Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2930277_0001.png
Bekendtgørelse om arkæologisk virksomhed efter museumsloven m.v.
I medfør af § 26, stk. 3, § 27, stk. 9 og 10, § 28, stk. 3, § 29, stk. 4 og 5, § 34, stk. 1 og 38,
stk. 1 i museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2014, som ændret ved lov
nr. nr. XX af dag måned 2024 (museumsreform) og § 2, stk. 7 i lov nr. XX af dag måned
2024 om ændring af lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om
regionernes opgaver på kulturområdet, museumsloven, lov om musik, lov om
biblioteksvirksomhed, og lov om scenekunst (Opgavebortfald på Kulturministeriets
område), fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastsætte nærmere bestemmelser om arkæologisk
virksomhed efter museumsloven.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Jordarbejde: Arbejder, der kommer i kontakt med jorden, eller på anden måde påvirker
jorden, for eksempel arbejder som dybdepløjning i landbruget eller ved skovrejsning,
entreprenørarbejder ved udgravninger til bygninger eller anlægsarbejder i forbindelse med
vej- og baneanlæg, råstofindvinding, rør- og kabelnedlægninger i forbindelse med
forsyningsvirksomhed m.v., samt kørsel med tunge maskiner og andet materiel, hvor
jordoverfladen opkøres eller overjorden sammenpresses (traktose).
2) Økonomisk ansvarlige: Den fysiske eller juridiske person, for hvis regning et
jordarbejde udføres.
3) In situ-bevaring: Fortidsminder bevares uforstyrret på det oprindelige sted for
eftertiden.
Kapitel 2
Fordeling af arkæologiske opgaver mellem kulturhistoriske museer
§ 3.
Slots- og Kulturstyrelsen samordner og fordeler ansvaret for varetagelsen af de
arkæologiske undersøgelser i henhold til museumslovens kapitel 8 mellem de
kulturhistoriske museer.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0002.png
Stk. 2.
Slots- og Kulturstyrelsen fordeler opgaverne efter geografisk inddelte områder.
Hvis styrelsen vurderer, at en konkret undersøgelsesopgave bør udføres af et andet
statsanerkendt kulturhistorisk museum, kan styrelsen fordele sådanne enkelte opgaver til et
andet statsanerkendt museum.
Stk. 3.
Opfylder museet ikke de krav, der stilles efter §§ 4 og 5, eller påpeger revisor
væsentlige kritikpunkter inden for museets økonomiske styring af undersøgelserne i
forbindelse med revisionsopgaverne efter § 14 eller § 15, stk. 1 og 2, kan styrelsen fordele
opgaverne og det arkæologiske ansvar til Nationalmuseet eller et andet statsanerkendt
kulturhistorisk museum.
Stk. 4.
Hvis flere statsanerkendte museer samarbejder om varetagelsen af det
arkæologiske ansvar, skal disse museer udpege et museum som ansvarlig for udførelsen og
kvaliteten af opgaverne i samarbejdet. Det udpegede museum skal være tildelt ansvar efter
stk. 1.
§ 4.
Museer med ansvar efter § 3, stk. 1, skal råde over og anvende
1) personale med kompetencer inden for de arkæologiske hovedperioder fra ældre
stenalder til nyere tid, samt have indsigt i, og erfaring med, tidssvarende
arkæologiske undersøgelsesmetoder, der er nødvendige for den enkelte undersøgelse,
2) tidssvarende udgravningsudstyr, opmålingsudstyr og it-udstyr, der muliggør kvalitet
og effektivitet ved foretagelse af arkæologiske undersøgelser samt afrapportering
heraf, og
3) tidssvarende faciliteter egnet til håndtering af arkæologiske fund og prøvemateriale,
herunder værksteder m.v.
§
5.
