Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 100
Offentligt
2934919_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
1
(Gennemførelse af ændringsdirektivet om affald af elektrisk og elektronisk
udstyr (WEEE))
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober
2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres »og dele af« til: »dele af«, og efter »EU-
Tidende 2019, nr. L 155, side 1« indsættes: », og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2024/884 af 13. marts 2024 om ændring af direktiv
2012/19/EU om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), EU-Ti-
dende 2024, nr. L af 19. marts 2024«.
2.
I
§ 9 j, stk. 1,
udgår »efter den 31. december 2005«, og efter stk. 1 ind-
sættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om, fra hvilket tidspunkt de for-
skellige produkttyper, som udgør elektrisk og elektronisk udstyr, er omfattet
af stk. 1.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
3.
I
§ 9 l, stk. 1,
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at bestemte produkttyper,
som udgør elektrisk og elektronisk udstyr, ikke er omfattet af stk. 1.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
4.
I §
9 n, stk. 4,
ændres »§ 9 l, stk. 1« til: »§ 9 l, stk. 1 og 2«, samt ændres
»§ 9 l, stk. 3 og 4« til: »§ 9 l, stk. 4 og 5«.
1
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/884 af 13. marts
2024 om ændring af direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(WEEE), EU-Tidende 2024, nr. L af 19. marts 2024.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
5.
I
§ 9 z, stk. 1,
ændres »§ 9 j, stk. 1« til: »§ 9 j, stk. 1 og 2«.
6.
I
§ 9 ø, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 9 j, stk. 5« til: »§ 9 j, stk. 6«, og i
§ 9 ø,
stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 9 j, stk. 1« til: »§ 9 j, stk. 1 og 2«.
7.
I
§ 9 å, stk. 1
og
2,
ændres »§ 9 j, stk. 1« til: »§ 9 j, stk. 1 og 2«, samt
ændres »§ 9 l, stk. 1« til: »§ 9 l, stk. 1 og 2«.
8.
I
§ 110, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 9 j, stk. 5« til: »§ 9 j, stk. 6«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Ændringer som følge af det nye WEEE-ændringsdirektiv
Gældende ret
2.1.1.1. Finansieringspligten (§ 9 j, stk. 1)
2.1.1.2. Historisk affald (§ 9 l, stk. 1)
2.1.1.3. Mærkningspligten (§ 9 n, stk. 2, 2. pkt.)
2.1.1.4. Elektronikaffaldsbekendtgørelsen
2.1.1.5. Anvendelsesområdet
2024-ændringsdirektivet og EU-Domstolens dom
om fotovoltaiske paneler
2.1.2.1. 2012-direktivet
2.1.2.2. EU-Domstolens dom om fotovoltaiske paneler
2.1.2.3. 2024-ændringsdirektivet
2.1.3.
2.1.4.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Miljø- og Ligestillingsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Bidrag til FN’s verdensmål
2.1.2.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0004.png
UDKAST
9.
10.
11.
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe de nødvendige hjemler i miljø-
beskyttelseslovens kapitel 2 c om udvidet producentansvar for elektrisk og
elektronisk udstyr til at implementere Europa-Parlamentet og Rådets direk-
tiv (EU) 2024/884 om ændring af direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk
og elektronisk udstyr (WEEE) (2024-ændringsdirektivet).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om af-
fald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) (2012-direktivet), som 2024-
ændringsdirektivet ændrer, er en omarbejdning af det oprindelige WEEE-
direktiv: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27. januar
2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), ændret af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/108/EF af 8. december 2003
(2003-direktivet).
De tre direktiver (2003-direktivet, 2012-direktivet og 2024-ændringsdirek-
tivet) har betydning for forståelsen af lovforslaget, idet direktivernes anven-
delsesområde udvides trinvis over tid. Det oprindelige anvendelsesområde
fra 2003-direktivet havde været gældende siden 13. august 2005. Med 2012-
direktivet blev anvendelsesområdet udvidet til også at omfatte fotovoltaiske
paneler med virkning fra den 13. august 2012. Derudover åbnede 2012-di-
rektivet op for, at flere produkttyper kunne omfattes af direktivets anvendel-
sesområde, betegnet »åbent anvendelsesområde«, således at disse produkt-
typer fra den 15. august 2018 ville blive omfattet af direktivet.
2024-ændringsdirektivet, som skal implementeres inden den 9. oktober
2025, er et målrettet ændringsdirektiv vedtaget på baggrund af EU-Domsto-
lens dom af 25. januar 2022 i sag C-181/20. I dommen blev artikel 13, stk.
1, i 2012-direktivet erklæret delvis ugyldig, da bestemmelsen havde virk-
ning med tilbagevirkende kraft i modstrid med det EU-retlige retssikker-
hedsprincip. Problemet var, at bestemmelsen fastsatte, at producenterne
skulle påtage sig finansieringen af omkostningerne ved indsamling, behand-
ling, nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af affald fra elektrisk og elek-
tronisk udstyr, der var bragt i omsætning efter den 13. august 2005, og at
bestemmelsens ordlyd ikke var blevet ændret, selvom anvendelsesområdet
var blevet udvidet som beskrevet ovenfor. Bestemmelsen havde derfor også
virkning for fotovoltaiske paneler, uanset at fotovoltaiske paneler først var
blevet omfattet af anvendelsesområdet fra den 13. august 2012 ved vedta-
gelsen af 2012-direktivet. Producenter af fotovoltaiske paneler var derfor
forpligtet til at betale for udstyr, som de havde bragt i omsætning før 13.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
august 2012, dvs. før fotovoltaiske paneler var blevet omfattet af anvendel-
sesområdet, hvilket EU-Domstolen fandt var uretmæssig virkning med til-
bagevirkende kraft.
Formålet med 2024-ændringsdirektivet er at bringe 2012-direktivets artikel
13, stk. 1, i overensstemmelse med EU-Domstolens dom, sådan at det for-
hindres, at bestemmelsen kan have virkning med tilbagevirkende kraft i
modstrid med retssikkerhedsprincippet.
Samtidig er det formålet med 2024-ændringsdirektivet at bringe 2012-di-
rektivets øvrige bestemmelser, der kan sammenlignes med artikel 13, stk. 1,
i overensstemmelse med hensynet bag EU-Domstolens dom om, at der i di-
rektivet ikke skal være bestemmelser, der er i modstrid med retssikkerheds-
princippet. Behovet for en ændring gælder således ikke kun bestemmelsen
om fotovoltaiske paneler fra andre brugere end private husholdninger (er-
hverv), som var det konkrete tilfælde i EU-Domstolens sag, men også for
bestemmelser om fotovoltaiske paneler fra private husholdninger, samt for
bestemmelser om elektrisk og elektronisk udstyr tilhørende det åbne anven-
delsesområde fra både private husholdninger og andre brugere end private
husholdninger, som først blev omfattet af anvendelsesområdet fra den 15.
august 2018. EU-Domstolens sag medfører også, at producenterne ikke skal
pålægges finansieringsforpligtelser med tilbagevirkende kraft for så vidt an-
går historisk affald fra elektrisk og elektronisk udstyr. Historisk affald er
ifølge direktiverne affald fra elektrisk og elektronisk udstyr, der er bragt i
omsætning senest 13. august 2005, og som er blevet til affald efter den 13.
august 2005.
Endelig har 2024-ændringsdirektivet til formål at ajourføre henvisningen til
den europæiske standard EN 50419, der blev vedtaget af Cenelec (European
Committee for Electrotechnical Standardisation) i marts 2006. Ajourførin-
gen sker ved, at der henvises til den reviderede udgave af standarden, som
blev vedtaget i 2022.
I lovforslaget foreslås, at datoen den 13. august 2005 i § 9 j, stk. 1, slettes,
samt at der indsættes enkelte nye bemyndigelsesbestemmelser, der er nød-
vendige for at implementere 2024-ændringsdirektivet. Sletningen af datoen
i § 9 j, stk. 1, samt bemyndigelsesbestemmelserne og udmøntningen heraf
skal forhindre, at de danske regler, der implementerer direktiverne, kan have
virkning med tilbagevirkende kraft i modstrid med retssikkerhedsprincippet.
Lovforslaget skal derfor sikre, at der i miljøbeskyttelsesloven findes de til-
strækkelige hjemler til, at miljøministeren kan fastsætte regler, der præcise-
rer, fra hvilket tidspunkt producenternes finansieringsforpligtelse (§ 9 j) fin-
der anvendelse. Tilsvarende gælder for producenternes mærkningsforplig-
telse (§ 9 n), hvorefter producenterne har pligt til efter særlige retningslinjer
at mærke det elektriske og elektroniske udstyr, som de bringer i omsætning.
Den nærmere udmøntning vil finde sted i bekendtgørelse nr. 1566 af 19.
december 2022 om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning
samt
håndtering
af
affald
af
sådant
udstyr
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
(elektronikaffaldsbekendtgørelsen), der allerede supplerer miljøbeskyttel-
seslovens bestemmelser vedrørende producentansvaret for elektrisk og elek-
tronisk udstyr.
