Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 100
Offentligt
2934920_0001.png
NOTAT
Cirkulær økonomi
J.nr. 2024 - 8646
Ref. ELIUU
Den 31. oktober 2024
Baggrund
EU vedtog 13. marts 2024 et nyt ændringsdirektiv (direktiv 2024/884) til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(WEEE), der regulerer affald af elektrisk og elektronisk udstyr. Ændringsdirektivet er vedtaget
på baggrund af EU-Domstolens dom af 25. januar 2022, hvori direktivets artikel 13, stk. 1, blev
erklæret delvis ugyldig, da bestemmelsen havde tilbagevirkende kraft i modstrid med det EU-
retlige retssikkerhedsprincip.
Problemet var ifølge EU-Domstolen, at direktivets artikel 13, stk. 1, fastsatte, at producenter
skulle påtage sig finansieringen af omkostningerne ved indsamling, behandling, nyttiggørelse
og miljørigtig bortskaffelse af affald fra elektrisk og elektronisk udstyr, der var bragt i
omsætning efter den 13. august 2005, samtidig med at bestemmelsens ordlyd ikke var blevet
ændret, selvom anvendelsesområdet var blevet udvidet. Bestemmelsen havde derfor også
virkning for solcellepaneler, uanset at solcellepaneler først var blevet omfattet af
anvendelsesområdet fra den 13. august 2012 ved vedtagelsen af det seneste WEEE-direktiv.
Producenter af solcellepaneler var derfor forpligtet til at betale for udstyr, som de havde bragt
i omsætning før 13. august 2012, dvs. før solcellepaneler var blevet omfattet af WEEE-
direktivets anvendelsesområde, hvilket EU-Domstolen fandt var uretmæssig tilbagevirkende
kraft. Med EU-Domstolens dom blev det altså slået fast, at producenter af solcellepaneler ikke
var forpligtet efter direktivet for de solcellepaneler, der var bragt i omsætning før 13. august
2012.
Ændringsdirektivet blev herefter vedtaget for at bringe WEEE-direktivets bestemmelser i
overensstemmelse med dommens ræsonnement. Det betyder, at dommen ikke kun har haft
konsekvenser for art. 13, stk. 1, og producenter af solcellepaneler, som var det, dommen konkret
angik, men også for en række andre bestemmelser, som kan sammenlignes med artikel 13, stk.
1.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe de nødvendige hjemler i miljøbeskyttelsesloven
vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr til at implementere
ændringsdirektivet. Det foreslås, at der indsættes to bemyndigelsesbestemmelser, hvorefter
ministeren kan fastsætte regler om, fra hvilket tidspunkt forskellige produkttyper af elektrisk
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
og elektronisk udstyr er omfattet af forpligtelserne i forbindelse med affaldshåndteringen og
betalingen af omkostningerne herved.
Lovforslaget giver således ministeren bemyndigelse til, at reglerne udmøntes i
elektronikaffaldsbekendtgørelsen. Udmøntningen i bekendtgørelse skal ifølge lovforslaget
afspejle, at det ved dommen er blevet slået fast, at solcellepaneler først er blevet omfattet af
direktivet fra 13. august 2012, og at direktivet fra 15. august 2018 har fået et bredere åbent
anvendelsesområde, hvilket har betydning for, hvornår producentansvaret bæres.
Lovforslaget bemærker desuden, at Miljø- og Ligestillingsministeriet ved implementeringen af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27. januar 2003 om affald af elektrisk
og elektronisk udstyr (WEEE) (ændret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/108/EF
af 8. december 2003) ikke har haft den korrekte forståelse af direktivets anvendelsesområde.
Dette skyldes, at ministeriet, som gennemførte en direktivnær implementering, var af den
overbevisning, at bl.a. solcellepaneler var omfattet af direktivet allerede fra august 2005. EU-
Domstolen og det nye ændringsdirektiv har nu slået fast, at de først har været omfattet fra august
2012. Det samme gælder får det såkaldte ”åbne anvendelsesområde”, som først har været
omfattet af direktivet fra 2018. Det kan i forlængelse heraf ikke udelukkes, at der i perioden fra
13. december 2005 til 13. august 2012 har været producenter af fotovoltaiske paneler, som har
finansieret affaldshåndteringen af elektrisk og elektronisk udstyr, selvom de ikke var forpligtet
hertil.
2