Kulturhistoriske museer med arkæologisk ansvar skal i forbindelse med større
forundersøgelser og arkæologiske undersøgelser sikre følgende:
1) at museet registreres den arbejdstid, som bliver anvendt til den enkelte undersøgelse,
2) at der opretholdes en regnskabsmæssig adskillelse, således at køb, der alene vedrører
det enkelte projektregnskab, bogføres på separate konti, således at disse køb holdes
adskilt fra museets øvrige regnskab,
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0003.png
3) procedurer, som indeholder almindelige krav om funktionsadskillelse, der sikrer
intern finansiel kontrol,
4) brug af et sikkert regnskabssystem,
5) at museet løbende fakturerer den økonomisk ansvarlige for faktisk udførte arbejder
og udlæg til en undersøgelse, mindst hver måned, medmindre beløbet er mindre end
50.000 kr. inkl. moms,
6) at aftale om acontobetalinger for arkæologiske undersøgelser indgås skriftligt med
den økonomisk ansvarlige,
7) at museet årligt sender en økonomisk statusrapport til den økonomisk ansvarlige for
en undersøgelse samt hvilke opgaver, der udestår, og
8) at museet straks giver Slots- og Kulturstyrelsen besked, hvis der sker ændringer i,
hvem der er den økonomiske ansvarlige for et jordarbejde m.v. undervejs i
undersøgelsesfasen, og hvis der er anledning til at stille krav om sikkerhedsstillelse,
jf. § 8, stk. 2.
Stk. 2.
Museerne skal udarbejde skriftlige forretningsgange for kravene i stk. 1.
Kapitel 3
Sikring af kulturarven ved forberedelse og gennemførelse af jordarbejder
Større forundersøgelser
§
6.
Museet skal udarbejde budget for en større forundersøgelse. Budgettet skal indeholde
de direkte og indirekte omkostninger forbundet med undersøgelsen i henhold til Slots- og
Kulturstyrelsens vejledning om arkæologisk virksomhed.
Stk. 2.
Budgettet for en større forundersøgelse, jf. stk. 1, kan indbringes for Slots- og
Kulturstyrelsen af den, for hvis regning jordarbejdet udføres, inden for 4 uger efter
budgettet er meddelt vedkommende, hvis
1) den økonomisk ansvarlige er en fysisk person (uden CVR.nr.), enkeltmands- eller
mikrovirksomhed, eller
2) budgettet er på mere end 750.000 kr. inkl. moms.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0004.png
Stk. 3.
Slots- og Kulturstyrelsen træffer afgørelse inden 6 uger efter, sagen er indbragt for
styrelsen, jf. stk. 2. Slots- og Kulturstyrelsens afgørelse vil være bindende for den
økonomisk ansvarlige og museet, i det omfang den økonomisk ansvarlige fortsat ønsker
museets udtalelse efter museumslovens § 25.
Stk. 4.
Hvis den økonomisk ansvarlige ændrer sit projekt, eller der viser sig væsentlige
andre geologiske forhold m.v. end oplyst af den økonomisk ansvarlige, og ændringerne får
betydning for museets budget, skal museet udarbejde nyt budget efter stk. 1, og en afgørelse
efter stk. 3 vil ikke længere være bindende for parterne.
Stk. 5.
Når en større forundersøgelse er endeligt afsluttet, jf. § 9, 2. pkt., skal museet
sende budget med faglig argumentation, regnskab og beretning til Slots- og Kulturstyrelsen
senest 4 uger efter regnskabet er endeligt opgjort. Regnskabet for en større forundersøgelse
er endeligt opgjort, når museet har sendt endelig afregning til den økonomisk ansvarlige.
Stk. 6.
Slots- og Kulturstyrelsen fastsætter i tvivlstilfælde grænsen mellem større og
mindre forundersøgelse i den konkrete sag.
Arkæologiske undersøgelser
§
7.
Slots- og Kulturstyrelsen træffer afgørelse om gennemførelse af en arkæologisk
undersøgelse og fastsætter samtidig den økonomiske ramme for undersøgelsen efter en
faglig arkæologisk vurdering.
