Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2913847_0001.png
LMS
ÅRSSKRIFT
2023
LMS Årsskrift
2023
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0002.png
Indhold
Forord. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Vision, værdi og strategi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Skolekoncerter på danmarkskortet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Nøgletal – Udbredelse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Det siger skolerne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Nøgletal – Musikken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Prisvindere på plakaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Det siger musikerne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Diversitet på dagsordenen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
SOLO – Livemusik til sårbare unge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Efterskolekoncerter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Koncerter på julemærkehjem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Nøgletal – Koncertsteder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
LMS Festival 2023 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
KulturCrew . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Samarbejde med musik- og kulturskoler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
YAM – LMS på den internationale scene . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Børnejazzprisen 2023 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
LMS-konference samler landet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Det siger LMS’ samarbejdspartnere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
LMS ÅRSSKRIFT 2023
LMS Årsskrift
2023
Redaktion og tekst:
Katrine Kynde Knudsen og Karen Lund
Layout:
Lube Glien Andersen
Omslag:
Woodpeckers Recorder Quartet
til LMS Festival 2023.
Fotograf Christian Brandt
Vester Allé 15
8000 Aarhus C
www.lms.dk
Telefon: 8619 4570
Mail: [email protected]
Fagudvalg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Bestyrelse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Sekretariat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Vidensdeling og nye kompetencer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
LMS
ÅRSSKRIFT
2023
ÅRSSKRIFT 2023
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0003.png
E
”Der er ingen tvivl om, at det er rigtig
vigtigt for os at sikre gode musikmuligheder
for børn og unge. For musik skaber
fællesskaber og tilhørsforhold – og uendeligt
meget andet.”
Forperson for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik
Rikke Øxner om baggrunden for udvalgets driftstilskud til
Levende Musik i Skolen.
fter en række coronaår, hvor Leven-
de Musik i Skolen – ligesom landets
øvrige kulturinstitutioner – skulle
tænke kreativt, for at vores kerneopgaver kunne
bestå, blev 2023 det første hele år, hvor vi kom
tilbage til normalen.
Men er der overhovedet en “normal” for en
dynamisk organisation som LMS? Efter snart 25
år som ansat og knap to år som direktør, ved jeg,
at ikke to år ligner hinanden.
I 2023 var hele holdet bag LMS med stor fag-
lighed, engagement og relevante kompetencer
med til at sikre, at der kom over 3000 professi-
onelle skolekoncerter ud til mere end 350.000
børn og unge i over 90 danske kommuner. Tal,
som stiger år for år, og som sikrer så mange børn
og unge en unik mulighed for at forglemme sig
selv i musikkens fællesskab.
Hos LMS er vi bevidste om, at udbredelsen af
vores skolekoncertordning står på skuldrene af,
at vi møder en altafgørende politisk opbakning
– både landspolitisk og kommunalt. Vi har derfor
også et samfundsansvar for at være med til at
sikre musikalsk dannelse, fællesskab og kultur-
arv. At vise fremtidens generationer, hvor helt
utroligt meget musikken kan, når den prioriteres
– og når den går på tværs af genrer, køn, instru-
menter og kulturer.
Konkret har LMS i 2023 fortsat og indledt flere
samarbejder og projekter for at leve op til dette
ansvar. Vi har udvidet listen af samarbejdsskoler
og -kommuner, nået nye målgrupper på behand-
lingsskoler og efterskoler, er rykket tættere
sammen med vores musikalske partnere i Kon-
certløftet, har afholdt en udsolgt konference og
en særdeles vellykket festival.
En flot bevilling i Kulturministeriets Musikhand-
lingsplan betyder desuden en intensiv indsats for
at fremme skabende elementer i skolekoncer-
terne. Det sker blandt andet i samarbejde med
skolerne, landets musik- og kulturskoler og en
lang række andre nationale og lokale aktører.
Det er år efter år betydningsfuldt for mig at
opleve, hvordan vi fra LMS’ side kan være med
til at bygge bro og skabe værdi både for det
enkelte barn, men også på kommunalt, regionalt
og nationalt plan.
Jeg håber, vi med dette årsskrift kan give et lille
indblik i vores arbejde og de mange, skønne
historier, der dagligt lander i LMS-indbakken efter
møder mellem vores professionelle musikere og
Danmarks børn og unge.
God læselyst!
Gitte Abildtrup
Direktør, LMS
3
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0004.png
VISION, VÆRDI
OG STRATEGI
Levende Musik i Skolen (herefter LMS) er et nationalt kompetencecenter og Danmarks
største koncertaktør med over 3000 årlige koncerter og et publikum på op mod 400.000
børn og unge.
LMS’ indtægter består af driftstilskud fra Statens Kunstfond (2022-2026), en finanslovs-
bevilling (2021-2024), midler fra Kulturministeriets Musikhandlingsplan (2024-2026) samt
egenindtægter fra skoler og kommuner.
Kvalitet i alle led
LMS er en værdibaseret organisation, der arbej-
der ud fra kerneværdien ‘Kvalitet i alle led’. Det vil
sige, at der arbejdes professionelt og strategisk i
alle led og på alle niveauer for at sikre den sam-
lede kvalitet, LMS vil være kendt for. Det betyder
blandt andet, at:
Alle LMS’ musikgrupper består af professionelle
musikere, som udvælges med armslængde-
princip af et kvalificeret fagudvalg. Mød både
musikere og fagudvalg senere i årsskriftet.
Til alle LMS’ skolekoncerter medfølger et special-
udviklet undervisningsmateriale rettet til efter fag
og trinmål for netop de årgange, der skal opleve
koncerten.
LMS rækker ud mod sin omverden i arbejdet
med at sikre og kvalificere børn og unges møde
med musik af høj kunstnerisk kvalitet.
Som organisation har LMS blik for at holde
medarbejderstaben opdateret med relevante
kompetencer.
Retning
LMS arbejder strategisk ud fra fire overordnede
hovedoverskrifter, som er defineret i LMS’ ram-
meaftale med Statens Kunstfond.
Opfyldelsen af resultatmål inden for de forskel-
lige opgaveområder kan læses i detaljer i LMS’
årsberetning, der findes på lms.dk.
Udgifter 2023:
41.932.361,59 kr.
Opgaver:
1. Udvikling og produktion af skolekoncerter og
læringsmaterialer
2. Formidling af egne og fremmedproducerede
skolekoncerter
3. Netværksvirksomhed, samarbejde og koordi-
nation
4. Rådgivning og information
Løn og turnéudgifter til musikere
Koncert- og materialeproduktion
Øvrige aktiviteter
Administration inkl. løn
Koncertløftet – Én til alle
Visionen er klar: Alle grundskoleelever skal –
uanset geografi og opvækstbetingelser – fra
2025 opleve mindst én professionel koncert om
året.
Indsatsen er døbt Koncertløftet og er en allian-
ce med det øvrige, statsstøttede musikliv, der
ligesom LMS afholder børne- og ungerettede
koncertaktiviteter.
For Koncertløftets parter var 2023 et år, hvor vi
rykkede tættere sammen. Både i vores netværk
af producenter, i vores koncertudbud, i vores
PR-indsats for skolekoncerterne og i en lang
række nye samarbejdsprojekter. Læs mere om
udvalgte projekter her i årsskriftet.
Indtægter 2023:
39.983.216,42 kr.
Musikhandlingsplan – Lad børnene skabe
Kulturministeriets Musikhandlingsplan 2023-
2026 har øremærket midler til LMS’ arbejde med
at inddrage børn og unge i den skabende proces
op til, under og efter skolekoncerter.
Musikhandlingsplanen for 2023-2026 har i sin
helhed fokus på at få musik og glæde ud i alle
afkroge af Danmark, at få flere kvinder til at satse
på en karriere i musikken samt at få flere børn og
unge til at gribe guitaren, saxofonen eller mikro-
fonen. Det er nutidens børn og unge, der udgør
fremtidens kunstnere og kulturforbrugere. Derfor
skal børn og unge have mulighed for både at
opleve musik af høj kunstnerisk kvalitet og selv
prøve kræfter som udøvere af musikken.
Alle førnævnte målsætninger spiller godt sam-
men med LMS’ eksisterende ordning og aktivi-
teter og vil derfor også inddrages i LMS’ videre
arbejde med Musikhandlingsplanen.
I løbet af de kommende fire år vil LMS konkret
udvikle og afprøve forskellige koncertformater
og læringsforløb, der på forskellig vis inddrager
eleverne i de skabende processer.
I denne proces arbejdes der desuden med tre
udviklingsmål:
• Optimering af bæredygtighed
• Balance mellem kvalitet, kvantitet og diversitet
• Vidensdeling med relevante samarbejdspartnere
Driftstilskud fra Statens Kunstfond
Finanslovsbevilling
Musikhandlingsplanen
Egenindtægter og fonde
5
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0005.png
SKOLEKONCERTER PÅ
DANMARKSKORTET
Procent af kommunernes grundskoleelever,
der oplevede en LMS-skolekoncert i 2023:
0%
0%
1-30 %
31-60 %
61-100 %
NØGLETAL 2023 –
UDBREDELSE
LMS’ samarbejde med landets 98 kommuner samt Sydslesvig
99
1-30%
31-60%
61-100%
Ingen kontakt
80
Løssalg
Anden aftale
1-årig kontrakt
3-årig kontrakt
50
25
0
2019-20
2020-21
2021-22
2022-23
2023-24
359.600 ELEVER FRA
91 KOMMUNER + SYDSLESVIG
VAR I 2023 TIL
3117 LMS KONCERTER
7
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0006.png
Skolerne siger
“Gruppen tryllebandt eleverne.
Også et rigtig godt materiale, der
forbereder eleverne til selve kon-
certen og giver mulighed for at
arbejde med superaktuelle dannel-
sesopgaver, såsom hvordan vi taler
til hinanden.”
“Formidabelt! Det er her, ilden tændes!
