Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 127
Offentligt
2941210_0001.png
Til alle høringsparter
Den 21. november 2024
Høring af udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært
grundvand
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov
om vandforsyning, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
og vandsektorloven (Spildevandsforsyningsselskabernes håndtering af terrænnært
grundvand ved grundvandsænkende foranstaltninger i kloakerede områder med
håndtering af tag- og overfladevand og taksfinansiering heraf, og krav om tilladelse
til bortledning eller anden sænkning af grundvand) i høring.
Miljø- og Ligestillingsministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle
høringssvar senest
torsdag den 2. januar 2025 kl. 15.00,
jf. nærmere
nedenfor under
overskriften ’Høringssvar’.
Baggrund og lovforslagets hovedindhold
I regeringens Klimatilpasningsplan 1 fra 2023 fremgår, at der skal udarbejdes et
lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i byer. Forarbejdet her til blev
gennemført som et pilotprojekt udført af Miljø- og Ligestillingsministeriet og
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet i samarbejde med KL og DANVA med
inddragelse af en række kommuner og spildevandsforsyningsselskaber i 2021.
Af pilotprojektet fremgik det, at 450.000 bygninger med boliger har mindre end
en meter til grundvandsspejlet 80 % af året. Det fremgik endvidere, at der er flere
årsager til terrænnært grundvand, og at det kun bliver værre som følge af
klimaforandringerne. GEUS har foretaget modelberegninger, der viser, at
grundvandet i gennemsnit forventes at stige med mellem 10 og 27 centimeter i
Danmark frem mod slutningen af dette århundrede i hhv. et mellem- og højt
udledningsscenarie (RCP4,5 og RCP8,5). De økonomiske konsekvenser er store for
den enkelte grundejer. Beregninger fra KL og DANVA peger på, at det er
samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt, i områder med tættere bebyggelse, at
håndtere det terrænnære grundvand i kollektive løsninger.
På baggrund heraf har Miljø- og Ligestillingsministeriet og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet udarbejdet et udkast til lovforslag om håndtering af
terrænnært grundvand i kloakerede områder.
Lovforslaget har til formål at gøre kommunerne til myndighed for grundvands-
sænkende foranstaltninger i kloakerede områder med kollektiv håndtering af tag-
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand sendes i høring, fra miljøministeren
og overfladevand (regnvand). Kommunerne skal således identificere områder,
hvor terrænnært grundvand udgør et problem, og spildevandsforsynings-
selskaberne skal efterfølgende foretage grundvandssænkende foranstaltninger i
områderne, hvis det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
1.
Kommunernes spildevandsplanlægning
Med lovforslaget foreslås ændringer i Miljøbeskyttelsesloven, så kommunal-
bestyrelsen fremover skal planlægge for håndtering af terrænnært grundvand. Det
foreslås således i lovforslaget, at kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen skal
fastlægge, hvilke områder som spildevandsforsynings-selskaberne skal forsyne
med grundvandssænkende foranstaltninger, i det omfang, at det er
samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt.
Spildevandsplanen skal fortsat overholde de gældende regler, og skal således bl.a.
miljøvurderes og sendes i offentlig høring på kommunens hjemmeside ved
væsentlige ændringer. Med lovforslaget foreslås det, at der kan fastsættes frister
for udarbejdelse af en spildevandsplan eller et tillæg hertil, hvor der planlægges for
grundvandssænkende foranstaltninger. Hensigten er, at den første
spildevandsplan skal vedtages indenfor halvandet år fra lovens ikrafttrædelse og
en opdateret indenfor tre år fra lovens ikrafttrædelse.
Som grundlag for planlægningen foreslås det med lovforslaget, at staten skal stille
data og kort til rådighed, så kommunalbestyrelsen evt. suppleret med egne
oplysninger kan identificere, hvor der er fare for oversvømmelse fra terrænnært
grundvand inden for spildevandsforsyningsselskabets forsyningsområde i
kloakerede områder med håndtering af tag- og overfladevand (regnvand).
2.
Spildevandsforsyningsselskabernes forsyningspligt når det er
samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt
Med lovforslaget foreslås ændringer i Miljøbeskyttelsesloven, så spildevands-
forsyningsselskaberne skal foretage grundvandssænkende foranstaltninger inden
for selskabets forsyningsområde for at undgå eller begrænse oversvømmelse af
infrastruktur og bygninger og uønsket indsivning af terrænnært grundvand i
spildevandsforsyningsselskabernes spildevandsanlæg i det omfang, at det er
samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt indenfor områder, der er fastlagt af
kommunalbestyrelserne.
