Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 119
Offentligt
2937828_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Den 13. november 2024
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 18. november 2024 samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.
Svar
Jeg vil forelægge dagsordenen for rådsmødet om
landbrug og fiskeri den 18. november 2024 i
Bruxelles. Der er i alt seks punkter, hvor punkt 1 om
fiskerimuligheder i 2025 og det sidste punkt om
sanktionsinstrumentet er til forhandlingsoplæg. De
andre punkter er til orientering.
Punkt 1 handler som sagt om fiskerimuligheder for
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat i 2025. Forslaget
omfatter både rene EU-bestande og bestande, der
forvaltes i fællesskab med tredjelande som Norge og
UK.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 119: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/11-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) 18/11-24
2937828_0002.png
TALEPAPIR
Forhandlingerne med Norge og UK er altid
vanskelige. Det er de også i år. Disse forhandlinger
er i gang netop nu.
Konsekvenserne
af
Brexit
komplicerer
fortsat
situationen. Både i forhold til UK, men ikke mindst i
forhold til Norge. Det er vigtigt, at fiskeriet i norsk
farvand kan starte fra nytår, og at der er klarhed over
kvoterne.
Torsk i Nordsøen og Skagerrak er en af de bestande,
som EU deler med både Norge og UK. Derfor indgår
den i forhandlingerne med de to lande.
Sild er en anden bestand, som forhandles med både
Norge og UK. Det vedrører vigtige sildekvoter i
Nordsøen, i Skagerrak og i Kattegat, herunder også
bifangstkvoter. Samtidig er der sammenhæng til sild
i den vestlige Østersø, som skal beskyttes.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 119: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/11-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) 18/11-24
2937828_0003.png
TALEPAPIR
Hvis det ikke lykkes at opnå enighed om kvoterne i
tide med Norge og UK, så er det vigtigt, at EU
fastsætter foreløbige fiskerimuligheder.
Jeg vil også nævne nogle af de vigtige punkter i
forhandlingerne internt i EU. Kommissionen har på
nogle områder valgt en forsigtig tilgang. Det
begrundes blandt andet med beskyttelseshensyn for
visse bestande i blandede fiskerier.
For torsk i Kattegat er det vigtigt, at bestanden
genopbygges. Samtidig skal der fortsat være en
bifangstkvote på et niveau, så der fortsat kan fiskes
efter andre arter.
For tunge i Skagerrak og Kattegat har Kommissionen
lagt op til alene at fastsætte en bifangstkvote, selvom
den videnskabelige rådgivning giver mulighed for et
direkte fiskeri. Der bør fortsat være direkte fiskeri.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 119: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/11-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) 18/11-24
2937828_0004.png
TALEPAPIR
Den europæiske ålebestand er i en dårlig forfatning.
Kommissionen foreslår at videreføre en lukkeperiode
på seks måneder for erhvervsfiskeri efter ål. Der vil
også fortsat være forbud mod rekreativt ålefiskeri.
Der er mange faktorer, som påvirker ålebestanden.
Det er de samlede tiltag på EU-niveau, der har
betydning. Derfor bør genopretningen ske ved en
revision af EU’s åleforordning.
Punkt
2
handler
om
fiskerimuligheder
for
Middelhavet og Sortehavet i 2025. Der er ikke store
danske interesser. Derfor vil jeg henvise til
samlenotatet.
Punkt 3 er indgåelsen af en ny protokol til
fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Grønland.
Fiskeriaftale med Grønland er den EU-fiskeriaftale,
der har størst betydning for dansk fiskeri. Og den er
også vigtig for Rigsfællesskabet.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 119: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/11-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) 18/11-24
2937828_0005.png
TALEPAPIR
Den nye protokol fastlægger kort sagt regler og
mængder for EU-fartøjers fangst af for eksempel
rejer,
torsk
og
hellefisk.
Samtidig
fastlægger
protokollen den finansielle modydelse til Grønland.
Regeringen støtter forslaget. Samtidig er det vigtigt,
at forslagene vedtages hurtigst muligt af hensyn til
fiskeriets påbegyndelse i 2025.
Punkt
4
handler
om
markedssituationen
for
landbrugsvarer. Markedssituationen er inde i en
relativt stabil periode. Det er grundlæggende positivt.
Dog er priserne på særligt animalske produkter og
madolie generelt høje. Og de globale fødevarepriser
udviser en stigende tendens.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 119: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/11-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) 18/11-24
2937828_0006.png
TALEPAPIR
Vi følger handelssituationen for landbrugsvarer tæt.
Blandt andet i forhold til Kina, som har igangsat en
antidumping-undersøgelse
af
visse
europæiske
svinekødsprodukter og en antisubsidie-undersøgelse
af visse europæiske mejeriprodukter.
Punkt 5 handler om forslag om tilpasning af
landdistriktsstøtten som følge af naturkatastrofer.
Forslaget giver mulighed for støtte til landmænd,
skovejere
m.fl.,
der
har
været
påvirket
af
naturkatastrofer efter den 1. januar 2024.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet, men
formandskabet og Europa-Parlamentet ønsker en
hurtig vedtagelse af forslaget.
Henset til den ekstraordinære situation forårsaget af
naturkatastrofer i visse medlemslande, senest i
Spanien, har regeringen forståelse for forslaget.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 119: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/11-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) 18/11-24
2937828_0007.png
TALEPAPIR
Det
sidste
punkt
handler
om
EU’s
sanktionsinstrument på fiskeri. Sagen er ikke på
dagsordenen for rådsmødet, men forventes vedtaget
på et kommende rådsmøde. Jeg tager derfor
forhandlingsoplæg i Europaudvalget senere på ugen.
Kommissionen har fremlagt et forslag til tilpasning af
det instrument, der giver EU mulighed for at vedtage
foranstaltninger over for tredjelande, der tillader
ikke-bæredygtigt fiskeri.
Forslaget præciserer blandt andet, hvad der skal
forstås ved ”manglende samarbejde”.
Det forventes
at gøre det lettere at anvende forordningen.
Det er svært ikke at se forslaget som et politisk signal
i den nuværende situation, hvor det i flere år ikke er
lykkes at indgå kyststatsaftaler i Nordatlanten for
sild, makrel og blåhvilling.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 119: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/11-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) 18/11-24
2937828_0008.png
TALEPAPIR
Generelt bør en anvendelse af instrumentet over for
tredjelande kun ske som en absolut sidste udvej, når
alle forsøg på en forhandlingsløsning er udtømte.
Det er en vanskelig sag for Danmark, hvor der også er
særlige hensyn at tage i forhold til Rigsfællesskabet.
På den baggrund vil regeringen afstå fra at stemme.
---o0o---
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogle sager.
8