LMS-koncerterne er vores elevers eneste
møde med den professionelle musik i løbet
af 7 grundskoleår. Når eleverne oplever hele
pakken – formidlingen af sangskrivning, instru-
ment-mestring og performancetalent – giver
det et uforglemmeligt aftryk. Det vækker en
lyst til selv at mestre et instrument, en genre
eller at skrive en sang.”
Haverslev-Ravnkilde Skole, Rebild Kommune
Efter hiphop-koncert med HipSomHap
“Vi elsker koncertordningen! Det
får lov til at fylde som en del af
vores skole-DNA, når vi er sam-
men om musikken. Koncerterne
giver musikundervisningen et
løft, og fællesskabet på skolen
styrkes.”
Aalykkeskolen, Kolding Kommune
Vorbasse Skole, Billund Kommune
Efter rytmisk folkemusikkoncert med
Bjørnetjenesten
“Der er så meget god energi og kva-
litet i hele deres setup. Variationen
undervejs holder eleverne fokuserede
og nysgerrige og gør, at selve folke-
musikken og viserne holdes relevante,
selvom de tilhører en svunden tid.”
Nordskolen afd. Jyllinge Skole,
Roskilde Kommune
Efter folkemusikkoncert med Phønix
“Selvom gruppen snakkede engelsk, var
det forståeligt, og de var gode til at for-
tælle om kultur og instrumenter. Lige som
en LMS-koncert skal være: En anderledes
musikoplevelse, som udvider elevernes
musikalske og kulturelle horisont. Vi elsker
det og glæder os hvert år!”
Maribo Skole, Borgerskoleafdelingen,
Lolland Kommune
Efter koncert med indiske Barmer Boys
“Størstedelen af vores elever hører ikke
metal, men mange blev fanget af energien,
og det var en ren fornøjelse at opleve ”for-
vandlingen”, fra de mødte skeptiske op, til
de gik hjem med en ny musikalsk oplevelse.
Også en superfed oplevelse for eleverne at
se et rigtigt spillested med lys, røg og godt
sceneshow.”
Ejerslykkeskolen, Odense Kommune
Efter heavymetal-koncert med APHYXION
“Fed ordning! Og skønt,
at det er muligt for
friskoler at være med.”
Vejen Friskole,
Vejen Kommune
“Fed mulighed for bør-
nene at opleve andet og
mere nærværende musik
og musikere end bare via
YouTube!”
Odden Skole,
Odsherred Kommune
“Super skøn gruppe af unge
kvinder, der vil noget andet og
mere, end hvad børn i denne
aldersgruppe normalt oplever
og kender til. Skøn oplevelse!”
Kærbyskolen, Aalborg Kommune
Efter eksperimenterende koncert med
NEBULAH
4,92
AF 5 MULIGE
SKOLERNES
EVALUERING AF
DEN MUSIKALSKE
PRÆSTATION
4,67
AF 5 MULIGE
SKOLERNES
EVALUERING AF
UNDERVISNINGS-
MATERIALERNE
SKOLERNES
EVALUERING AF
LMS SKOLEKONCERT-
ORDNING
AF 5 MULIGE
4,93
4,78
AF 5 MULIGE
SKOLERNES
EVALUERING AF
DEN SAMLEDE
KONCERTOPLEVELSE
4,80
AF 5 MULIGE
4,68
AF 5 MULIGE
SKOLERNES
EVALUERING AF
ELEVERNES
OPLEVELSE
SKOLERNES
EVALUERING AF
MUSIKERNES EVNE
TIL AT NÅ ELEVERNE
Fotos: Christian Brandt
9
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0007.png
NØGLETAL 2023
– MUSIKKEN
Prisvindere
P
re
ssefoto
OG PRISEN
GÅR TIL…
Hos LMS er vi stolte over at kunne præsentere
musikgrupper af højeste kvalitet – og vi synes
selv, at alle LMS-musikere fortjener en pris for
deres flotte arbejde med skolekoncerterne!
Når dette desværre ikke kan lade sig gøre, er vi
dog glade for at kunne følge med på side-
linjen, når vores musikere bliver hædret i andre
sammenhænge. Herunder kan du se en liste
over nogle af de LMS-grupper, der i 2023 vandt
en pris for deres fantastiske musik:
Jochen Brusch & Finn Svit
vandt i marts en
bronzemedalje ved Global Music Awards i USA
for deres album Animals in Music.
BAEST
vandt i marts en GAFFA-award for Årets
Danske Hard Rock/Metal-udgivelse for BAEST:
Justitia.
Foto:
Casp
er
L
i
nd
Ch
n
te
ris
se
n
Foto:
Mart
in
B
alt
s
KONCERTER
3117
er
MUSIKERE
PÅ TURNÉ
672
MUSIKERE PR.
KONCERT
3,5
Fo
to
:
ik
ed
en
B
ald
te
H
Foto:
And
ers
Ba
ch
Og prisen går til ...
Vokalensemblet
Postyr
vandt i april en CARA
(Contemporary A Cappella Recording Awards) for
Bedste Europæiske EP med deres EP Footprints.
De fire medlemmer af
Strygekvartetten AKELA
blev hver især tildelt Carl Nielsen og Anne Marie
Nielsens talentpris i juni.
BOOKEDE
HOTELVÆRELSER
3602
295.905 KM
INDBERETTET
KØRSEL
SVIN
vandt i oktober en DMA Jazz-pris for Årets
Eksperimenterende Udgivelse med deres album
Introducing SVIN.
Svøbsk
vandt i november prisen for Årets Roots-
navn ved DMA Roots 2023.
HeartBeat Group
vandt i november publikums-
prisen til årets YAMawards (Young Audiences
Music Awards) for bedste koncert målrettet børn
og unge.
ale
eV
Pr
es
s
o
ot
ef
to
Fo
tofer
Juel
Po
:
Kris
uls
e
nte
n
KONCERT-
PRODUKTIONER
MØD ALLE LMS’
KUNSTNERE HER
192
Malene Kjærgård
og
Musiksanseriet
vandt i
november DMA Børnejazzprisen.
Ventus
vandt i november førstepræmien ved den
italienske Concorso Internazionale di Interpretazi-
one di Musica Contemporanera 2023 i kammer-
musik-kategorien.
Fo
to
:
Di
tt
P
re
ssefoto
11
12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0008.png
Derfor spiller vi
skolekoncerter
I 2023 sendte LMS 158 forskellige musikgrupper på turné
med i alt 192 produktioner. Dermed kom over 600 musikere
ud og spille skolekoncerter i 2023. Men hvad er det, der er
attraktivt ved at spille skolekoncerter for LMS? Det har vi
spurgt en håndfuld musikgrupper om – og den helt store
genganger er (selvfølgelig), at børn og unge er verdens
bedste publikum.
Foto: Andreas Houmann
MUSIKERNE:
MUSIKERNES
EVALUERING AF
SAMLET OPLEVELSE
EFTER HVER KONCERT
MUSIKERNES
EVALUERING AF
SAMARBEJDET MED
LMS’ ADMINISTRATION
4,80
AF 5 MULIGE
INTERNATIONAL JAZZ COLLECTIVE
Genre:
Jazz
LMS-erfaring:
3 år
2023:
12 skolekoncerter på 11 skoler
“Vi støder tit på elever, der aldrig har oplevet
livemusik før. Oplevelserne med musik kan
være livsændrende, og derfor har vi konse-
kvent besluttet at afsætte et par uger hvert
år til at lave skolekoncerter. Jeg synes, det er
utroligt vigtigt, at børn bliver eksponeret for
musik af høj kvalitet. Musik, som bliver spillet
af levende musikere. Musik, som ikke er
mainstream pop. Det er en kæmpe fornøjelse
at spille skolekoncerter – og så er det en
meget spændende udfordring at komme ud
til et ungt publikum, som ikke har bedt om at
være der, og så skal vi forsøge at nå dem.”
NIELS LAN DOKY
4,93
AF 5 MULIGE
MUSIKERNES
EVALUERING AF
SAMARBEJDET MED
LMS’ PRODUCENTER
4,96
AF 5 MULIGE
SOLSORT
Genre:
Nordic folk pop
LMS-erfaring:
3 år
2023:
19 skolekoncerter på 16 skoler
“Det er meningsfuldt arbejde at præsentere
unge mennesker for en alsidig musikporte-
følje, og det er vores målsætning at skabe
en stærk koncertfortælling med emner som
familieformer, diversitet, krig og fred –
emner, der kan skabe refleksion og samtale
i klasserummet.”
TRIO BISERKA
Genre:
Folkemusik fra Balkan
LMS-erfaring:
To af musikerne 18 år,
den sidste 1 år
2023:
14 skolekoncerter på 10 skoler
“Den kontakt og de momenter af nærvær,
der opstår, når børnene går ind i musikken,
er berigende og meget inspirerende. Vi
lærer hele tiden noget nyt, selvom vi har
spillet skolekoncerter i mange år – for
vi må nå børnene, der hvor de er i dag.
Fra 2023 husker vi især vores allerførste
koncert, hvor vi blev modtaget af en pige
på 10 år, som løb os i møde og begejstret
råbte ‘Jeg ELSKER jeres musik!’. Vi sender
her en taknemmelig tanke til de lærere,
der havde forberedt børnene – det blev en
super koncert.”
Foto: Henrik Bredholt
RIGMOR
Genre:
Indie rock
LMS-erfaring:
1 år
2023:
29 koncerter på 24 forskellige skoler
– herunder 8 efterskoler
“Vi spiller skolekoncerter, fordi vi synes, det
er sjovt at komme ud i øjenhøjde med de
unge mennesker. Det er virkelig berigende
og inspirerende for os at kunne give en
musikalsk live-oplevelse til skoleelever i
hele Danmark – og vi glæder os til mange
flere! Vi har i øvrigt været så heldige at få
lov til at spille på en række efterskoler, og
den energi og åbenhed, vi har mødt på
efterskolerne, har været helt unik.”
