Ligestillingsudvalget 2024-25
LIU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2939539_0001.png
KVINFOs forslag til løsninger på mænd og
drenges ligestillingsudfordringer
Baggrund for anbefalingerne
KVINFO ser mænds og kvinders ligestillingsproblemer som en del af den samme sag.
Problemerne opstår blandt andet af stereotype forventninger til kønnene, der påvirker
vores muligheder og frihed hver især fra barn til voksen. Det gælder ved valg af
uddannelse, muligheden for arbejdsliv og karriere, i vores familieliv samt vores
følelsesliv, sundhed og trivsel. Det skaber en ulighed mellem køn. Selv om der er sket
store fremskridt for ligestillingen i Danmark, er der i dag stadig udfordringer, som
særligt påvirker og begrænser drenge og mænd.
Drenge bliver stadig lært, at de skal leve op til stereotype forestillinger om, hvordan
man er dreng og mand, og for nogle drenge kan det have negative konsekvenser i
forhold til at gøre sig umage i skolen, at vise følelser og at vælge fag, der har med
relationer og omsorg at gøre. Det kan have konsekvenser både for den enkeltes
trivsel og for, om vi som samfund får alle talenter i spil. De stereotype forventninger
føres videre i voksenlivet, hvor mænd oftere end kvinder lever uden uddannelse,
uden fortrolige venner, uden samvær med børn og i vold, kriminalitet og misbrug,
ligesom flere mænd end kvinder begår selvmord.
For KVINFO er det afgørende, at vi ser drenge og mænds ligestillingsudfordringer i et
kønsperspektiv for at finde de rette løsninger. Med Ligestillingsministeriets
handlingsplan for mænd og drenges ligestillingsudfordringer, er de første skridt taget.
Men sammen kan vi gøre langt mere.
De følgende sider leverer en række konkrete forslag til at adressere disse problemer.
1. Skole og uddannelse
Baggrund
Både i grundskolen og på de gymnasiale uddannelser klarer drenge sig dårligere end
piger, og karaktergabet er øget de seneste år. Forskellen på drenge og pigers
karaktergennemsnit ved de obligatoriske prøver i folkeskolens afgangseksamen i 9.
klasse var 0,8 karakterpoint i 2019. Flere drenge end piger gennemfører ikke en
ungdomsuddannelse. 77 procent af pigerne og 71 procent af drengene har fuldført en
ungdomsuddannelse seks år efter afsluttet 9. klasse
1
.
Forskning viser, at lærere i grundskolen behandler drenge og piger forskelligt, og at
det ofte sker ubevidst. International forskning peger på, at kønsstereotype opfattelser
blandt elever og lærere kan forstærke forskellen på præstationerne drenge og piger
imellem
2
. Kønsstereotyper påvirker også drenges trivsel negativt, fordi det kan være
vanskeligt at leve op til forventninger om at være en ’rigtig dreng’
3
.
Drenge og piger møder kønnede forventninger allerede i indskolingen. For eksempel
forventes drenge at præstere godt i de talbaserede, tekniske og håndværksmæssige
og Undervisningsministeriet,
Fagligt gab mellem drenge og piger. Kortlægning og analyse – Fagligt gab i folkeskolen og på
ungdomsuddannelser,
2022
2
OECD,
Are boys and girls equally prepared for life?,
2014; OECD,
PISA 2018 Results (Volume II): Where All Students Can Succeed, Chapter 7: Girls’
and boys’ performance in PISA,
2019
3
Børns Vilkår,
Børn og unge kæmper for at passe ind,
2022
1
Børne-
1
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 18/11-2024 fra KVINFO om deres notat med anbefalinger ift. mænd og drenges ligestillingsudfordringer
2939539_0002.png
fag
4
. Det viser sig i kønsopdeling i uddannelsesvalg, hvor mænd er
underrepræsenteret på de omsorgsfaglige uddannelser. I skoleåret 2019/2020
udgjorde mænd 14 procent af førsteprioritetsansøgerne til erhvervsuddannelsernes
fag under ”omsorg, sundhed og pædagogik”. 38 procent af 15-22 årige mænd
angiver, at det betyder noget for deres uddannelsesvalg, om uddannelsen har et
maskulint eller feminint ry, mens det samme gælder 25 procent af kvinderne
5
.
Indsatser med særligt fokus på drenges mulighed for læring
Der er brug for at gøre en særlig indsats for de drenge, som er i risiko for at sakke
fagligt bagud og ikke får en ungdomsuddannelse.
