Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 57
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del - Bilag 57
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte
(Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af
forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og
den europæiske forordning om mediefrihed)
§1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1350 af 4. september 2020, som ændret ved lov nr. 2212 af 29. december
2020 og lov nr. 1595 af 28. december 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 39, stk. 1, 1. pkt.
ændres »11 medlemmer« til: »12 medlemmer«
2.
I
§ 39, stk. 1, 2. pkt.
ændres »9 medlemmer« til: »10 medlemmer«
3.
I
§ 39, stk. 2, 1. pkt.
indsættes efter »medieforskningskompetencer«: »,
markedsføringsretlige kompetencer«.
4.
Efter § 44b indsættes:
Ȥ 44 c.
Radio- og tv-nævnet udpeges som national tilsynsmyndighed,
jf. art. 5, stk. 4, og art. 7 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2024/1083 af 11. april 2024 om oprettelse af en fælles ramme for
medietjenester i det indre marked og om ændring af direktiv 2010/13/EU
(den europæiske forordning om mediefrihed).
Stk. 2.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler vedrørende nævnets
forpligtelser og tilsyn.
§ 44 d.
Radio- og tv-nævnet udpeges som national tilsynsmyndighed, jf.
artikel 22, stk. 3-4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2024/900 af 13. marts 2024 om gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame.
Stk. 2.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler vedrørende nævnets
forpligtelser og tilsyn.«
5.
Efter kapitel 11 indsættes:
»Kapitel 11 a
Håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2024/1083 af 11. april 2024 om oprettelse af en fælles ramme for
medietjenester i det indre marked og om ændring af direktiv
2010/13/EU (den europæiske forordning om mediefrihed) og Europa-
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/900 af 13. marts 2024
om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame.
§ 85 b.
Inden for denne lovs område gælder definitionerne i artikel 2 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1083 af 11. april
2024 om oprettelse af en fælles ramme for medietjenester i det indre
marked og om ændring af direktiv 2010/13/EU (den europæiske
forordning om mediefrihed) og artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/900 af 13. marts 2024 om gennemsigtighed og
målretning i forbindelse med politisk reklame.
§ 85 c.
Kulturministeren kan fastsætte regler om
medietjenesteudbyderes tilgængeliggørelse af oplysninger om ejerskab,
indtægter for statslig reklame mv., jf. artikel 6 i den europæiske forordning
om mediefrihed.
§ 85 d.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler vedrørende
vurdering af mediemarkedsfusioner, jf. artikel 22, stk. 1, i den europæiske
forordning om mediefrihed.
§ 85 e.
Kulturministeren kan fastsætte regler om offentlige myndigheder
eller enheders indberetning af offentlige udgifter til statslig reklame samt
Radio- og tv-nævnets indhentelse af yderligere oplysninger, jf. artikel 25 i
den europæiske forordning om mediefrihed.
§ 85 f.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for udbydere af
politiske reklametjenesters indberetning af oplysninger, herunder Radio-
og tv-nævnets indhentelse af yderligere oplysninger, jf. art. 16 i forordning
om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame.«
6.
Efter § 92 b indsættes:
»§ 92 c. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Slots- og Kulturstyrelsen om forhold, som er
omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør af denne lov, skal
foregå digitalt.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at myndigheder kan
udstede afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller efter regler
udstedt i medfør af denne lov uden underskrift, med maskinelt eller på
tilsvarende måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik,
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet.«
7.
I
§ 93, stk. 2,
indsættes efter »§ 85 a, «: »§ 85 c, § 85 d, § 85 e, § 85 f,«
§2
I lov nr. 1604 af 26. december 2013 om mediestøtte, som ændret ved lov
nr. 472 af 17. maj 2017 og lov 1558 af 12. december 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 11
indsættes som
stk.3.
»Stk.
3.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler vedrørende nævnets
udtalelser i forbindelse med vurdering af mediemarkedsfusioner, jf. artikel
22, stk. 1, litra c, i den europæiske forordning om mediefrihed og § 85 d i
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.«
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0004.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Supplerende regler om i radio- og fjernsynsloven som følge af
den europæiske forordning om mediefrihed
Gældende ret
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Supplerende regler om i radio- og fjernsynsloven som følge af
forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse
med politisk reklame
Gældende ret
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Udvidelse af Radio- og tv-nævnets tilsynsforpligtelser som
følge af den europæiske forordning om mediefrihed og
forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse
med politisk reklame
Gældende ret
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
3.
4.
5.
6.
7.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0005.png
UDKAST
8.
9.
10.
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at supplere og sikre mulighed for praktisk
efterlevelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1083
om oprettelse af en fælles ramme for medietjenester i det indre marked (den
europæiske forordning om mediefrihed) og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/900 om gennemsigtighed og målretning i forbindelse
med politisk reklame.
Den europæiske forordning om mediefrihed finder med visse undtagelser
anvendelse fra den 8. august 2025 og har som overordnet formål at sikre
mediefrihed, mediepluralisme og redaktionel uafhængighed i EU.
Forordningen stadfæster i høj grad, hvad der i forvejen gælder i Danmark,
men medfører samtidig behov for supplerende nationale bestemmelser med
henblik på at sikre håndhævelse og praktisk efterlevelse af forordningens
bestemmelser.
Forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk
reklame finder med visse undtagelser anvendelse fra den 10. oktober 2025.
Forordningen blev vedtaget på baggrund af et ønske om at imødegå den
trussel, som mis- og desinformation samt udenlandsk indblanding kan
udgøre i forhold til europæiske valg og demokratiske processer. Formålet
med forordningens regler er at gøre det lettere for borgerne at genkende
politiske reklamer, mens forordningen ikke regulerer selve indholdet af
politiske reklamer eller hvor og hvornår, de må vises. Da området ikke i
forvejen er reguleret i dansk ret, medfører denne forordning også behov for
supplerende nationale bestemmelser med henblik på at sikre håndhævelse
og praktisk efterlevelse af forordningens bestemmelser.
Fælles for begge forordninger er, at de forpligter medlemsstaterne til at føre
tilsyn med aktørernes overholdelse af forordningerne. Det foreslås med
lovforslaget, at Radio- og tv-nævnet udnævnes som tilsynsmyndighed, og
at Medienævnet får mulighed for at afgive udtalelser i forbindelse med
vurdering af mediemarkedsfusioner efter den europæiske forordning om
mediefrihed. Lovforslaget har ikke betydning for andre gældende
tilsynsmyndigheders kompetenceområder.
2. Lovforslagets hovedpunkter
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
2.1. Supplerende regler i radio- og fjernsynslovgivningen som følge af
den europæiske forordning om mediefrihed
2.1.1. Gældende ret
Rammerne for radio, tv- og streamingtjenester i Danmark er primært
reguleret i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (radio- og fjernsynsloven)
og administrative forskrifter udstedt i medfør heraf. Derudover fastsættets
de nærmere rammer og forpligtelser for public service-medier, så som DR,
TV2, de regionale tv-stationer og Radio IIII, i public service-kontrakter og
-tilladelser.
Den danske regulering af medieområdet bærer præg af, at medierne skal
være frie fra statslig indblanding i deres redaktionelle valg. Det indebærer
bl.a., at det uafhængige Radio- og tv-nævn afgiver udtalelser vedrørende
public servicevirksomhedernes redegørelser og varetager eventuelle udbud
af public service-sendemuligheder.
Med den europæiske forordning om mediefrihed indføres regler, som skal
sikre mediepluralisme, redaktionel uafhængighed og mediernes rolle som
demokratiske beskyttere på tværs af EU. Forordningen vil således
understøtte, hvad der i forvejen gælder i Danmark, men som ikke hidtil har
været specifikt reguleret i dansk lovgivning. Forordningen finder med visse
undtagelser anvendelse fra den 8. august 2025.
