie
er det mest restriktive. Den samlede omkostning (NPV) per berørte knallertejer
udgør her ca. 2.000 kr. per knallert.
Tabel 2: Privatøkonomiske omkostninger i mio. kr., inklusive afgifter.
Scenario:
København og Fre-
deriksberg
Aarhus
Odense
Aalborg
Alle miljøzoner
samlet
(1.a)
17,5
5,4
4,6
3,3
30,9
(1.b)
9,2
2,9
2,4
1,8
16,3
(2.a)
11,2
3,4
2,9
2,1
19,7
(2.b)
5,5
1,6
1,4
1,0
9,6
(3)
13,8
4,2
3,6
2,6
24,2
Ved at indføre miljøzoner for knallerter vil der være en reduktion af luftforure-
ning, som illustreret i Tabel 3. Effekterne er kun de direkte lokale effekter i mil-
jøzonen og indeholder ikke emissioner fra elproduktion til el-knallerter og udled-
ninger fra benzin knallerter som bliver solgt og kører videre uden for zonen. Mil-
jøeffekten vil aftage over tid, fordi der uden miljøzonekrav stadig sker en ud-
skiftning til el-knallerter fremover. Miljøeffekten vil være lavere ved senere ind-
førelse af miljøzonekrav samt i scenarier 2 og 3.
Tabel 3: Emissioner fjernet i miljøzonen (kg./år i 2027 for scenario (1.a))
NOx
København og
Frederiksberg
Aarhus
Odense
Aalborg
Alle miljøzo-
ner samlet
289
291
174
2.426
1.673
CO2e
606.568
104.793
105.361
62.993
879.715
TSP
232
40
40
24
336
BC
38
7
7
4
55
NMVOC
23.609
4.079
4.101
2.452
34.240
Note: Miljøeffekten er proportionelt mindre, når færre knallerter er berørte. Tabeller for de
andre scenarier fremgår i afsnit 3.4.
3
Metode
Metoden for at estimere antallet berørte knallertejere foregår i en trinvis proces,
illustreret i Figur 1. Ved indførelse af miljøzonekrav har de berørte tre valgmulig-
heder:
Anskaffe ny knallert, som kører på el
Droppe ture til miljøzonen
Anvende andet transportmiddel
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0004.png
4
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
Figur 1: Adfærdsmuligheder for knallertejere
Knallertejere
Har
knallert,
der ikke
længere kan køre i miljøzone
Har
el-knallert
som fortsat
kan køre i miljøzone
Har tur til miljøzone (zone 0)
Har ikke tur til zone 0
Vil foretage tur fremover
Ikke tur fremover
Udskifter knallert
Andet transportmiddel
Den
øverste
kasse i diagrammet viser første trin i metoden, som er at identifi-
cere gruppen af knallertejere, se 3.1.
Andet trin
er at fordele knallerterne på dem, der må køre i miljøzonen (el) og
dem der ikke må (benzin), se 3.1.
Tredje trin
er at se på, hvor mange af ejerne, der har ture til/fra miljøzonen.
Dem, der ikke har ture til/fra miljøzonen, berøres ikke af miljøzonen, hvorfor der
ses bort fra dem i den videre analyse. De der berøres, færdes således i zonen
inden implementering, idet de f.eks. arbejder, har fritidsinteresser eller ærinder i
zonen.
Fjerde trin
er at skønne, hvor mange af dem der har ture til miljøzonen, som vil
fortsætte med at have ture til/i miljøzonen.
Femte trin
er at analysere
for dem, der fremover fortsat vil have behov for
ture til miljøzonen
hvor mange der fortsat vil køre knallert, og hvor mange der
vil skifte til anden transportform.
3.1
Bestandsdata og fremskrivning
Bestanden af knallerter i Danmark findes i
Motorregisteret.
Bestanden danner
udgangspunkt for at estimere antallet berørte knallertejere ved indførelse af
krav til nulemissionsknallerter i miljøzonerne.
