Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2951010_0001.png
En stærkere helårs-
turisme i samspil
med kulturlivet
Udspil til styrkelse af
kulturturismen i Danmark
1
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0002.png
Indhold
Forord
1 Afklaring af kulturlivets kommunale, kommercielle rammevilkår
2 Sammenhæng mellem skattepolitik og kulturpolitik
3 Fritag kulturattraktioner for grundskyldsbetaling
4 To politiske verdener der skal mødes
5 Kulturen ind i byudviklingen
6 Lavere elafgift for kulturinstitutioner
7 Styrket mobilitet i hele landet
8 Investering i fremtidens danske kulturturister
9 Fjern administrative byrder og bureaukrati for private kulturaktører
10 Struktureret udvikling af tilbagevendende signaturevents
3
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
Foto omslag: Copenhagen Light Festival, Kattegatcentret, Slagteriet,
Colourbox, Getty Images, DI, Bo Amstrup, Fårup Sommerland
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
Forord
Danmark står i dag over for en række spændende muligheder og udfordringer, når det gæl-
der udviklingen af kulturturisme. I en globaliseret verden, hvor international konkurrence om
turisternes opmærksomhed er intensiveret, især blandt storbyer, er det afgørende at styrke
Danmarks position som en attraktiv kulturdestination. Ændrede forbrugsvaner og -ønsker
betyder, at størstedelen af de udenlandske turister søger autentiske og unikke oplevelser, der
kan tilbyde dem noget særligt og mindeværdigt.
Det er altafgørende at formidle ”det der er unikt” for Danmark som en del af vores fortælling.
Vores rige kulturarv, unikke historie og smukke natur skal præsenteres på en måde, der ap-
pellerer til både udenlandske og indenlandske turister. Efterspørgslen efter disse oplevelser er
stadigt stigende og åbner op for et betydeligt forretningspotentiale for vores kulturinstitutio-
ner, som samtidig har brug for at styrke deres indtjening for også i fremtiden at kunne videre-
udvikle og tilbyde innovative og kvalitetsprægede oplevelser.
Samtidig bliver helårsturisme stadig vigtigere for Danmark, ikke kun for at sikre kontinuerlig
indtjening, men også for at sprede turismens positive effekter ud over hele året, og dermed
undgå sæsonbetonet økonomisk ustabilitet. Erhvervs- og mødeturisme, samt det voksende
fænomen ”bleisure” (business kombineret med leisure), er som forretningsområder også af-
hængige af, at der er et stærkt kulturudbud på destinationen. For begges vedkommende kan
kulturturisme rumme en del af løsningen.
Kulturturisme bidrager endvidere til at skabe og bevare kultur i hele landet, hele året rundt
– og dét styrker vores nationale identitet og samfundets sammenhængskraft. Men for at reali-
sere potentialet er det nødvendigt med en strategisk tilgang, der involverer både offentlige og
private aktører. Det kræver en målrettet indsats og de rette rammevilkår at udvikle kulturelle
oplevelser, som kan tiltrække turister fra hele verden og samtidig give dem en dybere forstå-
else og værdsættelse af Danmark.
Med dette politiske udspil ønsker vi at sætte en klar retning for fremtidens kulturturisme i
Danmark. Vi skal investere i og fremme vores kulturinstitutioner, styrke samarbejdet mellem
erhvervsliv og kultursektoren og skabe rammerne for en bæredygtig og attraktiv turisme-
industri, der kan konkurrere på den internationale scene. En investering i turismen er en inve-
stering, der forbliver inden for landets grænser – turismens arbejdspladser kan ikke outsour-
ces eller flyttes til udlandet, og dermed skaber den vedvarende værdi for vores samfund.
Sammen kan vi sikre, at Danmark fortsat er en foretrukken destination for kulturturister, som
søger unikke og autentiske oplevelser året rundt. Og vi kan skabe et endnu stærkere økono-
misk fundament under de mange kulturtilbud, som lokale borgere nyder godt af i hverdagen.
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
kommunale, kommercielle
rammevilkår
DI ANBEFALER
Den kommende ekspertgruppe for kulturturisme skal
komme med anbefalinger til, hvordan Danmark kan
styrke sin position som kulturdestination internationalt
og forbedre forretningsgrundlaget for kulturvirksomhe-
der, så de bedre kan arbejde kommercielt. Ekspertgrup-
pen bør i samarbejde med Ankestyrelsen give konkrete
anbefalinger til, hvordan kommuner kan tolke kommu-
nalfuldmagten i forhold til kulturinstitutioners kommer-
cielle aktiviteter sammen med turismeerhvervet. Dette
kan eksempelvis ske ved at opstille standardscenarier,
som kulturlivet kan bruge til at vurdere, hvad der er
tilladt og ikke tilladt for kommunalt støttede kulturin-
stitutioner, f.eks. i forhold til nærhed til kommercielle
aktører, lignende tilbud i kommunen eller grænseværdier
for kommunale tilskud.