Det er hensigten med bemyndigelsen, at tidspunktet for, hvornår finansie-
ringspligten og mærkningspligten finder anvendelse, skal differentieres i
forhold til, hvornår det respektive elektriske og elektroniske udstyr er blevet
omfattet af direktivernes anvendelsesområde. Samtidig skal lovforslaget be-
grænse forpligtelsen i forbindelse med historisk affald, sådan at forpligtel-
sen ikke finder anvendelse for producenter af fotovoltaiske paneler og ud-
styr, der er blevet tilføjet til anvendelsesområdet i forbindelse med, at der
blev indført åbent anvendelsesområde fra 15. august 2018.
2. Hovedpunkter
2.1. Ændringer som følge af 2024-ændringsdirektiv
2.1.1. Gældende ret
Miljøbeskyttelseslovens §§ 9 i-9 o og §§ 9 y-9 å fastsætter, at producenter
af elektrisk og elektronisk udstyr bærer ansvaret for at håndtere affaldet fra
udstyret (udvidet producentansvar).
Som en del af producentansvaret følger bl.a. en finansieringspligt i forbin-
delse med håndteringen af affald fra nyt elektrisk og elektronisk udstyr, jf.
§ 9 j, stk. 1 (2.1.1.1.), og i forbindelse med håndteringen af historisk affald
fra elektrisk og elektronisk udstyr, jf. § 9 l, stk. 1 (2.1.1.2). Der følger også
en mærkningspligt i forbindelse med elektrisk og elektronisk udstyr, som
bringes i omsætning, jf. § 9 n, stk. 2 (2.1.1.3).
Bestemmelserne om producentansvar på elektronikområdet i miljøbeskyt-
telsesloven suppleres af elektronikaffaldsbekendtgørelsen, der fastsætter
nærmere regler for det udvidede producentansvar på elektronikområdet
(2.1.1.4).
Miljøbeskyttelseslovens definitioner og anvendelsesområde er fastsat i elek-
tronikaffaldsbekendtgørelsen. Fotovoltaiske paneler og åbent anvendelses-
område blev indsat ved bekendtgørelse nr. 130 af 6. februar 2014 om at
bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald
af elektrisk og elektronisk udstyr, som trådte i kraft den 14. februar 2014, jf.
nærmere 2.1.1.5.
2.1.1.1. Finansieringspligten (§ 9 j, stk. 1)
Miljøbeskyttelseslovens § 9 j, stk. 1, blev indført ved lov nr. 385 af 25. maj
2005 om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektro-
nikskrot m.v.). Loven trådte i kraft den 1. juni 2005.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
§ 9 j, stk. 1, pålægger producenter og importører en pligt til at foranstalte
tilbagetagning og særskilt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk
udstyr samt en pligt til at afholde de hermed forbundne omkostninger.
Formålet med bestemmelsen var at gennemføre dele af 2003-direktivet.
Pligten efter § 9 j, stk. 1, omfatter elektrisk og elektronisk udstyr, som er
markedsført af producenten eller importøren efter den 31. december 2005.
Pligten kan opfyldes gennem hel eller delvis tilbagetagning af tilsvarende
udstyr fra andre producenter eller importører. Ifølge forarbejderne til loven
gælder pligten, uanset om affaldet stammer fra husholdninger eller er-
hverv, jf. Folketingstidende, 2004-05, tillæg A, s. 18.
De nærmere regler om finansieringspligten for henholdsvis erhvervsaffald
og husholdningsaffald fremgår af elektronikaffaldsbekendtgørelsen, jf. pkt.
2.1.1.4.
2.1.1.2 Historisk affald (§ 9 l, stk. 1)
Miljøbeskyttelseslovens § 9 l, stk. 1, blev indført ved lov nr. 385 af 25. maj
2005, der trådte i kraft 1. juni 2005.
Det fremgår af § 9 l, stk. 1, at for elektrisk og elektronisk affald fra hus-
holdninger, som leveres til affaldshåndtering den 1. januar 2006 eller se-
nere, og som er markedsført inden denne dato, skal producenter og impor-
tører forholdsmæssigt i forhold til deres markedsandel for egen regning
foranstalte tilbagetagning samt særskilt håndtering.
Formålet med bestemmelsen var at gennemføre dele af 2003-direktivet.
2003-direktivet samt det efterfølgende 2012-direktiv skelner mellem histo-
risk affald og nyt affald. Ved historisk affald forstås affald af elektrisk og
elektronisk udstyr, der er markedsført senest den 13. august 2005, og som
er blevet til affald efter den 13. august 2005. Miljøbeskyttelseslovens § 9 l,
stk. 1, følger direktivets skelnen mellem historisk affald og nyt affald. Be-
stemmelsen fastslår en håndterings- og finansieringspligt for historisk elek-
trisk og elektronisk udstyr, der er markedsført senest den 31. december
2005, men som er blevet til affald, der skal håndteres, efter den 31. december
2005, jf. de specielle bemærkninger til lov nr. 385 af 25. maj 2005, Folke-
tingstidende, 2004-05, tillæg A, s. 19. Datoforskydelsen fra den 13. august
2005, som direktivet angiver, til den 31. december 2005, som fremgår af de
specielle bemærkninger, skyldes, at implementeringen af 2003-direktivet i
sin tid blev forsinket.
§ 9 l, stk. 1, regulerer kun historisk affald fra private husholdninger. Miljø-
beskyttelsesloven indeholder ikke bestemmelser om producenters finansie-
ring af historisk affald fra erhverv. Det fremgår af bemærkningerne til be-
stemmelsen, jf. Folketingstidende, 2004-05, tillæg A, side 12, at
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
finansieringen af historisk affald fra erhverv vil følge principperne i de al-
mindelige affaldsregler, dvs. at sidste bruger (affaldsproducenten) som ud-
gangspunkt betaler.
De nærmere regler om historisk affald fra erhverv fremgår af elektronikaf-
faldsbekendtgørelsen, jf. pkt. 2.1.1.4. Bekendtgørelsen indeholder ingen
nærmere regler om historisk affald fra private husholdninger.
2.1.1.3. Mærkningspligten (§ 9 n, stk. 2, 2. pkt.)
Miljøbeskyttelseslovens § 9 n, stk. 2, blev først indført som § 9 o, stk. 2, ved
lov nr. 385 af 25. maj 2005. Ved lov nr. 508 af 7. juni 2006 om ændring af
lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for person- og varebiler) blev be-
stemmelsen ændret til § 9 n, stk. 2.
Formålet med bestemmelsen er at tilvejebringe en hjemmel til implemente-
ring af dele af 2003-direktivets artikel 11 (svarende til artikel 15, stk. 2 i
2012-direktivet).
§ 9 n, stk. 2, 2. pkt., bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om, at
producenter og importører skal mærke elektrisk og elektronisk udstyr, som
er omfattet af producentansvaret. Det fremgår af forarbejderne til bestem-
melsen, jf. Folketingstidende, 2004-05, tillæg A, side 21, at mærkningsplig-
ten gælder udstyr, der markedsføres efter den 13. august 2005, og at udstyret
entydigt skal mærkes, således at den oprindelige producent kan identificeres
og det fremgår, at udstyret er markedsført efter denne dato.
De nærmere regler om mærkningspligten for elektrisk og elektronisk udstyr
anvendt i erhverv og privat husholdning fremgår af elektronikaffaldsbe-
kendtgørelsen, jf. pkt. 2.1.1.4.
2.1.1.4. Elektronikaffaldsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 1566 af 19. december 2022 om at bringe elektrisk og
elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen) er udstedt med hjem-
mel i bl.a. miljøbeskyttelseslovens § 9 j, stk. 2-5, § 9 l, stk. 2-4, og § 9 n,
stk. 1-5.
Bekendtgørelsen supplerer miljøbeskyttelseslovens §§ 9 i-9 o samt §§ 9 y-
9 å med nærmere regulering af det udvidede producentansvar for elektrisk
og elektronisk udstyr, herunder § 9 j, stk. 1, og § 9 n, stk. 2.
Finansieringspligten, der fremgår af miljøbeskyttelseslovens § 9 j, stk. 1,
reguleres nærmere af elektronikaffaldsbekendtgørelsens § 23 og § 37.
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
Bekendtgørelsens § 23 pålægger producenter, som har bragt elektrisk og
elektronisk udstyr til private husholdninger i omsætning efter den 31. de-
cember 2005, at tage affald tilbage og sikre, at affaldet bliver særskilt hånd-
teret i overensstemmelse med bekendtgørelsens kapitel 11. Producenterne
pålægges samtidig at finansiere omkostningerne herved.
Bekendtgørelsens § 37 pålægger producenter, som har bragt elektrisk og
elektronisk udstyr til erhverv i omsætning efter den 31. december 2005, at
tage affald fra udstyret tilbage og sikre affaldet særskilt håndteret i overens-
stemmelse med bekendtgørelsens §§ 40 og 41, der omhandler kravene til
den særskilte håndtering. Producenten kan dog altid aftale med køberen af
udstyret, at køberen overtager producentens forpligtelser til særskilt håndte-
ring, jf. § 38.
