Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2938043_0001.png
Modtaget den
:
29/02/2024
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
2938043_0002.png
Sammendrag
Sag C-37/24
C-37/24 – 1
Sammendrag af anmodning om præjudiciel afgørelse i henhold til artikel 98,
stk. 1, i Domstolens procesreglement
Dato for indlevering:
19. januar 2024
Forelæggende ret:
Curtea de Apel București (Rumænien)
Afgørelse af:
23. maj 2023
Sagsøger i første instans, nu appellant:
Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR)
Sagsøgt i første instans, nu indstævnt:
DADA Music SRL
Anden part i sagen i første instans, nu indstævnt:
Asociația Radiourilor Locale și Regionale (ARLR)
Hovedsagens genstand
Appeller iværksat ved den forelæggende ret, Curtea de Apel București
(appeldomstolen i Bukarest), til prøvelse af den dom, hvorved Tribunalul
București (retten i første instans i Bukarest) kun delvist tog et søgsmål til følge,
hvorunder Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (Den rumænske
sammenslutning af fonogramfremstillere, herefter »UPFR«) havde nedlagt
påstand om, at SC DADA Music SRL (herefter »DADA Music SRL«) skulle
tilpligtes at betale tilbageholdte vederlag.
Genstand og retsgrundlag for anmodningen om præjudiciel afgørelse
I henhold til artikel 267 TEUF anmodes om en fortolkning af artikel 8, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/115/EF af 12. december 2006 om
udlejnings- og udlånsrettigheder samt om visse andre ophavsretsbeslægtede
DA
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
S
AMMENDRAG AF ANMODNING OM PRÆJUDICIEL AFGØRELSE
SAG
C-37/24
rettigheder i forbindelse med intellektuel ejendomsret (herefter »direktiv
2006/115«) og artikel 16, stk. 2, andet afsnit, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/26/EU af 26. februar 2014 om kollektiv forvaltning af ophavsret og
beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder til
musikværker med henblik på onlineanvendelse i det indre marked (herefter
»direktiv 2014/26«), sammenholdt med artikel 17 og 52 i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder.
Præjudicielle spørgsmål
Skal artikel 8, stk. 2, i direktiv 2006/115/EF og artikel 16, stk. 2, andet afsnit, i
direktiv 2014/26/EU, sammenholdt med artikel 17 og 52 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder, fortolkes således, at de
1) er til hinder for en national lovgivning, der ikke sikrer et (fast) rimeligt
minimumsvederlag til rettighedshavere (fonogramfremstillere), der repræsenteres
af kollektive forvaltningsorganisationer, uafhængigt af radio- og tv-selskabernes
indtægter og udgifter?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, [er disse artikler da] til
hinder for en national lovgivning, der med umiddelbar virkning ophæver de (faste)
minimumsvederlag fastsat ved en metode, som er blevet forhandlet af en kollektiv
forvaltningsorganisation med brugerne, uden at ændre kriterierne for beregningen
af vederlaget og uden at fastsætte en maksimal frist for forhandlingerne angående
nye aftaler (metoder) for beregningen af rimelige vederlag?
3) Såfremt de første to spørgsmål besvares benægtende, har de nationale retter da
beføjelsen, eller i givet fald pligten, til at undersøge, om procentvise vederlag,
som beregnes på grundlag af de reelle indtægter, som angives af radio- og tv-
selskaberne, er rimelige og forholdsmæssige for rettighedshaverne på den ene side
og for brugerne på den anden side, eller om disse vederlag er åbenbart
uforholdsmæssigt lave eller, alt efter omstændighederne, åbenbart
uforholdsmæssigt høje, og hvilke kriterier kan da anvendes i forbindelse med en
sådan vurdering?
