Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2954227_0001.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann
TIF - til ekstern brug
Rasmus Pedersen; Johan Juul-Andersen; Kristian Søger Nielsen; Pernille Sofie Dimcevska Ungermann; Sofie
Amalie Anderskov Riis; Emilie Hansen Foley; Ulver Baunsgaard Christensen; Emilie Andersen; Antonie
Sonne-Ragans; Katrine Ellegaard Noer Møller
OBR høringssvar - bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil
under Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
25. november 2024 14:15:22
Kære Kulturministeriet
Hermed OBRs høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte
OBR, hvis I har spørgsmål.
Med venlig hilsen
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann
Høringssvar vedrørende bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af
danske digitale spil under Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
OBR har følgende vurdering af udkastets administrative konsekvenser for erhvervslivet samt
bemærkninger til Kulturministeriets vurdering af Innovations- og Iværksættertjekket.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Disse overstiger ikke bagatelgrænsen for forelæggelse for Regeringens
økonomiudvalg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Innovations- og Iværksættertjekket
OBR har i forbindelse med præhøringen af bekendtgørelsesudkastet afgivet udtalelse til
Kulturministeriets vurdering af, at et eller flere tjekpunkter for Innovations- og
Iværksættertjekket er relevante for de konkrete ændringer i bekendtgørelsesudkastet. OBR har
ingen yderligere bemærkninger hertil.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291283
E-post
[email protected]
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
2954227_0002.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Embla Sofie Brødbæk
TIF - til ekstern brug
Martin Molter West
Høring over udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil
under Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
21. november 2024 09:02:24
image001.png
Til Kulturministeriet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget høring over bekendtgørelse om pulje til
udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet udgør en samlet uafhængig
konkurrencemyndighed. De følgende bemærkninger afgives udelukkende som uafhængig
konkurrencemyndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gør indledende opmærksom på, at myndigheden tidligere
har indgivet bemærkninger i forbindelse med forslag til lov om Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, som til lovforslaget, at bekendtgørelsen
indeholder statsstøtte i form af en støtteordning, hvilket potentielt kan bevirke en skævvridning
af konkurrencen på det pågældende marked, såfremt tildelingen ikke sker på objektive,
gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derudover ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Embla Sofie Brødbæk
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Direkte +45 4171 5264
E-mail
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende
markeder
Se vores privatlivspolitik og
tilgængelighedserklæring for kfst.dk.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
2954227_0003.png
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Den 12. november 2024
Høringssvar ang. udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produk-
tion og lancering af danske digitale spil under Nimbi GameLab
Danmarks
Institut for Spiludvikling
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til bekendtgørelsen og glæder sig
over etableringen af Nimbi GameLab
Danmarks Institut for Spiludvikling, som nu kan påbe-
gynde arbejdet til gavn for den danske spiludviklerbranche.
Dansk Erhverv noterer sig og bifalder, at ansøgerkredsen er virksomheder, der skal være registre-
ret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
Vi finder dog, at puljens formål er defineret meget snævert, da det alene omfatter ”projekter (…),
der bidrager til at fremme danske digitale spil som kulturbærende medie samt til at styrke de kul-
turelle kvaliteter i danske digitale spil til leg og læring.” Dansk Erhverv mener, at projekter, som
demonstrerer kommerciel styrke, skaber markedsværdi og kan dokumentere økonomisk vækst,
ligeledes burde komme i betragtning som ansøgningsberettiget.
Med venlig hilsen
Ulla Rønberg
Chefkonsulent
[email protected]
ulro
Side 1/1
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
2954227_0004.png
www.gamesdenmark.dk
Niels A. Wetterberg
+45)
31 413 412
[email protected]
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
26. November 2024
Høringssvar fra Games Denmark vedrørende
Bekendtgørelse om pulje
til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil under Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling.
***
Games Denmark takker for muligheden for at afgive høringssvar til bekendtgørelsen og
glæder sig over etableringen af Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling, som
ganske snart kan påbegynde støtteuddelinger til gavn for den danske spilbranche.
