Ligestillingsudvalget 2024-25
LIU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2984531_0001.png
REDEGØRELSE/
PERSPEKTIV- OG
HANDLINGSPLAN
FOR LIGESTILLING
2025
Februar 2025
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0002.png
Februar 2025
ISBN-nummer: 978-87-91824-06-7
Design og medieproduktion: Kailow A/S,
CSR-, miljø- og arbejdsmiljøcertificeret.
Fotos:
iStock.
Publikationen kan hentes på
www.mim.dk
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0003.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
3
INDHOLD
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Baggrund og vision for ligestillingsindsatsen
i Danmark
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lige muligheder i uddannelse, arbejde
og familieliv
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rettigheder og frihed i eget liv
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tryghed, trivsel og lige muligheder for
LGBT+ personer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
6
7
13
19
23
Ligestilling og rettigheder globalt
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Status for initiativer fra
Perspektiv- og handlingsplan 2024
. . . . . . . . . . . . . . . .
25
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0004.png
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0005.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
5
Forord
Ligestilling handler om retfærdighed og lige muligheder, om
at gøre en konkret forskel i kvinders og mænds hverdag og
liv. Om hvordan vores børn og unge skal mødes og vokse op,
og om det samfund og den verden vi ønsker.
Globalt er ligestilling under pres. I år styrker vi abortlov-
givningen og kvinders ret til at bestemme over egen krop
og eget liv i Danmark. I andre lande rulles kvinders ret-
tigheder tilbage. Fremskridt veksles til tilbagegang. Det
samme gælder for LGBT+ personers rettigheder. Det sætter
regeringen blandt andet fokus på under EU-formandskabet
i 2025. Vi skal stå fast på, at vi vil et retfærdigt, lige og sam-
menhængende samfund, hvor man kan stole på, at man har
rettigheder.
Også i Danmark kan ligestilling dele vandene. Nogle mener,
det er gået for vidt, andre at det går alt for langsomt. Vi skal
kunne debattere ligestilling, men vi skal også passe på, at vi
ikke puster til en polarisering og gør ligestilling til en kamp-
plads – hverken politisk eller mellem kvinder og mænd.
For vi har en fælles interesse i at gøre op med uretfærdighed
og de strukturer, normer og kulturer, som kan begrænse
kvinder og mænd, drenge og piger. Og vi har en fælles inte-
resse i, at der er plads til alle. Plads til at elske den man gør,
og være den man er - uden at møde diskrimination.
Vi er kommet langt. Men der er fortsat meget at arbejde for.
Det gælder både for kvinder og mænd. Det gælder i arbejds-
livet, i uddannelse og i familielivet.
Der er stadig alt for mange, der er udsat for partnervold,
kvinder er særligt udsatte. Vi skal have brudt voldscirklen.
Det kræver, at vi sætter tidligere ind, er bedre til at fore-
bygge, og at vi sender et klart signal om, at vold er uaccep-
tabelt. Det skylder vi de kvinder og mænd, der udsættes
for partnervold. Og det skylder vi ikke mindst de børn, der
vokser op med vold i hjemmet.
Vi skal heller ikke acceptere, at negativ social kontrol
begrænser særligt muslimske piger og kvinder i at leve frit,
selv at vælge deres venner, hvem de vil giftes med, eller om
de vil skilles. Vi skal stå fast på, at alle kvinder i Danmark har
ret til selv at bestemme over deres eget liv. Og vi skal hjælpe
dem, der tager kampen.
Vi har gennem flere år haft fokus på, at sexisme og uønsket
seksuel opmærksomhed er et problem. Det skal vi fortsætte
med, og vi skal have alle med. Vi har et fælles ansvar for at
sige fra og ”ødelægge den gode stemning”. For en lummer
bemærkning eller uønsket tilnærmelse er ikke bare for sjov.
Det kan have konsekvenser for den enkeltes trivsel og tryg-
hed, og især unge er udsatte. Vi skal gøre mere for, at de kan
færdes trygt og frit - på uddannelsen, i jobbet, i fritiden og i
nattelivet.
Der er mange ting at tage fat på, og der er behov for en ved-
varende indsats. Fremskridt kommer ikke af sig selv. Men
tilbageskridt kan hurtigt blive en realitet, det ser vi ude i
verden.
Ligestillingskampen er ikke ovre, vi skal fremad, og vi skal
have alle med.
God læselyst.
Magnus Heunicke
Minister for Ligestilling
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0006.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
6
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Ligestilling er en grundsten i et demokratisk samfund og en
grundlæggende værdi. Og det er en vigtig forudsætning for,
at alle kan udfolde sig frit og indgå ligeværdigt i fællesska-
bet. Det gælder både nationalt og globalt. Derfor er lige-
stilling også et af FN’s centrale verdensmål for bæredygtig
udvikling, der samtidig fremhæves som en drivkraft til at
opnå fremskridt på tværs af verdensmålene.
Danmark er nået langt, men der er stadig udfordringer.
Strukturer, kultur og indgroede normer og forventninger til
køn skaber fortsat barrierer for både kvinder og mænds reelt
lige muligheder. Og LGBT+ personer oplever fortsat mere
diskrimination, vold og mistrivsel end den øvrige befolkning.
Udfordringerne ændrer sig ikke markant fra år til år. Og
fremskridt kommer ikke af sig selv. Det kræver en langsigtet
indsats. Og det kræver, at der sættes bredt ind på mange
forskellige områder, og at mange forskellige aktører bidrager
og skubber til udviklingen.
Perspektiv- og handlingsplanen danner rammen for regerin-
gens ligestillingsindsats og de planlagte initiativer det kom-
mende år. Initiativerne går på tværs af ministerområder og er
typisk finansieret inden for ministeriernes egen ramme, via
finanslovsaftalen eller aftalen om udmøntningen af reserven
til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
området (SSA-reserven).
Initiativerne understøtter regeringens overordnede vision:
Regeringen ønsker et samfund, hvor alle uanset køn har reelt lige muligheder for at udfolde sit potentiale og deltage i vores samfund,
og hvor der er plads til at være den, man er, uden at blive mødt med fordomme eller diskrimination.
Der arbejdes inden for fire overordnede indsatsområder og en række tilhørende målsætninger for at opfylde visionen.
Lige muligheder i
uddannelse, arbejde
og familieliv
• Fremme lige muligheder på arbejdsmarkedet og i familielivet
• Fremme af ligestilling i uddannelsesvalg
• Fremme offentlige myndigheders arbejde med ligestilling
Rettigheder og frihed
i eget liv
• Bekæmpe kønsbaseret vold, krænkelser og menneskehandel
• Fremme ligestilling og bekæmpe negativ social kontrol blandt etniske minoriteter
• Fremme unges tryghed og trivsel
Tryghed, trivsel og
lige muligheder for
LGBT+ personer
• Styrke LGBT+ rettigheder nationalt og globalt
• Øge trivsel og lige muligheder
Ligestilling og
rettigheder globalt
• Fremme af kvinder og pigers rettigheder og muligheder globalt
• Stærkt dansk engagement i det internationale ligestillingsarbejde
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0007.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
7
Lige muligheder i uddannelse,
arbejde og familieliv
I Danmark skal alle have reelt lige muligheder og frihed til at udfolde sig, uanset køn.
Det gælder både i uddannelse, på arbejdsmarkedet og i familielivet. Snævre kønsroller
kan begrænse den enkeltes muligheder og gøre det svært at vælge utraditionelle veje.
Med en stigende efterspørgsel efter arbejdskraft og innovation er der behov for alle
kompetencer og talenter for at skabe vækst og velstand i samfundet.
Fremme lige muligheder på arbejdsmarkedet og i
familielivet
Danmark er blandt de lande i verden, hvor flest kvinder
arbejder. Det bidrager til en stærk økonomi og konkurren-
ceevne. Men kvinder og mænd arbejder fortsat typisk inden
for forskellige fag og brancher. Ligesom kvinder fortsat er
underrepræsenterede i topledelse og bestyrelser og oftere
arbejder på deltid.
Det kønsopdelte arbejdsmarked kan både have konsekven-
ser for den enkelte og for de virksomheder, der efterspør-
ger kvalificeret arbejdskraft. Samtidig bidrager det til de
forskelle, der fortsat er mellem kvinder og mænds løn og
pensionsformuer. Ligesom forskellen i løn og pension vokser
yderligere, når kvinder får børn.
Selvom fædre tager markant mere orlov efter den øremær-
kede orlov blev indført, så tager kvinder stadig størstedelen
af både orloven og børns sygedage. Og de bruger mere tid
på arbejde i hjemmet. Det kan være en barriere for kvinders
deltagelse på arbejdsmarkedet, men kan også have betyd-
ning for mænds muligheder for at tage del i forældreskabet
og få en stærk tilknytning til deres barn.
Der er behov for fortsat at arbejde for at fremme reelt lige
muligheder for, at alle kan bidrage og udfolde sig, både i fami-
lielivet og på arbejdsmarkedet og for at fremme ligeløn.
Fakta
• Kvinder udgjorde 18,6 pct. af de generalforsamlings-
valgte bestyrelsesmedlemmer i danske virksomheder
i 2024. 48,7 pct. af virksomhederne havde ikke en
eneste kvinde i bestyrelsen.
• I 2023 havde 30,6 af de offentlige institutioner og
virksomheders bestyrelser mv. en underrepræsentation
af kvinder i bestyrelserne. Tallet for mænd er 13,5 pct.
• I 2023 var den gennemsnitlige lønforskel mellem mænd
og kvinder på 12,3 pct. I 2022 var den 12,1 pct.
• Mænds pensionsformuer var i 2023 i gennemsnit
25 pct. større end kvinders. I 2014 var det 30 pct.
• Kvinder mellem 40-59 år uden børn har 7 pct. lavere
pension end mænd uden børn, mens mødre med to
børn har 23 pct. lavere pension end fædre og for mødre
med fire eller flere børn er det 38 pct lavere end fædre.