KVINFO anbefaler, at regeringen afsætter en pulje, som skoler og
civilsamfundsorganisationer kan søge til at udvikle og afprøve metoder til
norm- og kulturforandringer, som fremmer ligestilling med et særligt fokus på
den gruppe af drenge, der er i risiko for ikke at få en uddannelse. Indsatserne
skal skabe en kultur, hvor drenge kan undersøge og udvide deres faglige
interesser og kompetencer og dermed bidrage til friere udfoldelsesmuligheder
og uddannelsesvalg uanset køn og mindre fagligt gab mellem drenge og
piger.
Obligatorisk, timesat seksualundervisning på alle ungdomsuddannelser
KVINFO anbefaler, at børne- og undervisningsministeren indfører
obligatorisk, timesat seksualundervisning på alle ungdomsuddannelser
med fokus på køn, seksualitet, mangfoldighed og samtykke. KVINFO
anbefaler, at obligatorisk seksualundervisning også bliver udvidet
til erhvervsuddannelserne, STU og FGU’erne.
Dette skal bidrage til at:
udvide muligheden for at være mand på flere måder heriblandt
modarbejde homofobi
forebygge krænkelser og overgreb, hvor mænd er
overrepræsenterede blandt udøvere
forebygge misforståelse af samtykkeloven
nedbryde myter, som står i vejen for, at drenge og mænd forstår
egne grænser og søger hjælp, hvis de har væres udsat for
overgreb.
KVINFO anbefaler børne- og undervisningsministeren at evaluere effekten
af seksualundervisningen løbende. Evalueringen bør undersøge:
kvaliteten af undervisningen
at undervisningen er tidsvarende og løbende opdateres
lærere og elevers oplevelse af undervisningen
effekten af undervisningen.
Ligestillingskompetencer til skolers og ungdomsuddannelsers personale
Læreruddannelsen: KVINFO anbefaler, at uddannelses- og
forskningsministeren sikrer, at viden om og værktøjer til aktivt at udfordre
kønsstereotyper og fremme ligestilling indgår både i den pædagogiske
grundfaglighed og i læreruddannelsens undervisningsfag.
VIVE,
Et kønsopdelt arbejdsmarked,
2016
Børne- og Undervisningsministeriet,
Statusredegørelsen for implementering af erhvervsuddannelsesreformen,
2021; Epinion,
Undersøgelse af
kønsskævhed i uddannelse,
2022
4
5
2
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 18/11-2024 fra KVINFO om deres notat med anbefalinger ift. mænd og drenges ligestillingsudfordringer
2939539_0003.png
Personale: KVINFO anbefaler, at Folketinget afsætter midler til en pulje til at
udvikle og udbyde gratis kompetenceløft til folkeskolens faglærere,
pædagogiske personale og skoleledelse, så de får pædagogiske og didaktiske
metoder til at fremme drenges ligestilling og nedbryde kønsstereotyper.
Studievejledning: KVINFO anbefaler, at uddannelses- og forskningsministeren
sørger for, at uddannelse og efteruddannelse af uddannelses- og
studievejledere indeholder viden om køn og ubevidste bias, der gør vejlederne
bevidste om kønsstereotypers indflydelse på unge drenges uddannelsesvalg
og gør dem i stand til at udfordre stereotype forventninger om køn og således
bidrage til friere udfoldelsesmuligheder og uddannelsesvalg for unge drenge.
Læringskonsulenter: KVINFO anbefaler, at børne- og
undervisningsministeren sikrer, at læringskonsulenter for
erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser har viden om køn og
ligestilling og værktøjer til at gøre op med stereotype forventninger til
kønnene.
Pædagogikum: KVINFO anbefaler, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) sammen med de universiteter, der udbyder teoretisk pædagogikum,
at undersøge og kortlægge, hvordan pædagogikumuddannelsen kan
indeholde viden om køn og ligestilling, samt give indsigt i metoder til at takle
kønsstereotyper og mainstreame køn i undervisningen.
Forpligtelse til at fremme ligestilling i folkeskolen
Drenges ligestilling bør tages i betragtning, når undervisningen i folkeskolen
planlægges. Danmark er det eneste skandinaviske land, hvor skoler ikke er forpligtet
til at arbejde for at fremme ligestilling.
