Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2974288_0001.png
København, d. 04.02.25
Foretrædenotat - Applaus
Baggrund
Applaus understøtter de danske kulturinstitutioners arbejde med publikumsudvikling i missionen
om, at kunsten og kulturen når ud til et større og mere mangfoldigt publikum.
Applaus har tre kerneopgaver:
At udarbejde undersøgelser, der giver indblik i borgernes motivation og barrierer for
deltagelse i kulturlivet samt indblik i kulturlivets eksisterende publikum.
At undervise ledere og medarbejdere på danske kulturinstitutioner i hvordan viden om
publikum kan omsættes til praksis i de enkelte kulturinstitutioner
At dele og udvikle viden om publikumsudvikling i den danske kulturbranche.
Applaus startede som et projekt i 2021 finansieret af udlodningsmidlerne, men kom i 2022 på
finansloven med en driftsbevilling på 5 mio. kr. I den forbindelse fik Applaus til opgave at
fortsætte analysearbejdet, samt udvide vores aktiviteter på tværs af flere kulturområder end
scenekunsten.
Siden Applaus kom på finansloven i 2022:
Arbejder flere kulturinstitutioner med publikumsudvikling og segmentering af deres
publikum
Antallet af kulturinstitutioner der har en nedskrevet publikumsudviklingsstrategi er steget
Flere kulturinstitutioner kender antallet af nye publikummer
Kulturinstitutioner har fået en bedre forståelse for deres publikum og marginaliserede
målgrupper.
Applaus modtager fra 2022-2025 5 mio. kroner årligt. Efter inflationsregulering modtager
Applaus således 5.7 mio. kroner årligt.
Vi henstiller til, at staten forlænger driftstilskuddet med yderligere fire år og hæver tilskuddet til 6
mio. kroner.
Applaus hjælper regeringen med at indfri dens kulturpolitiske ambitioner
Applaus undersøgelser, analysearbejde og formidling understøtter de kulturpolitiske
forandringer, regeringen skaber.
Applaus — Farvergade 27, Opgang D, 3. sal 1463 København
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Henvendelse fra Applaus vedr. ønske om foretræde om mulighed for at fortsætte analysearbejdet og de udvidede aktiviteter på tværs af alle kulturområder.
2974288_0002.png
Parallelt med regeringens indfasning af kulturpasset, udgav Applaus rapporten ‘Borgernes
kulturforbrug - En kortlægning af borgernes motivation og deltagelse i kulturlivet. Rapportens
konklusioner gav konkret vejledning til kulturaktører, der ønsker at nå de unge, der mangler et
arbejds- eller uddannelsesmæssigt fællesskab.
Imens kulturministeren og aftalepartierne præsenterede det danske kulturpas, afholdte Applaus
således et seminar om sårbare unges vej til kunst og kultur med bred deltagelse fra dansk
kulturliv.
Det er blot et eksempel ud af mange på, hvordan Applaus arbejder institutionsnært ved at
omsætte data til viden, som kulturaktørerne kan udføre i praksis.
Applaus har et bredt samarbejde med forskellige typer af kulturorganisationer i hele landet.
Vores netværksgrupper Cirklen og Fremtidens Biblioteker samt projektet DataPlus er blot nogle
eksempler på, at Applaus med udgangspunkt i gældende kulturpolitik hjælper kulturaktører med
at skabe data, de kan omsætte til viden, der siden kan udføres i praksis
Applaus får de statslige støttekroner til at række længere
De senere år har dansk kulturliv fået et markant økonomisk løft af staten.
Med de nye midler følger et forstørret ansvar for at kende sit publikum. Det kræver, at
kulturinstitutioner styrker deres fokus på publikumsudvikling, relationsskabelse og deres evne til
at skabe specifikke fællesskaber.
Hvis vi skal få kulturen ud til alle, og indfri ambitionen fra regeringsgrundlaget om at “styrke
kulturen i hele landet”, er det ikke tilstrækkeligt at gøre kulturen tilgængelig for alle.
Kulturinstitutionerne skal først og fremmest sørge for at holde sig vedkommende for den
målgruppe, der er relevant for dem.
Det understreger kulturens behov for data- og vidensbaseret arbejde med publikumsudvikling,
samt opdateret viden om danskernes brug af kulturen og værktøjer, der kan gøre de danske
kulturinstitutioner i stand til at omsætte denne viden til praksis.
Små og mellemstore kulturinstitutioner halter bagefter
9 ud af 10 kulturinstitutioner siger de arbejder med publikumsudvikling. Den primære årsag til at
arbejde med publikumsudvikling er at nå et nyt og mere mangfoldigt publikum. Mindre end
halvdelen af kulturinstitutionerne (44%) kender antallet af nye publikummer i sæson 22/23.
Kun 4 ud af 10 kulturinstitutioner har dog en nedskrevet publikumsstrategi. En nedskrevet
publikumsstrategi fordobler sandsynligheden for at kende antallet af nye publikummer i den
forgangne sæson. I en verden i konstant forandring der digitaliseres i større og større grad, er
kulturinstitutionerne under pres og konkurrencevilkårene skærpet.
Applaus — Farvergade 27, Opgang D, 3. sal 1463 København
KUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Henvendelse fra Applaus vedr. ønske om foretræde om mulighed for at fortsætte analysearbejdet og de udvidede aktiviteter på tværs af alle kulturområder.
2974288_0003.png
Fra vores undersøgelser kan vi se, at det primært er store kulturinstitutioner med høj
omsætning, der kender antallet af nye publikummer, som har en nedskrevet publikumsstrategi
og som arbejder databaseret. Disse kulturinstitutioner har typisk en større økonomi og flere
medarbejderressourcer og er beliggende i eller omkring store byer med et større
publikumspotentiale end små og mellemstore institutioner.
Det giver en skævvridning blandt kulturinstitutioner og ikke mindst deres tilbud og arbejde med
deres publikum.
At kende sit publikum og arbejde med publikum i centrum for kulturinstitutionerne kan
være med til at tilpasse aktiviteter og kunstneriske produkter og sikre relevans til
målgruppen
Kvantitativt og kvalitativt data er nødvendige redskaber til at give indsigt i borgernes
kulturforbrug, men kulturinstitutionerne har brug for redskaber og viden for at bearbejde
og omsætte denne viden til praksis.
Applaus hjælper med at give indblik i borgernes behov og skabe nye fællesskaber og
dermed adgang til nye målgrupper
Applaus møder bred opbakning fra dansk kulturliv
Applaus nyder først og fremmest en bred opbakning fra den danske kulturbranche og
samarbejder med Dansk Kulturliv i bestræbelsen på at nå ud til de danske kulturinstitutioner.
Applaus samarbejder desuden med Kulturens Analyseinstitut, der supplerer Applaus praktiske
og institutionsnære arbejde med overordnede analyser om kulturens sammenhængskraft.
Siden 2021, hvor Applaus har udvidet sit kompetenceområde til at dække hele den danske
kultursektor, har vi således udvidet kredsen af sparringspartnere og abonnenter, så vi nu møder
opbakning fra et bredt udsnit af hele det danske kulturliv, der læser vores rapporter, besøger
vores konferencer og deltager aktivt i vores arbejde med at forstærke publikumsudviklingen i
dansk kulturliv.
Med venlig hilsen
Lene Struck-Madsen
Direktør, Applaus
[email protected]
applaus.nu
Applaus — Farvergade 27, Opgang D, 3. sal 1463 København