• Fars/medmors orlov er steget fra 6,2 til 9,3 uger efter
øremærkning af orlov.
• I 2022 tog mor 1,6 gange flere af barnets sygedage end
far. I 2013 var det 1,8 gange flere.
Kilder:
Dansk Industri (2024)
Kønsdiversitet i bestyrelseslokalet
2024,
Miljø- og Ligestillingsministeriet (2024)
Ligestilling i ledelse –
Kønssammensætningen i bestyrelser og ledelse i den offentlige for-
valtning. Nøgletal 2023,
Danmarks Statistik (2024)
Statistikbanken:
LIGELI1,
Danmarks Statistik (2024)
NYT: Stigende pensionsformuer
i 2023,
ROCKWOOL Fonden Forskning (2024)
Jo flere børn, des
større ulighed mellem fars og mors pension,
ATP (2024)
Nye tal om
øremærket barsel,
DA (2024)
Far tager flere af barnets første syge-
dage end tidligere.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0008.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
8
Fremme af ligestilling i uddannelsesvalg
Det danske uddannelsessystem er stærkt kønsopdelt. Det
starter tidligt. Allerede i fjerde klasse angiver flere piger end
drenge, at de ikke kan lide at lære matematik, og de giver
udtryk for lav faglig selvtillid. Samtidig trives pigerne dårli-
gere i skolen og er i højere grad bange for at blive gjort til grin
end drengene.
Omvendt får drengene generelt lavere karakterer end
pigerne både i folkeskolen og på mange ungdomsuddan-
nelser Og det faglige gab vokser. Der er også stadig flere
piger, der vælger en gymnasial uddannelse, og flere drenge
end piger, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter
folkeskolen.
Unge vælger også fortsat meget kønstraditionelt, når de
skal vælge uddannelsesretning. Samtidig kan det at vælge
kønsutraditionelt have betydning for trivsel og frafald.
Mænd på en kvindedomineret videregående uddannelse
overvejer fx langt oftere at stoppe, mens kvinder på en
mandsdomineret videregående uddannelse har større risiko
for mistrivsel og oftere er ensomme.
Kønsopdelingen på uddannelserne kan have konsekvenser
både for den enkeltes muligheder for at udfolde sig og vælge
uddannelse. Men det bidrager også til et mindre fleksibelt
arbejdsmarked.
Der er behov for fortsat at arbejde for, at både drenge og
piger trives i skole- og uddannelsessystemet og ikke bliver
begrænset i at opdage og forfølge sit talent og potentiale.
Fakta
• 42 pct. af piger i 4. klasse angiver, at de ikke kan lide
at lære matematik. Det samme gælder for 37 pct. af
drengene.
• 39 pct. af piger i 4. klasse giver udtryk for lav faglig
selvtillid, mens det gælder for 26 pct. af drengene.
• I dansk var pigernes karaktergennemsnit ca. 1,5 karakter
højere end drengenes i grundskolen i 2022/2023. I
2006/2007 var det ca. 1 karakter.
• 81,9 pct. af de piger, der i 2024 søgte en ungdoms-
uddannelse direkte efter 9. og 10. klasse, søgte en gym-
nasial uddannelse, mens det gjaldt 64,3 pct. af drenge.
• 28,2 pct. af de drenge, der i 2024 søgte en ungdoms-
uddannelse direkte efter 9. og 10. klasse, søgte en
erhvervsuddannelse, mens det gjaldt 11,1 pct. af pigerne.
• 39 pct. af de studerende på en videregående uddan-
nelse går på en uddannelse, hvor det ene køn udgør
over 75 pct. af de studerende.
• 1 pct. af alle studerende er kvinder på en mandsdomi-
neret uddannelse, mens 4 pct. er mænd på en kvinde-
domineret uddannelse.
• 12 pct. af mænd og 6 pct. af kvinder på en kvinde-
domineret videregående uddannelse overvejer at
stoppe efter et halvt år.
• 12 pct. af kvinder og 7 pct. af mænd på en mands-
domineret videregående uddannelse er i stor risiko for
mistrivsel.
Kilder:
Kjeldsen et al. (2024)
Matematik og natur/teknologi i
4. klasse,
Børne- og Undervisningsministeriet (2024)
Notat: Udvik-
ling i forskelle mellem drenge og pigers uddannelse i grundskolen og på
ungdomsuddannelser,
Børne- og Undervisningsministeriet (2024)
Uddannelsesstatistik.dk,
EVA (2024)
Kønsminoriteters oplevelse af
det første år på videregående uddannelser.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0009.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
9
Fremme offentlige myndigheders arbejde med ligestilling
Offentlige myndigheder er ofte i kontakt med danskerne
og spiller en central rolle i velfærdssamfundet. Derfor er
det vigtigt, at myndighederne bidrager til at fremme lige-
stilling og understøtter, at kvinder og mænd har reelt lige
muligheder.
For kvinder og mænd kan have forskellige behov og adfærd.
Mænd går fx mindre til lægen, de lever i kortere tid, mange
er ensomme, og de ender oftere i misbrug og hjemløshed.
Omvendt fejldiagnosticeres kvinder oftere, de oplever flere
bivirkninger af medicin, og relativt få forskningsmidler går til
forskning i kvindesygdomme.
Kvinder er også ofte mindre synlige fx i statuer og buster i
det offentlige rum, i værker på museer og i musik. Det bety-
der noget, at der er kvindelige rollemodeller at spejle sig i.
Det offentlige beskæftiger omkring en tredjedel af de
danske lønmodtagere. Langt størstedelen er kvinder, og
beskæftigelsen er stærkt kønsopdelt. Social beskyttelse,
sundhedsvæsen og undervisning udgør mere end tre fjer-
dedele af den offentlige beskæftigelse. Her er kvinder over-
repræsenteret, mens mænd er overrepræsenterede inden
for fx politi og forsvar. Der er også fortsat flest mænd i den
øverste ledelse, selvom kvinder udgør størstedelen af de
ansatte i den offentlige sektor.
Der er behov for, at offentlige myndigheder fortsat har fokus
på at arbejde målrettet med at fremme ligestilling bredt i
samfundet både i de borgerrettede ydelser og tilbud og på
personaleområdet.
Fakta
• I 2023 havde 26,8 pct. af 20-49-årige mænd og 9,5 pct.
af kvinderne ikke kontakt til en praktiserende læge.
• 21 pct. af mænd har sjældent eller aldrig nogen at tale
fortroligt med. Blandt 35-39-årige mænd er det 27 pct.
• 2,8 pct. af mænd i alderen 18-64 år har et alkoholmis-
brug. For kvinder er tallet 1,3 pct.
• 84 pct. af hjemløse gadesovere er mænd.
• Kvinder tilbringer i gennemsnit 9 år af deres liv i dårlig
helbred, hvilket er 25 pct. mere end mænd.
• I 2023 udgjorde kvinder 9,8 pct. af alle uniformerede
ansatte i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Kilder:
Danmarks Statistik (2024)
Nyt: Kommunale forskelle i
lægebesøg,
Forum for Mænds Sundhed (2023)
Mange unge mænd
er uden nære relationer,
Benjaminsen & Enemark (2023), Benjamin-
sen (2024), McKinsey Health Institute (2024)
Closing the women’s
health gap,
Forsvarsministeriet (2024)
Antal og fordeling af unifor-
merede kvinder på Forsvarsministeriets område.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0010.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
10
I NI TIATIVER
Implementering af løngennemsigtighedsdirektivet
EU’s direktiv om løngennemsigtighed blev vedtaget i 2023
og skal være implementeret i dansk ret senest 7. juni 2026.
Direktivet fastsætter blandt andet, at arbejdsgivere skal
oplyse om lønniveauer, og at store virksomheder skal offent-
liggøre visse overordnede oplysninger om lønforskellen
mellem kvindelige og mandlige arbejdstagere samt regler
om håndhævelse af ligeløn. Implementeringen af direktivet
gennemføres i regi af Beskæftigelsesministeriets Implemen-
teringsudvalg med deltagelse af arbejdsmarkedets parter.
Partnerskab om det kønsopdelte arbejdsmarked
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen deltager i et part-
nerskab med Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk
Arbejdsgiverforening, KL og Danske Regioner, som skal
afdække årsager til det kønsopdelte arbejdsmarked med
henblik på at skabe løbende debat og udvikle anbefalinger
og værktøjer. Der er udarbejdet en rapport med handlings-
katalog og inspirationscases om arbejdet med bedre køns-
balance på udvalgte arbejdspladser, som forventeligt følges
op af en række aktiviteter.
Ikrafttrædelse af kønsbalanceloven
Den 28. december 2024 trådte lov om implementering af
kønsbalancedirektivet fra november 2022 i kraft. Loven har
til formål at fremme en mere ligelig kønsfordeling blandt
ledelsesmedlemmer i visse store børsnoterede aktieselska-
ber. Selskaberne skal sikre, at det underrepræsenterede køn
udgør mindst 40 pct. af posterne i det øverste ledelsesorgan.
Evaluering af reglerne om øremærket orlov
Den 2. august 2022 blev barselsloven ændret, så forældre
fremover har de samme orlovsrettigheder efter barnets
fødsel, hvor de i udgangspunktet deler orloven imellem sig.
Derudover øremærkes 9 uger af orloven med barselsdag-
penge til hver forælder, hvis de er lønmodtagere. Ændrin-
gerne skete i forbindelse med implementeringen af EU’s
orlovsdirektiv. De nye orlovsregler skal evalueres i efteråret
2025.
Fonden for Entreprenørskab
Fonden for Entreprenørskab (FFE) blev etableret i 2010 og
arbejder bl.a. strategisk med at skabe øget diversitet blandt
morgendagens iværksættere. I 2025 fortsættes bl.a. et
diversitetsnetværk på de videregående uddannelser, og som
en del af netværket uddeles der i 2025 en diversitetspris for
at skabe synlighed og hylde diversitet i iværksætteri. Derud-
over forsætter Fonden et forskningsprojekt, der undersøger
piger i grundskolens relative fald i interesse for entreprenør-
skab i den tidlige ungdom.
