Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 60
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del - Bilag 60
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om sup-
plerende bestemmelser til forordning om indførsel og import af kulturgen-
stande
(Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for
overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæ-
ringer og importlicenser m.v.)
§1
I lov om sikring af kulturværdier i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 1267
af 25. november 2024, foretages følgende ændringer:
1.
§ 12 a, stk. 1,
affattes således:
Ȥ
12 a.
Den kompetente myndighed, jf. § 14 a, stk. 1., vurderer efter
anmodning fra told- og skatteforvaltningen om genstande, der efter toldlo-
ven er udtaget til kontrol, er omfattet af indførselsforbuddet i artikel 3, stk.
1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april
2019 om indførsel og import af kulturgenstande, eller af reglerne om impor-
tørerklæring og importlicens i artikel 3, stk. 2, i forordningen.«
2.
§ 12 a, stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»
Politiet kan efter anmodning fra den kompetente myndighed, jf. § 14 a,
stk.1, og under iagttagelse af reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens
kapitel 74 beslaglægge genstande, der vurderes at kunne være omfattet af
forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande
eller af reglerne om importørerklæring eller importlicens i artikel 3, stk. 2, i
samme forordning. «
3.
I
§ 13
indsættes efter
stk. 3:
» Stk. 4.
Med bøde straffes den, der ved indførsel af en kulturgenstand,
der er omfattet af reglerne om importlicens eller importørerklæring, jf. arti-
kel 3, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af
17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, undlader at frem-
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
lægge en importlicens eller en importørerklæring over for toldmyndighe-
derne, eller som giver urigtige oplysninger i forbindelse med ansøgning om
en importlicens eller afgivelse af en importørerklæring.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.
4.
I
§ 13, stk. 4,
der bliver til
stk. 5,
ændres »stk. 3« til: »stk. 3 og 4«.
5.
Efter
§ 14
indsættes som
§ 14 a:
Ȥ
14 a.
Kulturministeren udpeger den kompetente myndighed i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april
2019 om indførsel og import af kulturgenstande, jf. forordningens artikel 3,
stk. 2 samt artikel 4 og 5.
Stk. 2.
Afgørelser om afslag på importlicens truffet af den kompetente
myndighed udpeget af Kulturministeren, eller afgørelser truffet af den kom-
petente myndighed i henhold til § 12 a, kan ikke påklages til anden admini-
strativ myndighed.«
§2
Loven træder i kraft den 28. juni 2025.
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
2951108_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.
Fastsættelse af straf for undladelse af fremlæggelse af importli-
cens eller importørerklæring samt for afgivelse urigtige oplys-
ninger eller dokumentation i forbindelse hermed
2.2.1.
Gældende ret
2.2.2.
Kravet i art. 3, stk. 2, og sanktioner i artikel 11 i forordningen
om indførsel og import af kulturgenstande
2.2.3.
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3.
Kompetent myndighed i henhold til forordningen
2.3.1.
Gældende ret
2.3.2.
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
4.
Konsekvenser for FN’s Verdensmål
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
5.
6.
7.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
2951108_0004.png
UDKAST
8.
9.
10.
11.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019
om indførsel og import af kulturgenstande har til hensigt at etablere fælles
regler for handel med tredjelande for at sikre en effektiv beskyttelse mod
ulovlig handel med og tab eller ødelæggelse af kulturgenstande, bevare
menneskehedens kulturarv og forhindre finansiering af terrorisme og hvid-
vask af penge gennem salg af stjålne kulturgenstande til købere i Unionen.
Med forordningen indførtes den 28. december 2020 et generelt forbud mod
indførsel i Unionens toldområde af kulturgenstande, der ulovligt er ekspor-
teret af tredjelande. Lov nr. 899 af 21. juni 2022 om ændring af lov om sik-
ring af kulturværdier i Danmark fastsætter sanktioner for overtrædelse heraf,
ligesom loven indførte en række andre nødvendige følgebestemmelser om
håndhævelsen af forordningens forbud vedr. beslaglæggelse m.v.
Fra den 28. juni 2025 vil der ifølge forordningen være krav om enten en
importørerklæring eller en egentlig importlicens ved indførsel i Unionen af
visse kategorier af kulturgenstande. I henhold til forordningens artikel 11 er
det medlemsstaterne, der fastsætter sanktioner for overtrædelse af disse reg-
ler. Hensigten med lovforslaget er at fastlægge sådanne sanktioner samt ind-
føre og tilpasse øvrige nødvendige bestemmelser med henblik på at hånd-
hæve reglerne.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse
2.1.1. Gældende ret
Det følger af toldlovens § 10 a, at Skatteforvaltningen foretager kontrol af,
at der ikke ved indførsel i, udførsel fra eller transit gennem det danske told-
område sker overtrædelse af forbud mod indførsel, udførsel eller transit, der
er fastsat af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære, plantepato-
logiske, valutamæssige eller andre grunde.
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Når Skatteforvaltningen udtager en vare til kontrol, kan kontrollen dels be-
stå af en dokumentkontrol, dels af en fysisk varekontrol. Mens kontrollen
pågår, må varen ikke fjernes fra det sted, hvor varen er frembudt, medmin-
dre Skatteforvaltningen giver tilladelse. Ved ”frembudt” forstås, at Skatte-
forvaltningen underrettes om, at varen er ankommet og tilgængelig for told-
kontrol, enten på et sædvanligt toldsted eller et andet sted, der på forhånd er
anvist eller godkendt af Skatteforvaltningen.
Varen skal forblive på frembydelsesstedet, indtil kontrollen er gennemført.
Som et led i kontrollen kan Skatteforvaltningen indhente faglig bistand og
udtalelser fra andre parter, f.eks. en anden kompetent myndighed. Det er for
eksempel relevant, hvis der er behov for at kvalificere varens art for at af-
gøre, om varen er omfattet af et indførselsforbud i medfør af lovgivningen
på den kompetente myndigheds ressortområde.
En fysisk varekontrol gennemføres som hovedregel på det sted, hvor varen
er frembudt. Afhængig af varens art kan den fysiske varekontrol gennemfø-
res hos en kompetent myndighed med lagerfaciliteter med særlige opbeva-
ringsforhold. Det er relevant, hvis varen vil lide skade, hvis den ikke opbe-
vares under passende forhold, f.eks. med hensyn til temperatur, lys eller luft-
fugtighed.
Når varekontrollen er gennemført, træffer Skatteforvaltningen afgørelse om,
hvorvidt varen kan frigives og dermed overlades til importøren. Viser vare-
kontrollen, at varen er omfattet af et importforbud, og derfor kræver en til-
ladelse til import, som ikke foreligger, kan varen ikke frigives til importø-
ren.