1 
Afklaring af kulturlivets
UDDYBENDE
Mange kulturinstitutioner oplever usikkerhed omkring,
hvordan kommunalfuldmagten tolkes, og dermed om,
hvordan man må agere kommercielt som helt eller delvist
offentlig støttet aktør. Usikkerheden omkring fortolkningen
af kommunalfuldmagten og frygten for at påkalde sig nega-
tiv opmærksomhed, begrænser mange kulturinstitutioners
kommercielle tænkning og indgåelse af partnerskaber med
spise- og overnatningssteder og andre aktører i turismens
værdikæde. Det er vigtigt, at også offentligt støttede aktører
skaber og styrker deres kundefokus, hvis der skal appelleres
til turister, og her må frygt for at træde ved siden af ikke ud-
gøre en begrænsning.
Kommunalfuldmagten er grundlæggende til for at sikre, at
kommuner ikke løser opgaver som varetages af det private
erhvervsliv. Den såkaldte mellemledsgrundsætning bevir-
ker, at kommuner heller ikke kan støtte andre aktører, der
udfører sådanne opgaver. Da kommunalfuldmagten ikke
er en lov, men en ramme der gælder, når der ikke er anden
lovgivning, kan det være svært for kulturinstitutioner at
vide, hvornår de overtræder reglerne. Scenarier for, hvad
der er tilladt og ikke tilladt under kommunalfuldmagten,
kan hjælpe kulturinstitutioner og kommunalpolitikere med
at tolke reglerne ensartet på tværs af kommunerne. Dette
vil skabe mere ens vilkår for samarbejde med det kommer-
cielle turismeerhverv. Det kan også være nyttigt at have en
mindre restriktiv tilgang til, hvornår kommunal støtte kræ-
ver, at en institution arbejder under kommunalfuldmagten,
både i procent af drift og som isolerede beløb.
VISION
Turisme er et kommercielt erhverv med stor internatio-
nal konkurrence. For at kunne samarbejde effektivt med
kommercielle aktører og udvikle attraktive tilbud til det
internationale marked, skal kulturlivet også kunne agere
kommercielt. Det er nødvendigt, at kulturlivet kan gøre
dette indenfor veldefinerede rammer, uden frygt for,
at kommunale bidragsydere, med henvisning til kom-
munalfuldmagten, modsætter sig deres kommercielle
aktiviteter.
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0005.png
Foto: Kulturens Analyseinstitut
Case
Kulturens Analyseinstitut har i instituttets første leveår
spurgt mange kulturinstitutioner om, hvilke regler der
især gør det svært at balancere offentlig støtte med
krav og forventninger om egenindtjening. Her er Kom-
munalfuldmagten et tilbagevendende emne. Kommu-
nale kulturinstitutioner eller selvejende kulturinstitu-
tioner i kommunale lokaler, har nemlig mange steder
et meget uklart grundlag for deres egenindtjening. En
naturlig respekt for konkurrenceforvridning og nervøsi-
tet for at træde over stregen bevirker, at mange holder
igen og er bange for at tænke i fornuftig forretning.
Det er bl.a. spørgsmål som: Må vi egentlig leje lokaler
ud – og til hvad – og til hvilken pris? Må vi selv drive
et salg – og er det et problem, hvis vi gør det med et
fornuftigt overskud? Må vi overhovedet arbejde med
sponsorater og partnerskaber? Disse tvivlsspørgsmål
betyder, at der mange steder er et uindfriet potentiale
i kulturlivets sammenspil med turismesektoren og
dermed udvikling og fremdrift i lokalsamfundene – til
gavn for alle.
Foto: Kulturens Analyseinstitut
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0006.png
skattepolitik og kulturpolitik
2 
Sammenhæng mellem
DI ANBEFALER
At der skabes sammenhæng mellem skattepolitik
og kulturpolitik, således at kulturinstitutioner ikke
straffes skattemæssigt for at leve op til de kultur-
politiske forventninger til kommerciel indtjening.
Helt konkret bør skatteministeren og kulturmini-
steren sikre, at kulturinstitutioner ikke beskattes af
deres almennyttige virke, blot fordi institutionerne
også har kommerciel indtjening.
UDDYBENDE
VISION
De seneste mange års kulturpolitiske signaler har
peget i retning af, at kulturinstitutioner i højere
grad skal tænke i retning af egenindtjening og
kommercielle aktiviteter. Dette er tydeligt i den
nye museumsreform, hvor museernes egenind-
tjening påvirker deres statstilskud. Samtidig har
Skattestyrelsen i en nylig sag afgjort, at et mu-
seum med kommercielle aktiviteter skal beskattes
af hele museets overskud, da disse kommercielle
aktiviteter ikke kan betragtes som accessoriske,
altså relateret til museumsdriften.
Dette betyder, at overskud fra museernes almen-
nyttige arbejde også bliver skattepligtigt. Som
følge heraf er nogle kulturinstitutioner tilbagehol-
dende med at udvikle kommercielle aktiviteter, da
det kan føre til ekstra skattebetaling og administra-
tive byrder. Skattestyrelsens afgørelser hæmmer
derfor den kommercielle udvikling af kulturinstitu-
tioner, selvom de kulturpolitiske ønsker tilskynder
kommercialisering og egenindtjening. Det bliver
indirekte Skattestyrelsens vurdering af, hvad der
kan betragtes som accessorisk drift, der definerer
kulturinstitutionernes kommercielle virke, og ikke
de kulturpolitiske visioner.