REGGAE SKAL UD TIL
BØRNENE
Genre:
Reggae
LMS-erfaring:
9 år
2023:
84 koncerter på 68 skoler
“Vi føler virkelig, at det giver mening for
børnene at få et skud musikalsk energi ind
ad døren. Mange af dem har måske aldrig
været til en koncert før, og det er dejligt at
være med til at give dem en ny oplevelse.
Vi oplever også meget ofte, at børnene
efter koncerten spørger ind til, hvordan det
er at være musiker, hvor længe vi spillet,
og fortæller, at de også gerne vil spille
et instrument og være med i et band en
gang.”
DEN LILLE BITTE
OPERA
Genre:
Opera
LMS-erfaring:
6 år
2023:
31 koncerter på 20 skoler
“Vi spiller skolekoncerter, fordi vi synes,
det er vigtigt at være med til at få klassisk
musik og opera ud til et yngre publikum,
som måske aldrig har hørt denne genre før.
De skoleelever, der bor i større byer med et
koncerthus, har større chance for at opleve
klassisk musik i deres skoletid – men for
alle de andre mange, mange elever er det
ofte helt ukendt land. Det er utroligt sjovt
og givende som professionel musiker at
opleve, hvordan elever, som troede, opera
var forfærdeligt og nederen, faktisk synes,
at det er ret fedt og sjovt.”
Foto: Daniel De La Gruz
PERNILLE SEJLUND
ENSEMBLE
Genre:
Klassisk
LMS-erfaring:
1 år
2023:
8 koncerter på 6 skoler
“Vi spiller skolekoncerter, fordi vi ønsker
at spille musik for børn og unge, som er
anderledes end dét, de ellers lytter til. Og
ikke mindst så ønsker vi at give børnene
mødet med den levende musik. Det er i det
levende rum med de levende mennesker
og instrumenter, at musikkens magi for
alvor åbner sig.”
Foto: Joe Johansen
Foto: Bobby Mandrup
Foto: Daniel Carlsson
13
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
14
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0009.png
Kønsbalance i LMS-regi 2023
30%
70%
60%
40%
50%
50%
Sekretariat
Bestyrelse
Fagudvalg
14%
Diversitet i fokus
I januar 2023 tilsluttede Levende Musik i Skolen
sig ’Musiklivets Partnerskab for Bæredygtig
Udvikling’, og med afsæt i dette samt FN’s Ver-
densmål arbejder vi målrettet for at skabe en for-
andring mod et mere bæredygtigt musikliv. Det
betyder, at LMS arbejder for, at der skal være lige
adgang til musiklivet for alle – uanset køn, reli-
giøs overbevisning, kulturel baggrund, seksuel
orientering, politisk overbevisning, usynlige eller
synlige funktionsnedsættelser, alder, udseende
samt national, etnisk og social oprindelse.
Desuden stræber LMS efter løbende at sætte
fokus på diversitet internt, hvilket blandt andet
skete i maj 2023, da sekretariatet samt LMS’
bestyrelse deltog i oplægget “Diversitet og køns-
balance i musikbranchen” af Peter Maarbjerg.
LMS er bevidst om sit ansvar for at vise de
kommende generationer musiklivets diversitet
og sikre, at det unge publikum ved koncerterne
møder rollemodeller, de kan identificere sig med.
Derfor har LMS i 2023 sat gang i en række pro-
cesser, der skal være med til at sikre bevidsthed
om emnet og balance i statistikkerne. Der er, som
tallene viser, endnu et stykke vej til mål, hvorfor
der hos LMS i de kommende år fortsat vil være
fokus på at arbejde med de nye målsætninger og
strategier.
35%
65%
45%
41%
Konkret har LMS i 2023 taget følgende
skridt i arbejdet med diversitet:
Som målsætning for fagudvalget, når der fremover
udvælges nye musikgrupper, skal kønsfordelingen
blandt musikerne se således ud, at mindst 40% er
kvinder, og mindst 40% er mænd.
Gennemgående fokus på en bred og divers udvæl-
gelse af musikere ift. køn, oprindelse, alder, musikalsk
genre, instrumentbesætning mv.
Fortsat fokus på konceptet ’KulturCrew’, som fordrer
større balance af kønnene i ellers traditionelt mands-
dominerede dele af branchen.
Overenskomst, ligeløn og samme vilkår for alle ift. løn,
produktion og sparring.
Fokus på sprogbrug, diversitet og rækkevidde ift.
opslag på sociale medier, presse, jobopslag – samt i
undervisningsmaterialerne.
Bias-bevidste ledere og medarbejdere.
Anonymiseret ansøgningsproces til seneste
opslåede job.
Musikere
Musikgrupper
“I LMS arbejder vi med diversitet og kønsbalance både internt
i organisationen og eksternt, når vi præsenterer landets børn
og unge for den professionelle musik. Det gør vi for at sikre,
at eleverne får mange forskellige rollemodeller og musikalske
udtryk at spejle sig i. Vi arbejder med et kønsneutralt sprog i
vores undervisningsmaterialer og udvælger musikgrupper ud fra
en gennemgående målsætning om maksimal diversitet. Internt i
LMS arbejder vi – gennem vidensindsamling, dialog og bevidst-
hed om bias – for at skabe et inkluderende fællesskab.”
Gitte Abildtrup, direktør for Levende Musik i Skolen
15
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
16
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0010.png
ASBJØRN SOLO
Sårbare unge inviteres ind
i musikken
På landets special- og behandlingsskoler findes
stribevis af unge, der på grund af diverse person-
lige udfordringer og diagnoser aldrig har oplevet
en livekoncert før. Det besluttede LMS sig i 2023
for at være med til at ændre gennem et samar-
bejde med genreorganisationen ROSA, som har
udviklet konceptet SOLO – Sammen Om Live
Oplevelsen.
SOLO er et koncertformat rettet mod sårbare
unge i alderen 15-30 år. LMS er gået med i pro-
jektet for at dække den yngste del af målgruppen
ud fra visionen om, at alle grundskoleelever skal
have lige adgang til livemusikken – også dem på
special- og behandlingskoler.
Denne vision udmøntede sig i 2023 i særpro-
jektet ‘Asbjørn SOLO’, der er skabt i samarbej-
de mellem LMS, ROSA, musikeren Asbjørn og
Søstjerneskolen, en dagbehandlingsskole i
København. Med et specialudviklet forberedel-
sesmateriale og et tryghedsskabende koncert-
format, der favner en mindre gruppe elever ad
gangen, giver ‘Asbjørn SOLO’ mulighed for, at
selv de mest sårbare unge kan være med.
I løbet af november og december 2023 optrådte
Asbjørn således på 25 skoler i hele landet, hvor han
spillede for alt mellem 3 og 50 elever ad gangen.
Behandlingsskole starter elevbands efter SOLO
Dagbehandlingsskolen Søstjerneskolen i
København var blandt de skoler, der i slutningen
af 2023 havde besøg af ‘Asbjørn SOLO’. Søstjer-
neskolen er en af Danmarks højest specialise-
rede behandlingsskoler, og samtlige elever har
autisme samt kombinationsproblematikker som
eksempelvis svær angst, isolationstendenser,
selvskadetendenser eller depression.
Lene Bekhøi, der er lærer på Søstjerneskolen og
har været med til at udvikle koncertkonceptet
for LMS, var i november blandt de første til at se
‘Asbjørn SOLO’ sammen med en lille gruppe af
sine elever.
“Asbjørn henvendte sig til vores behandlings-
skoleelever med den største naturlighed både i
sang og tale, og der var meget stor lydhørhed i
Dagligdag og diagnoser blev glemt for en stund, da
Asbjørn i 2023 tog på turné med helt nyt koncertkoncept.
rummet. Alle elever har haft en dejlig oplevelse,
og skolekoncerterne har overbevist ledelsen om,
at det er noget, vi skal gøre mere af fremover,”
siger Lene Bekhøi om koncerten.
Ledelsen på Søstjerneskolen har da også allerede
holdt deres løfte om at implementere mere musik
i elevernes hverdag. Faktisk kan skoleleder, Dan
Schønewald Rasmussen, fortælle om et helt eks-
traordinært musiktiltag, der er sat i værk som et
direkte efterspil af elevernes møde med Asbjørn.
“Efter vi har haft de her koncerter, har vi fået eta-
bleret to elevbands og et fuldt udstyret musikrum
på skolen. Nu har vi simpelthen 7-8 elever, som
samspiller i bands. Det er altså helt vildt på en
skole som vores,”
fortæller Dan Schønewald Ras-
mussen og uddyber:
“De fleste af vores elever har været så invalidere-
de af angsten, at de har isoleret sig fuldstændigt
fra omverdenen. Musikken og koncertoplevelsen
bliver en vej ind i dét at have socialt samvær med
andre jævnaldrende. Det åbner op for, at de kan
være sammen med andre om en oplevelse, hvor
der er følelser på spil – musikken bliver simpelthen
en form for social genoptræning,”
afslutter han.
Musiker kalder SOLO ‘pissenødvendigt’
Spørger man musikeren selv, Asbjørn Toftdahl,
er der heller ikke nogen tvivl om, at SOLO er et
initiativ, der betyder en verden til forskel for de
elever, han har mødt på sin turné.
“Jeg synes, at SOLO er den bedste idé nogen-
sinde og i øvrigt pissenødvendigt. Jeg tror, man
kan spørge samtlige skoler, jeg har været ude
på, og så vil de sige, at det har været en succes,
og at det har været vigtigt – og det er også min
fornemmelse som musiker. Hvis jeg får lov, vil jeg
tage på SOLO-turné igen og igen,”
siger Asbjørn
Toftdahl.
Hos LMS er arbejdet med næste etape af SOLO
da også allerede begyndt, og i 2024 forventes
det musikalske SOLO-katalog at udvides, så end-
nu flere koncerter kan sendes af sted til landets
special- og behandlingsskoler.
Se video om
projektet
Foto: Christian Brandt
17
18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0011.png
EFTERSKOLE
KONCERTER
&
PRÆSENTERER
Efter flere års tilløb:
Nu er efter-
skolerne med!