Finder Skatteforvaltningen i forbindelse med en toldkontrol en vare, der
ikke er frembudt og toldangivet, anses varen som forsøgt indsmuglet. Når
skyldige beløb, f.eks. til told, bøde og sagsomkostninger, er betalt, udleveres
varer, der er taget i bevaring, under iagttagelse af de gældende almindelige
indførselsforskrifter til den, hos hvem de er taget i bevaring eller beslaglagt,
eller til en anden, der godtgør at være berettiget til varerne, jf. toldlovens §
83, stk. 3, 1. pkt. Når de nævnte skyldige beløb er betalt, er der ikke efter
toldloven grundlag for fortsat at have varen i bevaring, uanset at det er kon-
stateret, at varen er omfattet af et importforbud eller en importrestriktion.
Ved en ændring af loven, jf. lov nr. 899 af 21. juni 2022, blev der i lov om
sikring af kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til for-
ordning om indførsel og import af kulturgenstande (herefter kulturværdilo-
ven) indsat § 12 a. Hensigten var at opnå sikkerhed for, at, at en genstand,
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
der var ulovligt udført af sit oprindelsesland, men blev indført i Danmark
med en korrekt toldangivelse, kunne tilbageholdes.
Det følger af kulturværdilovens § 12 a, stk. 1, at forsendelser, der vurderes
at indeholde genstande, der er omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019
om indførsel og import af kulturgenstande, kan tages i bevaring af Skatte-
forvaltningen eller politiet, når de i henhold til toldloven er frembudt kor-
rekt, med henblik på at anmode Kulturministeriet om at vurdere 1) hvilken
del af den pågældende forordnings bilag genstandene er omfattet af, og 2)
om genstandene er fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller fundet,
i strid med dette lands love og bestemmelser.
Det følger af § 12 a, stk. 2, at Skatteforvaltningen eller politiet under iagtta-
gelse af reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 kan beslag-
lægge forsendelser, der vurderes at indeholde genstande omfattet af forbud-
det i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande. Be-
slaglæggelse kan ske med henblik på overdragelse efter kulturværdilovens
§ 13 a, uanset at betingelserne i retsplejelovens § 802, stk. 1, nr. 2, og § 803,
stk. 1, 1. pkt., ikke er opfyldt.
Retsplejelovens kapitel 74 indeholder blandt andet §§ 802, 803, 805 og
806.Efter retsplejelovens § 802, stk. 1, og § 803, stk. 1, 1. pkt., kan gen-
stande beslaglægges, hvis der med rimelig grund er mistanke om en lov-
overtrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og der er grund til at antage,
at genstanden kan tjene som bevis eller bør konfiskeres, eller at genstanden
ved lovovertrædelsen er taget fra nogen, som kan kræve den tilbage.
Efter retsplejelovens § 805, stk. 1, må beslaglæggelse ikke foretages, så-
fremt indgrebet står i misforhold til sagens betydning og det tab eller den
ulempe, som indgrebet kan antages at medføre.
Efter retsplejelovens § 806, stk. 4, kan politiet træffe beslutning om beslag-
læggelse, hvis indgrebets øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle
afventes. Fremsætter den, mod hvem indgrebet retter sig, anmodning herom,
skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for
retten, der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes.
Reglerne om beslaglæggelse er i retspraksis anvendt analogt til beslaglæg-
gelse af genstande til brug for retssager i udlandet, jf. Højesterets kendelse
af 9. maj 1972 i sag nr. 100/1972, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen
1972, s. 600 f., og Vestre Landsrets kendelse af 26. oktober 1987 i sag nr.
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
6-S. 1754/1987, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1988, s. 203 f. Det
er en betingelse, at beslaglæggelse ville kunne ske i en tilsvarende dansk
sag.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er vurderingen, at Skatteforvaltningens mulighed for at kunne tage en
genstand i bevaring i medfør af kulturværdilovens § 12 a, stk. 1, kan udgå.
Når en toldkontrol og eventuel opkrævning af told, moms og afgifter er af-
sluttet, og der er truffet afgørelse om, hvorvidt varen kan udleveres til im-
portøren, er Skatteforvaltningens opgave i forbindelse med indførslen af va-
ren afsluttet. Der er dermed ikke et toldmæssigt formål med på dette tids-
punkt at kunne tage en vare i bevaring eller beslaglægge den.
En vurdering af, hvorvidt en vare er omfattet af indførselsforbuddet i artikel
3, stk. 1, eller kravene om importlicens og importørerklæring i artikel 3, stk.
2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april
2019 om indførsel og import af kulturgenstande forudsætter en faglig ek-
spertise, som Skatteforvaltningen ikke besidder. Det vurderes derfor fortsat
nødvendigt, at Skatteforvaltningen i forbindelse med gennemførelse af en
toldkontrol kan indhente faglig bistand fra Kulturministeriet til brug for en
afgørelse af, hvorvidt en given vare er omfattet af forordningen. Der ses
derfor ikke at være et behov for en særskilt hjemmel til at kunne tage varer
i bevaring, mens kontrollen gennemføres.
Det foreslås at affatte § 12 a, stk. 1, således, at Kulturministeriet efter an-
modning fra Skatteforvaltningen vurderer, om genstande, der efter toldloven
er udtaget til kontrol, er omfattet af indførselsforbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019
om indførsel og import af kulturgenstande, eller af reglerne om importører-
klæring og importlicens i artikel 3, stk. 2, i samme forordning.
Med forslaget vil omtalen af Skatteforvaltningens og politiets mulighed for
at tage en vare i bevaring udgå. Formålet med dette er at undgå tvivl om den
retlige karakter af varens opbevaring, så længe Skatteforvaltningen gennem-
fører en varekontrol.
Forslaget vil medføre, at når Skatteforvaltningen i forbindelse med en told-
kontrol finder en vare, der kan være omfattet af indførselsforbuddet i artikel
3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, eller af reglerne om
importørerklæring og importlicens i artikel 3, stk. 2, i forordningen, vil Skat-
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
teforvaltningen kunne anmode den kompetente myndighed om faglig bi-
stand til at vurdere, om varen er omfattet af forordningen. Det vil herefter
være den kompetente myndighed, der vil skulle træffe afgørelse om, hvor-
vidt varen er omfattet af forordningen.
Afklaringen af, om genstande er omfattet af forordningen eller ej, har be-
tydning for, hvad der efterfølgende sker med genstanden.
Er varen ikke omfattet af forordningen, vil Skatteforvaltningen gennemføre
toldkontrollen efter toldlovgivningens almindelige regler og udlevere varen
til importøren, såfremt der ikke i øvrigt er noget til hinder herfor.
Er varen ifølge den kompetente myndigheds afgørelse omfattet af forord-
ningen, vil det være op til den kompetente myndighed at afgøre, om der vil
skulle ske beslaglæggelse af varen.
Det foreslås derfor desuden, at politiet under iagttagelse af reglerne om be-
slaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 efter anmodning fra den kompe-
tente myndighed vil kunne beslaglægge genstande, der vurderes at kunne
være omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande eller af reglerne om importørerklæring eller importlicens i
artikel 3, stk. 2 og 3, i samme forordning.
