Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens
åbningsredegørelse i Folke-
tinget -
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2024/25
Tirsdag den 1. oktober 2024
Indholdsfortegnelse
1
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovprogrammet 2024-25
FORORD
SAMMEN OM ET STÆRKERE DANMARK
............................................ 3
BESKÆFTIGELSESMINISTEREN
................................................................................. 3
BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTEREN
............
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
ERHVERVSMINISTEREN
.......................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
EUROPAMINISTEREN
............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
FINANSMINISTEREN
...............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
FORSVARSMINISTEREN
.......................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
INDENRIGS- OG SUNDHEDSMINISTEREN
...............
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
JUSTITSMINISTEREN
.............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
KIRKEMINISTEREN
.................................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
KLIMA-, ENERGI- OG FORSYNINGSMINISTEREN
..
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
KULTURMINISTEREN
...................................................................................................... 4
MILJØMINISTEREN
.................................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR BYER OG LANDDISTRIKTER
....
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
MINISTEREN FOR DIGITALISERING
..
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR FØDEVARER, LANDBRUG OG FISKERI
.
FEJL! BOGMÆRKE
ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR GRØN TREPART
...
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR LIGESTILLING
.......
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR NORDISK SAMARBEJDE
...........
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
MINISTEREN FOR SAMFUNDSSIKKERHED OG BEREDSKAB
....................
FEJL!
BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
SKATTEMINISTEREN
.............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
SOCIAL- OG BOLIGMINISTEREN
........
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
STATSMINISTEREN
................................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
TRANSPORTMINISTEREN
.....................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
UDDANNELSES- OG FORSKNINGSMINISTEREN
...
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
UDENRIGSMINISTEREN
........................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
UDLÆNDINGE- OG INTEGRATIONSMINISTEREN
..
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
ÆLDREMINISTEREN
...............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovprogrammet 2024-25
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovprogrammet 2024-25
Forord
Sammen om et stærkere Danmark
Regeringen vil fortsætte med at stå sammen om et stærkere Danmark og fortsætte det brede
samarbejde i Folketinget, hvor ni ud af ti lovforslag siden regeringens start er vedtaget med
partier på begge sider af regeringen.
Dansk økonomi er bundsolid, bl.a. takket være en ansvarlig økonomisk politik. Rekordmange
er i job, få er ledige og inflationen er lav. Det kommer alle danskere til gavn. Den kurs fortsætter
vi.
Vi vil sætte folkeskolen fri og skabe uddannelser, der passer til børn og unges behov og hjælper
Danmark fremad. Fjerne regler, så endnu flere børn og unge kan få et fritidsjob. For der er intet
som ansvar, der får mennesker til at vokse.
Vi vil skabe et mere nært sundhedsvæsen, hvor man kan være tryg ved at få den hjælp, man har
brug for. Med forbedrede muligheder for fertilitetsbehandling, en ny model for samtykke til
organdonation og en højere abortgrænse, der styrker kvinders ret til at bestemme over egen
krop.
Vi vil gøre Danmark grønnere. Passe bedre på naturen. Etablere en havnaturfond, så vi kan
genoprette og beskytte naturen under havoverfladen. Og så vil vi videre med den grønne om-
stilling med bl.a. grøn luftfart, vedvarende energi, miljøvenligt design og fangst og lagring af
CO
2
.
Det skal være trygt at bo i Danmark. Derfor vil vi styrke indsatsen mod antisemitisme og sætte
ind over for utryghedsskabende adfærd.
Vi vil forbedre cybersikkerheden og indgå et tættere forsvarssamarbejde med USA, så vi styrker
den danske og europæiske sikkerhed. Og så vil vi vende bevisbyrden om, så det bliver lettere
for veteraner at få anerkendt PTSD som en arbejdsskade.
Endelig vil vi forlænge opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine, så de fortsat kan have en
tryg hverdag, hvor børnene kan gå i børnehave eller skole og forældrene arbejde.
På regeringens vegne ser jeg frem til at fortsætte det gode, brede samarbejde med Folketingets
partier.