Det følger af forordningens art. 5, at medlemsstaten skal sikre, at public
service-medier er redaktionelt og funktionelt uafhængige, og at udnævnelser
og afskedigelser i public service-udbydernes øverste ledelse og bestyrelse
har til formål at sikre public service-udbydernes uafhængighed. Det følger
videre, at udnævnelser skal gennemføres på en transparent og ikke-
diskriminerende måde, at afskedigelser bl.a. skal være behørigt begrundet,
og at finansieringsprocedurerne for public service-udbydere er baseret på
gennemsigtige og objektive kriterier. Medlemsstaten skal udpege en eller
flere uafhængige myndigheder eller organer eller indføre mekanismer, som
er uden politisk indflydelse fra regeringen, og som overvåger håndhævelsen
af ovenfornævnte. Resultaterne af overvågningen skal offentliggøres.
I forordningens art. 6 er fastsat regler om medietjenesteudbyderes pligter.
Af bestemmelsen følger, at medietjenesteudbydere skal tilgængeliggøre
oplysninger om bl.a. ejerskab, indtægter for statslig reklame mv. for
modtagerne af deres tjenester. Disse oplysninger skal fremgå af en national
database, som en national tilsynsmyndighed eller lignende har ansvaret for
at udvikle.
I forordningens art. 22 er fastsat regler for vurdering af
mediemarkedsfusioner. Af bestemmelsen følger, at medlemsstaterne i
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
national ret skal fastsætte materielle og proceduremæssige regler, der
muliggør en vurdering af mediemarkedsfusioner, som kan have en betydelig
indvirkning på mediepluralismen og den redaktionelle uafhængighed.
Formålet med bestemmelsen er at opretholde en mangfoldig og uafhængig
mediesektor og sikre, at mediemarkedet forbliver konkurrencedygtigt og
pluralistisk. Der skal bl.a. udpeges nationale tilsynsmyndigheder eller –
organer, der er ansvarlige for vurderingen eller sikre, at de i væsentlig grad
inddrages i vurderingen. Vurderingerne skal – hvis det vurderes, at en
mediefusion påvirker det indre marked – fremsendes til Det Europæiske Råd
for Medietjenester med henblik på, at rådet kan komme med en udtalelse
om fusionen med særligt fokus på bl.a. mediepluralisme og redaktionel
uafhængighed. Det Europæiske Råd for Medietjenester erstatter Gruppen af
Europæiske Tilsynsmyndigheder for Audiovisuelle Medietjenester (ERGA)
og
består
af repræsentanter fra medlemsstaternes nationale
tilsynsmyndigheder eller –organer.
Af art. 22 følger videre, at vurderingen af mediemarkedsfusioner ud fra
mediepluralistiske hensyn skal være forskellig fra EU’s og nationale
konkurrenceretlige vurderinger, herunder de, der er fastsat i
fusionskontrolreglerne. Fusionskontrollen samt håndhævelse af
konkurrenceloven, bl.a. inden for mediesektoren, foretages i Danmark af en
uafhængig konkurrencemyndighed, der tilsammen udgøres af
Konkurrencerådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
I forordningens art. 25 følger regler om tildeling af offentlige midler til
statslig reklame og leverings- eller tjenestekontrakter. Offentlige
myndigheder eller enheder, der med offentlige midler, modydelser eller
fordele, direkte eller indirekte, stilles til rådighed for medietjenesteudbydere
eller udbydere af onlineplatforme til statslig reklame, skal årligt
offentliggøre deres offentlige udgifter til statslig reklame. De nationale
tilsynsmyndigheder eller –organer eller andre kompetente uafhængige
myndigheder eller organer i medlemsstaterne skal overvåge og rapportere
årligt om den samlede fordeling af udgifter til statslig reklame til
medietjenesteudbydere og udbydere af onlineplatforme på grundlag af de
offentlige myndigheders eller enheders årlige opgørelser. Disse årlige
rapporter skal offentliggøres.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kulturministeriet bemærker indledningsvist, at forordninger gælder
umiddelbart i hver medlemsstat, jf. art. 288 i Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), og derfor som udgangspunkt ikke skal
implementeres i dansk lovgivning.
Det er Kulturministeriets vurdering, at vi i Danmark har et højt niveau af
mediefrihed, og at den nationale lovgivning på området i høj grad er
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
indrettet på en måde, som stemmer overens med formålet og
bestemmelserne i den europæiske forordning om mediefrihed, herunder
forordningens betingelser i art. 5 om, at public service-medieudbydere skal
være redaktionelt og funktionelt uafhængige.
Det er dog også ministeriets vurdering, at visse dele af forordningen
medfører behov for at indføre supplerende nationale regler. Det gælder
forordningens regler om udpegning af en tilsynsmyndighed, der overvåger
håndhævelsen af art. 5, jf. art. 5, stk. 4, medietjenesteudbydernes
tilgængeliggørelse af oplysninger om ejerskab og indtægter for statslig
reklame, jf. art. 6, vurdering af mediemarkedsfusioner, jf. art. 22, og
indberetning af offentlige udgifter til statslig reklame, jf. art. 25.
Forordningens art. 6 fastsætter, at medietjenesteudbydere skal
tilgængeliggøre oplysninger om bl.a. ejerskab, indtægter for statslig reklame
m.v. for modtagerne af deres tjenester, og at disse oplysninger skal fremgå
af en national database, som en national tilsynsmyndighed eller lignende har
ansvaret for at udvikle. Det er Kulturministeriets vurdering, at der er behov
for at fastsætte nærmere rammer for, hvordan medietjenesteudbyderne i
praksis skal tilgængeliggøre oplysningerne, herunder rammer for format og
hyppighed af indberetningerne. Da der er tale om rammer af teknisk
karakter, er det vurderingen, at disse mest hensigtsmæssigt fastsættes i
administrative forskrifter udstedt af kulturministeren.
Forordningens regler i art. 22 om vurdering af mediemarkedsfusioner
indebærer, at medlemsstaterne i national ret skal fastsætte materielle og
proceduremæssige regler, der muliggør en vurdering af markedsfusioner,
som kan have en betydelig indvirkning på mediepluralismen og den
redaktionelle frihed. Da der er tale om regler af teknisk karakter, er det
Kulturministeriets vurdering, at disse mest hensigtsmæssigt fastsættes i
administrative forskrifter. Det foreslås på den baggrund, at kulturministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for, hvordan sådanne fusioner og
opkøb af medieudbydere skal vurderes i henhold til de allerede fastsatte krav
i art. 22. Det bemærkes i forlængelse heraf, at det af art. 22 følger, at den
nationale tilsynsmyndighed udelukkende foretager vurderinger og afgiver
udtalelser vedrørende fusioner for mediemarkedet, men ikke bemyndiges
kompetence til at træffe afgørelse om fusionerne.
Af art. 22 følger videre, at vurderingen af mediemarkedsfusioner skal være
forskellig fra EU’s og nationale konkurrenceretlige vurderinger, herunder
de, der er fastsat i fusionskontrolreglerne. Det er Kulturministeriets
vurdering, at det betyder, at vurderingen af mediemarkedsfusioner skal
forankres i en anden myndighed end de nationale konkurrencemyndigheder.
Det er på den baggrund hensigten at fastsætte regler om, at Radio- og tv-
nævnet med mulighed for indhentelse af udtalelser fra Medienævnet, får
kompetence til at foretage vurderinger og afgive udtalelser vedrørende
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
fusioner for mediemarkedet. Det bemærkes, at der med dette lovforslag ikke
foreslås ændringer i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kompetencer.
