Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 121
Offentligt
2938584_0001.png
Kort fortalt
Indsatsen over for trafikstøj
Konklusion
Transportministeriets og Miljøministeriets indsats over for trafikstøj er ikke tilfredsstillende. Det skyl-
des, at flere krav i bekendtgørelsen om støj ikke er overholdt. Det indebærer en risiko for, at der ikke er
et tilstrækkeligt grundlag for at reducere trafikstøjen, og at borgerne ikke får indsigt i myndighedernes
planlagte initiativer.
Statsrevisorerne udtaler
”Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Transport-
ministeriet og Miljøministeriet ikke har sikret, at myndighe-
derne overholder en række krav fra bekendtgørelsen om støj.
Konsekvensen af dette er, at myndighedernes grundlag for at
forebygge og begrænse støjens skadelige virkninger og borger-
nes indsigt i myndighedernes indsats over for trafikstøj ind-
skrænkes”.
Trafikstøj kan være sundhedsskadeligt. Dansk og internati-
onal forskning har vist en sammenhæng mellem trafikstøj
og en række sygdomme, fx en øget risiko for åreforkalk-
ning (forstadiet til blodpropper), type 2-diabetes og søvn-
forstyrrelser. Miljøstyrelsen opgjorde i 2003, at mellem
200 og 500 danskere årligt dør for tidligt af de sygdomme,
som vejstøj medfører.
Trafikstøj er ikke kun støj fra veje, men også støj fra jernba-
ner og lufthavne. Den seneste kortlægning fra 2022 viser,
at mindst 952.000 borgere er plagede af støj fra veje, jern-
baner og lufthavne. Vejstøj er det væsentligste problem.
Ca. 943.000 borgere er belastede af vejstøj, og ca. 139.600
af disse borgere er stærkt belastede af støjen. Ca. 9 ud af 10
støjbelastede boliger findes langs de kommunale veje.
En række myndigheder skal udarbejde støjkort og handle-
planer minimum hvert 5. år. Det fremgår af støjkortlæg-
ningsbekendtgørelsen, der er udstedt af Miljøministeriet.
Støjkort skal give overblik over, hvor og hvor meget trafik-
ken støjer, og handleplanerne skal vise, hvad myndigheder-
ne vil gøre for at håndtere trafikstøjen. Samlet set skal støj-
kort og handleplaner skabe et grundlag for at forebygge og
begrænse støjens skadelige virkninger og give borgerne ind-
sigt i, hvilken indsats myndighederne påtænker at iværksæt-
te. Bekendtgørelsen fastsætter en række krav til indholdet
af støjkort og handleplaner.
Tabellen nedenfor viser, at flere af myndighedernes støj-
kort og handleplaner ikke lever op til kravene i bekendtgø-
relsen.
Væsentligste resultater af undersøgelsen
• Miljøstyrelsen har fastsat grænseværdier for trafikstøj.
• Transportministeriet og Miljøministeriet har ikke sikret,
at bekendtgørelsens krav til støjkort og handleplaner
er overholdt.
• Transportministeriet og Miljøministeriet har ikke prio-
riteret mellem de støjdæmpende initiativer i handle-
planerne. Transportministeriet har gennemført de
politisk besluttede initiativer.
• Transportministeriet og Miljøministeriet har indtænkt
trafikstøj ved statsligt nyanlæg, udvidelse og vedlige-
holdelse. Ministerierne har dog ikke i tilstrækkelig grad
forholdt sig til trafikstøj ved kommunernes planlægning
af nybyggeri nær statslige veje og jernbaner.
Baggrund og formål med undersøgelsen
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Transport-
ministeriet og Miljøministeriet har en tilfredsstillende ind-
sats over for trafikstøj.
Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Kontakt Rigsrevisionens
pressechef Lisbeth Sørensen på tlf. 33 92 85 06/[email protected]
eller Statsrevisorernes sekretariatschef Michala Krakauer på tlf. 33 37
59 89/[email protected] for yderligere information.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Rigsrevisionens beretning nr. 5 om indsatsen over for trafikstøj
2938584_0002.png
Kort fortalt
Indsatsen over for trafikstøj
Mangler i støjkort og handleplaner gældende for perioden 2012-2029
Myndigheder
Miljøstyrelsen (Københavns Lufthavn)
Transportministeriet
Vejdirektoratet
Banedanmark
Metroselskabet I/S
Sund & Bælt A/S
Movia
Kommunerne
Antal kommuner med mangler
Støjkortet/handleplanen har ingen mangler.
Støjkortet/handleplanen har én eller flere mangler.
Støjkort
Handleplaner
Handleplanen er endnu ikke indsendt til Miljøstyrelsen pr. 26. september 2024.
Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Kontakt Rigsrevisionens
pressechef Lisbeth Sørensen på tlf. 33 92 85 06/[email protected]
eller Statsrevisorernes sekretariatschef Michala Krakauer på tlf. 33 37
59 89/[email protected] for yderligere information.