Ligestillingsudvalget 2024-25
LIU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2943590_0001.png
Frank Nielsen
Dyrehavegårdsvej 30
6000 Kolding
Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet
Ligebehandlingsnævnet har i møde truffet afgørelse i din sag om
forskelsbehandling på grund af køn.
Resultatet er:
25. november 2024
J.nr. 24-45155
Ankestyrelsen
Sekretariatet for
Ligebehandlingsnævnet
Ligebehandlingsnævnet afviser at behandle klagen.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Begrundelse, retsregler, klagevejledning med videre står på de næste
sider.
Venlig hilsen
Nicklas Vestergaard Madsen
ast@ast.dk
sikkermail@ast.dk
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-2024 fra Frank Nielsen, Kolding, om kønsdiskrimination i børnetilskudsloven
Ligebehandlingsnævnets afgørelse i j.nr. 24-45155 truffet den
22. november 2024
Klager
Frank Nielsen
Dyrehavegårdsvej 30
6000 Kolding
Indklagede
Folketinget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
Medlemmer
Annette Dam Ryt-Hansen (formand)
Mads Krarup
Agnete Lied Andersen
Klagen angår påstået forskelsbehandling på grund af køn i forbindelse
med, at det særlige børnetilskud til pensionister som udgangspunkt
udbetales til moderen.
Ligebehandlingsnævnets afgørelse
Ligebehandlingsnævnet afviser at behandle klagen.
Sagsfremstilling
Den 15. februar 2024 traf Udbetaling Danmark afgørelse om at tilkende
klagers hustru særligt børnetilskud til pensionister. Af afgørelsen
fremgår, at klagers hustru tilkendes børnetilskud på 4.110 kr. hvert
kvartal.
Klager har for nævnet oplyst, at han sammen med sin hustru har et barn
på to år, og at han er folkepensionist med lav indkomst, mens hans
hustru ikke er pensionist.
Klager har videre oplyst, at han har spurgt Udbetaling Danmark om det
kan være rigtigt, at udbetalingen sker til klagers hustru og ikke til klager
selv, hvortil Udbetaling Danmark henviste til børnetilskudslovens § 8.
Det fremgår af børnetilskudslovens § 8, stk. 1, 1. pkt., at børnetilskud
udbetales til moderen.
2
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-2024 fra Frank Nielsen, Kolding, om kønsdiskrimination i børnetilskudsloven
Klagen blev modtaget i Ligebehandlingsnævnet den 8. april 2024.
Klager fremsatte i klagen en beløbsmæssig påstand om betaling af en
godtgørelse på 4.110 kr. hvert kvartal.
Ligebehandlingsnævnet har ikke fundet grundlag for at foretage
partshøring af indklagede.
Klagers bemærkninger
Klager
gør gældende, at han er blevet udsat for forskelsbehandling på
grund af køn i forbindelse med, at det særlige børnetilskud til
pensionister som udgangspunkt udbetales til moderen.
Det er ikke ligestilling eller fornuftigt, at fædre og pensionister med
lavindkomst ikke får udbetalt det særlige børnetilskud.
Klagen handler ikke om, at klager ikke under sin hustru det tilskud, men
at han hverken forstår det logiske eller ligestillingen bag lovgivningen.
Klagen angår lovgivningen og lovgiver.
Ligebehandlingsnævnets bemærkninger og konklusion
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund
af køn uden for arbejdsmarkedet efter lov om ligestilling af kvinder og
mænd (ligestillingsloven).
Det fremgår af ligestillingsloven, at ingen må udsætte en anden person for
direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af køn. Forbuddet mod
forskelsbehandling gælder blandt andet for alle organisationer og personer,
som leverer varer og tjenesteydelser, som er tilgængelige for
offentligheden.
Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af køn
behandles ringere, end en anden bliver, er blevet eller ville blive behandlet
i en tilsvarende situation.
Der foreligger indirekte forskelsbehandling, når en bestemmelse, et
kriterium eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille personer
af det ene køn særlig ufordelagtigt i forhold til personer af det andet køn
medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis er
3
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-2024 fra Frank Nielsen, Kolding, om kønsdiskrimination i børnetilskudsloven
objektivt begrundet i et legitimt formål, og midlerne til at opfylde dette
formål er hensigtsmæssige og nødvendige.