Motorregisteret
dækker både over knallert 30 og knallert 45. Trehjulede elscoo-
tere er sorteret fra.
En opgørelse fra Danmarks Statistik (Figur 2) viser, at antallet knallert 45 er fal-
det over tid, mens antallet knallert 30 er steget. Siden 2019 har bestanden væ-
ret nogenlunde konstant, hvorfor der i analysen antages at knallertbestanden i
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0005.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
5
Danmark vil være konstant og ligger på ca. 100.000 stk. i fremtiden. Heraf er
ca. 10.000 trehjulede elscootere, som fratrækkes i analyserne.
Figur 2: Bestanden af knallert 30 o g 45. Kilde: DST BIL6
140.000
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
-
Knallert 30
Knallert 45
Data from
Motorregisteret
viser aldersfordelingen og elandel af knallertbestan-
den. Figur 3 viser, at nyere knallerter som blev registreret siden 2021 er 30% -
35% el-knallerter.
Figur 3: Elandel i nysalg af knallerter. Kilde: Motorregisteret.
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Note: Trehjulede elscootere ikke medregnet
De historiske data for elandelen giver ikke noget godt grundlag for fremskrivning
af elandelen. I stedet anvendes elandelen for nybilsalg for personbiler som vist i
følgende figur.
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0006.png
6
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
Figur 4: Elandel i nysalget af personbiler. Kilde: Energistyrelsens Klimafremskrivning.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2015
2020
2025
2030
2035
2040
3.1.1 Fremskrivning af bestanden til 2027 og 2030
Elandelen af bestanden er ifølge nyeste data fra
Motorregisteret
8%. Der anta-
ges, som i de seneste år, at 30% af ny registreringerne vil være el-knallerter i
2024. Bagefter følger fremskrivningen Energistyrelsens fremskrivning af elbilsal-
get som proxy. Med en forventet justering af prisen for el-knallerter ned til ni-
veauet for benzin knallerter frem til 2030, kan der forventes en stigning i efter-
spørgslen. Med denne antagelse fremskrives elandelen af bestanden til 14% i
2027 og 22% i 2030.
I Figur 5 fremgår fremskrivningen af knallertbestanden, som bruges til grundlag
for at estimere antallet knallerter, som bliver berørt af krav om brug af el-knal-
lert i miljøzoner.
Figur 5: Fremskrivning af knallertbestanden i Danmark, opdelt på benzin og el
100,000
90,000
80,000
70,000
60,000
50,000
40,000
30,000
20,000
10,000
0
2024
2025
2026
2027
Benzin
El
2028
2029
2030
Note: Trehjulede elscootere ikke medregnet
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0007.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
7
3.1.2 Opdeling i tre grupper
Knallertejerne opdeles i 3 forskellige grupperinger, som vurderes at have for-
skellige kørselsmønstre og omstillingsmuligheder.
Unge
bruger knallert primært til at køre til skolen og arbejde. Knallert 30 kan
køres af 15-17-årige, mens man skal være 18 for at køre knallert 45.
Midalder
bruger knallert primær til at køre til arbejde og fritid. Knallert 45 kan
være en families motorkøretøj nummer to, når der ikke er råd til to biler. Ud fra
en analyse fra Det Økonomiske Råd, er det oftest kvinden, der tager den til ar-
bejde i områder, hvor der er ringe kollektiv transport.
2
Erhvervskørsel
bruger knallert til f.eks. madudbringning. De enkelte ture vil
være små men til gengæld vil kørslen per dag være lang.
Tabel 4: Fordeling af ture på formål for grupper i analysen
Unge
3
Skole
Arbejde
Fritid
21%
56%
23%
Midalder
0%
60%
40%
Erhverv
0%
80%
20%
Opdelingen af bestanden på de tre grupper følger befolkningsdata i pågældende
områder og kommuner, se afsnit 3.2.1.