Games Denmark anerkender Kulturministeriets og Nimbi GameLabs store arbejde for at
styrke den danske spilbranche gennem de foreslåede støtteordninger. Vi ønsker samtidig at
bidrage til at sikre, at forvaltningen af støttemidlerne skaber størst mulig værdi og effekt. For
at opnå dette anbefaler vi en mere balanceret tilgang, der også samtidig sikrer projekter
med populærkulturelt potentiale. Samtidig vil vi gerne foreslå at samarbejdet mellem Nimbi
GameLab og spilbranchen styrkes i forvaltningen og udmøntningen af støtterne, for at sikre
at de støttede projekter realiserer deres fulde potentiale.
Vores forslag adresserer tre områder
1.
Et bredere perspektiv i forvaltningen af støtte
Støtteordningerne bør integrere en
samtidig vægtning af spilprojekter med potentiale for populærkulturel appel og mulig
økonomisk bæredygtighed. Dette kan opnås uden at gå på kompromis med ambitionerne
om kunstnerisk og kulturel kvalitet. Erfaringerne viser, at kultur og kommerciel succes
kan gå hånd i hånd i en kulturelt fokuseret støtteordning. Spilprojekter, der balancerer
kunstneriske ambitioner, populærkulturelt fokus og markedspotentiale, kan styrke både
branchen og Danmarks position som global aktør inden for spilindustrien.
2. Stærkere brancheinvolvering
Vi er glade for at man i §11 sikrer ordningen med et
eksternt panel, men vi foreslår at dette sker i tæt samarbejde med branchen. Samtidig
foreslår vi, at repræsentanter fra spilbranchen får en mere aktiv rolle gennem hele
projektudviklingen, herunder gennem en mentorordning. En tættere inddragelse af
branchens aktører gennem hele projektets levetid vil øge sandsynligheden for, at
midlerne resulterer i færdige produkter af høj kvalitet. Brug af mentorer fra branchen,
Side 1 of 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
f.eks. i samarbejde med Games Denmark, kan hjælpe særligt nye og mindre aktører med
at navigere i udviklings og lanceringsprocessen og sikre, at projekterne realiserer deres
fulde potentiale.
3.
Fremme innovation og talentudvikling
Begrænsningen i § 6 til kun at yde tilskud til
virksomheder kan hæmme innovationen. Mange banebrydende spilidéer og projekter
opstår hos enkeltpersoner eller små teams, der endnu ikke har etableret sig som
virksomheder. At tillade enkeltpersoner at søge udviklingsstøtte (§3, pkt.1), kombineret
med krav om deltagelse i en mentorordning, vil styrke innovationen og sikre stærkere
pipeline af innovative og kunstneriske projekter, som senere kan vokse og bidrage til
branchens udvikling.
Games Denmark står klar til at bidrage med viden og erfaring for at sikre, at støttemidlerne
skaber størst mulig værdi for både branchen og samfundet, og vi ser frem til en fortsat
dialog om, hvordan nedenstående justeringer kan implementeres enten nu, eller over tid, for
at styrke den danske spilbranches udvikling.
Se vores konkrete forslag til rettelser på side 3-4.
På vegne af den danske spilbranche
Niels A. Wetterberg
Direktør // Games Denmark
Side 2 of 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
Konkrete forslag til præciseringer og tilføjelser i bekendtgørelserne
1. Bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil
Rettelse til Kapitel 1, §2:
Nuværende tekst
”Formålet med puljen er at yde tilskud til projekter til udvikling, produktion og
lancering af danske digitale spil, der bidrager til at fremme danske digitale spil som
kulturbærende medie samt til at styrke de kulturelle kvaliteter i danske digitale spil til
leg og læring.”
Foreslået ændring
”Formålet med puljen er at yde tilskud til projekter til udvikling, produktion og
lancering af danske digitale spil, der bidrager til at fremme danske digitale spil som
kulturbærende medie, styrke de kulturelle kvaliteter i danske digitale spil til leg og
læring samt yderligere at støtte projekter, der kunne have populærkulturelt potentiale
og for økonomisk bæredygtighed og eksport.”
Tilføjelse til Kapitel 2, §6
Foreslået tilføjelse
“Enkeltpersoner, der ansøger om tilskud til udvikling af danske digitale spil i henhold
til § 3, punkt 1.”
Rettelse til Kapitel 2, §4, stk 1.
Nuværende tekst
“Nødvendige udgifter til udvikling og produktion, der er en forudsætning for at nå det
støttede projekts godkendte målsætning, herunder udgifter til løn, konsulentbistand
og teknisk udstyr.”