Fagmål: KVINFO anbefaler, at børne- og undervisningsministeren
igangsætter en revision af både fagmål og trinmål med henblik på at
integrere et køns- og ligestillingsperspektiv i de enkelte fag og for at forpligte
undervisere til at fremme drenges ligestilling blandt eleverne ved aktivt at
udfordre kønsstereotype.
KVINFO har desuden udgivet papiret
En skole, der skaber ligestilling,
som giver flere
anbefalinger til, hvordan man politisk kan skabe bedre rammer for ligestilling og
bekæmpelse af diskrimination i grundskolen
6
.
2. Familieliv og omsorg
Mange fædre kommer i dag til at spille en anden rolle i deres børns liv, end den far,
som de selv er vokset op med. Men traditionelle kønsroller har fortsat en betydning
for, hvordan arbejds- og familieliv indrettes. Der er behov for målrettede tiltag, hvis
fædre skal have lige mulighed for at gøre sig gældende som forældre.
I 86 procent af alle skilsmissefamilier i Danmark er mødre bopælsforældre og fædre
samværsforældre
7
. Skæv kønsarbejdsdeling i hjemmet betyder, at kvinder varetager i
6
7
https://kvinfo.dk/anbefalinger-grundskole/
Danmarks Statistik,
Mænd og familier,
2020
3
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 18/11-2024 fra KVINFO om deres notat med anbefalinger ift. mænd og drenges ligestillingsudfordringer
2939539_0004.png
gennemsnit en times mere hus- og omsorgsarbejde i hjemmet end mænd
8
. En
undersøgelse viser, at 37 procent af kvinder og 12 procent af mænd bliver hjemme,
når børnene er syge
9
. For forældrepar fra fødselsårgangen 2021 var fordelingen af
barselsorlov 44 dage til faderen og 274 dage til moderen
10
. Det fremgår af
Beskæftigelsesministeriets første evaluering af de nye orlovsregler, at fædre nu
gennemsnitligt tager tre ugers længere barsel end tidligere
11
.
Forskning viser, at økonomi spiller en større rolle i mænds valg om at afholde barsel,
end den gør for kvinder. Det er derfor afgørende, at mænd også har adgang til løn
under barsel, hvis de nye orlovsregler skal have bedst mulige betingelser for at blive
en succes
12
.
Selvstændige blev undtaget, da man ændrede barselsloven, så fædre fik 11 ugers
øremærket orlov. Da mænd er overrepræsenterede blandt selvstændige er det med til
at fastholde en skæv fordeling af orloven
13
.
Mellem syv og otte procent af fædre oplever at blive ramt af en depression i
forbindelse med graviditet. Det kan påvirke både barnets udvikling og familiens trivsel
negativt. En kortlægning af opsporing af efterfødselsreaktioner i 60 kommuner viser,
at 98 procent af kommunerne tilbyder opsporing af mødre med fødselsdepression,
mens kun 63 procent tilbyder det til fædre
14
. En undersøgelse viser, at kun 44
procent af de 29 adspurgte kommuner både screener fædre og har målrettede
behandlingstilbud til dem. Den viser også, at manglende kompetencer og politisk
prioritering er en barriere.
Barslende fædre oplever, at der mangler tilbud til dem
15
. I en undersøgelse blandt
fædre, der har deltaget i en fædregruppe i Aarhus og København, svarer 81 procent,
at de har oplevet et positivt udbytte i nogen eller høj grad, og at deres deltagelse
havde en positiv betydning for enten barnet eller barnets mor
16
.
Opfølgning på barselsloven
Den nye barselslov var en milepæl for mænds ligestilling. For at sikre, at den
bidrager til en ligelig fordeling af orloven, må en række tiltag gøres.
KVINFO anbefaler, at regeringen indfører en optrapning af antallet af
øremærkede uger. En optrapning fra 11 til 14 ugers øremærkning til hver
forældre vil eksempelvis kunne indføres i forbindelse med evalueringen af
loven tre år efter implementeringen.
KVINFO anbefaler, at beskæftigelsesministeren sikrer at også
selvstændige omfattes af reglerne om øremærkning, og at reglerne for
afholdelse af orloven gøres fleksible, så det bliver muligt at drive sin
virksomhed under orloven.
KVINFO anbefaler, at regeringen har løbende opmærksomhed på, om
anvendelsen af orloven har en social slagside og om der kan laves tiltag
til for at imødegå det.