4) Hvis det tredje spørgsmål besvares bekræftende, har de nationale retter, som
konstaterer, at vederlaget i henhold til den ved den nye nationale lovgivning
ændrede metode er uforholdsmæssigt lavt, da beføjelse og/eller pligt til at anvende
alternative kriterier i stedet for kriteriet om de angivne indtægter – såsom
eksempelvis beregning af vederlaget på grundlag af radio- og tv-stationernes
udgifter til radio- og tv-udsendelse, på grundlag af vederlaget betalt af lignende
radio- og tv-stationer eller efter andre lignende kriterier – for at sikre, at
rettighedshaverne oppebærer et rimeligt vederlag, der ikke indebærer en skade for
rettighedshavernes legitime interesser, dvs. at dette vederlag ikke er
uforholdsmæssigt lavt, men samtidigt heller ikke uforholdsmæssigt byrdefuldt for
radio- og tv-selskaberne?
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
DADA M
USIC OG
UPFR
Anførte EU-retlige forskrifter og anført praksis fra Domstolen
Artikel 8, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/115/EF af 12.
december 2006 om udlejnings- og udlånsrettigheder samt om visse andre
ophavsretsbeslægtede rettigheder i forbindelse med intellektuel ejendomsret
Artikel 16, stk. 1, andet afsnit, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/26/EU af 26. februar 2014 om kollektiv forvaltning af ophavsret og
beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder til
musikværker med henblik på onlineanvendelse i det indre marked
Artikel 17 og 52 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
Dom af 19. november 1991, Francovich og Bonifaci mod Italien, C-6/90 og C-
9/90, EU:C:1991:428, af 5. oktober 2004, Pfeiffer m.fl., C-397/01–C-403/01,
EU:C:2004:584, og af 18. januar 2022, Thelen Technopark Berlin, C-261/20,
EU:C:2022:33
Anførte nationale forskrifter
Artikel 112, 145, 164 og 166 i
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și
drepturile conexe, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 489
din 14 iunie 2018
(lov nr. 8/1996 om ophavsret og beslægtede rettigheder, som
bekendtgjort på ny i Monitorul Oficial al României, del I, nr. 489 af 14.6.2018,
herefter »lov nr. 8/1996«)
Artikel 112 bestemmer dels i stk. 1, at udøvende kunstnere og
fonogramfremstillere har ret til et rimeligt vederlag for direkte eller indirekte brug
af fonogrammer, der er udgivet i kommercielt øjemed, eller en reproduktion af
disse ved radioudsendelse eller ved enhver anden form for ved overføring til
almenheden, dels i stk. 2, at beløbet af dette vederlag beregnes i henhold til
metoder, som er i overensstemmelse med procedurerne i artikel 163-165.
Artikel 145, stk. 1, litra c) og d), indfører en obligatorisk kollektiv forvaltning
med hensyn til udøvelsen af retten til radio- og tv-udsendelse af musikværker og
retten til et enkelt rimeligt vederlag.
Artikel 164 i lov nr. 8/1996 fastsætter i stk. 1 de hovedsagelige kriterier, som skal
tages i betragtning i forbindelse med forhandlingerne angående metoden, og
bestemmer i stk. 2 og 3 følgende:
»2. De kollektive forvaltningsorganisationer kan, inden for rammerne af
forhandlingerne, af den samme kategori af brugere kræve faste vederlag eller
procentvise vederlag, idet de sidstnævnte beregnes enten på grundlag af de
indtægter, som den enkelte bruger opnår ved den aktivitet, hvortil repertoiret
anvendes, eller, såfremt der ikke er indtægter, af de udgifter, der er forbundet med
anvendelsen. For radioudsendelse kan de kollektive forvaltningsorganisationer
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
S
AMMENDRAG AF ANMODNING OM PRÆJUDICIEL AFGØRELSE
SAG
C-37/24
kun kræve procentvise vederlag fastsat på et differentieret grundlag, der er direkte
proportionalt med andelen af den enkelte brugers – radio- og tv-selskabs –
anvendelse af det repertoire, der forvaltes kollektivt i forbindelse med denne
aktivitet.