Klager har for nævnet oplyst, at der klages over lovgivningen og
lovgivningsmagten.
Det fremgår af forarbejderne til lov om Ligebehandlingsnævnet, at
Ligebehandlingsnævnet alene kan tage stilling til spørgsmål om anvendelse
og fortolkning af den lovgivning, som er omfattet af
Ligebehandlingsnævnets kompetenceområde.
Det falder derfor uden for nævnets kompetence at træffe afgørelser om
forskelsbehandling på grund af køn i forbindelse med, at det særlige
børnetilskud til pensionister som udgangspunkt udbetales til moderen, idet
dette er reguleret i børnetilskudslovens § 8, stk. 1, 1. pkt.
Nævnet afviser derfor at behandle klagen.
Sagens oplysninger
Sagen er behandlet på grundlag af:
Klagen af 8. april 2024
Retsregler
Afgørelsen er truffet efter følgende bestemmelser:
Lov om Ligebehandlingsnævnet
§
§
§
§
1, stk. 1, og stk. 2, om nævnets kompetence
8 nævnets afvisning af klagen
9, stk. 1, om klagebehandling
12, stk. 1, om klagebehandling
Ligestillingsloven
§ 1 a, om lovens anvendelsesområde
§ 2, stk. 1-3, om forbud mod forskelsbehandling
Annette Dam Ryt-Hansen
4
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-2024 fra Frank Nielsen, Kolding, om kønsdiskrimination i børnetilskudsloven
Der vedlægges kopi af bestemmelserne.
Klagevejledning
Ligebehandlingsnævnet skal oplyse, at det fremgår af lov om
Ligebehandlingsnævnet, at når nævnet har truffet afgørelse, er det
muligt for klager og indklagede at indbringe sagen for domstolene.
Nævnets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ
klageinstans.
Kopi er sendt til:
Folketinget,
5
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-2024 fra Frank Nielsen, Kolding, om kønsdiskrimination i børnetilskudsloven
Lov om Ligebehandlingsnævnet, senest bekendtgjort ved
lovbekendtgørelse nr. 1230 af 2. oktober 2016, som senest
ændret ved lov nr. 879 af 21. juni 2022
Kompetence og organisation
§ 1.
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på
grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse,
seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika,
alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse, jf. stk. 2-7.
Stk. 2.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af
køn efter:
1)
§§ 2, 2 a og 2 b i lov om ligestilling af kvinder og mænd.
2)
Lov om lige løn til mænd og kvinder.
3)
Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.
4)
Lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger.
5)
Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
6)
§ 1, nr. 1, § 1 a, stk. 1, og §§ 3 a-3 c og 4 i lov om lønmodtageres
ret til fravær fra arbejde af særlige familiemæssige årsager.
Stk. 3.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af
race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika, alder, handicap eller
national, social eller etnisk oprindelse efter lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Stk. 4.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af
seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika efter
§§ 2 og 2 b i lov om ligestilling af kvinder og mænd.
Stk. 5.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af
race eller etnisk oprindelse efter lov om etnisk ligebehandling.
Stk. 6.
Nævnet behandler klager over overtrædelser af forbuddet mod
forskelsbehandling og over overtrædelser af forbuddet mod repressalier
efter lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap.
Stk. 7.
Ligebehandlingsnævnet kan behandle klager fra en lønmodtager
om brud på bestemmelser i kollektive overenskomster, der indeholder
tilsvarende pligt til ligebehandling eller lige løn som lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.,
jf. denne lovs § 1, stk. 9, lov om lige løn til mænd og kvinder, jf. denne
lovs § 1, stk. 5, eller lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden
for de erhvervstilknyttede sikringsordninger, jf. denne lovs § 2, eller
tilsvarende pligt til ikkeforskelsbehandling som lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., jf. denne lovs § 1, stk. 6
6
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-2024 fra Frank Nielsen, Kolding, om kønsdiskrimination i børnetilskudsloven
og 7, hvis lønmodtageren godtgør, at vedkommende faglige organisation
ikke agter at iværksætte fagretlig behandling af kravet.