KVINFO anbefaler, at Folketinget og regeringen opdaterer
funktionærloven, så bestemmelserne om ret til halv løn under barsel
ROCKWOOL Fondens Forskningsenhed,
Hvordan bruger danskerne tiden?,
2018
Epinion og HK Privat,
Undersøgelse om ligestilling,
2021
10
Danmarks Statistik,
Mænds barselsandel øget fra 6 til 14 pct. på 19 år,
Mænds barselsandel øget fra 6 til 14 pct. på 19 år,
2023
11
https://bm.dk/media/dlqlwita/status-paa-arbejdsmarkedet_digital.pdf
12
https://equalis.dk/wp-content/uploads/2024/04/Policydokument_Barselsalliancen.pdf
13
SVMdanmark,
Danmark har mistet 20.000 selvstændige på 13 år - Analyse,
2023
14
VIVE,
Indsatser i forhold til fødselsdepression – En litteraturgennemgang af eksisterende viden,
2022
15
Forum for Mænds Sundhed,
Fædre og sundhedsvæsenet,
2017
16
Forum for Mænds Sundhed,
Grupper for fædre – Inspirationskatalog til fagfolk,
2021
8
9
4
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 18/11-2024 fra KVINFO om deres notat med anbefalinger ift. mænd og drenges ligestillingsudfordringer
2939539_0005.png
udvides til også at inkludere partneren og ikke kun den fødende.
Afdækning af barrier for fædres brug af orlov og udvikling af ny barselskultur
på arbejdspladser
Selvom fædre har lige ret til at gå på orlov, kan der være kulturelle barrierer på
arbejdspladsen for, at de benytter sig af denne rettighed. Det kan særligt være
tilfældet på arbejdspladser og i brancher, som historisk har været domineret af
mænd, og hvor der således er ringe erfaring med at have medarbejdere på
barselsorlov.
KVINFO anbefaler, at Beskæftigelsesministeriet afsætter midler til at
afdække barrierer på arbejdspladser for at fædre benytter sig af orlov og
tilvejebringer løsninger, der kan skabe kulturforandring. KVINFO bidrager
gerne til dette arbejde.
Udvikling af metoder til at skabe sunde mandefællesskaber
Flere organisationer arbejder allerede med at facilitere fælleskaber med plads til
sårbarhed og egenomsorg, hvor mænd kan mødes. Herunder også fællesskaber for
fædre på barsel.
KVINFO anbefaler, at regeringen afsætter midler til at udvikle og afprøve nye
metoder til at skabe sunde og inkluderende fællesskaber for mænd og
drenge. Det kan blandt andet være ved at uddanne rollemodeller, som
allerede har en position i eksempelvis sportsklubber eller eksisterende
fællesskaber, eller fokusere på muligheden for at lære anvendelige
færdigheder såsom konflikthåndtering.
KVINFO anbefaler, at social- og boligministeren sammen med kommunerne
sikrer tilbud om fællesskaber til fædre på barsel. Eksempelvis har nogle
kommuner allerede tilbud om fædre- eller forældregrupper, som alternativ til
mødregruppen. Det er dog langt fra gældende i alle kommuner.
Bedre håndtering af efterfødselsreaktioner hos fædre
Efterfødselsreaktioner kan have alvorlige konsekvenser for familien, uanset hvilken
forælder der rammes. Det er afgørende for familiens trivsel, at efterfødselsreaktioner
undersøges og behandles lige for alle.
KVINFO anbefaler, at sundhedsministeren:
undersøger, om der kan laves regler, der sikrer,
at opsporing af efterfødselsreaktioner ikke
diskriminerer på baggrund af køn.
Sammen med kommunerne iværksætter en
evaluering af opsporing og behandling af
efterfødselsreaktioner blandt fædre og
medforældre.
3. Vold og overgreb
Baggrund
Der er brug for et særligt fokus på forestillinger, forventninger og strukturer
vedrørende maskulinitet, når vi som samfund søger at forebygge vold, overgreb og
anden kriminalitet. Mænd er overrepræsenterede som gerningspersoner, og
5
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 18/11-2024 fra KVINFO om deres notat med anbefalinger ift. mænd og drenges ligestillingsudfordringer
2939539_0006.png
stereotype forestillinger om køn hos mænd hænger stærkt sammen med udøvelse af
vold
17
. Af samme grund overses mandlige ofre, fordi de passer dårligt ind i vores
forståelse af drenge og mænd.