I miljøbeskyttelseslovens § 9 j, stk. 1, nævnes importører sideordnet med
producenter. I bekendtgørelsen falder importører ind under producentdefi-
nitionen, jf. bekendtgørelsens § 3, nr. 41.
Historisk affald fra husholdninger og den medfølgende finansieringspligt,
som fremgår af miljøbeskyttelseslovens § 9 l, stk. 1, reguleres ikke nærmere
i bekendtgørelsen, jf. pkt. 2.1.1.2.
Historisk affald fra erhverv reguleres af bekendtgørelsens § 36, der henviser
til miljøbeskyttelseslovens § 9 j, stk. 1.
Bekendtgørelsens § 36 pålægger slutbrugere af elektrisk og elektronisk ud-
styr fra erhverv, der er bragt i omsætning før den 1. april 2006, at foranstalte
særskilt håndtering af affaldet og aflevere affaldet til en af de i § 24, stk. 1,
nr. 1, 2 og 4, i bekendtgørelse nr. 938 af 22. juni 2020 om affaldsregulativer,
-gebyrer og -aktører m.v., nævnte genanvendelsesanlæg, behandlingsanlæg
eller indsamlingsvirksomheder. Den rette henvisning er i dag § 27, nr. 1, 2
og 4 i bekendtgørelse nr. 539 af 28. maj 2024 om affaldsregulativer, -geby-
rer og -aktører m.v. Datoangivelsen den 1. april 2006 er identisk med ikraft-
trædelsesdatoen for bekendtgørelse nr. 664 af 27. juni 2005 om håndtering
af affald af elektrisk og elektronisk udstyr, som implementerede 2003-di-
rektivet. Kravene til den særskilte håndtering fremgår af kapitel 11. Hvis
slutbrugeren køber nyt udstyr til brug for erhverv, kan slutbrugeren uden at
betale omkostningerne herved aflevere historisk affald til producenten, hvis
det nye udstyr erstatter det udstyr, som er bragt i omsætning før den 1. april
2006, og har samme formål, jf. stk. 2. Dette kan dog fraviges ved aftale, jf.
stk. 3.
Producenternes informations- og oplysningspligt for elektrisk og elektro-
nisk udstyr, som fremgår af miljøbeskyttelseslovens § 9 n, stk. 1 og 2, regu-
leres nærmere af bekendtgørelsens kapitel 14, herunder § 54, der udmønter
producenternes mærkningspligt med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 9
n, stk. 2.
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
Bekendtgørelsens § 54 bestemmer, at producenter skal mærke elektrisk og
elektronisk udstyr, der er bragt i omsætning efter den 15. august 2005, sådan
at mærkningen er i overensstemmelse med bekendtgørelsens bilag 5, der
gengiver et specifikt piktogram. Mærkningen kan også fremgå af udstyrets
emballage, hvis udstyrets størrelse eller funktion gør det nødvendigt. I så
fald skal mærkningen suppleres af et optryk i brugsanvisningen og på ga-
rantibeviset. Mærkningen skal specificere, at udstyret er bragt i omsætning
efter 15. august 2005. Det anbefales, at mærkningen udføres i overensstem-
melse med den europæiske standard DS/EN 50419. I forlængelse heraf bør
producenten og den præcise dato for, hvornår udstyret er bragt i omsætning,
gengives.
Bekendtgørelsens § 1 og § 2 fastlægger desuden anvendelsesområdet for
producentansvaret på elektronikområdet, herunder anvendelsesområdet for
finansieringspligten og mærkningspligten, der følger af § 9 j, stk. 1, og § 9
n, stk. 2, og håndteringen af historisk affald fra husholdninger i § 9 l, stk. 1,
jf. pkt. 2.1.1.5.
2.1.1.5. Anvendelsesområde
Anvendelsesområdet for miljøbeskyttelseslovens kapitel 2 c om udvidet
producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr blev oprindeligt regule-
ret af miljøbeskyttelseslovens § 9 i, stk. 1, indført ved lov nr. 385 af 25. maj
2005, Formålet med bestemmelsen var at gennemføre dele af artikel 2 og
3 i 2003-direktivet (svarende til dele af artikel 2 og 3 i 2012-direktivet).
Ved implementeringen af 2012-direktivet blev § 9 i, stk. 1, af lovtekniske
grunde og hensynet til læsevenligheden fjernet fra miljøbeskyttelsesloven,
jf. Folketingstidende, 2013-2014, tillæg A, side 9. § 9 i, stk. 1, udgik således,
og anvendelsesområdet fremgår i stedet af elektronikaffaldsbekendtgørel-
sens § 1 og § 2, som suppleres af bekendtgørelsens § 3, der afgrænser cen-
trale definitioner for reguleringen, herunder elektrisk og elektronisk udstyr,
jf. § 3, nr. 11.
Bekendtgørelsens § 1, stk. 1, fastslår, at anvendelsesområdet omfatter alt
elektrisk og elektronisk udstyr.
Elektrisk og elektronisk udstyr er defineret i § 3, nr. 11. Det fremgår af be-
stemmelsen, at elektrisk og elektronisk udstyr er udstyr, der opfylder to be-
tingelser, som følger af bestemmelsens litra a og b. Ifølge litra a er den første
betingelse, at der skal være tale om udstyr, som er afhængigt af elektrisk
strøm eller et elektromagnetisk felt for at kunne fungere korrekt, og udstyr
til produktion, transmission og måling af elektriske strømme og elektromag-
netiske felter. Ifølge litra b er den anden betingelse, at der skal være tale om
udstyr, som er omfattet af bekendtgørelsens bilag 1, og som er bestemt til
brug ved en spænding på højst 1.000 volt for vekselstrøms vedkommende
og højst 1.500 volt for jævnstrøms vedkommende.
10
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, at alt elektrisk og elektronisk
udstyr klassificeres under kategorierne i bekendtgørelsens bilag 1, og at be-
kendtgørelsens bilag 2 indeholder en ikke-udtømmende liste over elektrisk
og elektronisk udstyr, som henhører under kategorierne i bilag 1 (åbent an-
vendelsesområde).
Anvendelsesområdet afgrænses af § 1, stk. 3, der angiver en række undta-
gelser til anvendelsesområdet.
Det er Dansk Producentansvar, der har kompetence til at træffe afgørelser
vedrørende anvendelsesområdet, jf. bekendtgørelsens § 10.
2.1.2. 2024-ændringsdirektivet og EU-Domstolens dom om fo-
tovoltaiske paneler
2024-ændringsdirektivet, som lovforslaget har til hensigt at implementere,
er et ændringsdirektiv vedtaget den 13. marts 2024 på baggrund af EU-
Domstolens dom af 25. januar 2022 i sag C-181/20. I 2024-ændringsdirek-
tivet foretages en række ændringer i 2012-direktivet med henblik på at
bringe direktivets bestemmelser i overensstemmelse med dommen.
2.1.2.1. 2012-direktivet
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om af-
fald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) (2012-direktivet), som æn-
dres af 2024-ændringsdirektivet, er en omarbejdning af det oprindelige
2003-direktiv.
2012-direktivet indeholder regulering af et udvidet producentansvar på elek-
tronikområdet, herunder en finansieringspligt i forbindelse med affalds-
håndtering i artikel 12 og 13, samt en mærkningspligt i artikel 14 og 15.
Anvendelsesområdet for direktivet fremgår af artikel 2, som suppleres af
artikel 3, der afgrænser centrale definitioner for reguleringen, herunder de-
finitionen af elektrisk og elektronisk udstyr (EEE) i stk. 1, litra a.
Artikel 2, stk. 1, fastslår, at direktivet finder anvendelse på elektrisk og elek-
tronisk udstyr, som fremgår af direktivets bilag I-IV, fordelt således, at (a)
direktivet finder anvendelse på elektrisk og elektronisk udstyr, som fremgår
af bilag I-II, i perioden fra 13. august 2012 til 14. august 2018 (overgangs-
periode), og at (b) direktivet finder anvendelse på elektrisk og elektronisk
udstyr, som fremgår af bilag III-IV fra 15. august 2018.
Bilag I opstiller en række kategorier, som det elektriske og elektroniske ud-
styr, der er omfattet, henhører under, og bilag II indeholder en vejledende
liste over elektrisk og elektronisk udstyr, som henhører under bilag I. Foto-
voltaiske paneler fremgår af bilag I-II, hvilket ikke var tilfældet i de
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
tilsvarende bilag i 2003-direktivet. Fotovoltaiske paneler er altså blevet om-
fattet af anvendelsesområdet ved 2012-direktivet gældende fra 13. august
2012, jf. artikel 2, stk. 1, litra a, og bilag I-II.
