Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2937337_0001.png
Samlenotat
Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 25.-26. november 2024
Kultur og sport
8. Rådskonklusioner om forbedring og styrkelse af adgangen til kultur -
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
9. Bibliotekernes rolle i udviklingen af mediekendskab
side 5
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
10. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes regerin-
ger, forsamlet i Rådet, om fremme af store sportsbegivenheders varige eftermæle
side 8
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
11. De væsentligste kendetegn ved den europæiske sportsmodels rolle
side 11
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
11. november 2024
ASJ
ESIV
Jour. nr. 187073
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
Ad 8. Rådskonklusioner om forbedring og styrkelse af adgangen til kultur
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om fremme af
adgangen til kultur. Formålet er at sætte fokus på det vigtige i at sikre lige adgang
til og deltagelse i kultur
og med henblik herpå adressere de forskelligartede barri-
erer over for kulturadgangen og
–deltagelsen.
Udkastet skal ses med baggrund i det ungarske formandskabs prioritet om at frem-
hæve kulturens positive samfundsmæssige betydning og i lyset heraf det vigtige i at
skabe adgang til kultur.
Regeringen ser positivt på, at der med rådskonklusionsudkastet skabes opmærksom-
hed på europæisk plan på det vigtige i at fremme adgang til og deltagelse i kultur og
samtidig sættes fokus på de forskellige barrierer for kulturadgangen og -deltagelsen.
Rådskonklusionsudkastet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet vurde-
res ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes heller
ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne og samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Der er generel opbakning blandt medlemslandene til konklusionsudkastet, som ven-
tes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. no-
vember 2024.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner skal bl.a. ses med baggrund i det ungarske formand-
skabsprogram på kulturområdet, der lægger op til dels at styrke kulturens sam-
fundsrolle nationalt og på europæisk plan og dels at fremme adgangen til kultur.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionsudkastet sætter fokus på kulturens gavnlige indvirkning på den
enkelte og på samfundet og giver bud på, hvordan de enkelte medlemsstater og EU
kan bidrage til at forbedre og styrke kulturadgangen og -deltagelsen.
Rådskonklusionsudkastet tager afsæt i, at kulturen
ud over at have en værdi i
sig selv
også yder positive bidrag til den enkelte og samfundet. F.eks. ved at give
rum til kreativitet og selvudfoldelse, fremme trivsel og livskvalitet, udvikle færdig-
heder, bidrage til økonomien og til livslang læring.
Konklusionsudkastet fremhæver bl.a., at manglende eller begrænset adgang til
kulturen derfor er et individuelt og kollektivt problem, der bør adresseres, og som
Side 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
2937337_0003.png
kan skyldes fysiske, sociale, finansielle, mentale, teknologiske, geografiske og an-
dre barrierer.
Udkastet til rådskonklusioner rummer opfordringer til medlemsstaterne om f.eks.
at bevare og fremme fri og lige adgang til kultur, have vedvarende fokus på udvik-
ling af nye publikumsgrupper, forbedre tilgængeligheden til kultur fysisk såvel
som digitalt og i det hele taget have fokus på de forskellige barrierer, der er ift. at
sikre adgangen til og deltagelse i kultur. Der indgår ligeledes en opfordring til de
enkelte lande om at overveje særlige indsatser målrettet unge, der kan øge deres
kulturdeltagelse. Både medlemsstaterne og Kommissionen opfordres derudover til
f.eks. at fremme data om adgang til og deltagelse i kultur og udvikle viden om,
hvad der hindrer kulturdeltagelse. Endelig opfordres Kommissionen bl.a. til at
samle god praksis i medlemsstaterne på området og have et fortsat fokus på at pri-
oritere fremme af kulturdeltagelse og adgang til kultur gennem f.eks. undersøgel-
ser på området.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til rådskonklusioner har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Lovgivningen på kunst- og kulturområdet sigter generelt på at give adgang for be-
folkningen til kunst og kultur. F.eks. i Bekendtgørelse af lov om musik, §3a, hvor
det gælder, at musikskolerne skal have som formål at udvikle og fremme elevernes
musikalske evner og kundskaber gennem undervisningstilbud samt i øvrigt at
virke til fremme af det lokale musikmiljø. Eller i Bekendtgørelse af lov om scene-
kunst, §2, hvor det fremgår, at Det Kongelige Teater skal gennem sin turnévirk-
somhed omfatte hele landet og skabe mulighed for, at nationalscenens produktio-
ner kan gøres tilgængelige for et bredt publikum. Et andet eksempel findes i Muse-
umsloven, hvor det i §14 gælder, at museer skal tilstræbe størst mulig tilgængelig-
hed for personer med handicap samt vederlagsfrit give adgang til børn og unge un-
der 18 år.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Side 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
En vedtagelse af konklusionsudkastet skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 21. oktober 2024. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til det foreliggende konklusionsudkast.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har fokus på, at kulturen når ud til alle målgrupper på tværs af alder,
geografi og baggrund.
