Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2932951_0001.png
Orienteringsskrivelse vedrørende Danmarks Specialensembler under
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik
Det akutte problem
Der har i den seneste tid været røre på de sociale medier omkring Athelas Sinfonietta
Copenhagens økonomiske situation. Ensemblet har ansøgt Projektstøtteudvalget for Musik om
en ekstraordinær bevilling i 2024 for at kunne gennemføre sine planlagte koncerter. Denne
ansøgning er blevet afslået til trods for indsendelse af støtteerklæringer fra en lang række
komponister og centrale aktører i musiklivet. Athelas Sinfonietta Copenhagen vurderer
betalingsstandsning i 2025 som en sandsynlig konsekvens.
Baggrund
Der er i perioden 2024-2027 udpeget 7 Specialensembler, der dækker genremæssigt meget
bredt. Disse højt specialiserede og professionelle ensembler har ved udpegelsen påtaget sig
særlige forpligtelser og fungerer som fyrtårne på hvert sit område.
Her en oversigt over navn, antal fast tilknyttede kunstnere, og fokusområder:
-
-
-
-
-
-
-
Ars Nova Copenhagen (13) - vokalmusik: tidlig og nyskrevet, sceniske produktioner
Athelas Sinfonietta Copenhagen (16) – ny instrumentalmusik, ny scenisk musik
Concerto Copenhagen (25) – barokorkester: tidlig musik, tidlig klassisk og ny musik
Dreamers Circus (3) – folkemusik, ny musik, gentolkning klassisk musik
Resonerende Rum (ca 3) - improvisation, lydinstallation, socialt arbejde
Jakob Bro Ensembler (ca 5) - jazzband, vokal, lyrik
Theatre of Voices (9) – vokal: tidlig og ny musik, ilm/spil, tech og scenisk produktion
Henover de seneste 12 år har Projektstøtteudvalget for musik meget glædeligt valgt at
prioritere lere midler til Specialensembler med en 4-årig aftale. Midlerne er dog samtidig
blevet fordelt på lere modtagere, og gennemsnitsstøtten er derfor stort set uændret pr
ensemble i denne 12-årsperiode.
Det er på den ene side en meget positiv udvikling med prioritering af lere Specialensembler,
men problematisk at støtten pr ensemble er faldet i realtermer.
Danske Ensembler, Orkestre og Operains tu oner
Vartov, Farvergade 27A 2 sal
1463 København K
www.deoo.dk
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Henvendelse fra Athelas Sinfonietta, Copenhagen og ARS NOVA ang. anmodning om foretræde
2932951_0002.png
Herunder indes en oversigt over støtten til Specialensembler - speci iceret pr modtager.
Som det ses, svarer støtten pr ensemble i 2024-2027 til mellem
ca. 2-4 årsværk til
professionelle ensembler, der har mellem 3-17 kunstnere fast tilknyttet
, og som leverer
mellem
ca. 10-35 koncerter pr år.
Hertil kommer udgifter til en professionelt drevet administration med alt, hvad det indebærer
af booking, lønadministration, lokale- og musikerkoordinering, instrumentleje- og transport
etc. - ofte også til omfattende landsdækkende og international turnévirksomhed, som
ensemblerne pga. deres driftsstøtteaftale ikke kan søge transportstøtte til.
Kunstneriske resultater
Ensemblerne består af kunstnere, der hører til landets mest kvali icerede inden for deres
respektive områder - ny kompositionsmusik, barokmusik, folkemusik, vokalmusik, jazz og
improvisationsmusikken. Årtiers ensemblearbejde betyder, at de har et kunstnerisk niveau,
der matcher de bedste indenfor disse felter internationalt.
De ire største ensembler, Athelas Sinfonietta Copenhagen – Ars Nova Copenhagen– Concerto
Copenhagen – Theatre of Voices, er alle over 30 år gamle og har høstet utallige danske og
internationale priser for deres virke, og deres rolle for udvidelse af repertoiret kan ikke
overvurderes. Det gælder forskning i tidlig musik og opførelsespraksis og det gælder bestilling
af værker hos de mest markante både danske og udenlandske komponister.
Hertil pågår en vigtig udvikling af koncertformater, formidlingsformer, undervisning og
arbejde med diversitet/kønsbalance i både ansættelser, genreudvikling og værkbestillinger.
Danske Ensembler, Orkestre og Operains tu oner
Vartov, Farvergade 27A 2 sal
1463 København K
www.deoo.dk
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Henvendelse fra Athelas Sinfonietta, Copenhagen og ARS NOVA ang. anmodning om foretræde
2932951_0003.png
Publikumsresultater taler det samme positive sprog med stigning i salg af koncertbilletter og
markante stigninger i følgeskarer på især sociale medier som FaceBook og Instagram. Det
samme gør sig gældende for afspilninger på streamingtjenester, der for længst har rundet 25
mio. over de seneste år.