Bilag III opstiller en række kategorier, som alt elektrisk og elektronisk ud-
styr klassificeres under. Bilag IV indeholder en ikke-udtømmende liste over
elektrisk og elektronisk udstyr, som henhører under kategorierne i bilag III
(åbent anvendelsesområde). Bilag IV adskiller sig fra bilag II ved at ekspli-
citere, at listen er ikke-udtømmende (åbent anvendelsesområde). I bilag II
er listen angivet som vejledende. Anvendelsesområdet er altså blevet et
åbent anvendelsesområde ved 2012-direktivet gældende fra 15. august
2018, jf. artikel 2, stk. 1, litra b.
Elektrisk og elektronisk udstyr er defineret i artikel 3, stk. 1, litra a, som
udstyr, der er afhængigt af elektrisk strøm eller et elektromagnetisk felt for
at kunne fungere korrekt, og udstyr til produktion, transmission og måling
af elektriske strømme og elektromagnetiske felter, som er bestemt til brug
ved en spænding på højst 1000 volt for vekselstrøms vedkommende og
15000 volt for jævnstrøms vedkommende.
Ifølge artikel 12, stk. 1, skal medlemsstaterne sikre, at producenterne mindst
sørger for finansiering af indsamling, behandling, nyttiggørelse og miljørig-
tig bortskaffelse af affald fra EEE (WEEE) fra private husholdninger, som
er afleveret til indsamlingsanlæg. Det fremgår af artikel 12, stk. 3, at for-
pligtelsen efter stk. 1 gælder for udstyr, der er bragt i omsætning efter den
13. august 2005, og at producenterne kan vælge at opfylde forpligtelsen ef-
ter stk. 1 enten individuelt eller ved at deltage i en kollektiv ordning.
Ifølge artikel 12, stk. 4, varetages ansvaret for at finansiere omkostningerne
ved håndteringen af affald fra elektriske og elektroniske produkter, der er
bragt i omsætning senest den 13. august 2005, gennem en eller flere ordnin-
ger, som alle de producenter, der er på markedet, når de respektive omkost-
ninger påløber, bidrager forholdsmæssigt til, f.eks. i forhold til deres mar-
kedsandel per type produkt. Elektriske og elektroniske produkter, der er
bragt i omsætning senest den 13. august 2005, er i bestemmelsen eksplicit
markeret som ”historisk affald”.
Ifølge artikel 13, stk. 1, første afsnit, skal medlemsstaterne sikre, at produ-
centerne sørger for finansiering af omkostningerne ved indsamling, behand-
ling, nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af affald fra andre brugere
end private husholdninger af elektriske og elektroniske produkter, der brin-
ges i omsætning efter den 13. august 2005. Andre brugere end private hus-
holdninger omfatter handel, industri, institutioner og andre kilder (erhverv),
jf. artikel 3, stk. 1, litra h.
Det fremgår af artikel 13, stk. 1, andet afsnit, at hvis historisk affald erstattes
af tilsvarende nye produkter eller produkter, som tjener samme formål, så
skal producenterne af disse produkter sørge for finansiering af omkostnin-
gerne ved affaldshåndteringen, på det tidspunkt, hvor produkterne leveres.
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
Medlemsstaterne har dog mulighed for at fastsætte, at andre brugere end
private husholdninger kan gøres helt eller delvis ansvarlige for denne finan-
siering. Artikel 13, stk. 1, tredje afsnit, bestemmer, at finansieringen af om-
kostningerne i forbindelse med andet historisk affald end det, der fremgår
af bestemmelsens andet afsnit, påhviler andre brugere end private hushold-
ninger.
Ifølge artikel 14 og 15 skal medlemsstaterne pålægge producenterne en op-
lysningspligt over for brugerne og til brug for behandlingsanlæg, herunder
pålægge producenterne en mærkningspligt.
Det fremgår af artikel 14, stk. 4, at medlemsstaterne skal sikre, at producen-
terne på passende måde – fortrinsvis i overensstemmelse med den europæi-
ske standard EN 50419 – skal mærke elektriske og elektroniske produkter,
som bringes i omsætning, med et specifikt piktogram, som fremgår af direk-
tivets bilag IX. Af artikel 15, stk. 2, fremgår det yderligere, at medlemssta-
terne med henblik på entydigt at kunne fastslå tidspunkter for, hvornår EEE
er bragt i omsætning, skal sikre, at en særlig mærkning på EEE specificerer,
at det pågældende EEE er bragt i omsætning efter den 13. august 2005. Der
henvises desuden til den europæiske Standard EN 50419.
2.1.2.2. EU-Domstolens dom om fotovoltaiske paneler
I den præjudicielle dom ved EU-Domstolen af 25. januar 2022 i sag C-
181/20 blev gyldigheden af 2012-direktives artikel 13, stk. 1, undersøgt på
baggrund af en forespørgsel fra Den Tjekkiske Republik.
I dommen blev artikel 13, stk. 1, i 2012-direktivet erklæret delvis ugyldig,
da bestemmelsen havde virkning med tilbagevirkende kraft i modstrid med
det EU-retlige retssikkerhedsprincip. Problemet var, at bestemmelsen fast-
satte, at producenterne skulle påtage sig finansieringen af omkostningerne
ved indsamling, behandling, nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af af-
fald fra elektrisk og elektronisk udstyr, der var bragt i omsætning efter den
13. august 2005, og at bestemmelsens ordlyd ikke var blevet ændret, selvom
anvendelsesområdet var blevet udvidet. Bestemmelsen havde derfor også
virkning for fotovoltaiske paneler, uanset at fotovoltaiske paneler først var
blevet omfattet af anvendelsesområdet fra den 13. august 2012 ved vedta-
gelsen af 2012-direktivet. Producenter af fotovoltaiske paneler var derfor
forpligtet til at betale for udstyr, som de havde bragt i omsætning allerede
fra den 13. august 2005, dvs. før fotovoltaiske paneler var blevet omfattet af
anvendelsesområdet den 13. august 2012, hvilket EU-Domstolen dømte var
uretmæssig virkning med tilbagevirkende kraft, jf. det EU-retlige retssik-
kerhedsprincip, præmis 47.
2.1.2.3. 2024-ændringsdirektivet
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
2024-ændringsdirektivet har til formål at bringe 2012-direktivet i overens-
stemmelse med EU-Domstolens dom af 25. januar 2022 i sag C-181/20, så-
dan at det forhindres, at bestemmelserne har virkning med tilbagevirkende
kraft. Ændringsdirektivet er optaget som bilag til dette forslag.
2024-ændringsdirektivet medfører ændringer i artikel 13, stk. 1, samt i en
række andre af direktivets bestemmelser, idet reguleringen i disse tilfælde
kan sammenlignes med situationen for fotovoltaiske paneler i EU-Domsto-
lens dom.
2024-ændringsdirektivet ændrer derfor også i artikel 12, stk. 1 og 3, vedrø-
rende elektrisk og elektronisk affald fra private husholdninger, artikel 12,
stk. 4, og artikel 13, stk. 1, andet og tredje afsnit, vedrørende historisk affald
og artikel 15, stk. 2, vedrørende mærkningspligten.
2024-ændringsdirektivet indsætter i artikel 12, stk. 1, artikel 13, stk. 1, og
artikel 15, stk. 2, en differentiering af, hvornår de forskellige elektriske og
elektroniske produkttyper er omfattet af finansieringspligten og mærknings-
pligten.
Differentieringen afspejler, at anvendelsesområdet er blevet udvidet i tre
trin. Første trin refererer til 2012-direktivets bilag I-II, med undtagelse af
fotovoltaiske paneler. Dette stemmer overens med det oprindelige anven-
delsesområde gældende fra 13. august 2005, jf. 2003-direktivet, artikel 2,
stk. 1, bilag 1A og 1B. Andet trin tilføjer fotovoltaiske paneler til anvendel-
sesområdet gældende fra 13. august 2012, jf. 2012-direktivet, artikel 2, stk.
1, litra a, bilag I-II. Tredje trin tilføjer et åbent anvendelsesområde gældende
fra 15. august 2018, jf. 2012-direktivet, artikel 2, stk. 1, litra b, bilag III-IV.
Ifølge 2024-ændringsdirektivet indtræder finansieringspligten og mærk-
ningspligten således, afhængigt af hvornår den elektriske og elektroniske
produkttype er blevet omfattet af direktivernes anvendelsesområde, og
hvornår det konkrete udstyr er blevet bragt i omsætning.
2024-ændringsdirektivet præciserer desuden i artikel 12, stk. 4, og artikel
13, stk. 1, andet og tredje afsnit, hvilke elektrisk og elektronisk udstyr der
pålægges en finansieringspligt i forbindelse med historisk affald fra private
husholdninger og andre brugere end private husholdninger (herunder er-
hverv). Præciseringen sker ved hjælp af en henvisning til 2012-direktivets
bilag I-II, jf. artikel 2, stk. 1, litra a, med fremhævelse af, at fotovoltaiske
paneler er undtaget. Det betyder, at kun producenter af elektrisk og elektro-
nisk udstyr, der er omfattet af det oprindelige 2003-direktiv, er omfattet af
finansieringspligten i forbindelse med historisk affald.
