Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2953682_0001.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 40
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 40 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0002.png
Spørgsmål
Med henblik på et eventuelt kommende samråd bedes ministeren henvise til, hvor EU-
Domstolen har afgjort definitionen på, hvad der skal forstås ved ordet ”særkende” i en
EU-retslig forstand i forhold til momsfrie ydelser, som bryder momsmæssig parallelitet i
momsdirektivets formidlingsbestemmelser?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Jeg skal henvise til besvarelsen af SAU L 106
svar på spørgsmål 87 af 9. maj 2022
(2021-22), som omhandler den juridiske vurdering. Som det fremgår heraf, har EU-Dom-
stolen ikke nærmere defineret, hvornår en momsfritagelsesbestemmelse har et ”sær-
kende”, som
indebærer, at den ikke kan anvendes af en formidler. Når fritagelsesbestem-
melsen er personlig, følger det imidlertid udtrykkeligt af fritagelsesbestemmelsens ordlyd,
at den ikke kan anvendes af en formidler, medmindre formidleren selv tilhører den per-
sonkreds, der kan anvende fritagelsesbestemmelsen.
Som det også er uddybet i det omtalte svar, er dette i overensstemmelse med EU-Dom-
stolens praksis, hvorefter en mellemhandler, der handler i eget navn og for egen regning,
ikke kan anvende en momsfritagelsesbestemmelse, der er personlig, når mellemhandleren
ikke tilhører den relevante personkreds. Indholdet af den momsretlige formidlingsregel er
netop, at en formidler, der handler i eget navn, men for en andens regning, skal behandles
på helt samme måde som en mellemhandler, der handler i eget navn og for egen regning.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0003.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 41
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0004.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken definition ministeriet anvender i forhold til at vur-
dere, om der er tale om ”særkende” i forhold til momsfrie ydelser, herunder hvad denne
tolkning af ”særkende” bygger på?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Jeg skal henvise til besvarelsen af SAU L 106
spørgsmål 87 af 9. maj 2022 (2021-22),
hvor der er redegjort for den juridiske vurdering, herunder hvorfor momsfritagelsen for
forfattere og kunstnere indeholder et særkende. Som det fremgår heraf, har EU-Domsto-
len ikke nærmere defineret, hvornår en momsfritagelsesbestemmelse har et ”særkende”,
som indebærer, at den ikke kan anvendes af en formidler. Når fritagelsesbestemmelsen er
personlig, følger det imidlertid udtrykkeligt af fritagelsesbestemmelsens ordlyd, at den
ikke kan anvendes af en formidler, medmindre formidleren selv tilhører den personkreds,
der kan anvende fritagelsesbestemmelsen.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0005.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 42
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 42 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0006.png
Spørgsmål
Med henblik på et eventuelt kommende samråd bedes ministeren bekræfte, at der af be-
mærkningerne til momsloven af 1978 fremgår ”Efter punkt 1 er tjenesteydelser udøvet af
forfattere, komponister samt andre kunstnere fritaget for afgift.” (egen understregning),
og at det må forstås bredere end den formulering, der fremgår af momsdirektivets artikel
371 og bilag X, del B. nr. 2 hvoraf det fremgår at ”2) Ydelser leveret af forfattere, kunst-
nere...” (egen understregning)? I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for bag-
grunden for denne
uoverensstemmelse mellem de danske regler og undtagelsen i EU’s
momsdirektiv, samt hvem der kan stilles til ansvar for denne uoverensstemmelse.
Svar
Jeg kan bekræfte, at der i forbindelse med beskrivelsen af indholdet af den foreslåede
momsfritagelsesbestemmelse i bemærkningerne til 1978-momsloven er anvendt en for-
mulering, der ikke er identisk med ordlyden af momssystemdirektivets fritagelsesbestem-
melse, jf. de to citater i spørgsmålet. Det bemærkes, at selve momsfritagelsesbestemmel-
sen i 1978-momsloven var formuleret på samme måde som den gældende bestemmelse i
momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, dvs. at den gjaldt for ”forfatter-
og komponistvirksomhed
samt anden kunstnerisk virksomhed”. Heller ikke selve lovbestemmelsen er således for-
muleret på samme måde som direktivbestemmelsen.
Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgeren anmoder mig om at bekræfte, at den forskel,
der er mellem direktivets ordlyd og ordlyden af den danske fritagelsesbestemmelse (her-
under beskrivelsen heraf i bemærkningerne til 1978-lovforslaget) indebærer, at den danske
fritagelsesbestemmelse skal anses for at have et bredere anvendelsesområde end direktiv-
bestemmelsen.
Det kan jeg ikke bekræfte.
EU-retten stiller krav om, at direktiver gennemføres i national ret, og momssystemdirekti-
vet er gennemført i dansk ret i momsloven. EU-retten stiller imidlertid ikke krav om, at
direktivbestemmelser skal gennemføres ordret i national ret, så længe de nationale regler
administreres i overensstemmelse med EU-retten.
Jeg kan ikke redegøre nærmere for baggrunden for, hvorfor man i 1978 valgte en anden
formulering end den, der fremgår af direktivet, men jeg kan oplyse, at nationale regler,
som gennemfører et EU-direktiv, så vidt muligt skal fortolkes i overensstemmelse med de
bagvedliggende direktivbestemmelser. Den forskel, der er på ordlyden af momslovens §
13, stk. 1, nr. 7, og den bagvedliggende direktivbestemmelse, vurderes ikke at være til hin-
der for, at momslovens regel kan fortolkes på en måde, der er i overensstemmelse med
EU-retten.
Det foreslås ved L 82 at formulere momslovens fritagelsesbestemmelse på en måde, der
ligger tættere på ordlyden af den bagvedliggende direktivbestemmelse. Som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, medfører den foreslåede ordlyd imidlertid ikke en
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0007.png
ændring af gældende regler og praksis vedrørende den kreds af personer (forfattere og
kunstnere, herunder udøvende kunstnere), der er omfattet af fritagelsen.
Jeg kan ikke se et grundlag for at gøre et ansvar gældende mod nogen for formuleringen
af lovbemærkninger i 1978.
Side 3 af 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0008.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 43
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0009.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at Skatteministeriet har truet med at indføre moms på kunstne-
riske rettigheder ved at udsende et styresignal, hvis Folketinget ikke ændrer lovgivningen,
og at Skatteministeriet i den forbindelse henviser til en EU-dom fra 2012? Ministeren be-
des i forlængelse heraf redegøre for, hvad dette styresignal konkret vil indeholde.
Svar
Formålet med lovforslaget er at bringe den danske retstilstand på området i overensstem-
melse med EU-retten. Det er både Skatteministeriets og Justitsministeriets juridiske vur-
dering, at den gældende retstilstand ikke er i overensstemmelse med EU-retten og derfor
skal ændres.
Jeg kan herudover henvise til mit svar på SAU L 82
spørgsmål 14, hvor der er redegjort
for, at Skatteforvaltningen, hvis lovforslaget ikke vedtages, vil være forpligtet til at gen-
nemføre en praksisændring, således at retstilstanden fremadrettet er i overensstemmelse
med EU-retten. Som det også fremgår af den nævnte besvarelse, vil det, hvis det ønskes,
at der fortsat skal administreres i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herun-
der EU-retlige forpligtelser, forudsætte, at der vedtages et lovforslag herom.