3. Vederlagene i stk. 2 skal stå i et rimeligt forhold til den økonomiske værdi og
omfanget af de omhandlede rettigheders anvendelse under hensyntagen til arten
og omfanget af anvendelsen af værkerne og andre beskyttede frembringelser og
den økonomiske værdi af den tjenesteydelse, som den kollektive organisation
leverer. De kollektive forvaltningsorganisationer og brugerne skal begrunde
metoden for beregningen af disse vederlag.«
Artikel 166 i lov nr. 8/1996 foreskriver følgende:
»1. De kollektive forvaltningsorganisationer, brugerne eller de i artikel 163,
stk. 3, litra b) og c), nævnte brugerorganisationer kan kun fremsætte en ny
anmodning om indledning af forhandlingsprocedurerne vedrørende tariffer og
metoder, når der er gået tre år efter offentliggørelsen af deres endelige affattelse i
Monitorul Oficial al României, del I.
2. I tilfældet af forhandlingerne i artikel 114, stk. (4), kan enhver af de [berørte]
parter
kun
fremsætte
en
ny
anmodning
om
indledning
af
forhandlingsprocedurerne vedrørende metoder, når der er gået tre år efter
offentliggørelsen af deres endelige affattelse i Monitorul Oficial al României, del
I.
3.
De tidligere metoder gælder fortsat indtil offentliggørelsen af de nye
metoder.«
Metodologia privind remunerația datorată artiștilor interpreți sau executanți și
producătorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în
scop comercial ori a reproducerilor acestora de către organismele de
radiodifuziune
(metode vedrørende det vederlag, som radio- og tv-selskaberne
skal betale til udøvende kunstnere og fonogramfremstillere for radio- og tv-
udsendelse af fonogrammer, der er udgivet i kommercielt øjemed, eller en
reproduktion af disse), i dens endelige affattelse ved Decizia civilă nr. 153A/12
mai 2011 a Curții de Apel București, Secția a IX-a civilă și pentru cauze de
proprietate intelectuală (dom nr. 153A af 12.5.2011 fra Appeldomstolen i
Bukarest, Niende Afdeling for civile sager og for intellektuelle
ejendomsrettigheder), på grundlag af afgørelse nr. 216/2011 truffet af Oficiul
Român pentru Drepturile de Autor (Det rumænske ophavsretskontor, herefter
»ORDA«) (herefter »metoden vedrørende vederlag«), som fastsætter følgende:
»4. Radio- og tv-selskaberne, som i denne metode benævnes brugere, har pligt
til kvartalsvist for hver radiostation, som de ejer, at betale til de kollektive
forvaltningsorganisationer, som er udpeget af ORDA til at opkræve kompensation
til udøvende kunstnere og fonogramfremstillere, et vederlag for beslægtede
økonomiske rettigheder for anvendelse af fonogrammer, der er udgivet i
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
2938043_0006.png
DADA M
USIC OG
UPFR
kommercielt øjemed, eller en reproduktion af disse, som beregnes ved at anvende
procentsatserne i den følgende tabel på det i metodens punkt 5 fastsatte
beregningsgrundlag.
Omfanget af anvendelsen af Udøvende
kunstnere
fonogrammer, der er udgivet i fonogramfremstillere
kommercielt
øjemed,
i
programmerne
Under eller lig med 35%
Over 35%, til og med 65%
Over 65%
1,8%
2,4%
3%
og
Radio- og tv-selskaberne har pligt til kvartalsvist at betale til de kollektive
forvaltningsorganisationer, som er udpeget af ORDA til at opkræve kompensation
til udøvende kunstnere og fonogramfremstillere, et vederlag for beslægtede
økonomiske rettigheder for anvendelse af fonogrammer, der er udgivet i
kommercielt øjemed, eller en reproduktion af disse, som beregnes ved at anvende
en procentsats på 3% på de samlede månedlige bruttoindtægter fra
radioudsendelse, såfremt fonogrammerne anvendes i 100% af programmernes
samlede udsendelsestid. Hvis omfanget af anvendelsen er lavere, nedsættes
procentsatsen på 3% direkte proportionalt med andelen af anvendelsen af
fonogrammerne i forhold til programmernes samlede udsendelsestid. […]
5.
