Den 25. november 2024.
Folketingets skatteudvalg
Folketingets kulturudvalg
Cc: skatte- og kulturordførere
Efter Folketingets 1. behandling af L82, regeringens forslag om indførelse af moms på
kunstneriske rettigheder, står det efter vores opfattelse klart, at lovbehandlingen bør sættes
på pause, så lovforslaget kan sendes i høring hos de organisationer og virksomheder, der er
berørt af forslaget.
Skatteministeren har både før og under debatten givet udtryk for, at der efter regeringens
opfattelse ikke er grund til at sende lovforslaget i høring, da forslaget er identisk med det
lovforslag 106B, der blev fremsat i december 2021 og nedstemt i Folketinget kort før sommer
i 2022.
Lovteksten er ganske rigtigt stort set identisk – der er enkelte forskelle – men den juridiske
præmis for lovforslaget viser sig på afgørende punkter at være forskellig fra det første
lovforslag. Det kom frem under 1. behandlingen, da skatteministeren fra talerstolen oplyste,
at Skat mener at have adgang til administrativt at ændre på momsfritagelsen, såfremt
Folketinget ikke vedtager lovforslaget:
”Fordi det har været i høring en gang, det har jeg sagt nogle gange nu, og der er ikke
fundamentalt afgørende nyt, som det er fremlagt nu. Og det andet fordi folketinget, synes jeg,
skal tage stilling til det her i stedet for, at vi lige pludselig får et styresignal fra
Skatteforvaltningen, som gør, at man begynder at administrere på en måde, som Folketinget
ret klart tilbage i 21 tilkendegav, at man ikke ønskede.
Der synes jeg, det skal være Folketinget, der så tilkendegiver, hvad man mener… At det ikke
skal være som om, at jeg som minister selvstændigt uden Folketingets opbakning begynder at
administrere på en anden måde end det Folketinget tilkendegav i 21.”
Muligheden for at ændre momspraksis ved hjælp af et styresignal har ikke tidligere været
offentliggjort og blev på intet tidspunkt fremført under hverken høring, udvalgsarbejde
endsige folketingsbehandling da forslaget første gang var til debat (L106 b) i 1. halvår 2022.
Den potentielle brug af et styresignal ændrer fundamentalt på præmissen for lovforslaget,
idet lovforslag og styresignal har væsensforskellig konsekvens for aktørerne på tv-markedet.