Det følger af art. 25, at offentlige myndigheder årligt skal offentliggøre
udgifter til statslig reklame, og at de nationale tilsynsmyndigheder eller
andre organer årligt skal overvåge og rapportere om den samlede fordeling
af udgifter til statslig reklame til medietjenesteudbydere og udbydere af
onlineplatforme på grundlag af de offentlige myndigheders eller enheders
årlige opgørelser. Det er Kulturministeriets vurdering, at der i den
forbindelse er behov for at fastsætte nærmere regler for, hvordan
indberetningen af oplysninger i praksis skal foregå. Da der også i dette
tilfælde er tale om regler af teknisk karakter, er det vurderingen, at disse
mest hensigtsmæssigt fastsættes i administrative forskrifter udstedt af
kulturministeren. Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte nærmere krav til, hvordan indberetningerne skal struktureres og
offentliggøres, så det sikres, at både myndigheder og borgere kan få indsigt
i, hvordan offentlige reklamepenge bruges samtidig med, at de
administrative byder forbundet med indberetning og offentliggørelse
minimeres.
Herudover medfører forordningen også behov for at udpege en national
tilsynsmyndighed. Bestemmelser herom behandles i lovforslagets afsnit 2.3.
2.2. Supplerende regler i radio- og fjernsynslovgivningen som følge af
forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med
politisk reklame
2.2.1. Gældende ret
Reklamer i radio, fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester er
primært reguleret i radio- og fjernsynsloven og reklamebekendtgørelsen.
Reglerne er designet til at beskytte forbrugerne og sikre gennemsigtig
reklamepraksis i medierne. Der gælder i §§ 14, 29, stk. 2, og 30, stk. 3, i
reklamebekendtgørelsen et forbud mod politiske reklamer på tv.
Derudover indeholder de nationale regler ikke særskilt regulering af
politisk reklame.
Med forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med
politisk reklame indføres nye regler, som i endnu højere grad sigter til
gennemsigtighed end den nuværende nationale reklamelovgivning, og
omhandler områder, der hidtil ikke har været reguleret specifikt i dansk
lovgivning. Forordningen finder med visse undtagelser anvendelse fra den
10. oktober 2025.
Forordningen blev vedtaget på baggrund af et ønske om at imødegå den
trussel, som mis- og desinformation samt udenlandsk indblanding kan
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
udgøre i forhold til europæiske valg og demokratiske processer. Formålet
med forordningens regler er at gøre det let for borgerne at genkende
politiske reklamer, forstå, hvem der står bag dem, og vide, om de har
modtaget en målrettet reklame, mens forordningen ikke regulerer selve
indholdet af politiske reklamer eller hvor og hvornår, politiske reklamer må
vises.
Af forordningen følger en række krav til udbydere af politiske reklamer,
herunder krav om indberetning af oplysninger om reklameudgifter,
finansiering, målgrupper og andre relevante data.
Forordningens art. 16 fastsætter, at de kompetente nationale myndigheder
har beføjelse til at anmode udbydere af politiske reklametjenester om at
videregive oplysninger, som er nødvendige af hensyn til at føre tilsyn med
overholdelse af de i forordningen fastsatte forpligtelser for udbyderne. Af
bestemmelsen følger videre, at oplysningerne skal være fuldstændige,
nøjagtige og pålidelige og skal forelægges i et klar, sammenhængende og
konsolideret format. Udbyderne skal udpege et kontaktpunkt, en juridisk
enhed eller fysisk person, for kommunikation mellem myndigheder og
udbyder.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kulturministeriet bemærker indledningsvist, at forordninger gælder
umiddelbart i hver medlemsstat, jf. art. 288 i Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), og derfor som udgangspunkt ikke skal
implementeres i dansk lovgivning.
Det er dog Kulturministeriets vurdering, at art. 16 i forordning om
gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame medfører
behov for at indføre supplerende nationale regler, som præciserer, hvordan
udbydere af politiske reklametjenester skal videregive de oplysninger, som
de kompetente nationale myndigheder kan anmode om efter art. 16. Da der
er tale om regler af teknisk karakter, er det vurderingen, at disse mest
hensigtsmæssigt fastsættes i administrative forskrifter udstedt af
kulturministeren. Det er hensigten, at bemyndigelsesbestemmelsen bl.a. vil
blive anvendt til at fastsætte nærmere regler for hvilke data, der konkret skal
indberettes samt fremgangsmåde for indberetningen, f.eks. via
standardiserede skemaer.
Herudover medfører forordningen også behov for at udpege en national
tilsynsmyndighed. Bestemmelser herom behandles i lovforslagets afsnit 2.3.
2.3. Udvidelse af Radio- og tv-nævnets tilsynsforpligtelser som følge af
den europæiske forordning om mediefrihed og forordning om
gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
2.3.1. Gældende ret
Radio- og tv-nævnet er et uafhængigt nævn, som bl.a. behandler klager over
reklamer, skjult reklame, sponsorering og produktplacering på radio, tv, on
demand-tjenester og videodelingsplatformstjenester, jf. radio- og
fjernsynsloven, reklamebekendtgørelsen og bekendtgørelse om
videodelingsplatformstjenester. Nævnet har mulighed for både af egen drift
samt efter konkrete henvendelser at føre tilsyn, og har endvidere en
forpligtelse til at afgive udtalelse om public-service virksomhed. Nævnet er
nedsat af kulturministeren i medfør af § 39 i radio- og fjernsynsloven.
Med den europæiske forordning om mediefrihed og forordning om
gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame indføres
nye krav til nationalt tilsyn.
Det følger således af art. 7 i den europæiske forordning om mediefrihed, at
de nationale tilsynsmyndigheder skal sikre, at forordningens kapitel III om
ramme for reguleringssamarbejde og et velfungerende indre marked for
medietjenester anvendes. Medlemsstaten skal i den forbindelse sikre, at de
nationale tilsynsmyndigheder eller -organer har tilstrækkelige finansielle,
menneskelige og tekniske ressourcer til at udføre deres opgaver i henhold
til forordningen.
Det følger desuden af art. 5, stk. 4, at medlemsstaten skal udpege en eller
flere uafhængige myndigheder eller organer eller indføre mekanismer, som
er uden politisk indflydelse fra regeringen, og som overvåger håndhævelsen
af forordningens art. 5, stk. 1-3, om public service udbyderes redaktionelle
og funktionelle uafhængighed samt at resultaterne af overvågningen skal
offentliggøres.
Tilsvarende følger det af art. 22 i forordning om gennemsigtighed og
målretning i forbindelse med politisk reklame, at medlemsstaterne skal
udpege kompetente myndigheder til at føre tilsyn med udbydernes
overholdelse
af
forordningens
krav
til
gennemsigtighed.
Tilsynsmyndigheden skal være armslængdemyndighed. De kompetente
myndigheder, der fører tilsyn med forpligtelserne i forordningen, skal
ligeledes bemyndiges til at kunne udstede påbud til udbyderne i tilfælde af
manglende overholdelse, jf. art. 22, stk. 5, litra b. Det bemærkes, at det ikke
er indholdet af reklamerne, der skal føres tilsyn med, men hvorvidt det er
gennemsigtigt for modtagerne, at en reklame er politisk og i så fald kontekst,
afsender og økonomi forbundet med reklamen.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Det er Kulturministeriets vurdering, at den europæiske forordning om
mediefrihed og forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse
med politisk reklame forpligter medlemsstaterne til at føre tilsyn på
områder, som der ikke bliver ført tilsyn med i dag. Det gælder bl.a. tilsyn
med medietjenesteudbydernes tilgængeliggørelse af oplysninger om
ejerskab og indtægter for statslig reklame, og tilsyn med aktørernes
overholdelse af reglerne om gennemsigtighed i forbindelse med politisk
reklame.
Kulturministeriet vurderer, at den hensigtsmæssige forankring af
tilsynsforpligtelsen for begge forordninger er i Radio- og tv-nævnet, som i
forvejen har kompetencer til at føre tilsyn og behandle klager over reklamer,
skjult reklame, sponsorering og produktplacering på radio, tv og on demand-
tjenester. Det vurderes desuden, at det ved behandlingen af sager vedrørende
mediepluralisme vil være relevant at indhente udtalelser fra Medienævnet.