Foreslået ændring
“Nødvendige udgifter til udvikling og produktion, der er en forudsætning for at nå det
støttede projekts godkendte målsætning, herunder udgifter til løn, konsulentbistand,
mentorer og teknisk udstyr.”
Tilføjelse til Kapitel 2, §7, stk 2
Foreslået tilføjelse
“Punkt 6: Ved tilskud til udvikling og produktion skal ansøger tilknyttes, såfremt det
vurderes nødvendigt af det eksterne panel, en erfaren brancheaktør eller mentor, der
kan rådgive ansøger, gennem hele projektets levetid, om produktudvikling,
produktionsstyring og markedsføring og sikre sikre, at bevilgede midler effektivt
bidrager til færdige produkter af høj kvalitet.”
“Punkt 7: Enkeltpersoner, der modtager tilskud, skal deltage i en mentorordning, som
sikrer professionel vejledning og understøtter projektets succes.”
Tilføjelse til Kapitel 2, §7, stk
Foreslået tilføjelse
“Punkt 3: Projektet kan engagere et bredt publikum ved at kombinere dansk design,
kultur eller fortællinger med underholdende og markedsorienterede oplevelser og
Side 3 of 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
spilmekanismer, der kan tiltrække et populærkulturelt publikum både nationalt og
internationalt.”
Tilføjelse til Kapitel 4, §11
Foreslået tilføjelse
Stk. 8: Ved udpegning af medlemmer til det eksterne panel skal instituttets bestyrelse
indhente anbefalinger fra relevante brancheorganisationer, herunder Games
Denmark. Brancheorganisationernes input skal sikre, at panelet repræsenterer aktuel
og praksisnær viden om spilindustrien.
Stk. 9: Instituttets bestyrelse skal årligt gennemføre en dialog med
brancheorganisationen om sammensætningen og arbejdet i det eksterne panel for at
sikre, at det til enhver tid afspejler branchens behov og udvikling.
Side 4 of 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
2954227_0008.png
Kulturministeriet
[email protected]
[email protected]
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
DK-1780 København V
Tlf. +45 33 18 48 48
ida.dk
Svar på Høring over udkast til bekendtgørelse om pulje til
udvikling, produktion og lancering af danske digitale
spil under Nimbi GameLab – Danmarks Institut for
Spiludvikling
IDA takker for muligheden for at komme med svar på høring over
udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og
lancering af danske digitale spil under Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling.
IDA er overordnet meget positive overfor en pulje, der er med til at
styrke udvikling af digitale spil i Danmark. Danmark har gode
muligheder for at være med fremme i udviklingen af spil til børn og
voksne.
IDA er dog en undrende overfor, at dataetik ikke nævnes i §7 om
tildelingsbetingelser. Især eftersom puljen også skal ”styrke de
kulturelle kvaliteter i danske digitale spil til leg og læring.” Børn og unge
har et stort forbrug af digitale spil og det er der meget positivt at sige
om. Men børn har også behov for mere beskyttelse end voksne.
IDA vil anbefale, at der blandt tildelingsbetingelserne er krav om ”Safety
By Design”, dvs. at der skal være et krav om sikkerhed indbygget i
designet af spillet. Sikkerhedsstandarder for online spil kan f.eks. betyde,
at børn ikke bliver anbefalet af blive ‘venner’ med fremmede voksne; at
børn ikke bliver præsenteret for design, der har til hensigt at få barnet til
forsætte på trods af et behov for forlade spillet og lavet noget andet; at
der ikke er algoritmer, som anbefaler f.eks. porno, selvskade, vold og
andre ikke alderssvarende indhold til børn m.v.
Det er ikke IDAs opfattelse, at det vil være et krav, der påvirker
konkurrenceevnen for digitale spil negativt. Tværtimod er der større og
større opmærksomhed over hele verden på børns liv online. Kan man
som producenter og udgivere fremstå som garant for at højt
sikkerhedsniveau for spillerne, er vi overbevist om, at det kan være med
til at fremme danske spils gode rygte, lidt på samme måde som høj
27. november 2024
IDA er en forening for viden, netværk og interessevaretagelse.
Vores 165.000 medlemmer med tekniske, naturvidenskabelige og it-uddannelser arbejder for at skabe vækst og job
samtidig med, at vi får løst store samfundsudfordringer.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
fødevarekvalitet har været til at fremme eksport af danske fødevarer
generelt.