Regeringen ser derfor positivt på, at der med rådskonklusionsudkastet skabes op-
mærksomhed på europæisk plan på det vigtige i at fremme lige adgang til og delta-
gelse i kultur, som er til gavn for både individer og samfund, og samtidig modvirke
de forskelligartede barrierer for kulturadgangen og -deltagelsen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
Side 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
Ad 9. Bibliotekernes rolle i udviklingen af mediekendskab
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har oplyst at ville gennemføre en politisk debat om bibli-
otekers rolle ift. udviklingen af mediekendskab. Drøftelsen tager udgangspunkt i et
diskussionsoplæg fra formandskabet.
Emnet skal bl.a. ses i lyset af det ungarske formandskabsprogram på kulturområ-
det, der ønsker at sætte fokus på bibliotekers situation og samfundsrolle, samt arbej-
det i den igangværende arbejdsgruppe under den åbne koordinationsmetode (OMC -
Open Method of Coordination) om biblioteker.
Regeringen ser positivt på, at der med OMC-arbejdsgruppen og debatten på rådsmø-
det sættes fokus på videndeling og erfaringsudveksling mellem medlemslandene i
forhold til udviklingen af bibliotekssektorerne i Europa og på bibliotekernes rolle og
betydning for de europæiske samfund, herunder bibliotekernes rolle i den digitale
tidsalder.
Drøftelserne på punktet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Drøftelserne vurde-
res ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes heller
ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne og samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Alle lande ventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024.
2. Baggrund
Ønsket om en rådsmødedebat skal bl.a. ses med baggrund i det ungarske formand-
skabsprogram på kulturområdet, der ønsker at sætte fokus på bibliotekers situa-
tion og samfundsrolle samt OMC-arbejdsgruppen om biblioteker, som næsten alle
medlemslande deltager i. Arbejdsgruppen har bl.a. til opgave at sætte fokus på,
hvordan man kan fremme og styrke bibliotekernes rolle og synlighed som nøglein-
stitutioner i forhold til demokrati, borgerinddragelse og som indgang til kulturen,
herunder litteratur og læsning m.m. Endvidere skal arbejdsgruppen undersøge og
identificere, på hvilke områder offentlige biblioteker spiller en samfundsmæssig
rolle, ligesom arbejdsgruppen skal fremhæve gode eksempler på, hvordan biblio-
tekspolitikker har understøttet bibliotekernes udvikling og transformation, herun-
der bibliotekernes digitale udvikling. Arbejdsgruppen ventes at afslutte sit arbejde
med en rapport medio 2025.
3. Formål og indhold
Den politiske drøftelse tager udgangspunkt i et diskussionsoplæg med følgende
spørgsmål fra formandskabet:
Side 5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
2937337_0006.png
Bibliotekernes rolle:
Hvordan kan bibliotekerne udvide deres aktiviteter rettet
mod fremme af mediekendskab og kritisk læsning blandt borgerne i den digitale
tidsalder?