Endelig opdaterer 2024-ændringsdirektivet henvisningen til det europæiske
standardmærke i forbindelse med elektrisk og elektronisk udstyr, sådan at
der fremover henvises til EN 50419:2022, jf. artikel 14, stk. 4.
14
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
2.1.3. Miljø- og Ligestillingsministeriets overvejelser
Det følger af 2024-ændringsdirektivet, at der skal differentieres mellem tids-
punktet for, hvornår de forskellige elektriske og elektroniske produkttyper,
særligt fotovoltaiske paneler og produkter omfattet af åbent anvendelsesom-
råde, er omfattet af finansieringspligten og mærkningspligten.
Differentieringen af, hvornår de forskellige elektriske og elektroniske pro-
dukttyper er omfattet af finansieringspligten og mærkningspligten, genfin-
des ikke i de gældende bestemmelser, dvs. hverken i miljøbeskyttelseslo-
vens § 9 j, stk. 1, og § 9 n, stk. 2, eller i elektronikaffaldsbekendtgørelsens
§ 23 og § 37 samt § 54.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer på den baggrund, at det er nød-
vendigt at slette datoen »efter den 31. december 2005« i § 9 j, stk. 1, og
indsætte en bemyndigelsesbestemmelse som et nyt stykke 2, der giver mi-
nisteren beføjelse til at indføre den nødvendige differentiering, for at bringe
finansieringspligten i overensstemmelse med 2024-ændringsdirektivet.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer desuden, at det er nødvendigt, at
indsætte en bemyndigelseshjemmel i § 9 l som et nyt stykke 2, der gør det
muligt at undtage bestemte produkttyper, som udgør elektrisk og elektronisk
udstyr, fra forpligtelsen i forbindelse med historisk affald fra private hus-
holdninger.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at den foreslåede bemyndigel-
seshjemmel i § 9 j også giver hjemmel til at undtage bestemte produkttyper,
som udgøre elektrisk og elektronisk udstyr, fra forpligtelsen forbundet med
historisk affald fra erhverv.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker desuden, at der for så vidt angår
mærkningspligten findes hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i § 9 n,
stk. 2, 2. pkt. til, at ministeren kan indføre den nødvendige differentiering
efter 2024-ændringsdirektivet for så vidt angår mærkningspligten.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker endvidere, at ministeriet i for-
bindelse med EU-Domstolens dom af 25. januar 2022 i sag C-181/20 blev
opmærksom på, at ministeriet ikke har haft en korrekt forståelse af dele af
2003-direktivets anvendelsesområde for fotovoltaiske paneler og ”åbent an-
vendelsesområde”. Ministeriet har således tidligere fortolket 2003-direkti-
vets anvendelsesområde som et åbent anvendelsesområde, som bl.a. omfat-
tede fotovoltaiske paneler.
Det står imidlertid efter EU-Domstolens dom af 25. januar 2022 i sag C-
181/20 klart for ministeriet, at fotovoltaiske paneler først er blevet omfattet
af WEEE-direktivernes anvendelsesområde fra den 13. august 2012, jf.
2012-direktivet, artikel 2, stk. 1, litra a, bilag I-II, og at anvendelsesområdet
har omfattet et åbent anvendelsesområde fra den 15. august 2018, jf. 2012-
direktivet, artikel 2, stk. 1, litra b, bilag III-IV. Da WEEE-direktiverne er
direktivnært implementeret i dansk ret, er det ministeriets vurdering, at
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
fotovoltaiske paneler og et åbent anvendelsesområde først er implementeret
i dansk ret og dermed omfattet af det udvidede producentansvar fra hen-
holdsvis den 13. august 2012 og den 15. august 2018, jf. bekendtgørelse nr.
130 af 6. februar 2014, § 1 og § 3, nr. 10, bilag 1 og 2.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker i forlængelse af ovenstående, at
det ikke kan udelukkes, at der i perioden fra 13. december 2005 til 13. august
2012 har været producenter af fotovoltaiske paneler, som har finansieret af-
faldshåndteringen af elektrisk og elektronisk udstyr, selvom de ikke var for-
pligtet hertil. Miljø- og Ligestillingsministeriet har imidlertid ikke nærmere
kunnet kvantificere sådanne eventuelle producenter, idet der ikke foreligger
data for fotovoltaiske paneler fra før 2014, hvor fotovoltaiske paneler fik sin
egen kategori, jf. bekendtgørelse nr. 130 af 6. februar 2014, § 12, stk. 6.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker desuden, at ministeriet ikke er
bekendt med, at der er blevet pålagt nogen producenter et faktisk producent-
ansvar før den 15. august 2018 for produkter omfattet af åbent anvendelses-
område.
2.1.4. Den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil medføre, at miljøbeskyttelsesloven tilvejebringer
de nødvendige bemyndigelseshjemler, der muliggør, at miljøbeskyttelseslo-
ven suppleret af elektronikaffaldsbekendtgørelsen kan bringes i overens-
stemmelse med 2024-ændringsdirektivet.
Det foreslås således, at den specifikke dato for, hvornår elektrisk og elek-
tronisk udstyr er omfattet af finansieringspligten, skal udgå af § 9 j, stk. 1,
og at der som et nyt § 9 j, stk. 2, skal indsættes en bemyndigelseshjemmel,
hvorefter miljøministeren vil kunne fastsætte regler om, fra hvilket tids-
punkt de forskellige produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr, er om-
fattet af finansieringspligten efter stk. 1. Det forudsættes, at der fastsættes
regler, som afspejler, at fotovoltaiske paneler blev omfattet af WEEE-direk-
tiverne fra den 13. august 2012, og at anvendelsesområdet blev et åbent an-
vendelsesområde fra 15. august 2018. Samtidig forudsættes det, at der fast-
sættes regler, der afspejler, at forpligtelsen efter stk. 1 forbundet med histo-
risk affald fra erhverv ikke gælder for fotovoltaiske paneler eller elektrisk
og elektronisk udstyr tilføjet under det åbne anvendelsesområde. Det be-
mærkes, at reglerne forudsættes udmøntet i elektronikaffaldsbekendtgørel-
sen.
§ 9 n, stk. 2, indeholder allerede en bemyndigelsesbestemmelse til nærmere
regulering af mærkningspligten. Det foreslås derfor, at der ikke ændres i
miljøbeskyttelseslovens § 9 n, stk. 2. Det forudsættes, at bemyndigelsen an-
vendes til at fastsætte regler, der differentierer tidspunkterne for, hvornår de
forskellige produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr, er omfattet af
mærkningspligten. Differentieringen skal afspejle, at fotovoltaiske paneler
blev omfattet af WEEE-direktiverne fra den 13. august 2012, og at anven-
delsesområdet blev et åbent anvendelsesområde fra 15. august 2018.
16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
Endelig foreslås det, at der skal indsættes en bemyndigelsesbestemmelse
som et nyt stk. 2 i § 9 l, hvorefter miljøministeren vil kunne fastsætte regler
om, at bestemte produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr, ikke er om-
fattet af forpligtelsen forbundet med historisk affald fra private husholdnin-
ger. Det forudsættes, at der fastsættes regler, som afspejler, at forpligtelsen
efter stk. 1 forbundet med historisk affald fra private husholdninger ikke
gælder for fotovoltaiske paneler eller elektrisk og elektronisk udstyr tilføjet
under det åbne anvendelsesområde fra 15. august 2018. Det bemærkes, at
regler om begrænsningen af anvendelsesområdet for bestemmelsen til be-
stemte produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr forudsættes udmøntet
i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser eller imple-
menteringskonsekvenser for hverken staten, regionerne eller kommunerne.
Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er rele-
vante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at det ikke kan udelukkes, at
der i perioden fra 13. december 2005 til 13. august 2012 har været produ-
center af fotovoltaiske paneler, som har finansieret affaldshåndteringen af
elektrisk og elektronisk udstyr, selvom de ikke var forpligtet hertil. Miljø-
og Ligestillingsministeriet har imidlertid ikke nærmere kunnet kvantificere
sådanne eventuelle producenter, idet der ikke foreligger data for fotovoltai-
ske paneler fra før 2014, hvor fotovoltaiske paneler fik sin egen kategori, jf.
bekendtgørelse nr. 130 af 6. februar 2014, § 12, stk. 6.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker desuden, at ministeriet ikke er
bekendt med, at der er blevet pålagt nogen producenter et faktisk producent-
ansvar før den 15. august 2018 for produkter omfattet af åbent anvendelses-
område.