Indsatser i Danmarks Eksport og Investeringsfond
Som en del af aftalen om iværksætterpakken opretter
EIFO en ny matchfinansieringsordning målrettet kvindelige
iværksættere, der skal styrke kvinders adgang til målrettet,
risikovillig kapital. Med aftalen implementeres også tiltag for
at udvikle en investeringsportefølje med bedre kønsbalance
i bestyrelserne i de virksomheder, der investeres i, og der
gennemføres en indsats til fremme af kvindelige iværksæt-
tere og diversitet i iværksættermiljøet.
Styrkelse af sundheds- og seksualundervisning og
familiekundskab i folkeskolen
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab styr-
kes i folkeskolen gennem en landsdækkende indsat fra 2022
frem til 2026, der bl.a. har fokus på at opbygge viden og
kompetencer inden for emnet lokalt på skolerne. Der udvik-
les pædagogiske vejledninger, læremidler og målrettede
kurser. Indsatsen indeholder også konferencer og videns
seminarer for lærere, skoleledelser, forvaltninger og videre-
gående uddannelser.
Undervisningsindsats på erhvervsuddannelser om
krænkende handlinger og den gode tone
Som led i det forebyggende arbejdsmiljøarbejde tilbyder
Arbejdstilsynet oplæg, der sætter fokus på sund arbejdskul-
tur i restaurationsbranchen. Konkret tilbydes der oplæg for
kokke-, gastronomi- og tjenerelever, hvor der sættes fokus på
elevernes handlemuligheder, hvis deres grænser overskrides,
eksempelvis ved seksuel chikane. Desuden skal oplæggene
skærpe elevernes opmærksomhed på vigtigheden af selv at
bidrage til en sund arbejdskultur med en god tone.
Juniormesterlære i udskolingen
Fra skoleåret 2025/26 kan alle elever, der ønsker en mere
praktisk afslutning på folkeskolen, vælge at gå i juniorme-
sterlære. Her tilknyttes elever en virksomhed eller praktiske
undervisningsforløb på en erhvervsuddannelse, FGU-insti-
tution eller evt. den kommunale ungdomsskole i 1-2 dage
om ugen. Erfaringer fra rammeforsøg, som er gået forud for
juniormesterlæreordningen, viste, at særligt drenge får moti-
vation af en sådan ordning.
Flere drenge og mænd i omsorgsfag
Der gives tilskud til DareGender til at afdække, udvikle og
afprøve en eventuelt tilbagevendende, Boys’ Day in Care.
som skal bidrage til at tiltrække flere drenge og mænd til
SOSU-fagene.
Initiativer målrettet udsatte fædre og mænd i krise
Der igangsættes i 2025 fem projekter, der henvender sig
til mænd, som oplever en livskrise, fx ved skilsmisse, og til
projekter, der støtter kommende fædre og fædre på barsel
i særligt udsatte positioner. Der er afsat i alt 5,2 mio. kr. i
SSA-aftalen for 2024-2027 til projekterne, som gennemføres
af Det Nationale Sorgcenter, Mandecentret, Foreningen Far,
Forum for Mænds Sundhed og Fonden for Socialt Ansvar.
Implementering af EU-direktiverne om standarder for
ligebehandlingsorganer
EU’s to direktiver om standarder for ligebehandlingsor-
ganer blev vedtaget i juni 2024 og skal være implemen-
teret i dansk ret senest den 19. juni 2026. I Danmark er
Institut for Menneskerettigheder udpeget til nationalt
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0011.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
11
ligebehandlingsorgan. Direktiverne fastsætter minimums-
krav til ligebehandlingsorganers virke for at gøre dem mere
effektive og sikre deres uafhængighed med henblik på at
styrke anvendelse af ligebehandlingsprincippet.
Inge Lehmann-program
Som en del af aftalen om forskningsreserven for 2025 er der
afsat i alt 81,8 mio. kr. i 2025 til forskertalentprogrammet
Inge Lehmann under Danmarks Frie Forskningsfond, som
skal understøtte en mere ligelig kønsbalance i forsknings-
miljøerne med fokus på de karrieretrin, hvor uligheden
sætter ind.
Uddeling af Bodil Koch-prisen 2025
I 2023 oprettede kulturministeren Bodil Koch-prisen, som
blev uddelt i 2023 og 2024. Prisen uddeles igen i 2025.
Prisen gives til en person eller organisation, som har ydet en
exceptionel indsats for at fremme ligestilling og/eller diversi-
tet inden for kunst- og kulturlivet.
Anbefalinger fra Trivselskommissionen
Regeringen har nedsat Trivselskommissionen, der skal
komme med anbefalinger til, hvordan mistrivsel og sårbarhed
kan forebygges og afhjælpes, samt hvordan robusthed og
myndiggørelse kan styrkes. Kommissionen skal i sit arbejdet
have blik for evt. forskelle på køn, socioøkonomi og etnicitet
i data, undersøgelser og anbefalinger. Trivselskommissionen
forventer at komme med sine anbefalinger i første kvartal af
2025.
Styrket forskning i kvindesygdomme, prævention,
fertilitet og kønsforskelle i sundhed
Som en del af aftalen om forskningsreserven for 2025, er
der afsat 231,5 mio. kr. til styrket patientnær klinisk og uaf-
hængig forskning. Indsatsen skal bl.a. styrke forskningen i
kvindesygdomme og bivirkninger ved brug af præventions-
midler. Indsatsen skal endvidere styrke forskningen i ulighed
i sundhed på baggrund af bl.a. køn. Af den samlede ramme
prioriteres endvidere 20 mio. kr. til forskning i mænd og
kvinders fertilitet, herunder forskning i biologiske årsager
samt forebyggelse, udredning og behandling af nedsat ferti-
litet og ufrivillig barnløshed. Der er desuden afsat 150 mio.
kr. i 2025 til forskning i psykiatrien, herunder bl.a. forskelle
mellem kønnene i forhold til diagnosticering mv.
Flere kvinder inden for de tekniske fag i jernbanen
Banedanmark samarbejder bl.a. med foreningen Divérs om
initiativet herunder tiltag, der skal gøre det mere attraktivt
for kvinder at søge ind på de jernbane-tekniske uddannel-
ser i Banedanmark. Planlagte tiltag omhandler forbedrede
velfærdsforhold på arbejdslokationer, mere synlighed på
erhvervsskoler, samt rummelighed og inklusion på Banedan-
marks banetekniske uddannelser.
Bekæmpelse af kønskrænkende adfærd i Forsvaret
Forsvarets institutioner arbejder med en række tiltag for at
bekæmpe kønskrænkende adfærd. I 2025 gennemføres en
undersøgelse af kønskrænkende adfærd på hele Forsvarsmi-
nisteriets område. Derudover afholder Forsvarsministeren
for første gang i efteråret 2025 en årlig redegørelsesdebat
for Folketinget om ligestilling og krænkende adfærd i For-
svaret, der skal bidrage til den løbende opfølgning og under-
støtte ligestilling i Forsvaret.
Fuld ligestilling mellem mænd og kvinder ved indkaldelse
til værnepligtstjeneste
Der fremsættes i 2025 lovforslag om at indføre fuld ligestil-
ling i værnepligten, således at alle unge – uanset køn – kan
tvangsindkaldes til at aftjene værnepligtstjeneste, såfremt
der ikke er tilstrækkeligt med frivillige.
Fremme af diversitet, inklusion og fastholdelse i Forsvaret
Der er nedsat et Advisory Board med repræsentanter fra
Forsvaret, industrien, faglige organisationer og interesse-
organisationer mv., som i 2025 skal udarbejde anbefalinger
for øget frivillighed og ligestilling i Forsvaret, og bidrage til
en handlingsplan for ligestilling i Forsvaret 2026-2033. Der-
udover igangsættes et forskningsprojekt om strukturelle og
sociale barrierer for fastholdelse af kvinder i Forsvaret, som
skal danne fundament for målrettede initiativer. Forsvarets
forskellige værn arbejder desuden på specifikke tiltag for
i højere grad at tiltrække, fastholde og inkludere kvinder i
Forsvaret.
Catch-up HPV-vaccination til årgang 2005
Regeringen og aftalepartierne afsætter i 2025 24 mio. til,
at alle unge mænd født i 2005 kan blive tilbudt vaccination
mod HPV. I Danmark er HPV skyld i mere end 500 tilfælde
af kræft blandt mænd hvert år. HPV-vaccination indgår i dag
som en del af børnevaccinationsprogrammet til både drenge
og piger, som kan blive vaccineret gratis mod HPV fra de er
fyldt 12 år, og indtil de fylder 18 år. Med det nye tilbud, er
HPV-vaccinen tilbudt til alle drenge og unge mænd over 12
år, som er født efter 1. januar 2005, hvor det tidligere var alle
drenge og unge mænd født efter 1. januar 2006. Tilbuddet
gælder i 2025.
Styrket indsats for mænds sundhed
Sundhedsstyrelsen fortsætter i 2025 et arbejde for at
fremme, at flere borgere med kronisk sygdom, og særligt
mænd, får adgang til og deltager i forebyggelses- og rehabi-
literingstilbud. I 2025 opstartes Sundhedsstyrelsens rejse-
hold, som fortsætter til og med 2027. Rejseholdet lancerer
en materialepakke, der skal hjælpe aktører med forebyggel-
ses- og rehabiliteringstilbud med at fremme lighed i forebyg-
gelse og rehabilitering.