Spildevandsforsyningsselskaberne har i dag pligt til at forsyne ejendomme inden
for spildevandsforsyningsselskabets kloakeringsområde med kloakker til
husspildevand og tag- og overfladevand (regnvand) i det omfang, som det fremgår
af deres spildevandsplan. Desuden håndteres særlige former for drænvand
allerede i spildevandsforsyningsselskabets kloakker, f.eks. drænvand fra
kirkegårde og private omfangsdræn. Forsyningspligten foreslås således med dette
lovforslag udvidet til også at gælde forsyning med grundvandssænkende
foranstaltninger vedrørende terrænnært grundvand, hvis det er
samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand sendes i høring, fra miljøministeren
Formålet med at stille betingelse om og dermed fastlæggelse af, hvorvidt de
grundvandssænkende foranstaltninger er samfundsøkonomisk hensigtsmæssige,
er at undgå, at tilsluttede grundejere og spildevandsforsyningsselskabers
forbrugere skal betale unødigt meget for løsningerne. Herved sikres det også, at
der kun gennemføres grundvandssænkende foranstaltninger i det omfang, at de
sparede skader er større end udgiften til forebyggelse.
Det foreslås med lovforslaget, at det er spildevandsforsyningsselskaberne, der skal
beregne om de grundvandssænkende foranstaltninger indenfor de områder, som
er fastlagt i spildevandsplanen, er samfundsøkonomisk hensigtsmæssige. Det
foreslås derved også med lovforslaget, at spildevandsforsyningsselskaberne kun
bliver pålagt en forsyningspligt vedrørende grundvandssænkende foranstaltninger
for de områder, hvor det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at gennemføre
grundvandssænkende foranstaltninger. Det foreslås desuden, at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse, der giver miljøministeren mulighed for at fastsætte
regler om, at spildevandsforsyningsselskaberne skal lægge specifikke
kortlægninger, data, metode for beregning og vurderinger til grund i den
samfundsøkonomiske beregning, herunder at de skal supplere med nyere eller
mere detaljerede data, såfremt de er i besiddelse af sådanne.
Det foreslås endeligt, at der kan fastsættes regler om, at spildevandsforsynings-
selskaberne har pligt til at inddrage kommunalbestyrelsen ved beregning af den
samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed ved grundvandssænkende
foranstaltninger, og at spildevandsforsyningsselskaberne skal offentliggøre deres
beregninger, herunder data og vurderinger på spildevandsforsyningsselskabernes
hjemmeside.
3.
Tilladelse til bortledning og anden sænkning af grundvandsstanden
Lovforslaget indfører ændringer i Vandforsyningsloven, hvorefter alt bortledning
og anden sænkning af grundvandsstanden vil kræve tilladelse fra kommunen.
Der vil gælde en række undtagelser hertil, herunder de undtagelser, der i forvejen
følger af den gældende lov. Herudover foreslås der indført en regel, hvorefter
mængder der anslås at udgøre under 10.000 m
3
om året ikke vil kræve tilladelse.
Det er Miljø- og Ligestillingsministeriets vurdering, at spildevandforsynings-
selskabernes projekter med at håndtere terrænnært grundvand vil medføre, at
grundvand i større omfang end det i dag er tilfældet vil blive bortledt eller sænket.
Bortledning af grundvand kan få betydning for grundvandsressourcens
kvantitative tilstand, og af hensyn til bevaring af grundvandsressourcen vil en
tilladelse til bortledning derfor skulle indeholde bl.a. en beskrivelse af det
pågældende arbejde og dets formodede indvirkning på grundvandsstanden.
Det foreslås, at kommunen vil skulle meddele tilladelse for et bestemt tidsrum,
som højst kan være 30 år og skal forlænges i det omfang, der fortsat er behov for
bortledningen, medmindre samfundsmæssige hensyn eller anden lovgivning er til
hinder herfor.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand sendes i høring, fra miljøministeren
Efter gældende regler vil en tilladelse kunne tilbagekaldes eller ændres uden
erstatning, hvis de forudsætninger, som lå til grund for afgørelsen, viser sig
urigtige eller ændres væsentligt.
Miljø- og Ligestillingsministeriet forventer, at størstedelen af de tilladelser, der vil
blive givet, vil være en del af de kollektive løsninger, som spildevandsforsynings-
selskaberne forpligtes til at udføre. Kravet om tilladelse vil dog gælde, uanset om
grundvandet bortledes som en del af de løsninger som spildevandsforsynings-
selskaberne forpligtes til efter lovforslagets ændringer af miljøbeskyttelsesloven
eller af andre årsager.