Innovations- og iværksættertjekket vurderes ikke at være relevant for lov-
forslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
17
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Bidrag til FN’s verdensmål
Idet lovforslaget udgør en juridisk præcisering af tidspunktet for finansie-
ringspligten og mærkningspligten i forbindelse med affaldshåndtering af
elektrisk og elektronisk udstyr, og præciseringen ikke ændrer på, hvilke pro-
dukttyper der er omfattet af direktivet, eller på producenternes bidrag i for-
hold til den faktiske affaldshåndtering, medvirker lovforslaget ikke i sig selv
til opfyldelsens af FN’s verdensmål. Lovforslaget understøtter imidlertid
udvidet producentansvar på elektronikområdet og bidrager herigennem po-
sitivt til realiseringsmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion, især delmål
nr. 12.2 om effektiv anvendelse af ressourcer og delmål 12.4 om affaldsfo-
rebyggelse, idet det udvidede producentansvar på elektronikområdet styrker
mulighederne for genbrug, genindvinding og andre former for nyttiggørelse
af elektrisk og elektronisk affald, samt forbedrer miljøpræstationer hos pro-
ducenter, importører, distributører, forbrugere og de aktører, som er direkte
involveret i behandlingen af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
9. Forholdet til EU-retten
Formålet med lovforslaget er at implementere Europa-Parlamentet og Rå-
dets direktiv (EU) 2024/884 om ændring af direktiv 2012/19/EU om affald
af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE).
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. november 2024 til den 20.
december 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
3F, 92-gruppen Forum for bæredygtig udvikling, Advokatsamfundet,
Affalds- og Ressourceindustrien (ARI), APPLIA, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsrådssekretariat, Autoriserede Kølefirmaers Branchefor-
ening, Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder,
Branchefællesskab for IT, tele, elektronik og kommunikationsvirk-
somheder (ITEK), Centralorganisationen af industriansatte i Danmark
(CO - Industri), Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), CON-
CITO, DAKOFA, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Foto-
handlerforening (DFF), Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Indkøbs- og Logistikforum
(DILF), Dansk Industri, Dansk Køleforening, Dansk Maskinhandler-
forening (DM), Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Produ-
centansvar, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Regioner, Danske Revisorer – FSR, DCE – Nationalt Center
18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0019.png
UDKAST
for Miljø og Energi, Det Økologiske Råd, DTU, Elretur, ERP Den-
mark ApS, European Recycling Platform (ERP), FABA, Fagligt Fæl-
les Forbund 3F, Forbrugerrådet, Forening for Distance og Internethan-
del (FDIH), Foreningen af danske producenter og importører af tørba-
tterier (Batteriforeningen), Foreningen af Fabrikanter og Importører af
Elektriske Belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af miljø, plan og
naturmedarbejdere i det offentlige (Envina), Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører, Foreningen til Indsamling af Blyakkumulatorer i
Danmark (Returbat), Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Genvin-
dingsindustrien, Green Network, Greenpeace, Danmark, Grøn Hver-
dag, HK-Kommunal Miljøudvalg, Håndværksrådet, Ingeniørforenin-
gen i Danmark, International Transport Danmark (ITD), IT-Branchen,
KL (kommunernes landsforening), Kommunalteknisk Chefforening,
Kølebranchens Miljøordning, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Metalforeningen, Miljømærkning Danmark, Miljø- og Fødevarekla-
genævnet, NOAH, Plastindustrien, Recipo A/S, RENE, Rigsrevisio-
nen, Rådet for grøn omstilling, Teknikentreprenøren (TE), Dansk
VVS, TEKNIQ Installatørernes organisation, Varmepumpefabrikant-
foreningen, Vinduesindustrien, VVS og El-tekniske leverandørers
brancheforening (VELTEK), WWF Verdensnaturfonden og Økolo-
gisk Landsforening.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
19
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0020.png
UDKAST
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentet og Rådets direktiv (EU)
2024/884 om ændring af direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og elek-
tronisk udstyr (WEEE).
Ja
Nej
X
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
20
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at fodnoten til miljøbeskyttelseslovens titelnote ændres, så det
kommer til at fremgå, at loven implementerer Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv (EU) 2024/884 af 13. marts 2024 om ændring af direktiv
2012/19/EU om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), EU-Ti-
dende 2024, nr. L af 19. marts 2024.
Til nr. 2
Det fremgår af § 9 j, stk. 1, i miljøbeskyttelsesloven, at producenter og im-
portører pålægges en pligt til at foranstalte tilbagetagning og særskilt hånd-
tering af nyt affald af elektrisk og elektronisk udstyr samt en pligt til at
afholde de hermed forbundne omkostninger. Pligten omfatter elektrisk og
elektronisk udstyr, som er markedsført af producenten eller importøren ef-
ter den 31. december 2005 og gælder, uanset om affaldet stammer fra hus-
holdninger eller erhverv.
Det foreslås i
§ 9 j, stk. 1,
at tidspunktet »efter den 31. december 2005«
udgår.
Forslaget indeholder en ophævelse af datoen den 31. december 2005. Op-
hævelsen har den konsekvens, at tidspunktet for, hvornår elektrisk og elek-
tronisk udstyr er omfattet af forpligtelsen efter stk. 1, ikke vil være fastsat i
miljøbeskyttelsesloven. Ophævelsen skal ses i sammenhæng med indsættel-
sen af bemyndigelsesbestemmelsen i stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at miljøministeren fastsætter regler om, fra hvilket tids-
punkt de forskellige produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr er om-
fattet af stk. 1.
Det forudsættes, at der fastsættes regler i overensstemmelse med 2024-æn-
dringsdirektivets pkt. 2, litra a og b, og pkt. 3, første afsnit, der ændrer 2012-
direktivets artikel 12, stk. 1 og 3, og artikel 13, stk. 1, første afsnit. Reglerne
skal afspejle, at fotovoltaiske paneler blev omfattet af WEEE-direktiverne
fra den 13. august 2012, og at anvendelsesområdet blev et åbent anvendel-
sesområde fra 15. august 2018.
Samtidig forudsættes det, at der fastsættes regler i overensstemmelse med
2024-ændringsdirektivets pkt. 3, andet og tredje afsnit, der ændrer 2012-
direktivets artikel 13, stk. 1, andet og tredje afsnit. Reglerne skal afspejle, at
forpligtelsen efter stk. 1 forbundet med historisk affald fra erhverv ikke gæl-
der for fotovoltaiske paneler eller elektrisk og elektronisk udstyr tilføjet
Side 21/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
under det åbne anvendelsesområde fra august 2018. Det bemærkes, at reg-
lerne forudsættes udmøntet i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
Den forudsatte udmøntning vil have den konsekvens, at tidspunktet for,
hvornår produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr er omfattet af for-
pligtelsen efter § 9 j, stk. 1, vil blive differentieret og dermed afspejle, at
anvendelsesområdet for 2003-direktivet er blevet udvidet, og at fotovoltai-
ske paneler blev omfattet af 2012-direktivet fra den 13. august 2012, og at
anvendelsesområdet i 2012-direktivet blev et åbent anvendelsesområde fra
15. august 2018.
Den forudsatte udmøntning vil samtidig have den konsekvens, at fotovoltai-
ske paneler, som er tilføjet til anvendelsesområdet fra den 13. august 2012,
og elektrisk og elektronisk udstyr, som er tilføjet til anvendelsesområdet un-
der det åbne anvendelsesområde fra 15. august 2018, vil være undtaget fra
forpligtelsen efter stk. 1 forbundet med historisk affald fra erhverv.
Som en konsekvens af lovændringen vil stk. 2-5 blive til stk. 3-6.
Til nr. 3
Det fremgår af § 9 l, stk. 1, at for
elektrisk og elektronisk affald fra hus-
holdninger, som leveres til affaldshåndtering den 1. januar 2006 eller se-
nere, og som er markedsført inden denne dato, skal producenter og impor-
tører forholdsmæssigt i forhold til deres markedsandel for egen regning
foranstalte tilbagetagning samt særskilt håndtering.
Ifølge det foreslåede
stk. 2
i § 9 l, kan ministeren fastsætte nærmere regler
om, at bestemte produkttyper af elektrisk og elektronisk udstyr, ikke er om-
fattet af forpligtelsen i stk. 1.
Det forudsættes, at der fastsættes regler i overensstemmelse med 2024-æn-
dringsdirektivets pkt. 2, litra c, der ændrer 2012-direktivets artikel 12 stk. 4.
Reglerne skal afspejle, at forpligtelsen efter stk. 1 forbundet med historisk
affald fra private husholdninger ikke gælder for fotovoltaiske paneler eller
elektrisk og elektronisk udstyr tilføjet under det åbne anvendelsesområde
fra 15. august 2018
. Det bemærkes, at reglerne forudsættes udmøntet i
elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
Den forudsatte udmøntning vil have den konsekvens, at fotovoltaiske pane-
ler, som er tilføjet til anvendelsesområdet fra den 13. august 2012, og elek-
trisk og elektronisk udstyr, som er tilføjet til anvendelsesområdet under det
åbne anvendelsesområde fra 15. august 2018, vil være undtaget fra forplig-
telsen efter stk. 1 forbundet med historisk affald fra private husholdninger.
Som en konsekvens af ændringen vil stk. 2-4 blive til stk. 3-5.
Side 22/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
Til nr. 4-8
Det foreslås, at der henvises til § 9 j, stk. 1 og 2, i stedet for § 9 j, stk. 1, i
§
9 z, stk. 1, § 9 ø, stk. 1, nr. 2, § 9 å, stk. 1,
samt at der henvises til § 9 j, stk.
