Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2984821_0001.png
Foretrædenotat - Dansk Samtidscirkus:
Anmodning om statsligt engagement i oprettelsen af en videregående
uddannelse i samtidscirkus i Danmark.
Baggrund
Siden forsøgsuddannelsen i samtidscirkus AMoC (2014-2018) har det været en ambition blandt
en række aktører i dansk scenekunst at skabe en videregående cirkusuddannelse.
I 2022 gik flere centrale aktører fra det professionelle nycirkusfelt sammen om at stifte
brancheforeningen Dansk Samtidscirkus. Foreningen arbejder for at samtidscirkus anerkendes
og ligestilles med øvrige scenekunstformer i Danmark. Dansk Samtidscirkus ønsker at udbrede
kendskabet til samtidscirkus, samt forbedre vilkår som produktionsmuligheder,
produktionsstøtte turnémuligheder, træningsfaciliteter og uddannelse.
Siden 2018 er projektet om en videregående cirkusuddannelse blevet modnet, ligesom der er
fundet en privat bidragsyder der vil finansiere uddannelsens første leveår med budget til at
realisere optag af 20 studerende (2 årgange over 4 år) med første optag september 2025.
Dansk Samtidscirkus anmoder om, at staten engagerer sig i det presserende behov for
uddannelse af nye cirkustalenter i DK, så efterspørgslen på professionelle artister kan
imødekommes. Cirkusartister medvirker blandt andet i forestillinger hos store statslige
kulturinstitutioner, som imødekommer danskernes efterspørgsel på samtidscirkus og som både
indgår i scenekunstens fødekæde og tjener penge til statskassen.
Ligestilling af alle scenekunstformer
Danmark udbyder i dag videregående uddannelser inden for en lang række former for
scenekunst som musical, skuespil, dans og koreografi, ligesom der findes uddannelser inden for
iscenesættelse og scenekunstnerisk produktion.
Uddannelserne modtager statsstøtte og er SU-berettigede. Disse vilkår står i kontrast til
uddannelsesvilkårene for samtidscirkus. Selvom dansk samtidscirkus er en integreret del af
scenekunstens genreudtryk må den overleve på helt andre vilkår end alle andre former for
scenekunst.
Hvis der skal skabes en ligestilling af alle scenekunstformer i Danmark, må staten engagere sig
i uddannelsesmulighederne for danske artister.
Cirkus er en god forretning for Danmark
I 2023 købte 150.000 danskere billet til samtidscirkus og performance. Dermed sælger
samtidscirkus billetter i et omfang, der betyder, at genren er sammenlignelig med moderne dans
og ballet.
1
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Henvendelse fra JA Circus og Dansk Samtidscirkus vedr. anmodning om foretræde
2984821_0002.png
Dertil skal lægges publikumstal, der ikke registreres af Dansk Statistik, som tværæstetiske
produktioner, musicals, teaterforestillinger, performances og koreografiske værker hvor cirkus
indgår eller er det bærende scenekunstneriske udtryk.
En statslig investering i en uddannelse i dansk samtidscirkus vil i endnu højere grad øge
potentialet for, at cirkus kan tjene penge til statskassen og bidrage til kulturminister Jakob
Engel-Schmidts ambition om, at kultur også skal være en god forretning for Danmark.
Staten bør få mest muligt ud af sin investering i cirkus
På det kulturelle aktstykke for 2024 gav regeringen en håndsrækning til en række traditionelle
danske cirkusser. Syv cirkusser modtog tilsammen fem millioner kroner.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt udtalte i den sammenhæng, at “cirkus er en unik del af
vores kulturarv. En kunstform og en tradition, der går mere end 150 år tilbage her i Danmark (...)
Cirkus er et originalt og samlende kulturtilbud, der kommer rundt i alle landets afkroge til stor
underholdning for både børn og voksne”.
Ved at engagere sig i uddannelsen af danske cirkustalenter vil staten få endnu mere ud af de
midler, der allerede er investeret i dansk cirkus. Man vil samtidig sørge for, at dansk cirkus
udvikles, så det danske publikum også vil kunne opleve samtidscirkus af høj kvalitet i fremtiden,
som det ses i lande, vi normalt sammenligner os med som Sverige, Holland, Frankrig og Italien.
Staten har de seneste år anerkendt alternative kunstuddannelser
De senere år har staten i flere tilfælde anerkendt og engageret sig i alternative
kunstuddannelser. I 2023 anerkendtes manuskriptskolen for børnefiktion, der startede som en
selvfinansieret deltidsuddannelse, men som i dag er en SU-berettiget fuldtidsuddannelse.
I 2023 anerkendte staten også de alternative filmuddannelser Super8 og 18frames, der nu
modtager fast driftsstøtte.
Regeringen har altså i andre sammenhænge anerkendt, at alternative kunstuddannelser har en
værdi for dansk kultur, ligesom regeringen har anerkendt, at det inden for andre kunstformer er
vigtigt med et pluralistisk uddannelsesudvalg, hvor der også indgår private- eller
foreningsuddannelser, der ikke på samme måde er forpligtet gennem lovgivning og
rammeaftaler.
Danske cirkusartister bidrager allerede til scenekunstens fødekæde
Dansk samtidscirkus indtager allerede en væsentlig position i scenekunstens fødekæde og
økosystem. Det nuværende udbud af cirkusartister kan ikke modsvare danskernes
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Henvendelse fra JA Circus og Dansk Samtidscirkus vedr. anmodning om foretræde
2984821_0003.png
efterspørgsel på moderne cirkusforestillinger der fornyr den klassiske tradition. Samtidig
benytter flere store scenekunstneriske opsætninger sig af cirkusartister, og her er
efterspørgslen også større end udbuddet.
Opsætninger som Ragnarok på Det Kongelige Teater, Tarzan på Fredericia Teater, Boschs
Drøm på Teater Republique og The Wall på Østre Gasværk Teater er eksempler på større
opsætninger, der ikke kunne fremføres uden cirkusartister. Hvis danskerne også skal kunne
opleve opsætninger af denne karakter i fremtiden, er det nødvendigt, at vi sikrer en fortsat
talentmasse i dansk samtidscirkus.
En samlet scenekunstbranche står bag ønsket om en dansk uddannelse i samtidscirkus
Ambitionen om at skabe en dansk uddannelse i samtidscirkus deles af en lang række aktører
fra den danske scenekunstbranche. Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Samtidscirkus og
Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er blandt de aktører, som samarbejder om at indfri
ambitionen.
3