Kulturinstitutioner skal kunne drive kommercielle
aktiviteter på lige vilkår med private virksom-
heder, uden at kulturinstitutionerne risikerer at
skulle beskattes af deres almennyttige virke, eller
skulle bruge ekstra administrative ressourcer på
at adskille kommercielle aktiviteter i separate
skatteenheder.
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0007.png
Foto: Colourbox
Foto: Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Foto: Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Foto: Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Foto: Vikingeskibsmuseet
i Roskilde
Foto: Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Case
I forbindelse med gennemsyn af museets fondskon-
struktion tog Vikingeskibsmuseet i Roskilde i 2023
kontakt til Skattestyrelsen. I den forbindelse fattede
Skattestyrelsen interesse for museets virke og konklu-
derede efter en gennemgang heraf, at drift af cafe, ud-
lejning af lokaler m.v. ikke er en del af traditionel mu-
seumsdrift. Skattestyrelsen har derfor i august 2024
truffet afgørelse, der betyder, at museet fremover skal
beskattes af ikke kun den del, der vedrører kommer-
cielle aktiviteter, men også selve museumsdriften.
Dette betyder at museet vil være markant dårligere
stillet ift. museumsdriften og fremover skal bruge
markant flere administrative ressourcer. Alternativt til
skattepligt af museumsdriften skal museet skille den
kommercielle drift ud i et selvstændigt selskab, uden
at dette samlet set stiller museet bedre økonomisk og
administrativt.
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
for grundskyldsbetaling
DI ANBEFALER
UDDYBENDE
3 
Fritag kulturattraktioner
At alle kommuner fritager selvejende og private museer
fra grundskyld, så der skabes lige vilkår. I dag er det knap
to ud af tre kommuner, der aktivt vælger at fritage selv-
ejende og private museer fra grundskyld, imens statslige
og kommunale museer automatisk er undtaget. Det
giver en ulige konkurrencesituation mellem museer, hvor
institutioner på hver sin side af en kommunegrænse kan
have vidt forskellige vilkår. Hvis de resterende kommu-
ner fritager selvejende og private museer, vil det skabe
lige konkurrencevilkår.
Det er i dag forskelligt fra museum til museum, om
man betaler ejendomsskat til kommunen – også kaldet
grundskyld. Der er flere forskellige muligheder for at
blive fritaget for at betale grundskyld. Den første mulig-
hed gælder statslige og kommunalt ejede museer, som
automatisk er fritaget for at betale grundskyld – det gæl-
der eksempelvis de største nationale museer som Natio-
nalmuseet og Statens Museum for Kunst. En anden mu-
lighed er, at den kommune, man hører hjemme i, aktivt
har valgt at fritage museer for at betale grundskyld. En
tredje mulighed, at selvejende institutioner kan fritages
for grundskyld, hvis de bebor og ejer fredede bygninger,
men svarer grundskyld for den del af ejendommene, der
ikke er fredet.
Ifølge Skatteministeriet var der i 2021 60 kommuner,
som benyttede sig af en hel eller delvis fritagelse for
grundskyld for kulturelle institutioner. Det er særligt i
Region Hovedstaden, at der fortsat er mange kommu-
ner, der ikke benytter muligheden. For eksempel har DI
kendskab til to sammenlignelige kulturvirksomheder
beliggende i hver deres kommune med knap syv kilome-
ters afstand. Den ene betaler over en halv million kroner
i grundskyld om året, mens den anden ikke betaler
noget. Det giver en åbenlys skæv konkurrencesituation
for museer, der f.eks. ligger i en kommune, hvor der op-
kræves grundskyld, mens der i nabokommunen ikke gør.
Derfor opfordrer DI kraftigt kommunerne til at fritage
alle museer (i BBR-registeret: bygning til biograf, teater,
erhvervsmæssig udstilling, bibliotek, museum, kirke o.
lign.) for at betale grundskyld.
Anbefalingen er ikke mindst relevant i lyset af den nye
museumsreform, hvor samtlige statsanerkendte museer
bl.a. måles på deres egenindtjening og besøgstal. Nogle
museer har dog ringere vilkår, da en væsentlig del af
deres basisøkonomi går til grundskyldsbetaling fremfor
til f.eks. publikumsrettede tiltag, fundraising eller kom-
merciel udvikling.
8
VISION
En fritagelse for grundskyld vil reducere museernes
omkostninger, styrke deres konkurrenceevne og inve-
steringsmuligheder samt afhjælpe ulige konkurrencevil-
kår. Dette vil gavne institutioner i kommuner, der ikke
tilbyder fritagelse i dag, samt dem, der kun har delvis
fritagelse. Det vil koste op til 42,2 mio. kr., hvis alle
kommuner fritager museerne for grundskyld, svarende
til indtægterne for 2021. Folketinget kan med fordel
drøfte, om der skal skabes incitamenter for, at alle kom-
muner fritager museerne for grundskyld.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0009.png
Foto: Anders Sune Berg
Case
Hvert år lægger knap 500.000 danske
og udenlandske gæster vejen forbi
Glyptoteket i hjertet af København som
dermed skaber gode oplevelser og kul-
turel dannelse for en anseelig mængde
museumsgæster. Men hvert år må Glyp-
toteket også aflevere mere end 1,7 mio.
kr. til kommunekassen i grundskyld – en
betaling, som deres museumskolleger i
mere end 60 af landets kommuner vel at
mærke er fritaget fra.
