Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del - Bilag 56
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
(Ændring af udpegningsmodel for DR’s bestyrelse)
§1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1350 af 4. september 2020, som ændret ved lov nr. 2212 af 29. december
2020 og lov nr. 1595 af 28. december 2022, foretages følgende ændringer:
1.
§ 16 affattes således:
Ȥ 16.
DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden). De fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2
suppleanter. Folketingets seks største partier på tidspunktet for
udpegningen vælger hver et medlem til et udpegningsorgan, som udpeger
6 medlemmer til DR’s bestyrelse. Kulturministeren udpeger bestyrelsens
næstformand blandt de 6 medlemmer af bestyrelsen udpeget af
udpegningsorganet.
Stk. 2.
Udpegningsorganet nedsættes for 3 år ad gangen.
Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
udpegningsorganet, herunder fastsætte en forretningsorden for
udpegningsorganet.
Stk. 4.
Kulturministeriet sekretariatsbetjener udpegningsorganet.
Stk. 5.
De udpegede bestyrelsesmedlemmer skal alle repræsentere
minimum én af kompetencerne oplistet i nr. 1-3.
1) Medier, teknologi og brugervaner, herunder minimum en af
kompetencerne oplistet i litra a-c.
a) viden om medieudvikling, -distribution og brugervaner,
b) viden om den digitale og teknologiske udvikling eller
c) erfaring med publicisme og indholdsproduktion fra større mediehuse
eller lignende.
2) Folkelig forankring, kultur og public service, herunder minimum en af
kompetencerne oplistet i litra a-d.
a) forståelse for DR’s public serviceopgaver og forskellige public
service-målgrupper, herunder unge-målgruppen,
b) indsigt i det danske samfund, herunder i bredden af værdier og
befolkningsgrupper i samfundet,
c) forståelse for DR’s interessentlandskab, herunder for det politiske
niveau eller
d) bred indsigt i det danske kultur- og foreningsliv.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
3) Ledelse, herunder minimum en af kompetencerne oplistet i litra a-d.
a) bestyrelseserfaring fra større organisationer,
b) ledelseserfaring på højt niveau fra større organisationer,
c) dokumenteret erfaring med strategiarbejde eller
d) erfaring med økonomisk ledelse i større organisationer.
Stk. 6.
For bestyrelsesformanden gælder følgende kompetencekrav:
1) topledelseserfaring i større organisationer,
2) bestyrelseserfaring fra større organisationer,
3) stor personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner og
4) forståelse for politiske processer samt erfaring med at gå i dialog med
interessenter, herunder politikere.
Stk. 7.
Forud for en udpegningsrunde foretager den siddende bestyrelse
en evaluering af det aktuelle kompetencebehov i bestyrelsen, som drøftes
med kulturministeren og udpegningsorganet. Denne evaluering skal
suppleres af en ekstern evaluering minimum hvert sjette år.
Stk. 8.
Medlemmer af eller kandidater til Folketinget,
kommunalbestyrelser, regionsråd eller Europa-Parlamentet kan ikke være
medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 9.
Beskikkelserne gælder for 3 år. Der er mulighed for
genbeskikkelse, jf. stk. 1. Maksimumslængden for bestyrelsesmedlemmer
er 12 år.
Stk. 10.
I tilfælde af at et medlem udtræder udpeges et nyt medlem for
den resterende del af beskikkelsesperioden, jf. stk.1.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2027.
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
2948308_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
3.
Indledning
DR’s bestyrelse
Gældende ret
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gennemføre en politisk aftale om en ny
udpegningsmodel for DR’s bestyrelse, som regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) indgik den 12. april 2024 med Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre. Den politiske aftale bygger
på anbefalinger fra Udvalg om DR’s bestyrelse fra januar 2024. Den nye
udpegningsmodel skal sikre, at DR har en fagligt stærk, uafhængig og
folkeligt forankret bestyrelse med de rette kompetencer til at lede DR.