Det foreslås på den baggrund at udpege Radio- og tv-nævnet som national
tilsynsmyndighed med mulighed for at indhente udtalelser fra
Medienævnet.
Forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk
reklame vil være et nyt genstandsfelt for Radio- og tv-nævnet, idet
forordningen er platformsneutral, mens Radio- og tv-nævnets nuværende
kompetenceområde vedrører radio, tv og on demand-tjenester. Nævnets
nuværende kompetencer dækker således ikke de markedsføringsretlige
aspekter, som er platformsneutrale. Tilsyn med forordningen vurderes at
kræve et medlem, der har bred markedsføringsretlig kompetence henset til,
at tilsyn med reklamer ofte bunder i en forståelse af det medie, som
reklamen udkommer på. Det er derfor vurderingen, at der er behov for at
tilføre et medlem med markedsføringsretlige kompetencer, så nævnet opnår
den nødvendige indsigt i og viden om markedsføringsret og dermed kan føre
tilsyn i overensstemmelse med forordningen.
Det bemærkes, at Radio- og tv-nævnet allerede i dag besidder visse
markedsføringsretlige kompetencer, men hovedsageligt med medieretligt
fokus. Der er derfor et behov for at tilføre bredere markedsføringsretlige
kompetencer til brug for den nye opgave med at føre tilsyn med politisk
reklame. Ved at tilføre endnu et medlem til nævnet, sikres det samtidig, at
den nuværende kompetencesammensætning i nævnet ikke udvandes, hvilket
er nødvendigt for at opretholde den mediefaglige kompetence i forhold til
de opgaver, der allerede i dag er pålagt nævnet og samtidig sikre, at der
stadig er tilstrækkelige mediefaglige kompetencer i nævnet til at løfte de nye
opgaver i medfør af forordningen om europæisk mediefrihed. På den
baggrund vurderes det hensigtsmæssigt at tilføre en bred
markedsføringsretlig kompetence til nævnet.
12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Tilsynet med forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse
med politisk reklame vil omfatte kontrol af, om medievirksomheder og
reklameudbydere følger de fastsatte regler for politisk reklame. Dette
indebærer kontrol af, om medievirksomhederne klart har angivet, når der er
tale om politisk reklame. Tilsynet vil endvidere omfatte kontrol af
virksomhedens offentliggørelse af oplysninger om ejerskab og finansiering,
samt kontrol af kontekstoplysningerne vedr. reklamen, herunder hvorvidt
det klart fremgår, hvor mange penge der er brugt på reklamen, og hvordan
disse midler er blevet indsamlet.
I henhold til den europæiske forordning om mediefrihed vil tilsynet fokusere
på gennemsigtigheden i ejerskab, herunder medievirksomhedernes
offentliggørelse af oplysninger om ejerskab. Tilsynsmyndigheden vil skulle
overvåge, at det er klart, hvem der ejer de forskellige medieaktører, og
hvordan disse ejerskab kan påvirke indholdet og uafhængigheden af
nyhederne. Herudover vil tilsynsmyndigheden skulle overvåge anvendelsen
af forordningens art. 5 om public servicemedieudbyderes redaktionelle og
funktionelle uafhængighed.
Tilsynet i henhold til forordningerne vil ikke omfatte oplysninger eller
udtalelser, der tilknyttes virksomheder eller organisationers evne til at udøve
redaktionel frihed, egenkontrol eller indskrænke ytringsfriheden. Dertil vil
tilsynet ikke omfatte virksomheder eller organisationers oplysninger, der
direkte
tilknyttes
disses
strategiske
handlerum
eller
forretningshemmeligheder ud over de forpligtelser, der omfattes af
forordningerne. Endelig vil oplysninger eller aktiviteter, der ikke direkte
relaterer sig til de specifikke forpligtelser i de to forordninger om politisk
reklame og mediefrihed, ikke være underlagt tilsynet.
Da tilsynet med de to forordninger er nye opgaver, vil det medføre øget
ressourcetræk i Radio- og tv-nævnet og sekretariatsbetjeningen heraf i
Slots- og Kulturstyrelsen.
Det foreslås desuden at bemyndige kulturministeren til at fastsætte nærmere
regler for Radio- og tv-nævnets forpligtelser og tilsyn i forbindelse med de
to forordninger. Det er hensigten at fastsætte regler om bl.a. håndteringen af
de oplysninger, som nævnet modtager, herunder krav til fortrolighed,
opbevaring og behandling af disse oplysninger for at sikre, at de behandles
på en måde, der beskytter personlige data og forretningsfølsomme
oplysninger. Procedurer for sagsbehandling vil også blive præciseret,
således, at der er klare retningslinjer for, hvordan tilsynet foretages i praksis,
hvordan indberetninger behandles, herunder tidsrammer for behandling af
sager og kommunikation med udbydere.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
13
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Lovforslaget vil medføre negative økonomiske konsekvenser for staten på
4,8 mio. kr. årligt fra 2025 til 6 sekretariatsårsværk i forbindelse med tilsyn
af forordning om europæisk mediefrihed og forordning om
gennemsigtighed og målretning med politisk reklame.
Lovforslaget vil desuden medføre negative økonomiske konsekvenser på
0,3 mio. kr. årligt til honorar og rejser i forbindelse med forordning om
europæisk mediefrihed.
Langt størstedelen af Slots- og Kulturstyrelsens kommunikation med
aktørerne i markedet foregår allerede i dag digitalt. Lovforslagets
bestemmelser om, at kulturministeren kan fastsætte regler om skriftlig
digital kommunikation og anvendelse af bestemte it-systemer forventes
derfor ikke at medføre it-mæssige implementeringskonsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører isoleret set ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser, som
indebærer administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. lovforslagets §
85c, § 85d, § 85e og § 85f. De administrative konsekvenser består i, at
kulturministeren
kan
fastsætte
nærmere
regler
om
bl.a.
medietjenesteudbyderes tilgængeliggørelse af oplysninger om ejerskab mv.
samt udbydere af politiske reklametjenesters indberetning af oplysninger.
De
administrative
konsekvenser
vil
blive
vurderet,
når
bemyndigelsesbestemmelserne udmøntes på bekendtgørelsesniveau.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
14
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Lovforslaget supplerer Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU)
2024/900 af 13. marts 2024 om gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame og Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EU) 2024/1083 af 11. april 2024 om oprettelse af en fælles
ramme for medietjenester i det indre marked og om ændring af direktiv
2010/13/EU (den europæiske forordning om mediefrihed).
Forordningerne vil i henhold til art. 288 i Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) gælde umiddelbart i hver medlemsstat, og
forordningerne skal derfor som det klare udgangspunkt ikke gentages i
national ret.
Forordning om europæisk mediefrihed fastsætter en række forpligtelser for
medlemsstaterne med henblik på at sikre mediefrihed og mediepluralisme i
hele EU. Dette inkluderer blandt andet krav om gennemsigtighed i
medieejerskab, regler for statslig reklame og bestemmelser om
mediemarkedsfusioner. Det overordnede formål med den europæiske
forordning om mediefrihed er at sikre mediefrihed, mediepluralisme og
redaktionel uafhængighed i EU. Det er vurderingen, at den nationale
lovgivning på området i høj grad er indrettet på en måde, som harmoniserer
med forordningen, men at visse dele af forordningen medfører behov for at
indføre supplerende nationale regler for at sikre harmonisering og mulighed
for praktisk efterlevelse af forordningen. Det gælder forordningens regler
om medietjenesteudbydernes tilgængeliggørelse af oplysninger om ejerskab
og indtægter for statslig reklame, jf. art. 6, vurdering af
mediemarkedsfusioner, jf. art. 22, og indberetning af offentlige udgifter til
statslig reklame, jf. art. 25. Det er desuden vurderingen, at forordningen
medfører behov for at indføre nationalt tilsyn.