Beregningsgrundlaget for de i stk. 3 nævnte procentsatser består af de
samlede månedlige bruttoindtægter, eksklusive merværdiafgift, som brugerne
opnår ved radioudsendelse, inklusive – idet fortegnelsen ikke er udtømmende –
indtægter fra reklame, udlån, abonnementer, annoncer og informationer,
telefonopkald og sms’er med overtaksering, sponsoreringer, radio- og tv-
konkurrencer og -spil, udlejning af senderum, anden finansiel støtte,
modtagelsestilladelser, indtægter fra radio- og tv-udsendelser på bestilling,
indtægter fra sammenslutninger eller andre aktiviteter knyttet til radioudsendelse.
Beregningsgrundlaget inkluderer også tredjepartsselskabers indtægter, navnlig
produktions- og reklameplaceringsselskabers indtægter, for så vidt som disse
indtægter opnås for brugerens radioudsendelse svarende til det eller de
radioudsendte fonogrammer, der er udgivet i kommercielt øjemed, og i det
omfang der er tale om uretmæssig berigelse, som er i strid med specifik
handelspraksis i god tro i den konkrete sektor. Såfremt der ikke er indtægter,
består beregningsgrundlaget af de samlede udgifter, som brugeren har afholdt for
radioudsendelse (eksempelvis personaleomkostninger, udgifter til erhvervelse af
tjenesteydelser fra tredjemand eller andre former for indkøb osv.) i det kvartal, for
hvilket vederlaget skal betales.
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
S
AMMENDRAG AF ANMODNING OM PRÆJUDICIEL AFGØRELSE
SAG
C-37/24
6. Beløbene efter anvendelse af procentsatserne på beregningsgrundlaget må ikke
være lavere end et beløb – omregnet til rumænske lei (RON) efter den af BNR
(Den Rumænske Nationalbank) anvendte kurs på forfaldsdatoen – på 500
EUR/kvartal som det minimumsvederlag, som brugerne skal betale for hver lokal
radiostation, som de ejer, og 1 000 EUR/kvartal som det minimumsvederlag, som
brugerne skal betale for hver landsdækkende radiostation, som de ejer.«
Artikel II i
Legea nr. 74/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996
privind dreptul de autor și drepturile conexe, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I nr. 268 din 27 martie 2018
(lov nr. 74/2018 om ændring og
supplering af lov nr. 8/1996 om ophavsret og beslægtede rettigheder,
offentliggjort i Monitorul Oficial al României, del I, nr. 268 af 27.3.2018, herefter
»lov nr. 74/2018«)
»Artikel II
2. Metoderne i artikel 131 i lov nr. 8/1996 om ophavsret og beslægtede
rettigheder, med ændringer og tilføjelser, gælder fortsat indtil udløbet af den
periode, for hvilken de er blevet vedtaget.
3. Bestemmelserne i de metoder, som er udarbejdet i overensstemmelse med
artikel 131 og 131
1
i [lov nr. 8/1996], der indeholder bestemmelser om beløb/faste
eller minimumsvederlag, som finder anvendelse i tilfælde af radioudsendelse, og
som er i strid med bestemmelserne i artikel 131
1
, stk. (2), som ændret ved denne
lov, finder ikke længere anvendelse, når der er gået 90 dage efter offentliggørelsen
af denne lov i Monitorul Oficial al României, del I.«
Kort fremstilling af de faktiske omstændigheder og retsforhandlingerne i
hovedsagen
1
Den 20. oktober 2011 traf UPFR, i sin egenskab af organisation til kollektiv
forvaltning af fonogramfremstilleres beslægtede rettigheder, på den ene side og
DADA Music SRL, som driver en lokal radiostation, på den anden side aftale om
en ikke-eksklusiv licens for radioudsendelse af fonogrammer, der er udgivet i
kommercielt øjemed. I henhold til denne licens fik DADA Music SRL retten til
radioudsendelse (overføring til almenheden) af fonogrammer via sin radiostation,
og selskabet påtog sig den respektive pligt til at betale et rimeligt vederlag. [I
licensen] blev det fastsat, at DADA Music SRL under hensyntagen til omfanget af
anvendelsen af fonogrammerne i radioprogrammerne skulle betale et procentvist
vederlag, der blev beregnet på grundlag af de herved opnåede samlede indtægter
og, såfremt der ikke var indtægter, på grundlag af de samlede udgifter til
radioudsendelse. Det blev endvidere aftalt, at de således beregnede procentvise
beløb ikke måtte være lavere end et beløb – omregnet til RON efter den af BNR
anvendte kurs på forfaldsdatoen – på 250 EUR/kvartal som det
minimumsvederlag, som brugerne skulle betale for hver lokal radiostation, som de
ejer, og 500 EUR/kvartal som det minimumsvederlag, som brugerne skulle betale
for hver national radiostation, som de ejer.
