Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2928621_0001.png
Bekendtgørelse om museer mv.
I medfør af § 7, stk. 3, i lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og
administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet og § 12, stk. 1 og
2, § 13 b, stk. 8, § 13 c, stk. 3, § 13 d, stk. 3, § 14, stk. 6, § 14 a, stk. 2, § 17 a, stk. 2, § 17 b,
stk. 2, § 32, stk. 2, § 34, stk. 1 og § 38, stk. 2, i lov nr. 358 af 8. april 2014 om
bekendtgørelse af museumsloven, som ændret ved lov nr. […] af […], og efter samråd med
uddannelses- og forskningsministeren, fastsættes:
Kapitel 1
Statslige hovedmuseer
§ 1.
Statslige hovedmuseer er forpligtet til at yde museumsfaglig bistand til de øvrige
statslige museer samt statsanerkendte museer, jf. museumslovens § 12.
Stk. 2.
Omfanget og karakteren af bistanden i henhold til stk. 1, herunder udførelse af
konserveringsopgaver, fastlægges af Slots- og Kulturstyrelsen. For det naturhistoriske
område fastlægges bistandens omfang og karakter i samråd med Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Kapitel 2
Vilkår for statsanerkendte museer
§ 2.
Museets ansvarsområde, jf. museumslovens § 14, stk. 1, nr. 2, skal være afgrænset
emnemæssigt, tidsmæssigt og så vidt muligt geografisk.
Stk. 2.
Et museum kan ansøge museumsnævnet om godkendelse af ændring i museets
ansvarsområde, jf. museumslovens § 14, stk. 1, nr. 2. Ansøgningen skal indsendes til Slots-
og Kulturstyrelsen. Ansøgningen vurderes på baggrund af følgende kriterier:
1) Om ansvarsområdet fortsat bidrager til et sammenhængende og mangfoldigt
museumsvæsen, jf. museumslovens § 13, stk. 1, og er væsentligt og ikke i forvejen dækket
af andre statslige og statsanerkendte museer med henblik på at sikre arbejdsdeling og
koordinering mellem museerne, jf. museumslovens § 14, stk. 1, nr. 2.
1
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0002.png
2) Hvorvidt museets samling i tilstrækkeligt omfang repræsenterer ansvarsområdet,
herunder sammenholdt med, om ansvarsområdet allerede er tilstrækkeligt repræsenteret i
andre statslige og statsanerkendte museers samlinger.
3) Hvorvidt ændringen i ansvarsområdet vil tilføre aktualitet og mangfoldighed til det
samlede museumsvæsen med henblik på at understøtte et dynamisk museumsvæsen, som
afspejler samfundsudviklingen.
Stk. 3.
Ansøgningen skal indeholde en begrundelse for ændringen af ansvarsområdet og
en redegørelse for, hvorledes det ændrede ansvarsområde opfylder kriterierne i § 2, stk. 2,
nr. 1-3. Ansøgningen skal desuden indeholde en dokumenteret redegørelse for, at museets
samling i tilstrækkelig grad understøtter ændringen af ansvarsområdet.
§ 3.
Det påhviler museets bestyrelse at meddele Slots- og Kulturstyrelsen, hvem der
varetager den daglige ledelse af museet.
§ 4.
Til kontrol af museets opfyldelse af minimumskravene til besøgstal, indtægter og
fagfællebedømte forskningspublikationer, jf. museumslovens § 14, stk. 1, nr. 4-6, opgøres
museets data på samme måde som til beregning af variable tilskud i henhold til § 10, stk. 2-
3.
§ 5.
Vilkåret i museumslovens § 14, stk. 1, nr. 7, om høj kvalitet vedrører varetagelse af
opgaverne samlingsudvikling, vidensudvikling og formidling.
Stk. 2.
Høj kvalitet inden for samlingsudvikling vurderes på baggrund af følgende
kriterier:
1) Museet indsamler genstande, kunstværker, præparater og anden dokumentation inden for
sit ansvarsområde.
2) Museets indsamling er forskningsbaseret og koordineret med de øvrige statslige og
statsanerkendte museer.
3) Museet registrerer sin samling og anden dokumentation snarest muligt efter
indsamlingen.
4) Museets samling har en tilstrækkelig bevaringstilstand.