Der findes ikke opgørelser over antallet knallerter som bruges til erhvervskørsel
som f.eks. mad- og varelevering. Selskabet
WOLT
har offentliggjort, at de har
4.000 aktive leverandører, hvoraf 13% bruger knallert, hvilket giver 520 leve-
randører med knallert. Da der findes andre firmaer som
just eat, foodora,
mv.
antages det totale antal af knallerter som bruges til erhvervskørsel at udgøre
1.000.
3.2
Beregning af berørte
Når antallet berørte knallerter er estimeret, har de berørte har tre valgmulighe-
der at reagere på indførelsen af miljøzonekrav:
Anskaffe ny knallert, som kører på el
Droppe ture til miljøzonen
Anvende andet transportmiddel
Adfærdsmulighederne varierer, alt efter hvor knallertejeren bor (i zonen eller
uden for) og hvilke turformål knallertejeren normalt har.
2
DØRS. (2002).
Knallerter. Samfunds- og miljøøkonomiske fordele og ulemper.
Møller, Mette; Jensen, Thomas Christian; Pilegaard, Ninette (2018).
Scenarie-
beregninger vedrørende sænkede aldersgrænser for knallert 45 og lille motorcy-
kel: Delnotat I
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0008.png
8
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
3.2.1 Geografisk fordeling
For at estimere antallet af berørte knallerter, fordeles bestandsdata geografisk.
Der ses på knallerter registreret i forskellige geografiske områder i relation til
miljøzonen:
Zone 0: selve miljøzonen
Zone 1: gennemsnit 5 km fra miljøzone
Zone 2: gennemsnit 9 km fra miljøzone
Zone 3: gennemsnit 30 km fra miljøzone
Jo længere knallertejeren bor fra miljøzonen, desto færre ture går til zonen, se
Tabel 5. Erhvervskørsel antages ikke at foregå langt uden for zonen og begræn-
ses derfor til at kun omfatte zone 1.
I randzonerne til København og Frederiksberg antages der et begrænset antal
ture til miljøzonen idet mange aktiviteter må forventes at ligge i selve randzo-
nen.
Tabel 5: Andel knallertejere med ture til miljøzonen, København og Frederiksberg
Unge
Z0
Skole
Arbejde
Fritid
100%
100%
100%
Z1
10%
10%
20%
Z2
5%
5%
20%
Z3
0%
0%
10%
Midalder
Z0
0%
100%
100%
Z1
0%
30%
30%
Z2
0%
20%
20%
Z3
0%
10%
10%
Erhverv
Z0
0%
100%
100%
Z1
0%
80%
20%
I randzonerne til Odense, Aalborg og Århus antages der et betydeligt større an-
tal ture til miljøzonen idet mange af knallertejernes aktiviteter må forventes at
ligge indenfor miljøzonen.
Tabel 6: Andel knallertejere med ture til miljøzonen, Odense, Aarhus og Aalborg
Unge
Z0
Skole
Arbejde
Fritid
100%
100%
100%
Z1
50%
50%
75%
Z2
25%
25%
75%
Z3
0%
0%
25%
Midalder
Z0
0%
100%
100%
Z1
0%
60%
60%
Z2
0%
40%
40%
Z3
0%
20%
20%
Erhverv
Z0
0%
100%
100%
Z1
0%
80%
75%
For København og Frederiksberg beregnes antallet knallertejere i miljøzonen ud
fra data fra
Danmarks Statistik
der har opgjort hvor mange knallerter der er re-
gistreret i hver enkelt kommune. På baggrund af disse data kan det estimeres
hvor mange der bor indenfor miljøzonen og som derfor er berørt og hvor mange
der bor i nabokommuner og som derfor kan være berørt.
For Odense, Ålborg og Århus udgør nuværende miljøzoner kun en mindre del af
kommunen. Derfor kan man ikke anvende kommunegrænsen alene til at be-
regne berørte. Derfor anvendes
Danmarks Statistik
befolkningsdata fordelt på
sogne som er en langt mere findelt opdeling end kommuner.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0009.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
9
For de øvrige zoner 1 til 3, som ligger omkring miljøzonerne bruges samme be-
folkningsdata fordelt på sogne for at estimerer, hvor mange knallerter er regi-
strerede og potentielt har ture i miljøzonen.