Af forordning om europæisk mediefrihed følger, at medlemsstaterne skal
sikre, at den øverste ledelse i public service-medier er uafhængig, at
udpegningsprocessen til bestyrelserne i public service-medier er
transparent, og at der lægges på forhånd fastlagte kriterier til grund for
udpegningen.
Forordningen om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk
reklame sigter mod at skabe større gennemsigtighed i politisk reklame i det
indre marked ved at stille krav til både udbydere af politiske
reklametjenester og nationale myndigheder. Dette skal sikre, at politiske
annoncer tydeligt identificeres, og at oplysninger om de finansielle forhold
vedrørende sådanne annoncer er offentligt tilgængelige. Formålet med
forordningen er at fastsætte ensartede regler om gennemsigtighed med og
målretning af politiske reklamer både offline og online i hele EU, og
indførelsen af klare regler for politisk reklame bidrager til at sikre åbenhed
og transparente forhold omkring politiske budskaber. Det er vurderingen, at
15
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0016.png
UDKAST
forordningen medfører behov for at indføre supplerende nationale regler,
som præciserer, hvordan udbydere af politiske reklametjenesters skal
videregive disse oplysninger til de kompetente nationale myndigheder. Det
er desuden vurderingen, at forordningen medfører behov for at indføre
nationalt tilsyn.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
11. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget vil medføre
negative
økonomiske
konsekvenser for staten på
4,8 mio. kr. årligt fra 2025 til
6
sekretariatsårsværk
i
forbindelse med tilsyn med
den europæiske forordning
om
mediefrihed
og
forordning
om
gennemsigtighed
og
målretning med politisk
reklame.
Lovforslaget vil desuden
medføre
negative
økonomiske konsekvenser på
0,3 mio. kr. årligt til honorar
og rejser i forbindelse med
den europæiske forordning
om mediefrihed.
16
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0017.png
UDKAST
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget vil medføre
negative
økonomiske
konsekvenser for staten på
4,8 mio. kr. årligt fra 2025 til
6
sekretariatsårsværk
i
forbindelse med tilsyn med
den europæiske forordning
om
mediefrihed
og
forordning
om
gennemsigtighed
og
målretning med politisk
reklame.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget supplerer Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EU) 2024/900 af 13. marts 2024 om
gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk
reklame og Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU)
2024/1083 af 11. april 2024 om oprettelse af en fælles ramme
for medietjenester i det indre marked og om ændring af
direktiv 2010/13/EU (den europæiske forordning om
mediefrihed).
Forordningerne vil i henhold til art. 288 i Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) gælde umiddelbart i hver
medlemsstat, og forordningerne skal derfor som det klare
udgangspunkt ikke gentages i national ret.
Det er vurderingen, at forordningerne medfører behov for at
indføre supplerende nationale bestemmelser med henblik på at
sikre harmonisering og mulighed for praktisk efterlevelse af
17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0018.png
UDKAST
forordningerne. Det er desuden vurderingen, at forordningerne
forpligter medlemsstaterne til at indføre tilsyn.
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering
af
ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ja
Nej
X
18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 39, stk. 1, 1. pkt., i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v., at Radio-og tv-nævnet består af 11 medlemmer, der beskikkes af
kulturministeren.
Det foreslås i
§ 39, stk. 1, 1. pkt.,
at »11 medlemmer« ændres til »12
medlemmer«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Radio- og tv-nævnet fremover vil
blive udvidet med et medlem, så Radio- og tv-nævnet fremover vil bestå af
12 medlemmer.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr.
3, hvor det foreslås, at Radio- og tv-nævnet fremover som noget nyt også
skal repræsentere markedsføringsretlige kompetencer. Samarbejdsforum
for Danske Lytter- og Seerorganisationer og Den Danske Dommerforening
vil fortsat udpege de øvrige to medlemmer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1, 2.2 og 2.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 39, stk. 1, 2. pkt., i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v., at ministeren udpeger 9 ud af de 11 medlemmer til Radio- og tv-
nævnet. De resterende to medlemmer udpeges af henholdsvis
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer og Den Danske
Dommerforening.
Det foreslås i
§ 39, stk. 1, 2. pkt.,
at »9 medlemmer« ændres til »10
medlemmer«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kulturministeren fremover vil skulle
udpege 10 medlemmer til Radio- og tv-nævnet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 1, hvor det
foreslås, at Radio- og tv-nævnet fremover skal bestå af 12 medlemmer.
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer og Den Danske
Dommerforening vil fortsat skulle udpege hver et medlem til Radio- og tv-
nævnet.
Side 19/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3, hvor
det foreslås, at Radio- og tv-nævnet fremover som noget nyt også skal
repræsentere markedsføringsretlige kompetencer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1, 2.2 og 2.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af § 39, stk. 2, 1. pkt., i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v., at de medlemmer, som ministeren udpeger til Radio- og tv-nævnet,
skal repræsentere juridiske og økonomiske/administrative kompetencer,
medieforskningskompetencer og praktisk mediefaglighed.
Det foreslås, at der i
§ 39, stk.
»medieforskningskompetencer« indsættes »,
kompetencer«.
2, 1. pkt.,
efter
markedsføringsretlige
Den foreslåede ændring vil medføre, at Radio- og tv-nævnet fremover som
noget nyt skal repræsentere markedsføringsretlige kompetencer. Hensigten
med forslaget er at sikre, at nævnet opnår den nødvendige indsigt i og viden
om markedsføringsretlige aspekter til at kunne føre tilsyn med forordning
om gennemsigthed og målretning i forbindelse med politiske reklame.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Radio- og tv-nævnet er tilsynsmyndighed i sager vedr. bl.a. distribution af
lyd- og billedprogrammer, programvirksomhed på grundlag af lyd- og
billedprogrammer, programvirksomhed på grundlag af tilladelse eller
registrering samt aldersmærkning af film og tv, jf. lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og underliggende bekendtgørelser. Forordning
om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame vil
fra anvendelsestidspunkterne forpligte medlemsstaterne til at føre tilsyn
med forordningens bestemmelser om gennemsigtighed i politisk reklame,
herunder indberetning af oplysninger om finansiering, målretning af
reklamer og offentliggørelse af disse oplysninger i en central database. På
samme måde vil den europæiske forordning om mediefrihed fra
anvendelsestidspunkterne forpligte medlemsstaterne til at føre tilsyn med
overholdelsen af kravene til mediepluralisme og redaktionel uafhængighed
samt foretage vurdering af mediemarkedsfusioner, som kan påvirke
mediesektoren.
Side 20/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Det foreslås på den baggrund, at der i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
indsættes en ny
§§ 44 c
og
44 d.
Med
§ 44 c, stk. 1,
foreslås det, at Radio- og tv-nævnet udpeges som national
tilsynsmyndighed, jf. art. 5, stk. 4, og art. 7 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/1083 af 11. april 2024 om oprettelse af en fælles
ramme for medietjenester i det indre marked og om ændring af direktiv
2010/13/EU (den europæiske forordning om mediefrihed)
Forslaget vil medføre, at Radio- og tv-nævnet vil skulle overvåge
anvendelsen af forordningens art. 5 om public servicemedieudbyderes
redaktionelle og funktionelle uafhængighed samt føre tilsyn med
overholdelsen af bestemmelserne i forordningens kapitel III. Kapitel III
omfatter specifikke krav og standarder for mediefrihed, som
medlemsstaterne er forpligtede til at sikre gennem et effektivt nationalt
tilsyn.