→ I 2021 beslutter LMS, at efterskolekoncerter er et indsatsområde.
→ I 2022 afholder LMS de første 8 prøvekoncerter.
→ I 2023 gennemføres første år med etablerede efterskolekoncerter.
Bag efterskoleindsatsen står
LMS
sammen med genreorganisationen
ROSA.
Udbuddet er en
kombination af LMS’ brede koncertkatalog og ROSAs E-Tur, hvor upcoming kunstnere i den
rytmiske kategori kan komme ud og samle erfaring med tour-livet. I 2023 blev det til intet
mindre end 88 efterskolekoncerter for op mod 10.000 elever – knap en tredjedel af den
samlede styrke af efterskoleelever. Og responsen fra skolerne har været overvældende:
“Eleverne var helt tryllebundne og sad yderst
på stolekanten og lod sig rive med. Da der
blev spillet “Hurtige Hænder” og lagt op til
fællessang, sad mange af eleverne med
armene om hinanden og sang med. Det var
ganske enkelt kuldegysningsfremkaldende!
Vi er kæmpefans af koncertordningen!”
Baaring Efterskole & Højskole efter koncert med
Who Killed Bambi og Ida Wenøe
Se video om
efterskolekoncerterne
Kvie Sø Efterskole efter koncert med Asbjørn
“Kvie Sø Efterskole er en skole for unge udvik-
lingshæmmede. De elsker musik og fest. Det
gav Asbjørn til fulde.”
“Vi har valgt at indgå en treårig koncertaftale
med LMS og ROSA, fordi vi kan se, at niveau-
et i det, der tilbydes, er så højt, at dette også
er aktuelt næste år og næste år igen.”
Rasmus Bro Henriksen, forstander,
Aarhus Efterskole
“God ordning til at få mere etablerede kunstnere ud
på efterskolerne. Forever Still leverede en topklasse
koncert og var gode til at nå eleverne og få dem med.
En super god oplevelse, som vi gerne vil gentage.”
Rågelund Efterskole efter koncert med Forever Still
“Der var lige så god energi i vores besked-
ne sal, som foran 25.000 metalhoveder på
Copenhell. Forsanger Simon er en afsindig
dygtig indpisker, og det øvrige band spillede
også, som gjaldt det livet. Langt størstedelen
af eleverne – også dem, der ikke normalt
hører dødsmetal – har haft en rigtig god
oplevelse.”
“Igen et godt møde med Asbjørn, der går ind
i vores elever på en god måde! Han udfordrer
dem til grænsen men har øje og respekt for,
hvor de er i deres liv.”
Ågård Efterskole efter koncert med Asbjørn
Eisbjerghus Internationale Efterskole efter koncert
med BAEST
“Det var en virkelig god oplevelse at have
besøg af Sunbörn. Nemme at arbejde sam-
men med, fed musik, god energi og eleverne
elskede det.”
Viby Efterskole efter koncert med Sunbörn
Foto: Christian Brandt
“Dygtige musikere med musikalsk overskud
og indlevelse. Gruppen var meget dygtig til at
gøre det interessant for eleverne med gode
historier undervejs.”
Idrætsefterskolen Grønsund efter koncert med
Astrid Cordes
“En virkelig stor og fantastisk koncert. Bisse
har et enestående univers i sine tekster og
sin musik. Virkelig dygtig musiker og en super
lydmand, der fik vores klaver til at lyde fan-
tastisk. God balance mellem at nå eleverne
og samtidig have sin personlige integritet.
Eleverne blev taget alvorligt og behandlet
som modne og reflekterende mennesker.
Man kan naturligvis ikke forvente, at samtlige
køber ind på musikken – men i dette tilfælde
gjorde næsten alle.”
Osted Efterskole efter koncert med Bisse
19
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
20
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0012.png
Her holdt
LMS koncerter i 2023
Privatskoler
25
Skolekoncerternes musikalske
fællesskab når nye målgrupper
På Julemærkehjemmet Liljeborg sidder over 40
børn i alderen 7 til 14 år klar til en helt speciel
aktivitet. På gulvet foran dem ligger sorte plastiks-
pande, trommestikker og hjemmelavede køller af
gaffatape i hundredvis. Luften er tæt af spænding,
og de mange hoveder drejer nysgerrigt, hver
gang døren til salen går op. Da musiker Jesper
Falch træder ind, bliver der stille. “Velkommen
til stomp workshop”, siger han – og sådan lyder
startskuddet på en hæsblæsende time i salen.
I løbet af fem minutter er stilheden endegyldigt
brudt, og som én organisme er eleverne nu fordy-
bet i rytmer, hop, grin, råb, klap, dans og sang. Alle
er med, og der kommer smil på læberne og perler
af sved på panden, mens Jesper Falch i energisk
tempo dirigerer den store børneflok gennem
dansetrin, sange og spande-beats.
Som led i arbejdet med at nå alle danske børn og
unge, tog LMS i 2023 kontakt til et par af de danske
julemærkehjem for at afprøve et muligt samarbej-
de. Formålet var at sikre, at de børn og unge, der
opholder sig på julemærkehjemmene, får samme
oplevelser med kunst og kultur som deres klasse-
kammerater derhjemme. I slutningen af 2023 mødte
percussionist Jesper Falch derfor op på Julemær-
kehjemmet Liljeborg i Roskilde samt Julemærket-
hjemmet Kildemose i Halsnæs med sin populære
stomp-workshop og afholdte her de første to
LMS-koncerter på julemærkehjem nogensinde.
For første gang var ALLE med
På Julemærkehjemmet Liljeborg er der ingen
tvivl om, at koncerten har sat sit aftryk:
Foto: Kristofer Juel Poulsen
Spillesteder,
kulturhuse og
biblioteker
90
“Koncerten talte direkte ind i vores fælles kerne-
opgave, som går ud på, at ingen børn skal stå
uden for fællesskabet. Fortællingerne omkring
koncerten har samlet været, at næsten alle børn
har stiftet gode bekendtskaber med musik, rytme
og bevægelse. Jeg er meget taknemmelig over,
at vi fik denne mulighed,”
fortæller afdelingsleder
på Julemærkehjemmet Liljeborg, Mathias Bach
Randskov.
Også socialpædagog Natascha Krog-Nielsen
udtrykte stor begejstring for initiativet:
“Det er første gang, jeg har oplevet, at eleverne
har været samlet omkring en fælles aktivitet,
hvor ALLE bare deltog! Og hvor de både havde
fokus og koncentration i en hel time sammen.
Det var meget usædvanligt. Eleverne levede
sig ind i det og lod sig rive med. Det ville være
fantastisk, hvis man kunne gøre det igen.”
Selv fortæller Jesper Falch, at han ved begge
koncerter oplevede, hvordan en meget genert
og stille børneflok i løbet af kort tid blev grebet af
stemningen og pludselig var med til at lave musik
med både krop og stemme.
“Vi spillede trommer, dansede og rappede i
en hel time, uden at en eneste faldt fra. Det
fortæller mig, at de her børn enormt gerne ville
musikken og fællesskabet omkring den. Min
fornemmelse er, at de hver især fik en dejlig
oplevelse, og at de sammen fik en god fælles
reference omkring stomp og dét at lave musik,”
siger Jesper Falch.
Folkeskoler
828
2
Friskoler
57
Ungdomsskoler/
10. klassecentre
4
I Danmark findes der i alt
fem julemærkehjem, som
året rundt åbner deres
døre og agerer hjem
for børn med en række
forskellige udfordringer.
Det kan være børn, der
oplever at blive mobbet,
er ensomme eller på
anden måde mistrives i
hverdagen. Knap 1000
børn mellem 7 og 14 år får
hvert år hjælp på et jule-
mærkehjem, hvor et forløb
varer 10 uger, svarende til
en fjerdedel af et skoleår.
Julemærkehjem
Specialskole
for voksne
1
Specialskoler
42
Børnehave
1
21
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
22
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0013.png
HOLBÆK 3. - 5. OK TOBER 2023
1 fed festival
2 døgn
5 kurser
LMS FESTIVAL
19 spillesteder
115 koncerter
300 gæster fra
hele landet
“Kunsten er til for os mennesker. Den gør noget VED os. Den gør noget FOR os. Kultur-
debatten har i mange år været martret af en falsk modsætning mellem det brede og det
smalle – mellem folket og eliten. Men det skel smadrer skolekoncerterne. For de handler
jo netop om at bringe det bedste ud til de mange. Det er topprofessionelle kunstnere, der
møder børn i hele landet. Det er kunstnerisk kvalitet. Det er demokratisk folkelighed.”
Uddrag af årets åbningstale af Zenia Stampe (R), som gennem sit politiske virke har været med til at sikre
den finanslovsbevilling, der i 2021-2024 gør det muligt for LMS at nå ud til endnu flere børn
og unge i hele landet.
148 professionelle
musikere
6300 grundskoleelever
fra Holbæk Kommune
Vi ses igen til LMS Showcase
i Kolding d. 25. september 2024
Fotos: Christian Brandt
23
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
24
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0014.png
100% vil gerne deltage i LMS Festival/Showcase igen.
95% var tilfredse eller meget tilfredse med LMS Festival 2023.
90% mener, at deltagelse i LMS Festival har betydning for deres daglige
arbejde med skolekoncerterne.
GÆSTERNE SIGER
“Det var en gave til mig at deltage i LMS Festival! Samtidig
var det inspiration til min musikundervisning og særligt til
arbejdet med og omkring skolekoncerterne, som vi ELSKER
på skolen! Jeg var fyldt med glæde og fantastiske oplevel-
ser efter festivalen!”
Christina Lytjohan Andreasen, lærer, Slagelse Kommune
DE UNGE KLARER ÆRTERNE
Ingen LMS Festival uden KulturCrew både bag og på scenerne. Holbæks skoler stillede
med intet mindre end 103 friske KulturCrew-elever, der både før, under og efter festi-
valen gav den gas som værter, stagehands og journalister. En stor opgave – men en
opgave, som eleverne klarede til UG og bagefter evaluerede positivt:
“Jeg har fået åbnet dørene op til et kæmpe netværk af
dygtige lærere, musikere og producenter. Og så er jeg
blevet inspireret til at hente endnu mere information og
viden gennem LMS – og jeg er ærlig talt blevet blæst
bagover af de dygtige mennesker, som holder sådan et
foretagende kørende.”