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
DADA M
USIC OG
UPFR
2
Efter ikrafttrædelsen af lov nr. 74/2018 nægtede DADA Music SRL at fortsætte
med at betale det faste minimumsvederlag, fordi selskabet var af den opfattelse, at
denne lov var umiddelbart anvendelig, og at selskabet følgelig kun skulle betale
vederlag, der udelukkende var beregnet på grundlag af de reelle indtægter. For
perioden fra den 1. juli 2018 til den 30. juni 2019 betalte Dada Music SRL et
vederlag på ca. 1 000 RON, beregnet procentvist. På sin side udstedte UPFR
faktura og rejste efterfølgende et retsligt krav om betaling af det
minimumsvederlag, som skulle betales i overensstemmelse med metoden
vedrørende vederlag.
Den 24. juni 2019 anlagde UPFR sag ved Tribunalul București (retten i første
instans i Bukarest) med påstand om, at DADA Music SRL skulle tilpligtes at
betale minimumsvederlaget beregnet i overensstemmelse med metoden
vedrørende vederlag. I det væsentlige hævdede UPFR, at dette minimumsvederlag
var anvendeligt indtil vedtagelsen af en ny metode. DADA Music SRL nedlagde
påstand om frifindelse.
Tribunalul București (retten i første instans i Bukarest) gav Asociația Radiourilor
Locale și Regionale (ARLR) (Sammenslutningen af lokale og regionale
radiostationer) tilladelse til at intervenere i sagen, og denne sammenslutning
påpegede, at de i den tidligere gældende lov fastsatte minimumsvederlag var
byrdefulde for radio- og tv-stationerne, især for små radiostationer af lokal
karakter. ARLR arbejdede helt fra starten for at fjerne de faste
minimumsvederlag, fordi indførelsen af pligten til at betale disse vederlag var i
strid med artikel 16, stk. 2, i direktiv 2014/26, hvorefter retten til vederlag skal stå
i et rimeligt forhold til den økonomiske værdi af de respektive rettigheders
anvendelse.
Den regnskabssagkyndige udtalelse, som blev indhentet under sagen ved
Tribunalul București (retten i første instans i Bukarest), konstaterede
vederlagsdifferencer svarende til et beløb på 16,13 RON (inklusive moms) og
morarenter på 70,68 RON med hensyn til tilfældet af, at minimumsvederlaget ikke
skal finde anvendelse, eller med et beløb på 14 707,51 RON (inklusive moms) og
morarenter på 8 019,56 RON med hensyn til det alternative tilfælde af anvendelse
af bestemmelserne angående det faste minimumsvederlag.
Ved dom af 28. januar 2022 fastslog Tribunalul București (retten i første instans i
Bukarest), at de procentvise vederlag fandt anvendelse, og at det faste
minimumsvederlag ikke længere var gældende i den af sagen omfattede periode.
Følgelig tog retten sagen delvist til følge og pålagde DADA Music SRL at betale
til UPFR beløbene på 16,13 RON (inklusive moms) og 70,68 RON i morarenter. I
korthed erklærede Tribunalul București (retten i første instans i Bukarest), at
artikel 164, stk. (2), i lov nr. 8/1996 om ophavsret og beslægtede rettigheder samt
artikel II i lov nr. 74/2018 fandt anvendelse.
UPFR har iværksat appel ved den forelæggende ret til prøvelse af denne dom og
gjort gældende, at bestemmelserne i artikel II i lov nr. 74/2018 udelukkende finder
3
4
5
6
7
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
S
AMMENDRAG AF ANMODNING OM PRÆJUDICIEL AFGØRELSE
SAG
C-37/24
anvendelse med hensyn til forhandlingerne angående en ny metode, og at
bestemmelserne i metoden vedrørende vederlag i mellemtiden fortsat gælder.