Handlingsplan for styrket forebyggelse af selvmord og
selvmordsforsøg
I april 2024 lancerede regeringen og alle Folketingets par-
tier en handlingsplan for styrket forebyggelse af selvmord
og selvmordsforsøg. Handlingsplanen indeholder seks
initiativer, der skal bidrage til et fald i antallet af selvmord i
Danmark. Den tager udgangspunkt i, at der er stor forskel
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0012.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
12
på årsagerne til selvmordshandlinger på tværs af alder og
køn. Der er afsat 48,8 mio. kr. i 2024 og 65,0 mio. kr. årligt fra
2025 og frem til initiativerne.
Styrket viden om endometriose
Med finansloven for 2024 blev der afsat 0,1 mio. kr. til Endo-
metriose Fællesskabet, som er en forening, der bl.a. rådgi-
ver endometrioseramte, mhp. at understøtte foreningens
arbejde. Med aftale om udmøntning af reserven til foran-
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2025-2028 er der afsat yderligere i alt 1,8 mio. kr. i perioden
2025-2028 til Endometriose Fællesskabets informations- og
rådgivningsindsats målrettet kvinder med endometriose.
Tidlig indgriben ved risiko for hjemløshed eller tilbagefald
til ny kriminalitet
For at styrke den kommunale indsats og samarbejde om
personer, der er varetægtsfængslede eller har modtaget
en dom, og dermed mindske risikoen for hjemløshed og ny
kriminalitet i forbindelse med løsladelse, er der afsat midler
til en ansøgningspulje for kommuner, der ønsker at styrke
deres indsats på området. Da mænd er overrepræsenterede
blandt personer i kriminalitet og hjemløshed, vil det især
gavne mænd. Social- og Boligstyrelsen udarbejder en erfa-
ringsopsamling til andre kommuner. Der er med SSA-aftalen
fra 2024 afsat i alt 13,7 mio. kr. til initiativet.
Fokus på kvindelige forfattere i gymnasiet
Børne- og undervisningsministeren har den 23. august 2024
startet en ny bogklub for gymnasieelever, som skal opfordre
til at læse flere værker af danske, kvindelige forfattere. I den
forbindelse har 10 litteraturinteresserede kendte danskere
udvalgt et værk af en kvindelig, dansk forfatter til bogklub-
ben, som kan læses og diskuteres ude på gymnasierne. For-
målet med bogklubben er at skabe fokus på dansk litteratur
skrevet af kvinder forud for en opdatering af danskfagets
litteraturkanon på de gymnasiale uddannelser.
Kunst i det offentlige rum
Kulturministeriet igangsætter i 2025 initiativer, der vil
adressere åbenlyse uretfærdigheder i, hvordan kvinder er
tilstede i kunsten i det offentlige rum. Der gennemføres en
forskningsbaseret kortlægning af bl.a. statuer, buster og
gavlmalerier i kunsten i det offentlige rum. Et udvalg skal
efterfølgende komme med anbefalinger til mulige centrale
kvinder i danmarkshistorien, der mangler i kunsten i det
offentlige rum.
Musiklivets Talentrapport
Kulturministeren har igangsat arbejdet med Musiklivets
Talentrapport, som udarbejdes af Kulturens Analyseinstitut
og udkommer i 2025. Undersøgelsen skal afdække, hvordan
musiklivet bedre kan bevare engagementet på fx musiksko-
lerne og Musikalsk grundkursus (MGK) hos alle talenter på
tværs af køn og baggrund.
Opgørelse af kønsbalance på de regionale spillesteder
Fra 2024 skal de regionale spillesteder opgøre og offentlig-
gøre kønsbalancen blandt optrædende musikere. Dette skal
bl.a. være med til at sikre øget transparens om kvindelige
artister på de enkelte spillesteder samt gøre det lettere at
følge udviklingen på området.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0013.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Rettigheder og frihed i eget liv
13
Rettigheder og frihed i eget liv
I Danmark skal alle kunne føle sig trygge og frie, uanset køn. Den enkeltes frihed og
udfoldelsesmuligheder skal ikke begrænses af vold, overgreb, negativ social kontrol eller
menneskehandel. Alle skal have ret til at bestemme over egen krop og eget liv.
Bekæmpe kønsbaseret vold, krænkelser og
menneskehandel
Alt for mange i Danmark udsættes for partnervold, og alt for
mange børn vokser op med vold i familien. Særligt kvinder er
udsat for grov vold og partnerdrab. Hver femte drab i Dan-
mark er et partnerdrab, og i langt de fleste tilfælde er det
mænd, der dræber kvinder.
Hvert år må både kvinder, mænd og børn søge tilflugt på
landets krisecentre for at slippe væk fra volden. For mange
kvinder fortsætter volden, mens de er på krisecenter.
Vold i hjemmet har store konsekvenser både for samfun-
det, den der udsættes for vold, og for de børn, der vokser
op med vold i familien. Det kan være lige så skadeligt for
et barn at overvære vold, som selv at blive udsat for vold.
At vokse op i et hjem med vold har negative konsekvenser
for børns trivsel og skolegang. Og børnene har langt større
risiko for selv at udøve vold eller blive udsat for vold som
voksne.
I Danmark er der hvert år sårbare mennesker, der udsættes
for menneskehandel. De fleste ofre for menneskehandel er
fortsat kvinder handlet til prostitution. Mænd handles oftere
til tvangsarbejde og kriminelle handlinger.
Der er behov for at sætte ind tidligere og hårdere over for
vold, overgreb og menneskehandel, og for at hjælpe ofrene
videre i deres liv.
Fakta
• 21 pct. af alle drab i perioden 2017-2021 var partner-
drab. 38 ud af 46 (83 pct.) af ofrene var kvinder.
• 3.030 kvinder og 2.574 børn opholdt sig på et kvinde-
krisecenter i løbet af 2023.
• 57,3 pct. af kvinder på krisecenter oplevede nye episo-
der af vold under deres ophold.
• 11 pct. af eleverne i 8. klasse har oplevet voldsomme
episoder mellem de voksne i hjemmet inden for det
seneste år.
• 25 pct. af børn fra hjem med indikationer på vold
mellem de voksne afslutter ikke 9. klasses afgangsprøve.
• 43 pct. af de elever, der har oplevet vold mellem de
voksne, har en lav grad af livstilfredshed.
• Risikoen for at udøve partnervold er 4,6 gange højere
for voksne, der er vokset op med vold i deres barndom.
• I 2024 er 78 personer vurderet udsat for menneskehan-
del, heraf er 48 kvinder og 30 mænd. Seksuel udnyt-
telse er den hyppigst forekommende udnyttelse med 32
forekomster, mens 25 er udnyttet til tvangsarbejde og
12 personer til strafbare handlinger.
Kilder:
Justitsministeriets Forskningskontor
(2024) Drab i Danmark
2017-2021,
Danmarks Statistik
(2024),
Dokkedahl et al.
(2021)
Kvinder på kvindekrisecenter,
Børns Vilkår
(2024) Psykisk vold i
hjemmet,
Lev Uden Vold
(2023) Vold gennem livet, Center mod
Menneskehandel.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0014.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Rettigheder og frihed i eget liv
14
Fremme ligestilling og bekæmpe negativ social kontrol
blandt etniske minoriteter
Ligestilling er en grundlæggende værdi i Danmark, som alle
skal nyde godt af, uanset baggrund, kultur, traditioner og
religion.
Mange med ikke-vestlig baggrund har de seneste år fået
uddannelse og er kommet i beskæftigelse. Men der er stadig
miljøer, hvor særligt piger og kvinder er underlagt kontrol og
begrænsninger, fordi deres adfærd knyttes til forestillingen
om familiens ære og status. Det kan betyde, at de fasthol-
des uden for arbejdsmarkedet, og derfor ikke får den frihed,
det giver at tjene egne penge og være en del af det danske
samfund.
Men det kan også føre til vold, ufrivillige udlandsophold
og i sidste ende æresdrab. Også minoritetsetniske drenge
og mænd kan blive udsat for negativ social kontrol, fx hvis
de ikke lever op til familiens forventning til manderoller og
seksualitet.
Der er også kvinder, som fastholdes i religiøse muslim-
ske ægteskaber, som kun manden kan ophæve. Det giver
manden magt over kvinden. Og kvinderne kan på trods af en
dansk skilsmisse blive mødt med helt urimelige krav for at få
en religiøs skilsmisse, fx om at afgive forældremyndigheden,
betale penge, ikke at gifte sig igen eller flytte. I Danmark skal
kvinder hverken spørge deres mand eller andre om lov om at
blive gift eller skilt.
Der er behov for at styrke indsatsen overfor negativ social
kontrol og æresrelateret vold og for at støtte de minori-
tetsetniske kvinder og mænd, som kæmper for deres rettig-
heder og et friere liv.
Fakta
• I 2023 modtog RED Center 1.624 henvendelser fra
personer berørt af æresrelaterede konflikter, hvor stør-
stedelen angik social kontrol, fysisk og psykisk vold mv.
• I 2023 var der 98 unge indskrevet på et RED Safehouse.
76 pct. var unge kvinder.
• I 2023 havde 44 pct. af kvinderne på kvindekrisecentre
indvandrer- eller efterkommerbaggrund.
• Der er identificeret 4 æresdrab i Danmark i perioden
2017-2021.
• I 2023 har Etnisk Konsulentteam modtaget 74 henven-
delser om frygt for æresdrab eller trusler om æresdrab.
• Sikkerhedskonsulenterne har i 2024 registreret
52 nye sager om genopdragelsesrejser/ufrivillige
udlandsophold.
• 33 pct. af unge 18-29-årige fra MENAPT-landene måtte
ikke eller tror ikke de måtte have en kæreste inden
ægteskab.
Kilder:
Red Center
(2023) Årsberetning,
Danmarks Statistik
(2024),
Justitsministeriets Forskningskontor
(2024) Drab i Danmark 2017-
2021,
Etnisk Konsulentteam
(2023),
Udlændinge- og Integrations-
ministeriet
(2024),
Udlændinge- og Integrationsministeriet
(2025)
Medborgerskabsundersøgelsen 2024.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0015.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Rettigheder og frihed i eget liv
15
Unges tryghed og trivsel
Alt for mange unge, særligt unge kvinder, er utrygge, når de
færdes ude om aftenen og i nattetimerne. Utrygheden for
at gå alene i det område, man bor i efter mørkets frembrud,
er steget for både unge mænd og unge kvinder. Men særligt
unge kvinder er blevet mere utrygge, også for at blive udsat
for seksuelle overgreb.