Af aftalen følger bl.a., at der ændres i måden, der udpeges til DR’s
bestyrelse, herunder at der etableres et nyt udpegningsorgan, ligesom der
følger nye kompetencekrav til medlemmer af bestyrelsen og ændring af
reglerne om beskikkelsesperiode og genbeskikkelse.
2. DR’s bestyrelse
2.1. Gældende ret
§ 16 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. indeholder regler om,
hvordan DR’s bestyrelse skal udpeges og beskikkes.
Det følger af § 16, stk. 1, at DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer,
som beskikkes af kulturministeren, hvoraf kulturministeren udpeger 3
medlemmer (herunder formanden), og de fastansatte medarbejdere i DR
udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter herfor. Derudover følger det
endvidere af bestemmelsen, at Folketingets 6 største partier hver indstiller 2
kandidater, hvorefter kulturministeren og de seks partier i fællesskab blandt
de indstillede i alt 12 kandidater udpeger de 6 resterende medlemmer.
Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de 6 medlemmer, der er
udpeget af kulturministeren og de seks partier.
Den gældende udpegningsmodel blev fastsat med lov om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed (lov nr. 1549 af 18/12/2018), hvorefter
kulturministeren anmoder de seks største partier i Folketinget om hver at
indstille to kandidater til DR’s bestyrelse. Hermed erstattedes den
dagældende ordning, hvormed Folketingets seks største partier udpegede
seks medlemmer til bestyrelsen.
Det fremgår af § 16, stk. 2, at bestyrelsen skal søges sammensat, så den
samlede bestyrelse repræsenterer mediemæssig, kulturel, ledelsesmæssig og
erhvervsmæssig indsigt.
Det fremgår af § 16, stk. 3 og 4, at medlemmer af eller kandidater til
Folketinget, regionsråd, Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
ikke kan være medlemmer af bestyrelsen. Det fremgår af § 16, stk. 5, at
beskikkelserne til DR’s bestyrelse gælder for 4 år. Det fremgår endvidere,
at der alene én gang kan ske genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer, jf.
stk. 1. Endelig fremgår det af § 16, stk. 6, at der i tilfælde af udtræden fra
bestyrelsen udpeges et nyt medlem for den resterende del af
beskikkelsesperioden.
Med lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. (lov nr.
1595 af 28/12/2022) blev det fastsat som § 16, stk. 7, at uanset stk. 5
forlænges beskikkelsesperioden for bestyrelsen, som blev beskikket i
perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2022, med yderligere
2 år, således at beskikkelsesperioden forlænges frem til 31. december 2024.
Forlængelsen af beskikkelsesperioden skal ses i lyset af, at det i
”Medieaftale for 2022-2025” blev aftalt at nedsætte et udvalg, der skulle
komme med forslag til en ny udpegningsmodel og sammensætning af DR’s
bestyrelse, som skulle finde anvendelse ved udpegningen af DR’s bestyrelse
ved årsskiftet 2024/2025.
2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med medieaftalen for 2023-2026: Samling om frie medier og stærkt dansk
indhold af 14. juni 2023 blev regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og
Dansk Folkeparti enige om en række tiltag med hensyn til en modernisering
af DR’s bestyrelse. Af aftalen fremgår bl.a. at; ”DR
skal have en stærk og
uafhængig bestyrelse, som understøtter udviklingen af DR som en moderne
medievirksomhed. Der er igangsat et udvalgsarbejde med henblik på at
fremlægge forslag til en ny sammensætning af DR’s bestyrelse, som både
sikrer faglige kompetencer, uafhængighed og en folkelig forankring.
Udvalget afleverer en rapport til kulturministeren med henblik på drøftelse
med partierne i forligskredsen.”.
Udvalgsarbejdet blev færdiggjort i 2024 og dannede grundlag for politiske
drøftelser i forligskredsen bag ”Medieaftale for 2023-2026”. Der blev den
12. april 2024 indgået en aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten om en ny udpegningsmodel for DR’s bestyrelse, hvoraf følger,
at ministeren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), og de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter herfor.