Det foreslås, at Skatteforvaltningen ved nyaffattelsen ikke tildeles beslag-
læggelseskompetence efter loven, da beslaglæggelsen sker med henblik på
retsforfølgelse og evt. med henblik på overdragelse til oprindelseslandet ved
kulturministerens foranstaltning efter lovens § 13 a, og beslaglæggelsen der-
med ikke angår toldmæssige forhold.
2.2. Fastsættelse af straf for undladelse af fremlæggelse af importlicens
eller importørerklæring samt for afgivelse urigtige oplysninger eller do-
kumentation i forbindelse hermed
2.2.1. Gældende ret
Efter kulturværdilovens § 13, stk. 3 og 4, straffes med bøde eller under skær-
pende omstændigheder fængsel den, der overtræder forbuddet mod indfør-
sel af kulturgenstande, der er ulovligt udført af det land, hvor genstanden er
skabt eller fundet, jf. artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019. Dette forbud omfatter alle de typer
af kulturgenstande, der fremgår af forordningens bilag, del A. Overtrædelse
af reglerne om importlicens og importørerklæring er ikke i sig selv omfattet
af kulturværdilovens nuværende strafbestemmelser.
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Afhængig af de nærmere omstændigheder vil overtrædelse af reglerne om
importlicens og importørerklæring kunne være omfattet af bestemmelser i
straffeloven, nærmere bestemt:
- Straffelovens § 163, hvori det hedder, at: ”Den, som i øvrigt til brug i rets-
forhold, der vedkommer det offentlige, skriftligt eller ved andet læsbart me-
die afgiver urigtig erklæring eller bevidner noget, som den pågældende ikke
har viden om, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.”
- Straffelovens § 171, hvori det i stk. 1. hedder, at: ”Den, der gør brug af et
falsk dokument til at skuffe i retsforhold, straffes for dokumentfalsk.”
Straffelovens § 163 vil efter omstændighederne for eksempel kunne finde
anvendelse i den situation, hvor en importør angiver urigtige oplysninger i
en importørerklæring. Straffelovens § 171, stk. 1 vil efter omstændighe-
derne for eksempel kunne finde anvendelse ved brug af falske dokumenter
som dokumentation for oplysninger i importørerklæringen. Straffelovens
bestemmelser vil dog kun være anvendelige ved forsætlige overtrædelser.
2.2.2. Kravet i art. 3, stk. 2, og sanktioner i artikel 11 i forordnin-
gen om indførsel og import af kulturgenstande
Artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880
af 17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande fastlægger, at
kulturgenstande, der er omhandlet i forordningens bilag del A, og som er
fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller fundet, i strid med dette
lands love og bestemmelser, ikke må indføres til Unionens toldområde. For-
ordningens artikel 3, stk. 2, fastsætter særlige procedurer for import af sær-
lige kategorier af kulturgenstande. Udgangspunktet er, at disse særlige pro-
cedurer udspringer af den særlige risiko for ulovlig handel, der er knyttet til
genstande omfattet af forordningens bilag del B og C.
Forordningens bilag del B omfatter arkæologiske genstande og dele af hi-
storiske og kunstneriske monumenter. Som sådanne anses også liturgiske
ikoner og statuer, også selvom de oprindeligt har været fritstående.
Indførelsen af den særlige procedure omkring importlicens for disse kate-
gorier af kulturgenstande må ses i lyset af, at denne type genstande generelt
i særlig grad er udsat for ulovlig handel (bl.a. også fordi sådanne genstande
normalt ikke i nutiden er mulige at udføre lovligt af deres oprindelseslande,
og fordi denne type genstande i dag som udgangspunkt er offentligt eje
mange steder.
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Reglerne må også ses i lyset af, at ulovlig handel med denne type genstande
ofte er ledsaget af særligt betydelige skadevirkninger, fra ulovlige arkæolo-
giske udgravninger eller deciderede plyndringer. I en del lande, der er vig-
tige fundsteder for kommercielt attraktive arkæologiske genstande, kan den
ulovlige handel ydermere bidrage til at finansiere kriminelle organisationer
eller terrorgrupper.
Kulturministeriet må på den baggrund anse det for højeste prioritet at for-
hindre indførsel af ulovligt udførte kulturgenstande omfattet af bilagets del
B.
Sådanne genstande er også omfattet af forbuddet i forordningens artikel 3,
stk. 1, som omfatter alle kulturgenstande (defineret ved bilagets del A). Det
kan imidlertid være vanskeligt at håndhæve dette forbud, da det kan være
vanskeligt at løfte et bevis for, at f.eks. en arkæologisk genstand er ulovligt
udført af sit oprindelsesland. Såvel oprindelseslandet som tidspunktet for
genstandens udførsel heraf kan være vanskelig for myndighederne at fastslå.
Artikel 3, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880
af 17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande fastlægger, at
visse kulturgenstande kun må indføres i Unionen i medfør af særlige regler
(med visse undtagelser, i medfør af forordningens artikel 3, stk. 4-5). Gen-
stande, som er omfattet af forordningens bilag del B kræver en importlicens,
mens genstande, som er omfattet af forordningens bilag del C, skal være
ledsaget af en importørerklæring. Disse krav træder i kraft d. 28. juni 2025.
Importlicens udstedes efter ansøgning i det i forordningens artikel 8 angivne
system, som stilles til rådighed af Kommissionen, af den kompetente myn-
dighed, der i Danmark forventes at blive Nationalmuseet. Importørerklæring
indgives på forhånd af den, der indfører en kulturgenstand omfattet af for-
ordningens bilag C. Erklæring indgives også i det i forordningens artikel 8
angivne system.
Forordningens bilag del B omfatter arkæologiske fund samt dele af kunst-
neriske og historiske monumenter, der er mere end 250 år gamle. Genstande
omfattet af forordningens bilag del B kan fra 28. juni 2025 kun indføres på
Unionens område med en importlicens.
Forordningens bilag del C omfatter øvrige kulturgenstande (den generelle
afgrænsning af kulturgenstande fastlægges i bilagets del A), som er mere
end 200 år gamle og har en markedsværdi på mere end 18.000 Euro pr. stk.
Genstande omfattet af forordningens del C kan fra 28. juni 2025 kun indfø-
res på Unionens område ved fremlæggelse af en importørerklæring.
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Kravet om importlicens og importørerklæring omfatter, jf. forordningens ar-
tikel 3, stk. 4, ikke genstande, som er returvarer, jf. artikel 203 i forordning
(EU) nr. 952/2013, genstande som indføres udelukkende med det formål at
sørge for sikker opbevaring hos en offentlig myndighed, indtil de sikkert
kan returneres, eller genstande, der indføres midlertidigt til bl.a. videnska-
belige, bevaringsmæssige eller udstillingsmæssige formål af institutioner,
der er godkendt med henblik herpå af det enkelte lands kompetente myndig-
hed.