Det foreslås med
§ 44 c, stk. 2,
at kulturministeren fastsætter nærmere regler
om Radio- og tv-nævnets forpligtelser og tilsyn efter stk. 1.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kulturministeren vil kunne udstede
administrative forskrifter om Radio- og tv-nævnets forpligtelser og tilsyn
med den europæiske forordning om mediefrihed. Det er hensigten, at
bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler, som præciserer,
hvordan nævnet skal udføre sine opgaver som tilsynsmyndighed, herunder
regler om håndtering af oplysninger og sagsbehandling.
Med
§ 44 d, stk. 1,
foreslås det, at Radio- og tv-nævnet udpeges som national
tilsynsmyndighed, jf. artikel 22, stk. 3-4, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/900 af 13. marts 2024 om gennemsigtighed og
målretning i forbindelse med politisk reklame.
Det vil medføre, at Radio- og tv-nævnet vil skulle føre tilsyn med
overholdelsen af de bestemmelser i forordningen, som omhandler krav til
gennemsigtighed i politisk reklame. Nævnet vil således kunne overvåge, at
politiske reklamer opfylder kravene til gennemsigtighed og etik, samt
udbydernes oplysningsforpligtelse hermed, jf. forordningens art. 11-15.
Tilsynet vil ikke omfatte selve indholdet af reklamerne.
Det foreslås med
§ 44 d, stk. 2,
at kulturministeren fastsætter nærmere regler
om Radio- og tv-nævnets forpligtelser og tilsyn efter stk. 1.
Dermed vil kulturministeren kunne udstede administrative forskrifter om
Radio- og tv-nævnets forpligtelser og tilsyn med forordning om
Side 21/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame. Det er
hensigten, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler, som
præciserer, hvordan nævnet skal udføre sine opgaver som
tilsynsmyndighed, herunder regler om håndtering af oplysninger og
sagsbehandling.
Muligheden for at regulere kravene administrativt vil give den nødvendige
fleksibilitet til at justere reglerne i takt med udviklingen af nye
kommunikations- og teknologiske platforme, så der sikres en
hensigtsmæssig formidling af relevante oplysninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Med den europæiske forordning om mediefrihed og forordning om
gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame indføres
regler, som ikke i forvejen gælder i dansk ret.
Art. 6 i den europæiske forordning om mediefrihed fastlægger krav til
gennemsigtighed omkring medietjenesteudbyderes ejerskab og finansielle
kilder, specielt indtægter fra statslig reklame. Disse krav er designet til at
sikre, at offentligheden har adgang til væsentlige oplysninger om, hvem der
ejer og finansierer medietjenester, hvilket er vigtigt for at kunne vurdere
eventuelle interessekonflikter og bevare tilliden til mediernes
uafhængighed.
Art. 22 i den europæiske forordning om mediefrihed fastlægger rammer for
vurdering af mediemarkedsfusioner, herunder at medlemsstaterne i national
ret skal fastsætte materielle og proceduremæssige regler, der muliggør en
vurdering af mediemarkedsfusioner, som kan have en betydelig indvirkning
på mediepluralismen og den redaktionelle uafhængighed.
Art. 25 i den europæiske forordning om mediefrihed fastlægger kravene til
gennemsigtighed i forbindelse med offentlige udgifter til reklame. Denne
artikel er designet til at sikre, at offentligheden har adgang til information
om, hvordan offentlige midler bruges til reklameformål, og at der er kontrol
med, at midlerne anvendes på en fair og gennemsigtig måde.
Det følger af art. i 16 i forordning om gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame, at de kompetente nationale myndigheder
har beføjelse til at anmode udbydere af politiske reklametjenester om at
videregive oplysninger, som er nødvendige af hensyn til at føre tilsyn med
overholdelse af de i forordningen fastsatte forpligtelser for udbyderne. Af
Side 22/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
bestemmelsen følger videre, at oplysningerne skal være fuldstændige,
nøjagtige og pålidelige og skal forelægges i et klar, sammenhængende og
konsolideret format. Udbyderne skal udpege et kontaktpunkt, en juridisk
enhed eller fysisk person, for kommunikation mellem myndigheder og
udbyder.
Med henblik på at sikre mulighed for praktisk efterlevelse og administration
af kravene i forordningerne foreslås det at indføre et nyt
kapitel 11 a
i lov
om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. Det foreslås, at kapitlet skal bestå
af
§§ 85 b-85 f.
Med
§ 85 b
foreslås det, at inden for radio- og fjernsynslovens område
gælder definitionerne i artikel 2 i Europa-Parlamentets g Rådets forordning
(EU) 2024/1083 af 11. april 2024 om oprettelse af en fælles ramme for
medietjenester i det indre marked og om ændring af direktiv 2010/13/EU
(den europæiske forordning om mediefrihed) og artikel 3 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/900 af 13. marts 2024 om
gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame.
Den foreslåede ændring skal sikre, at de definitioner, der er relevante for
håndhævelsen af de nævnte forordninger, skal gælde inden for radio- og
fjernsynslovens område samt bestemmelser udstedt i medfør heraf. Dette vil
bl.a. inkludere definitioner af nøglebegreber som "medietjenester," "politisk
reklame," og andre relaterede termer, som er afgørende for en ensartet
fortolkning og anvendelse af loven og forordningerne. Ved at referere
direkte til definitionerne i forordningerne sikres også, at eventuelle
opdateringer eller ændringer i EU-lovgivningen automatisk vil blive
afspejlet i den nationale lovgivning, hvilket bidrager til kontinuerlig
overensstemmelse og relevans. Forslaget vil desuden understøtte den
juridiske sikkerhed for aktører inden for mediesektoren.
Med
§ 85 c
foreslås det, at kulturministeren kan fastsætte regler om
medietjenesteudbyderes tilgængeliggørelse af oplysninger om ejerskab,
indtægter for statslig reklame mv., jf. artikel 6, stk. 1, i den europæiske
forordning om mediefrihed. Det er hensigten, at den foreslåede
bemyndigelse vil blive anvendt til at udstede en administrativ forskrift, som
præciserer, hvilke oplysninger medietjenesteudbyderne skal offentliggøre,
og hvordan dette skal ske. Dette vil kunne inkludere krav om regelmæssig
rapportering, offentliggørelse på let tilgængelige platforme og standarder
for nøjagtighed og fuldstændighed af de oplysninger, der offentliggøres.
Den foreslåede bemyndigelse og regler udstedt i medfør heraf vil dermed
muliggøre overholdelsen af kravene i art. 6 i den europæiske forordning om
mediefrihed om at øge gennemsigtigheden i mediesektoren og gøre det
lettere for offentligheden, forskere og regulatoriske myndigheder at få
Side 23/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
indsigt i medietjenesteudbydernes ejerskabsforhold og økonomiske
afhængigheder.
Med
§ 85 d
foreslås det, at kulturministeren fastsætter nærmere regler
vedrørende vurdering af mediemarkedsfusioner, jf. artikel 22, stk. 1, i den
europæiske forordning om mediefrihed.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
udstede en administrativ forskrift med nærmere kriterier og procedurer for
vurdering af mediemarkedsfusioner. Dette vil kunne omfatte krav til
anmeldelse af fusioner, vurderingskriterier baseret på markedets struktur,
fusionens potentielle indvirkning på mediepluralismen og offentlighedens
adgang til forskelligartede informationer. De fastsatte regler vil bl.a. skulle
sikre, at vurderingen af fusioner foretages på en transparent måde i
overensstemmelse med art. 22 i den europæiske forordning om mediefrihed.
Med
§ 85 e
foreslås det, at kulturministeren kan fastsætte regler om
offentlige myndigheder eller enheders indberetning af offentlige udgifter til
statslig reklame samt Radio- og tv-nævnets indhentelse af yderligere
oplysninger, jf. art. 25 i den europæiske forordning om mediefrihed.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
udstede en administrativ forskrift, der præciserer kravene for offentlige
myndigheders indberetning af offentlige udgifter til statslig reklame,
herunder krav til, hvordan oplysninger om udgifter skal indsamles,
struktureres og rapporteres. Formålet med reglerne vil være at sikre, at
oplysningerne indberettes systematisk, præcist, og at de er tilgængelige for
offentligheden i overensstemmelse med forordningens art. 25.
