Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2953681_0001.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - Bilag 20
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024-7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om forfatter-
virksomhed og kunstnerisk aktivitet) (L 82)
Til § 2
1)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres
og kunstneres ophavsret fra og med den 1. juli 2025.«
[Udskydelse af virkningstidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., at loven vil have virkning for levering af
licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med den 1.
januar 2025. Det fremgår af 2. pkt., at loven dog ikke vil finde anvendelse, når levering af
licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret, sker inden den 1.
januar 2025 baseret på aftaler indgået før den 6. november 2024.
Det foreslås med ændringsforslaget at nyaffatte lovforslagets § 2, stk. 2, hvorved virk-
ningstidspunktet i 1. pkt. udskydes fra den 1. januar 2025 til den 1. juli 2025, samtidig
med at 2. pkt. udgår.
Ændringsforslaget indebærer, at loven kun vil have virkning for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsrettigheder fra og med den 1. juli
2025.
Ændringsforslaget er foranlediget af oplysninger modtaget efter lovforslagets fremsættelse
om de systemændringer, der vil være nødvendige for at implementere momspligten. Den
foreslåede udskydelse af virkningstidspunktet vurderes at give berørte virksomheder, or-
ganisationer mv. rimelig tid til implementeringen.
Det vil fra lovens ikrafttræden være klart for de berørte virksomheder m.v., hvilke moms-
regler der vil gælde for levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunst-
neres ophavsret fra og med den 1. juli 2025. Det vurderes desuden, at det udskudte virk-
ningstidspunkt vil medføre, at der kun er en begrænset risiko for, at der inden lovens
ikrafttræden vil ske forudfakturering vedrørende sådanne licenser specifikt for at undgå
momsbetalingen.
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0003.png
Det foreslås derfor, at den særlige regel i lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt., ikke medtages.
Ændringsforslaget vil ikke ændre på lovens ikrafttrædelsestidspunkt, der fortsat vil være
den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget betyder, at merprovenuet, der som anført i lovforslagets økonomiske
bemærkninger vurderes at udgøre et årligt umiddelbart merprovenu på 305 mio. kr. og
230 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau), bliver halveret for så vidt angår
2025.
Side 3 af 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0004.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - Bilag 21
Offentligt
Teknisk gennemgang af L 82
om kunstnermoms
Den 5. december 2024
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0005.png
Baggrund
Lovforslag L 82
I Danmark er forvaltningsorganisationer (som fx Koda) ikke blevet
anset for at udøve ”økonomisk virksomhed”, når de meddeler
licens til kunstneres ophavsrettigheder (dvs. overdrager retten til
at udnytte værkerne, fx til offentlig fremvisning eller afspilning).
Organisationernes ydelser er derfor ikke blevet anset for
momspligtige.
EU-Domstolen
afgjorde i januar 2021 i en rumænsk sag, at
forvaltningsorganisationers meddelelse af licenser er økonomisk
virksomhed og derfor momspligtig virksomhed.
Lovforslaget præciserer, at den særlige danske momsfritagelse
for kunstnere er personlig. Fritagelsen opretholdes i uændret
form, og kunstnere er derfor fortsat momsfritaget, når de selv
leverer ydelser, fx meddeler licens til egne værker.
Forslaget præciserer desuden, at forvaltningsorganisationer, jf.
EU-Domstolens
dom, er momspligtige, når de meddeler licens
til kunstneres ophavsretsbelagte værker. Organisationerne er
ikke omfattet af den særlige fritagelse, der kun gælder for
kunstnerne selv (den er personlig).
Kunstner
Forvaltningsorganisation
(ikke momspligtig virksomhed)
TV-udbyder
(momspligtig virksomhed)
Forbruger
Kunstner
Forvaltningsorganisation
(momspligtig
virksomhed)
TV-udbyder
(momspligtig virksomhed)
Forbruger
Licens
0 pct.
moms
Licens
0 pct.
moms
+ fradrag
TV-pakke
0 pct. moms: licens
25 pct. moms: øvrig ydelse
Licens
0 pct.
moms
Licens
25 pct.
moms
+ fradrag
TV-pakke
25 pct. moms
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0006.png
Retstilstanden i dag
Lovforslag L 82
1
Momsfritagelse for kunstnere og forfattere
Der pålægges ikke moms, når kunstnere
overdrager rettigheder (licenser) til brug af deres
ophavsretsbelagte værker.