Ressourcer:
Hvilke partnerskaber skal prioriteres for at sikre, at bibliotekerne
til stadighed er opdateret med den viden, som samfundet har brug for, og hvilke
initiativer på EU-niveau kan bidrage til dette mål?
Bibliotekarernes kompetencer:
Hvilke specifikke kompetencer har biblioteka-
rerne brug for at forbedre deres evne til at undervise i mediekendskab og fremme
kritisk tænkning blandt deres brugere?
Det bemærkes, at lovgivningen på biblioteksområdet hører under medlemslande-
nes kompetence, og at initiativet om en debat derfor har fokus på videndeling og
erfaringsudveksling med henblik på at styrke de europæiske landes folkebibliote-
ker og belyse den positive rolle, bibliotekerne kan spille i de europæiske samfund.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til rådskonklusioner har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelserne i forbindelse med rådsmødedebatten har ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådsmødedebatten har i sig selv ingen økonomiske konsekvenser og vurderes hel-
ler ikke efterfølgende at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, stats-
finanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådsmødedebatten skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 21. oktober 2024. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt medlemslandene til dagsordenen om at fremme
folkebibliotekerne i de europæiske lande ved at dele erfaringer og viden om biblio-
tekernes positive rolle i samfundet. Dette afspejles bl.a. ved den brede deltagelse i
OMC-arbejdsgruppen om biblioteker.
Side 6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har fokus på, at alle borgere, herunder særligt børn og unge, skal op-
leve folkebiblioteker i hele landet som en vigtig indgang til bøger, kulturoplevelse,
viden om samfund og demokrati såvel som et mødested i lokalsamfundene m.m.
Regeringen har endvidere fokus på digital dannelse, herunder mediekendskab, kil-
dekritik og informationssøgning som en afgørende kompetence for at sikre en vel-
oplyst offentlighed i fremtidens demokrati.
Regeringen bakker op om at dele viden og gode erfaringer fra EU-medlemslandene
i forhold til bibliotekernes arbejde med at fremme af borgernes mediekendskab i
den digitale tidsalder til inspiration for landenes videre arbejde med udviklingen af
bibliotekernes samfundsmæssige rolle og under hensyntagen til, at lovgivning og
rammer for biblioteksområdet hører under medlemslandenes kompetence.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
Ad 10. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemssta-
ternes regeringer, forsamlet i Rådet, om fremme af store sportsbegivenhe-
ders varige eftermæle
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har fremlagt udkast til konklusioner om at fremme ef-
termæle efter store sportsbegivenheder. Udkastet har til formål at sætte fokus på det
vigtige arbejde i at tiltrække flere sportsbegivenheder til EU samt arbejdet med at
fremme det immaterielle og materielle eftermæle ved at afholde sportsbegivenheder.
Konklusionsudkastet understreger, at store sportsbegivenheder kan bidrage til ud-
viklingen af værtslande, men at det ofte kræver store investeringer. For at maksi-
mere udbyttet af disse investeringer bør der derfor tilstræbes et varigt sportsligt,
miljømæssigt, økonomisk og socialt eftermæle.
Regeringen er overordnet positiv over for konklusionsudkastets formål om at fremme
eftermæle og arven fra store sportsbegivenheder.
Udkastet til konklusioner vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet
vurderes ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Det er forventningen, at der vil være generel opbakning blandt medlemslandene til
det endelige udkast til konklusioner.
Udkastet til konklusioner ventes vedtages på Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kul-
tur og sport) den 26. november 2024.
2. Baggrund
Udkastet til konklusioner følger op på det ungarske formandskabsprogram, hvor
der på sportsområdet ønskes sat fokus på store sportsbegivenheder, herunder at
fremme det materiel og immateriel eftermæle fra store sportsbegivenheder.
Udkastet til konklusioner skal bl.a. ses i forlængelse af EU's arbejdsplan for sport
2024-2027, der har store sportsbegivenheder som et prioriteret område, herunder
at arbejde for EU's medlemslande som vært for store sportsbegivenheder, bæredyg-
tig planlægning og gennemførelse af og eftermæle efter store sportsbegivenheder
for byer og regioner.