Stk. 2.
Ved afgørelse om en gennemførelse af en arkæologisk undersøgelse skal der
lægges positiv vægt på, at undersøgelsen bibringer ny væsentlig viden.
Stk. 3.
Museet skal til brug for Slots- og Kulturstyrelsens afgørelser efter stk. 1 udarbejde
og indsende budget og faglig argumentation i henhold til styrelsens vejledning om
arkæologisk virksomhed. Budgettet skal indeholde de direkte og indirekte omkostninger
forbundet med undersøgelsen.
Stk. 4.
Når en undersøgelse er endeligt afsluttet, skal Slots- og Kulturstyrelsen godkende
museets regnskab. Regnskabet for en arkæologisk undersøgelse er endeligt, når styrelsen
har godkendt regnskabet, og museet har sendt endelig afregning til den økonomisk
ansvarlige.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0005.png
Krav om sikkerhedsstillelse
§ 8.
Slots- og Kulturstyrelsen kan i særlige tilfælde stille vilkår om, at den økonomisk
ansvarlige, skal stille en bankgaranti eller anden form for økonomisk sikkerhed over for
museet, samtidig med, at der træffes afgørelse efter § 7, stk. 2. Beløbet, der kan kræves
sikkerhed for, kan maksimalt udgøre, hvad der svarer til de samlede budgetterede udgifter
til undersøgelsen, som den økonomisk ansvarlige skal afholde.
Stk. 2.
Hvis der sker ændring i, hvem der er den økonomisk ansvarlige, inden en
arkæologisk undersøgelse er afsluttet, jf. § 9, kan Slots- og Kulturstyrelsen i særlige tilfælde
beslutte, at den nye økonomisk ansvarlige, skal stille økonomisk sikkerhed over for museet,
der foretager undersøgelsen. Beløbet, der kræves sikkerhed for, kan maksimalt udgøre, hvad
der svarer til de endnu ikke afregnede beløb inden for den økonomiske fastsatte ramme efter
§ 7, stk. 1.
Stk. 3.
Sikkerhed efter stk. 1 og stk. 2 skal stilles i form af betryggende
pengeinstitutgaranti, kaution, deponering på en i et pengeinstitut oprettet konto, hvori
museet har pant, eller på anden betryggende måde.
Stk. 4.
Ved særlige tilfælde efter stk. 1 og stk. 2 kan der eksempelvis være tale om
oplysninger om ansøgning om betalingsstandsning, foreliggende regnskabsoplysninger, der
klart udviser væsentlige likviditetsmæssige problemer, eller usikkerhed om, hvem der er
juridisk ansvarlig for projektet.
Undersøgelsernes omfang og afslutning
§
9.
En større forundersøgelse og en arkæologisk undersøgelse efter museumsloven
omfatter feltarbejde, herunder udgravning på lokalitet, prøveindsamling og registrering,
samt efterfølgende fundvask, prøveudtagning, dokumenterende naturvidenskabelige
undersøgelser, stabiliserende konservering, magasinering, og udarbejdelse af en beretning.
Undersøgelserne anses for endeligt afsluttet, når beretningen og eventuelle efterfølgende
endelige konserverings- og naturvidenskabsrapporter er offentliggjort i det centrale register
over arkæologiske lokaliteter og fundsteder.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0006.png
Afgørelsens bortfald
§ 10.
En afgørelse efter § 6, stk. 3, bortfalder, hvis afgørelsen ikke er udnyttet inden 1 år
efter, at den er meddelt til den økonomisk ansvarlige eller hvis den økonomisk ansvarlige
ikke inden 1 år efter, at afgørelsen er meddelt, har anmodet museet om at iværksætte
forundersøgelsen, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
En afgørelse om gennemførelse af en arkæologisk undersøgelse bortfalder, hvis
afgørelsen ikke er udnyttet inden 1 år efter, at den er meddelt den økonomisk ansvarlige,
eller hvis undersøgelsen ikke er iværksat inden 1 år efter, at afgørelsen er meddelt den
økonomisk ansvarlige, jf. dog stk. 3. Museet kan begynde den arkæologiske undersøgelse,
når Slots- og Kulturstyrelsens afgørelse om gennemførelsen af undersøgelsen og
godkendelse af museets budget er meddelt den økonomisk ansvarlige.