En tilpasning til EU-Domstolens dom af 21. januar 2021 i sag C-501/19, UMCR, hvoref-
ter forvaltningsorganisationers meddelelse af licens til ophavsretsbelagte værker skal på-
lægges moms, kan således principielt også gennemføres ved, at Skatteforvaltningen ud-
sender et styresignal om ændret praksis. Årsagen hertil er, at momslovens regler om be-
grebet økonomisk virksomhed svarer til reglerne i momsdirektivet, og en ændret praksis
vil derfor kunne rummes inden for gældende regler i momsloven. Dvs. at det ikke vil
være i strid med momsloven at anse forvaltningsorganisationernes meddelelse af licens
for økonomisk virksomhed.
Selv om en ændring af den gældende praksis ved styresignal principielt vil være tilstrække-
lig, er det vurderingen, at det vil være mest hensigtsmæssigt at ændre retstilstanden ved en
lovændring.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0010.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 44
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 44 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0011.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, om det er sædvane, at embedsværket truer med at tage administra-
tive skridt for at gennemføre regulering, som Folketinget har besluttet ikke at lovgive om?
Svar
Det bemærkes, at det bl.a. fremgår af Kodex VII, s. 21, om pligten om lovlighed, at em-
bedsværket ikke må rådgive på en måde, som indebærer, at der handles i strid med gæl-
dende ret, og at de skal advare ministeren, hvis denne er på vej til at handle i strid med
gældende ret. Efter min opfattelse kan det forhold, at embedsværket rådgiver om, hvad
der efter gældende ret vil være konsekvensen af, at lovforslaget ikke vedtages, ikke karak-
teriseres som en trussel.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0012.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 45
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0013.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, om det vil være i overensstemmelse med grundloven, hvis em-
bedsværket ved en administrativ handling gennemfører en regulering på et område, hvor
et flertal i Folketinget tidligere har afvist at lovgive om samme regulering?
Svar
Formålet med lovforslaget er at bringe den danske retstilstand på området i overensstem-
melse med EU-retten. Det er både Skatteministeriets og Justitsministeriets juridiske vur-
dering, at den gældende retstilstand ikke er i overensstemmelse med EU-retten og derfor
skal ændres.
Regeringen har derfor besluttet at fremsætte lovforslaget, der er en genfremsættelse af L
106 (2021-22) og L 13 (2022-23, 1. samling).
Som jeg har redegjort for i mit svar på SAU L 82
spørgsmål 14, vil Skattestyrelsen være
retligt forpligtet til at udsende et styresignal om, at der skal lægges moms på forvaltnings-
organisationers meddelelse af licenser, hvis lovforslaget ikke vedtages. Det ændrer ikke
herpå, at Folketinget tidligere har forkastet lovforslag L 106 (2021-22).
Skattestyrelsen er forpligtet til at fortolke momslovens regler i overensstemmelse med det
bagvedliggende EU-direktiv, da det
som beskrevet i det ovennævnte svar
ligger inden
for rammerne af gældende lovgivning at anse forvaltningsorganisationernes meddelelse af
licens for økonomisk virksomhed.
Som det også fremgår af mit svar på SAU L 82 spørgsmål 14, vil det
i en situation, hvor
Folketinget måtte ønske, at der i den foreliggende sag skal administreres i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser, herunder EU-retlige forpligtelser
forudsætte, at der
vedtages et lovforslag herom.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0014.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 46
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 83 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 46 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0015.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at såfremt denne sag ender med et styresignal fra Skatteforvalt-
ningen, så har de berørte parter krav på en høringsproces forud for implementeringen af
styresignalet?
Svar
L 82 er ikke sendt i fornyet høring, idet lovforslaget tidligere har været i høring som L 106
(2021-22), og da det fremsatte lovforslag indholdsmæssigt svarer til det tidligere fremsatte
lovforslag.
Jeg kan oplyse, at Skatteforvaltningens styresignaler som udgangspunkt sendes i høring i 4
uger på samme måde som lovforslag, men at der kan være særlige tilfælde, hvor dette ikke
sker.
Der er ikke taget stilling til en eventuel høringsperiode i den konkrete situation, idet L 82
er fremsat.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0016.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 47
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0017.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at hvis Folketinget ved lov vedtager at forsætte den hidtidige
praksis, hvor forvaltningsorganisationers meddelelse af licenser til kunstneres ophavsret-
tigheder er momsfritaget, så skal både Skatteministeriet og Skattestyrelsen
uagtet hvil-
ken fortolkning disse måtte have af EU-retten
følge denne vedtagelse?
Svar
Jeg skal henvise til min besvarelse af SAU L 82
spørgsmål 45, hvor jeg redegør for,
hvad det vil kræve at opretholde den hidtidige retstilstand.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0018.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 48
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 48 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0019.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en redegørelse for, i hvilken situation en minister kan underlæg-
ges ministeransvar som følge af manglende efterlevelse af en fortolkning fra et ministe-
rium, der vurderer, at gældende regler er i strid med EU-retten?
Svar
Ministeransvarlighedslovens bestemmelse vedrørende straffeansvaret fremgår af § 5, der
har følgende ordlyd:
”§ 5. En minister straffes, hvis han forsætligt eller af grov uagtsomhed tilsidesætter de
pligter, der påhviler ham efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter hans stil-
lings beskaffenhed.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder anvendelse, såfremt en minister giver folketinget
urigtige eller vildledende oplysninger eller under folketingets behandling af en sag fortier
oplysninger, der er af væsentlig betydning for
tingets bedømmelse af sagen.”
Det følger af ministeransvarlighedslovens § 5, at to grundlæggende betingelser skal være
opfyldt for, at en minister kan ifalde strafansvar efter denne bestemmelse. For det første
skal ministeren have tilsidesat sine pligter som minister (den objektive betingelse). For det
andet skal tilsidesættelsen af de pligter, der påhviler ministeren, være sket forsætligt eller
af grov uagtsomhed (den subjektive betingelse).
Danmark er folkeretligt forpligtet til at gennemføre EU-retten korrekt og til at admini-
strere i overensstemmelse med gældende EU-ret.
Såfremt national ret er uforenelig med EU-retten, vil medlemsstaten skulle træffe de for-
anstaltninger, der er egnet til at sikre overholdelsen af EU-retten, jf. EU-Domstolens dom
i sag C-231/06-C-233/06, Jonkman.
Det må i lyset heraf antages, at den ansvarlige minister i en situation, hvor det står klart, at
retstilstanden er uforenelig med Danmarks internationale forpligtelser, herunder EU-ret-
lige forpligtelser, som udgangspunkt vil skulle arbejde for at bringe dansk ret i overens-
stemmelse hermed, herunder ved fremsættelse af lovforslag, hvis en tilpasning af retstil-
standen forudsætter lovændringer. Alternativt skal ministeren orientere Folketinget om, at
ministeren ikke agter at fremsætte lovforslag om at bringe dansk ret i overensstemmelse
med Danmarks internationale eller EU-retlige forpligtelser.
