Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2951009_0001.png
6. december 2024
”En stærkere helårsturisme i samspil med kulturlivet”
Udspil til styrkelse af kulturturismen i Danmark
Til Folketingets Kulturudvalg
Til jeres orientering har Dansk Industri og DI Turisme, Kultur & Oplevelser netop lanceret et politisk udspil
vedrørende styrkelse af kulturturismen i Danmark. Udspillet – ”En stærkere helårsturisme i samspil med
kulturlivet” peger på 10 punkter hvor vi mener, at man med fordel kan sætte ind, for at styrke samarbejdet
og samspillet mellem kulturliv og turismeerhverv, og dermed styrke kulturturismen. Punkterne i udspillet
går for en stor dels vedkommende på tværs af ressortområder, og vi håber at de kan bidrage til en
konstruktiv og løsningsorienteret dialog på tværs af myndigheder og ministerier. Ikke mindst i lyset af den
planlagte ekspertgruppe for kulturturisme.
Danmark står i dag over for en række spændende muligheder og udfordringer, når det gælder udviklingen
af kulturturisme. I en globaliseret verden, hvor international konkurrence om turisternes opmærksomhed
er intensiveret, især blandt storbyer, er det afgørende at styrke Danmarks position som en attraktiv
kulturdestination. Ændrede forbrugsvaner og -ønsker betyder, at størstedelen af de udenlandske turister
søger autentiske og unikke oplevelser, der kan tilbyde dem noget særligt og mindeværdigt.
Det er altafgørende at formidle ”det der er unikt” for Danmark som en del af vores fortælling. Vores rige
kulturarv, unikke historie og smukke natur skal præsenteres på en måde, der appellerer til både
udenlandske og indenlandske turister. Efterspørgslen efter disse oplevelser er stadigt stigende og åbner op
for et betydeligt forretningspotentiale for vores kulturinstitutioner, som samtidig har brug for at styrke
deres indtjening for også i fremtiden at kunne videreudvikle og tilbyde innovative og kvalitetsprægede
oplevelser.
Samtidig bliver helårsturisme stadig vigtigere for Danmark, ikke kun for at sikre kontinuerlig indtjening, men
også for at sprede turismens positive effekter ud over hele året, og dermed undgå sæsonbetonet
økonomisk ustabilitet. Erhvervs- og mødeturisme, samt det voksende fænomen ”bleisure” (business
kombineret med leisure), er som forretningsområder også afhængige af, at der er et stærkt kulturudbud på
destinationen. For begges vedkommende kan kulturturisme rumme en del af løsningen.
Vi ser frem til at drøfte udspillet i den kommende tid, og står selvfølgelig til rådighed for dialog og sparring
om udspillet i sin helhed, såvel om de enkelte punkter.
Med venlig hilsen
Lars Bertolt Winther
Chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser
[email protected]
– tlf. 5218 5925