Stk. 3.
Høj kvalitet inden for vidensudvikling vurderes på baggrund af følgende kriterier:
1) Museet forsker inden for sit ansvarsområde.
2) Museets forskning opfylder OECD’s kernekriterier for forskning.
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0003.png
3) Museet publicerer sin forskning nationalt og internationalt.
Stk. 4.
Høj kvalitet inden for formidling vurderes på baggrund af følgende kriterier:
1) Museet formidler sit ansvarsområde forskningsbaseret og differentieret i forhold til
forskellige målgrupper og formidlingsformer
2) Museet har tilstrækkelige rammer, herunder bygningsmæssige, til at kunne arbejde
professionelt med formidling.
§ 6.
Vilkåret i museumslovens § 14, stk. 1, nr. 9, om, at museerne skal have de
nødvendige rammer til at opbevare samlingen forsvarligt, indebærer følgende:
1) Museet skal have tilstrækkelige bevaringsforhold for sin samling, herunder i magasiner
og udstillinger.
2) Museet skal have forsvarlig sikring af sin samling, herunder opsyn og forsvarlige
installationer, som sikrer mod tyveri, brand, hærværk og klimaskader.
§ 7.
Udskillelse af genstande, kunstværker og anden dokumentation fra museets samling
til andre end statslige museer eller statsanerkendte museer kan kun ske med Slots- og
Kulturstyrelsens godkendelse. Styrelsen kan give tilladelse til udskillelse, når særlige
omstændigheder taler derfor.
§ 8.
Indberetninger af museets registreringer til det centrale register over kulturhistorie og
kunst samt oplysninger til registret over arkæologiske lokaliteter og fundsteder skal være
gennemført snarest muligt efter registreringen. Museets indberetning til de centrale registre
skal udformes i overensstemmelse med Slots- og Kulturstyrelsens retningslinjer herfor.
§ 9.
Vederlagsfri skolebesøg som led i undervisningen omfatter:
1) elever i grundskole,
2) elever og kursister på uddannelser til unge og
3) kursister på almene voksenuddannelser.
Stk. 2.
Museet kan kræve, at sådanne besøg anmeldes forud, og at de begrænses til en
nærmere fastsat del af museets åbningstid.
Kapitel 3
Statslige driftstilskud til statsanerkendte museer
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0004.png
§ 10.
Slots- og Kulturstyrelsen fastsætter i henhold til museumslovens § 13 a-d det
årlige statslige driftstilskud til statsanerkendte museer.
Stk. 2.
Det årlige statslige driftstilskud fastsættes på baggrund af bevillingen, der er afsat på
finansloven til formålet. På finansloven fastsættes takster for grundtilskud i kategori 1-5
samt prioritetstilskud, som ydes af kulturministeren. Den resterende del af bevillingen
anvendes til variable tilskud efter følgende fordeling:
1) 30 pct. anvendes til variable tilskud fordelt efter parameteret besøgstal,
2) 30 pct. anvendes til variable tilskud fordelt efter parameteret besøgstal for børn og
unge,
3) 30 pct. anvendes til variable tilskud fordelt efter parameteret indtægter,
4) 10 pct. anvendes til variable tilskud fordelt efter parameteret antal fagfællebedømte
forskningspublikationer.
Stk. 3.
Ved beregning af variable tilskud, i henhold til museumslovens § 13 c, stk. 1 og 2,
inddeles museernes indberetninger i rangorden, hvor de højeste indberetninger på hvert
parameter særskilt udløser det højeste variable tilskud. Inden for hvert parameter inddeles
museernes indberetninger i intervaller af hver fem pct. af museerne, hvor de højeste
intervaller får de højeste tilskud. Et variabelt tilskud tildeles museer i øverste halvdel på
hvert tilskudsudløsende parameter.
Stk. 4.
Ved beregning af variable tilskud kan Slots- og Kulturstyrelsen, efter anmodning
fra et statsanerkendt museum, undlade at medtage museets data for de tilskudsudløsende
parametre, jf. museumslovens § 13 c, stk. 1, fra et eller flere af de seneste tre afsluttede hele
kalenderår, såfremt der inden for det eller de pågældende år er tale om ekstraordinære
forhold på museet, jf. museumslovens § 13 c, stk. 2. Ekstraordinære forhold skal være
forhold af større karakter, herunder hel eller delvis nedlukning på grund af ombygning eller
flytning eller større og helt uforudsete forhold uden for museets kontrol.