Såfremt det inden for rammerne af gældende lovgivning er muligt at bringe retstilstanden
i overensstemmelse med Danmarks internationale eller EU-retlige forpligtelser, fx ved
ændring af administrative forskrifter eller ved en praksisændring, vil ministeren være retlig
forpligtet til at sikre, at der så hurtigt som muligt foretages de fornødne ændringer. Hvis
ministeren i denne situation skal undgå denne forpligtelse, men ønsker at fastholde retstil-
standen, forudsætter det, at der fremsættes lovforslag herom, herunder at Folketinget op-
lyses om, at den retsstilling, som et sådant lovforslag etablerer, vil være i strid med Dan-
marks folkeretlige forpligtelser.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0020.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 49
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 49 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0021.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det inden for EU’s momsdirektiv er muligt for Danmark at
indføre en nedsat momssats på ”ydelser leveret af eller royalties til forfattere, komponister
og udøvende kunstnere”, jf. momsdirektivets
bilag III, nr. 9, og at denne momsnedsæt-
telse kan udstrækkes til forvaltningsorganisationer, når de meddeler licens til kunstneres
ophavsrettigheder, idet det er Skatteministeriets tolkning, at anvendelsesområdet for
denne bestemmelse er bredere end standstill-bestemmelsen i bilag X, del B, nr. 2? I
bekræftende fald bedes ministeren oplyse den laveste momssats, det er muligt at indføre
for forvaltningsorganisationerne.
Svar
Jeg kan bekræfte, at det er muligt at indføre en nedsat momssats på
”ydelser leveret af el-
ler royalties til forfattere, komponister og udøvende kunstnere”, jf. momsdirektivets bilag
III, nr. 9, og at denne nedsatte momssats kan gælde for forvaltningsorganisationer, når de
meddeler licens til kunstneres ophavsrettigheder.
Jeg skal henvise til SAU L 106 - bilag 10 (2021-22), som er en redegørelse afgivet af en
tværministeriel arbejdsgruppe i forbindelse med det oprindeligt fremsatte lovforslag L
106. Af redegørelsen fremgår bl.a.:
”Det bemærkes for en god ordens skyld, at det
er muligt at indføre en nedsat momssats
”ydelser leveret af eller royalties til forfattere, komponister og udøvende kunstnere”, jf.
direktivets bilag III, nr. 9. Anvendelsesområdet for denne bestemmelse er bredere end
standstill-bestemmelsen i bilag X, del B, nr. 2, fx kan bestemmelsen udstrækkes til forvalt-
ningsorganisationer, når de meddeler licens til kunstneres ophavsrettigheder, jf. ordene
”eller
royalties til forfattere, komponister og udøvende kunstnere« (disse ord indgår ikke i
bilag X, del B, nr. 2).”
I henhold til momsdirektivet skal momssatsen være på 5 pct. eller derover.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0022.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 50
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne for
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 50 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard.
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0023.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om der er andre EU-lande, der har indført en nedsat momssats for
forvaltningsorganisationer, når de meddeler licens til kunstneres ophavsrettigheder, jf.
momsdirektivet bilag III, nr. 9, der muliggøre nedsat moms på ydelser leveret af eller roy-
alties til forfattere, komponister og udøvende kunstnere?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Jeg kan oplyse, at fiskalattacheen i Bruxelles den 8. september 2023 udsendte et spørgs-
mål til andre EU-lande om brugen af nedsat momssats i sådanne tilfælde. Det blev i 6 ud
af 14 modtagne svar anført, at landene med hjemmel i momsdirektivets bilag III, nr. 9,
anvender nedsat momssats for forvaltningsorganisationers meddelelse af licens til forfat-
tere, komponister og udøvende kunstneres ophavsretbelagte værker.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0024.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 51
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 51 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0025.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det er korrekt, at en ophævelse af momsfritagelsen for
forvaltningsorganisationers meddelelse af licenser til kunstneres ophavsrettigheder også
vil ramme ikke-kommercielle TV- og radiostationer, der modsat kommercielle TV- og
radiostationer ikke kan sende momsudgiften på 25 pct. videre til forbrugerne, idet de
i sagens natur ikke kan lægge momsen på nogen varer? I fald det er korrekt, bedes
ministeren oplyse, hvordan ministeren tænker disse ikke-kommercielle stationer skal
kompenseres for denne nye ekstra omkostning?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger om de økonomiske konsekvenser, at:
”Forslaget
vil endvidere belaste momsfritagne virksomheder og foreninger, der bruger så-
danne rettigheder, når betalingen for at bruge det ophavsretsbelagte indhold sker igennem
f.eks. en forvaltningsorganisation. Som eksempler kan nævnes tandlæger, der spiller musik
under tandbehandling, privatskoler der anvender tekst, museer der anvender musik som
en del af deres udstilling, samt kirker, festivaler, almennyttige foreninger og ikkekommer-
cielle lokale radiostationer, der ligeledes anvender denne type af rettigheder. Her
vil betalingerne for licenserne fremover blive pålagt moms, og de momsfritagne virksom-
heder har ikke fradragsret for deres købsmoms. Det skønnes, at den økonomiske belast-
ning hos disse momsfritagne virksomheder og foreninger vil svare til en umiddelbar virk-
ning på ca. 25 mio. kr. (2025-niveau). Det må dog forventes, at momsbetalingen for li-
censerne med enkelte undtagelser vil blive overvæltet og dermed i sidste ende betales af
forbrugerne.
Public service radio- og tv-stationer, der fik nedsat deres momsfradragsret på grund af
bortfald af medielicensen fra 1. januar 2022, kompenseres fuldt ud for købsmoms, som
de ikke længere kan fradrage inden for momssystemet. Forslaget vil derfor ikke belaste
disse radio- og tv-stationer.”
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0026.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 52
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0027.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at der af L 82 fremgår en helt ny bestemmelse i loven jf. forslaget
til momslovens § 4 d, som ikke fremgik af L106, hvorfor høringsparterne ikke har kunne
inddrage denne i deres høringssvar i forbindelse med høringen af L 106?
Svar
For så vidt angår lovgivningsprocessen skal jeg henvise til min besvarelse af SAU L 82 -
spørgsmål 2, hvoraf fremgår, at L 82 ikke er sendt i fornyet høring, idet lovforslaget tidli-
gere har været i høring som L 106 (2021-22), og da det fremsatte lovforslag indholdsmæs-
sigt svarer til det tidligere fremsatte lovforslag.
Det bemærkes, at der i lovforslaget er indsat en ny § 4 d, der har til formål at tydeliggøre,
at det er momspligtigt, når andre end forfattere og kunstnere meddeler licens til disses
ophavsrettigheder. Det samme fremgik også af bemærkningerne til L 106, og det foreslås
med lovforslaget blot, at der indsættes en udtrykkelig bestemmelse i lovteksten herom.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0028.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 53
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 53 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0029.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at der af L 82 fremgår en vurdering af TV-udbydernes anvendel-
sen af udlægsreglen, som ikke fremgik af L106, hvorfor høringsparterne ikke har kunne
inddrage denne i deres høringssvar i forbindelse med høringen af L 106?