Foto: DI
Foto: DI
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0010.png
der skal mødes
4 
To politiske verdener
DI ANBEFALER
At landets kommuner i højere grad sammentænker kul-
tur og turisme i de kommunale strategier og i den kom-
munale organisering. Det vil kunne bidrage til et mere
naturligt helhedssyn på, hvordan de to områder kan
supplere og understøtte hinanden, til gavn og glæde for
både tilrejsende og borgere i den enkelte kommune. Ved
at integrere kultur og turisme kan kommunerne skabe
en synergi, der fremmer lokal identitet og øger attrak-
tiviteten af området som rejsemål gennem succesfulde
projekter.
UDDYBENDE
VISION
For langt de fleste turister er kulturlivet en naturlig del
af den samlede oplevelse af et rejsemål. Undersøgelser
viser således, at ca. 40 pct. af både danske og udenland-
ske storbyturister er interesserede i at deltage i særlige
lokale aktiviteter. En større samtænkning af de to om-
råder på lokalt plan vil kunne skabe en mere helstøbt
turismeoplevelse og skabe grobund for ny indtjening for
kulturlivet. Ved at fremme en integreret tilgang til kultur
og turisme kan kommuner tilbyde unikke og autentiske
oplevelser, der differentierer dem fra andre destina-
tioner. Dette kan tiltrække en bredere målgruppe af
turister, der søger meningsfulde og berigende oplevelser
og samtidig styrke den lokale økonomi gennem øget
forbrug i kulturinstitutioner, restauranter, butikker og
overnatningssteder.
I mange af landets kommuner er turisme og kultur or-
ganiseret i to forskellige forvaltninger, og der arbejdes
på strategi- og visionsplan med de to områder som ad-
skilte spor. Når der ikke er politisk opmærksomhed på
potentialet i et større samarbejde, er der risiko for, at de
to områder ikke nærmer sig hinanden i det omfang, der
skal til for at opbygge relationer, netværk, gensidig for-
ståelse, fælles visioner og agendaer m.v. For at overvinde
disse udfordringer er det nødvendigt at implementere
strukturer og processer, der fremmer tværgående samar-
bejde og kommunikation mellem de involverede parter.
Dette kan inkludere fælles arbejdsgrupper, koordinerede
strategimøder og fælles mål og målepunkter. Ved at
skabe et miljø, hvor kultur- og turismeaktører arbejder
naturligt sammen, kan kommunerne maksimere deres
ressourcer og opnå større effekt af deres indsats, hvilket
i sidste ende vil føre til en rigere og mere dynamisk lokal
oplevelse for både borgere og besøgende.
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0011.png
Foto: Viborg Kommune
Foto: Colourbox
Case
I Viborg Kommune har man i mange år haft kul-
tur, erhverv og events organiseret under samme
direktørområde – ”Kultur & Udvikling”. Det har
givet en helt naturlig samtænkning af kultur og
erhvervsmæssigt potentiale, herunder mulig-
heder for at drive turisme via store events. Helt
konkret har et årligt internationalt håndbold-
stævne bidraget til at tiltrække unge mennesker
og deres forældre fra hele Europa. Nye, popu-
lære udstillinger både på og uden for de faste
museer har bidraget til at tiltrække turister i et
helt nyt segment, som skaber stor omsætning
hos Viborgs erhvervsliv, og en nylig europæisk
cykelkonference har været med til at drive både
besøg og skabe en unik branding-platform
for Viborgs fortælling, inklusiv det nye desti-
nationsudviklingsprojekt omkring Hærvejen
til 300 – 400 mio. kr. I Viborg Kommunes for-
valtning er der bred enighed om, at der i alle
disse tilfælde er høstet betydelige turisme- og
erhvervsmæssige gevinster, som ikke på samme
måde havde ladet sig gøre, hvis organiseringen
havde været anderledes.
Foto: Bo Amstrup
Foto: Colourbox
11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0012.png
ind i byudviklingen
5 
Kulturen
DI ANBEFALER
At kommuner og bygherrer tænker kultur og kulturliv ind
som en integreret del af byudvikling – på lige fod med
veje, grønne arealer og andre naturlige dele af byrum og
byliv – således at fremtidens turist kan opleve den dan-
ske kultur som en naturlig del af mødet med Danmark.
UDDYBENDE
VISION
Nutiden og fremtidens turist er ikke som fortidens turist.
I dag vil turister i vidt omfang indgå som en organisk del
af den destination de besøger, fremfor at stå udefra og
se ind. Hvad er den danske kultur? Hvordan lever dan-
skerne? Hvad er det, som gør Danmark unikt og som gør
danskerne til ét af de mest lykkelige folkefærd i verden?
Det er nogle af de spørgsmål, som kulturturister leder
efter svar på – hvad enten de besøger en dansk storby
eller møder Danmark i kyst- og naturturismen. Det bety-
der også, at turismeoplevelsen ikke kun finder sted i de
store ikoniske institutioner, men i lige så høj grad i byrum
og som en del af hverdagsoplevelsen. Det bør udviklin-
gen af vores byer tage højde for.
