Notat til Folketingets Europaudvalg om intervention i EU-
Domstolens sag C-486/24, Ungarn mod Europa-Parlamentet og
Rådet for den Europæiske Union
1. Indledning
Ungarn har den 10. juli 2024 anlagt et annullationssøgsmål ved EU-Domstolen mod
Europa-Parlamentet og Rådet med påstand om, at den europæiske mediefrihedsfor-
ordning (EMFA)
1
annulleres i sin helhed, subsidiært, at en række bestemmelser i
forordningen annulleres.
Ungarn gør overordnet gældende, at der ikke er hjemmel i Traktaten om den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde (TEUF)’s artikel 114 til at regulere forhold relateret
til mediefrihed og -pluralisme, idet TEUF-artikel 114 angår harmonisering af med-
lemsstaternes lovgivninger vedr. det indre markeds funktion. Samtidig argumente-
rer Ungarn for, at forordningen overskrider nærheds- og proportionalitetsprincippet
i EU, idet den vedrører forhold, der bedre og mere effektivt kan reguleres på natio-
nalt niveau. Endelig finder Ungarn, at forordningen ikke i tilstrækkelig grad defi-
nerer flere centrale koncepter, og dermed er i strid med princippet om juridisk klar-
hed.
2. Kontekst
EU bygger på et sæt fælles værdier, herunder grundlæggende rettigheder, såsom
demokrati og retsstat, hvilket også udgør fundamentet for vores samfund og fælles
identitet, jf. artikel 2 i Traktaten om den Europæiske Union (TEU). Mediefrihed- og
pluralisme anses for at være essentielle for demokratiet og EU-borgernes grundlæg-
gende rettigheder, og frie medier er her afgørende, idet medierne er en central søjle
i den magtdeling, der ligger til grund for demokratiet. Artikel 11 i Den Europæiske
Unions Charter om grundlæggende rettigheder (Chartret) beskytter ytringsfrihe-
den, og fastslår samtidig, at mediefrihed- og pluralisme skal respekteres.
Efterlevelsen af EU’s grundlæggende værdier har i flere år været under pres i Un-
garn. Det følger af artikel 7 i TEU, at der kan igangsættes en procedure over for et
medlemsland, der groft overtræder EU’s grundlæggende rettigheder,
og proceduren
kan i sidste ende føre til suspension af medlemslandets rettigheder, herunder stem-
merettigheder i Rådet. En sådan procedure blev i 2018 indledt af Europa-Parlamen-
tet mod Ungarn med henvisning til
manglende efterlevelse af EU’s grundlæggende
værdier. Europa-Kommissionens landekapitel om Ungarn i Kommissionens årlige
retsstatsrapport for 2023 vedrørende Ungarn
2
var således også yderst kritisk og ud-
trykte bl.a. fortsatte bekymringer vedrørende mediepluralisme og retsvæsenets uaf-
hængighed. Dertil blev der i landekapitlet givet udtryk for bekymring over, at un-
garske myndigheder med ansvar for medier ikke var tilstrækkeligt uafhængige. Lig-
nende bekymringer blev udtrykt i landekapitlet for den seneste retsstatsrapport for
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1083 af 11. april 2024 om oprettelse af en fælles ramme for
medietjenester i det indre marked og om ændring af direktiv 2010/13/EU (den europæiske forordning om mediefrihed).
2
d69f242b-bd69-4e15-976f-870470b72b55_en (europa.eu)
1
16. oktober 2024
AMJO
Jour. nr. 188767