Figur 6: Eksempel: Kort over de 9 sogne i Budolfi Provsti Ålborg og miljøzonen i Ålborg
3.2.2 Adfærdsændringer
Hvor mange der vil fortsætte med ture til miljøzonen beregnes med udgangs-
punkt i tidligere beregninger for adfærdsændringer for bilister, justeret til knal-
lerter. Adfærdsændringerne segmenteres på skole, arbejde og fritidsaktiviteter.
Det antages at ture med formål skole vil være mindre tilbøjelig til at droppe tu-
ren, idet det ville indebære skoleskift. Det samme antages for ture til arbejdet
for midalder- og erhvervsgrupperne.
Der antages at der omkring skoler oftest findes offentlig transport, hvorfor valg
af et andet transportmiddel som offentlig transport eller cykel er et oplagt alter-
nativ for de unge. Til gengæld vurderes midalder- og erhvervsgrupperne i højere
grad at udskifte deres knallert.
Tabel 7: Opdeling på adfærdsmuligheder. COWI antagelser
Unge
Z0
Z1
Z2
Z3
Midalder
Z0
Z1
Z2
Z3
Erhverv
Z0
Z1
Dropper turen
Skole
Ar-
bejde
Fritid
0%
10%
20%
50%
10%
10%
20%
50%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
10%
0%
20%
N/A
0%
N/A
0%
N/A
5%
N/A
10%
N/A
0%
N/A
0%
Vælger andet transportmiddel
Skole
Ar-
bejde
Fritid
40%
25%
25%
25%
10%
10%
10%
10%
10%
10%
40%
30%
50%
25%
50%
25%
50%
25%
N/A
0%
N/A
0%
N/A
0%
N/A
0%
N/A
10%
N/A
10%
Udskifter knallert
Skole
Ar-
bejde
Fritid
60%
65%
55%
25%
80%
80%
70%
40%
90%
90%
60%
70%
50%
75%
50%
65%
50%
55%
N/A
100%
N/A
100%
N/A
95%
N/A
90%
N/A
90%
N/A
90%
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0010.png
10
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
Tabel 8 viser antallet berørte knallertejere opdelt på adfærdsændringer for det
mest restriktive scenario. Antallet vil være lavere i de andre scenarier. Tallene
viser, at midalder gruppen er den største.
Tabel 8: Antal berørte og fordeling på adfærd (Scenario 1, 2027)
Unge
Dropper turen
Vælger andet transportmiddel
Udskifter knallert
168
1.108
2.198
Midalder
892
462
10.201
Erhverv
0
30
271
3.3
Beregning af omkostninger
De økonomiske konsekvenser opgøres for knallertejerne og er dermed privat-
økonomiske og gælder ikke for samfundet.
Omkostningerne ved at skulle købe en el-knallert frem for en benzin knallert el-
ler udskifte en gammel benzin knallert med en ny el-knallert fremgår i Tabel 9.
Omkostningen er højest i Scenarie 1, hvor alle benzinknallerter, som stadig har
ture i zonen, udskiftes. Omkostningen er lavest i scenarie 2, hvor kun nye knal-
lerter, eller dem der skifter ejer, skal være el. Omkostningerne for gruppen er-
hverv er højest, fordi der antages at de køber nye knallerter, men beholder dem
i kortere tid fordi de slides ned hurtigere pga. lang daglig kørsel.
Tabel 9: Gennemsnitlig privat omkostning ved udskiftning til el-knallert for tre grupper (kr.
i nutidsværdi)
Unge
Scenarie 1.a
Scenarie 1.b
Scenarie 2.a
Scenarie 2.b
Scenarie 3
1.949
1.372
473
249
813
Midalder
2.173
1.198
1.640
889
1.940
Erhverv
3.089
1.752
539
135
1.337
Note: De privatøkonomiske omkostninger omfatter et værditab for knallertejeren
ved salg af en brugt benzin knallert. Fra et samfundsperspektiv vil dette ikke
være en omkostning, da køberen kan få en brugt knallert til en lavere pris.