Over de sidste årtier er byudvikling sket med meget vari-
erende – og ofte begrænset – grad af kulturliv indtænkt.
Det betyder, at nybyggede boligområder ofte ikke indby-
der til ophold og oplevelser – derimod ses det tydeligt, at
turismen koncentreres i de områder af særligt storbyer,
hvor der er kulturelle oplevelser og kulturel tyngde. Man
kan ikke med garanteret succes efterfølgende klistre
kulturen på et byrum, hvor den ikke er tænkt ind fra star-
ten, og kommuner bør derfor selv tænke kulturen ind fra
starten i udviklingen af nye byområder. Dette kan blandt
andet gøres ved at aktivere funktionstømte industrio-
mråder og -bygninger som kulturmiljøer for dermed at
skabe grundlag for kulturelle og rekreative formål, plads
til events og arrangementer samt nye mødesteder for
lokale og turister.
12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0013.png
Foto: Slagteriet
Case
Slagteriets vision og mål er at være
et ambitiøst produktionshus for kul-
turelt og kreativt entreprenørskab.
Slagteriet er en selvejende institution
med base i de tidligere slagteribyg-
ninger midt i Holstebro, hvor en
grund på 8,4 ha og ca. 13.000 m
2
etageareal nu er hjemsted for Slagte-
riet og de mange aktører. Det er Hol-
stebro Kommunens mål med den nye
bydel rundt om Slagteriet at skabe et
mangfoldigt og attraktivt boligkvarter.
Her kommer forskellige boligtyper,
uddannelse og kultur til at blive inte-
greret , og offentlige byrum kommer
til at binde hele bydelen sammen.
Foto: Slagteriet
Foto: Slagteriet
13
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0014.png
for kulturinstitutioner
6 
Lavere elafgift
DI ANBEFALER
At regeringen afsætter 10 mio. kr. årligt, så kulturinstitu-
tioner kan blive omfattet af den samme lave elafgift som
momspligtige virksomheder i Danmark. Dette vil sikre,
at kulturinstitutioner betaler den samme lave elafgift
som landets momspligtige virksomheder.
UDDYBENDE
Den nuværende lovgivning om elafgift skelner mellem
momspligtige og ikke-momspligtige virksomheder. Kun
momspligtige virksomheder har i dag adgang til en ned-
sat elafgift. Ikke-momspligtige virksomheder inkluderer
lønsumspligtige virksomheder (som dagblade, banker
og læger) og typisk kulturelle virksomheder som museer.
Folketinget har de seneste år besluttet at nedsætte
elafgiften for momspligtige virksomheder til EU’s mind-
stesats på 0,4 øre/kWh fra 1. januar 2021. Fra 1. januar
2023 gælder denne lave sats også for momspligtige libe-
rale erhverv. Dermed betaler kun ikke-momspligtige er-
hverv fortsat samme elafgift som private husholdninger.
Elafgiften for husholdninger og ikke-momspligtige er-
hverv er betydeligt højere end mindstesatsen på 0,4 øre/
kWh for momspligtige virksomheder. Den almindelige
elafgift er 76,1 øre/kWh i 2024 og vil som følge af de
allerede aftalte lempelser falde til 60,1 øre/kWh frem
mod 2030. Selv efter disse reduktioner vil ikke-moms-
pligtige virksomheder fortsat betale en højere elafgift
end momspligtige virksomheder. Denne høje elafgift
er en stor udfordring for museer, zoologiske anlæg og
andre energikrævende virksomheder i oplevelsesøkono-
mien, der er fritaget for moms.
At udvide den lave elafgift til ikke-momspligtige virk-
somheder vil koste statskassen ca. 200 mio. kr. i tabte
skatteindtægter. En mere målrettet lempelse for kultur-
institutioner alene vil koste ca. 10 mio. kr.
VISION
DI ønsker et konkurrencedygtigt oplevelseserhverv med
færrest mulige afgifter og skatter, ligesom vi ønsker
det for resten af erhvervslivet. Færre afgifter og skatter
vil give bedre muligheder for investering i udvikling
og skabe konkurrencedygtige oplevelser. Jo flere res-
sourcer kulturinstitutioner kan investere i oplevelser, jo
bedre kan de imødekomme forbrugernes forventninger
og præferencer. Dette vil hjælpe institutionerne med
at skabe moderne oplevelser, der appellerer til både
danske og udenlandske turister i en skarp international
konkurrence.
14
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0015.png
Foto: Kattegatcentret
Case
Kattegatcentret i Grenaa skaber oplevel-
ser, der gør gæsterne klogere på havet
og i stand til at passe bedre på vores
havmiljø. Men drift af akvarier kræver
meget strøm, og selvom Kattegatcentret
har installeret egne solpaneler, som
dækker en betragtelig del af deres for-
brug, betaler de hvert år godt 500.000
kr. i elafgift – penge som Kattegatcentret
således ikke kan bruge på formidling,
forskning og naturbevarelse.