6, i stedet for § 9 j, stk. 5, i
§ 9 ø, stk. 1, nr. 1,
og
§ 110, stk. 1, nr. 1.
Det foreslås, at der henvises til § 9 l, stk. 1 og 2, i stedet for § 9 l, stk. 1, i
§
9 n, stk. 4,
og
§ 9 å, stk. 1 og 2,
samt at der henvises til § 9 l, stk. 4 og 5, i
stedet for § 9 l, stk. 3 og 4, i
§ 9 n, stk. 4.
Ændringerne har den konsekvens, at henvisningerne også kommer til at om-
fatte den nye myndighedsbestemmelse og bestemmelserne tilpasses ny
nummerering.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025. Lovændringerne vil
ikke gælde for Færøerne og Grønland, da miljøbeskyttelsesloven ikke gæl-
der for Færøerne og Grønland.
Side 23/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1093 af 11. ok-
tober 2024, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres
»og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/904/EU« til
»og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/904/EU«, og
efter »EU-Tidende 2019, nr. L 155,
side 1« indsættes »og Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv (EU)
2024/884 af 13. marts 2024 om æn-
dring af direktiv 2012/19/EU om
affald af elektrisk og elektronisk
udstyr (WEEE), EU-Tidende 2024,
nr. L af 19. marts 2024.«
Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af
Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU
af 13. december 2011
om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L
26, side 1, dele af Rådets direktiv
91/676/EØF af 12. december 1991
om beskyttelse af vand mod foru-
rening forårsaget af nitrater, der
stammer fra landbruget, EF-Ti-
dende 1991, nr. L 375, side 1, som
ændret senest ved Rådets direktiv
2006/105/EF af 20. november
2006, EU-Tidende 2006, nr. L 363,
side 368, dele af
Rådets direktiv
92/43/EØF
af 21. maj 1992 om be-
varing af naturtyper samt vilde dyr
og planter (habitatdirektivet), EF-
Tidende 1992, nr. L 206, side 7,
som ændret senest ved Rådets di-
rektiv 2006/105/EF af 20. novem-
ber 2006 om tilpasning af
direktiv
73/239/EØF,
74/557/EØF og
2002/83/EF vedrørende miljø på
grund af Bulgariens og Rumæni-
ens tiltrædelse, EU-Tidende 2006,
nr. L 363, side 368, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
94/62/EF af 20. december 1994 om
emballage og emballageaffald, EF-
Tidende 1994, nr. L 365, side 10,
som ændret senest ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
Side 24/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0025.png
UDKAST
2018/852/EU af 30. maj 2018 om
ændring af direktiv 94/62/EF om
emballage og emballageaffald,
EU-Tidende 2018, nr. L 150, side
141, dele af Rådets direktiv
1999/31/EF af 26. april 1999 om
deponering af affald, EF-Tidende
1999, nr. L 182, side 1, som ændret
senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr.
1137/2008 af 22. oktober 2008 om
tilpasning til Rådets afgørelse
1999/468/EF af visse retsakter, der
er omfattet af proceduren i trakta-
tens artikel 251, for så vidt angår
forskriftsproceduren med kontrol,
EU-Tidende 2008, nr. L 311, side
1, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/53/EF af 18.
september 2000 om udrangerede
køretøjer, EF-Tidende 2000, nr. L
269, side 34, som ændret senest
ved Kommissionens direktiv
2011/37/EU af 30. marts 2011 om
ændring af bilag II til Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv
2000/53/EF om udrangerede køre-
tøjer, EU-Tidende 2011, nr. L 85,
side 3, dele af
Europa-Parlamen-
tets
og
Rådets
direktiv
2000/60/EF
af 23. oktober 2000
om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foran-
staltninger
(vandrammedirekti-
vet),
EF-Tidende 2000, nr. L 327,
side 1, som ændret senest ved Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2008/105/EF af 16. decem-
ber 2008 om miljøkvalitetskrav in-
den for vandpolitikken, om æn-
dring og senere ophævelse af Rå-
dets
direktiv
82/176/EØF,
83/513/EØF,
84/156/EØF,
84/491/EØF og 86/280/EØF og
om ændring af
Europa-Parlamen-
tets
og
Rådets
direktiv
Side 25/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0026.png
UDKAST
2000/60/EF,
dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv
2002/96/EF af 27. januar 2003 om
affald af elektrisk og elektronisk
udstyr (WEEE), EU-Tidende
2003, nr. L 37, side 24, som ændret
senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/112/EF af 16.
december 2008 om ændring af Rå-
dets
direktiv
76/768/EØF,
88/378/EØF, 1999/13/EF og direk-
tiv 2000/53/EF, 2002/96/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2004/42/EF med henblik på
at tilpasse disse til forordning (EF)
nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stof-
fer og blandinger, EU-Tidende
2008, nr. L 345, side 68, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2003/108/EF af 8. december
2003 om ændring af direktiv
2002/96/EF om affald af elektrisk
og elektronisk udstyr (WEEE),
EU-Tidende 2003, nr. L 345, side
106¸ dele af
Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2004/35/EF
af
21. april 2004 om miljøansvar for
så vidt angår forebyggelse og af-
hjælpning af miljøskader, EU-Ti-
dende 2004, nr. L 143, side 56,
som ændret senest ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2009/31/EF af 23. april 2009 om
geologisk lagring af kuldioxid og
om ændring af Rådets direktiv
85/337/EØF,
Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2000/60/EF,
2001/80/EF,
2004/35/EF,
2006/12/EF, 2008/1/EF og forord-
ning (EF) nr. 1013/2006, EU-Ti-
dende 2009, nr. L 140, side 114,
dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/21/EF af 15.
marts 2006 om håndtering af affald
fra udvindingsindustrien og om
Side 26/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0027.png
UDKAST
ændring af
direktiv 2004/35/EF,
EU-Tidende 2006, nr. L 102, side
15, som ændret ved Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF)
nr. 596/2009 af 18. juni 2009 om
tilpasning til Rådets afgørelse
1999/468/EF af visse retsakter, der
er omfattet af proceduren i trakta-
tens artikel 251, for så vidt angår
forskriftsproceduren med kontrol,
EU-Tidende 2009, nr. L 188, side
14, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/66/EF af 6.
september 2006 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batte-
rier og akkumulatorer samt om op-
hævelse af direktiv 91/157/EØF,
EU-Tidende 2006, nr. L 266, side
1, som ændret senest ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2008/103/EF af 19. november
2008 om ændring af direktiv
2006/66/EF om batterier og akku-
mulatorer og udtjente batterier og
akkumulatorer, for så vidt angår
markedsføring af batterier og ak-
kumulatorer, EU-Tidende 2008,
nr. L 327, side 7, dele af
Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2008/98/EF
af 19. november 2008
om affald og om ophævelse af
visse direktiver, EU-Tidende
2008, nr. L 312, side 3, som ændret
senest ved
Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2018/851/EU
af
30. maj 2018 om ændring af
direk-
tiv 2008/98/EF
om affald, EU-Ti-
dende 2018, nr. L 150, side 109,
dele af
Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/123/EF
af
12. december 2006 om tjeneste-
ydelser i det indre marked, EU-Ti-
dende 2006, nr. L 376, side 36,
dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/128/EF af 21.
oktober 2009 om en ramme for
Side 27/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0028.png
UDKAST
Fællesskabets indsats for en bære-
dygtig anvendelse af pesticider,
EU-Tidende 2009, nr. L 309, side
71, dele af
Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/147/EF
af
30. november 2009 om beskyttelse
af vilde fugle, EU-Tidende 2010,
nr. L 20, side 7, dele af
Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2010/75/EU
af 24. november 2010
om industrielle emissioner, EU-Ti-
dende 2010, nr. L 334, side 17,
dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/18/EU af 4.
juli 2012 om kontrol med risikoen
for større uheld med farlige stoffer
og om ændring og efterfølgende
ophævelse af Rådets direktiv
96/82/EF, EU-Tidende 2012, nr. L
197, side 1, dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv
2012/19/EU af 4. juli 2012 om af-
fald af elektrisk og elektronisk ud-
styr (WEEE), EU-Tidende 2012,
nr. L 197, side 38, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2015/2193/EU af 25. november
2015 om begrænsning af visse luft-
forurenende emissioner fra mel-
lemstore fyringsanlæg, EU-Ti-
dende 2015, nr. L 313, side 1, og
dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/904/EU af 5.
juni 2019 om reduktion af visse
plastprodukters miljøpåvirkning,
EU-Tidende 2019, nr. L 155, side
1.
§ 9 j.
Producenter og importører skal for
egen regning foranstalte tilbagetag-
ning samt særskilt håndtering af af-
fald af elektrisk og elektronisk ud-
styr, som er markedsført af produ-
centen eller importøren efter den
31. december 2005, medmindre der
er fastsat andre regler i medfør af §
3.