Svar
Jeg skal indledningsvis henvise til min besvarelse af SAU L 82
spørgsmål 1, hvoraf det
fremgår, at der under processen er kommet fokus på tv-udbydernes anvendelse af udlægs-
reglen.
Lovforslaget ændrer ikke på udlægsreglen, som er en generel regel i momsloven.
Da det er Skatteforvaltningens vurdering, at tv-udbydernes anvendelse af udlægsreglen
ikke kan opretholdes, er det fundet hensigtsmæssigt at redegøre for Skatteforvaltningens
vurdering, da den er relevant for den måde, hvorpå licenserne håndteres i dag. Idet der
med lovforslaget lægges moms på forvaltningsorganisationers levering af licenser til op-
havsretbelagte værker, vil det i sig selv medføre, at udlægsreglen ikke vil være relevant at
anvende til at sende licensen momsfrit videre til tv-pakke kunderne, da der ikke vil være
en momsfritaget licens at sende videre.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 106 (2021-22) og L 13 (2022-23), og også en ved-
tagelse af disse lovforslag ville have indebåret, at der ikke ville være en momsfritaget li-
cens at sende videre til tv-pakke kunderne. Omtalen af udlægsreglen i de almindelige be-
mærkninger til L 82 er således ikke udtryk for, at der i forhold til de tidligere lovforslag er
foretaget en indholdsmæssig ændring, som kunne begrunde en fornyet høring.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0030.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 54
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattevirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 54 af 27. november 2024.
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0031.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. november 2024 fra Roskilde Dampra-
dio, jf. L 82 - bilag 16.
Svar
Roskilde Dampradio anfører, at ikke-kommercielle lokalradioer efter lovforslaget vil
skulle betale moms af deres afgifter til Koda og Gramex. Fordi afgiften til disse organisa-
tioner betales efter en timesats, der skal ganges med det samlede antal ugentlige sendeti-
mer, herunder sendetimer med taleprogrammer, er det opfattelsen hos Roskilde Dampra-
dio, at indførelse af moms på licenser er ensbetydende med, at der lægges moms på yt-
ringsfriheden.
Videre anfører Roskilde Dampradio, at moms på vederlaget til Koda og Gramex vil være
en udgift for de ikke-kommercielle radiostationer, der normalt ikke er momsregistreret og
derfor ikke kan trække momsen fra i et momsregnskab, og at forslaget ikke på samme
måde rammer DR og TV 2´regionale stationer, der bliver fuldt kompenseret.
Roskilde Dampradio påpeger, at tv-distributører kan overvælte de øgede omkostninger til
moms på forbrugerne. Denne mulighed har ikke-kommercielle stationer ikke, da de ikke
opkræver betaling fra lytterne.
Hertil bemærkes
Jeg vil indledningsvis anføre, at EU-Domstolen i en dom (C-501, UMCR) har afsagt en
dom, der betyder, at det som udgangspunkt er momspligtigt, når forvaltningsorganisatio-
ner leverer licenser til kunstneres ophavsretbelagte værker. Lovforslaget er fremsat på
baggrund heraf. Med lovforslaget sikres, at de danske regler er i overensstemmelse EU-
retten samtidig med, at momsfritagelsen for kunstnerne bevares.
Der lægges således moms på licenser leveret af forvaltningsorganisationer, uanset om li-
censbetalingerne i praksis opgøres efter en timesats baseret på samlet sendetid eller på
grundlag af en anden opgørelsesmetode. Der lægges således ikke moms på ytringsfrihe-
den.
For så vidt angår de økonomiske konsekvenser for ikke-kommercielle radiostationer skal
jeg henvise til min besvarelse af SAU L 82
spørgsmål 51.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0032.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 55
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 55 af 27. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0033.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan et brugerejet antenneanlæg skal forholde sig, hvis det
har opkrævet (dele) af vederlaget for 2025 forud for, at det er endeligt besluttet, at der
måtte komme moms på betalingen af ophavsretlige vederlag fra Copydan Verdens TV,
og den opkrævning så indeholder moms - hvordan skal det brugerejede antenneanlæg
(efter)opkræve for den moms, som ikke blev indregnet i det forud opkrævede, hvor
momsen endnu ikke var besluttet?
Svar
Jeg skal henvise til min besvarelse af SAU L 82
spørgsmål 1, hvoraf fremgår, at jeg har
til hensigt at fremsætte et ændringsforslag, der indebærer, at loven først får virkning for
levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og
med den 1. juli 2025. Det må antages, at denne udskydelse af virkningstidspunktet i al-
mindelighed vil medføre, at problemstillingen, som spørgeren henviser til, ikke vil opstå.
Skulle det forekomme, at et brugerejet antenneanlæg har opkrævet hele vederlaget for
2025 forud, vil det afhænge af fx indholdet af foreningsvedtægterne, hvordan der skal for-
holdes, såfremt der i løbet af året afholdes udgifter, som ikke er indregnet i det forud op-
krævede bidrag, herunder om der fx udsendes en ekstra opkrævning i løbet af året eller
sker en indregning af de pågældende udgifter i vederlaget for det efterfølgende år.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0034.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 56
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 56 af 28. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Peter Kofod (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0035.png
Spørgsmål
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ”Skatteministeriet vurderer, at det på bag-
grund af EU-Domstolens dom (C-501/19, UCMR) om, at det er økonomisk virksomhed,
når forvaltningsorganisationer leverer licenser til ophavsrettigheder, er nødvendigt at ty-
deliggøre, at ”forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed”
alene omfatter forfatteres og kunstneres egne aktiviteter, og således ikke f.eks. ydelser, der
består i, at foreninger og forvaltningsorganisationer for egen regning på vegne af forfat-
tere og kunstnere meddeler (leverer) licenser til anvendelse af forfatternes og kunstnernes
værker til andre virksomheder m.v.”
• Vil ministeren nærmere redegøre herfor, ikke mindst i lyset af, at der i Rumænien ikke
var gjort brug af den såkaldte standstill-bestemmelse?
• Har man i Skatteministeriet tidligere haft den (fejlagtige) fortolkning, at der ikke var tale
om økonomisk virksomhed?
• Hvilken betydning –
om nogen - har Domstolens afklaring heraf for medlemslande, der
i modsætning til Rumænien benytter standstill-bestemmelsen?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Formålet med lovforslaget er at bringe de danske regler på området i overensstemmelse
med EU-retten. Det er både Skatteministeriets og Justitsministeriets juridiske vurdering,
at den gældende retstilstand ikke er i overensstemmelse med EU-retten og derfor skal æn-
dres.
Som det fremgår af spørgerens citat fra lovforslagets bemærkninger, har EU-Domstolen
ved sin dom i sag C-501/19, UCMR, fastslået, at det er økonomisk virksomhed, når for-
valtningsorganisationer leverer licenser til ophavsrettigheder.
EU-Domstolen tog i sagen stilling til en sag fra Rumænien, der ikke benytter momssy-
stemdirektivets standstill-bestemmelse for ydelser leveret af kunstnere og forfattere. EU-
Domstolens konstatering af, at det er økonomisk virksomhed, når forvaltningsorganisati-
oner leverer licenser til ophavsrettigheder, har imidlertid også betydning i Danmark, hvor
forvaltningsorganisationer
ligesom det var tilfældet i Rumænien
efter praksis har været
anset for ikke at udøve økonomisk virksomhed.