Ændres ikke med lovforslaget.
2
Forvaltningsorganisationer
Forvaltningsorganisationer (som fx Koda), der
forvalter kunstneres rettigheder lægger ikke moms
på, når de meddeler licens til brug af
ophavsretbelagte
værker.
Ændres med lovforslaget
-
det præciseres at
forvaltningsorganisationer ikke kan anvende
momsfritagelsen for forfattere og kunstnere.
3
Udbydere af flow-tv-pakker
Udbydere af flow-tv-pakker
lægger ikke moms på
den del af en tv-pakkes
pris, der består af den
indkøbte licens (der er moms på den øvrige del af
tv-pakken).
Ændres som en følge af lovforslaget.
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0007.png
1
Momsfritagelsen for forfattere og kunstnere
Momsreglerne i dag
Momsloven
§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
1-6) ---
7) Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed.
Momssystemdirektivet
Momsfritagelsen i momsloven har
hjemmel i momssystemdirektivet.
Det er frivilligt for medlemsstaterne, om de
vil benytte momsfritagelsen i
momssystemdirektivet, som er en
afvigelse fra de almindelige momsregler.
Det er derfor en såkaldt stand-still
bestemmelse, som ikke må udvides, men
gerne indskrænkes.
Del B
Transaktioner, som medlemsstaterne kan fortsætte med at fritage for afgift
[…]
2) Ydelser leveret af forfattere, kunstnere, herunder udøvende kunstnere, advokater og andre
personer i liberale erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede erhverv, undtagen
følgende ydelser:
a) Overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af licenser
vedrørende disse rettigheder.
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0008.png
1
Momsfritagelsen for forfattere og kunstnere
L 82
Ny bestemmelse, der
præciserer, at der er momspligt,
når andre end forfattere og
kunstnere leverer licenserne
L 82
»§ 4 d. Der skal betales afgift, når afgiftspligtige personer, der ikke er omfattet af momslovens §
13,
stk. 1, nr. 7, leverer licenser til forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker mod vederlag.«
§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
»7) Ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i forbindelse med
forfattervirksomhed eller kunstnerisk aktivitet. Fritagelsen omfatter dog ikke overdragelse af
ophavsrettigheder samt patenter, varemærker og lignende rettigheder og meddelelse af licenser
vedrørende patenter, varemærker og lignende rettigheder.«
Momsfritagelsen i momsloven
bringes således nærmere
momssystemdirektivets ordlyd.
Overdragelser af ophavsrettigheder
dog ikke omfattet, da sådanne
overdragelser i praksis er anset for
momspligtige. Da der er tale om en
stand still-bestemmelse, kan
momsfritagelse ikke genindføres.
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0009.png
2
Forvaltningsorganisationer
Økonomisk virksomhed
EU-Domstolen
har i en dom fra 2021 i en rumænsk sag (dom af
21. januar 2021 i sag C-501/19, UCMR
– ADA) fastslået, at
forvaltningsorganisationers meddelelse af licens til
ophavsrettigheder er økonomisk virksomhed og derfor
momspligtig.
Forvaltningsorganisationer er ikke omfattet af den særlige
momsfritagelse for kunstnere, der efter sin udtrykkelige ordlyd
kun gælder for kunstnerne selv.
Momsfritagelsen for kunstnere er personlig, og den kan derfor
ikke anvendes af forvaltningsorganisationerne.
Med lovforslaget præciseres, at forvaltningsorganisationer skal
lægge moms på, når de leverer licenser til
ophavsretbelagte
værker, fordi der er tale om økonomisk virksomhed.
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0010.png
2
Forvaltningsorganisationer
Formidlingsreglen ændres ikke med L 82.
EU-Domstolen
har fastslået, at formidlingsreglen ikke gælder, hvis en
momsfritagelse har et ”særkende”, som gør, at formidleren ikke kan
anvende momsfritagelsen (præmis 37 i EU-Domstolens
dom i sag C-
464/10, Henfling)
Momsfritagelsen for kunstnere har netop et ”særkende”, som gør, at
den ikke kan anvendes af en formidler, da momsfritagelsen efter sin
udtrykkelige ordlyd er ”personlig”.