Det lægges til grund, at der foretages bortledninger i dag, som ikke sker som led i
bygge- og anlægsarbejder eller ved råstofgravninger, og som således ikke er
omfattet af en tilladelse, idet der ikke har været krav herom tidligere.
For de bortledninger, der i dag foretages uden at være omfattet af en tilladelse
foreslås det, at der indsættes en overgangsordning, hvorefter bortledningerne vil
skulle være omfattet af en tilladelse senest 10 år fra lovens ikrafttræden, dvs.
senest 1. juli 2035. Det vurderes at være tilstrækkelig tid for ansøgerne at skulle
indrette sig efter det nye tilladelseskrav.
4.
Økonomiske rammer og takstfinansiering for spildevandsforsynings-
selskaberne
Med lovforslaget foreslås ændringer af Vandsektorloven og Lov om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber m.v. således, at spildevandsforsynings-
selskabernes opgave med gennemførelse af grundvandssænkende foranstaltninger
vedrørende terrænnært grundvand (herunder beregning af samfundsøkonomi) vil
kunne takstfinansieres over de almindelige spildevandstakster fra de tilsluttede
forbrugere i selskabets forsyningsområde.
Spildevandsforsyningsselskaberne vil kunne få tillæg til den økonomiske ramme
efter regler i Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, til
selskabernes projekter vedrørende terrænnært grundvand, forudsat kravene hertil
er opfyldt.
Spildevandsforsyningsselskaberne vil i forbindelse med håndtering af terrænnært
grundvand kunne indgå i aftaler med kommunalbestyrelsen eller andre parter om
en dyrere løsning mod betaling af meromkostningerne.
Vandsektortilsynet vil skulle føre tilsyn med spildevandsforsyningsselskabernes
projekter vedrørende terrænært grundvand, og selskaberne vil skulle indberette
projekter vedrørende terrænnært grundvand til Vandsektortilsynet.
Lovforslagets administrative og erhvervsøkonomiske
konsekvenser samt innovations- og iværksættertjek
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget udfyldt
oplysningsskema vedr. lovforslaget samt udkast til lovforslaget i høring.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand sendes i høring, fra miljøministeren
2941210_0005.png
OBR vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser i form af
omkostninger for erhvervslivet. De administrative konsekvenser knytter sig til krav
om tilladelse ifm. at bortlede eller sænke grundvandsstanden, hvor en begrænset
del af erhvervslivet omfattes af ændringer i lov om vandforsyning.
På baggrund af ovenstående vurderer OBR, at de samlede administrative
konsekvenserne ikke overstiger bagatelgrænsen for forelæggelsen for regeringens
Økonomiudvalg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har i forbindelse med udarbejdelse af de
administrative og økonomiske konsekvenser ved lovforslaget vurderet, at
Innovations- og Iværksættertjekket ikke er relevant for lovforslaget, fordi
lovforslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder for at
teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.
Høringssvar
Udkast til lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte
høringsliste og offentliggøres samtidig på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
senest
torsdag den 2. januar 2025 kl. 15.00.
I høringssvar bedes angivet følgende i
emnefeltet: ”Høringssvar vedr. lovforslag om terrænnært grundvand j.nr. 2024-
10898
(angive organisation/navn eller lign.)”.
Det bemærkes, at vedlagte udkast til lovforslag stadig undergår lovteknisk
bearbejdning og korrektur.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen og oversendes
til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg efter endt høring. Ved afgivelse af
høringssvar gives der samtykke til offentliggørelse af høringssvaret, herunder
afsenders navn og mailadresse.
Der kan i forbindelse med behandlingen af de modtagne høringssvar være behov
for at videresende disse til anden myndighed. I det omfang der i høringssvarene
indgår personoplysninger, vil disse således kunne blive videresendt til anden
myndighed med henblik på, at denne myndighed forholder sig til indholdet.
Personoplysninger vil også kunne indgå i et høringsnotat, som ministeriet
udarbejder på baggrund af høringen, og som offentliggøres på høringsportalen
efter høringen.
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til:
Thea Chloé Gravgaard Novotni ([email protected]) eller Lone Ververs Jansson
([email protected]) (vedr. Miljøbeskyttelsesloven)
Simon Mark Jacobsen ([email protected]) (vedr. Vandforsyningsloven)
Gitte Hansen ([email protected]) (vedr. Vandsektorloven og Lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber).
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand sendes i høring, fra miljøministeren
Med venlig hilsen
Ida Lund Bendtsen
6