Om et medlemsland benytter momssystemdirektivets standstill-bestemmelse eller ej, har
ingen betydning for spørgsmålet
om forståelsen af begrebet ”økonomisk virksomhed”,
som EU-Domstolen tog stilling til i dommen.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0036.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 57
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 57 af 28. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Peter Kofod (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0037.png
Spørgsmål
Har EU-Domstolen efter ministerens opfattelse - efter Folketingets forkastelse af L 106
B ved 3. behandlingen den 9. juni 2022 - afsagt domme af betydning for vurdering af den
mulige EU-retlige pligt til at indføre moms? Hvis det er tilfældet, bedes ministeren rede-
gøre nærmere herfor.
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Formålet med lovforslaget er at bringe de danske regler på området i overensstemmelse
med EU-retten. Det er både Skatteministeriets og Justitsministeriets juridiske vurdering,
at den gældende retstilstand ikke er i overensstemmelse med EU-retten og derfor skal æn-
dres.
Det er vurderingen, at EU-Domstolen ikke siden den 9. juni 2022 har afsagt domme, der
er af betydning for den juridiske vurdering.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0038.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 58
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 58 af 28. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Peter Kofod (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0039.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for indholdet af den såkaldte formidlingsregel i momsdirektivets
artikel 28 og navnlig, om den i lyset af EU-Domstolens retspraksis, herunder dom i sag
C-224/11, BGZ Leasing, giver mulighed for, at momsfrihed i første led (mellem forfatte-
ren/kunstneren og den kollektive forvaltningsorganisation) også kan medføre momsfri-
hed i andet led (mellem den kollektive forvaltningsorganisation og licensmodtageren)?
Svar
Om indholdet af formidlingsreglen kan jeg henvise til min besvarelse af SAU L 82 -
spørgsmål 1, samt til redegørelsen herfor i min besvarelse af L 106 B - spørgsmål 87
(2021-2022).
Som det fremgår af disse svar, er det vurderingen, at den omstændighed, at den særlige
momsfritagelsesbestemmelse for kunstnere er personlig og således ikke omfatter ydelser
leveret af andre end den fastsatte personkreds (kunstnere m.fl.), indebærer, at momsfrihe-
den ikke kan udstrækkes til at gælde i forholdet mellem formidleren (forvaltningsorganisa-
tionen) og licensmodtageren (fx en tv-pakkeudbyder).
Hvad angår den af spørgeren omtalte dom i sag C-224/11, BGZ Leasing, vedrørte den en
momsfritagelsesbestemmelse for forsikringstransaktioner. Domstolen fastslog i dommens
præmis 60-62, at denne momsfritagelse ikke er personlig, og det er vurderingen, at dom-
men allerede af den grund ikke giver anledning til en ændret juridisk vurdering.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0040.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 59
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 59 af 28. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Peter Kofod (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0041.png
Spørgsmål
Skatteministeriet har tidligere - under behandlingen af L 106 - som begrundelse for plig-
ten til at indføre moms henvist til EU-Domstolens dom i sag C-464/10, Henfling, præ-
mis 37. Efter Skatteministeriets opfattelse skulle det være ”nødvendigt at
undersøge, om
en given momsfritagelse har et særkende, der indebærer, at den efter sit indhold ikke kan
finde anvendelse på begge leveringer”, dvs. også i det andet led som i spørgsmål 58. Efter
ministeriets opfattelse er ”[d]et … netop tilfældet med hensyn
til momsfritagelsen for
ydelser leveret fra kunstnere, der efter sin udtrykkelige ordlyd kun finder anvendelse på
leveringer fra netop kunstnere”, jf. besvarelsen af SAU L 106
- spørgsmål 87 (2021-2022).
• Hvad er baggrunden for, at dette ikke er medtaget
i L 82?
• Kan ministeren bekræfte, at Domstolen i sin senere retspraksis ikke har gentaget denne
begrænsning i muligheden for at anvende formidlingsreglen?
• Kan EU-Domstolens
dom i den senere sag C-224/11, BGZ Leasing, omtalt i redegørel-
sen fra Gorrissen Federspiel, tænkes at have præciseret retstilstanden, således at forvalt-
ningsorganisationer kan videreføre kunstnernes momsfrihed, når de handler på kunstne-
rens regning?
Svar
Der er i L 82 en udtrykkelig henvisning til, at formidlere ikke vurderes at kunne anvende
momsfritagelsen for forfattere og kunstnere, og der henvises i den forbindelse også til det
af spørgeren omtalte svar på spørgsmål 87 til L 106 B i Folketingsåret 2021-2022.
I 2. afsnit i punkt 2.2. i de almindelige bemærkninger til L 82 er det således anført:
”Det er således vurderingen, at formidlere ikke kan anvende momsfritagelsen for forfat-
tere og kunstnere, jf. svaret på spørgsmål 87 til L 106 B i Folketingsåret 2021-2022, hvor
Skatteministeriet kommenterer redegørelsen af 29. april 2022 fra advokatfirmaet Gorris-
sen og Federspiel (L 106 B
bilag 17), hvor der gives udtryk for den modsatte opfat-
telse.”
I EU-Domstolens dom af 14. juli 2011 i sag C-464/10,
Henfling,
præmis 36-37, er det om
såkaldte formidlingssalg fastslået, at hvis leveringen af en tjenesteydelse fra den oprinde-
lige leverandør er momsfritaget, finder denne fritagelse ligeledes anvendelse på retsforhol-
det mellem formidleren og dennes kunde, medmindre den relevante momsfritagelse har
et
”særkende,
som kan begrunde en indskrænkning af anvendelsesområdet for” momsfri-
tagelsen, så den ikke kan anvendes af formidleren.
Det er Skatteministeriets og Justitsministeriets vurdering, at den omstændighed, at moms-
fritagelsen for kunstnere er personlig og således ikke omfatter ydelser leveret af andre end
den fastsatte personkreds (kunstnere m.fl.) er et sådant
”særkende”,
at momsfriheden
ikke kan udstrækkes til at gælde i forholdet mellem formidleren (forvaltningsorganisatio-
nen) og kunden (fx en tv-pakkeudbyder).
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0042.png
Det kan bekræftes, at EU-Domstolen ikke efter afsigelsen af dommen i sag C-464/10,
Henfling, har gentaget, at det er en betingelse for, at en formidler kan anvende en moms-
fritagelse, at denne momsfritagelse ikke har et særkende, der indebærer, at den efter sit
indhold ikke kan finde anvendelse på formidlerens levering til formidlerens kunde.
Det er imidlertid vurderingen, at der ikke er grundlag for at mene, at det er udtryk for, at
Domstolen har ændret sin praksis. Domstolen har således i sin praksis hverken direkte el-
ler indirekte taget afstand fra udsagnene i præmis 36-37 i Henfling-dommen.
Om dommen i sag C-224/11, BGZ Leasing, henvises til min besvarelse af L 82
spørgs-
mål 58.