Differentieret grundtilskud
§ 11.
Museumsnævnet træffer afgørelse om indplacering i en grundtilskudskategori 1-5
på baggrund af en samlet faglig, skønsmæssig vurdering af betydningen af museets samling.
Museumsnævnet kan træffe afgørelse om at indplacere i en lavere eller højere
grundtilskudskategori end den, som museet er indplaceret i efter museumslovens § 13 b, stk.
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0005.png
1. Museumsnævnet kan desuden træffe afgørelse om at fastholde indplacering i en
grundtilskudskategori efter museumslovens § 13 b, stk. 1. Museumsnævnet kan indplacere
nye enheder, der opstår som følge af museers fusion eller spaltning, i både tilsvarende,
højere og lavere grundtilskudskategorier end den, museet eller museerne var indplaceret i
forud for fusion eller spaltning.
Stk. 2.
Vurderingen af samlingens betydning foretages med udgangspunkt i museets
ansvarsområde.
Stk. 3.
For museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi
og/eller naturhistorie vurderes samlingen efter, om samlingen i overensstemmelse med
museets ansvarsområde er indsamlet lokalt, regionalt, nationalt eller internationalt. Har
samlingen et væsentligt antal genstande af særlig betydning, som giver samlingen en større
betydning end samlingens geografiske indsamlingsområde, kan museet placeres i en højere
grundtilskudskategori.
Stk. 4.
For museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie vurderes kunstsamlingen
på baggrund af dens
1) repræsentation inden for museets ansvarsområde,
2) betydning for den samlede kunsthistorie og
3) betydning i relation til kunstsamlinger på øvrige statsanerkendte museer.
Stk. 5.
På baggrund af stk. 4 inddeles museernes kunstsamlinger i trin 1-5 med stigende
betydning, jf. i øvrigt stk. 9, nr. 2.
Stk. 6.
I grundtilskudskategori 1 indplaceres:
1) Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller
naturhistorie, når samlingen overvejende er indsamlet lokalt med udgangspunkt i et
ansvarsområde, som er geografisk afgrænset til én kommune.
2) Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning på
baggrund af § 11, stk. 4 og 5, vurderes at være på trin 1.
Stk. 7.
I grundtilskudskategori 2 indplaceres:
1) Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller
naturhistorie, når samlingen overvejende er indsamlet regionalt med udgangspunkt i et
ansvarsområde, som er geografisk afgrænset til to eller flere kommuner.
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0006.png
2) Museer som opfylder betingelserne i § 11, stk. 6, nr. 1, og som i deres samling har et
væsentligt antal genstande af særlig betydning, jf. § 11, stk. 3, 2. punkt.
3) Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning på
baggrund af § 11, stk. 4 og 5, vurderes at være på trin 2.
Stk. 8.
I grundtilskudskategori 3 indplaceres:
1) Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller
naturhistorie, når samlingen er indsamlet nationalt med udgangspunkt i et nationalt
ansvarsområde, eller når samlingen rummer et væsentligt antal genstande af særlig
betydning for Danmarks kultur- og naturarv.
2) Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning på
baggrund af § 11, stk. 4 og 5, vurderes at være på trin 3.
Stk. 9.
I grundtilskudskategori 4 indplaceres
1) Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller
naturhistorie, når samlingen opfylder kriterierne for indplacering i grundtilskudskategori 3,
jf. § 11, stk. 8, nr. 1, og dækker et særligt museumsfagligt speciale med væsentlig betydning
for forståelsen af centrale områder i samfundsudviklingen og Danmarks kultur- og naturarv.
2) Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning på
baggrund af § 11, stk. 4 og 5, vurderes at være på trin 3 og placeres på trin 4, fordi
samlingen dækker et særligt museumsfagligt speciale med væsentlig betydning for
forståelsen af centrale områder i samfundsudviklingen og Danmarks kulturarv.
Stk. 10.
I grundtilskudskategori 5 indplaceres:
1) Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller
naturhistorie, når samlingen opfylder kriterierne for indplacering i grundtilskudskategori 3,
jf. § 11, stk. 8, nr. 1, og når samlingen er delvist indsamlet internationalt med udgangspunkt
i museets ansvarsområde.
2) Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning på
baggrund af stk. 4 og 5, vurderes at være på trin 5.
3) Museer, hvis samling opfylder kriterierne i nr. 1 eller 2, og i væsentligt omfang er
genstand for kontinuerlig international museumsfaglig interesse, herunder at samlingen er
genstand for internationale forsknings- og formidlingssamarbejder.
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0007.png
Stk. 11.
For museer med ansvarsområder inden for flere faglige kategorier (nyere tids
kulturhistorie, arkæologi, naturhistorie og/eller kunsthistorie) foretages indplaceringen i
grundtilskudskategori, jf. § 11, stk. 6-10, på baggrund af en helhedsvurdering af museets
samling, foretaget på grundlag af særskilte vurderinger af samlingens betydning inden for
ansvarsområdets enkelte faglige kategorier, jf. § 11, stk. 3-5.
§ 12.
Ansøgning om ændret indplacering i grundtilskudskategori, jf. museumslovens § 13
b, stk. 3 og 4, skal indsendes til Slots- og Kulturstyrelsen, som sekretariatsbetjener
museumsnævnet, og indeholde en begrundelse for den ændrede indplacering, herunder
hvorfor vurderingen af samlingens betydning skal ændres, med udgangspunkt i kriterierne i
henhold til § 11, stk. 1-11, og set i relation til samlingerne på øvrige statsanerkendte museer.
Begrundelsen skal ledsages af en dokumenteret beskrivelse af museets samling og
samlingens betydning med henvisning til museets ansvarsområde, jf. museumslovens § 14,
stk. 1, nr. 2, og set i relation til samlingerne på øvrige statsanerkendte museer.
Stk. 2.
Museer kan genansøge, såfremt der er sket væsentlige ændringer i museets
samling.
Stk. 3.
Museumsnævnets afgørelse om ændring eller fastholdelse af indplacering i
grundtilskudskategori vil have virkning fra førstkommende kalenderår.
§ 13.
Statsanerkendte museer i grundtilskudskategori 1-3 kan ansøge om tilskud til
udvikling af museumsområdet, ydet i henhold til museumslovens § 17 b, stk. 1. Museerne
kan ansøge i samarbejde med alle statsanerkendte og statslige museer samt andre relevante
samarbejdspartnere.
Kapitel 4
Om parametrene besøgstal, indtægter og forskningspublikationer
§ 14.
Besøgstal omfatter betalende og ikke-betalende:
1) Besøgende i museets udstillinger, jf. stk. 2-5,
2) Deltagere i museets faglige arrangementer på eller uden for museet, jf. stk. 6-7,
3) Deltagere i museets undervisning af skoleelever, jf. stk. 8,
som har indløst billet til museets udstillinger, et arrangement eller undervisning.
Stk. 2.
Museets udstillinger omfatter fysisk afgrænset kurateret formidling af museets
samling eller af indlånte udstillinger eller genstande med relevans for museets
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0008.png
ansvarsområde på museets udstillingssteder, midlertidige udstillinger i udstillingscontainere
og lignende samt indhegnede udendørs udstillinger, hvor der billetteres.
Stk. 3.
Udstillingerne skal være omtalt på museets hjemmeside i det år, hvor besøgstallet
indregnes.
Stk. 4.
Udstillinger i museets butik eller café, plancheudstillinger og kunstværker i det
offentlige rum samt historiske bygninger, ruiner, haver, butikker mv. uden udstillinger af
museets samling betragtes ikke som udstillinger.
Stk. 5.
Udstillinger skal være museets egne, men museet kan medtælle andre
organisationers udstillinger, hvis museet har indgået en samdrifts- eller samarbejdsaftale
med en anden organisation, hvoraf det fremgår, at museet er ansvarligt for drift og udvikling
af udstillingsstedet. Udstillingsstedet skal dertil formidle museets samling og ansvarsområde
og drives i henhold til museumsloven. Besøgstallet kan ikke indgå i optællingen, hvis
organisationen modtager statslige drifts- eller aktivitetstilskud til samme formål fra andre
ministerier.
Stk. 6.