Jakob Jellum-Abildgaard, lærer, Hillerød Kommune
“At deltage i LMS Festival har givet kommunens lærere
og mine kollegaer et fælles udgangspunkt for det videre
arbejde: Vi har været af sted sammen, oplevet musik
sammen, blevet rørt og inspireret sammen. Når vi skal
arbejde videre med musik i skolen, så er det et godt
fælles udgangspunkt for os alle – vi har noget at referere
tilbage til.”
Janus Clausen, konsulent i Kulturtjenesten
i Ballerup Kommune
“Jeg havde et mega godt fællesskab med de andre KulturCrew-journalister (og spiste ca. 50
kg slik om dagen!). I løbet af festivalen fik jeg meget nemmere ved at gå hen til folk, jeg ikke
kender, og spørge dem om et interview.”
Rose Frydland-Raun, KulturCrew-journalist
“Jeg elskede at snakke med musikerne og de andre i mit KulturCrew – jeg er blevet gode ven-
ner med dem og føler, at der var god stemning. De voksne fra LMS var gode til at motivere,
og jeg følte ikke, jeg blev dømt, hvis jeg lavede en fejl.”
Nicoline Jensen, KulturCrew-vært
“Det var nogle gode KulturCrew-øvelser, vi lavede til forberedelsesdagene. LMS tog virkelig
godt imod os – og det var en virkelig god frokost, vi fik.”
Noah Vallentin, KulturCrew-vært
“Det var rigtig sjovt. Og det er en meget anderledes hverdag at se alle de her børn arbejde
hårdt og have det store ansvar, de har. Børnene er blevet mere modige til alt det, de har lært.”
Mikkel Kock, lærer og KulturCrew-ansvarlig på Nr. Jernløse Skole
“Hvad jeg får ud af at deltage? ALT! Sparring, netværk,
indsigt i om musikgruppen kommer ”ud over” scenen.
Jeg føler, det er et vigtigt arbejde, man gør for børnene
på skolerne, så de mindst én gang i deres skoletid får
oplevet, hvad musik kan, og hvor forskelligt det kan være
ift. det, de hører til daglig.”
Majbritt S. Andersen, lærer, Odsherred Kommune
”Att delta i LMS-festivalen gav mig inspiration, möten med
andra producenter och tid med mina kollegor. Det gav mig
också förslag på musikaliska akter, som kan komma till oss i
Musik i Syd och kontakt med artister. Intressant att se hur ni
jobbar med skolkonserter och arbetet med KulturCrew.”
Paula Gårsjö, producent, Musik i Syd, Sverige
“Det har været de sjoveste to arbejdsdage længe. Det er
fedt at opleve elevernes glæde for musik, der er ander-
ledes end det, de er vant til. Og så er det fedt at møde
andre musiklærere, som man kender og nye, som man
lærer at kende – man føler sig pludselig ikke så alene.”
Freja Nøhr, musiklærer i Roskilde Kommune
25
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
26
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0015.png
er tilbage!
Efter en årrække med coronarestriktioner vendte KulturCrew i 2023 stærkt tilbage
på skoler over hele landet. Endelig kunne eleverne igen få lov at mødes med deres
crew-kammerater, præsentere skolens koncerter, snakke med kunstnerne – og alt det
andet, der hører med til at være KulturCrew.
Marie Tornerup
Anna Tornerup
OM KULTURCREW
Lad eleverne tage ansvaret, og giv dem indflydelse
– så kort kan idéen bag KulturCrew opsummeres.
KulturCrew er et koncept, hvor en fast gruppe
elever på skolen hjælper til før, under og efter
arrangementer som f.eks. skolekoncerter eller
teaterforestillinger.
De kan f.eks. være med til at udvælge de kunstne-
re, skolen får besøg af, de kan stå for PR på skolen
forud for et arrangement, de kan være værter, som
tager imod kunstnerne og præsenterer dem på
scenen, og de kan være teknikere, som skruer på
knapperne og hjælper til med at stille op og pakke
sammen.
Formålet med KulturCrew er at styrke elevernes
ansvar, ejerskab, fællesskab og indflydelse. De
deltagende elever er typisk mellem 10 og 15 år,
og det at indgå i KulturCrew er dermed med til at
udvikle dem – både som kulturarrangører og som
mennesker.
Sjov og sammenhold
En af de skoler, som flittigt gør brug af KulturCrews
input og kræfter, er Mørdrupskolen i Helsingør Kommu-
ne. I 2023 betød det blandt andet møder med en lang
række professionelle kunstnere, nervepirrende ture på
scenen foran skolens øvrige elever og også en tur til
LMS Festival i Holbæk, hvor KulturCrew deltog for at
kunne give deres besyv med, når skolen senere skulle
indsende ønsker til kommende koncerter.
“Det er mega fedt at være med i KulturCrew.
Det giver et godt sammenhold, når man står på
scenen inden koncerterne og skal præsentere
sammen i stedet for at stå alene. Første gang, vi
skulle præsentere en koncert, var vi virkelig ner-
vøse, men så opdagede vi, at vi stod sammen,
og så var det ikke så farligt alligevel.”
Marie Tornerup, 6. klasse
“Det er det fedeste nogensinde at være Kultur-
Crew. Det går ud på at have det sjovt og få nye
venskaber. Man får et mega godt sammenhold
mellem alle klasser – både 4., 5. og 6. klasse.”
“Vi har for eksempel præsenteret en koncert,
hvor det var 7., 8., og 9. klasser, der var publi-
kum, og vi havde ikke rigtig lyst til at præsen-
tere, fordi det var pinligt, og vi var bange for, at
de grinte af os. Men så opdagede vi, at de ikke
grinte af os, og at de ikke engang ville turde det
selv, og så gjorde vi det bare.”
“Vi har mødt grupper som Babulja, IKI, Malene
Kjærgaard og Baron von Münchhausen, og de
spillede virkelig godt. Vi har også mødt nogle
kendte mennesker, som man i hvert fald godt
ved, hvem er, hvis man er lidt halvgammel. Vores
lærer kender dem i hvert fald.”
Claudia Nielsen, 6. klasse
“Det er hyggeligt, at vi lærer de andre på skolen
at kende, når vi byder dem velkommen til kon-
certerne – og jeg tror også, det betyder meget
for de andre elever. De hører bedre efter, når det
er os, der præsenterer, fordi man ellers lukker
lidt af, når man skal høre på voksne… det kender
jeg i hvert fald lidt.”
“Vi har også været til LMS Festival, hvor vi for
eksempel hørte heavy metal. Det var vildt at
høre rock, det har jeg ikke prøvet før. Og så fik
vi sådan et KulturCrew-navneskilt, så vi kunne
komme ind til koncerterne og få mad, og så følte
man, at man faktisk var en rigtig gæst ligesom
de voksne og professionelle. Og så fik vi lov til at
møde alle dem, der havde været på scenen og
spille koncerter.”
Anna Tornerup, 6. klasse
Fotos: Christian Brandt
Fotos: Privat
27
28
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0016.png
Tre institutioner,
ét mål:
Børnene skal
ind i musikken
50 indskolingsbørn fordelt mellem slagtøj, cello,
violiner, basuner, saxofoner og trompeter står klar
til at give koncert i den store sal. Med sig har de
deres undervisere fra både skolen og kultursko-
len, som de det sidste halve år har øvet sammen
med. Forrest står fire professionelle musikere
fra Saxofonkvartetten Saxopaths klar til at lede
slagets gang. På bænkene sidder forældre,
bedsteforældre og søskende klar til at se, hvad
de spændte elever har lært. Saxopaths fører an
på deres saxofoner, og koncerten bygges op,
indtil både musikere, lærere og alle 50 elever
spiller sammen som et stort orkester. Da sidste
tone lyder, bryder publikum ud i klapsalver, og
på scenen ses lettede og stolte smil fra de små,
nyslåede musikere.
Koncerten med elever og lærere fra Holbæk
Private Realskole, undervisere fra Holbæk Kultur-
skole og musikere fra Levende Musik i Skolen var
kulminationen på bare ét af de samarbejdsprojek-
ter, LMS i 2023 tog hul på sammen med grund-
skoler og musik- og kulturskoler rundt om i landet.
Musik- og kulturskolerne er lokale, musikalske
aktører med stor faglig ekspertise, der er gensi-
digt forpligtede til at samarbejde med skolerne.
Dermed har det været oplagt for LMS at se på,
hvordan der kan etableres forløb, hvor skolekon-
certer og musikskoleaktiviteter i grundskolen sam-
tænkes. Målet er at skabe større sammenhæng
og synergi til fordel for alle parter – selvfølgelig
især for børnene.
Og hvordan fungerer det så?
Projekterne er tilpasset forholdene i de enkelte
kommuner og er derfor vidt forskellige. Indtil vide-
re har samarbejderne eksempelvis bestået i:
Musikalske møder:
Fysiske musikalske
møder mellem skolen, kulturskolen og en af
LMS’ musikgrupper. Kulturskolen og skolen
øver udvalgte numre med instrumentklas-
serne, og til sidst mødes musikgruppen med
elever og lærere og spiller i fællesskab en
koncert.
Opkvalificering:
Lærerworkshops om hen-
holdsvis musik som valgfag og musikalsk
formidling for musikskolelærere.
Videns- og netværksdeling:
Gennem dialog
med skoler og musikskoler har LMS forsøgt
at kortlægge, hvordan man bygger menings-
fulde broer mellem institutionerne. Det har
blandt andet udmøntet sig i, at musik- og kul-
turskolerne i flere kommuner har været med
til at udvælge LMS-grupper til den kommen-
de sæson i fællesskab med skolerne.