8
Det er vigtigt at påpege, at DADA Music SRL den 7. januar 2020, som følge af
ORDA’s administrative foranstaltninger over for UPFR, indgik en ny licensaftale
med UPFR (hvilken aftale dog ikke vedrører den af sagen omfattede periode),
som ikke længere nævner de faste minimumsvederlag, men udelukkende de
procentvise vederlag.
I konsekvens af radiostationernes (individuelt angivne) utilstrækkelige indtægter
fremsatte UPFR i det væsentlige ofte krav om og opnåede fra radiostationerne
betaling af minimumsvederlaget i overensstemmelse med metoden vedrørende
vederlag. ORDA traf en afgørelse, som pålagde UPFR at ophøre med at kræve
faste minimumsvederlag. UPFR anlagde forvaltningsretlig sag til prøvelse af
denne afgørelse. Den 6. maj 2022 tog Înalta Curte de Casație și Justiție
(kassationsdomstol) ikke denne forvaltningsretlige sag til følge og stadfæstede den
fortolkning af bestemmelserne i artikel II i lov nr. 74/2018, som i det konkrete
tilfælde er anlagt af DADA Music SRL og tiltrådt af Tribunalul București (retten i
første instans i Bukarest) i den appellerede dom. Den forelæggende ret har anført,
at denne afgørelse kan være relevant i hovedsagen, fordi den har retskraft over for
UPFR, således at organisationen er forpligtet til, i sine forvaltningsretlige forhold
med ORDA, at ophøre med at kræve faste minimumsvederlag.
De væsentligste argumenter, der anføres af hovedsagens parter
10
I korthed har UPFR gjort gældende, at en fortolkning, ifølge hvilken artikel II i
lov nr. 74/2018 finder umiddelbar anvendelse på hovedsagen, ville være i strid
med artikel 8, stk. 2, i direktiv 2006/115 og artikel 16, stk. 2, i direktiv 2014/26.
UPFR er af den opfattelse, at direktiverne 2006/115/EF og 2014/26/EU samt
artikel 15 i WIPO-traktaten om fremførelser og fonogrammer ikke udelukker, at
der kan fastsættes faste minimumsvederlag, og at disse bestemmelser er til hinder
for, at den nationale lovgiver gør indgreb i gennemførelsen af en gældende
metode, som fastsætter et sådant minimumsvederlag.
DADA Music SRL finder, at de kollektive forvaltningsorganisationer i kraft af
artikel II i lov nr. 74/2018 ikke længere kan kræve minimumsvederlaget, og at
denne artikel er umiddelbart anvendelig, således at selskabet udelukkende skal
betale procentvise vederlag.
Kort fremstilling af begrundelsen for forelæggelsen
12
I flere tidligere tvister opstod der i national retspraksis afvigende fortolkninger af
begrebet »lokal radiostation« (post radio local). I disse tvister gjorde UPFR
gældende, at hver enkelt lokal radiostation (emițător local) udgør en særskilt lokal
radiostation, eftersom disse lokale radiostationer gør en radiostations udsendelser
tilgængelige for et nyt publikum. Et andet argument var baseret på, at de lokalt
9
11
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
DADA M
USIC OG
UPFR
udsendte reklamer i enkelte tilfælde var forskellige. Konkret førte disse
argumenter – som de nationale retter i enkelte tilfælde tiltrådte – til, at visse
minimumsvederlag blev sat så højt, at radio- og tv-stationerne med lokal aktivitet
og ofte ringe økonomiske resultater fandt disse byrdefulde. De beskrevne
omstændigheder førte til ændringen af lov nr. 8/1996 om ophavsret og beslægtede
rettigheder ved artikel II i lov nr. 74/2018.