Folketingets 6 største partier vælger hver et medlem til et udpegningsorgan,
der har til formål at udpege 6 medlemmer til DR’s bestyrelse.
Det er hensigten, at medlemmerne af udpegningsorganet i fællesskab bliver
enige om udpegningen af seks medlemmer af bestyrelsen. Dette adskiller
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
sig fra den nuværende ordning, hvor Folketingets seks største partier hver
for sig indstiller to kandidater, og ministeren udpeger én af de indstillede
kandidater fra hver af de seks indstillende partier.
Forslaget om at benytte et udpegningsorgan skal således tilsikre, at der kan
anlægges et tværgående blik på sammensætningen af medlemmer, som
udpeges af Folketingets partier, og derigennem tilsikre hensyn vedrørende
alsidighed og den optimale samlede kompetenceprofil i sammensætningen
af bestyrelsen.
Det foreslås samtidig, at der fastsættes nye faglige kompetencekrav for
medlemmer af bestyrelsen, som skal lægges til grund for udpegninger samt
særlige
kompetencekrav
for
ministerens
udpegning
af
bestyrelsesformanden. Kompetencekravene opdeles overordnet i tre
kategorier, hhv. viden om medier, teknologi og brugervaner; folkelig
forankring og forståelse for public service samt ledelseserfaring.
Formålet med forslaget er at tilvejebringe en mere kompetencebaseret
udpegningsmodel, som samtidig i højere grad end den eksisterende
udpegningsmodel vil give mulighed for at anlægge et mere samlet blik på
sammensætningen af bestyrelsen.
De foreslåede nye skærpede kompetencekrav til bestyrelsesmedlemmerne
tager afsæt i anbefalingerne om nye kompetencekrav fra Udvalget om DR’s
bestyrelse. Kompetencekravene vil gælde både for medlemmer udpeget af
udpegningsorganet og af kulturministeren. Med de foreslåede
kompetencekrav tilsigtes der både en hensyntagen til de faglige og
ledelsesmæssige kompetencer, som er nødvendige for at drive DR, og
samtidig afspejler kravene, at DR som Danmarks samlede public service-
medievirksomhed spiller en særlig rolle og har et særligt ansvar for at nå
hele Danmarks befolkning med relevant medie- og kulturindhold.
Derudover foreslås beskikkelsesperioden nedsat fra 4 til 3 år med en
maksimal periode på 12 år, samt at der indføres løbende evalueringer af, om
bestyrelsen har de rette kompetencer. De foreslåede bestemmelser følger
ligeledes en række af anbefalingerne fra Udvalget om DR’s bestyrelse.
De forslåede ændringer vil muliggøre en hyppigere vurdering af, end
tilfældet er i dag, om bestyrelsen besidder de ønskede kompetencer, hvilket
skal ses i lyset af de hurtigt skiftende vilkår, som DR opererer under, og det
deraf løbende behov for at vurdere de eksisterede kompetencer i bestyrelsen
i forhold til, hvordan DR bedst muligt løser sin public serviceopgave.
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
Med den foreslåede ændring om en ny maksimumslængde på 12 år gives
der samtidig mulighed for, at bestyrelsesmedlemmer kan sidde i længere tid
end i dag, hvormed der kan sikres kontinuitet i DR’s bestyrelse.
Samlet set er hensigten med de foreslåede ændringer af måden DR’s
bestyrelse udpeges på at tilvejebringe en faglig og ledelsesmæssig styrkelse
af bestyrelsen, som modsvarer den samfundsmæssige betydning, som DR
har.
De eksisterende regler om, at medlemmer af bestyrelsen ikke må være
kandidater eller medlemmer af Folketinget, kommunalbestyrelser,
regionsråd eller Europa-Parlamentet, foreslås videreført.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget
vurderes
ikke
at
have
økonomiske
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
eller
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med principperne i den
europæiske forordning om mediefrihed, hvoraf det blandt andet følger, at
medlemsstaterne skal sikre, at den øverste ledelse i public service-medier er
uafhængig, at udpegningsprocessen er transparent, og at der lægges på
forhånd fastlagte kriterier til grund for udpegningen.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
2948308_0008.png
UDKAST
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
11. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
principperne i den europæiske forordning om mediefrihed.