Foto: Kattegatcentret
Foto: Kattegatcentret
15
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0016.png
7 
Styrket mobilitet
i hele landet
DI ANBEFALER
At der igangsættes en målrettet indsats på tværs af
kommuner, regioner og stat for at sikre tilgængelighed
med kollektiv transport til destinationer, attraktioner og
kulturinstitutioner i hele landet.
UDDYBENDE
VISION
Langt mere af den indenlandske turismerelaterede
transport uden for storbyerne skal foregå med kol-
lektive transportmidler. Der er et stort potentiale i at
flytte mere transport fra privatbilisme over i tog og bus
og både mindske presset på vejnettet samt nedbringe
CO
2
-udledningerne.
Den danske kollektive transport er under niveau ift. vo-
res nordiske naboer, hvis man spørger de udenlandske
turister. Det gælder både ift. tilgængelighed, service
og pris. Samtidig har ca. 10 pct. af arbejdspladserne i
erhvervslivet ikke adgang til kollektiv betjening inden
for en kilometer. Der bør således identificeres en række
prioriterede geografiske områder, hvor myndighederne
målrettet går efter at afdække potentialer og muligheder
i at styrke den kollektive transports samspil med kultur
og attraktioner – både for besøgende og for ansatte.
Mange destinationer, attraktioner og kulturinstitutioner
uden for storbyerne er meget dårligt forbundne til kol-
lektiv transport. Som udenbys eller sågar udenlandsk til-
rejsende er det besværligt og langsommeligt at komme
frem – og som lokal ansat i en turismevirksomhed eller
kulturinstitution kan det være tilsvarende svært at bruge
kollektiv transport i forbindelse med arbejde, hvilket er
særligt problematisk for de mange unge ansatte i turis-
merelaterede virksomheder.
Det vurderes, at 5/6 af turisters klimaaftryk relateret til in-
denrigs transport udgøres af transport i eget køretøj. For
at imødekomme udfordringerne på transportområdet
har DI i vores 2030-plan foreslået, at der frem mod 2033
afsættes i alt 7,5 mia. kr. til at gøre det mere attraktivt
for flere at vælge kollektiv transport i hverdagen. Mid-
lerne skal anvendes på billigere billetter, en takstreform
og et mere sammenhængende netværk af busforbindel-
ser med høj frekvens, regelmæssig drift og gode forbin-
delser til jernbanenettet. Forslaget er fuldt finansieret
og vil være til gavn for mobiliteten på arbejdsmarkedet,
gøre det nemmere for unge at tage en uddannelse og
binde landet bedre sammen på tværs af land og by.
16
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0017.png
Foto: Fårup Sommerland
Case
Fårup Sommerland ansætter hvert år ca. 600
sæsonmedarbejdere til at byde de ca. 700.000
gæster velkommen i parken. Men som et led i be-
sparelser på den kollektive trafik nedlagde Region
Nordjylland i 2023 de to sommerruter, som før
forbandt Blokhus og Fårup med hhv. Skagen og
Aalborg – og gjorde det dermed svært for gæster
og ikke mindst Fårup Sommerlands ansatte, at
komme til parken med kollektiv transport. Som
følge heraf har Fårup Sommerland i 2024 afprøvet
et samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab om
en genoplivning af ruten, som Fårup har under-
skudsdækket. Samarbejdet har imidlertid været
en stor udskrivning for Fårup og er sandsynligvis
ikke en langtidsholdbar løsning for virksomheden
– som vel at mærke i forvejen skaber stor lokal
værdi i form af overnatninger, afledt forbrug og
arbejdspladser.
Foto: Fårup Sommerland
Foto: Fårup Sommerland
17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0018.png
8 
Investering i fremtidens
danske kulturturister
DI ANBEFALER
At kommunerne som led i løftet af servicerammen på
3,5 mia. kr. og den ekstra finansiering i 2025 på 2,5 mia.
kr. prioriterer flere midler til skolernes arbejde med at
sende børn og unge på lejrskole samt øger skolernes
opmærksomhed på tilbud målrettet skolerejser, eksem-
pelvis DSB’s gratisordning.
UDDYBENDE
VISION
En tredjedel af danskerne gør ikke brug af kulturtilbud.
Kulturvaner formes tidligt i livet, og derfor bør børn
opleve mangfoldigheden i de danske kulturinstitutioner
som en integreret del af deres skolegang – ikke blot i
eget lokalområde, men i hele landet. Ud over at skabe
sammenhold og trivsel i klasserne styrker lejrskoler og
tilhørende besøg på kulturinstitutioner kvaliteten i un-
dervisningen, da eleverne herigennem møder en varieret
og autentisk undervisning uden for klasselokalet.
Desværre viser tallene flere steder en tilbagegang i sko-
lebesøg hos bl.a. oplevelsescentre. Det er en udpræget
oplevelse blandt flere kulturelle udflugtsdestinationer, at
skolernes økonomi de seneste par år har været presset,
og at lejrskolebesøg som følge heraf har været bortpri-
oriteret. Rejsetal fra DSB’s ordning for gratis skolerejser
viser desuden, at elever i folkeskoler kommer mindre på
lejrskole end elever i fri- og privatskoler – under hvert
femte barn i 5. – 9. klasse i folkeskolen kom på lejrskole i
2023, imod godt hvert tredje i fri- og privatskoler.
