Det Danske Filminstitut imødekommer ikke politikernes målsætning
Af Kim Pedersen/08-01-2025
I forbindelse med Filmaftale 2019-2023 og 2024-2027 aftalte forligskredsen en målsætning for Det Danske Filminstituts
virke:
Danske filmproduktioner skal i gennemsnit over aftaleperioden have en markedsandel på minimum 29 % af antal solgte
billetter i danske biografer.
Hvert år skal mindst 10 danske film være set af et samlet publikum på over 1.000.000 på tværs af relevante platforme
eksempelvis biograf, video eller mindst 250.000 solgte billetter i gennemsnit for de 10 bedst sælgende film.
Hvordan er det så gået?
Perioden 2019-2024
År
Gennemsnit for
de 10 bedst
sælgende film
2019
237.102
2020*
325.622
2021*
241.299
2022
241.960
2023
196.695
2023
208.271
Markedsandel
målt på billetter
26,7
50,2
41,6
30,0
24,9
23,3
Markedsandel
målt på
omsætning
24,0
49,2
37,3
25,9
21,6
20,4
*Corona-år, hvor biograferne var lukket en stor del af året, med en deraf følgende voldsom nedgang i antallet af udenlandske film.
Kilde: Danmarks Statistik
Indledningsvis kan man stille et stort spørgsmål ved, om markedsandelen skal udregnes på baggrund af antallet af billetter
eller omsætningen. I betragtning af, at en stor andel af billetterne afregnes til halv pris i biograferne, og de 90.000-100.000
fribilletter, der årligt udstedes til danske film, vil en markedsandel målt på omsætning altid være mest retvisende.
Man oplever da også, at Det Danske Filminstitut “snyder på vægten”, da man hvert år medtager de 90.000-100.000
fribilletter i udregningerne. Kultursektoren er desuden den eneste sektor, der udregner deres markedsandel på baggrund
af besøgende. I danske virksomheder udregnes markedsandele altid på omsætning. Hvor mange der kommer i et
supermarked, kan købmanden jo ikke leve af – det gør han derimod af omsætningen.
Det er kun lykkedes Det Danske Filminstitut at opfylde politikernes målsætning for dansk film i et enkelt år i perioden, og
det skyldes alene, at dansk films største konkurrent – amerikansk film – på grund af pandemien gik i dvale i Danmark. Fra
at have udsendt 87 amerikanske film i 2019 faldt tallet drastisk til kun 52 film i 2020.
Det Danske Filminstitut angiver selv “streaming” som årsagen til, at målsætningen ikke er blevet opfyldt. Det er dog en
dårlig undskyldning, da det ikke forklarer, hvorfor dansk films markedsandel i halvdelen af perioden ikke har nået sin
målsætning. Faktisk klarede dansk film sig bedst, da streaming eksploderede under pandemien i 2020, fordi befolkningen
var tvunget til at blive hjemme, mens biograferne var lukkede i lange perioder.
Perioden 2010-2018
År
Gennemsnit for
de 10 bedst
sælgende film
2010
292.061
2011
250.610
2012
345.833
2013
333.895
2014
320.093
2015
282.372
2016
241.683
2017
198.448
2018
362.758
Kilde: Danmarks Statistik
Markedsandel
målt på billetter
22,3
27,0
28,7
30,2
27,4
29,8
21,0
21,2
29,6
Markedsandel
målt på
omsætning
20,2
24,9
25,9
27,4
25,7
26,5
19,7
18,4
28,0