Foto: Markus Kluge
Børn skal opleve musik både indefra og udefra. I 2023 skruede LMS – blandt andet med
en flot bevilling via Kulturministeriets Musikhandlingsplan – op for samarbejdsprojekterne
mellem grundskolernes elever og lærere, musik- og kulturskolers lærere og LMS’
professionelle musikere og producenter.
“Samarbejdet med LMS giver os en unik mulighed for
at indtage en position i Brøndby, hvor vi er omdrej-
ningspunkt for børns møde med musik og
skolelærernes erfaringsudveksling om koncerter ...”
Musikskolen i Brøndby – Lasse Malmqvist, musikskoleleder
Holbæk Kulturskole – Katrine Serner, teamleder
“Jeg synes, samarbejdet mellem kulturskolen,
LMS og grundskolerne er en rigtig god idé. Vi har
alle sammen noget forskellig viden, som gør, at
det her kan løftes til et endnu højere niveau, end
hvis vi stod i vores tre små siloer og prøvede at
løfte det hver især. Koncerten bliver på en eller
anden måde det der fælles tredje, som vi alle
sammen arbejder ind i fra hver vores vinkel.”
Musikskolen i Brøndby – Lasse Malmqvist,
musikskoleleder
“Samarbejdet med LMS giver os en unik mulighed
for at indtage en position i Brøndby, hvor vi er
omdrejningspunkt for børns møde med musik og
skolelærernes erfaringsudveksling om koncerter.
Hertil kommer de her add-ons, hvor nogen får
et ekstra udbytte, som da Brøndby Strand Skole
mødte LMS-duoen Krøyer/Winding. Det er i høj
grad motiverende og bidrager til elevernes ople-
velse af, hvad man kan i en klasse og med musik i
det hele taget.”
Ballerup Musikskole – Marie Winther, souschef
“Jeg synes, at LMS gør et meget fornemt stykke
arbejde for at få de mange aktører på børne-/
unge-musikområdet til at mødes og tale sammen
på en måde, der faktisk gør en forskel og giver
redskaber at arbejde videre med. Der kan være
en tendens til mistillid institutioner imellem, men
jeg oplever LMS som en utroligt åben, lydhør og
gennemsigtig institution med en oprigtig lyst til at
skabe resultater langt ud over egne ambitioner.”
Hjørring Musiske Skole – Signe Wang Carlsen,
underviser og folkeskolekoordinator
“Samarbejdet har værdi for alle tre parter – LMS,
Hjørring Musiske Skole og Hirtshals Skole. Man
kan ikke tage én dag ud og sige, at lige den dag
gjorde en forskel for vores arbejde med lærings-
målene. Men der er ingen tvivl om, at vores
musikdag med LMS’ musikgruppe har bidraget
til at styrke vores daglige arbejde. Den lagde en
masse gode ting i elevernes mentale rygsæk, og
dem kan vi bygge videre på i hverdagen.”
Se video om
projektet i
Holbæk her
Uanset modellen har omdrejningspunktet været
brobygning og det meningsfyldte samarbejde,
hvilket også er noget af det, samarbejdspartnerne
på skolerne og musik- og kulturskolerne fremhæ-
ver i deres evalueringer:
29
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
30
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0017.png
Danske skolekoncerter
på verdenskortet
Det er almindeligt kendt, at hygge, legoklodser og designmøbler har været med til at sætte
Danmark på verdenskortet. Hvad få nok ved, er, at vores måde at afholde skolekoncerter på
også tiltrækker positiv opmærksomhed ude i verden.
I den internationale sammenslutning YAM –
Young Audiences Music – samles alle de aktører,
der på verdensplan arbejder med udviklingen af
musik målrettet børn og unge. Forpersonen for
YAM Committee er Noora Herranen fra Finland,
som sender roser af sted til den danske skole-
koncert-model.
“LMS is giving us unique insights on how to reach
schools widely and make a commitment that
goes through the level of pupils participating in
culture crew, the teachers and school manage-
ment level using the educational materials and
the municipal, regional level and national level
in making sure this format is widely understo-
od and supported,”
siger Noora Herranen og
fortsætter:
Samlet i Sydamerika
Gennem YAM arbejder Jesper Gottlieb tæt
sammen med kolleger fra eksempelvis Island,
Frankrig, Malawi – og senest også Brasilien, hvor
han i efteråret deltog i den årlige YAMsession.
“Koncerter for børn og unge kan organiseres
og gribes an på mange forskellige måder, og
netop denne forskellighed får vi gennem YAM
stor indsigt i. Det giver derfor gode kontakter
og anledning til mange frugtbare diskussioner,
når vi samles til YAMsession,”
fortæller Jesper
Gottlieb om sin motivation for at deltage.
Under YAMsession 2023 mødtes Jesper Gottlieb
bl.a. med den markante kulturorganisation SESC,
der arrangerer kulturelle arrangementer i mere
end 45 store kulturhuse i staten São Paulo, for
at fortælle om LMS og grundsynet på børn som
et ligeværdigt og kvalificeret publikum. Desuden
deltog han i en række paneldebatter og sad i
juryen til prisuddelingen YAMawards, hvor dan-
ske HeartBeat Group vandt én af årets priser.
“Det var en enormt spændende og udbytte-
rig uge, vi havde i Brasilien, og jeg ser frem
til at fortsætte de gode snakke både internt i
YAM-fællesskabet, og ikke mindst når vi mødes
til YAMsession 2024 i Norge,”
afslutter Jesper
Gottlieb.
“Also, the Danish example on how to collaborate
with other organizations in the field of music but
also in terms of collaborating with schools and
universities in order to do research is something
we are trying to learn from.”
Seniorkonsulent hos Levende Musik i Skolen
Jesper Gottlieb er LMS’ repræsentant i det inter-
nationale samarbejde, og her oplever han ofte at
få anerkendende ord med på vejen.
“Fra LMS’ side har det internationale netværk
altid været prioriteret højt, og vores engagement
og vores arbejde for at udbrede ’den skan-
dinaviske model’ får meget ros – især blandt
vores europæiske kolleger i YAM,”
siger Jesper
Gottlieb.
YAM er en undergren af det
globale musiknetværk
Jeunesses Musicales Inter-
national (JMI), der arbejder
med musik for unge menne-
sker på tværs af kulturer.
Aktiviteterne i YAM arrange-
res og koordineres af YAM
Committee, som i skrivende
stund består af 12 medlem-
mer fra 11 forskellige lande
– herunder Jesper Gottlieb
fra Danmark.
Som en del af JMI, har YAM
medlemmer i mere end 60
lande.
Hvert år i skiftende lande
afholdes YAMsession, som
er både en konference og
showcase.
YAM Committee uddeler
hvert år under YAMsession
en række priser under
navnet YAMawards, hvor
koncertproduktioner målret-
tet børn og unge hyldes.
PRISFEST
PÅ POSTEN
DA BØRNEJAZZPRISEN I NOVEMBER 2023 BLEV UDDELT I ODENSE, SKETE DET – FOR FØRSTE
GANG NOGENSINDE – I ET SAMARBEJDE MELLEM JAZZDANMARK OG LEVENDE MUSIK I SKOLEN.
Torsdag den 16. november 2023 bød på med-
rivende musik på spillestedet Posten i Odense,
hvor de tre nominerede, vidt forskellige bands –
Papa Kotji, Musiksanseriet og Funky Currywurst
Brothers – dystede om årets Børnejazzpris.
Koncerterne var pakket ind i et festfyrværkeri
af dans, sæbebobler, historier og vittigheder i
pauserne – og i salen sad over 200 lydhøre og
engagerede odenseanske skoleelever. Showet
blev bundet sammen af de unge værter fra Kul-
turCrew, som indtog scenen med stor sikkerhed.
Af klapsalverne at dømme vandt alle tre musik-
grupper børnenes hjerter, men i sidste ende blev
det Musiksanseriet, der løb med juryens stemmer
og den flotte pris. Frontfigur Malene Kjærgaard
understregede dog i sin takketale, at musik ikke
handler om at vinde, men om at have det sjovt
sammen, og at alle i konkurrencen faktisk er ven-
ner og spiller sammen på kryds og tværs.
Afvikling efter bogen
Det var i 2023 første gang, at JazzDanmark valg-
te at indgå i et samarbejde omkring Børnejazzpri-
sen. Som partnere i Koncertløftet var det oplagt
for JazzDanmark såvel som LMS at slå kræfterne
sammen og skabe årets fedeste børnejazzfest.
Foruden hjælp til afvikling stod LMS for at finde
publikum til dagen og havde desuden sponso-
reret årets førstepræmie i form af en tarifbetalt
mini-turné med fem koncerter på grundskoler.
Fra LMS var det projektmedarbejder Mads
Mølbach Johan, der stod for koordineringen af
dagen i samarbejde med JazzDanmark, kunstnere
og spillested – og selvfølgelig et sejt KulturCrew
fra en af de lokale skoler.
“Det giver vildt meget mening, at Levende Musik i
Skolen er medvært til Børnejazzprisen. Alt klappe-
de, og showet var simpelthen fantastisk. Eleverne
fra KulturCrew havde en finger med i spillet i hele
processen: Værtsrollen, deltagelse i juryarbejdet,
gearhåndtering, backstage. Det hele sad lige i
skabet,”
siger en tilfreds Mads Mølbach Johan.
Agnete Seerup, der er kommunikations- og
souschef hos JazzDanmark, fortæller, at de også
hos genreorganisationen er yderst tilfredse med
forløbet.
“Vi er meget glade for, at Koncertløftet har givet
anledning til at arbejde sammen med LMS om
Børnejazzprisen. Samarbejdet tilfører stor værdi
til vores projekter for børn og unge, særligt fordi
LMS har en kæmpe ekspertise på dette felt. Det
har været en stor fornøjelse, og vi ser frem til
at gentage succesen i fremtiden,”
siger Agnete
Seerup.