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering
af
ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ja
Nej
X
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 16, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, at DR
ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren.
Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), og de
fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer og 2 suppleanter
herfor. Folketingets 6 største partier indstiller hver 2 kandidater, som
kulturministeren og partierne i fællesskab skal vælge imellem med henblik
på udpegning af de 6 resterende medlemmer. Kulturministeren beskikker
næstformanden blandt de 6 medlemmer, der er udpeget af kulturministeren
og partierne.
Af § 16, stk. 2, følger, at den samlede bestyrelse skal sammensættes, så den
repræsenterer mediemæssig, kulturel, ledelsesmæssig og erhvervsmæssig
indsigt.
Af § 16, stk. 3, følger, at medlemmer af eller kandidater til Folketinget,
regionsråd eller Europa-Parlamentet ikke kan være medlem af bestyrelsen.
Af § 16, stk. 4, følger, at medlemmer af eller kandidater til
kommunalbestyrelser ikke kan være medlemmer af bestyrelsen.
§ 16, stk. 5, foreskriver, at beskikkelserne til bestyrelsen gælder for 4 år –
og at der alene kan ske genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer én gang.
Det følger af § 16, stk. 6, at hvis et bestyrelsesmedlem udtræder, vil et nyt
medlem udpeges for den resterende del af beskikkelsesperioden.
Det følger af § 16, stk. 7, at uanset stk. 5, forlænges beskikkelsesperioden
for bestyrelsen, der blev beskikket i perioden fra den 1. januar 2019 til den
31. december 2022 med yderligere 2 år.
Det foreslås at nyaffatte
§ 16.
Med
§ 16, stk. 1,
foreslås, at DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer,
som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer
(herunder formanden). De fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2
medlemmer og 2 suppleanter. Folketingets seks største partier på tidspunktet
for udpegningen vælger hver et medlem til et udpegningsorgan, som
udpeger 6 medlemmer til DR’s bestyrelse. Kulturministeren udpeger
bestyrelsens næstformand blandt de 6 medlemmer af bestyrelsen udpeget af
udpegningsorganet.
Side 9/17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
Forslaget vil medføre, at kulturministeren fortsat vil skulle udpege 3
medlemmer af bestyrelsen, herunder formanden, og DR’s medarbejdere
fortsat vil skulle udpege to medlemmer samt to suppleanter.
Det vil videre medføre, at Folketingets seks største partier vil skulle vælge
et medlem hver til et udpegningsorgan, der har til formål at udpege 6
medlemmer til DR’s bestyrelse. Udpegningsorganet vil i fællesskab udpege
6 medlemmer til bestyrelsen.
Med et nyt udpegningsorgan vil Folketingets partier ikke som i dag indstille
kandidater hver for sig. Men i stedet i fællesskab udpege 6 medlemmer.
Forslaget vil også betyde, at kulturministeren skal beskikke næstformanden
blandt de 6 medlemmer, som er udpeget af udpegningsorganet.
Med de seks største partier forstås de seks største partier baseret på den
aktuelle mandatfordeling på tidspunktet for nedsættelsen af
udpegningsorganet. Med ordningen vil det være en forudsætning, at de seks
største partier udpeger ét medlem per parti. Dermed videreføres gældende
ret om, at indstillinger fra Folketingets partier til DR’s bestyrelse ikke sker
med udgangspunkt i Folketingets forretningsorden § 36, hvoraf følger, at
Tingets medlemmer deler sig i valggrupper, der udpeger de valgte efter
forholdstal.
Såfremt det sjette og syvende største parti har lige mange mandater i
Folketinget, afgøres rækkefølgen af, hvilket parti der har fået flest stemmer
i forbindelse med det seneste folketingsvalg, hvilket også følger af praksis i
dag.
