Notat fra Bauer Media i Danmark, marts 2025
Indledning
Gramex har ved lov eneret til at opkræve og fordele vederlag til udøvende kunstnere og pladeselskaber i
Danmark. Vi anerkender behovet for en central organisation til at administrere disse rettigheder og har intet
principielt imod denne model. Problemet opstår, når Gramex som monopolaktør fastsætter priser, der er ude
af proportioner både i forhold til andre lande i Norden, og i forhold til at skabe et sundt og bæredygtigt
radiolandskab i Danmark til gavn for danske lyttere. Vi opfordrer derfor Kulturministeriet til at tage initiativ til
en evaluering af Gramex' prissætning, både ift. prisniveau og prismodel for at sikre en mere fair og
transparant prissætning til gavn for fremtidens radiolandskab.
På de følgende 2 sider vil vi gennemgå:
1.
2.
3.
4.
5.
Gramex’ position i Danmark
Gramex’ prisstruktur for musikaftaler med danske medier
Det nuværende prisniveau for Danmark sammenlignet med Norden
Gramex’ forslag til ny kontrakt – markant højere priser
Konklusion og anbefalinger til handling
1. Gramex' position i Danmark
Gramex er som nævnt ved lov udpeget til som monopolaktør at varetage opkrævning og fordeling af vederlag
til producenter og udøvende kunstnere. Det betyder, at danske radiostationer (kommercielle radiostationer
såvel som Public Service) er forpligtet til at betale til Gramex uden mulighed for at forhandle med andre
aktører.
Vi har forståelse for nødvendigheden af en sådan model for at sikre en effektiv administration af
rettighedsbetalinger. Problemet opstår dog, når denne monopolstatus resulterer i priser, der er markant
højere end i vores nabolande. Hidtil har vi betalt en musikafgift på
26% af vores omsætning
til KODA og
Gramex –
110% mere
end gennemsnittet i Sverige, Norge og Finland, hvor den gennemsnitlige afgift er
12%
(af kommercielle og konkurrencemæssige årsager kan vi blot oplyse gennemsnittet bl.a. vores nabolande i
Norden).
Vi betaler altså over dobbelt så meget
for musik i Danmark som i vores nabolande på trods af at
produktet – altså musik – er nøjagtigt det samme.
Da Gramex dog fremstår som monopolaktør, har vi ikke mulighed for at sig fra over for det absurd høje
prisniveau, som vi nu er blevet stillet i udsigt, vil
stige med yderligere 68% procent
fra et allerede absurd højt
niveau sammenlignet med vores nabolande. Vi kan ikke gå til andre aktører, da der selvsagt ikke er
konkurrence om denne ydelse, og vi kan ikke samle os som industri, da aftaler med Gramex indgås individuelt
og det dermed må anses som et brud på konkurrenceloven at afstemme, hvad vi som samlet branche mener,
er et rimeligt prisniveau. Så hvordan kan vi som radiovirksomhed forsvare os overfor Gramex’ prissætning?
Og hvordan kan Gramex have haft både så stor politisk bestemt magt og samtidigt få lov til at handle så frit
uden opsyn med deres prissætning? og tjener det virkelig danske kulturinteresser, at vi i Danmark betaler en
større del af musikgildet end vores nabolande?