DI har kendskab til attraktioner med formidlingstilbud,
som har oplevet et fald på op til 24 pct. i besøg fra skole-
og gymnasieelever fra 2022 til 2023 – en udvikling, der
lader til at være fortsat i 2024. Denne udvikling minder
om vigtigheden af at etablere samarbejder på tværs af
forvaltninger og sektorer i den enkelte kommune, hvor
kulturen bør ses som et vigtigt instrument til at skabe
udvikling, trivsel og fællesskaber på børne- og unge-
området. Der kan imidlertid især være udfordringer for
skoleudflugter i landdistrikterne, hvor afstand og tilgæn-
gelighed af transport kan spille en rolle for prioriteringen
af udflugter til kulturattraktioner.
Indenlandsk turisme er ikke bare en vigtig del af vores
danske identitet, det kan også styrke sammenhængs-
kraften og mobiliteten i hele landet. For at fremtidens
danske turister skal have interesse i at holde ferie i Dan-
mark, skal de fra en tidlig alder eksponeres for de mange
tilbud, vores fantastiske land har at byde på. Det vil gøre
det endnu mere naturligt for fremtidens generationer at
holde ferie i Danmark.
18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0019.png
Foto: NaturBornholm
Foto: Colourbox
Foto: NaturBornholm
Case
Hos NaturBornholm er lejrskolebesøg
afgørende for, at centeret kan holde
åbent i for- og efterår, hvor skolernes be-
søg i hverdagene sikrer omsætning nok
til, at man kan holde åbent alle ugens
dage. Desværre er antallet af lejrskole-
elever faldet markant fra cirka 14.000
før COVID-19 til under 9.000 i 2024 – et
omsætningstab, der truer centerets
mulighed for at opretholde den lange
sæson og dermed tilbyde værdifulde na-
turoplevelser til andre gæstesegmenter,
herunder turister.
Foto: Colourbox
19
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
byrder og bureaukrati for
private kulturaktører
DI ANBEFALER
At der i forlængelse af det arbejde, regeringen har igang-
sat med at fjerne bureaukrati for foreningslivet, iværk-
sættes en lignende indsats for at reducere administrative
byrder og bureaukrati for private kulturaktører.
9 
Fjern administrative
UDDYBENDE
VISON
Det offentliges engagement i kulturlivet er substantielt
og uundværligt. Men i tillæg til den helt eller delvist of-
fentligt finansierede kultur leverer det private erhvervsliv
et uundværligt bidrag til det samlede kulturudbud i
landet. Det bør anerkendes fra politisk side, og det bør
tilstræbes, at private aktører skal bruge mindre tid på
at opnå tilladelser, godkendelser og på afrapportering
til offentlige myndigheder, f.eks. i forbindelse med brug
af offentlige udeområder, håndtering af støjklager fra
lokalområdet og godkendelse af pladsfordelingsplaner i
indendørs venues.
Det danske kulturliv er en mangfoldig og dynamisk
sektor, hvor både offentlige og private aktører spiller en
afgørende rolle i at tilbyde et varieret og rigt kulturud-
bud. Desværre oplever private kultur- og eventprodu-
center ofte, at de møder betydelige barrierer i form af
omfattende og kompleks lovgivning og regulering. Disse
barrierer hæmmer virksomhedernes muligheder for at
bidrage fuldt ud til kulturlivet og skabe unikke oplevelser
for borgerne – samt skabe indtjening og arbejdspladser.
Den nuværende lovgivning er ofte unødigt kompliceret
og tidskrævende, hvilket betyder, at private virksomhe-
der bruger uforholdsmæssigt meget tid og ressourcer
på bureaukratiske processer frem for på at skabe og
formidle kultur. Det gælder blandt andet bygningsreg-
lementet BR18, som grundlæggende bevirker, at event-
virksomheder, som har bygninger og faciliteter, der er
designet og godkendt til det formål at afholde hyppige
og gentagne events, bliver underlagt de samme krav som
lejlighedsvise arrangører.
Kultur skabes, hvor mennesker mødes, og den har
potentialet til at samle mange mennesker og skabe fæl-
lesskaber. Samtidig er det vigtigt at anerkende, at hvor
mennesker mødes, kan der opstå gener for andre, ek-
sempelvis i form af støj. Private kulturvirksomheder står
ofte over for udfordringer med at håndtere klager over
støj og arbejde under utidssvarende vilkår for midlerti-
dighed eller hensyntagen til planlægningshorisonter og
tidsfrister. Det er afgørende, at lovgivningen afspejler en
balance mellem hensynet til naboer og samfundet som
helhed og behovet for at fremme et levende og dynamisk
kulturliv.
20
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0021.png
Foto: Royal Arena
Case
Royal Arena i København er en topmo-
derne arena med plads til op mod 17.000
gæster, som afholder sportsbegivenheder,
koncerter, comedy shows og internationale
foredrag. Arenaen bidrager væsentligt til
byens kulturliv og tiltrækker både lokale og
internationale besøgende, men møder ud-
fordringer på grund af sin placering midt i et
beboelsesområde. Brugen af de offentlige
udeområder omkring Royal Arena kræver
omfattende og tidskrævende godkendelser
fra myndighederne, og arenaen ender ofte
med at få afslag, bl.a. på grund af bekymring
for støjgener for naboerne. En mere fleksi-
bel og tidssvarende lovgivning ville gøre det
muligt for arenaen at fokusere på at skabe
unikke kulturelle oplevelser, hvilket vil gavne
både kulturlivet og samfundet som helhed.