Kravet om importlicens omfatter, jf. forordningens artikel 3, stk. 5, ikke
genstande, der er indført under proceduren for midlertidig import, jf. artikel
250 i forordningen (EU) nr. 952/2013, når de skal præsenteres på kommer-
cielle kunstmesser. De skal i stedet ledsages af en importørerklæring (og vil
senere skulle opnå importlicens, hvis de i forlængelse af et salg skal indføres
permanent).
Reglerne om importlicens findes i forordningens artikel 4. Reglerne for im-
portørerklæringer findes i forordningens artikel 5.
Forordningens artikel 11 pålægger medlemsstaterne at fastsætte regler om
sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelse af bestemmelserne i
forordningen. Det anføres, at sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt
forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.3.2.3. Den foreslå-
ede ordning
2.2.3. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforsalget foreslås det baggrund af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kul-
turgenstande, jf. afsnit 2.2.2., at fastsatte sanktionsbestemmelser for indfør-
sel af kulturgenstande, der er omfattet af reglerne om importlicens eller im-
portørerklæring, jf. forordningens artikel 3, stk. 2, i strid med disse regler.
Det gøres således med forslaget strafbart at undlade at fremlægge en import-
licens eller en importørerklæring over for toldmyndighederne, når en sådan
efter forordningen er påkrævet, eller for at give urigtige oplysninger eller
urigtig dokumentation i forbindelse med ansøgning om en importlicens eller
afgivelse af en importørerklæring Det overordnede formål med de foreslå-
ede sanktionsbestemmelser er at forhindre indførsel af ulovligt udførte kul-
turgenstande omfattet af forordningens bilag del B og C.
Sådanne genstande er også omfattet af forbuddet i forordningens artikel 3,
stk. 1, som omfatter alle kulturgenstande (defineret ved bilagets del A). Det
kan imidlertid være vanskeligt at håndhæve dette forbud, da det kan være
vanskeligt at løfte et bevis for, at f.eks. en arkæologisk genstand er ulovligt
11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
udført af sit oprindelsesland. Såvel oprindelseslandet som tidspunktet for
genstandens udførsel heraf kan være vanskelig for myndighederne at fastslå.
Det er på den baggrund, at det vurderes nødvendigt at fastsætte nærmere
bestemmelser om, at det er den, der ønsker at indføre en arkæologisk gen-
stand, der tilstrækkeligt skal dokumentere, at genstanden er lovligt udført af
sit oprindelsesland. Jf. bl.a. forordningens artikel 4, stk. 7, litra d, hvor det
fastslås, at en ansøgning om importlicens altid skal afslås, hvis myndighe-
derne i oprindelseslandet har rejst krav om tilbagelevering. Dette må igen
ses i lyset af de meget alvorlige skadevirkninger af ulovlig handel med gen-
stande omfattet af forordningens bilag del B.
Dette taler for, at det må anses for en alvorlig forseelse at unddrage gen-
stande fra proceduren for importlicens, eller at opnå importlicens ved at ude-
lade relevante oplysninger eller fremsætte urigtige oplysninger eller doku-
mentation, uanset om der i øvrigt kan løftes en bevisbyrde for, at en genstand
er ulovligt udført af sit oprindelsesland i henhold til forordningens artikel 3,
stk. 1.
Det er på den baggrund Kulturministeriets vurdering, at strafferammerne for
overtrædelse af reglerne om importlicens bør være de samme som for over-
trædelse af selve forbuddet mod indførsel af ulovligt udførte kulturgen-
stande i forordningens artikel 3, stk. 1, dvs. bøde eller under skærpende om-
stændigheder fængsel op til 2 år. Samtidig er det nødvendigt, at der kan
straffes for uagtsomme overtrædelser, for at bestemmelsen kan anvendes til
at håndhæve en forpligtelse til at udvise tilstrækkelig omhu. Straffelovens
regler hjemler heller ikke straf for at indføre en genstand i landet uden at
fremlægge licens (forpligtelsen til at afdække, om en genstand er omfattet
af dette krav påhviler som udgangspunkt den, der indfører den). Uanset, at
visse eksisterende strafbestemmelser evt. ville kunne anvendes i visse til-
fælde, med straframme op til bøde og evt. fængsel i 4 måneder, vurderer
Kulturministeriet derfor, at der er behov for en særskilt strafbestemmelse i
kulturværdiloven.
Forordningens bilag del C omfatter kulturgenstande (i henhold til bilagets
del A), som er mere end 200 år gamle og har en markedsværdi på mere end
18.000 Euro pr. stk. Afgræsningen må ses i lyset af behovet for at under-
lægge genstande, der er i særlig høj risiko for ulovlig handel, og som samti-
dig har stor betydning for oprindelseslandets kulturarv, en særlig procedure,
samtidig med, at der er behov for at afveje dette mod ulempen for borgerne
og ressourceforbruget hos myndighederne. Forordningens skelnen mellem
de to redskaber, importlicens og importørerklæring, må endvidere ses som
12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
en afspejling af, at genstande omfattet af forordningens bilag, del C, som
udgangspunkt i mindre grad end genstande omfattet forordningen bilag, del
B, er omfattet af risiko for ulovlig handel.
Det må dog samtidig også understreges, at også reglerne om importørerklæ-
ringer i højere grad pålægger den, der indfører en kulturgenstand, ansvaret
for at sikre sig den nødvendige dokumentation for, at en genstand er lovligt
udført af sit oprindelsesland, og at sanktionerne for at unddrage genstande
fra proceduren eller fremlægge urigtige oplysninger og dokumentation i for-
bindelse med importørerklæringer i skærpende tilfælde bør være alvorlige,
uanset om der samtidig kan løftes en bevisbyrde for en overtrædelse af selve
forbuddet mod indførelse af ulovligt udførte kulturgenstande.
Det er på den baggrund Kulturministeriets vurdering, at straframmerne for
overtrædelse af reglerne om importørerklæring også bør være de samme
som for overtrædelse af selve forbuddet mod indførsel af ulovligt udførte
kulturgenstande, dvs. bøde eller under skærpende omstændigheder fængsel
indtil 2 år. Samtidig er det nødvendigt, at der kan straffes for uagtsomme
overtrædelser, for at bestemmelsen kan anvendes til at håndhæve en forplig-
telse til at udvise tilstrækkelig omhu. Straffelovens regler hjemler heller
ikke straf for at indføre en genstand i landet uden at fremlægge licens (for-
pligtelsen til at afdække, om en genstand er omfattet af dette krav påhviler
som udgangspunkt den, der indfører den). Uanset, at visse eksisterende
strafbestemmelser evt. ville kunne anvendes i visse tilfælde, med straf-
ramme op til bøde og evt. fængsel i 4 måneder, vurderer Kulturministeriet
derfor, at der er behov for en særskilt strafbestemmelse i kulturværdiloven.