Unge kvinder udsættes i langt højere grad end andre befolk-
ningsgrupper for sexisme og uønsket seksuel opmærksom-
hed. Det foregår bredt i samfundet - både på gaden, på
uddannelsesstedet, på jobbet, i idrætsklubben, på internet-
tet og i nattelivet.
Utryghed og de negative oplevelser har konsekvenser for
den enkelte, og det kan være med til at eskalere utrygheden
og påvirke unges trivsel og frie udfoldelse.
Mistrivsel, stress og ensomhed er for alt for mange unge en
del af hverdagslivet. Hver tredje unge kvinde og hver sjette
unge mand har et dårligt mentalt helbred, og over halvdelen
af de unge kvinder oplever at være stressede. Utryghed,
mistrivsel, stress og ensomhed skal ikke være en del af
unges hverdag.
Der er behov for at sætte ind med tiltag, der kan øge tryg-
heden og trivslen for de unge, der hvor de færdes, så de kan
nyde et trygt og frit ungdomsliv.
Fakta
• 21 pct. af kvinder og 10 pct. af mænd er utrygge ved at
færdes i deres nabolag efter mørkets frembrud.
• 29 pct. af de 18-29-årige kvinder er noget eller meget
utrygge for at blive udsat for et seksuelt overgreb.
• 53 pct. af 16-17-årige kvinder og 29 pct. af mændene
har oplevet ufrivillige befamlinger, seksuelle krav og
trusler, samt seksuelle overgreb inden for de sidste 12
måneder.
• 25 pct. af uddannelsessøgende har oplevet kønskræn-
kende adfærd, uønsket seksuel opmærksomhed eller
seksuel tvang i forbindelse med deres uddannelse.
• 35 pct. af 16-24-årige kvinder og 16 pct. af mændene
rapporterer dårligt mentalt helbred.
• 53 pct. af 16-24-årige kvinder og 26 pct. af mændene
oplever et højt stressniveau.
Kilder:
TrygFonden
(2023) Tryghedsmåling 2023,
VIVE
(2024) Dan-
skernes erfaringer med sexistisk adfærd og omgivelsernes reaktioner,
SDU
(2024) Danskernes sundhed 2023.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0016.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Rettigheder og frihed i eget liv
16
I NI TIATIVER
Styrkelse af abortlovgivningen, herunder abortrådgivning
Den 1. juni 2025 træder regeringens lovforslag, der styrker
abortområdet i kraft. Ændringen af loven vil bl.a. hæve uge-
grænsen for fri abort til uge 18 og sænke aldersgrænsen, så
15-17-årige kan få abort uden forældresamtykke. Herudover
styrkes rådgivning og vejledning til gravide om abort og der
oprettes et nationalt abortnævn, som skal behandle ansøg-
ninger om abort efter ugegrænsen.
Forsøgsordning med elektronisk kontrol som supplement
til opholdsforbud
Regeringen har den 15. januar 2025 fremsat et lovforslag,
der har til formål at indføre en forsøgsordning med elektro-
nisk kontrol – en såkaldt ”omvendt fodlænke” – som sup-
plement til opholdsforbud, der skal være med til at beskytte
ofre for bl.a. stalking og partnervold.
Forlængelse og styrkelse af Lev Uden Vold
Lev Uden Volds driftsstøtte forlænges frem til midten af
2028. Driftstilskuddet til Lev Uden Volds telefoniske rådgiv-
ningstilbud ’Slip Volden’ til voksne mænd og kvinder, der har
udøvet vold i nære relationer eller er bekymret for at udøve
vold i fremtiden, er ligeledes videreført. Der er afsat hhv.
35,6 mio. kr. til Lev Uden Vold samt 4,5 mio. kr. til Slip Volden
i 2025-2028.
National oplysningsindsats om partnervold
Der lanceres en national oplysningsindsats, som skal få flere
danskere til at gribe ind og hjælpe, når de ser vold i famili-
erne. Oplysningsindsatsen er en del af Handlingsplan mod
partnervold og partnerdrab fra 2023.
Initiativer mod stalking
Dansk Stalking Centers specialiserede IT-rådgivningsenhed
videreføres i 2025, så stalkingudsatte, pårørende og fagper-
soner fortsat kan få hjælp til at stoppe og forebygge digital
stalking. Der udvikles desuden en national vejledning om
digital sikkerhed og stalkerware.
Styrket indsats mod stalking samt fokus på vredes- og
konflikthåndtering i Grønland
Justitsministeren har den 11. december 2024 fremsat forslag
til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov
for Grønland (Styrket indsats mod stalking, kriminalisering af
identitetsmisbrug og afbrydelse af påtalefrist m.v.). Lovfor-
slaget har bl.a. til formål at indføre en særskilt bestemmelse
om stalking i kriminalloven, som sikrer, at en gerningsperson
vil kunne dømmes for stalking, selvom der på forhånd ikke
er udstedt et tilhold, opholdsforbud eller sket bortvisning.
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. marts 2025.
Der er desuden afsat midler i perioden 2024-2026 til
kurser i vredes- og konflikthåndtering i Kriminalforsorgen i
Grønland.
Dansk Kvindesamfunds Krisecentre - indsats mod digitale
krænkelser
Der er afsat 1,5 mio. kr. i perioden 2025-2027 til at videre-
føre Dansk Kvindesamfunds krisecentres rådgivningstilbud
”StopChikane”, så voksne udsat for digitale krænkelser fort-
sat kan få specialiseret rådgivning.
SletDet – rådgivning om digitale krænkelser
Red Barnets rådgivningsenhed SletDet, som hjælper børn
og unge, forældre og pårørende med at håndtere digitale
krænkelser og ubehagelige oplevelser på nettet, får 2,5 mio.
kr. i 2025.
Projekt On – Sammen om digital dannelse
Projekt On er en national indsats for digital dannelse af børn
og unge. On er bl.a. en digital platform for læring og dialog,
der indeholder undervisningsmateriale med fokus på eksem-
pelvis digital trivsel, digitale krænkelser, sociale medier og
identitetsdannelse. On indeholder også elevbårne aktivite-
ter, en fritidsindsats og en kommunikationsindsats. Projektet
blev igangsat i 2024 og løber frem til 2. kvartal 2026 og
drives af Red Barnet, Børns Vilkår, Medierådet for Børn og
Unge samt Center for Digital Pædagogik.
Begrænsning af muligheder for kønsopdelt svømning i
offentlige svømmeanlæg
Fra januar 2025 er §6 i bekendtgørelsen om initiativer til
fremme af ligestilling ændret, så den alene kan bruges til at
lave kønsopdelte hold og undervisning mv., mens det som
udgangspunkt ikke længere vil være muligt at afskære det
modsatte køn fra de tilhørende faciliteter.
Regeringens styrkede indsats mod negativ social kontrol
og parallelsamfund
Forebyggelse af negativ social kontrol, æresrelaterede kon-
flikter og parallelsamfund er et fokuspunkt for regeringen.
Derfor lancerede regeringen den 19. januar 2025 22 nye
initiativer, der skal styrke indsatsen mod negativ social kon-
trol og parallelsamfund. Initiativerne skal understøtte, at
flere – især minoritetsetniske kvinder – kan få den nødven-
dige hjælp og opbakning til at bryde med undertrykkelsen.
Der er tale om initiativer, som spænder bredt. Fra opgør med
parallelle retspraksisser, til støtte til ofre for negativ social
kontrol, et børne- og ungdomsliv på lige fod med andre og
tiltag mod genopdragelsesrejser.
Undersøgelse om vold i nære relationer med fokus på
etniske minoritetskvinder på krisecenter
Social- og Boligstyrelsen offentliggør i 2025 en undersøgelse
om karakteren af den vold kvinder og mænd på landets krise-
centre har været udsat for. Der vil derudover være fokus på
at producere og formidle viden om kvinder med ikke-vestlig
baggrund på krisecenter.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0017.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Rettigheder og frihed i eget liv
17
Kommunale beredskaber til opsporing og håndtering af
vold i nære relationer
Social- og Boligstyrelsen udarbejder faglige materialer mål-
rettet kommuner og fagpersoner, herunder podcasts med
viden om og inspiration til udarbejdelse af kommunale bered-
skaber og en eller flere virtuelle, tværkommunale temadage.
Lancering af Handlingsplan for øget tryghed i nattelivet –
særligt for unge kvinder
Regeringen lancerer i 2025 en Handlingsplan for øget tryg-
hed i nattelivet – særligt for unge kvinder. Der er, som en del
af aftalen om udmøntningen af reseven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2025-
2028, afsat i alt 19,3 mio. kr. til en række af initiativerne.
Styrkelse af Alliancen mod seksuel chikane til fremme af
trygge fællesskaber blandt unge
Der afsættes midler til aktiviteter i Alliancen mod seksuel
chikane i 2025, der skal bidrage til at skabe mere trygge
fællesskaber for unge fri for seksuel chikane og sexisme.
Pulje til oplysning og vejledning om samtykkeregler for
unge
For at skabe mere viden om samtykke, og dermed under-
støtte en mere tryg ungdoms- og festkultur, udmøntes der
en pulje, som organisationer kan søge til at formidle viden
særligt målrettet unge. Initiativet indgår i Handlingsplan for
øget tryghed i nattelivet – særligt for unge kvinder.
Styrkelse af faglig kvalitet på krisecenterområdet
Der er i 2025 afsat midler til, at Social- og Boligstyrelsen
med inddragelse af socialtilsynet og andre relevante aktører
på krisecenterområdet kan afdække, hvad der kendetegner
faglig kvalitet på krisecentre til personer udsat for vold i
nære relationer.