3. Formål og indhold
Side 8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
2937337_0009.png
Konklusionerne fokuserer på initiativer, der kan bidrage til at maksimere udbyttet
af investeringerne i at afholde store sportsbegivenheder, ved at stræbe efter et va-
rigt sportsligt, miljømæssigt, økonomisk og socialt eftermæle. Udkastet fremhæver
EU-Kommissionen og medlemslandenes roller i at fremme bæredygtighed og efter-
mæle, både gennem sportsinfrastruktur og bredere sociale tiltag. Der nævnes også
i udkastet udfordringer som økonomiske omkostninger og miljøpåvirkninger, der
kan opstå uden ordentlig planlægning.
Medlemsstaterne opfordres bl.a. til at promovere en strategisk tilgang til planlæg-
ning af store sportsbegivenheder, ved at sikre tæt koordination mellem relevante
parter, herunder staten, arrangører, værtsbyer, sportsforbund og frivillige mv. Der-
udover opfordres medlemsstaterne til at sikre en social og miljømæssig bæredygtig-
hed ved afholdelse af store sportsbegivenheder, og at så mange mennesker som
muligt får gavn af begivenhederne.
Kommissionen opfordres bl.a. til vidensdeling af relevante initiativer og gode prak-
sisser på at fremme eftermæle efter store sportsbegivenheder. Derudover opfordres
Kommissionen til at identificere løsninger på fælles udfordringer på området.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til konklusionerne har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til konklusioner medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konse-
kvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekven-
ser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Konklusionsudkastet har løbende været sendt i høring hos relevante idrætsaktører
som Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI, ISCA (International Sport and Culture
Association), Idrættens Analyseinstitut, Lokale og Anlægsfonden, Dansk Firma-
idræt, Anti Doping Danmark, Sport Event Denmark og Team Danmark. Bemærk-
ningerne fra sportsbevægelsen har overordnet været positive, men det er samtidig
Side 9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
blevet pointeret, at udkastet mangler et mere balanceret blik for ikke blot positive
men også potentielt negative effekter ved at afholde store sportsbegivenheder, her-
under ift. økonomi og klimaaftryk mv. Dertil er det bemærket, at der ikke er evi-
dens for de positive effekter, der tillægges afholdelsen af store sportsbegivenheder.
Konklusionsudkastet har derudover været sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 21. oktober 2024. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Mange medlemslande har generelt været positivt afstemt over for udkastet. Dog
har der været en generel drøftelse af, at udkastet har været for langt, og at for-
mandskabet har manglet at afgrænse udkastets formål.
Danmark har i forhandlingerne arbejdet for, at udkastet til rådskonklusioner også
berører de negative effekter ifm. afholdelsen af sportsbegivenheder. Der har gene-
relt været opbakning fra øvrige medlemslande hertil.
Der forventes at være en generel opbakning til det endelige udkast.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at arbejde for at sikre flere sportsbegivenheder til Danmark, og
ser derfor positivt på udkastet til konklusionerne, der sætter fokus på at fremme
eftermæle fra sportsbegivenhederne. Sportsbegivenheder skaber begejstring og kan
være med til at samle og binde danskerne sammen på tværs af hele landet til gavn
for borgere og erhvervsliv.
Det er samtidig vigtigt for regeringen, at udkastet til konklusionerne anerkender,
at sportsbegivenheder ikke kun har et positivt aftryk, og at der i forbindelse med
afholdelse af begivenhederne også skal være fokus på at mindske negative effekter
såsom klimaftrykket, økonomi, mv.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 11. De væsentligste kendetegn ved den europæiske sportsmodels rolle
Side 10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har sat emnet de væsentligste kendetegn for den europæ-
iske sportsmodels rolle på dagsordenen med henblik på en politisk drøftelse. Drøftel-
sen ventes at tage udgangspunkt i et diskussionsoplæg fra formandskabet.