Det er hensigten, at den foreslåede § 13, stk. 4, også finder anvendelse på
uagtsom overtrædelse af forordningens regler. Det forudsættes således, at
den der indfører en kulturgenstand omfattet af reglerne udviser rimelig
omhu i at sikre sig, at afgivne oplysninger er korrekte eller i at vurdere, om
en genstand, som man ønsker at indføre, er omfattet af reglerne. Det er ikke
hensigten, at indførsel skal være strafbar, selvom reglerne efterfølgende
konstateres overtrådt, hvis man har udvist rimelig omhu.
Det må her også bemærkes, at det ikke at foretage nogen undersøgelse i
visse tilfælde må betegnes som rimelig omhu. Man kan f.eks. have erhvervet
en arkæologisk genstand under omstændigheder eller til en pris, der gør det
naturligt at antage, at der er ikke er tale om en arkæologisk genstand, eller
man kan have erhvervet en genstand, som det fremstår unaturligt at betegne
som en arkæologisk genstand omfattet af reglerne, men hvor det efterføl-
gende ved toldkontrol konstateres, at der faktisk er tale om en arkæologisk
13
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
genstand. Her er det ikke hensigten, at strafbestemmelsen skal anvendes,
med mindre der er særligt grundlag for at antage, at den, der indfører gen-
standen, havde viden eller mistanke om, at der var tale om en reel arkæolo-
gisk genstand. Det samme gør sig f.eks. gældende fra kravet om importør-
erklæringer for andre typer kulturgenstande, der er mere end 200 år gamle
og har en værdi på over 18.000 euro stykket. Her vil den, der indfører en
genstand, normalt kunne antage uden yderligere undersøgelse, at en gen-
stand, man nyligt har erhvervet, faktisk har den markedsværdi, man har er-
hvervet den til. Vurderingen af den pågældendes viden vil dog skulle fore-
tages konkret. Det vil eksempelvis ikke fritage den, der indfører genstanden
for straf, hvis vedkommende rent faktisk er vidende om, at genstanden har
en højere markedsværdi, end han har betalt for den (hvis køberen f.eks., i
modsætning til sælger, har gennemskuet, at et maleri er af en kendt kunst-
ner).
Den foreslåede strafferamme i skærpelsesbestemmelsen er fastsat ud fra, at
den ulovlige udførsel af kulturgenstande, som den foreliggende lovændring
har til hensigt at bremse, ofte indebærer alvorlig ødelæggelse af kulturarven.
Der kan være tale om ulovlige udgravninger af arkæologiske lokaliteter eller
deciderede plyndringer af historiske og religiøse monumenter, ofte ledsaget
af væsentlig ødelæggelse af kulturarven.
Strafferammen er endvidere fastsat ud fra hensynet til, at overtrædelse af
reglerne om importlicens reelt må betegnes som svarende til en overtrædelse
af det almindelige indførselsforbud, men uden at bevisbyrden for det almin-
delige indførselsforbud kan løftes. Det følger af forordningen, at det kun
skal være lovligt at indføre arkæologiske genstande, såfremt det kan doku-
menteres, at de er lovligt udført af deres oprindelsesland (eller det land, hvor
de senest har opholdt sig i fem år, såfremt oprindelseslandet ikke kan fast-
slås pålideligt eller genstanden er udført før 24. april 1972). Baggrunden
herfor er, at det kan være meget vanskeligt at bevise, at en arkæologisk gen-
stand faktisk er udført ulovligt af sit oprindelsesland, og at dem der handler
med arkæologiske genstande kunne udnytte dette faktum, hvis ikke man
indfører de særlige regler. De særlige regler træder således i mange tilfælde
i stedet for det almindelige indførselsforbud, og bør have samme straf-
ramme.
Det bemærkes, at gerningsforholdet anses for fuldbyrdet, i det øjeblik en
genstand indføres i Danmark, ikke først når denne har passeret toldkontrol-
len. Hvis indførsel af en genstand i strid med reglerne f.eks. konstateres i
tolden i en lufthavn, straffes den, der har indført den, for at have overtrådt
reglerne, og ikke kun for forsøg på overtrædelse af reglerne.
14
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
2.3. Kompetent myndighed i henhold til forordningen
2.3.1. Gældende ret
Ordningen omkring ansøgning om importlicenser findes ikke i dag. Det be-
mærkes, at lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om supplerende
bestemmelser til forordning om indførsel og import af kulturgenstande in-
deholder en ordning omkring eksporttilladelser, som søges hos Kulturvær-
diudvalget. I henhold til lovens § 14 kan Kulturværdiudvalgets afgørelser
om eksporttilladelse ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I henhold til forordningens artikel 2, litra 5, er den kompetente myndighed
den myndighed, som medlemsstaten har udpeget til at udstede importli-
censer i henhold til forordningens artikel 3, stk. 2, litra a, og artikel 4. For-
ordningen fastlægger ikke retningslinjer for udpegning af denne myndighed,
og det er derfor Kulturministeriets vurdering, at der skal etableres lovhjem-
mel til at udpege denne myndighed. Der er tale om en myndighed, der skal
udføre faglige vurderinger for så vidt angår kulturgenstande, og det foreslås
derfor, at hjemlen til at udpege denne myndighed tillægges kulturministe-
ren.
Det er planen, at det er Nationalmuseet, der udpeges som kompetent myn-
dighed, da Nationalmuseet er Danmarks hovedmuseum på det arkæologiske
område og ordningen om importlicenser specifikt omfatter arkæologiske
genstande. Skulle senere erfaringer med ordningen medføre, at det vurderes
mest hensigtsmæssigt at overdrage opgaven, eller dele af den, til en anden
institution, vurderes det dog mest hensigtsmæssigt, at dette kan ske uden ny
lovgivning, og udpegningen af den kompetente myndighed er derfor tildelt
kulturministeren som en hjemmel.
Den kompetente myndighed skal således tage stilling til ansøgninger om
importlicens i henhold til forordningens artikel 4. Dette er den eneste type
afgørelse, den kompetente myndighed vil skulle træffe. Ansøger skal tilve-
jebringe dokumentation af relevant art for, at en genstand er udført af det
land, hvor den er skabt eller fundet, i overensstemmelse med dette lands
love og bestemmelser. Alternativt kan der tilvejebringes dokumentation for,
at genstanden er udført af det land, hvor den senest har befundet sig i en
periode på mere end fem år (og hvor opbevaringen skete med henblik på
andet end midlertidig brug, transit, reeksport eller omladning), hvis det land,
hvor kulturgenstanden er skabt eller fundet ikke kan fastslås pålideligt eller
genstanden er udført herfra før d. 24. april 1972.
15
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Stillingtagen til ansøgningerne vil kræve en nærmere faglig vurdering af do-
kumentationens pålidelighed og af forhold relateret til genstandenes nær-
mere karakter – f.eks. deres sandsynlige alder og oprindelsessted og fund-
sted, deres sjældenhed og sandsynligheden for, at forskellige typer oplys-
ninger om proveniens faktisk ville være til stede.