[Underskrift indsættes]
Mette Frederiksen
Statsminister
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovprogrammet 2024-25
Kulturministeren
Lov om Nimbi GameLab
Danmarks Institut for Spiludvikling (Okt I)
Lovforslaget har til formål at fastsætte rammerne for Nimbi GameLab
Danmarks Institut for
Spiludvikling, der bl.a. skal styrke den danske spilbranche i forhold til udvikling, produktion og
formidling af danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreativitet og dansk kulturproduk-
tion og samtidig understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche. Med lovforslaget
får kulturministeren desuden bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for blandt andet til-
skud og støtte, herunder for Spilordningen. Lovforslaget er for så vidt angår instituttet en op-
følgning på aftalen om finansloven for 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konserva-
tive Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige fra decem-
ber 2023. Lovforslaget er for så vidt angår Spilordningen en opfølgning på filmaftalen mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Det Konserva-
tive Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet fra november
2023.
Lov om anlæg af en formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot
(Okt I)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe hjemmelsgrundlaget for gennemførelsen af et anlægs-
projekt ved, på og omkring fortidsmindet Nyborg Slot på Slotsholmen i Nyborg.
Ændring af lov om musik, lov om støtte til folkeoplysende voksenundervis-
ning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Fol-
keuniversitetet (folkeoplysningsloven) og lov om folkehøjskoler (Styrket gen-
nemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har overordnet til formål at skabe klare og mere gennemsigtige regler i tilskudsad-
ministrationen bl.a. ved at der i lov om musik indføres mulighed for, at kulturministeren kan
fastsætte regler for de musikalske grundkurser (MGK-centrene), som flyttes fra Statens Kunst-
fond til Kulturministeriet. Hjemmel til at regulere Europa-Nævnets virke flyttes fra tekstan-
mærkning på finansloven til folkeoplysningsloven. Endelig foretages en række konsekvensæn-
dringer i folkeoplysningsloven og højskoleloven som følge af ændringer i forskellige love på
Social-, Bolig- og Ældreministeriets område, herunder lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og lov om social service.
Ændring af lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om
regionernes opgaver på kulturområdet, museumsloven, lov om musik, lov om
biblioteksvirksomhed og lov om scenekunst (Opgavebortfald på Kulturmini-
steriets område) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre politisk prioriteret opgavebortfald på Kulturministe-
riets område. Med lovforslaget nedlægges Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v.
som kulturpolitisk instrument, stillingen som musikskolekonsulent og Det Kgl. Biblioteks funk-
tion som overbygning for folkebibliotekerne for materiale målrettet til flygtninge og indvan-
drere. Endelig forenkles processen for iværksættelse af større forundersøgelser om mulig fore-
komst af fortidsminder under jordoverfladen. Lovforslaget er en opfølgning på regeringens for-
slag til finanslov for 2025.
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovprogrammet 2024-25
Ændring af museumsloven (Gennemførelse af en museumsreform) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en gennemgribende reform af museumsområdet, som
både omfatter en modernisering af museernes faglige opgaver og en grundlæggende ny måde at
fordele statens tilskud til statsanerkendte museer på, som understøtter museernes samfundsmæs-
sige rolle, og så vi har museer i hele landet. Der gøres op med et fastlåst og forældet tilskudssystem,
og nye museer får mulighed for at blive statsanerkendt. Lovforslaget er en opfølgning på rege-
ringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra december 2022 og aftalen om en museumsreform
mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, So-
cialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Alternativet fra maj 2024.
Ændring af lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om supplerende be-
stemmelser til forordning om indførsel og import af kulturgenstande (Sankti-
oner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importør-
erklæringer og importlicenser m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at fastsætte strafbestemmelser m.v. for overtrædelse af reglerne om
importlicenser og importørerklæringer til visse kategorier af kulturgoder i forordning (EU)
2019/880 om indførsel og import af kulturgenstande, som finder anvendelse fra den 28. juni
2025.
Ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
(Ændring af udpegningsmodel for DR’s bestyrelse samt etablering af tilsyn
med forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og
forordning om europæisk mediefrihed) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at ændre
udpegningsmodellen for DR’s bestyrelse.
Lovforslaget er
en opfølgning på aftalen om udpegning af bestyrelsesmedlemmer i DR mellem regeringen (So-
cialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale
Venstre fra april 2024 og medieaftalen 2023-26 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti
fra juni 2023. Derudover har lovforslaget til formål at give Radio- og tv-nævnet kompetencer til
at føre tilsyn med EU-forordningen om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med poli-
tisk reklame og EU-forordningen om europæisk mediefrihed (European Media Freedom Act).
6