Med
§ 85 f
foreslås det, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
udbydere af politiske reklametjenesters indberetning af oplysninger,
herunder Radio- og tv-nævnets indhentelse af yderligere oplysninger, jf. art.
16 i forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med
politisk reklame.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
udstede en administrativ forskrift med nærmere regler for udbydere af
politiske reklametjenesters indberetning af oplysninger, herunder regler om,
hvordan informationer om politiske reklamer indsamles, struktureres og
rapporteres til relevante myndigheder. Formålet med reglerne vil være at
sikre overholdelse af gennemsigtighedskravene i forordningen om politisk
reklame. Det er også hensigten at fastsætte nærmere regler, som skal sikre,
at Radio- og tv-nævnet kan indhente de nødvendige oplysninger for at
Side 24/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
vurdere overholdelsen af reglerne og dermed sikre en effektiv håndhævelse
af forordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Det foreslås i
stk. 1,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Slots- og Kulturstyrelsen om forhold, som er
omfattet af loven eller regler, som er udstedt i medfør heraf, skal foregå
digitalt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der bl.a. vil kunne fastsættes
regler om, at skriftlige meddelelser m.v. til eller fra myndighederne om
forhold, som er omfattet af loven eller regler udstedt i medfør af loven, ikke
anses for behørigt modtaget af myndighederne, hvis de indsendes på anden
vis end den foreskrevne digitale måde.
Langt størstedelen af styrelsens kommunikation foregår allerede digitalt.
Hvis oplysningerne m.v. sendes til styrelsen på anden måde end den
foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr. brev, følger det af den
almindelige vejledningspligt i forvaltningslovens § 7, at styrelsen må
vejlede om reglerne på området, herunder om pligten til at kommunikere på
den foreskrevne digitale måde.
Samtidig vil bestemmelsen indebære, at skriftlige meddelelser m.v. til eller
fra myndighederne, der sendes på den foreskrevne digitale måde, anses for
at være kommet frem til adressaten på det tidspunkt, hvor meddelelsen m.v.
er tilgængelig digitalt for adressaten, jf. det foreslåede stk. 3. Det vil sige
med samme retsvirkninger som fysisk post, der anses for at være kommet
frem, når den pågældende meddelelse m.v. er lagt i adressatens fysiske
postkasse.
Forslaget
skal
ses
i
sammenhæng
med
de
foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser vedrørende tilsyn og indberetning. Af
bekendtgørelserne, der udmønter bemyndigelsesbestemmelserne i loven,
kan det nærmere fremgå, hvem der omfattes af pligten til at kommunikere
digitalt med Slots- og Kulturstyrelsen, om hvilke forhold og på hvilken
måde. Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet
således, at skriftlig kommunikation til og fra Slots- og Kulturstyrelsen om
forhold, som er omfattet af loven eller regler udstedt i medfør heraf, skal
foregå digitalt, f.eks. via e-mail eller eventuelt via den offentlige digitale
postløsning.
Side 25/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Ved henvendelser til Slots- og Kulturstyrelsen vil styrelsen kunne stille krav
om, at den pågældende oplyser en e-mailadresse, som den pågældende kan
kontaktes på i forbindelse med behandlingen af en konkret sag eller
henvendelse til styrelsen. I den forbindelse vil der også kunne pålægges den
pågældende en pligt til at underrette styrelsen om en eventuel ændring i e-
mailadressen, inden den konkrete sag afsluttes eller henvendelsen besvares,
medmindre e-mails automatisk bliver videresendt til den nye e-mailadresse.
På sigt kan det komme på tale at udvikle andre digitale løsninger til brug for
kommunikation om forhold, som er omfattet af loven eller regler udstedt i
medfør af loven.
Der vil efter bestemmelsen bl.a. kunne fastsættes regler om, at Slots- og
Kulturstyrelsen kan sende visse meddelelser, herunder afgørelser, til den
pågældendes digitale postkasse med de retsvirkninger, der følger af lov om
Offentlig Digital Post.
Der vil desuden kunne fastsættes regler om fritagelser fra pligten til digital
kommunikation. Fritagelsesmuligheden kan bl.a. tænkes anvendt, hvor det
er påkrævet at anvende en dansk digital signatur, og der f.eks. er tale om en
virksomhed med hjemsted i udlandet, som ikke kan få en dansk digital
signatur.
Det forhold, at et selskab eller en person oplever, at den pågældendes egen
computer ikke fungerer, at den pågældende har mistet koden til sin digitale
signatur eller oplever lignende hindringer, som det er op til den pågældende
at overvinde, vil ikke kunne føre til fritagelse fra pligten til digital
kommunikation. I så fald må den pågældende anvende en offentlig
tilgængelig computer på f.eks. et folkebibliotek eller anmode en rådgiver
om at varetage kommunikationen på den pågældendes vegne.
Det foreslås i
stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur el.lign.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der bl.a. kan fastsættes regler
om krav om anvendelse af bestemte it-systemer, digitale formater og digital
signatur eller lignende.
Det foreslås i
stk. 3,
at en digital meddelelse anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en digital meddelelse må anses
for at være kommet frem til adressaten for meddelelsen, dvs. modtageren af
Side 26/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
meddelelsen, når den er tilgængelig for adressaten. For meddelelser, der
sendes til Slots- og Kulturstyrelsen, vil styrelsen være adressat for
meddelelsen. For meddelelser, som Slots- og Kulturstyrelsen sender, vil den
pågældende virksomhed eller fysiske person, som meddelelsen sendes til,
være adressat for meddelelsen.
En meddelelse vil normalt anses for at være kommet frem til Slots- og
Kulturstyrelsen på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for
styrelsen, dvs. når styrelsen kan behandle meddelelsen. Dette tidspunkt vil
normalt blive registreret automatisk i en modtagelsesanordning eller et
datasystem. En meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00, anses
normalt først for modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig.
En meddelelse vil normalt anses for at være kommet frem til en virksomhed
eller en person på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for de
pågældende. En meddelelse vil blive anset for at være tilgængelig, selvom
den pågældende ikke kan skaffe sig adgang til meddelelsen, hvis dette
skyldes hindringer, som det er op til den pågældende at overvinde. Som
eksempler herpå kan nævnes, at den pågældendes egen computer ikke
fungerer, eller den pågældende har mistet koden til sin digitale signatur.
Det foreslås i
stk. 4,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at
myndigheder kan udstede afgørelser og andre dokumenter efter denne lov
eller efter regler udstedt i medfør af denne lov uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet underskrift eller under
anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har
udstedt afgørelsen eller dokumentet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren kan fastsætte
regler om, at Slots- og Kulturstyrelsen kan udstede afgørelser og andre
dokumenter efter loven eller regler udstedt i medfør heraf uden underskrift,
med maskinel eller på tilsvarende måde gengivet underskrift eller under
anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har
udstedt afgørelsen eller dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter vil
kunne sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig underskrift.
Til nr. 7
Straffebestemmelser for overtrædelse af visse bestemmelser i lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed m.v. følger af lovens §§ 93 og 94. Af § 93, stk. 2,
følger, at i forskrifter, der udstedes i medfør af § 6, stk. 2, § 7, § 77, § 85, §
85 a, § 88 og § 90, stk. 1 og 5, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelserne i forskrifterne.
Side 27/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
UDKAST
Det foreslås, at der i
§ 93, stk. 2,
efter »§ 85 a, « indsættes »§ 85 c, § 85 d,
§ 85 e, 85 f,«.