Stk. 8.
En klage kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet af den, der
har retlig interesse i sagen.
Stk. 9.
Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution kan indbringe sager af principiel karakter
eller sager af almindelig offentlig interesse for Ligebehandlingsnævnet.
§ 8.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, som ikke skønnes egnet til
behandling ved nævnet.
Stk. 2.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, hvis det er åbenbart,
at der ikke kan gives klageren medhold i sagen.
Stk. 3.
Nævnet kan afvise at behandle klagen, hvis klageren ikke har
retlig interesse i sagen.
Stk. 4.
Nævnet kan delegere sin kompetence efter stk. 1-3 til
sekretariatet. Nærmere regler herom fastsættes i nævnets
forretningsorden.
§ 9.
Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 2.
Nævnets afgørelser protokolleres og offentliggøres i
anonymiseret form. Begrundelsen for afgørelsen skal fremgå af
protokollatet. Er en beslutning ikke enstemmig, indføres oplysning om
stemmeafgivningen og begrundelse for stemmeafgivningen.
§ 12.
Når nævnet har truffet afgørelse i en sag, orienterer sekretariatet
parterne om afgørelsen og om mulighed for at indbringe sagen for
domstolene.
Stk. 2.
Hvis nævnets afgørelser og forlig, som er indgået for nævnet,
ikke efterleves, skal nævnet på vegne af klageren eller Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution indbringe sagen for domstolene, hvis
klageren eller instituttet anmoder herom.
Lov om ligestilling af mænd og kvinder (ligestillingsloven),
senest bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 751 af 26. april
2021, som ændret ved lov nr. 2591 af 28. december 2021
§ 1 a.
Kapitel 2 gælder for
1)
enhver arbejdsgiver, myndighed og organisation inden for offentlig
forvaltning og almen virksomhed og
2)
myndigheder og organisationer og alle personer, som leverer varer
og tjenesteydelser, der er tilgængelige for offentligheden inden for både
7
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-2024 fra Frank Nielsen, Kolding, om kønsdiskrimination i børnetilskudsloven
den offentlige og den private sektor, herunder offentlige organer, og som
tilbydes uden for privat- og familielivet, samt transaktioner i den
forbindelse.
Stk. 2.
Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v., barselsloven, lov om lige løn til mænd og kvinder,
lov om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med forsikring,
pension og lignende finansielle ydelser og lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. anvendes på de områder,
der er omfattet af disse love.
§ 2.
Ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte
forskelsbehandling på grund af køn, seksuel orientering, kønsidentitet,
kønsudtryk eller kønskarakteristika. En instruktion om at
forskelsbehandle en person på grund af køn, seksuel orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika betragtes som
forskelsbehandling.
Stk. 2.
Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på
grund af køn, seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika behandles ringere, end en anden bliver, er blevet eller
ville blive behandlet i en tilsvarende situation.
Stk. 3.
Der foreligger indirekte forskelsbehandling, når en
bestemmelse, en betingelse eller en praksis, der tilsyneladende er
neutral, vil stille personer af det ene køn særlig ufordelagtigt i forhold til
personer af det andet køn, eller hvis det vil stille personer særlig
ufordelagtigt på grund af deres seksuelle orientering, kønsidentitet,
kønsudtryk eller kønskarakteristika i forhold til andre personer. Dette
gælder dog ikke, hvis den pågældende bestemmelse, betingelse eller
praksis er objektivt begrundet i et legitimt formål og midlerne til at
opfylde dette formål er hensigtsmæssige og nødvendige.
Stk. 4.
Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af seksuel
orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika indebærer
ikke en pligt til at stille særlige fysiske faciliteter til rådighed.
Stk. 5.
Hvis en person, der anser sig for krænket, påviser faktiske
omstændigheder, som giver anledning til at formode, at der er udøvet
direkte eller indirekte forskelsbehandling, påhviler det modparten at
bevise, at ligebehandlingsprincippet ikke er blevet krænket.
8