Drøftelserne på punktet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Drøftelserne vurde-
res ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes heller
ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne og samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Med udgangspunktet i EU-arbejdsplanen for sport 2024-2027, der opfordrer Eu-
ropa-Kommissionen til at udvikle et nyt langsigtet strategisk dokument om fremti-
den for EU's sportspolitik, herunder om fremme af nøglefunktioner i den europæisk
sportsmodel og om integrering af sport i andre politiske områder, inden udgangen
af 2026, ønsker formandskabet at drøfte, hvordan medlemslandene ser de fremtidige
perspektiver for udviklingen af den europæiske sportsmodel.
Regeringen finder det relevant, at der med den foreslåede drøftelse sættes fokus på
den europæiske sportsmodel. Regeringen bakker grundlæggende op om den europæi-
ske sportsmodel. Dog er der elementer, som regeringen mener kan forbedres. Rege-
ringen vil i drøftelserne bl.a. gøre opmærksom på de forskellige former for organise-
ring af idrætten i EU, som der også bør tages højde for, i det kommende strategiske
dokument om den europæiske sportsmodel, jf. forrige rådskonklusion, som blev
fremlagt af det belgiske formandskab. Derudover vil regeringen sætte fokus på beho-
vet for en mere transparent tilgang til oplysninger om pyramidestrukturen.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på Rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 26. november 2024.
2. Baggrund
Ønsket om en politisk drøftelse om den europæiske sportsmodels rolle skal bl.a. ses
med baggrund i det ungarske formandskabsprioriteter, som på sportsområdet bl.a.
nævner den europæiske sportsmodel mhp. at balancere sportens sociale, uddannel-
sesmæssige, kulturelle og sundhedsfremmende rolle og styrke den sociale sammen-
hængskraft med sportens kommercielle økonomiske interesser. Dertil er der i EU-
arbejdsplanen for sport 2024-2027 en opfordring til Europa-Kommissionen om at
udvikle et nyt langsigtet strategisk dokument om fremtiden for EU's sportspolitik,
herunder om fremme af nøglefunktionerne i den europæisk sportsmodel samt inte-
grering af sport i andre politiske områder, inden udgangen af 2026.
Drøftelserne skal også ses i lyset af EU-Domstolens dom vedr. European Super Lea-
gue, hvor Frankrig på bagkant af dommen fremsatte en erklæring om at beskytte og
Side 11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
støtte den europæiske sportsmodel, herunder ift. den grundlæggende ret til for-
eningsfrihed, solidaritet mellem forskellige sportsniveauer, integritet mv., som 26
lande, herunder Danmark, underskrev.
Formandskabet ønsker på den baggrund at drøfte, hvilke dele af den europæiske
sportsmodel Danmark ønsker at styrke yderligere for at bevare sportens værdier i
Europa, og hvordan dette spiller bedst ind ift. Europa-Kommissionens kommende
arbejde med det strategiske dokument. Derudover ønskes en drøftelse af hvilke me-
toder og handlinger, der kan tages i brug for at motivere sportsbevægelsen til at
styrke pyramidestrukturen.
Den europæiske sportsmodels rolle har tidligere været drøftet ifm. rådsmødet (ud-
dannelse, ungdom, kultur og sport) i november 2021. På daværende tidspunkt
havde Danmark fokus på, at der blandt EU-landene er fælles udfordringer, der går
på tværs af grænserne
f.eks. bekæmpelse af doping, matchfixing og
sportswashing. Regeringen tog til rådsmødet konkret initiativ til at adressere pro-
blemstillingen om sportswashing. Dette førte til, at et overvældende flertal af EU-
lande underskrev en erklæring, der opfordrer til mere demokratiske og gennemsig-
tige beslutningsprocesser i internationale idrætsforbund ifm. tildeling af værtsska-
ber for større idrætsbegivenheder. Erklæringen er siden videreført af den nuvæ-
rende kulturminister, og flere lande
også uden for EU
har tilsluttet sig erklæ-
ringen.