Faglige arrangementer og undervisningstilbud på og uden for museet er
tidsafgrænsede arrangementer, som formidler museets ansvarsområde. Oplysninger om
arrangementer og undervisning skal være omtalt på museets hjemmeside og være arrangeret
af museet selv. Hvis museet er medarrangør, skal formidlingen af museets ansvarsområde
være det primære i arrangementet eller undervisningen. Museets personale eller frivillige
skal være tilstede ved arrangementet. Faglige arrangementer omfatter bl.a. foredrag, forløb
på andre institutioner, byvandringer og lignende.
Stk. 7.
Faglige arrangementer uden for museet omfatter ikke udstillinger i det offentlige
rum, på et bibliotek, i et indkøbscenter, i en park eller lignende.
Stk. 8.
Deltagere i museets undervisning omfatter elever omfattet af § 9, som har deltaget
i undervisning forestået af museet på eller uden for museet.
§ 15.
Antal besøgende børn og unge omfatter børn og unge, som har indløst billet til
udstillinger, arrangementer og undervisning, jf. § 14, og som er under 18 år.
§ 16.
Indtægter omfatter entréindtægter, jf. stk. 2, tilskud, jf. stk. 3, samt indtægter fra
salg m.v., jf. stk. 4 og 5, som er bogført som indtægter i museets årsregnskab, og som
opfylder betingelserne for momsfritagelse i henhold til momslovgivningen.
Stk. 2.
Entréindtægter omfatter brugernes betaling for adgang til museets udstillinger,
herunder betaling for årskort og medlemskab af museumsklub, og betaling for deltagelse i
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0009.png
omvisninger, foredrag og arrangementer m.v., som har tilknytning til museets
ansvarsområde.
Stk. 3.
Tilskud omfatter tilskud, donationer, arv og gaver fra
1) statslige myndigheder, dog ikke driftstilskud fra Kulturministeriet ydet i henhold til
museumsloven og anlægstilskud
4) kommunale myndigheder
5) regioner
6) offentlige selskaber og virksomheder
7) Nordisk Ministerråd, EU, multilaterale organisationer og myndigheder i andre lande
8) private selskaber og virksomheder
9) fonde og foreninger
10) privatpersoner.
Stk. 4.
Indtægter omfatter indtægter fra salg af særudstillinger og lignende, som er
udviklet til museets eget brug, herunder i samarbejde med andre museer m.v.
Stk. 5.
Indtægter omfatter endvidere betaling fra andre institutioner og virksomheder m.v.
for vidensformidling i tilknytning til museets ansvarsområde og museale kerneopgaver
udført af museets ansatte.
§ 17.
Fagfællebedømte forskningspublikationer omfatter publicerede artikler og
monografier om emner inden for museets ansvarsområde og inden for formidling, bevaring
og museologi. Forskningen skal opfylde OECD’s kernekriterier for forskning. En
publikation indgår i museets indberetning i det år, den publiceres.
Stk. 2.
Fagfællebedømmelsen skal foreligge i form af en skriftlig vurdering, der godtgør
publikationens videnskabelige kvalitet, foretaget af én eller flere bedømmere, hvoraf mindst
én skal være ekstern i forhold til museet og forlaget, mindst én være ekspert inden for
området og mindst én som minimum have forskningskompetence på ph.d.-niveau.
Stk. 3.
Fagfællebedømte forskningspublikationer omfatter desuden afhandlinger om
emner inden for museets ansvarsområde og inden for formidling, bevaring og museologi,
som har tildelt forfatteren en ph.d.- eller doktorgrad.
Stk. 4.
Mindst én af publikationens forfattere skal være ansat af museet eller lønnet helt
eller delvist af museets midler, i den periode, hvor publikationen udarbejdes, og på det
tidspunkt, hvor fagfællebedømmelsen afsluttes. Når museer samarbejder om publikationer,
som opfylder kravene, kan disse medregnes af flere museer.
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0010.png
Stk. 5.
En publikation kan uanset antal forfattere og publikationsform kun medregnes i
museets opgørelse som én, bortset fra ph.d.- og doktorafhandlinger, som kan medregnes
som tre publikationer. Artikler i antologier kan medregnes særskilt, hvis de er særskilt
fagfælledømt.
Stk. 6.
Museet skal indsamle dokumentation for fagfællebedømmelse og publicering af
forskningspublikationer, som indgår i museets opgørelse.