Side 3 af 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0043.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 60
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 60 af 28. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Peter Kofod (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0044.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for indholdet og betydningen af EU-Domstolens dom i sag C-
695/20, Fenix International?
Svar
I den af spørgeren omtalte dom tog EU-Domstolen stilling til et præjudicielt spørgsmål i
en britisk sag, der var anlagt af selskabet Fenix International mod de britiske skattemyn-
digheder. Fenix driver på internettet en social netværksplatform kendt som Only Fans.
Denne platform tilbydes til brugere over hele verden, der er inddelt i ”creators” og
”fans”.
Hver creator har en profil, hvor vedkommende uploader og lægger indhold ud, og fans
kan tilgå det indhold, der er uploadet af de creators, som de ønsker at følge, ved at fore-
tage ad hoc-betaling eller gennem betaling af et månedligt gebyr. Hver creator fastsætter
sit eget månedlige gebyr, men Fenix fastsætter et minimumsbeløb.
Fenix fastsætter de almindelige betingelser for brug af Only Fans-platformen. Fenix op-
kræver 20 pct. af ethvert beløb, der overføres til en creator, og fakturerer det tilsvarende
beløb.
Fenix lagde moms på de fakturerede beløb. De britiske skattemyndigheder var imidlertid
af den opfattelse, at Fenix skulle anses for at handle i eget navn og således efter formid-
lingsreglen i momssystemdirektivets artikel 28 skulle betale moms af hele det beløb, der
modtages fra en fan, og altså ikke blot af det vederlag, som Fenix fakturerede til en crea-
tor.
Til støtte for, at formidlingsreglen skulle anses for at finde anvendelse, henviste de briti-
ske skattemyndigheder til artikel 9a, stk. 1, i gennemførelsesforordning nr. 282/2011. I
denne bestemmelse er det anført:
”Med
henblik på anvendelsen af [momssystemdirektivets]
artikel 28 […] formodes det,
hvis elektronisk leverede ydelser leveres via et telenet, en grænseflade eller en portal som
f.eks. en markedsplads for applikationer, at en afgiftspligtig person, som deltager i denne
levering, handler i eget navn, men for udbyderen af disse ydelsers regning, medmindre
denne udbyder udtrykkeligt er angivet som leverandør af denne afgiftspligtige person, og
dette afspejles i de kontraktlige aftaler mellem parterne.”
Fenix bestred under sagen, at selskabet kunne anses for omfattet af formidlingsreglen, og
selskabet gjorde bl.a. gældende, at artikel 9a, stk. 1, i gennemførelsesforordning nr.
282/2011 ikke var i overensstemmelse med en korrekt fortolkning af momssystemdirekti-
vets artikel 28, og at bestemmelsen derfor skulle anses for ugyldig.
EU-Domstolen fastslog, at Fenix
som hævdet af de britiske skattemyndigheder
skulle
anses for omfattet af formidlingsreglen, og at der ikke var grundlag for rejse tvivl om gyl-
digheden af artikel 9a, stk. 1, i gennemførelsesforordning.
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0045.png
Dommen ses ikke at have relevans for de problemstillinger, der er blevet rejst i relation til
L 82.
Det bemærkes, at der i relation til L 82 har været enighed om, at (fx) forvaltningsorganisa-
tioner er omfattet af formidlingsreglen, idet uenigheden udelukkende har vedrørt, om de
som formidlere kan anvende momsfritagelsen for kunstnere og forfattere. I Fenix-sagen
var der ikke tale om en situation, hvor Fenix som formidler ønskede at anvende en
momsfritagelsesbestemmelse.
Side 3 af 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0046.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 61
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 61 af 28. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Peter Kofod (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0047.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at Skatteministeriet tidligere har indført moms på overdragelse af
licensrettigheder i den tro, at det var et EU-retligt krav men senere har erkendt, at det
ikke var tilfældet, jf. Skatteministeriets redegørelse til Skatteudvalget, SAU L 106
bilag
10 (2021-2022).
Svar
Den danske momsfritagelsesbestemmelse i momslovens § 13, stk. 1. nr. 7, er baseret på
den såkaldte standstill-bestemmelse i momssystemdirektivets bilag X, del B, nr. 2. Efter
standstill-bestemmelsens litra a finder den ikke anvendelse på overdragelse af patenter,
varemærker og ”lignende rettigheder”.
Som det fremgår af mine svar på SAU L 82
spørgsmål 11 og 27, hvortil jeg henviser,
har Skatteforvaltningen i relation til forfatteres og kunstneres overdragelse af ophavsret-
tigheder, anset ophavsrettigheder
som en ”lignende rettighed” omfattet af begrænsningen
for momsfritagelsen i standstill-bestemmelsens litra a. Som anført i den redegørelse, der
under behandlingen af L 106 blev afgivet af en tværministeriel arbejdsgruppe, jf. SAU L
106
bilag 10 (2021-2022), er det derimod nu vurderingen, at ophavsrettigheder ikke skal
anses for en ”lignende rettighed” i bestemmelsens forstand.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0048.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 62
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattevirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 62 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0049.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at indførelse af moms på vederlag i afregningskæden til kunst-
nere vil medføre likviditetsmæssige udfordringer for forvaltningsorganisationer, fordi der
ikke er sammenfald mellem opkrævningstidspunktet for moms over for distributører og
tidspunktet for udbetaling af vederlag til foreningerne, som forestår den endelige udbeta-
ling til kunstnerne, og at dette kan resultere i øgede renteudgifter og dermed en reduktion
af det vederlag, der tilgår kunstnerne?
Svar
Som jeg forstår spørgsmålet, vedrører det en problemstilling, som svarer til en af de ud-
fordringer, som Dansk Erhverv har omtalt i sin henvendelse af 18. november 2024, og
som jeg har kommenteret i mit svar på SAU L 82
spm. 7, som jeg derfor vil henvise til.
Som det fremgår af dette svar, foretages der som udgangspunkt ikke en momspligtig leve-
ring mellem en forvaltningsorganisation og en distributør, en medlemsorganisation eller
et forlag. Som følge deraf ses det heller ikke, at lovforslaget i denne henseende kan med-
føre likviditetsmæssige udfordringer for forvaltningsorganisationerne.
Som jeg anfører i mit svar på SAU L 82 - spm. 7, kan de momsmæssige forhold dog af-
hænge af de konkrete aftaler mellem parterne. Jeg vil derfor opfordre de berørte til, at der
i tvivlstilfælde tages kontakt til Skatteforvaltningen.
Det kan desuden bemærkes, at det følger af de generelle regler på momsområdet, at en
virksomheds momsafregningsperiode og tilhørende betalingsfrister afgøres af virksomhe-
dens omsætning. En virksomhed, der fx skal indberette månedsvis, har en frist på cirka 25
dage fra afregningsperiodens udløb til at indberette og indbetale moms, hvilket svarer til
en gennemsnitlig kredittid til virksomheden på cirka 40 dage mellem tidspunktet for
momspligtigt salg og momsindbetalingen. En virksomheds kreditgivning til forskellige
kunder i forbindelse med salg af ydelser er et anliggende mellem virksomheden og dens
kunder.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0050.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 63
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 63 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0051.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at en administrativ enklere fremgangsmåde vil være, at pålæg-
gelse af moms på vederlag ikke går videre end forvaltningsorganisationerne, så disse ikke
får sådanne likviditetsmæssige udfordringer med afledte konsekvenser for kunstnernes
vederlag?