Ved udskiftning af en benzinknallert til en el-knallert vil der udover udskiftnings-
omkostningerne være en gevinst, idet el-knallerter er billigere i vedligehold og
brændstof. Denne besparelse er ikke indregnet i tallene ovenfor.
Det er skønnet, at der vil være en årlig besparelse på mellem 800 til 1000 kr.
ved at eje en el-knallert frem for en benzin knallert, 300-400 kr. sparet vedlige-
hold og 500
600 kr. sparet brændstof ved en årskørsel på 1500 km.
Hvis denne besparelse medregnes, vil der samlet set ikke være omkostninger,
men derimod privatøkonomiske gevinster, ved udskiftning for alle scenarierne.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0011.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
11
3.3.1 Udskiftning af knallert
Bemærk, at el-knallerter har en rækkevidde som afhænger at batteristørrelsen.
Rækkevidden er dog lang nok til at kunne dække turene som indgår i denne
analyse, og er dermed et realistisk alternativ for at kunne dække knallertejernes
kørselsbehov.
Metode
Omkostningerne for dem der vælger at udskifte knallert kan beregnes som en
fremskydning af investering i en ny knallert. Dvs. man kan beregne omkostnin-
gen som nutidsværdien af:
Nypris for el-knallert
Minus salgspris for den eksisterende fossile knallert som udskiftes, hvor der
indgår et værditab,
Minus salgspris for el-knallert, når den sælges senere
For dem der endnu ikke har knallert vil omkostningen være forskellen i nypris
for el og benzin knallert, fratrukket brugtprisen for begge.
Det antages at den brugte knallert kan sælges i det øvrige Danmark. Når der
kommer flere knallerter til salg vil brugtprisen falde Der antages, at prisfaldet
han beregnes med en elasticitet på 1. Antallet af knallerter i København, Frede-
riksberg, Odense, Århus og Ålborg udgør 14% af det samlede antal. Derfor vil vi
antage en prisfald på 14% af prisen på en brugt knallert.
Bemærk, at prisfaldet vil være en omkostning for ejerne af fossile knallerter. Til
gengæld vil det være en gevinst for køberen af en brugt knallert, hvorfor det
samfundsøkonomisk vil være en omfordeling. Der tages ikke højde for mulige
stigninger i brugtprisen af el-knallerter, som kan være mulige pga. en højere ef-
terspørgsel.
Forudsætninger
Priser på knallerter findes ved internetsøgning hos forhandlere på de mest al-
mindelige knallerter i udtrækket fra
Motorregisteret.
Det gælder både el- og fos-
sile knallerter. Prisen for knallert 30 og 45 vil være den samme. Der lægges
gennemsnitstal til grund for beregningen:
Pris på ny benzin knallert: 14.000 kr.
Pris på ny el-knallert: 20.000 kr. I modsætning til personbiler findes ikke
regulering som forskriver, at nysalg af benzinknallerter vil udfases. Der an-
tages dog, at prisforskellen mellem benzin og el-knallerter bliver mindre
over tid og er ens efter 2030.
Knallerter kan have en lang levetid. Her antages en lineær afskrivning af
værdien over tid. Der antages, at en knallert ikke vil have en restværdi ef-
ter 15 år.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0012.png
12
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
Der bemærkes, at vedligehold og omkostninger til drivmiddel er billigere for
en el-knallert end en fossil. Alt efter hvor stor anskaffelsesprisen og gen-
salgsværdien er, kan en el-knallert
i hvert fald på sigt
have en lavere
TCO (total cost of ownership) end en benzin knallert. Dette tages ikke med i
omkostningsoverslaget, hvorfor omkostningerne kan ses som et konserva-
tivt overkantsskøn.