13
Den forelæggende ret finder indledningsvis, at artikel II i lov nr. 74/2018 skal
fortolkes således, at bestemmelserne i punkt 6 i metoden vedrørende vederlag ikke
længere havde virkninger fra og med den i denne artikel fastsatte dato, med den
følge, at DADA Music SRL for den af sagen omfattede periode ikke skulle betale
minimumsvederlag, men udelukkende vederlag, der var beregnet på grundlag af
de reelle indtægter.
Ifølge appeldomstolen er det klart og ubestridt, at artikel 8, stk. 2, i direktiv
2006/115 og artikel 16, stk. 2, andet afsnit, i direktiv 2014/26 ikke udelukker
fastsættelsen af et fast minimumsvederlag, forudsat at beløbet af dette vederlag
ikke er uforholdsmæssigt højt og byrdefuldt for brugerne (radio- og tv-
stationerne). I princippet opfyldte minimumsvederlaget i overensstemmelse med
metoden vedrørende vederlag kravene i EU-retten.
Hvad angår det første præjudicielle spørgsmål, der er rejst for Domstolen, har den
forelæggende ret anført, at de EU-retlige bestemmelser, som anmodes fortolket,
foreskriver, at vederlaget til fonogramfremstillere skal være rimeligt og
forholdsmæssigt. De omhandlede direktiver overlader det imidlertid til den
nationale lovgiver at indføre mekanismer for at konkretisere et rimeligt vederlag i
den nævnte forstand. Set ud fra dette perspektiv indeholder de relevante
bestemmelser og de forklarende betragtninger i direktivernes præambel ingen
elementer til støtte for en fortolkning, ifølge hvilken det er obligatorisk at
fastsætte faste (minimums)vederlag. Følgelig burde dette spørgsmål besvares
benægtende.
Vedrørende det andet præjudicielle spørgsmål er appeldomstolens synspunkt mere
nuanceret. Appeldomstolen har erindret om, at metoden vedrørende vederlag
fastsætter procentvise vederlag, men også faste minimumsbeløb i de tilfælde, hvor
brugeren enten ikke realiserer økonomiske resultater eller udfører radio- og tv-
udsendelse uden, som følge af andre omstændigheder, at opnå økonomisk udbytte.
Appeldomstolen finder, at det ved denne metode indførte system skal betragtes
som en helhed, og at det, i det omfang det blev almindeligt kendt, at den nationale
lovgiver ikke længere ville have tilladt fastsættelsen af minimumsvederlag, er
muligt, at der blev bestemt forskellige procentsatser for vederlag og/eller
forskellige beregningsgrundlag netop for at sikre et rimeligt vederlag til
indehavere af beslægtede rettigheder.
Ved artikel II i lov nr. 74/2018 fjernede den nationale lovgivning en komponent af
vederlagssystemet med umiddelbar virkning, uden at ændre kriterierne for
beregningen af vederlag og uden at fastsætte en maksimal frist for forhandlingerne
14
15
16
17
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
S
AMMENDRAG AF ANMODNING OM PRÆJUDICIEL AFGØRELSE
SAG
C-37/24
angående nye aftaler (metoder) for beregningen af rimelige vederlag, således at
systemet før lov nr. 74/2018 blev ændret til gavn for radiostationerne, uden at der
fandtes et sammenhængende system, som sikrede, at vederlag til
fonogramfremstillere også ville være rimelige for disse, men samtidigt ikke [ville
være] uforholdsmæssigt lave. I den nuværende situation kan det endvidere
forventes, at brugerne ikke vil være specielt motiverede for at forhandle om en ny
metode, fordi den nu gældende metode er favorabel for dem.
18
Hvad angår de af UPFR beskrevne tilfælde, som bekræfter store forskelle mellem
de vederlag, som radio- og tv-stationerne betalte i 2022 (nogle stationer betalte
kvartalsvise vederlag på eller endog under 500 RON, hvorimod andre betalte
omfattende vederlag i en størrelsesorden på ti eller flere hundrede tusinde RON),
har appeldomstolen anført, at nogle stationer i henhold til det nuværende system
muligvis betaler uforholdsmæssigt lave vederlag, hvilket sandsynligvis svarer til
den økonomiske værdi af anvendelsen (idet anvendelsen kan finde sted uden
gevinst for øje eller med meget lavt udbytte), men der hersker tvivl om, hvorvidt
det konkrete beløb også svarer til den økonomiske værdi af de forvaltede
rettigheder.