Med
§ 16, stk. 2,
foreslås det, at udpegningsorganet nedsættes for 3 år ad
gangen.
Forslaget vil medføre, at udpegningsorganet vil blive nedsat for 3 år ad
gangen og vil på den måde følge beskikkelsesperioden for bestyrelsen.
Forslaget vil samtidig medføre, at hvis mandatfordelingen blandt partierne
i Folketinget skulle ændre sig i perioden, og dermed også i forhold til hvilke
partier der aktuelt er de seks største, vil det også ændre på, hvilke partier der
har udpegningsret til udpegningsorganet.
Efter den foreslåede
§ 16, stk. 3,
kan kulturministeren fastsætte nærmere
regler for udpegningsorganet, herunder en forretningsorden for
udpegningsorganet.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kulturministeren vil kunne fastsætte
nærmere regler for det nedsatte udpegningsorgan. Det er hensigten, at
Side 10/17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om den nærmere
organisering af og arbejdsform for det nedsatte udpegningsorgan.
Efter den foreslåede
§ 16, stk. 4,
vil Kulturministeriet skulle
sekretariatsbetjene udpegningsorganet.
Med den foreslåede ordning vil Kulturministeriet have til opgave at
tilrettelægge arbejdet i udpegningsorganet.
Med
§ 16, stk. 5,
foreslås det, at medlemmer udpeget af kulturministeren og
udpegningsorganet alle skal repræsentere minimum én af kompetencerne
oplistet i
nr. 1-3.
1)
Medier, teknologi og brugervaner, herunder minimum en af de oplistede
kompetencer oplistet i litra a-c,
a)
viden om medieudvikling, -distribution og brugervaner,
b)
viden om den digitale og teknologiske udvikling eller
c)
erfaring med publicisme og indholdsproduktion fra større mediehuse eller
lignende.
2)
Folkelig forankring, kultur og public service, herunder minimum en af
kompetencerne oplistet i litra a-d.
a)
Forståelse for DR’s public service-opgaver og forskellige public service-
målgrupper, herunder unge-målgruppen,
b)
indsigt i det danske samfund, herunder i bredden af værdier og
befolkningsgrupper i samfundet,
c)
forståelse for DR’s interessentlandskab, herunder for det politiske niveau
eller
d)
bred indsigt i det danske kultur- og foreningsliv.
3)
Ledelse, herunder minimum en af kompetencerne oplistet i litra a-d.
a)
Bestyrelseserfaring fra større organisationer,
b)
ledelseserfaring på højt niveau fra større organisationer,
c)
dokumenteret erfaring med strategiarbejde eller
d)
erfaring med økonomisk ledelse i større organisationer.
Den foreslåede ændring vil medføre, at udpegningerne fremover skal ske på
baggrund af nye, lovfastsatte kompetencer, som følger af en politisk aftale
indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
samt Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre. Det vil
betyde, at der fremover vil være nye krav om faglige kompetencer for at
kunne blive udpeget til DR’s bestyrelse. De nye kompetencekrav, der vil
Side 11/17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
skulle lægges til grund for udpegningerne til bestyrelsen, vil tage højde for
de faglige og ledelsesmæssige kompetencer, som er påkrævede for at kunne
varetage den øverste ledelse af DR. Samtidig vil de nye kompetencekrav
afspejle et hensyn om, at DR som Danmarks samlede public service-
medievirksomhed spiller en særlig rolle og har et ansvar for at nå hele
Danmarks befolkning med relevant medie- og kulturindhold.
Med
§ 16, stk. 6,
foreslås det, at der for bestyrelsesformanden gælder
følgende kompetencekrav:
1)
topledelseserfaring i større organisationer,
2)
bestyrelseserfaring fra større organisationer,
3)
stor personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative evner og
4)
forståelse for politiske processer samt erfaring med at gå i dialog med
interessenter, herunder politikere.