I sag C-401/05, VDP Dental Laboratory) fastslog EU-Domstolen, at en
momsfritagelse, der var personlig (”tandlægers og tandteknikeres
levering af tandproteser”), ikke kunne anvendes, når en person, der
hverken var tandlæge eller tandtekniker, videresolgte tandproteser købt
fra en tandtekniker.
7
Formidlingsreglen
Er en generel momsregel, der gælder, når en mellemmand
(som KODA) handler i eget navn, men for fremmed regning. En
formidler køber altså ikke en vare eller ydelse af leverandøren
og sælger den videre, men handler for leverandørens regning.
Formidlingsreglen betyder, at formidling skal behandles, som
om formidleren har købt varen eller ydelsen og videresolgt den
samme vare eller ydelse til sin egen kunde.
Køb og videresalg af en vare eller ydelse behandles som
udgangspunkt ens i begge led. Er leveringen fra producenten af
ydelsen/varen til mellemhandleren/køberen momsfri, vil
leveringen fra mellemhandleren til kunden som udgangspunkt
også være momsfri.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0011.png
3
Udbydere af flow-tv-pakker
Lovforslag L 82
Udlægsreglen ændres ikke med L 82.
Den nuværende praksis baserer sig på en afgørelse fra
Moms-
nævnet fra 1996 og er forkert af to årsager:
En person, der køber en tv-pakke, køber ikke en licens fra
en forvaltningsorganisation, da en licens er en ret til at
udnytte et ophavsretsbelagt værk, fx retten til at vise en
film offentligt. Tv-pakkeudbyderne
køber en licens, så de
kan vise filmen til deres kunder, seerne. Seerne køber kun
en ret til at se filmen.
Tv-pakkeudbyderne
køber ikke licenserne i seernes navn.
EU-Domstolen
har fastslået (dom i sag C106/10,
Lidl &
Companhia), at det er en ufravigelig betingelse for at
anvende udlægsreglen, at købet sker i den endelige
kundes navn. Det er altså ikke tilstrækkeligt, at købsprisen
viderefaktureres til kunden, hvis købet ikke er sket i
kundens navn.
8
Udlægsreglen
Udlægsreglen er en generel momsregel, der går ud på, at når en
virksomhed køber en vare eller ydelse for en andens regning og i
dennes navn, så anses virksomheden ikke for at have købt eller
videresolgt varen eller ydelsen.
Der foreligger ved et udlæg kun én transaktion, idet den endelige
kunde anses for at have købt varen eller ydelsen direkte fra den
oprindelige leverandør.
Udbydere af flow-tv-pakker
lægger ikke moms på den del af en
tv-pakkes
pris, der består af den indkøbte licens.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0012.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - Bilag 22
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 82
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2024
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Radika-
le Venstres medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninge
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 1, nr.
7,
indsættes som
3. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på levering af licen-
ser til forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker,
når licenserne leveres af personer, der har modtaget rettighe-
derne som arv fra kunstneren eller forfatteren, herunder som
arv gennem flere led.«
[Udvidelse af momsfritagelsen til arvinger]
Til § 2
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. juli 2025.«
[Udskydelse af virkningstidspunktet]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af <>:
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. januar 2026.«
[Udskydelse af virkningstidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i lovforslagets § 1, nr. 2 foretages en
ændring i § 13, stk. 1, nr. 7, for at præcisere, at arvinger
i lighed med hidtidig praksis betragtes som omfattet af Dan-
marks stand still forbehold. Dette sker ud fra en betragtning
om, at arvinger ikke får overdraget rettigheder på samme
DokumentId
Journalnummer
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0013.png
2
måde som rettighedserhververe, men blot indtræder i en
afdød forfatter eller kunstners retsstilling. Derfor sidestilles
arvinger som hidtil med forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere. Noget tilsvarende gør sig f.eks. gæl-
dende i relation til kreditorforfølgelse, hvor arvinger, jf. op-
havsretslovens § 62, sidestilles med ophaveren, hvorimod
dette ikke er tilfældet for rettighedserhververe.