Omkostningerne beregnes som nutidsværdi med den samfundsøkonomiske
rente på 3,5 % (se Finansministeriets vejledning
4
). Omkostningerne er op-
gjort for knallertejerne ved indførelse af miljøzonen og over de relevante
tidshorisonter, se afsnit nedenfor.
Der laves tre forskellige beregninger, én for hver gruppe. De økonomiske konse-
kvenser ved at skulle købe en el-knallert afhænger af, om gruppen i nuværende
situation ville købe en ny eller brugt knallert, og hvor længe knallertejerne gen-
nemsnitligt ville beholde en knallert. Antagelserne fremgår i Tabel 10.
Tabel 10: Karakteristika af knallertkøb for de tre grupper
Gruppe
Unge
Midalder
Erhverv
Tilstand af købt knallert
Brugt
Ny
Ny
Gns. Ejerskab (år)
4
8
4
De
unge
vil i gennemsnit købe en brugt knallert og forventes i gennemsnit at
beholde den i 4 år og skifte over til bil eller andet transportmiddel bagefter. Ved
indførelse af miljøzonekrav antages derfor at 25% af denne gruppe, som stadig
vælger at køre knallert, vil udskifte deres knallert 1 år før tid, 25% 2 år før tid,
25% 3 år før tid og de resterende 25%, som er de nye som kommer ind på mar-
kedet, køber en el-knallert i stedet for en brugt benzin knallert.
Midalder
gruppen antages i gennemsnit at beholde deres knallert i gennemsnit-
ligt 8 år. Det betyder at 13% af denne gruppe, som stadig vælger at køre knal-
lert, vil udskifte deres knallert 1 år før tid, 13% 2 år før tid, 13% 3 år før tid osv.
Da denne gruppe antages at købe nye knallerter og sælge dem brugt efter 8 år,
vil værditabet ved salg af den brugte veje særligt tungt som privatøkonomisk
omkostning for denne gruppe.
Erhvervsgruppen
antages at købe ny knallert og bruge den meget intensiv til er-
hvervskørsel, hvorfor de i gennemsnit forventes at skulle udskifte deres knallert
efter 4 år.
3.3.2 Dropper turen til miljøzonen
Omkostningen for dem der dropper turen antages i lighed med tidligere analyser
at udgøre 75 % af omkostningen ved at udskifte knallerten.
4
Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger (fm.dk)
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0013.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
13
3.3.3 Vælger et andet transportmiddel
Omkostningen for dem der vælger et andet transportmiddel antages i lighed
med tidligere analyser at udgøre 50 % af omkostningen ved at udskifte knaller-
ten. Dette alternativ omfatter både kollektiv transport, cykel og el-cykel.
3.4
Beregning af miljøeffekt
Miljøeffekten opgøres som reduktionen i luftforurenende stoffer inde i miljøzo-
nen. Opstrømsemissioner fra el- og brændstofproduktion eller effekter uden for
miljøzonen indgår ikke.
Miljøeffekten beregnes med en antagelse om den reducerede kørsel med benzin-
knallert i miljøzonen, opgjort i kilometer. Der tages udgangspunkt i den gen-
nemsnitlige årlige kørsel med knallert, beregnet ud fra data fra Aarhus Universi-
tet (DCE), som bruges til nationale emissionsopgørelser. Hver knallert kører ca.
1.500 km per år. Andelen af årskørslen, som foregår inden for miljøzonen vil
være forskellig, alt efter hvor knallertejeren bor. Tabel 11 viser den gennemsnit-
lige andel af årskørslen, som antages at finde sted i miljøzonen for de definerede
zoner, hvor knallertejerne bor.
Tabel 11: Andel af årskørsel som foregår i miljøzonen
Zone 0
Andel
100%
Zone 1
50%
Zone 2
20%
Zone 3
10%
Den reduceret kørsel i km ganges med emissionsfaktorer oplyst af Aarhus Uni-
versitet, se Tabel 12.