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
21
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
af tilbagevendende
signaturevents
DI ANBEFALER
At regeringen afsætter 10 mio. kr. årligt til at udvikle,
teste og afvikle koncepter for nye tilbagevendende sig-
naturevents i skulder- og lavsæson hos destinationer i
hele landet. Disse events skal over tid kunne opbygge så
stor en attraktionskraft og nyhedsværdi, at de foruden at
skabe værdi for lokale og regionale gæster kan tiltrække
internationale besøgende. Ud over indholdsudvikling og
markedstest m.v. skal de udviklede koncepter indeholde
en plan for, hvordan de kan være økonomisk selvbæ-
rende inden for en given årrække efter lancering.
10 
Struktureret udvikling
UDDYBENDE
Signaturevents er genkendelige og attraktive for alle
– både lokale borgere og gæster fra ind- og udland.
Om det er Copenhagen Light Festival, hvor familier
og gæster i København kan opleve byrummet på en
ny måde, Masker i Marsken, som siden 2022 har lavet
strikkefestival i og omkring Tøndermarsken eller Ga-
mebox Festival i Herning, som særligt henvender sig
til de yngre generationer og deres interessefæller fra
hele verden. Disse tilbagevendende events tiltrækker
endvidere lokale erhvervsdrivende, der tilbyder egne
produkter i forlængelse af disse events, hvorved flere
afledte effekter opstår.
En betydelig fordel ved at udvikle nye, tilbageven-
dende events er, at konceptet ikke skal opfindes fra
gang til gang, men at der derimod kan bygges på
fra år til år. Tilbagevendende signaturevents skaber
loyale, trofaste gæster og en særegen genkendelig-
hed, som kan være med til at drive trafik i skulder- og
lavsæson. København har flere succesfulde signatu-
revents uden for højsæsonen, og dette udviklingsar-
bejde skal styrkes og udbredes til hele landet for at
fremme helårsturisme.
Signaturevents rundt i landet kan med fordel udvikles
sammen med, eller endda forankres hos, landets de-
stinationsselskaber og med et blik for, hvordan disse
events kan inkorporere og skabe værdi for den øvrige
fødekæde i branchen – herunder lokale erhvervsdri-
vende, overnatningstilbud og andre attraktioner.
Tilbagevendende signaturevents uden for højsæso-
nen taler desuden ind i, og understøtter møde- og
erhvervsturismen og udviklingen af tendensen til
mere “bleisure”-turisme, hvor hovedformålet er
erhvervsmæssigt, men hvor oplevelser og attraktio-
ner indgår som en vigtig komponent i motivation og
tiltrækningskraft.
22
VISION
DI deler regeringens vision om, at vi skal have mere
turisme i lav- og skuldersæsoner i Danmark. Her er der
imidlertid tale om perioder af året, hvor vejret ikke enty-
digt underbygger oplevelsen af landets mange fantasti-
ske tilbud, og hvor der skal gøres en ekstra indsats for at
få turister til at vælge Danmark. Signaturevents rummer
potentialet til at skabe tiltrækningskraft og opmærk-
somhed og dermed understøtte, at hvis man vælger at
komme til Danmark uden for sæsonen, så er der stadig-
væk noget unikt at opleve.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0023.png
Case
Masker i Marsken er et privat initiativ, der
hvert år i slutningen af oktober bringer men-
nesker sammen om strik for såvel garvede
som nybegyndere. Debatter, workshops,
musik og mad er nogle af virkemidlerne, og
siden opstarten i 2022 har festivalen oplevet
en stadig stigende tilslutning. Senest i 2024
oplevede man en markant stigning i tyske
gæster på festivalen, som således er et tilbud,
der kan være med til at forlænge turistsæ-
sonen og drive turisme – både indenlandsk
og udenlandsk – på tidspunkter af året, hvor
der traditionelt set ikke har været så meget
aktivitet.
Foto: Kamilla Elming
Case
Copenhagen Light Festival præsenterer
årligt unikke lysinstallationer fra danske og
internationale kunstnere, som bringer lys og
liv til København om vinteren. Over tre uger
tilbyder festivalen gratis kulturoplevelser og
skaber et mødested for alle aldre og bag-
grunde. Udover lyskunst byder festivalen på
events som guidede ture og workshops, der
giver et dybere indblik i lyskunst og byrum.
Festivalen støtter også lokalt erhvervsliv ved
at tiltrække besøgende til København og ska-
ber branding-muligheder for partnere. I 2024
nåede festivalen 450.000 besøgende og fik
international mediedækning med 548 millio-
ner eksponeringer.
Foto: Copenhagen Light Festival
23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Henvendelse fra Dansk Industri - DI Turisme, Kultur & Oplevelser om En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet"
2951010_0024.png
Kontakt:
Lars Bertolt Winther
Chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser
[email protected]
di.dk/turisme
© 2024 DI Turisme, Kultur & Oplevelser
24