Som udgangspunkt vil den kompetente myndigheds afgørelser om udste-
delse af importlicens være omfattet af almindelig ulovbestemt rekursad-
gang, hvorefter en afgørelse truffet af en underordnet myndighed kan påkla-
ges til en overordnet myndighed.
Det er dog Kulturministeriets vurdering, at ministeriet ikke i praksis vil have
forudsætningerne for at tage kvalificeret stilling til den kompetente myndig-
heds vurderinger. Det ville kræve en faglig indsigt i vurdering af arkæolo-
giske genstandes sandsynlige alder og oprindelsessted og i hvilke proveni-
ensoplysninger, der typisk foreligger om genstande. Kulturministeriet er
ikke i besiddelse af en sådan faglig indsigt og kan ikke på hensigtsmæssig
vis erhverve den.
Som udgangspunkt vil den kompetente myndigheds vurdering i henhold til
§ 12, stk. 1, og afgørelser om at anmode politiet om at foretage beslaglæg-
gelse af en genstand i henhold til § 12, stk. 2, være omfattet af almindelig
ulovbestemt rekursadgang, hvorefter en afgørelse truffet af en underordnet
myndighed kan påklages til en overordnet myndighed. Denne rekursadgang
vurderes imidlertid ikke relevant, da beslaglæggelsen umiddelbart vil være
omfattet af domstolsprøvelse.
3. Konsekvenser for FN’s Verdensmål
Lovforslaget vurderes at kunne have en positiv betydning for opfyldelsen af
delmål 11.4: Indsatsen for at beskytte og bevare verdens kultur- og naturarv
skal styrkes. Ulovlig handel med kulturarv er en markant årsag til ødelæg-
gelse af verdens kulturarv, da ulovligt handlede genstande ofte erhverves
ved ulovlige arkæologiske udgravninger eller plyndring af monumenter. Be-
kæmpelsen af denne handel bidrager således til at beskytte og bevare kul-
turarven på verdensplan.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for kommu-
ner og regioner.
16
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
2951108_0017.png
UDKAST
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for kom-
muner og regioner.
Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede merudgifter for myndighe-
derne i straffesagskæden, som kan håndteres inden for myndighedernes ek-
sisterende økonomiske rammer.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for lov-
forslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører Danmarks forpligtelse til at fastsætte regler om
straf for overtrædelse af regler i artikel 3, stk. 2, artikel 4 og artikel 5 i Eu-
ropa-Parlamentets og rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, samt Danmarks forpligtelse til at
gennemføre nødvendige foranstaltninger ved indførsel af kulturgenstande i
strid med dette forbud.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
2951108_0018.png
UDKAST
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget gennemfører Danmarks forpligtelse til at fastsætte regler om
straf for overtrædelse af regler i artikel 3, stk. 2, artikel 4 og artikel 5 i Eu-
ropa-Parlamentets og rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019
om indførsel og import af kulturgenstande, samt Danmarks forpligtelse til
at gennemføre nødvendige foranstaltninger ved indførsel af kulturgen-
stande i strid med dette forbud.
Ja
Nej
X
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
2951108_0019.png
UDKAST
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
19
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af kulturværdilovens § 12 a, stk. 1, at forsendelser, der vurderes
at indeholde genstande, der er omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019
om indførsel og import af kulturgenstande, kan tages i bevaring af Skatte-
forvaltningen eller politiet, når de i henhold til toldloven er frembudt kor-
rekt, med henblik på at anmode Kulturministeriet om at vurdere, hvilken del
af den pågældende forordnings bilag genstandene er omfattet af, og om gen-
standene er fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller fundet, i strid
med dette lands love og bestemmelser.
Det foreslås, at
§ 12 a, stk. 1,
affattes således, at den kompetente myndighed
efter anmodning fra Skatteforvaltningen vurderer, om genstande, der efter
toldloven er udtaget til kontrol, er omfattet af indførselsforbuddet i artikel
3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, eller af reglerne om
importørerklæring og importlicens i artikel 3, stk. 2, i forordningen.
Det foreslåede vil medføre, at Skatteforvaltningen kan anmode den kompe-
tente myndighed om at vurdere, om genstande, der er udtaget til kontrol, er
omfattet af indførselsforbuddet, der følger af den nævnte forordning. Skat-
teforvaltningens kontrol kan f.eks. ske efter toldlovens § 10 a, der bl.a. skal
imødegå overtrædelse af forbud mod indførsel og udførsel. Den kompetente
myndighed vil f.eks. kunne vurdere følgende:
Hvilken del af den pågældende forordnings bilag genstandene er omfat-
tet af.
Om genstandene er fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller
fundet, i strid med dette lands love og bestemmelser.
Om genstandene er omfattet af reglerne om importlicens eller importør-
erklæring.
Om der er afgivet urigtige oplysninger eller urigtig dokumentation i for-
bindelse med importørerklæringen vedrørende genstanden eller i ansøg-
ningen om importlicens vedrørende genstanden.
Side 20/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Det følger af kulturværdilovens § 12 a, stk. 2, 1. pkt., at Skatteforvaltningen
eller politiet – under iagttagelse af reglerne om beslaglæggelse i retsplejelo-
vens kapitel 74 – kan beslaglægge forsendelser, der vurderes at indeholde
genstande omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import
af kulturgenstande.
Det foreslås, at
§ 12 a, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således, at politiet – efter an-
modning fra den kompetente myndighed og under iagttagelse af reglerne om
beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 – kan beslaglægge genstande,
der vurderes at kunne være omfattet af forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om ind-
førsel og import af kulturgenstande eller af reglerne om importørerklæring
eller importlicens i artikel 3, stk. 2, i samme forordning.
Det foreslåede vil medføre, at det fremover er politiet, der kan foretage be-
slaglæggelsen, hvis den kompetente myndighed har anmodet om det. Skat-
teforvaltningen vil kunne beslaglægge genstandene efter toldlovens regler,
i det omfang beslaglæggelse f.eks. sker til sikkerhed for betaling af told,
moms og eventuelle afgifter.
En beslaglæggelse vil alene angå den del af en forsendelse, der formodes at
være ulovlig, hvis alene en del af forsendelsen formodes at være ulovlig, og
det er muligt at adskille de formodet ulovlige dele fra forsendelsens øvrige
indhold.
Henvisningen til retsplejelovens kapitel 74 indebærer bl.a., at afgørelse om
beslaglæggelse træffes af retten, med mindre indgrebets øjemed ville for-
spildes, hvis retskendelse skulle afventes, jf. lovens § 806, stk. 1, 2 og 4.