§ 18.
Museet skal til enhver tid have en aktuel beskrivelse af metoder og arbejdsgange til
opgørelse af besøgstal, jf. § 14, besøgstal for børn og unge, jf. § 15, indtægter, jf. § 16, og
fagfællebedømte forskningspublikationer, jf. § 17, til brug for revisors kontrol, jf. § 19.
Beskrivelsen skal være dækkende og som minimum omfatte de anvendte systemer,
dataoverførsel og intern kontrol.
Kapitel 5
Revision og indberetning af oplysninger til brug for Kulturministeriets fastsættelse af
statsligt driftstilskud og tilsyn med statsanerkendte museer
§ 19.
Museets revisor skal årligt foretage revision af tilstedeværelsen af og
forretningsgange vedrørende museets samling (samlingsrevision).
Stk. 2.
Revisor skal gøre sig bekendt med museets accessions- og registreringsprocedure,
samt hvor de enkelte dele af samlingen befinder sig. Revisor skal påse, at registrering af
museets samling sker på en sådan måde, at der sikres en entydig sammenhæng mellem
genstand, kunstværk og anden dokumentation og museets registrering. Revisionen omfatter
museets egen samling, herunder uddeponerede genstande.
Stk. 3.
På grundlag af museets samlingsregister bestemmer revisor, hvilke numre (mindst
20) der skal udtages til samlingsrevision. Revisor oplyser først ved fremmøde på museet,
hvilke numre der er udtaget.
Stk. 4.
Fra museets samling (magasin, udstilling m.m.) udvælger revisor mindst fem
genstande, hvortil registreringen skal forevises.
§ 20.
Museets opgørelse af besøgstal, besøgstal for børn og unge, indtægter og antal
fagfællebedømte forskningspublikationer, jf. §§ 14-17, skal være kontrolleret af en
godkendt revisor og ved indberetning til Slots- og Kulturstyrelsen være ledsaget af en
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0011.png
erklæring fra en godkendt revisor. Erklæringen skal afgives i en form fastlagt af Slots- og
Kulturstyrelsen.
Stk. 2.
Museet skal på forlangende indsende dokumentation for opgørelsen af
fagfællebedømte forskningspublikationer til Slots- og Kulturstyrelsens stikprøvekontrol.
Museet skal opbevare dokumentationen i mindst fem år.
§ 21.
Til brug for Slots- og Kulturstyrelsens tilsyn med, at museet løser opgaverne i
museumslovens § 2 og opfylder vilkårene i museumslovens § 14, stk. 1, nr. 1-3 og 7-15,
skal museet indberette nøgletal og indikatorer i henhold til styrelsens retningslinjer.
Stk. 2.
Slots- og Kulturstyrelsen kan anmode museet om indberetning af relevante
oplysninger til brug for statistiske formål.
Stk. 3.
Museets indberetninger skal afgives i en form fastlagt af Slots- og Kulturstyrelsen.
Stk. 4.
Museet skal på forlangende indsende dokumentation for de indberettede
oplysninger til brug for Slots- og Kulturstyrelsens tilsyn. Museet skal opbevare
dokumentationen i mindst fem år.
§ 22.
Slots- og Kulturstyrelsen kan anvende indberetninger fra de statsanerkendte museers
henholdsvis besøgstal, besøgstal for børn og unge, indtægter og fagfællebedømte
forskningspublikationer for årene 2019-2024 til bestemmelse af størrelsen af det variable
tilskud, jf. lovens § 13 c, stk. 1, og til vurdering af opfyldelse af vilkår i § 14, stk. 1, nr. 4-6,
i perioden 1. januar 2025 til 1. januar 2029.
§ 23.
Slots- og Kulturstyrelsen kan anmode statsanerkendte museer om at indberette budget-
og regnskabsoplysninger i henhold til styrelsens nærmere retningslinjer.
Kapitel 6
Forsikringsmæssig risiko
§ 24.
Kulturministeren fastsætter de nærmere betingelser, herunder bl.a.
ansøgningsfrister, minimums-beløbsgrænse for forsikringsværdien samt sikringsmæssige
krav, for at staten påtager sig den forsikringsmæssige risiko efter museumslovens § 32, stk.
1.