Ensemblernes situation
Det har i mange år som udgangspunkt ikke været muligt at leve op til kravene i de indgåede
rammeaftaler uden en betydelig supplerende privat fundraising og en væsentlig
egenindtjeninge. Men både det internationale og danske koncertmarked er presset,
pladeselskaber betaler ikke længere for indspilninger og som følge heraf, er der også opstået
langt større konkurrence om at komme i betragtning til danske fondes uddelinger.
De økonomiske udfordringer er så store, at det knirker gevaldigt i lere ensembler. Alle har
selv før pandemien med jævne mellemrum måtte udskyde eller a lyse projekter. Concerto
Copenhagen har haft held med en éngangsbevilling via udlodningsmidlerne og er blevet
optaget på inansloven, andre ensembler har haft forskellige typer korte/mellemlange aftaler
med store fonde, men aftalerne er generelt kortvarige og løser ikke de fundamentale
udfordringer i at køre højt specialiserede professionelle elite-ensembler på det nuværende
driftsstøtteniveau.
Akut er Athelas Sinfonietta Copenhagen i den mest alvorlige situation og man kan ikke
opretholde sin produktion med sine 16 musikere, hvilket vil gå ud over ikke bare
instrumentalister med speciale i opførelse af det 20. århundredes værker, men også
vækstlaget af danske komponister, som ensemblet har bestilt utallige værker hos. Det samme
gør sig gældende for det succesrige og internationalt anerkendte vokalensemble Ars Nova
Copenhagen: Også her er værdien af bevillingerne blevet udhulet over en årrække, og koret
har svært ved at løfte opgaverne i rammeaftalen med Statens Kunstfond. Det Grammy-
vindende Theatre of Voices er et af de nyeste ensembler i sammenhængen, men har også
måtte a lyse årets sidste koncerter på grund af økonomiske udfordringer.
Situationen er ligeledes svær for et af DEOOs bigband-medlemmer, og vi ser frem til
ministerens svar på KUU alm. del Spørgsmål 6 fra 11. oktober om, hvorfor den årlige støtte til
Nordkraft Big Band er jernet i inanslovsforslaget for 2025. Vi må igen betone, at danske
professionelle ensembler har brug for langsigtede løsninger.
Specialensemblerne er kunstneriske fyrtårne i det musikalske landskab. De bestiller værker
fra danske komponister og fungerer som ambassadører for dansk musik både nationalt og
internationalt. Hvis et stort træ falder i skoven, falder andre og andet med det. Deres
betydning for fødekæden i musiklivet og for Danmarks anseelse i det internationale musikliv
kan ikke overvurderes.
Normalt fortæller de professionelle ensembler stolte succeshistorier: Samarbejder med
samtidens største komponister, stjernesolister og -dirigenter, samarbejder med skoler og
Danske Ensembler, Orkestre og Operains tu oner
Vartov, Farvergade 27A 2 sal
1463 København K
www.deoo.dk
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Henvendelse fra Athelas Sinfonietta, Copenhagen og ARS NOVA ang. anmodning om foretræde
2932951_0004.png
uddannelsesinstitutioner, optrædener på internationale scener som Carnegie Hall,
Elbphilharmonie, Sydney Opera House, udsolgte koncerter, streamingrekorder,
stjerneanmeldelser og store omtaler i anerkendte branchemedier.
Når Athelas Sinfonietta Copenhagen nu melder åbent ud om sine økonomiske problemer, er
det ikke en almindelig situation.
Musiklovsrevision – sikring af driftsstøttede ensembler
Der er brug for akut opbakning, men også for langtidssikrede løsninger. DEOO er igang med
dataindsamling og yderligere analyse af de driftsstøttede medlemsensembler under
Projektstøtteudvalget for musik – dvs. både vores Specialensembler og Basisensembler.
I forbindelse med vores høringssvar til Kulturministeren angående forslag til ændring af
musikloven, bifalder DEOO ministerens indsats for at sikre stabilitet for vigtige driftsstøttede
undervisningsinstitutioner, som i det tilfælde omfatter Musikalsk Grundkursus. Dette er et
vigtigt skridt henimod at skabe større tryghed omkring den fortsatte drift af musiklivets
institutioner. Samtidig påpegede vi, at lere af musiklivets institutioner/ensembler, som i
mange år har modtaget driftsstøtte fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, bør
inkluderes i en lignende løsning.
Det er i vores optik endog særdeles vigtigt, at der i forbindelse med en lovrevision indes og
afsættes ekstra midler til Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik til professionel
drift og udvikling af vores mangfoldige musiklivs arbejdspladser i Basisensembler,
Specialensembler, Bigbands, vækstensembler, talentudvikling og lignende initiativer – eller at
de førstnævnte løftes over i en ny, forstærket og langtidssikret løsning på Finansloven, og
dermed frigiver økonomisk råderum til udvikling af det frie felt.
DEOO stiller sig til rådighed som partner i udredning og diskussion af situationen og mulige
tiltag.
På vegne af
DEOO – Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner
Else Torp
Bestyrelsesleder
+45 28141485
Danske Ensembler, Orkestre og Operains tu oner
Vartov, Farvergade 27A 2 sal
1463 København K
www.deoo.dk