Analyse vedrørende kønsbaseret skadeligt indhold online
Digitaliseringsministeriet igangsætter en analyse med fokus
på forskelle i kønnenes online adfærd og kønsbaserede
forskelle i forhold til risikoen for at blive udsat for skadeligt
indhold online, herunder f.eks. kønsstereotypt og degrade-
rende indhold.
Indsats til bekæmpelse af menneskehandel
Center mod Menneskehandel vil dele viden fra webscra-
ping af sexsalgssider, hvor teknologi anvendes til at screene
sexannoncer for mulige tegn på menneskehandel. Centret
afholder desuden en årskonference, hvor temaet bl.a. er
samarbejde med politiet om efterforskning og retsforfølg-
ning. Institut for Menneskerettigheder færdiggør i 2025 en
undersøgelse af den danske indsats til bekæmpelse af men-
neskehandel under den nuværende handlingsplan.
Arbejdsgruppe om levevilkårene for personer, der sælger
sex
Regeringen nedsætter i 2025 en arbejdsgruppe, der skal
afdække levevilkårene for personer, der sælger sex. Den
skal bl.a. belyse risikofaktorer for personer, der sælger sex,
de juridiske rammer herunder rufferiparagraffen, social- og
sundhedsydelser og sikkerhed samt forebyggelse og exitind-
satser for personer, der ikke ønsker at sælge sex.
Styrkelse af ambulante forløb til voldsudsatte voksne
Tre udvalgte familieambulatorier i Region Hovedstaden,
Region Syddanmark og Region Midtjylland har fået tildelt
i alt 16 mio. kr. til styrket opsporing og indsatser målrettet
vold i nære relationer blandt gravide, kommende og nye
forældre. Forsøgene løber til udgangen af 2026. Der gives
endvidere midler til ’Sig det til nogen’, der er ambulant råd-
givning af voldsudsatte kvinder.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0018.png
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0019.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
19
Tryghed, trivsel og lige muligheder for
LGBT+ personer
Diskrimination, fordomme og hadforbrydelser over for LGBT+ personer er uacceptabelt.
Alle har ret til at være den, de er, og leve det liv, de ønsker, uden at blive begrænset i
deres frihed, tryghed og trivsel. Det gælder både i Danmark og ude i verden.
Styrke LGBT+ rettigheder nationalt og globalt
Situationen for LGBT+ personer rundt om i verden er meget
forskellig. Nogle lande gør fremskridt og giver LGBT+ per-
soner bedre muligheder og flere rettigheder, mens andre
indskrænker den enkeltes frihed og rettigheder.
I Danmark er vi nået langt, når det kommer til LGBT+ perso-
ners rettigheder, men på trods af det oplever alt for mange
fortsat diskrimination, vold og hadforbrydelser.
Antallet af LGBT+ børnefamilier, hvor forældrene er gift eller
registrerede partnere med en af samme køn, er mere end
femdoblet de sidste 20 år. Og omkring hver tredje lesbisk,
bøsse og biseksuel har børn. Nogle LGBT+ familier består af
tre og fire forældre, der alle er med fra barnets tilblivelse, og
som ønsker en forældrerelation til barnet.
LGBT+ familierne kan møde udfordringer, når de stifter
familie. Derfor tages der i disse år yderligere skridt for at give
LGBT+ personer bedre mulighed for at danne og være fami-
lie. For alle familier skal føle sig anerkendt i Danmark.
Der er behov for at stå fast på LGBT+ personers rettigheder
både i Danmark og ude i verden, og for fortsat at forbedre
vilkårene og mulighederne for LGBT+ personer og fami-
lier.
Fakta
• 2.000 – 3.000 LGBT+ personer estimeres årligt at
opleve voldelige hadforbrydelser.
• 37,8 pct. af homo- og biseksuelle har oplevet diskrimi-
nation (pga. enten deres køn, seksuelle orientering og/
eller udseende mm.) For den øvrige befolkning er tallet
15,7 pct.
• 64,3 pct. af transpersoner har oplevet diskrimination
pga. enten deres køn, seksuelle orientering og/eller
udseende mm. For den øvrige befolkning er tallet
16,6 pct.
• 56 pct. af europæiske LGBTIQ personer har oplevet at
blive chikaneret inden for de seneste 12 måneder.
• Der er ca. 58.300 LGBT+ familier i Danmark med børn
under 18 år.
• 37 pct. af europæiske LGBTIQ personer har oplevet
diskrimination inden for de seneste 12 måneder.
• 60 lande har love, der kriminaliserer seksuelle relationer
mellem to personer af samme køn.
Kilder:
Justitsministeriets Forskningskontor
(2024),
Greve et al.
(2022),
EU Agency for Fundamental Rights
(2023),
Greve et al.
(2023),
ILGA database
(2025).
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0020.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
20
Øge trivsel og lige muligheder
Mange LGBT+ personer i Danmark trives og har et godt
liv, men undersøgelser viser også, at gruppen i højere grad
rammes af mistrivsel og udsathed end den øvrige befolkning.
En stor andel af unge LGBT+ personer – og særligt unge
uden for hovedstadsområdet – oplever lav livstilfredshed og
tegn på angst og depression.
Nogle LGBT+ personer kan i mødet med sundhedsvæsnet
opleve, at personalet ikke er klædt godt nok på til at rådgive
dem. Det kan være en barriere for at søge hjælp og bidrage
til mistrivsel.
Minoritetsetniske LGBT+ personer er en særligt udsat
gruppe. Alt for mange oplever, at deres familier ikke vil
acceptere deres seksuelle orientering. Og der er en større
andel, der udsættes for partnervold og seksuelle overgreb
end i den øvrige LGBT+ gruppe. Det kan have store konse-
kvenser for deres mentale og fysiske sundhed.
Der er behov for forsat at arbejde for anerkendelse af LGBT+
personer bredt i samfundet og for at støtte udsatte grupper,
så den enkeltes livskvalitet, sikkerhed og sundhed ikke er
betinget af hverken seksuel orientering eller kønsidentitet.
Fakta
• 14,3 pct. af homo- og biseksuelle er utilfredse eller
meget utilfredse med deres liv. For den øvrige
befolkning er tallet 6,9 pct.
• 20,5 pct. af transpersoner er utilfredse med deres liv.
For den øvrige befolkning er tallet 7,3 pct.
• Mellem 48 og 71 pct. af LGBT+ unge i udvalgte geograf-
iske områder i Danmark oplever tegn på moderat eller
svær angst eller depression.
• 11 pct. af danske LGBTIQ personer har inden for de
seneste 12 måneder følt sig diskrimineret pga. deres
LGBT+ identitet af en fagperson på sundheds- eller
socialområdet.
• 59 pct. af danske muslimer svarer, at de ikke ville
acceptere, hvis deres barn ønskede at leve åbent som
homoseksuel.
• 39 pct. af nydanske LGBT+ personer har været udsat for
et seksuelt overgreb.
Kilder:
Greve et al.
(2022),
Andersen et al (2024), EU Agency for
Fundamental Rights
(2023),
Wilke for Jyllands-Posten (2024), Als
Research (2022).
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0021.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
21
I NI TIATIVER
Mere viden i politiet om hadforbrydelser
Politiet fortsætter i 2025 den styrkede efteruddannelse i
hadforbrydelser. Undervisningen har til formål at under-
støtte, at flere hadforbrydelser identificeres og registreres
korrekt, og at anklagere får mere viden om emnet.
Surrogataftaler og medfaderskab
I januar 2025 trådte lovforslag om familiedannelse ved sur-
rogataftaler, herunder medfaderskab som retligt begreb i
kraft. Loven giver mulighed for at opnå forældreskab i Dan-
mark gennem både internationale og nationale surrogatafta-
ler. Samtidig gøres det muligt for et homoseksuelt mandligt
par at begge bliver juridiske forældre ved at indføre medfa-
derskab som retligt forældreskab.
Ligestilling imellem sociale og retlige forældre i relation til
bo- og gaveafgift
Regeringen vil indføre mulighed for lavere beskatning af arv
og gaver mellem sociale, genetiske forældre og deres børn,
så relationen kan sidestilles med den til retlige forældre,
hvor bo- og gaveafgiften er på 15 pct. Et lovforslag forventes
fremsat i løbet af 2025.
Deling af forældremyndighed ved en forælders død
Regeringen ønsker at gøre det muligt for en efterlevende
forældremyndighedsindehaver at dele forældremyndigheden
med en social forælder, der er barnets genetiske forælder,
selvom disse ikke er gift eller samlevende. Et lovforslag for-
ventes fremsat i folketingsåret 2025-2026.
Undersøgelse af muligheden for, at en social forælder kan
blive retlig forælder ved dødsfald
Regeringen igangsætter i 2025 et arbejde med at undersøge
mulighederne for, at en retlig forælder ved den anden retlige
forælders død kan dele sit retlige forældreskab med en social
forælder, der har haft en forælderolle for barnet siden bar-
nets fødsel, selvom parterne ikke er gift eller samlevende.
Viden, vejledning og rådgivning om mulighederne for
LGBT+ familiedannelse
Finansiering af hjemmesiden www.LGBTfamilie.dk forlænges
i perioden 2025-2028 og udvides med ny information om
barselsreglerne, muligheden for at give efternavn mv., så der
er oplysning og vejledning om eksisterende lovgivning og
muligheder inden for LGBT+ familiedannelse og forældre-
skab. Hjemmeside opdateres desuden med ny lovgivning,
fx om surrogataftaler og partnerægsdonation mv. Samtidig
forlænges og styrkes tilskuddet til LGBT+ Danmarks juridi-
ske rådgivning af LGBT+ familier.