Efter det foreslåede, vil der gælde nye kompetencekrav for
bestyrelsesformanden. Der vil blive stillet skærpede krav til
bestyrelsesformandens ledelseserfaring, herunder at bestyrelsesformanden
skal have erfaring med både topledelse og bestyrelseserfaring fra større
organisationer samt have stor personlig gennemslagskraft og stærke
kommunikative evner. Derudover vil en fremtidig bestyrelsesformand
skulle have forståelse for politiske processer samt erfaring med at gå i dialog
med interessenter, herunder politikere.
Med
§ 16, stk. 7,
foreslås det, at forud for en udpegningsrunde, foretager
den siddende bestyrelse en evaluering af det aktuelle kompetencebehov i
bestyrelsen, som drøftes med ministeren og udpegningsorganet. Denne
evaluering skal suppleres af en ekstern evaluering minimum hvert sjette år.
Efter den foreslåede ordning vil de aktuelle kompetencebehov løbende
skulle evalueres. Evalueringen vil skulle drøftes med ministeren og
udpegningsorganet og danne udgangspunkt for henholdsvis ministerens og
udpegningsorganets udpegninger til bestyrelsen ved udløbet af
medlemmernes beskikkelsesperiode hvert tredje år. Bestyrelsens evaluering
vil skulle suppleres af en ekstern evaluering hvert sjette år, som initieres af
DR’s bestyrelse, og som ligeledes vil blive præsenteret for ministeren og
udpegningsorganet.
Med
§ 16, stk. 8,
foreslås det, at de nuværende regler, jf. stk. 4 og 5 om, at
medlemmer af eller kandidater til Folketinget, kommunalbestyrelser,
regionsråd eller Europa-Parlamentet ikke kan være medlemmer af
bestyrelsen, videreføres.
Side 12/17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
UDKAST
Det foreslås med
§ 16, stk. 9,
at beskikkelserne gælder for 3 år, og at der er
mulighed for genbeskikkelse, samt at maksimumlængden for
bestyrelsesmedlemmer er 12 år.
Efter det foreslåede vil beskikkelsesperioden blive sat ned fra fire til tre år,
og den nuværende regel om, at genbeskikkelse kun kan ske én gang, vil
blive ophævet. I stedet vil bestyrelsesmedlemmer efter den foreslåede
ordning højest kunne sidde i 12 år.
Det foreslås med
§ 16, stk. 10,
at i tilfælde af et bestyrelsesmedlems
udtræden udpeges et nyt medlem for den resterende del af
beskikkelsesperioden.
Med forslaget vil den gældende stk. 6 om, at der i tilfælde af udtræden
udpeges et nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden, blive
videreført. Den foreslåede ændring af udpegningen til bestyrelsen i den
foreslåede § 16, stk. 1, vil medføre, at såfremt et medlem af bestyrelsen, der
er udpeget af udpegningsorganet, udtræder i løbet af beskikkelsesperioden,
vil det være udpegningsorganet, der vil skulle udpege et nyt medlem, og
såfremt det er et medlem udpeget af kulturministeren, vil det være
kulturministeren, der vil skulle udpege et nyt medlem.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås med
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. januar 2027.
Side 13/17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
2948308_0014.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I
lov
om
radio-
og
fjernsynsvirksomhed m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4.
september 2020, som ændret ved
lov nr. 2212 af 29. december 2020
og lov nr. 1595 af 28. december
2022,
foretages
følgende
ændringer:
1.
§ 16 affattes således:
Ȥ 16.
DR ledes af en bestyrelse på
11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren
udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden). De fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2
medlemmer og 2 suppleanter.
Folketingets seks største partier på
tidspunktet for udpegningen
vælger hver et medlem til et
udpegningsorgan, som udpeger 6
medlemmer til DR’s bestyrelse.
Kulturministeren udpeger
bestyrelsens næstformand blandt
de 6 medlemmer af bestyrelsen
udpeget af udpegningsorganet.
§ 16.