Tabel 12: Emissionsfaktorer for knallerter ved kørsel i byer. Vægtet gennemsnit af Euro-
normer ud fra trafikarbejdet i 2022, oplyst af Aarhus Universitet, DCE.
Gram per km
NOx
CO2e
TSP
BC
NMVOC
0,16
57,29
0,02
0,00
2,23
Resultaterne fremgår i Tabel 13 til Tabel 17 for de forskellige scenarier og år
miljøzonekravene indføres. Miljøeffekten vil aftage over tid, fordi der uden miljø-
zonekrav stadig sker en udskiftning til el-knallerter fremover. Miljøeffekten vil
være lavere ved senere indførelse af miljøzonekrav samt i scenarier 2 og 3.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0014.png
14
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
Tabel 13: Emissioner fjernet i miljøzonen (kg./år), Scenario (1.a)
NOx
København, Frederiksberg
Aarhus
Odense
Aalborg
Alle miljøzoner samlet
CO2e
606.568
104.793
105.361
62.993
879.715
TSP
232
40
40
24
336
BC
38
7
7
4
55
NMVOC
23.609
4.079
4.101
2.452
34.240
1.673
289
291
174
2.426
Tabel 14: Emissioner fjernet i miljøzonen (kg./år), Scenario (1.b)
NOx
København, Frederiksberg
Aarhus
Odense
Aalborg
Alle miljøzoner samlet
CO2e
549.091
94.863
95.378
57.024
796.356
TSP
210
36
36
22
304
BC
34
6
6
4
49
NMVOC
21.372
3.692
3.712
2.219
30.996
1.514
262
263
157
2.196
Tabel 15: Emissioner fjernet i miljøzonen (kg./år), Scenario (2.a)
NOx
København, Frederiksberg
Aarhus
Odense
Aalborg
Alle miljøzoner samlet
CO2e
507.382
87.657
88.133
52.692
735.865
TSP
194
33
34
20
281
BC
31
5
5
3
46
NMVOC
19.748
3.412
3.430
2.051
28.641
1.399
242
243
145
2.029
Tabel 16: Emissioner fjernet i miljøzonen (kg./år), Scenario (2.b)
NOx
København, Frederiksberg
Aarhus
Odense
Aalborg
Alle miljøzoner samlet
CO2e
459.304
79.351
79.782
47.699
666.137
TSP
175
30
30
18
255
BC
29
5
5
3
41
NMVOC
17.877
3.089
3.105
1.857
25.927
1.267
219
220
132
1.837
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Orientering om analyser om WHO's retningslinjer, miljøzoner for knallerter og maritime miljøzoner, fra miljøministeren
2942798_0015.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER VED MILJØZONER FOR KNALLERTER
15
Tabel 17: Emissioner fjernet i miljøzonen år 2030 (kg./år), Scenario (3)
NOx
København, Frederiksberg
Aarhus
Odense
Aalborg
Alle miljøzoner samlet
CO2e
540.444
93.369
93.876
56.126
783.815
TSP
206
36
36
21
299
BC
34
6
6
3
49
NMVOC
21.035
3.634
3.654
2.185
30.508
1.490
258
259
155
2.162
Anm: i 2027 vil reduktionseffekten være den samme som for scenario (2.a).
Der kan være en mindre effekt fra støjbelastning ved indførelse af miljøzonekrav
for knallerter. En værdisætning for knallerter specifikt findes ikke, men kan app-
roksimeres med beregningsprisen for personbiler fra Transportøkonomiske En-
hedspriser
5
på 0,09 kr. per køretøjskilometer. Ved det mest ambitiøse scenario
(1.a) skønnes en samfundsøkonomisk gevinst på 1,4 mio. kr., hvoraf knapt 0,1
mio. kr. i Aalborg og 1 mio. kr. i København og Frederiksberg. Støjbelastningen
reduceres mindre i senere scenarieår og i scenarier 2 og 3.
5
TERESA og Transportøkonomiske Enhedspriser (dtu.dk)