Det bemærkes desuden, at arvinger i mange tilfælde ikke
på egen hånd disponerer over arvede rettigheder, men blot
indtræder i afdødes dispositioner f.eks. for så vidt angår
indtræden i kollektive licenser via afdødes indmeldelse i
forvaltningsorganisationer. I forlængelse heraf modtager ar-
vingen blot rettighedsvederlag fra f.eks. kollektive forvalt-
ningsorganisationer.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., at loven
vil have virkning for levering af licenser, der vedrører ud-
nyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med
den 1. januar 2025. Det fremgår af 2. pkt., at loven dog ikke
vil finde anvendelse, når levering af licenser, der vedrører
udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret, sker inden
den 1. januar 2025 baseret på aftaler indgået før den 6.
november 2024.
Det foreslås med ændringsforslaget at nyaffatte lovforsla-
gets § 2, stk. 2, hvorved virkningstidspunktet i 1. pkt. udsky-
des fra den 1. januar 2025 til den 1. juli 2025, samtidig med
at 2. pkt. udgår.
Ændringsforslaget indebærer, at loven kun vil have virk-
ning for levering af licenser, der vedrører udnyttelse af for-
fatteres og kunstneres ophavsrettigheder fra og med den 1.
juli 2025.
Ændringsforslaget er foranlediget af oplysninger modta-
get efter lovforslagets fremsættelse om de systemændringer,
der vil være nødvendige for at implementere momsplig-
ten. Den foreslåede udskydelse af virkningstidspunktet vur-
deres at give berørte virksomheder, organisationer m.v. ri-
melig tid til implementeringen.
Det vil fra lovens ikrafttræden være klart for de berørte
virksomheder m.v., hvilke momsregler der vil gælde for
levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret fra og med den 1. juli 2025. Det vurde-
res desuden, at det udskudte virkningstidspunkt vil medføre,
at der kun er en begrænset risiko for, at der inden lovens
ikrafttræden vil ske forudfakturering vedrørende sådanne
licenser specifikt for at undgå momsbetalingen.
Det foreslås derfor, at den særlige regel i lovforslagets §
2, stk. 2, 2. pkt., ikke medtages.
Ændringsforslaget vil ikke ændre på lovens ikrafttrædel-
sestidspunkt, der fortsat vil være den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget betyder, at merprovenuet, der som an-
ført i lovforslagets økonomiske bemærkninger vurderes at
udgøre et årligt umiddelbart merprovenu på 305 mio. kr. og
230 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau), bliver
halveret for så vidt angår 2025.
Til nr. 3
Lovens ikrafttrædelsestidspunkt foreslås ikke ændret. Det
vil sige, at loven fortsat foreslås at skulle træde i kraft den 1.
januar 2025.
Det foreslås imidlertid, at loven kun skal have virkning
for levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfat-
teres og kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar
2026. Samtidig foreslås det, at virkningsbestemmelsens §
2, stk. 2, 2. pkt., om levering af licenser før ikrafttrædelsen,
men baseret på aftaler indgået efter den 6. november 2024
(datoen for lovforslagets fremsættelse), ikke medtages.
Ændringsforslaget betyder, at det allerede fra lovens
ikrafttræden den 1. januar 2025 vil være klart for de berørte
virksomheder m.v., hvilke momsregler der vil gælde for
levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar 2026. Det er
vurderingen, at der på den baggrund ikke er behov for den
særlige regel i lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt.
Ændringsforslaget betyder, at merprovenuet, som beskre-
vet i lovforslagets økonomiske bemærkninger (et årligt
umiddelbart merprovenu på 305 mio. kr. og 230 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau)) ikke kommer i
2025, men først i 2026.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2024 og var
til 1. behandling den 20. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <4> møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet
har den 5. december 2024 over for udvalget afholdt 1 tek-
nisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Lovforslaget har ikke være sendt i høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <21> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <14>
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <3> depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Kopi af bilag på L 82 om ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet (bilag 1-22)
2953681_0014.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <82> spørgs-
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe-
ren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S)
fmd.
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA)
Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6