Endvidere finder den forelæggende ret, at metoderne udfolder virkninger svarende
til en lovgivningsakt, som kan gøres gældende erga omnes og omfatter alle
rettighedshaverne og brugerne i den respektive sektor, og det skal konstateres, at
lovgiver har beføjelsen til at gribe ind, af almene politiske hensyn, ved at vedtage
bestemmelser, som finder umiddelbar anvendelse også på gældende metoder. Det
kan derfor ikke antages, at de EU-retlige bestemmelser i princippet er til hinder
for en lovbestemmelse som den i artikel II i lov nr. 74/2018, der med umiddelbar
virkning erklærer, at de (faste) minimumsvederlag ikke længere finder
anvendelse.
Hvad angår det tredje og det fjerde præjudicielle spørgsmål har appeldomstolen
understreget betydningen af ikke at fastsætte et vederlag til rettighedshaverne,
som er uforholdsmæssigt lavt, fordi en sådan situation konkret ville bevirke en
ekspropriation i forhold til den private interesse, hvilket ville udgøre en
tilsidesættelse af artikel 17 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder. Appeldomstolen finder, at eftersom de nationale retter skal fortolke
den nationale lovgivning til gennemførelse af EU-direktiverne således, at
direktivernes effektive virkning sikres, burde disse retter have beføjelsen til at
undersøge, om procentvise vederlag er rimelige og forholdsmæssige for
rettighedshaverne på den ene side og for brugerne på den anden side, eller om
disse vederlag derimod er åbenbart uforholdsmæssigt lave eller, alt efter
omstændighederne, åbenbart uforholdsmæssigt høje.
Set ud fra dette perspektiv har den forelæggende ret anmodet Domstolen om at
fastsætte, hvilke kriterier der kan anvendes med henblik på en sådan vurdering,
henset til, at disse kriterier ikke udgør et nationalretligt spørgsmål, men først og
fremmest et EU-retligt spørgsmål, fordi direktiverne skal fortolkes og anvendes
ensartet. Såfremt det konstateres, at det vederlag, som skal betales i henhold til
19
20
21
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om mundtlig forhandling i sag C-37/24
DADA M
USIC OG
UPFR
den nationale lovgivning, er uforholdsmæssigt lavt, skal det på tilsvarende måde
afklares, om de nationale retter har beføjelsen eller endog pligten til at anvende
alternative kriterier i stedet for kriteriet om de angivne indtægter.
22
Afslutningsvis har appeldomstolen anført, at et direktiv, som ikke er gennemført
korrekt, ifølge Domstolens dom i sagen Francovich og Bonifaci mod Italien ikke
kan anvendes contra legem i retsforhold mellem private, men dette bevirker ikke,
at appellen skal afvises (som ARLR derimod har gjort gældende), af i det mindste
to grunde. For det første skal de nationale retter fortolke den nationale lovgivning
i sin helhed – og ikke alene de nationale bestemmelser til gennemførelse af et
direktiv – for at sikre fuldstændig overholdelse af de EU-retlige bestemmelser
også i retsforhold mellem private (effektiv virkning) (jf. i denne retning
Domstolens dom i sagen Pfeiffer m.fl.). Som det også fremgår af det tredje og det
fjerde præjudicielle spørgsmål, råder de nationale retter over specifikke
instrumenter for at sikre et resultat, som er konformt med de bindende
bestemmelser i EU-retten. For det andet, hvis den nationale lovgivning ikke kan
fortolkes på en måde, som sikrer anvendelsen, men ikke en tilsidesættelse, af
bindende bestemmelser i EU-retten, har en part, der har lidt skade, mulighed for at
anlægge erstatningssøgsmål mod staten (jf. i denne retning dommen i sagen
Francovich og Bonifaci mod Italien). Disse principper er for relativt nylig atter
blevet knæsat i dommen i sagen Thelen Technopark Berlin.
11