Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 118
Offentligt
TALEPAPIR
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
”Vil
ministeren redegøre for, i hvor høj grad regerin-
gen mener at ”Aftale om et Grønt Danmark” af 24.
juni 2024 bygger på landmændenes frivillighed? Her
henvises til Socialdemokratiets ordfører for grøn tre-
part Ida Aukens udtalelse om, at ”Lige nu taler vi kun
om guleroden
de 75.500 kr. Der er ikke så mange,
der taler om, at der også ligger en pisk i den her aftale.
Den kommende CO₂-afgift
vil få prisen på nogle af
arealerne til at falde.” i artiklen ”Landbrugets for-
mand: »Der skal ikke være landmænd, som får smad-
ret deres
værdier«”, jyllands-posten.dk,
den 5. okto-
ber 2024.”
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 13/11-24 om frivillighed i Aftale om et Grønt Danmark
TALEPAPIR
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
Svar
Vi har med aftalen om et Grønt Danmark lagt funda-
mentet for en historisk omlægning og omstilling af
Danmarks arealer og af fødevare- og landbrugspro-
duktionen i Danmark.
Foruden regeringen, står Landbrug & Fødevarer,
Danmarks Naturfredningsforening, Fødevarefor-
bundet NNF, Dansk Metal, Dansk Industri og Kom-
munernes Landsforening bag denne aftale som bi-
drager med løsninger på nogle af de sværeste klima-
og miljømæssige udfordringer og samtidig sikre et
konkurrencedygtigt landbrugs- og fødevareerhverv.
Aftalen er indgået mellem parter med en række for-
skellige fagligheder og interesser. Det er nemlig vig-
tigt, at vi sikrer balancerne. Og jeg vil gerne benytte
lejligheden til igen at kvittere for, at parterne er gået
så konstruktivt til værks og lagt rammen for den stør-
ste omlægning af arealer i Danmark i nyere tid. Med
øje for både konkurrencedygtighed, beskæftigelse,
klima, miljø og natur.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 13/11-24 om frivillighed i Aftale om et Grønt Danmark
TALEPAPIR
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
Derfor er trepartsaftalen mere ambitiøs end land-
brugsaftalen.
Arealomlægning og skovrejsning
Arealomlægningen er hovedmotoren i aftalen. Det
skal bl.a. ske ved, at ca. 400.000 hektar landbrugs-
jord
det præcise antal hektar kender vi ikke endnu
omlægges til skov, natur og vådområder. Det svarer
til ca. 10 pct. af Danmarks samlede areal.
Den omfattende arealomlægning bygger bl.a. på en
række frivillige ordninger. Det er fx
frivillig
skovrejs-
ning og udtagning, det er jordopkøb og ekstensive-
ringsordninger.
Vi er i gang med at indrette den nye tilskudsordning,
hvor vi afsætter 20 milliarder kr. til 230.000 hektar
privat skovrejsning. Dette skal hjælpe lodsejere med
en omlægning, der sænker kvælstofudledninger,
fremmer natur og binder CO
2
.
Staten vil også rejse 20.000 ha skov i samarbejde
med både kommuner og vandværker. Og endeligt er
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 13/11-24 om frivillighed i Aftale om et Grønt Danmark
TALEPAPIR
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
der de private fonde og flere private aktører, der er
aktive med at rejse skov lokalt i hele Danmark.
Så i 2045 skal vi have rejst et skovareal på 250.000
hektar. Det svarer til et areal på størrelse med Lol-
land-Falster og Bornholm til sammen. Og der er som
sagt forskellige veje til at nå den skovrejsningsambi-
tion.
Frivillighed og regulering
Med Grøn Trepart står arealomlægningens frivillige
indsatser dog ikke alene. Markregulering vil, i de om-
råder, hvor man ikke er i mål med kvælstofindsatsen
via arealomlægningen, samle resten af indsatsbeho-
vet op.
Den grønne omstilling af landbrugserhvervet står
altså på to ben
frivillighed og regulering.
Frivillighed har været udgangspunktet for den
grønne omstilling i landbruget i årevis. Og det skal
det også fortsat være. Vi må dog også erkende, at der
med
frivillighed
ikke
er
sket
nok.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 13/11-24 om frivillighed i Aftale om et Grønt Danmark
TALEPAPIR
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
Frivillighed har ikke alene kunnet bidrage til de nød-
vendige klima- og kvælstofreduktioner. Derfor inde-
holder trepartsaftalen også regulering.
For vi skal i mål
både med nationale ambitioner,
forpligtelser i EU-regi og internationale målsætnin-
ger.
Lavbund
Jeg vil gerne fremhæve et andet element i arealom-
lægningen, nemlig udtagning af kulstofrige lav-
bundsjorder. Jorder som i dag udleder store mæng-
der drivhusgasser. Her afsættes knap 10 mia. kr. til
støtteordninger til udtagning af i alt ca. 140.000 ha
kulstofrige lavbundsjorder (inkl. randarealer) frem
mod 2030. Udover at være et klimavirkemiddel, så
har udtagning af lavbundsjorder også en rigtig god
kvælstofreducerende effekt. Så det er godt for både
klima og vandmiljø.
Udover støtteordninger for udtagning af lavbund,
indføres desuden en CO
2
e-afgift på udledninger fra
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 13/11-24 om frivillighed i Aftale om et Grønt Danmark
TALEPAPIR
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
de kulstofrige lavbundsjorder med det formål at øge
incitamentet for lodsejere til at indgå i udtagnings-
projekter hurtigst muligt. For omlægger man sine
lavbundsarealer, så slipper man for afgiften.
Markregulering
Arealomlægningen er som sagt motoren i den grønne
trepart, og med Danmarks Grønne Arealfond iværk-
sætter vi frivillige ordninger for samlet set ca. 40 mil-
liarder kroner.
Arealomlægningen skal medvirke til at mindske be-
hovet for markregulering.
I 2027 skal den skærpede miljøgaranti sikre kvælstof-
reduktion, hvor indsatsbehovet ikke er mødt med til-
strækkelig arealomlægning. Her er treparten enig i
regulering op til det niveau, hvor det bedre kan svare
sig at lægge jorden brak.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 13/11-24 om frivillighed i Aftale om et Grønt Danmark
TALEPAPIR
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
Så der er altså tale om to greb
frivillighed og regu-
lering
som skal gå hånd i hånd.
For Danmark skal indfri målene i vandrammedirek-
tivet og dermed sikre gode og nødvendige forudsæt-
ninger for, at livet kan vende tilbage i det danske
vandmiljø.
Afslutning
Jeg kan ikke understrege vigtigheden af det her ar-
bejde nok. Arbejdet for en grøn omlægning og omstil-
ling af de danske arealer og vores fødevare- og land-
brugsproduktion.
Vi kommer alle til at se og mærke forandringer. Nogle
mere end andre. Og nogle forandringer vil også blive
modtaget med større begejstring end andre. Uanset,
har vi et fælles ansvar for vores danske natur, miljø
og klima.
Jeg vil i hvert fald lægge mig i selen for, at de aftalte
elementer og indsatser hurtigst muligt igangsættes
og kommer ud at virke. Så vi kan opleve et Danmark,
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Ministeren for grøn treparts talepapir fra samrådet 13/11-24 om frivillighed i Aftale om et Grønt Danmark
TALEPAPIR
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
der gradvist bliver grønnere. Til glæde og gavn for os
alle.
Tak for ordet.
8