I
§ 9 j, stk. 1,
udgår »efter den 31.
december 2005« og efter stk. 1 ind-
sættes som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ministeren fastsætter regler
om, fra hvilket tidspunkt de forskel-
lige produkttyper, som udgør elek-
trisk og elektronisk udstyr, er om-
fattet af st. 1.«
Side 28/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0029.png
UDKAST
44 og § 45, stk. 2. Denne forplig- Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
telse kan også opfyldes gennem til-
bagetagning samt genanvendelse
eller særlig håndtering af samme
mængde af tilsvarende udstyr mar-
kedsført i Danmark af andre produ-
center eller importører.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter
nærmere regler om producenters og
importørers pligt til at sikre særskilt
håndtering, herunder pligt til at
sikre opfyldelse af nærmere fast-
satte mål for håndtering, af affald af
elektrisk og elektronisk udstyr.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter
regler om, hvorledes markedsførte
mængder, jf. stk. 1, opgøres, og om
procedurer for tilbagebetaling til
producenterne og importørerne, når
elektrisk og elektronisk udstyr til
brug for husholdninger overføres
for at blive markedsført uden for
Danmark.
Stk. 4.
Miljøministeren kan fast-
sætte regler om en tildelingsord-
ning for affald af elektrisk og elek-
tronisk udstyr fra husholdninger
omfattet af stk. 1 og § 9 l, stk. 1,
herunder om den geografiske forde-
ling mellem producenter og impor-
tører, tidsfrister for afhentning og
udveksling af beholdere i forbin-
delse med afhentningen af det til-
delte affald m.v.
Stk. 5.
Danske eksportører, der sæl-
ger elektrisk eller elektronisk ud-
styr i andre EU-medlemsstater ved
hjælp af fjernsalg, skal udnævne en
repræsentant i den pågældende
medlemsstat med ansvar for over-
holdelse af eksportørens forpligti-
gelser i henhold til den pågældende
medlemsstats regler om gennemfø-
relsen af direktiv om affald af
Side 29/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0030.png
UDKAST
elektrisk og elektronisk udstyr
(WEEE). Udnævnelsen af repræ-
sentanten skal ske ved skriftlig
fuldmagt.
§ 9 l.
For elektrisk og elektronisk affald
fra husholdninger, som leveres til
affaldshåndtering den 1. januar
2006 eller senere, og som er mar-
kedsført inden denne dato, skal
producenter og importører for-
holdsmæssigt i forhold til deres
markedsandel for egen regning
foranstalte tilbagetagning samt
særskilt håndtering, medmindre
der er fastsat andre regler i medfør
af § 44 og § 45, stk. 2.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter
regler om, hvorledes markedsan-
delen fastsættes, herunder hvor-
dan markedsandelen beregnes på
grundlag af de mængder, der er
registreret i producentregisteret
nævnt i § 9 æ.
Stk. 3.
Miljøministeren kan fast-
sætte regler om, at producenter og
importører skal redegøre for,
hvorledes de har opfyldt deres
forpligtelse efter stk. 1, samt reg-
ler om, at redegørelsen skal ske
over for ministeren, den, ministe-
ren bemyndiger hertil eller det i §
9 æ nævnte producentregister.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte
regler om, at ministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil, i
særlige tilfælde kan dispensere fra
pligten til for egen regning at for-
anstalte tilbagetagning samt sær-
skilt håndtering af affald af elek-
triske og elektroniske produkter.
§9n
4.
I §
9 n, stk. 4,
ændres »§ 9 l, stk.
1« til: »§ 9 l, stk. 1 og 2«, samt
4.
I
§ 9 l, stk. 1,
indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ministeren fastsætter nær-
mere regler om, at bestemte pro-
dukttyper, som udgør elektrisk og
elektronisk udstyr, ikke er omfattet
af stk. 1.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Side 30/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0031.png
UDKAST
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte
regler om producenters og impor-
tørers pligt til at tilvejebringe og
give oplysninger og dokumenta-
tion af enhver art om etablerede til-
bagetagningsordninger til brug for
kontrollen med overholdelse af
reglerne i § 9 j, § 9 l, stk. 1, samt
regler fastsat i medfør af stk. 1-3, §
9 k, § 9 l, stk. 3 og 4, § 9 æ og § 9
å, stk. 2 og 3.
§ 9 z.
Forpligtelserne efter § 9 h, stk. 1, §
9 j, stk. 1, § 9 p, stk. 1, § 9 q, stk.
1, § 9 s, stk. 1, § 9 t, stk. 1, § 9 u,
stk. 1, § 9 v, stk. 1, § 9 w, stk. 1, og
§ 9 x, stk. 2, kan opfyldes gennem
deltagelse i en kollektiv ordning.
§9ø
Miljøministeren kan til en privat
organisation, jf. stk. 2, henlægge
kompetencen til at
1) administrere tildelingsordnin-
ger efter § 9 h, stk. 5, § 9 j, stk. 5,
§ 9 p, stk. 5, § 9 r, stk. 1, § 9 s,
stk. 5, § 9 u, stk. 7, og § 9 w, stk.
4,
2) vurdere, om forpligtelsen efter
§ 9 h, stk. 1, § 9 j, stk. 1, § 9 l, § 9
p, stk. 1, stk. 1, § 9 q, stk. 1, § 9 s,
stk. 1, § 9 t, stk. 1, § 9 u, stk. 1, §
9 v, stk. 1, § 9 w, stk. 1, og § 9 x,
stk. 2, er opfyldt, herunder give en
producent eller importør af fiske-
redskaber, der indeholder plast, af
elektrisk og elektronisk udstyr,
emballageaffald, af emballerede
produkter, af person- og varebiler,
af drikkevarebeholdere og drikke-
bægre af engangsplast og af batte-
rier og akkumulatorer, der ikke
har tilbagetaget det tildelte affald i
form af udtjente fiskeredskaber,
der indeholder plast, elektrisk el-
ler elektronisk udstyr, udtjente
person- og varebiler,
ændres »§ 9 l, stk. 3 og 4« til: »§ 9
l, stk. 4 og 5«.
5.
I
§ 9 z, stk. 1,
ændres »§ 9 j, stk.
1« til »§ 9 j, stk. 1 og 2«.
6.
I
§ 9 ø, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 9
j, stk. 5« til: »§ 9 j, stk. 6«, og i
§ 9
ø, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 9 j, stk.
1« til: »§ 9 j, stk. 1 og 2«.
Side 31/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
2934919_0032.png
UDKAST
drikkevarebeholdere og drikke-
bægre af engangsplast, udtjente
bærbare batterier eller akkumula-
torer eller udtjente bilbatterier el-
ler -akkumulatorer, pligt til at af-
hente affaldet fra en anden produ-
cent eller importørs modtageplads
eller virksomhed el.lign.,
§ 9 å.
Miljøministeren kan meddele på-
bud med henblik på opfyldelse af
forpligtelser i henhold til § 9 h,
stk. 1, § 9 j, stk. 1, § 9 l, stk. 1, §
9 p, stk. 1, § 9 q, stk. 1, § 9 s, stk.
1, § 9 t, stk. 1, § 9 u, stk. 1, § 9 v,
stk. 1, § 9 w, stk. 1, og § 9 x, stk.
2.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter
regler om, at producenter og im-
portører forpligtes til at føre egen-
kontrol af finansieringen og kvali-
tetssikring af forpligtelserne i hen-
hold til § 9 h, stk. 1 og 9-11, § 9 j,
stk. 1, § 9 l, stk. 1, § 9 n, stk. 1-4,
§ 9 p, stk. 1 og 9-12, § 9 q, stk. 1,
3 og 4, § 9 r, stk. 2, 4 og 5, § 9 s,
stk. 1 og 9-11, § 9 t, stk. 1 og 6-8,
§ 9 u, stk. 1 og 2, § 9 v, stk. 1, § 9
w, stk. 1, § 9 x, stk. 1, 2, 5 og 6,
og § 9 æ, stk. 1, og kravene i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets for-
ordning nr. 1013/2006/EF af 14.
juni 2006 om overførsel af affald
med senere ændringer.
§ 110
Medmindre højere straf er for-
skyldt efter den øvrige lovgiv-
ning, straffes med bøde den, der
1) overtræder § 9 j, stk. 5, § 15 b,
stk. 1, 2 eller 3, § 17 a, stk. 1, §
19, stk. 1 eller 2 § 20, § 21 b, § 21
c, stk. 1-3, § 22, § 23, § 27, stk. 1
eller 2, § 28, stk. 4, § 43, § 45,
stk. 3, § 50, stk. 1, § 50 a, stk. 1
eller 2, § 51 a, stk. 1-3, § 72 a el-
ler § 89 c,
7.
I
§ 9 å, stk. 1
og
2,
ændres »§ 9 j,
stk. 1« til: »§ 9 j, stk. 1 og 2«, samt
ændres »§ 9 l, stk. 1« til: »§ 9 l, stk.
1 og 2«.
10.
I
§ 110, stk. 1, nr. 1,
ændres »§
9 j, stk. 5« til »§ 9 j, stk. 6«.
Side 32/33
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Lovudkast: forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse vedr. udvidet producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), fra miljøministeren
UDKAST
Side 33/33