Papa Kotji
Funky Currywurst Brothers
Fotos: Tim Theo Deceuninck
Fotos: Peter von Freiesleben
31
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
32
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0018.png
Åbn ørerne
og løft blikket
– musik som det fælles tredje
Hvordan kan musikken være en af vejene til at løse trivselskrisen og
fremme læring, fællesskab og dannelse i grundskolen? Hvorfor er levende
musik til børn og unge en god investering? Og hvordan kan kommuner,
læreruddannelser, skoler og musikliv sammen skrue op for musikken og
skabe bæredygtige modeller for samarbejde?
Alt dette satte LMS og Koncertløftet fokus på til vores udsolgte konference
i Holbæk den 3. oktober 2023.
Tak til alle debattører, oplægsholdere
og deltagere, som kom fra:
Kulturens Analyseinstitut • Danske Musik- og Kulturskoler • Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik •
Børne- og Undervisningsministeriet • Nationalt Center for Kunst og Mental Sundhed • Danske Skoleelever •
Musik og Ungdom • Musiklærerforeningen • DEOO • Det Kongelige Teater • DR Musikariet • Skolelederforeningen •
KL • JazzDanmark • Tempi • Ears Wide Open • Dansk Musiker Forbund • Kulturpakker • Kulturprinsen • Strøm til Børn •
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium • Musikhuset Posten • Concerto Copenhagen • Ensemble MidtVest •
Den Jyske Opera • Sangens Hus • Dansk Sang • Teatercentrum • Dansehallerne • Ars Nova Copenhagen • Odense
Symfoniorkester • Danmarks Underholdningsorkester • Ensemble Storstrøm • Kultur og fritidsnetværket SIK •
European Choir Games • Tænketanken DEA • RasmussenNordic • Tivoli • NAFA • Københavns Professionshøjskole •
Københavns Universitet • Professionshøjskolen Absalon • SDU • UC SYD • VIA University College Aarhus •
Behandlingsskolerne • Efterskolen Smededal • Ollerup Efterskole • Kulturtjenesten Ballerup • Kalundborg Biblioteker •
Viborg Bibliotekerne • Ballerup Musik- og Kulturskole • Børnekulturhus Ama’r • Børnekulturhuset Aarhus •
Herlev Musikskole • Holbæk Kulturskole • Kulturskolen Esbjerg • Kulturskolen Gribskov • Kulturskolen Roskilde •
Kulturskolen Viborg • Mariagerfjord Kulturskole • Musikskolen Halsnæs • Næstved Musikskole • Odsherred
Musikskole • Varde Musik- og Billedskole • Albertslund Kommune • Allerød Kommune • Ballerup Kommune •
Brønderslev Kommune • Frederikshavn Kommune • Frederikssund Kommune • Furesø Kommune • Haderslev
Kommune • Helsingør Kommune • Hjørring Kommune • Holbæk Kommune • Horsens Kommune • Hørsholm
Kommune • Kolding Kommune • Københavns Kommune • Langeland Kommune • Mariagerfjord Kommune •
Næstved Kommune • Odsherred Kommune • Ringkøbing-Skjern Kommune • Roskilde Kommune • Tårnby Kommune •
Vesthimmerlands Kommune • Aalborg Kommune • Aarhus Kommune
Fotos: Christian Brandt
33
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
34
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0019.png
SAMARBEJDSPARTNERE I
MUSIKLIV OG SKOLEVERDEN
Levende Musik i Skolen er i høj grad en netværksorganisation, hvor dialog
og samarbejde på tværs er kerneværdier.
Tak til alle de skoler, kommuner og musikere, som sammen udgør
grundpillerne i vores koncertordning og er med til at holde os på
tæerne.
Tak til de mange parter i musiklivet fra spillesteder, ensembler og
orkestre til fagforbund og organisationer, som gennem små og
store indsatser støtter op om Koncertløftets mål om livemusik til alle
børn og unge.
Tak til de børnekulturelle netværk og organisationer, som er enige
om at samarbejde fremfor at konkurrere. Sammen står vi stærkere.
Tak til de store skolefaglige organisationer og netværk, som er så
vigtige for vores arbejde.
Tak til de uddannelsesinstitutioner, som åbner dørene, så vi kan
dele viden om skolekoncerternes rolle med både musikstuderende
og lærerstuderende.
Tak til de fonde og politikere, som bakker op om musikken og
børnene gennem støtte til LMS’ aktiviteter.
Asbjørn Keiding, direktør:
”I årets løb har samarbejdet mellem LMS og DEOO fortsat med at understøtte vores fælles målsæt-
ning om at give alle børn og unge mulighed for at opleve livekoncerter med professionelle kunstnere
og orkestre. Gennem faglig sparring, dataindsamling og udvikling af koncertformater har vi sammen
skabt meningsfulde møder mellem børn, unge og det professionelle musikliv. Dette samarbejde
illustrerer, hvordan musiklivet udvikler sig mest succesfuldt, når organisationer forener kræfterne og
arbejder i fællesskab.”
Agnete Seerup, kommunikations- og souschef:
“Det er uhyre vigtigt, at alle børn og unge oplever den levende musik, og det vil vi naturligvis gerne
være med til at løfte. Tak til LMS for at tage initiativ til Koncertløftet, som får musik af høj kvalitet ud
at leve foran så mange børn og unge. Sådan!”
Dorte Andreas, næstformand:
“Musik i skolen spiller en afgørende rolle i elevernes dannelse og uddannelse, og LMS gør en
fantastisk indsats for at berige eleverne ved at give dem adgang til professionelle musikere og en
bred vifte af musikgenrer. Dette skaber ikke kun musikalske oplevelser, men styrker også fælles-
skabet på skolen gennem delte musikalske erfaringer. LMS’ arbejde spreder glæde og skaber lys i
elevernes øjne, og derfor er vores samarbejde med LMS om at fremme musikglæden for eleverne i
skolen af uvurderlig værdi.”
Karen Johansen, formand:
“Samarbejdet mellem LMS og Musiklærerforeningen forstærkes år for år. Pt. samarbejder vi om
lokale lærerkurser og om at bringe morgensangen ind i skolen. Vi er i tæt dialog om musikfaget i
skolen og de politiske tendenser. Samarbejdet består af gensidig respekt for vores arbejde hver
især og kvalificerer på den måde indsatsen om at bringe den levende musik ud til alle landets
skolebørn.”
Keld Hosbond, rektor:
Lotte Trangbæk, generalsekretær:
”Vi er utrolig glade for samarbejdet med LMS, da det giver vores studerende en unik
mulighed for at udvikle deres kunstneriske produkt i et møde med en spændende og
vigtig målgruppe. Det er meget vigtigt, at børn og unge på et tidligt tidspunkt oplever
og deltager i levende og inspirerende koncerter, der stimulerer deres fremtidige aktive
forhold til musik.”
“Børns møder og oplevelser med musik er betydningsfulde for dannelse, deltagelse og verdens-
vendthed. Tak til LMS’ bidrag til, med sine mange skolekoncerter, at give børn adgang til og ople-
velser med musikken. Samarbejdet mellem aktørerne på feltet er i den sammenhæng helt central
for, at børn og unge oplever, at musik er en relevant og meningsgivende arena for dem at udfolde
sig i. I DMK er vi derfor glade for, at arbejdet ofte sker i tæt samarbejde med den lokale musik- og
kulturskole, så indsatser koordineres og kobles til det lokale arbejde med, at alle børn får engage-
rende og livslange muligheder for udfoldelse, fællesskaber og færdigheder inden for musik.”
”For SDMK er samarbejdet med LMS om skolekoncertkonkurrencen en stor del af
vores arbejde om at forberede vores studerende til et musikervirke efter konserva-
toriet. De lærer en af de vigtigste koncertarrangører at kende og får førstehånds-
kendskab til en af de vigtigste publikumsgrupper, nemlig børn og unge. De kærlige
og samtidig meget konsekvente rammer i mødet med børnene giver en uundværlig
læring i praksis.”
Christina Holm Dahl, vicerektor:
Esben Danielsen, direktør:
”LMS har inviteret Kulturens Analyseinstitut med ind at se på opsamlinger og data – meget brugbart
både i nationale kortlægninger af børns møde med kunst og lokalt for kortlægninger i hver enkelt
kommune. LMS lægger en fremragende standard for, hvordan det faktisk er praktisk muligt og brug-
bart at have styr på, hvorhenne og hvor mange børn møder hvilken levende musik. Og ikke mindst
hvordan oplevelsen har været. Ligetil med både kvalitative og kvantitative opsamlinger. Det viser en
vej for, hvordan en grundig indsats og opfølgning kan vise tydelige resultater.”
Conny Jørgensen, direktør:
“Musik er for alle. Men ikke alle har lige adgang til musikken. Vi er derfor superglade
for, at LMS – uden at blinke med øjnene eller ryste på hånden – har takket ja til at
samarbejde om ROSAs SOLO-projekt, som har til formål at præsentere koncerter for
børn og unge, som har brug for særligt tilrettelagte koncertrammer. I fællesskab bliver
vi, sammen med bl.a. forskere fra Aarhus Universitet, MentalVoice og DMF, klogere på,
hvordan vi skaber formater, som får musikken ud til så mange som muligt – og i den
forbindelse er LMS’ netværk uvurderligt.”
Noora Herranen, Chair of Young Audiences Music (YAM) Committee:
“LMS has been part of the Young Audiences Music Committee for a long time and the influence of
LMS is fundamental for all YAM work. LMS is an active part of this network and attend all the
aspects of the international work that we do, from giving new ideas to being an active part in
discussions about the quality of productions made for young audiences.”
