Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 117
Offentligt
2937759_0001.png
Skal der fortsat indvindes
råstoffer i Køge Bugt?
Erhvervsudvalget 14. november 2024
Søren Evald Jensen, formand for Danske Råstoffer
NCC Company Confidential
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Kopi af Danske Råstoffers præsentation fra foretrædet i Erhvervsudvalget 14/11-24 om råstofindvinding i Køge Bugt
2937759_0002.png
”Aftalepartierne er endvidere enige om at reducere arealet udlagt til
råstofzoner i Køge Bugt, med henblik på at sikre en
bedre balance
mellem havnaturen,
bl.a. nærliggende Natura 2000-områder,
og
råstofforsyningssikkerheden.”
-Punkt 43 i Havplanen
NCC Company Confidential
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Kopi af Danske Råstoffers præsentation fra foretrædet i Erhvervsudvalget 14/11-24 om råstofindvinding i Køge Bugt
2937759_0003.png
Råstofindvinding forventes
i 2026 at udgøre 2 % af
Køge Bugts samlede areal
Der indvindes årligt
ca. 1 mio. tons råstoffer
i Køge Bugt
Køge Bugt forsyner
Hovedstadsområdet
og Køge Bugt-
kommunerne med råstoffer
til bl.a. kabelsand
NCC Company Confidential
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Kopi af Danske Råstoffers præsentation fra foretrædet i Erhvervsudvalget 14/11-24 om råstofindvinding i Køge Bugt
2937759_0004.png
Sand er ikke bare sand
Forhandlinger om marine
naturnationalparker er undervejs
I forhandlingerne indgår en 3 sømil
(5,56 km) grænse fra land for
indvinding af råstoffer
Ifølge råstofbranchen og GEUS
findes bugtens unikke råstoffer kun
indenfor denne grænse!
NCC Company Confidential
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Kopi af Danske Råstoffers præsentation fra foretrædet i Erhvervsudvalget 14/11-24 om råstofindvinding i Køge Bugt
2937759_0005.png
Situationen i Køge Bugt er følgende:
De nuværende 5
indvindingstilladelser udløber
senest 1. december 2025
Råstofbranchen har lavet
miljøundersøgelser på 2 af
de 5 områder
(548-AA og 548-BA)
NCC Company Confidential
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Kopi af Danske Råstoffers præsentation fra foretrædet i Erhvervsudvalget 14/11-24 om råstofindvinding i Køge Bugt
2937759_0006.png
Hvorfor dette foretræde? 1:2
Område 548 BA Juels grund:
Alle miljøundersøgelser er udført og ansøgning indsendt
Ansøgningen er godkendt af Miljøministeriet og der er udstedt en
10-årig tilladelse til indvinding
Tilladelsen er påklaget og ligger nu til behandling i Natur- og
fødevareklagenævnet
Området ligger i den Råstofzone, der er angivet i havplanen
Råstofbranchen har investeret i området fordi det var tilgængelig
ifølge havplanen
Danske Råstoffer vil gerne spørge politikerne i Erhvervsudvalget
om:
Hvad sker der med den 10-årig tilladelse, hvis 3 sømil
grænsen indføres?
NCC Company Confidential
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Kopi af Danske Råstoffers præsentation fra foretrædet i Erhvervsudvalget 14/11-24 om råstofindvinding i Køge Bugt
2937759_0007.png
Hvorfor dette foretræde? 2:2
Område 548-AA Køge Bugt
Alle miljøundersøgelser er udført og ansøgning indsendt.
Ansøgningen ligger til godkendelse i Miljøministeriet
Området ligger i den Råstofzone, der er angivet i havplanen
Råstofbranchen har investeret i området fordi det var tilgængelig
ifølge havplanen
Danske Råstoffer vil gerne spørge politikerne i Erhvervsudvalget
om:
Hvad sker der med de ansøgninger, som allerede er
indsendt? Vil en 3 sømil grænse påvirke præmisserne for
ansøgningen, hvis ja – hvordan?
NCC Company Confidential
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Kopi af Danske Råstoffers præsentation fra foretrædet i Erhvervsudvalget 14/11-24 om råstofindvinding i Køge Bugt
2937759_0008.png
Hvilke konsekvenser vil en 3 sømil grænse få for
forsyningssikkerheden i Hovedstadsområdet?
I Hovedstadsområdet bruges der 7 mio. tons råstoffer årligt!
4 mio. tons hentes fra Roskilde området, 2 mio. tons importeres og 1.
mio. tons hentes fra Køge Bugt
Råstofforsyningen i Roskilde er under pres og ophører i løbet af få år.
Import af råstoffer gennem Prøvestenen bliver i de kommende år
besværliggjort pga. metroprojektet
Så hvis råstofområdet i Køge Bugt lukker, får Hovedstadsområdet
et alvorligt problem:
Der skal findes 1 mio. tons råstoffer langt væk fra
Hovedstadsområdet (f.eks. i Kattegat)
Det vil medføre en markant øget lastbiltrafik og dermed CO2-
udledning
Råstofferne vil blive dyrere og omkostningerne for
Hovedstadsområdet vil øges
NCC Company Confidential