Svar
Jeg vil indledningsvis anføre, at uanset om det skulle være lettere administrativt ikke at
lægge moms på en vare eller ydelse, er det nødvendigt at overholde momslovens overord-
nede regler, herunder bestemmelserne i det bagvedliggende EU-direktiv.
Jeg henviser til mit svar på SAU L 82
spm. 7, hvor jeg kommenterer en henvendelse fra
Dansk Erhverv af 18. november 2024. Dette svar indeholder bl.a. en overordnet beskri-
velse af de foreslåede momsregler. Endvidere kan jeg henvise til mit svar på SAU L 82
spm. 62, hvor jeg har kommenteret synspunktet om, at lovforslaget skaber likviditetsmæs-
sige udfordringer.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0052.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 64
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 64 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0053.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan overgangsreglen skal forstås ift. aftaler, herunder
abonnementsaftaler, der er indgået før den 6. november 2024, men som enten løber indtil
de opsiges af kunden eller løber i en længere årrække?
Svar
Jeg skal henvise til min besvarelse af SAU L 82
spørgsmål 1, hvoraf fremgår, at jeg har
til hensigt at fremsætte et ændringsforslag, der indebærer, at loven først får virkning for
levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og
med den 1. juli 2025, så branchen får ca. �½ år til at gennemføre de nødvendige systemæn-
dringer. Overgangsreglen
som der spørges til
vil bortfalde som følge heraf.
Det er således vurderingen, at der som følge af udskydelsen ikke vil være behov for den
særlige regel i lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt., da det fra lovens ikrafttræden vil være klart
for de berørte virksomheder m.v., hvilke momsregler der vil gælde for levering af licenser,
der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med den 1. juli 2025,
og da det ikke vurderes, at der i samme grad er en risiko for, at der inden lovens ikrafttræ-
den vil ske forudfakturering vedrørende sådanne licenser specifikt for at undgå momsbe-
talingen.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0054.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 65
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 65 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0055.png
Spørgsmål
Er ministeren indstillet på, at arvinger ikke skal omfattes af momspligten ud fra en be-
tragtning om, at arvingen ikke får overdraget eller disponerer over rettighederne, men
blot succederer den afdøde kunstner og modtager dennes indtægter fra forvaltningsorga-
nisationerne eller ud fra en betragtning om, at en arvings modtagelse af vederlag fra en
forvaltningsorganisation ikke er at betragte som en momspligtig transaktion mellem ar-
vingen og forvaltningsorganisationen? Det bemærkes i den forbindelse, at et kunstner-
medlem af Koda i forbindelse med sin indmeldelse også forpligter sine arvinger til at re-
spektere den allerede indgåede medlemserklæring.
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Formålet med lovforslaget er at bringe de danske regler på området i overensstemmelse
med EU-retten. Det er både Skatteministeriets og Justitsministeriets juridiske vurdering,
at den gældende retstilstand ikke er i overensstemmelse med EU-retten og derfor skal æn-
dres.
Momslovens fritagelse for forfattevirksomhed og kunstnerisk virksomhed har hjemmel i
momssystemdirektivets bilag, del B, nr. 2. Bestemmelsen er en såkaldt standstill-bestem-
melse, som giver visse EU-lande
mulighed for at opretholde en ”gammel” momsfritagelse
inden for visse rammer.
Direktivets standstill-bestemmelse giver Danmark mulighed for fortsat at momsfritage:
”Ydelser leveret af forfattere,
kunstnere, herunder udøvende kunstnere, advokater og andre personer i libe-
rale erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede erhverv, undtagen følgende ydelser:
a) Overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af licenser vedrørende
disse rettigheder”.
Dette indebærer, at ydelserne skal leveres af en bestemt personkreds
i form af ”forfattere,
kunstnere, herunder udøvende kunstnere”. Momsfritagelsen er personlig
og omfatter der-
med ikke ydelser leveret af andre end den fastsatte personkreds. Det afgørende er således
identiteten af den person, som foretager leveringen.
Da arvinger ikke er omfattet af den personkreds, der kan levere ydelsen momsfrit efter
momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, vil arvinger fremover skulle momsregistreres og betale
moms, hvis den årlige omsætning overstiger momsregistreringsgrænsen på 50.000 kr.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0056.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 66
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 66 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0057.png
Spørgsmål
Vil ministeren forklare, om det er et krav fra EU, at arvinger bliver momspligtige, når ar-
vinger behandles på samme vilkår som kunstnere i f.eks. Finland?
Svar
For så vidt angår den juridiske vurdering vedrørende arvinger henvises til besvarelsen af
SAU L 82
spørgsmål 65, hvoraf fremgår, at momsfritagelsen for kunstnere er personlig.
Hvad angår momsreglerne i Finland er jeg ikke bekendt med, hvilke vilkår der gælder for
kunstnere og arvinger. Det fremgår dog af præsentationer fra KPMG fra høringen i Skat-
teudvalget den 2. februar 2022, at Finland anvender en nedsat momssats for kunstnerne
(10 pct.), jf. L 106 A
bilag 5 (2021-22).
Jeg lægger derfor til grund, at kunstnerne i Finland anses for at være momspligtige perso-
ner i overensstemmelse med de almindelige regler i momsdirektivet, men at de kan sælge
varer og ydelser med en momssats, der er lavere end den generelle momssats i Finland.
I det omfang arvinger behandles på samme vilkår som kunstnere i Finland i momsmæssig
henseende, indebærer det således, at arvinger også er momspligtige personer i Finland.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0058.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 67
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 67 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0059.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorvidt en arving på andre områder end det foreliggende forplig-
tes til at lade sig momsregistrere med dertil hørende omfattende administration og om-
kostninger for at modtage midler, som afdøde i levende live modtog som momsfrit B-ho-
norar?
Svar
Jeg er ikke umiddelbart bekendt med andre områder end det foreliggende, hvor der på til-
svarende vis vil kunne være forskel på, hvordan en afdød og dennes arvinger behandles
efter momsreglerne.
Det bemærkes dog, at det ikke umiddelbart giver mening at foretage en sammenligning
med andre momsfritagne områder.
I almindelighed er momsfritagelserne efter momsloven (såsom hospitals- og lægebehand-
linger, undervisnings- og kursusvirksomhed, salg og udlejning af fast ejendom og trans-
port af personer) således ikke personlige momsfritagelser. Disse fritagelser knytter sig der-
for ikke til, hvem der sælger den pågældende ydelse, men derimod til selve aktiviteten.
Det er således ikke afgørende, hvem der leverer de pågældende ydelser, som det er for så
vidt angår momsfritagelsen for forfattere og kunstnere.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0060.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 68
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 68 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0061.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stort et momsprovenu der forventes fra arvinger?