Med venlig hilsen
Grit Munk
Digitaliseringspolitisk chef
IDA
[email protected]
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
2954227_0010.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Jonatan Korsbek Yde
TIF - til ekstern brug
Høring over udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil
under Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
6. november 2024 15:16:48
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Kulturministeriet,
Tak for tilsendte "Høring over udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og
lancering af danske digitale spil under Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling”
og muligheden for afgive høringssvar. Efter en gennemgang af bekendtgørelsen har Dania
Games følgende kommentarer til udkastet:
Af
§7, stk 1, pkt 2
fremgår det, at “[p]rojektet skal styrke de kulturelle kvaliteter i danske
digitale spil til leg og læring”. Vi er bekymret for det afsluttende “leg og læring”, da dette er
en afgrænsning, der vil udelukke støtte til danske projekter, der på anden vis end gennem
“leg og læring” styrker de kulturelle værdier. Vi foreslår derfor at “til leg og læring fjernes.
Alternativt foreslår vi en opblødning, hvor enten “leg og læring” udskiftes med
“underholdning eller læring” eller der indføres et “eksempelvis”: “[…] kvaliteter i danske
digitale spil til eksempelvis leg og læring”.
I
Kapitel 4, §11, stk 1
fremgår det at "Instituttets bestyrelse kan nedsætte et eksternt panel”.
Den resterende tekst i kapitlet beskriver herefter det eksterne panels, dog fremgår det ikke,
hvad alternativet er til et eksternt panel. I og med bestyrelsen
kan
vælge at nedsætte et
eksternt panel, så må det antages, at det også kan vælge
ikke
at nedsætte et eksternt panel. I
sådan tilfælde fremgår det ikke, om det da er bestyrelsen, der tildeler midlerne.
Ydermere fremgår det ikke, hvorvidt medlemmer af det eksterne panel kan bestå af ansatte i
instituttet eller bestyrelsesmedlemmer.
Med venlig hilsen
Jonatan Yde
Centerchef
Erhvervsakademi Dania,
Center for Spiludvikling
N.P. Josiassens Vej 44a - 8500 Grenaa
mobil +45 2330 7497
calendly.com/jyd
daniagames.dk - eadania.dk
gamehubdenmark.com - idsu.dk
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om puljer til Nimbi GameLab- Danmarks Institut for Spiludvikling
2954227_0011.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
VIA Postkasse (VIA)
TIF - til ekstern brug
VS: Høring over udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil under Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.: 192392)
13. november 2024 10:49:55
InlineImage 1.png
image001.png
Høringsbrev - Bekendtgørelse om pulje til udvikling=2C produktion og lancering af danske digitale spil.pdf
Udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil.pdf
Tunnel_Marking.txt
Til rette vedkommende
Professionshøjskolen VIA University College har ingen kommentarer eller bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen / Best regards
Johanne Signe Asingh
PA for Direktør for Efter- og videreuddannelse og
digitalisering Bjarne Grøn
AC-medarbejder, cand.comm.
Stab, strategi og politisk analyse
Campus Aarhus N
VIA University College
Hedeager 2 Adm.bygning
T4.14
T: +4587550567
E: [email protected]
www.via.dk
Fra:
Janus Emil Mariager <[email protected]>
Sendt:
30. oktober 2024 15:46
Til:
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet <[email protected]>; FM Digitaliseringsstyrelsen <[email protected]>; 1-DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen
<[email protected]>; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; Finansministeriets postkasse <[email protected]>; Justitsministeriet <[email protected]>; 1 - KFST Officiel hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; Rigsrevisionen <[email protected]>; Skatteministeriet <[email protected]>; Statsministeriet <[email protected]>; Økonomiministeriet <[email protected]>;
[email protected]; Dansk Erhverv (info <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; VIA Postkasse (VIA) <[email protected]>; The Animation Workshop (taw) <[email protected]>; [email protected];
[email protected]
Cc:
Katrine Ellegaard Noer Møller <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil under Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.:
192392)
Nogle personer, der har modtaget denne meddelelse, modtager sjældent mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Til rette vedkommende
Se vedhæftede angående høring over udkast til bekendtgørelse om pulje til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil under Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling.
Med venlig hilsen
Janus Emil Mariager
Fuldmægtig
Tech
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
+45 40 45 91 92 |
[email protected]
|
www.kum.dk