Tilsvarende kan der fremsættes begæring for retten om hel eller delvis op-
hævelse af beslaglæggelsen, jf. retsplejelovens § 807 c. Henvisningen til
retsplejelovens kapitel 74 indebærer endvidere, at der eksempelvis vil kunne
ske beslaglæggelse af en kulturgenstand, hvis den, der har rådighed over
genstanden, med rimelig grund er mistænkt for en overtrædelse af forbuddet
i forordningens artikel 3, stk. 1, jf. retsplejelovens § 802, stk. 1, nr. 1. Til-
svarende vil der kunne ske beslaglæggelse af en kulturgenstand, som en per-
son, der ikke er mistænkt, har rådighed over, hvis der grund til at antage, at
Side 21/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
der er tale om en overtrædelse af forbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1,
jf. retsplejelovens § 803, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse udelukker ikke, at der tillige kan ske beslag-
læggelse i det omfang, det i øvrigt følger af retsplejelovens regler, eksem-
pelvis beslaglæggelse med henblik på sikring af bevis, såfremt betingelserne
herfor er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
I gældende ret findes der ikke en bestemmelse om straf for overtrædelse af
reglerne om importlicenser og importørerklæringer i artikel 3, stk. 2, litra a)
og b), i Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april
2019 om indførsel og import af kulturgenstande. Afhængig af de nærmere
omstændigheder vil overtrædelse af reglerne om importlicens og importør-
erklæring kunne være omfattet af bestemmelser i straffelovens § 163 og §
171. Straffelovens bestemmelser vil dog kun være anvendelige for så vidt at
overtrædelsen af reglerne sker forsætligt.
Det foreslås, at der i lovens § 13 indsættes et nyt stk. 4 om straf for overtræ-
delse af reglerne i artikel 3, stk. 2, litra a) og b) i Europa-Parlamentets og
rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import
af kulturgenstande.
I det foreslåede
stk. 4
fastlægges det, at medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der ved indførsel af en kul-
turgenstand, der er omfattet af reglerne om importlicens eller importører-
klæring, jf. artikel 3, stk. 2, litra a og b, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kul-
turgenstande, undlader at fremlægge en importlicens eller en importørerklæ-
ringer over for toldmyndighederne, eller som giver urigtige oplysninger el-
ler urigtig dokumentation i forbindelse med en ansøgning om importlicens
eller fremlæggelse af en importørerklæring.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der kan pålægges bødestraf uan-
set, at overtrædelsen af forbuddet alene kan tilregnes gerningspersonen som
uagtsomt.
Side 22/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Det følger af forordningens artikel 11, at "sanktionen … skal stå i et rimeligt
forhold til overtrædelsen". I lyset heraf vurderer Kulturministeriet, at der
kan være en række tilfælde, hvor der ikke bør pålægges straf for overtræ-
delse af forbuddet. Dette kan være under hensyn til overtrædelsens bagatel-
agtige karakter eller i tilfælde, hvor overtrædelsen ikke kan tilregnes den
pågældende som forsætlig eller uagtsom.
I forhold til spørgsmålet om overtrædelsens bagatelagtige karakter, så kan
der være tilfælde, hvor en genstand teknisk set er en arkæologisk genstand,
men er af så almindelig og anonym karakter, at det ikke kan forventes, at
gerningspersonen har opfattet den som en genstand, der kunne være omfat-
tet af indførselsregler (ting som muslingeskaller fra bopladser eller flintaf-
slag kan efter forordningens definition være arkæologiske genstande).
Der kan endvidere være tilfælde, hvor en overtrædelse ikke kan tilregnes
den, der indfører en genstand, som forsætlig eller uagtsom. Det er således
ikke hensigten, at der pålægges bødestraf, hvis gerningspersonen ikke har
haft en rimelig mulighed for at gennemskue, at en genstand er omfattet af
reglerne eller at en oplysning er forkert.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering
i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf.
herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens 10. ka-
pitel.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 4
I gældende ret findes der ikke en bestemmelse om strafskærpelse for over-
trædelse af reglerne om importlicenser og importørerklæringer, som de føl-
ger af artikel 3, stk. 2, litra a) og b), samt artikel 4 og 5 i Europa-Parlamen-
tets og rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande.
Det foreslås, at der i lovens § 13, stk. 4, som bliver
stk. 5,
indsættes en hen-
visning til den foreslåede § 13, stk. 4, om straf for overtrædelse af reglerne
Side 23/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
i artikel 3, stk. 2, litra a) og b) samt artikel 4 og 5 i Europa-Parlamentets og
rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import
af kulturgenstande, således at skærpelsesbestemmelsen også kommer til at
omfatte reglerne om importlicenser og importørerklæringer.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at straffen efter det foreslåede stk.
4 kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt
eller ved grov uagtsomhed, og hvis der 1) ved overtrædelsen er opnået eller
tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder
ved besparelser, eller 2) hvis der foreligger skærpende omstændigheder, der
kan sidestilles med nr. 1.
Det bemærkes, at henvisningen til det foreslåede stk. 4 vil indebære, at der
kan ifaldes fængselsstraf for groft uagtsomme overtrædelser af forordnin-
gens artikel 3, stk. 2. Givet sjældenheden af de genstande, der typisk vil
være omfattet af reglerne om importlicens og importørerklæring, må der fo-
religge en særlig forpligtelse til at udvise stor agtpågivenhed ved erhver-
velse og indførsel. Kulturministeriet finder det derfor rimeligt, at groft uagt-
somme overtrædelser ligesom forsætlige overtrædelser skal kunne medføre
fængselsstraf.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering
i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf.
herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens 10. ka-
pitel.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 5
Ordningen om importlicenser til arkæologiske genstande er ny, og der fin-
des på nuværende tidspunkt ikke en kompetent myndighed med beføjelse til
at udstede importlicenser.
Det foreslås, at der efter lovens
§ 14
indsættes en ny
§ 14 a
vedr. udpegning
af kompetent myndighed i henhold til forordningen.
Side 24/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
Det foreslås i
stk. 1,
at kulturministeren med bestemmelsen bemyndiges til
at udpege en kompetent myndighed i henhold til forordningen, som kan be-
handle ansøgninger og udstede licenser.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren får mulighed
for at tildele opgaven til en relevant myndighed, som besidder de nødven-
dige faglige kompetencer til at behandle ansøgninger vedr. importlicens til
arkæologiske genstande. Da opgaven primært vedrører arkæologiske gen-
stande er den planlagt placeret på Nationalmuseet, som er Danmarks arkæo-
logiske hovedmuseum, men med bemyndigelsesbestemmelsen vil det, hvis
erfaringerne skulle vise det relevant, være muligt at flytte opgaven eller dele
heraf uden fornyet lovgivningsarbejde.
I gældende ret er ikke fastsat bestemmelser om klageadgang for de afgørel-
ser, som den kompetente myndighed under Kulturministeriet, vil komme til
at træffe vedr. ansøgning om importlicenser i henhold til artikel 5 i Europa-
Parlamentets og rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om ind-
førsel og import af kulturgenstande. Disse afgørelser vil derfor efter den al-
mindelige retsgrundsætning om rekurs kunne påklages til Kulturministeriet.