Forslaget vil medføre, at administrative forskrifter udstedt i henhold til de
nævnte bestemmelser vil kunne indeholde bødestraf for overtrædelser.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 11 i lov om mediestøtte, at kulturministeren nedsætter et
medienævn, som behandler ansøgninger om tilskud i henhold til denne lov,
samt at nævnet fører tilsyn med tilskudsmodtagernes overholdelse af
loven, bestemmelser fastsat i henhold til loven og vilkår for tilskud.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3
i § 11, hvorefter kulturministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler vedrørende Medienævnets
udtalelser i forbindelse med vurdering af mediemarkedsfusioner, jf. artikel
22, stk. 1, litra c, i den europæiske forordning om mediefrihed og § 85 d i
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte nærmere
procedurer for Medienævnets udtalelse om mediemarkedsfusioner til
Radio- og tv-nævnet, herunder krav til frist og format.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 85 d, hvor det
foreslås, at kulturministeren fastsætter nærmere regler vedrørende vurdering
af mediemarkedsfusioner, jf. artikel 22, stk. 1, i den europæiske forordning
om mediefrihed.
Til § 3
Det foreslås med
§ 3,
at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Side 28/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0029.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I
lov
om
radio-
og
fjernsynsvirksomhed m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4.
september 2020, som ændret ved
lov nr. 2212 af 29. december 2020
og lov nr. 1595 af 28. december
2022,
foretages
følgende
ændringer:
1.
I
§ 39, stk. 1, 1. pkt.
ændres »11
medlemmer« til: »12 medlemmer«
§ 39.
Kulturministeren nedsætter
Radio- og tv-nævnet, der består
af 11 medlemmer, som beskikkes
af ministeren. Ministeren udpeger
9 medlemmer, herunder formand
og næstformand, Samarbejdsforum
for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1
medlem, og
Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem. Danske Medier
og Dansk Journalistforbund
indstiller hver 2 kandidater, der
repræsenterer praktisk
mediefaglighed, og ministeren
udpeger 1 af de
indstillede kandidater fra hver af
de to indstillende parter. De
enkelte medlemmer kan
genudpeges
§ 39.
Kulturministeren nedsætter
Radio- og tv-nævnet, der består
af 11 medlemmer, som beskikkes af
ministeren. Ministeren udpeger
2.
I
§ 39, stk. 1, 2. pkt.
ændres »9
medlemmer« til: »10 medlemmer«
Side 29/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0030.png
UDKAST
9 medlemmer, herunder formand
og næstformand, Samarbejdsforum
for
Danske
Lytter-
og
Seerorganisationer udpeger 1
medlem, og
Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem. Danske Medier
og
Dansk
Journalistforbund
indstiller hver 2 kandidater, der
repræsenterer
praktisk
mediefaglighed, og ministeren
udpeger 1 af de
indstillede kandidater fra hver af de
to indstillende parter. De enkelte
medlemmer kan genudpeges
3.
I
§ 39, stk. 2, 1. pkt.
indsættes
§ 39. ---
efter
Stk. 2. De medlemmer, ministeren »medieforskningskompetencer«: »,
udpeger, skal repræsentere
markedsføringsretlige
juridiske og
kompetencer«.
økonomiske/administrative
kompetencer,
medieforskningskompetencer og
praktisk mediefaglighed.
Formanden skal være
jurist. 1 medlem skal have særlig
strafferetlig indsigt.
4.
Efter § 44b indsættes:
Ȥ 44 c.
Radio- og tv-nævnet
udpeges som national
tilsynsmyndighed, jf. art. 5, stk. 4,
og art. 7 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2024/1083
af 11. april 2024 om oprettelse af
en fælles ramme for medietjenester
i det indre marked og om ændring
af direktiv 2010/13/EU (den
europæiske forordning om
mediefrihed).
Side 30/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0031.png
UDKAST
Stk. 2.
Kulturministeren fastsætter
nærmere regler vedrørende
nævnets forpligtelser og tilsyn.
§ 44 d.
Radio- og tv-nævnet
udpeges som national
tilsynsmyndighed, jf. artikel 22,
stk. 3-4, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2024/900
af 13. marts 2024 om
gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame.
Stk. 2.
Kulturministeren fastsætter
nærmere regler vedrørende
nævnets forpligtelser og tilsyn.«
5.
Efter kapitel 11 indsættes:
»Kapitel 11 a
Håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/1083 af
11. april 2024 om oprettelse af
en fælles ramme for
medietjenester i det indre
marked og om ændring af
direktiv 2010/13/EU (den
europæiske forordning om
mediefrihed) og Europa-
Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/900 af 13.
marts 2024 om gennemsigtighed
og målretning i forbindelse med
politisk reklame.
§ 85 b.
Inden for denne lovs
område gælder definitionerne i
artikel 2 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2024/1083
af 11. april 2024 om oprettelse af
en fælles ramme for medietjenester
i det indre marked og om ændring
af direktiv 2010/13/EU (den
europæiske forordning om
mediefrihed) og artikel 3 i Europa-
Side 31/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0032.png
UDKAST
Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2024/900 af 13. marts 2024
om gennemsigtighed og
målretning i forbindelse med
politisk reklame.
§ 85 c.
Kulturministeren kan
fastsætte regler om
medietjenesteudbyderes
tilgængeliggørelse af oplysninger
om ejerskab, indtægter for statslig
reklame mv., jf. artikel 6 i den
europæiske forordning om
mediefrihed.
§ 85 d.
Kulturministeren fastsætter
nærmere regler vedrørende
vurdering af
mediemarkedsfusioner, jf. artikel
22, stk. 1, i den europæiske
forordning om mediefrihed.
§ 85 e.
Kulturministeren kan
fastsætte regler om offentlige
myndigheder eller enheders
indberetning af offentlige udgifter
til statslig reklame samt Radio- og
tv-nævnets indhentelse af
yderligere oplysninger, jf. artikel
25 i den europæiske forordning om
mediefrihed.
§ 85 f.
Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler for
udbydere af politiske
reklametjenesters indberetning af
oplysninger, herunder Radio- og
tv-nævnets indhentelse af
yderligere oplysninger, jf. art. 16 i
forordning om gennemsigtighed
og målretning i forbindelse med
politisk reklame.«
Side 32/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0033.png
UDKAST
6.
Efter § 92 b indsættes:
Ȥ 92 c. Kulturministeren kan
fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Slots- og
Kulturstyrelsen om forhold, som er
omfattet af denne lov eller af
regler udstedt i medfør af denne
lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder
om anvendelse af bestemte it-
systemer, særlige digitale formater
og digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses
for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 4.
Kulturministeren kan
fastsætte regler om, at
myndigheder kan udstede
afgørelser og andre dokumenter
efter denne lov eller efter regler
udstedt i medfør af denne lov uden
underskrift, med maskinelt eller på
tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse
af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har
udstedt afgørelsen eller
dokumentet.«
7.
I
§ 93, stk. 2,
indsættes efter »§
§ 93. ---
Stk. 2.
I forskrifter, der udstedes 85 a, «: »§ 85 c, § 85 d, § 85 e, § 85
efter § 6, stk. 2, § 7, § 77, § 85, §
f,«
85 a, § 88 og § 90, stk. 1 og 5, kan
der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.
§2
I lov nr. 1604 af 26. december 2013
om mediestøtte, som ændret ved
Side 33/34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 57: Lovudkast - Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed
2948316_0034.png
UDKAST
§ 11. ---
Stk. 2. ---
lov nr. 472 af 17. maj 2017 og lov
1558 af 12. december 2023,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 11
indsættes som
stk.3.
»Stk.
3.
Kulturministeren
fastsætter nærmere regler
vedrørende nævnets udtalelser i
forbindelse med vurdering af
mediemarkedsfusioner, jf. artikel
22, stk. 1, litra c, i den europæiske
forordning om mediefrihed og §
85 d i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.«
Side 34/34