Det bemærkes, at Kommissionen også har stort fokus på den europæiske sportsmo-
del. Kommissærkandidat på sportsområdet, Glenn Micaleff (MT), har blandt andet
fået til opgave at udarbejde en ny EU-strategi til at styrke den europæiske sports-
model, herunder ift. sportens kerneprincipper og integritet, jf. opdraget fra EU-ar-
bejdsplanen for sport.
3. Formål og indhold
Den politiske drøftelse taget udgangspunkt i et diskussionsoplæg med følgende
spørgsmål fra formandskabet:
1) Hvilke væsentligste kendetegn for den europæiske sportsmodel mener Danmark
bør styrkes yderligere for at bevare sportens værdier i Europa, og hvordan styr-
kes den europæiske sportsmodel? Hvordan kan det fremtidige arbejde, som er
optegnet i EU's arbejdsplan for sport 2024-2027, ifølge Danmark bedst under-
støtte arbejdet, også med henblik på det kommende langsigtede strategiske do-
kument om fremtiden for EU's idrætspolitik og den planlagte undersøgelse?
2) Hvilke metoder og handlinger på nationalt og/eller EU-plan kan motivere
idrætsbevægelsen til at styrke forbindelsen mellem professionel sport og bredde-
idræt, herunder finansielle solidaritetsmekanismer?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Side 12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
2937337_0013.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant for den politiske drøftelse.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse forventes ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og for-
ventes ikke i senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den politiske drøftelse vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse har været sendt i høring i EU-specialudvalget
for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 31. oktober 2024.
Derudover er punktet sendt i høring hos relevante idrætsaktører, såsom Danmarks
Idrætsforbund (DIF), DGI, ISCA (International Sport and Culture Association),
Idrættens Analyseinstitut v. Play the Game, Lokale og Anlægsfonden, Dansk Fir-
maidræt, Anti Doping Danmark, Sport Event Denmark og Team Danmark. Be-
mærkningerne fra sportsbevægelsen omkring den europæiske sportsmodel er blan-
dede. Der er således aktører, som støtter den europæiske sportsmodel, mens andre
stiller sig mere kritisk over for værdien, effekten og troværdigheden af modellen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse. Det forventes, at der vil
være forskelligartede holdninger til den europæiske model.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det relevant at drøfte den europæiske sportsmodel, især fsva.
udfordringer på integritetsområdet, som skal løses på tværs af grænserne.
Dog ønsker regeringen også at åbne for et mere nuanceret billede af modellen, da
europæernes idrætsvaner er ændret. Regeringen ønsker derfor, at der er andre or-
ganiseringsformer, som også tilgodeses, således at der kan skabes et mere nuance-
ret billede af sportsmodellen. Dette gælder f.eks. selvorganiseret sport, som det bel-
giske formandskab også har sat fokus på jf.
konklusioner fra Rådet og fra repræsen-
tanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om den selvorganise-
rede sports bidrag til en aktiv og sund livsstil blandt europæere,
som regeringen
også tiltrådte.
Side 13
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2024
Dette skal ses i lyset af, at regeringen også støtter den nuværende pyramidestruk-
tur, hvor eliten støtter bredden
både økonomisk og sportsligt.
Fsva. spørgsmålet om hvilke metoder og handlinger på nationalt og/eller EU-plan,
der skal i brug for at motivere idrætsbevægelsen til at styrke forholdet mellem pro-
fessionel sport og breddeidræt, herunder finansielle solidaritetsmekanismer, mener
regeringen, at det vil være gavnligt med krav om større transparens omkring de
økonomiske pengestrømme mv. mellem elite og bredde. Der kan i den forbindelse
tilskyndes til, at Europa-Kommissionen i arbejdet med det strategiske dokument
undersøger, hvordan de faktiske forhold er i dag, mhp. at komme med anbefalinger
til, hvordan forholdet bliver mere transparent og evt. styrket i fremtiden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 14