35
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
36
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0020.png
LMS’ FAGUDVALG
Mød holdet, der udvælger
LMS’ musikgrupper
Den årlige udvælgelse af musikgrupper og solister til LMS’ store
koncertkatalog foretages af et eksternt udvalg bestående af seks musik-
kyndige fagpersoner. Hvert fagudvalgsmedlem må maksimalt sidde i
udvalget i tre år, og det dynamiske udvalg er med til at sikre kvalitet,
diversitet og armslængde for LMS. I 2023 bød LMS velkommen til følgende
to nye fagudvalgsmedlemmer:
Tre skarpe til
bestyrelseslederen
LMS’ BESTYRELSE
Susanne Skov
Bestyrelsesleder
Musiker og lektor i musik
Jens Juulsgaard Larsen
National programleder hos
Naturfagsakademiet NAFA
Luca Sophia Krohn
Musiker og musiklærer
Foto: Christian Brandt
Vicebestyrelsesleder
Thomas Eiler
Trommeslager og musikskolelærer
Foto: Mathias Hornshøj Hansen
Foto: Morten Elbech Sørensen
Jens Juulsgaard Larsen
har siden 2018 været bestyrelsesleder og har der-
med fulgt LMS igennem en markant udviklingsperiode, hvor antallet af årlige
skolekoncerter er steget med 59,7 procent siden skoleåret 18/19, der har været
udskiftning på direktørposten og er blevet ansat over ti nye medarbejdere på
sekretariatet i Aarhus. Til daglig er Jens Juulsgaard Larsen ansat som national
programleder hos Naturfagsakademiet NAFA.
Steen Lindgaard
Kulturchef i Viborg Kommune
Signe Høirup Wille-Jørgensen
Eksperimenterende kunstner, vokalist,
guitarist og pianist
Per Bloch
Musiker, sangskriver og komponist
Johanne Andersson
Musiker
“Jeg håber på at se nogle af de hamrende dyg-
tige musikere, vi har inden for det eksperimen-
terende jazzmiljø og musikmiljø generelt. Jeg
synes, det er vigtigt, at vi viser børnene noget
musik, der ikke prøver på at være det smukkeste
og det bedste, men det mest legende, spænden-
de, sjove og overraskende,”
siger Signe Høirup
Wille-Jørgensen og uddyber:
“Jeg tror på, at den eksperimenterende musik
kan stimulere børn og unges evne til at forstå, at
verden er vild og divers. Vi har et ansvar for, at
de får set forskellige bud på, hvordan man kan
opleve kunst og kultur.”
“Jeg håber virkelig på at se nogle grupper, der
ligger uden for kategori både genremæssigt og
i deres måde at optræde på. Nogle grupper, der
først og fremmest arbejder med at få musikken
til at leve, så den vækker følelser i de børn og
unge, de skal optræde for,”
siger Per Bloch og
fortsætter:
“Hvis vi kan få skolet en generation af børn og
unge, som tænker mindre i kasser, ville det være
fantastisk. Vi skal lære dem at lytte åbent og
nysgerrigt og at være mindre i deres hoved, men
mærke musikken i kroppen,”
afslutter Per Bloch.
Hvordan var LMS anderledes i 2023 sammenlig-
net med, da du blev bestyrelsesleder i 2018?
Det er nærliggende at sige, at LMS var mindre
dengang. Både som organisation, i forhold til
bevillinger og i antallet af koncerter. I dag ser
det helt anderledes ud. LMS har fået en bevilling
fra Kulturministeriets Musikhandlingsplan og er
kommet på finansloven. Det betyder langt flere
koncerter og dermed, at vi når langt flere børn og
unge. Og så betyder de mange ekstra koncerter,
at der er kommet flere medarbejdere i organisa-
tionen.
Hvad er for dig det mest interessante indsatsom-
råde, LMS har arbejdet med i 2023?
Der kan nævnes mange. Men jeg vil især
fremhæve, at LMS har formået at udvikle nye
koncertformater og har fået nye målgrupper – og
samtidig har fastholdt den høje kvalitet i både
koncerter og det tilhørende materiale. Det er flot.
Også LMS Festival 2023 i Holbæk, den tilhørende
konference og samarbejdet i Koncertløftet har
været vigtige og spændende indsatsområder i
2023. Og så er det fra et bestyrelsesperspektiv
værd at bemærke, at LMS fastholdt sin placering
i Kulturministeriets Musikhandlingsplan i endnu
fire år.
Hvilke indsatsområder/projekter skal LMS arbej-
de videre med i 2024?
Det er naturligvis et fokusområde at sikre LMS en
fortsat placering på finansloven de kommende
fire år samt at begynde arbejdet frem mod en ny
4-årig kontrakt med projektstøtteudvalget.
Koncertmæssigt er det vigtigt at fremme yderlige-
re samarbejde med andre aktører for at arbejde
hen imod at opfylde Koncertløftet – altså, at alle
børn og unge i Danmark fra 2025 oplever mindst
én professionel koncert om året. Og det gælder
naturligvis også de børn og unge, der er sårbare
og dermed ikke er at finde i den almene grund-
skole.
Endeligt er det positivt, at vi til efteråret kan holde
LMS Showcase 2024 i Kolding – min hjemby! Den
showcase ser jeg meget frem til, og det glæder
mig, at Kolding nu er med i samarbejdet.
Bestyrelsesmedlem
Stina Vrang Elias
Direktør for Tænketanken DEA
Bestyrelsesmedlem
Marie Scott Poulsen
Kommunikationschef i Tivoli
Signe Høirup Wille-Jørgensen
Musiker
Bestyrelsesmedlem
Per Bloch
37
Peter Nellemann
Skoleleder i Randers Kommune
Musiker, sangskriver og komponist
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
38
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0021.png
Sekretariat
Ledelse
Eksterne medarbejdere
Områdekonsulenter
Gitte Abildtrup
Direktør
Pernille Flensted
Administrativ leder
Kommunikationsansvarlig
Karen Lund
Christine Lund Jakobsen
Områdekonsulent for Nordjylland
Assistent for Christine Lund Jakobsen
Kristina Jensen
Områdekonsulent for Syd- og
Vestjylland, Trekantsområdet
og Fyn
Birgitte Boelt
Assistent for Birgitte Boelt
Mai Borup Uhre
Medarbejdere
Områdekonsulent for Sjælland
Katja Kousgard
Kenneth Kristensen
Festivalkoordinator
Cecilie Cramer
Projektkoordinator
Videns- og projektmedarbejder
Dorthe Damgaard
Områdekonsulent for
Hovedstadsområdet og Nordsjælland
Ida Wettendorff
Lonnie Kristiansen
Område for Sjælland
Kommunikationsmedarbejder
Ole Jeppesen
Katrine Kynde Knudsen
Journalistpraktikant
Lube Glien Andersen
Grafiker
Producenter
Mads Mølbach Johan
Projektkoordinator
Jesper Gottlieb
Seniorkonsulent
og koncertproducent
Mette Spange Albertsen
Fagkonsulent, projektudvikler
og materialeproducent
Chanette Spring
Controller
Sophie Rosenberg
Lindequist
Administrativ assistent
Marie-Louise Grund
Projektkoordinator
og koncertproducent
Birgitte Schade
Ghita Johansen
Materialeproducent
Assistent for Ida Wettendorf
og materialeproducent
Anne Mette Tybjerg
Materialeproducent
Dan Thygesen
Materialeproducent
Else Marie Laugesen
Materialeproducent
Robert Ladefoged
Laursen
Studentermedhjælper
Katrine Nordbo
Lassen
Materialeproducent
Lars Hovgaard
Bogholder
Helle Bervig
Bogholder
Pernille Boel Nielsen
Administrativ medarbejder
Lise Thybo-Mikkelsen
Administrativ medarbejder
Sune Skuldbøl Vraa
Koncertproducent
Lars Søgaard
Koncertproducent
Johannes Smed
Koncertproducent
Koncertproducent
Julie Kjær
Lisbeth Burian
Koncertproducent
Materialeproducent
Lene Bekhøi
39
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
40
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra Levende Musik ifm. foretræde d. 2/10-24
2913847_0022.png
Vidensdeling og nye kompetencer
LMS har holdt oplæg på:
Skoleledermøder i Struer Kommune og Kerteminde Kommune
Læreruddannelsen, Skive
Faglige netværksdage i Skanderborg Kommune, Kalundborg Kommune og Haderslev Kommune
Kursusdag for KiN, Kulturskoler i Nordjylland
Musiklærerforeningens fagdag
Webinar om LMS og ansøgning for musikere
Konference “Åbn ørerne og løft blikket – musik som det fælles tredje”
Dialogmøde m. musik- og kulturskoler, LMS Festival 2023
Eftermiddagsmix, LMS Festival 2023
Musik- og folkeskolesamarbejdet, Aabenraa, Haderslev, Sønderborg
Symposium – Publikumsudvikling
DMKs Landskonference
Paneldebat, Dansk Sang
Paneldebat v. lancering af Kulturbarometer-måling, Applaus
RMC – Rytmisk Musikkonservatorium
Musikvidenskab, Arts, Aarhus Universitet
Kulturorganisation SECS, Sao Paolo, Brasilien
LMS har deltaget ved:
Foretræde for Folketingets Kulturudvalg og Børne- og Undervisningsudvalget
Åben høring om at øge børns trivsel og dannelse gennem kunst og kultur
Skoleledernes Årsmøde
Årsmøde i Sangens Hus
Lærfest
Statens Kunstfond: Kunsten og kulturens betydning for fællesskaber, mental sundhed og trivsels-dagsordenen
DMK: Vildskab og balancekunst
DEA: Kan Kulturen være en superkraft i vores uddannelser?
Grundtvigsk Forum: Musikken ind i skolen
Musiklivets partnerskab for bæredygtig udvikling: Mental sundhed og lige adgang i dansk musikliv
Barndrømmen: Children Need Arts – Global summit
LMS har opkvalificeret medarbejdere ved kurser/webinar/seminar i:
Psykologisk tryghed
GDPR
Kunst og Kultur i Balance, forløb for videregående samt forandringsagent
Lov om ny arbejdstidregistrering
Nyt fleksrefusions-system
Applaus: Fremtidens Publikumsudvikler
Praktikantvejlederkursus
Mannaz: Brush up, projektledelsesværktøjer
INEVA: Innovativ evaluering
Danløn Connect
Bogføring og i E-conomics
Ny lov om ansættelsesbeviser
41
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
ÅRSSKRIFT 2023
42