Forskning viser, at stereotype forestillinger om køn gør mænd mere tilbøjelig til at
udøve vold både over for kvinder og andre mænd. Derfor bør
kriminalitetsforebyggelsen i højere grad have fokus på at ændre forestillinger om køn.
Samtykkeloven har været et signifikant skridt i retning af at sikre en moderne
forståelse af seksualitet, intimitet og retten til egen krop. Men der er brug for at gøre
mere for at udvikle og udbrede samtykkekultur, særligt blandt mænd og drenge.
Det er vigtigt at sætte ind med ressourcer til at forebygge kriminalitet. Særligt yngre
mænd kan have brug for redskaber, viden og forståelse af samtykkekultur.
Mænd og drenge fylder næsten kun i debatten om samtykke, når det handler om
gerningspersoner og frygt for falske anmeldelser, selv om mænd også bliver udsat for
voldtægt. En undersøgelse viser, at 0,8 procent af mænd har været udsat for et
seksuelt overgreb i 2021. 0,3 procent af mænd har været udsat for forsøg på tvunget
samleje
18
. Dertil viser tal fra Danmarks Statistik, at der er sket en stor stigning i
antallet af mænd, der anmelder en voldtægt efter den nye samtykkelov er trådt i
kraft
19
.
Bevilling til primær forebyggelse af vold og kriminalitet
KVINFO anbefaler, at regeringen etablerer en ansøgningspulje til udvikling
og afprøvning af metoder til forebyggelse af vold og kriminalitet med fokus
på drenge og mænd.
Ligestilling af voldsudsatte mænd og kvinder
KVINFO bifalder, at serviceloven nu er opdateret, så mænd og kvinder
endelig ligestilles. KVINFO anbefaler Folketinget at evaluere brugen af
krisecentre og hjælp til voldsramte mænd.
KVINFO anbefaler Social- og boligministeriet at udvikle metoder, så mænd
reelt søger de eksisterende tilbud.
Bevilling til forebyggelse af negativ social kontrol med fokus på mænd og
drenge som både udøvere og udsatte
Mænd og drenge er både udøvere af og ofre for negativ social kontrol. Men der er
brug for forebyggelsesindsatser, der har fokus på mænd og drenge.
KVINFO anbefaler, at regeringen afsætter midler til udvikling og afprøvning af
nye forebyggelsesindsatser med fokus på mænds og drenges rolle som både
udøvere af og ofre for negativ social kontrol. Indsatserne bør arbejde med at
vise mænd og drenge, hvordan også de kan have gavn af at gøre op med
æresbegreber og stereotype forventninger til køn.
Promundo,
Masculine Norms and Violence – Making the Connections,
2018:
https://www.equimundo.org/wp- content/uploads/2018/04/Masculine-Norms-and-Violence-Making-the-
Connection-20180424.pdf
17
18
19
Statens Institut for Folkesundhed,
Vold og overgreb i Danmark 2021,
2022
Danmarks Statistik,
Ofre for anmeldte forbrydelser,
Statistikbanken
6
LIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 18/11-2024 fra KVINFO om deres notat med anbefalinger ift. mænd og drenges ligestillingsudfordringer
2939539_0007.png
Bevilling til udbredelse af samtykkekultur
KVINFO anbefaler, at Folketinget afsætter 2 millioner kroner årligt til at
udbrede samtykkekultur og forebygge voldtægt. Bevillingen bør gå til en
kombination af undersøgelser og interventioner.
Ved for eksempel at forankre arbejdet i et videnscenter som KVINFO kan
man sikre, at nye metoder bliver udviklet på baggrund af den mest
kvalificerede og aktuelle viden og bliver evalueret systematisk med henblik
på yderligere udbredelse. KVINFO kan desuden afsøge mulige samarbejder
med myndigheder og civilsamfundsorganisationer, som arbejder med ofre og
gerningspersoner, for på den måde at kvalificere både videns- og
interventionsarbejde. Der er blandt andet brug for:
Ny viden om forekomsten af falske anklager, da de seneste undersøgelser
er forældede. Her kunne man undersøge, om samtykkeloven har medført
en stigning, som det ofte påstås.
Mere viden om gerningspersoner for at nedbryde myter og udvikle bedre
forebyggelse.
Udvikling af vidensbaserede metoder til at udbrede viden om samtykke til
unge og gøre op med myter og misforståelser.
7