11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0012.png
Stk. 2.
Kulturministeren nedsætter et sikringsudvalg, der bl.a. skal have til opgave at
rådgive om de forhold, der er nævnt i stk. 1.
Kapitel 7
Ikrafttræden og overgangsbestemmelse
§ 25.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 333 af 25. februar 2021 om museer mv. ophæves.
§ 26.
Ved beregning af variable tilskud i tilskudsåret 2025, anvendes museernes
indberettede data for 2019, 2020, 2021, 2022 og 2023. Fra og med tilskudsåret 2026
anvendes museernes indberettede data for de seneste tre afsluttede kalenderår i henhold til
museumslovens § 13 c, stk. 2.
Stk. 2.
For at opnå en gradvis indfasning af de nye statslige driftstilskud i tilskudsårene
2025-2028 fastsættes tilskuddene på følgende måde:
1. Driftstilskud i 2025 fastsættes på grundlag af museets statslige driftstilskud i 2024
(prisopregnet til 2025-PL) og på grundlag af en foreløbig beregning af museets
driftstilskud for 2025 i henhold til museumslovens § 13 a-d.
Hvis museet står til at modtage et lavere driftstilskud i 2025 end i 2024, fratrækkes
en fjerdedel af differencen mellem de to beløb fra museets driftstilskud i 2024.
Resultatet heraf udgør museets statslige driftstilskud for 2025.
Hvis museet står til at modtage et højere driftstilskud i 2025 end i 2024, fastsættes
driftstilskuddet for 2025 ved at lægge følgende tre elementer sammen:
a) størrelsen på driftstilskuddet i 2024 (2025-PL),
b) en fjerdedel af den positive difference mellem driftstilskuddet i 2024 (2025-PL)
og det foreløbigt beregnede tilskud for 2025 i henhold til museumslovens § 13 a-
d,
c) museets forholdsmæssige andel af den resterende del af den samlede bevilling til
drift af statsanerkendte museer, baseret på differencen mellem museets
driftstilskud i 2024 (2025-PL) og det foreløbigt beregnede tilskud for 2025 i
henhold til museumslovens § 13 a-d
12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om offentlig høring over bekendtgørelser på museumsområdet
2928621_0013.png
2. Driftstilskud i 2026 fastsættes på grundlag af museets statslige driftstilskud i 2025
(prisopregnet til 2026-PL) og på grundlag af en foreløbig beregning af museets
driftstilskud for 2026 i henhold til museumslovens § 13 a-d.
Hvis museet står til at modtage et lavere driftstilskud i 2026 end i 2025, fratrækkes
en tredjedel af differencen mellem de to beløb fra museets driftstilskud for 2025.
Resultatet heraf udgør museets statslige driftstilskud for 2026.
Hvis museet står til at modtage et højere driftstilskud i 2026 end i 2025, lægges en
tredjedel af differencen mellem de to beløb til museets tilskud for 2025. Resultatet
heraf udgør museets statslige driftstilskud for 2026.
3. Driftstilskud i 2027 fastsættes på grundlag af museets statslige driftstilskud i 2026
(prisopregnet til 2027-PL) og på grundlag af en foreløbig beregning af museets
driftstilskud for 2027 i henhold til museumslovens § 13 a-d.
Hvis museet står til at modtage et lavere driftstilskud i 2027 end i 2026, fratrækkes
halvdelen af differencen mellem de to beløb fra museets driftstilskud i 2026.
Resultatet heraf udgør museets statslige driftstilskud for 2027.
Hvis museet står til at modtage et højere driftstilskud i 2027 end i 2026, lægges
halvdelen af differencen mellem de to beløb til museets driftstilskud for 2026.
Resultatet heraf udgør museets statslige driftstilskud for 2027.
4. Driftstilskud i 2028 beregnes i henhold til museumslovens § 13 a-d.
§ 27.
Museer, som i 2024 har haft gratis adgang til alle museets udstillingssteder, og som
ved bekendtgørelsens ikrafttræden ikke kan opgøre og indberette besøgstal på baggrund af
antal indløste billetter i henhold til § 14 og § 15, kan i 2025 og 2026 opgøre og indberette
besøgstal i henhold til Danmarks Statistiks vejledning til indberetning af besøgstal til
museumsstatistikken.
13