Stk. 3.
Slots- og Kulturstyrelsen kan efter anmodning fra den økonomisk ansvarlige
beslutte, at afgørelsen ikke bortfalder efter 1 år. Anmodningen skal fremsættes over for
styrelsen inden udløbet af 1-års fristen. Ved ansøgninger om, at den oprindelige afgørelse
skal gælde i mere end 1 år, indhenter Slots- og Kulturstyrelsen en udtalelse fra det
pågældende museum, før der træffes beslutning.
In situ-bevaring af fortidsminder
§ 11.
Hvis den økonomisk ansvarlige ønsker at ændre sit jordarbejde, så arealer med
væsentlige fortidsminder friholdes for jordarbejderne med henblik på in situ-bevaring, skal
museet kontaktes straks. Er det ikke muligt for museet og den økonomisk ansvarlige, at nå
til enighed om in situ-bevaring, afgør styrelsen om og i hvilket omfang in situ-bevaringen
kan gennemføres.
Stk. 2.
Hvis friholdelse af arealer med henblik på in situ-bevaring medfører en væsentlig
ændring af et budget for en arkæologisk undersøgelse, skal Slots- og Kulturstyrelsen
kontaktes med henblik på at godkende det reviderede budget.
Stk. 3.
Den økonomisk ansvarlige er ansvarlig for, at fortidsminderne på de friholdte
arealer ikke ødelægges eller forstyrres ved gennemførslen af jordarbejdet, eksempelvis ved
kørsel, afvanding og jorddeponi på friholdte arealer.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0007.png
Stk. 4.
Hvis fortidsminderne på de friholdte arealer forstyrres af jordarbejderne, så det
alligevel er nødvendigt at udføre en arkæologisk undersøgelse af de påtænkte friholdte
arealer, skal Slots- og Kulturstyrelsen kontaktes med henblik på at godkende et revideret
budget.
Stk. 5.
Museerne skal indberette, hvilke arealer med væsentlige fortidsminder der bevares
in situ på ejendommen i det centrale register over arkæologiske lokaliteter og fundsteder.
Stk. 6.
Slots- og Kulturstyrelsen kan tinglyse, hvilke arealer med væsentlige fortidsminder
der bevares in situ på ejendommen.
§
12.
Slots- og Kulturstyrelsen kan bemyndige statslige og statsanerkendte
kulturhistoriske museer til at give meddelelse om at standse igangsatte jordarbejder, der
berører fortidsminder, jf. museumslovens § 27, stk. 2.
Tilskud til arkæologiske undersøgelser
§
13.
Slots- og Kulturstyrelsen kan i særlige tilfælde yde tilskud til dækning af den
økonomisk ansvarliges udgifter til arkæologiske undersøgelser.
Stk. 2.
Slots-og Kulturstyrelsen skal ved vurderingen af, om styrelsen eventuelt kan yde
tilskud til udgifterne til den arkæologiske undersøgelse, tillægge det positiv vægt, hvis
følgende forhold er til stede:
1) Om udgifterne til den arkæologiske undersøgelse udgør en uforholdsmæssig stor
udgift i forhold til den samlede anlægsudgift.
2) Om den økonomisk ansvarlige er en fysisk person.
Stk. 3.
Ud over de i stk. 2 nævnte forhold kan Slots- og Kulturstyrelsen ved vurderingen
af, om styrelsen eventuelt kan yde tilskud til udgifterne til den arkæologiske undersøgelse,
lægge positiv vægt på:
1) Om den økonomisk ansvarlige forud for igangsætning af jordarbejdet har indhentet
en udtalelse efter museumslovens § 25 om tilstedeværelsen af væsentlige
fortidsminder.