DR ledes af en bestyrelse på
11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren
udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden), og de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2
medlemmer og 2 suppleanter
herfor. Folketingets seks største
partier på tidspunktet for
udpegningen indstiller hver 2
kandidater, som kulturministeren
og partierne i fællesskab skal
vælge imellem med henblik på
udpegning af de 6 resterende
medlemmer. Kulturministeren
beskikker næstformanden blandt
de 6 medlemmer, der er udpeget af
kulturministeren og partierne.
Stk. 2.
Bestyrelsen skal søges
Stk. 2.
Udpegningsorganet
sammensat, så den samlede
nedsættes for 3 år ad gangen.
bestyrelse repræsenterer
mediemæssig, kulturel,
ledelsesmæssig og erhvervsmæssig
indsigt.
Side 14/17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
2948308_0015.png
UDKAST
Stk. 3.
Medlemmer af eller
kandidater til Folketinget,
regionsråd eller Europa-
Parlamentet kan ikke være
medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 4. Medlemmer af eller
kandidater til
kommunalbestyrelser kan ikke
være medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 3.
Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler for
udpegningsorganet, herunder
fastsætte en forretningsorden for
udpegningsorganet.
Stk. 4.
Kulturministeriet
sekretariatsbetjener
udpegningsorganet.
Stk. 5.
De udpegede
bestyrelsesmedlemmer skal alle
repræsentere minimum én af
kompetencerne oplistet i nr. 1-3.
1) Medier, teknologi og
brugervaner, herunder minimum
en af kompetencerne oplistet i litra
a-c.
a) viden om medieudvikling, -
distribution og brugervaner,
b) viden om den digitale og
teknologiske udvikling eller
c) erfaring med publicisme og
indholdsproduktion fra større
mediehuse eller lignende.
2) Folkelig forankring, kultur og
public service, herunder minimum
en af kompetencerne oplistet i litra
a-d.
a) forståelse for DR’s public
serviceopgaver og forskellige
public service-målgrupper,
herunder unge-målgruppen,
b) indsigt i det danske samfund,
herunder i bredden af værdier og
befolkningsgrupper i samfundet,
c) forståelse for DR’s
interessentlandskab, herunder for
det politiske niveau eller
d) bred indsigt i det danske kultur-
og foreningsliv.
Side 15/17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
2948308_0016.png
UDKAST
3) Ledelse, herunder minimum en
af kompetencerne oplistet i litra a-
d.
a) bestyrelseserfaring fra større
organisationer,
b) ledelseserfaring på højt niveau
fra større organisationer,
c) dokumenteret erfaring med
strategiarbejde eller
d) erfaring med økonomisk ledelse
i større organisationer.
Stk. 6.
For bestyrelsesformanden
gælder følgende kompetencekrav:
1) topledelseserfaring i større
organisationer,
2) bestyrelseserfaring fra større
organisationer,
3) stor personlig gennemslagskraft
og stærke kommunikative evner og
4) forståelse for politiske processer
samt erfaring med at gå i dialog
med interessenter, herunder
politikere.
Stk. 7.
Forud for en
udpegningsrunde foretager den
siddende bestyrelse en evaluering
af det aktuelle kompetencebehov i
bestyrelsen, som drøftes med
kulturministeren og
udpegningsorganet. Denne
evaluering skal suppleres af en
ekstern evaluering minimum hvert
sjette år.
Stk. 8.
Medlemmer af eller
kandidater til Folketinget,
kommunalbestyrelser, regionsråd
eller Europa-Parlamentet kan ikke
være medlemmer af bestyrelsen.
Side 16/17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Lovudkast - (ændring af udpegningsmodel for DR's bestyrelse)
2948308_0017.png
UDKAST
Stk. 9.
Beskikkelserne gælder for 3
år. Der er mulighed for
genbeskikkelse, jf. stk. 1.
Maksimumslængden for
bestyrelsesmedlemmer er 12 år.
Stk. 10.
I tilfælde af at et medlem
udtræder udpeges et nyt medlem
for den resterende del af
beskikkelsesperioden, jf. stk.1.«
Side 17/17