Videreførelse af driftsstøtte til RED+ Krisecenter
RED+ Krisecentret har til opgave at hjælpe minoritetset-
niske LGBT+ borgere i alderen 16-30 år, der er på flugt fra
æresrelaterede konflikter; social kontrol, æresrelateret vold,
tvangsægteskab eller trusler herom. RED+, der tager imod
minoritetsetniske LGBT+ borgere fra hele landet, tilbyder
rådgivning og tryghed til de unge i en kortere eller længere
periode. Med Aftale om udmøntning af reserven til foran-
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2025-2028 er der afsat i alt 16,3 mio. kr. i perioden 2025-
2028 til at videreføre den eksisterende driftsstøtte til RED+
Krisecenter.
Driftstilskud til Sabaah
Sabaah er en forening, der arbejder for at forbedre vilkårene
for LGBT+ personer med minoritetsetnisk baggrund. Sabaah
tilbyder bl.a. netværksaktiviteter, rådgivning og samtale-
grupper. Desuden driver foreningen en rådgivningsindsats
for pårørende og et netværk for forældre. Med Aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sund-
heds- og arbejdsmarkedsområdet 2025-2028 er der afsat
5,3 mio. kr. i perioden 2025-2028 til at styrke foreningens
arbejde.
Opkvalificering i LGBT+ området på asylcentre
Nationalt Center mod Æresrelaterede Konflikter (MÆRK)
og Udlændingestyrelsen har i samarbejde udviklet et under-
visningsforløb til personalet på asylcentre om de særlige
forhold, der relaterer sig til etniske minoriteter, æresrelate-
rede problemstillinger og asylansøgere med LGBT+ identitet.
Undervisningen gennemføres i 2025.
Styrket rådgivning til minoritetsetniske LGBT+ personer
For at styrke rådgivning og støtte, herunder psykologhjælp
til minoritetsetniske LGBT+ personer i forhold til bl.a. part-
nervold, seksuelle krænkelser og overgreb, har et konsor-
tium bestående af Sabaah, AIDS Fondet, LGBT Asylum og
Als Research fået tildelt i alt 3,8 mio. kr. til at etablere et nyt
rådgivnings- og støttetilbud. Projektet gennemføres frem til
udgangen af 2026.
LGBT+ fokus i forskningen
VIVE publicerer i 2025 en række forskningsartikler, der
undersøger forskellige aspekter af LGBT+ personers liv og
oplevelser – særligt med fokus på børn og unge. Forsknings-
artiklerne forventes publiceret i løbet af 2025.
Driftstilskud til LGBT+ Danmarks arbejde
LGBT+ Danmarks forhøjede driftstilskud videreføres i peri-
oden 2025-2028. Tilskuddet skal understøtte arbejdet
med bl.a. rådgivning og netværksmuligheder for alle LGBT+
personer i hele landet samt til at fremme forståelse for og
accept af LGBT+ personer, også etniske minoritetsmiljøer.
Styrket indsats for seksuel sundhed
Der er afsat midler til en styrket oplysnings-, opsporings- og
testindsats med særlig fokus på at nedbringe forekomsten
af sexsygdomme i Danmark og styrke danskernes seksuelle
sundhed. Der vil bl.a. være fokus på LGBT+ personer. Indsat-
sen gennemføres i perioden 2025–2028.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0022.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
22
Foranalyse af digital adgang til offentlige digitale
løsninger for børns voksenansvarlige herunder sociale
forældre
Der gennemføres en foranalyse, som skal afdække mulige
scenarier for, hvordan børns voksenansvarlige, herunder
sociale forældre i regnbuefamilier, kan få adgang til digitale
løsninger med betydning for børn i familien. Analysen for-
ventes færdig inden udgangen af 2025.
Styrket sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold
Vejledningen, der beskriver rammerne for udredning og
behandling af personer med kønsidentitetsforhold, er under
revision. Revisionen skal sikre, at rammerne for udredning
og behandling er opdateret efter den nyeste viden og udvik-
ling på området. Den endelige vejledning forventes offent-
liggjort i 2025.
Supplerende rådgivning af personer med
kønsidentitetsforhold
LGBT+ Danmark har modtaget midler til et rådgivningstil-
bud, som er placeret uafhængigt af eksisterende udrednings-
og behandlingstilbud til personer med kønsidentitetsforhold.
Målgruppen er voksne, som er i et udrednings- eller behand-
lingsforløb til kønsmodificerende behandling, eller på vente-
liste hertil.
Inspirationsmateriale om mangfoldige legefællesskaber til
pædagogiske ledere og personale på dagtilbudsområdet
STUK har udviklet videoer, dialogspørgsmål, håndbog mm.,
som skal gøre det nemmere for pædagogiske ledere at
afholde et fagligt forløb målrettet det pædagogiske perso-
nale om mangfoldige legefællesskaber, dvs. leg på tværs af
alder, køn, kultur og social baggrund. Materialet udgives på
emu.dk i starten af 2025, hvor der også afholdes webinar.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0023.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Ligestilling og rettigheder globalt
23
Ligestilling og rettigheder globalt
Kvinder og pigers rettigheder og muligheder er under pres flere steder i verden. Selvom
der er fremskridt på en række områder, går det samtidig tilbage på andre. Danmark
vil fortsat arbejde aktivt for at fremme kvinder og pigers ligestilling og deres ret til at
bestemme over egen krop og liv overalt i verden. Det kræver et stærkt internationalt
engagement og samarbejde.
Fremme af kvinder og pigers rettigheder og muligheder
globalt
2025 markerer 30-året for vedtagelsen af FN’s Beijing-hand-
lingsplan for kvinder og pigers rettigheder. Sammen med
FN’s 17 Verdensmål er det et af de mest ambitiøse doku-
menter for kvinder og pigers ligestilling, som verdens lande
sammen har forpligtet sig til at arbejde for.
Der er sket væsentlige fremskridt med den globale ligestil-
ling de sidste 30 år. Flere og flere piger går i skole, og flere
lande har styrket deres abortlovgivning. Men ligestilling og
rettigheder er også under stigende pres, og oftest yderligere
forværret af kriser og krig. Der indføres begrænsninger på
kvinder og pigers ret til at deltage i samfundet og på deres
ret til at bestemme over egen krop og retten til abort. Alt
for mange kvinder dør hvert år af usikre aborter, og alt for
mange udsættes fortsat for kønsbaseret vold og overgreb.
Det er derfor vigtigt, at Danmark fortsat står værn om
kvinder og pigers ligestilling og rettigheder globalt. Det vil
bl.a. ske gennem den danske markering af 30-året for Bei-
jing-handlingsplanen og under Danmarks medlemskab af
FN’s sikkerhedsråd i 2025 og 2026.
Stærkt dansk engagement i det internationale
ligestillingsarbejde
Danmark arbejder tæt sammen med ligesindede lande for at
fremme ligestilling i internationale fora, herunder FN, Euro-
parådet, Nordisk Ministerråd og i EU. Danmark overtager
EU-formandskabet i andet halvår af 2025 og vil sætte lige-
stilling og LGBT+ området højt på dagsordenen i det europæ-
iske samarbejde.
EU har gennem blandt andet vedtagelse af direktiver om
kønsbaseret vold, øremærket orlov, løngennemsigtighed og
kønsbalance i ledelse bidraget til at fremme ligestilling i EU’s
medlemslande. Men der er stadig stor forskel på, hvor langt
de forskellige lande er med ligestilling. Og på tværs af EU
er der udfordringer med partnervold, chikane og overgreb,
manglende ligeløn, et kønsopdelt arbejdsmarked og uddan-
nelsesvalg. LGBT+ personers vilkår varierer også markant på
tværs af landegrænser, og LGBT+ personer oplever generelt
stigende vold og chikane.
Derfor vil Danmark arbejde for at fremme det europæiske
samarbejde for ligestilling mellem kønnene og LGBT+ per-
soners rettigheder og lige muligheder samt bidrage til, at
EU-Kommissionens nye femårige strategier bliver ambitiøse
og skaber reel forandring.  
Fakta
• Siden 2015 er 50 millioner flere piger begyndt i skole.
• Mere end 60 lande har styrket deres abortlovgivning
over de sidste 30 år.
• 40 pct. af kvinder i den reproduktive alder bor fortsat i
lande med restriktiv abortlovgivning.
• Hvert år dør 39.000 kvinder som følge af usikre
aborter.
• I EU bliver ca. to kvinder dræbt hver dag af en partner
eller et familiemedlem.
• Kønsbaseret vold koster hvert år EU’s medlemslande
290 mia. euro, pga. sociale ydelser, mistet arbejdskraft,
mv.
• Kvinders gennemsnitlige timeløn i EU er ca. 13 pct.
lavere end mænds.
• 55 pct. af adspurgte LGBT+ personer i EU svarede i
2023, at de havde oplevet hadmotiveret chikane i løbet
af det seneste år. Det er en stigning fra 37 pct. i 2019.
Kilder:
Verdens Bedste Nyheder (2024), Center for Reproductive
Rights
(2024),
EU-Kommissionen
(2024),
EIGE
(2021),
Eurostat
(2024),
Fundamental Rights Agency
(2023).
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0024.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
 • Ligestilling og rettigheder globalt
24
I NI TIATIVER
Fremme af ligestilling og LGBT+ området under dansk
EU-formandskab
Ligestilling og LGBT+ personers rettigheder og lige mulig-
heder vil være centrale prioriteter under Danmarks for-
mandskab for EU-Rådet i andet halvår af 2025. Danmark vil
bl.a. løfte problemstillinger vedr. kønsbaseret vold, seksuel
og reproduktiv sundhed og rettigheder, det kønsopdelte
arbejdsmarked samt LGBT+ området.
EPSCO rådsmøde om ligestilling
For at fremme ligestilling som en central prioritet i det euro-
pæiske samarbejde afholder det danske EU-formandskab
et formelt rådsmøde for ligestillingsministre i oktober 2025
med særligt fokus på ligestilling og LGBT+. Ved rådsmødet vil
EU’s ministre vedtage handlingsanvisende rådskonklusioner
om forebyggelse af kønsbaseret vold samt drøfte politiske
løsninger på europæiske ligestillingsudfordringer.