2) Om der forud for igangsætning af jordarbejdet er gennemført en forundersøgelse på
arealet efter museumslovens § 26.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0008.png
3) Om den økonomisk ansvarlige på baggrund af forundersøgelsens resultater i videst
muligt omfang har forsøgt at tilrettelægge det konkrete jordarbejde, så behovet for
den arkæologiske undersøgelse er søgt begrænset.
4) Om jordarbejdet er bestemt til ikke at skulle udføres inden for et af Slots- og
Kulturstyrelsen udpeget kulturarvsareal, jf. museumslovens § 23, stk. 4.
Stk. 4.
Styrelsen tager stilling til tilskudsspørgsmålet for arkæologiske undersøgelser som
led i behandlingen af den konkrete sag efter § 7, stk. 1, og meddeler den økonomisk
ansvarlige størrelsen af et eventuelt tilskud samtidig med meddelelse af afgørelsen om
gennemførelse af den arkæologiske undersøgelse.
Stk. 5.
De statslige og statsanerkendte kulturhistoriske museer indhenter oplysninger om
jordarbejdets samlede økonomiske ramme, som videregives til Slots- og Kulturstyrelsen til
brug for vurdering af tilskudsspørgsmålet.
Kapitel 4
Regnskab og revision af endelige regnskaber for større forundersøgelser og arkæologiske
undersøgelser vedrørende jordarbejder på land eller anlægsprojekter og aktiviteter på
havbund
Opgørelse i årsregnskaberne af gennemførte undersøgelser
§ 14.
Museet skal udarbejde regnskab for hver gennemførte større forundersøgelse eller
arkæologiske undersøgelse. Regnskabet skal udarbejdes i overensstemmelse med
retningslinjerne for projektregnskaber i Slots- og Kulturstyrelsens vejledning om
arkæologisk virksomhed. Museets ledelse skal påtegne projektregnskabet med en erklæring
om, at undersøgelsen er gennemført på en økonomisk hensigtsmæssig måde og i
overensstemmelse med Slots- og Kulturstyrelsens godkendelse, og at regnskabet er
udarbejdet i overensstemmelse med Slots- og Kulturstyrelsens vejledning om arkæologisk
virksomhed.
Stk. 2.
Museet skal sende projektregnskabet efter stk. 1 til den økonomisk ansvarlige.
§ 15.
Museets reviderede årsregnskab skal indeholde en opgørelse, der viser udgifterne til
hver af de gennemførte undersøgelser. I opgørelsen skal udgifterne til hver undersøgelse
sammenlignes med den fastsatte økonomiske ramme. Museets revisor skal i sin påtegning
på årsregnskabet efter de almindeligt gældende regler og standarder tage stilling til, om der
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0009.png
er høj grad af sikkerhed for, at der ikke er væsentlige fejlinformationer i årsregnskabet.
Opgørelsen skal give Slots- og Kulturstyrelsen og den økonomisk ansvarlige sikkerhed for,
at museet har opgjort udgifterne til undersøgelserne i overensstemmelse med denne
bekendtgørelse og vejledning om arkæologisk virksomhed. Revisorens påtegning på
årsregnskabet skal omfatte opgørelsen over udgifterne til undersøgelserne.
Stk. 2.
Hvis regnskabet er behæftet med væsentlige fejlinformationer, påhviler det revisor
straks skriftligt at give museet besked herom. Revisor skal påse, at museet inden 3 uger efter
revisors meddelelse efter 1. pkt. giver Slots- og Kulturstyrelsen meddelelse herom. Revisors
skriftlige bemærkninger indsendes sammen med meddelelsen.
Stk. 3.