Det foreslås i
stk. 2.,
at den kompetente myndigheds afgørelser om udste-
delse af importlicenser ikke kan indbringes for Kulturministeriet. Herefter
vil afgørelser vedr. ansøgninger om importlicenser til gentande omfattet af
forordningens bilag del B, som er den type ansøgninger den kompetente
myndighed vil skulle behandle, ikke kunne påklages til anden administrativ
myndighed. Afgørelsen vil kunne indbringes for domstolene i henhold til
grundlovens § 63.
Den kompetente myndigheds stillingtagen til ansøgninger vil – navnlig i til-
fælde, hvor der er risiko for afslag, hvor der typisk ikke vil foreligge for-
melle tilladelser fra oprindelseslandet – bestå i stillingtagen til forskellig do-
kumentation for genstandens proveniens, og ofte må det formodes også ar-
gumenter for, at genstandens oprindelsesland ikke kan fastslås pålideligt, og
der derfor ikke kan tilvejebringes dokumentation for lovlig eksport herfra.
Det kræver betydelig faglig indsigt at tage stilling til disse argumenter, og
Kulturministeriet vurderer derfor ikke, at ministeriet som rekursmyndighed
i praksis ville have forudsætninger for at tage kvalificeret stilling til den
kompetente myndigheds vurderinger.
Der ses heller ikke nogen hensigtsmæssige muligheder for at henvise klage-
behandling til et nævn. Der er ikke noget eksisterende klagenævn, der er i
Side 25/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
UDKAST
besiddelse af ovennævnte faglige indsigt, og givet ordningens forventet be-
skedne omfang vil det ikke være hensigtsmæssigt at oprette et særligt kla-
genævn hertil.
Stk. 2.
medfører endvidere, at den kompetente myndigheds afgørelser om at
anmode politiet om at beslaglægge en genstand ikke kan indbringes for Kul-
turministeriet, da beslaglæggelsen under alle omstændigheder vil være un-
derlagt domstolsprøvelse. Herefter vil beslutninger om at anmode om be-
slaglæggelse af en genstand ikke kunne påklages til anden administrativ
myndighed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 28. juni 2024.
Der kan kun straffes for overtrædelser af forordningen, der finder sted efter
lovens ikrafttræden.
Lov om sikring af kulturværdier i Danmark gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. lovens § 16, ligesom loven ikke indeholder hjemmel til at sætte
loven i kraft for Grønland og Færøerne. Denne ændringslov gælder på den
baggrund ikke for Grønland og Færøerne og kan ikke sættes i kraft for Grøn-
land og Færøerne.
Side 26/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
2951108_0027.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sikring af kulturværdier
i Danmark, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1270 af 16. november 2010,
som ændret ved lov nr. 899 af 21.
juni 2022, foretages følgende æn-
dringer:
1.
§ 12 a, stk. 1,
affattes således:
Ȥ
12 a.
Den kompetente myn-
§ 12 a
Forsendelser, der vurderes at inde- dighed, jf. § 14 a, stk. 1., vurderer
holde genstande, der er omfattet af efter anmodning fra told- og skatte-
forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Eu- forvaltningen om genstande, der ef-
ropa-Parlamentets og Rådets for- ter toldloven er udtaget til kontrol,
ordning (EU) 2019/880 af 17. april er omfattet af indførselsforbuddet i
2019 om indførsel og import af
artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamen-
kulturgenstande, kan tages i beva- tets og Rådets forordning (EU)
ring af told- og skatteforvaltningen 2019/880 af 17. april 2019 om ind-
eller politiet, når de i henhold til
førsel og import af kulturgenstande,
toldloven er frembudt korrekt, med eller af reglerne om importørerklæ-
henblik på at anmode Kulturmini- ring og importlicens i artikel 3, stk.
steriet om at vurdere,
2, i forordningen.«
1) hvilken del af den pågældende
forordnings bilag genstandene er
omfattet af, og
2) om genstandene er fjernet fra
det lands område, hvor de er skabt
eller fundet, i strid med dette lands
love og bestemmelser.
Side 27/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
2951108_0028.png
UDKAST
Stk. 2.
Told- og skatteforvaltnin-
gen eller politiet kan under iagtta-
gelse af reglerne om beslaglæg-
gelse i retsplejelovens kapitel 74
beslaglægge forsendelser, der vur-
deres at indeholde genstande om-
fattet af forbuddet i artikel 3, stk.
1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import
af kulturgenstande.
2.
§ 12 a, stk. 2, 1. pkt., affattes så-
ledes:
»
Politiet kan efter anmodning
fra den kompetente myndighed, jf.
§ 14 a, stk.1, og under iagttagelse af
reglerne om beslaglæggelse i rets-
plejelovens kapitel 74 beslaglægge
genstande, der vurderes at kunne
være omfattet af forbuddet i artikel
3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880
af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande eller af
reglerne om importørerklæring el-
ler importlicens i artikel 3, stk. 2, i
samme forordning. «
§ 13
3.
I
§ 13
indsættes efter
stk. 3:
» Stk. 4.
Med bøde straffes den,
der ved indførsel af en kulturgen-
stand, der er omfattet af reglerne
om importlicens eller importører-
klæring, jf. artikel 3, stk. 2, i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2019/880 af 17. april
2019 om indførsel og import af kul-
turgenstande, undlader at frem-
lægge en importlicens eller en im-
portørerklæring over for toldmyn-
dighederne, eller som giver urigtige
oplysninger i forbindelse med an-
søgning om en importlicens eller
afgivelse af en importørerklæring.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.
Side 28/29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Lovudkast - (Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.)
2951108_0029.png
UDKAST
Stk. 4.
Straffen efter stk. 3 kan
4.
I
§ 13, stk. 4,
der bliver til
stk. 5,
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis ændres »stk. 3« til: »stk. 3 og 4«.
overtrædelsen er begået forsætligt
eller ved grov uagtsomhed, og hvis
1) der ved overtrædelsen er opnået
eller tilsigtet en økonomisk fordel
for den pågældende selv eller an-
dre, herunder ved besparelser, eller
2) der foreligger skærpende om-
stændigheder, der kan sidestilles
med nr. 1.
5.
Efter
§ 14
indsættes som
§ 14 a:
Ȥ
14 a.
Kulturministeren udpe-
ger den kompetente myndighed i
henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880
af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande, jf. for-
ordningens artikel 3, stk. 2 samt ar-
tikel 4 og 5.
Stk. 2.
Afgørelser om afslag på im-
portlicens truffet af den kompetente
myndighed udpeget af Kulturmini-
steren, eller afgørelser truffet af den
kompetente myndighed i henhold
til § 12 a, kan ikke påklages til an-
den administrativ myndighed.«
Side 29/29