EU-konference om kvinders ret til egen krop
Under det danske formandskab i EU, afholder Danmark en
konference om kvinders ret til at bestemme over egen krop
og liv, herunder med fokus på seksuel og reproduktiv sund-
hed og rettigheder. Konferencen samler politikere, civilsam-
fund og embedsværk fra hele EU. Konferencen finder sted i
København i september 2025.
Markering af Beijing+30
Danmark markerer 30-året for vedtagelsen af FN’s hand-
lingsplan for piger og kvinders rettigheder, som blev ved-
taget i Beijing i 1995. I april afholdes et event i FN-byen
sammen med UN Women, hvor ligestillingsaktører samles
for at drøfte fremskridt og udfordringer globalt. Derudover
vil Danmark i september 2025 som led i EU-formandskabet
markere jubilæet ved et ligestillingstopmøde ved FN’s Gene-
ralforsamling (UNGA).
FN’s Kvindekommissions samling
Ved årets samling i FN’s Kvindekommission (CSW) i New
York markeres 30-året for Beijing-handlingsplanen. FN’s
medlemslande vil gøre status på implementering af hand-
lingsplanen og sætte fokus på aktuelle udfordringer for det
globale ligestillingsarbejde. Danmark vil deltage aktivt ved
årets samling, herunder i paneler og side events, bilaterale
møder og i samlingens forhandlinger. Danmark deltager med
en bred delegation af politikere, embedsfolk, ungedelegater
og civilsamfund.
Ligestillingsarbejdet i Nordisk Ministerråd
Finland vil under sit formandskab i 2025 sætte fokus på
mænd og maskulinitet, ligeløn og sammenlignelig LGBT+-
data i Norden. De vil desuden fortsætte Nordisk Minister-
råds program ”Pushing for Progress”, der skal modarbejde
det pres, der er både regionalt og globalt på ligestilling og
kvinders rettigheder og rettigheder for LGBT+ personer.
Ligestillingsarbejdet i Europarådet
Ligestillingskommissionen vil i 2025 bl.a. sætte fokus på
kunstig intelligens og teknologi faciliteret kønsbaseret vold.
På LGBT+ området, arbejdes der på en rekommendation om
interkønnede.
Dansk intervention i EU-Kommissionens retssag mod
Ungarn
I 2025 forventes EU-domstolen at fælde dom i forbindelse
med EU-Kommissionens retssag mod Ungarn pga. Ungarns
såkaldte ”anti-LGBT”-lovgivning. Lovgivningen forbyder bl.a.
offentlig ”promovering” af samt oplysning om homoseksuali-
tet, kønsskifte og transkønnede. Danmark deltog i retssagen
til støtte for EU-Kommissionen.
Fokus på Kvinder, Fred og Sikkerhed i Sikkerhedsrådet
Danmark indtræder i FN’s Sikkerhedsråd i 2025 og 2026.
Blandt Danmarks kerneprioriteter i Sikkerhedsrådet er arbej-
det for Kvinder, Fred og Sikkerhed. Herunder vil Danmark
arbejde for kvinders deltagelse i fred- og sikkerhedsarbej-
det – ikke mindst fordi fredsprocesser er mere holdbare,
når kvinder deltager. Ligeledes vil beskyttelse af kvinder
og piger i konfliktsituationer og humanitære kriser være et
fokus, herunder beskyttelse mod seksuel og kønsbaseret
vold. Danmark har desuden tilsluttet sig formandskabsiniti-
ativet “Shared Commitments” og forpligter sig derved til at
tilstræbe en lige kønsfordeling blandt briefere i Sikkerheds-
rådet under danske formandskaber af Rådet i marts 2025 og
august 2026.
Styrkede LGBT+ indsatser via lokale
civilsamfundsorganisationer
Danmark øger støtten til lokale organisationer som frem-
mer LGBT+ personers rettigheder, særligt på det afrikanske
kontinent. Fokus vil være på at støtte arbejdet med lovgi-
vere, sundhedsarbejdere og lærere med henblik på bl.a. at
tackle homofobi og styrke LGBT+ personers rettigheder og
sundhed.
Midler til polske LGBT+ organisationer
Danmark fortsætter med at støtte polske LGBT+ organisa-
tioner gennem den danske ambassade i Polen. Der er afsat i
alt 1 mio. kr. under LGBT+ handlingsplan fra 2022 til 2025.
Dansk deltagelse i Equal Rights Coalition:
Danmark vil fortsat fremme LGBT+ personers rettigheder
globalt ved sit medlemskab i Equal Rights Coalition, som er
en international sammenslutning af stater, private aktører og
NGO’er. Danmark vil deltage aktivt i vidensdeling og styrke
koordineringen på tværs af lande og civilsamfund.
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0025.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2025
25
Status for initiativer fra
Perspektiv- og handlingsplan 2024
Indsatsområde
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
Ligestillingens Topmøde og Ligestillingens Pris 2024
Undersøgelse og kampagne mod seksuel chikane målrettet unge
Ophævelse af folkekirkens undtagelsesbestemmelse fra ligebehandlingsloven
Handlingsplan for mænd og drenges ligestilling
Ansøgningspulje til aktiviteter for udsatte fædre på orlov
Flere drenge og mænd i omsorgsfag
Aftale om et forbedret familieretligt system
Ansøgningspulje om netværk og støtte til mænd i krise
Styrket indsats for mænds sundhed
Styrket forskning i bl.a. kvindesygdomme og ulighed i sundhed mellem mænd og kvinder
Implementering af løngennemsigtighedsdirektivet
Forhandling af EU’s direktiver om bindende standarder for ligebehandlingsorganer
Implementering af kønsbalancedirektivet
Flere kvinder i bygge- og anlægsbranchen
Inge Lehmann-program
Anbefalinger fra Trivselskommissionen
Bedre mulighed for udsat skolestart
Teknologiforståelse i folkeskolen
Mere valgfrihed og udsyn i udskolingen
Styrket diversitet i politiet
Diversitet, inklusion og ligestilling på Forsvarsministeriets område
Afskaffelse af højdekrav ved Den Kongelige Livgarde
Ligestilling på Kulturministeriets område
Uddeling af Bodil Koch-prisen
Kønsneutralitet i ophavsretsloven
Undersøgelse af køn i de statslige og statsanerkendte museers indkøb af værker
LIGE
LIGE
BLKM
LIGE
LIGE
BUVM/LIGE
SBM
LIGE
ISM
ISM
BM
BM/UM
EM
TRM
UFM
BUVM/KUM
BUVM
BUVM
BUVM
JM
FMN
FMN
KUM
KUM
KUM
KUM
LIGE
JM
LIGE
JM
JM
LIGE/JM
SBM
SBM
SBM
SBM
SBM
SBM
SBM
LIGE
BM/UIM
UIM
UIM
ISM/UIM
ISM
ISM
ISM
BM
LIGE
SBM
ISM
ISM
ISM
ISM
ISM
UIM
LIGE/UM
LIGE
LIGE
BM
UM
UM/ LIGE
LIGE
LIGE
LIGE
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Gennemført
Igangsat
Ikke
gennemført
Rettigheder og frihed i eget liv
Ligestilling af krisecentertilbud til voldsudsatte mænd
Længere omgørelsesfrist i straffesager om blandt andet voldtægt
Handlingsplan for tryghed i nattelivet
Bedre muligheder for behandling af indsatte, der er dømt for partnervold
Styrket indsats mod seksuelle overgreb og digitale krænkelser af børn og unge i Grønland
Initiativer til at bekæmpe stalking og digital vold
Forlængelse af psykologordning til voldsudsatte mænd og deres børn
Videreførelse og styrkelse af Lev Uden Vold
Tilskud til ambulant rådgivning af voldsudsatte kvinder
Forebyggelse af seksuelle overgreb på voksne med handicap
Styrket fokus på faglig kvalitet på krisecentre
Kommunale beredskaber til opsporing og håndtering af vold i nære relationer
Model for en opsporende og forebyggende indsats til mennesker i risiko for social udsathed
Undersøgelse af indsatsen til bekæmpelse af menneskehandel
Ny arbejdspligt
Udvidelse af voldsbestemmelsen i udlændingeloven
Nationalt Center mod Æresrelaterede Konflikter (MÆRK)
Opsporing og støtte til voldsudsatte gravide
Tidsbegrænsning på nedfrysning af kvinders æg ophæves
Vederlagsfri fertilitetsbehandling til barn nummer to
Styrkelse af abortlovgivningen
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
Mulighed for deling af forældreorlov i LGBT+ familier med tre eller fire forældre
Bedre rammer for LGBT+ familier
Familiedannelse ved surrogataftaler, herunder medfaderskab
Bedre muligheder for bloddonation for mænd, der har sex med mænd
Handlingsplan for elimination af hiv i Danmark
Checkpointklinikker hos AidsFondet
Supplerende rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold
Styrket indsats for at nedbringe selvmordsforsøg og selvmordsdødsfald, herunder blandt transpersoner
Opkvalificering i LGBT+ og æresrelaterede problemstillinger på asylcentrene
Danmarks interventionssag mod Ungarn
Europæisk samarbejde på LGBT+ området
Samarbejde i Nordisk Ministerråd om LGBT+ dagsordenen
Ligestilling og rettigheder globalt
Danmark tiltræder ILO konvention om vold og chikane mod kvinder på arbejdsmarkedet
Igangsættelse af nye flerårige klima - ligestillingsinitiativer
FN’s Kvindekommissions samling
Ligestillingsarbejdet i Nordisk Ministerråd
Ligestillingsarbejdet i EU
Ligestillingsarbejdet i Europarådet
I alt
33
31
1
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Redegørelse/Perspektiv-og handlingsplan for ligestilling (2025), fra ministeren for ligestilling
2984531_0026.png
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Telefon: 38 14 21 42
[email protected]
www.mim.dk