Giver museet ikke meddelelse efter stk. 2, skal revisor orientere Slots- og
Kulturstyrelsen.
Stk. 4.
Slots- og Kulturstyrelsen kan indhente bilag, som ligger til grund for regnskaberne
vedrørende udgifterne til hver af de gennemførte undersøgelser fra museet.
Revision af projektregnskaber for større forundersøgelser og arkæologiske undersøgelser
§ 16.
Et endeligt projektregnskab for en gennemført større forundersøgelse eller
arkæologisk undersøgelse, som en økonomisk ansvarlig afholder udgifterne til, skal
revideres af museets revisor, hvis den samlede udgift for den større forundersøgelse eller
den arkæologiske undersøgelse er på mere end 2.500.000 kr. inkl. moms, jf. stk. 2.
Opgørelsen skal give Slots- og Kulturstyrelsen og den økonomisk ansvarlige sikkerhed for,
at museet har opgjort de udgifter, som skal afholdes af den økonomisk ansvarlige, i
overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse og vejledning om
arkæologisk virksomhed. Revisorens påtegning på årsregnskabet skal omfatte opgørelsen
over udgifterne til undersøgelserne.
Stk. 2.
Revisionen efter stk. 1 udføres i overensstemmelse med almindeligt gældende krav
og standarder for godkendte revisorers virksomhed samt standarderne for offentlig revision.
Standarderne for offentlig revision præciserer de særlige krav til en revision af et endeligt
regnskab for en gennemført større forundersøgelse eller arkæologisk undersøgelse, der
følger af god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i
§
3 i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m. (lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012). Dette
indebærer, at revisor gennemfører juridisk-kritiske revisioner og forvaltningsrevisioner som
led i opgaven. Ved revisionen efterprøves det desuden:
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0010.png
1. om de samlede udgifter til den større forundersøgelse eller arkæologiske undersøgelse
stemmer overens med den samlede økonomiske ramme,
2. om udgifterne er anvendt til den større forundersøgelse eller arkæologisk
undersøgelse, og
3. om de oplysninger, som museet har meddelt Slots- og Kulturstyrelsen om regnskabet,
er dokumenterede.
Stk. 3.
Revisor skal i sin revisionserklæring konkludere, om regnskabet for undersøgelsen
i alle væsentlige henseender er udarbejdet i overensstemmelse med vejledningen om
arkæologisk virksomhed, og om den godkendte økonomiske ramme for undersøgelsen er
overholdt.
Stk. 4.
Revisorerklæring skal være udarbejdet forud for, at museet indsender regnskab for
den gennemførte større forundersøgelse efter § 6, stk. 5, eller forud for, at Slots- og
Kulturstyrelsen godkender regnskabet for en arkæologiske undersøgelse efter § 7, stk. 4.
Stk. 5.
Hvis regnskabet er behæftet med væsentlige fejlinformationer, påhviler det revisor
straks skriftligt at give museet besked herom. Revisor skal påse, at museet inden 3 uger efter
revisors meddelelse efter 1. pkt. giver Slots- og Kulturstyrelsen meddelelse herom. Revisors
skriftlige bemærkninger indsendes sammen med meddelelsen.
Stk. 6.
Giver museet ikke meddelelse efter stk. 5, skal revisor orientere Slots- og
Kulturstyrelsen.
Kapitel 5
Sikring af naturarven ved gennemførelse af jordarbejder
§ 17.
Slots- og Kulturstyrelsen kan bemyndige statslige og statsanerkendte naturhistoriske
museer til at give meddelelse om at standse igangsatte jordarbejder, råstofindvindinger eller
stenbrydninger, der berører usædvanlige naturhistoriske genstande, jf. museumslovens § 29,
stk. 1.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering til Kulturudvalget om offentlig høring over bekendtgørelser om arkæologisk virksomhed efter museumsloven
2930277_0011.png
Kapitel 6
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 18.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.
[Underskriver]
/
[Medunderskriver]