Svar
Skatteministeriet har hverken informationer om antal arvinger, der har indtægter fra op-
havsretslicenser, eller sådanne indtægters størrelse. Det er således ikke muligt at redegøre
for, hvor stort et momsprovenu der kan forventes herfra. Der er redegjort for de økono-
miske konsekvenser og det skønnede merprovenu i lovforslagets bemærkninger, hvortil
jeg skal henvise.
Side 2 af 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0062.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 69
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0063.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag som har den konsekvens, at arvinger i momsmæssig
forstand ligestilles med momsfritagne kunstnere? I benægtende fald bedes ministeren yde
teknisk bistand til udformning af et sådant ændringsforslag.
Svar
Som det fremgår af svaret på SAU L 82
spm. 65, hvortil jeg henviser, er det vurderin-
gen, at en regel med et indhold som det foreslåede vil være i strid med EU-retten.
Det skyldes, at momslovens fritagelsesbestemmelse for forfattere og kunstnere har hjem-
mel i en stand still-bestemmelse i momssystemdirektivets bilag, del B, nr. 2, der ikke giver
mulighed for at fritage ydelser leveret af andre end den i bestemmelsen fastsatte person-
kreds. Arvinger er ikke omfattet af personkredsen.
Henset hertil vil jeg ikke stille et sådant ændringsforslag, men jeg yder gerne teknisk bi-
stand.
Ændringsforslaget kan se ud som følgende:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om forfattervirk-
somhed og kunstnerisk aktivitet) (L 82)
Til § 2
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 1, nr. 7,
indsættes som
3. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på levering af licenser til forfatteres og kunstneres
ophavsretsbelagte værker, når licenserne leveres af personer, der har erhvervet rettighe-
derne som arv fra kunstneren eller forfatteren, herunder som arv gennem flere led.«
[Udvidelse af momsfritagelsen til arvinger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås ved lovforslagets § 1, nr. 2, at momsfritagelsesbestemmelsen i momslovens §
13, stk. 1, nr. 7, nyaffattes, således at fritagelsesbestemmelsens anvendelsesområde tyde-
liggøres ved, at ordlyden kommer i bedre materiel og sproglig overensstemmelse med
momssystemdirektivet. Hermed sikres, at dansk ret i relation til den momsmæssige be-
handling af meddelelse af licenser til forfatteres og kunstneres ophavsrettigheder er i
overensstemmelse med de bagvedliggende EU-regler samtidig med, at den gældende
momsfritagelse for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet bevares. Den foreslåede
Side 2 af 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0064.png
bestemmelse medfører ikke en ændring af gældende regler og praksis vedrørende den
kreds af personer (forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere), der er omfat-
tet af fritagelsen.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at fritagelsesbestemmelsen for ydelser leveret af for-
fattere og kunstnere i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, 1. pkt., som affattet ved lovforsla-
gets § 1, nr. 2, også skal finde anvendelse, når personer, der har erhvervet ophavsrettighe-
der som arv, herunder som arv gennem flere led, fra kunstneren eller forfatteren, leverer
licenser til de ophavsretsbelagte værker.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der ikke vil skulle lægges moms på arvingers
vederlag for levering af licenser til ophavsretsbelagte værker, uanset om arvingen har er-
hvervet ejendomsretten til ophavsretten som legal arving eller testamentsarving, og uanset
om ophavsrettighederne er erhvervet ved arv direkte fra kunstneren eller forfatteren eller
ved arv gennem flere led.
Den vil derimod ikke omfatte tilfælde, hvor kunstneren eller forfatteren har overdraget
sine ophavsrettigheder i levende live, og hvor arvingen er blevet indehaver af ophavsret-
tighederne som arv fra den person, der erhvervede rettighederne fra kunstneren eller for-
fatteren.
Forholdet til EU-retten
Udgangspunktet efter momssystemdirektivet er, at leveringer af ydelser er momspligtige.
Den særlige fritagelsesbestemmelse i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, har dog hjemmel i
direktivets bilag, del B, nr. 2, der er en såkaldt standstill-bestemmelse, som giver visse
EU-lande mulighed for at opretholde en momsfritagelse inden for visse rammer.
Direktivets standstill-bestemmelse giver mulighed for fortsat at momsfritage:
”Ydelser
leveret af forfattere, kunstnere, herunder udøvende kunstnere, advokater og an-
dre personer i liberale erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede erhverv, und-
tagen følgende ydelser:
a) Overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af li-
censer vedrørende disse rettigheder.”
Dette indebærer, at ydelserne for at være omfattet af bestemmelsen skal leveres af en be-
stemt personkreds
i form af ”forfattere, kunstnere, herunder udøvende kunstnere”.
Frita-
gelsen er således personlig og omfatter ikke ydelser leveret af andre end den fastsatte per-
sonkreds.
Da arvinger ikke er omfattet af den personkreds, der kan levere ydelser momsfrit efter
stand still-bestemmelsen, vurderes den ved ændringsforslaget foreslåede bestemmelse at
være i strid med momssystemdirektivet.
Side 3 af 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0065.png
En gennemførelse af ændringsforslaget vurderes på den baggrund at ville være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Side 4 af 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0066.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 70
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 70 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Kopi af spørgsmål og svar på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (spm. 40-124)
2953682_0067.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes en forvaltningsorganisation skal forholde sig til
månedlige udbetalinger, når hverken arving eller forvaltningsorganisation ved, om arvin-
gen i et givent kalenderår vil modtage mere eller mindre end 50.000 kr. i rettighedsindtæg-
ter?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at der fremover skal lægges moms på, når andre end forfatterne og kunstnerne
selv leverer licenser til de ophavsretbelagte værker. Det betyder, at der skal moms på leve-
ringer fra fx arvinger og forvaltningsorganisationer, når momsregistreringsgrænsen på
50.000 kr. årligt overskrides.
Jeg skal indledningsvis henvise til min besvarelse af SAU L 82 spørgsmål 7. Der vil med
virkning fra 1. januar 2025 gælde nye regler om fritagelsen fra pligten til at lade sig moms-
registrere for små virksomheder. Efter disse regler ophører fritagelsen med at finde an-
vendelse fra det tidspunkt, hvor tærsklen for fritagelsen overskrides i løbet af et kalen-
derår. I relation til det konkrete spørgsmål om arvinger, betyder det, at arvingen fra dette
tidspunkt skal lade sig momsregistre, og der skal således også lægges moms på ydelserne.
Momsregistreringsgrænsen kan imidlertid ikke anvendes i en periode svarende til et kalen-
derår, hvis tærsklen blev overskredet i det foregående år.
Det er den afgiftspligtige person
det vil her sige arvingen
der har pligt til at lade sig
momsregistrere. Hvis forvaltningsorganisationen laver afregningsbilag (self-billing) til
momspligtige arvinger, kan det aftales mellem parterne, at arvingen straks skal informere
forvaltningsorganisationen, når arvingens omsætning overstiger momsregistreringsgræn-
sen, således at arvingen bliver momspligtig.
Forvaltningsorganisationer, der årligt udbetaler beløb på over 50.000 kr. til en arving, der
tilsyneladende ikke har momsregistreret sig, bør dog rette henvendelse til arvingen om
dennes pligt til momsregistrering.
Side 2 af 2