Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2920987_0001.png
Til alle medlemmer af Folketinget
Kære folketingsmedlemmer
Med dette brev vil jeg gerne give jer et overblik over nogle ændringer i Folke-
tingets arbejdsformer, som gælder fra begyndelsen af det nye folketingsår.
Ændringerne indgår i den ændring af forretningsordenen, som Folketinget
vedtog før sommer ved beslutningsforslag nr. B 209, eller er besluttet af Ud-
valget for Forretningsordenen efterfølgende.
Mindst 40 dage fra fremsættelse til 3. behandling af lovforslag
Den hidtidige såkaldte 30-dagesregel i forretningsordenen er ændret til en
40-dagesregel. Det vil sige, at der fremover skal gå mindst 40 dage fra frem-
sættelse til 3. behandling af et lovforslag.
Folketinget kan med almindeligt flertal give samtykke til, at der går mindre
end 40 dage, men ikke mindre end 30 dage. Hvis der skal gå mindre end 30
dage, kræver det dispensation fra forretningsordenen, dvs. tre fjerdedeles
flertal.
Den nye 40-dagesregel gælder – ligesom den hidtidige 30-dagesregel – kun
for lovforslag, ikke for beslutningsforslag.
Mindst 7 dage – og helst 14 dage – fra fremsættelse til 1. behandling.
Hidtil har reglen været, at der skulle gå mindst 2 dage og burde gå mindst 5
dage fra fremsættelse til 1. behandling af et lovforslag. Den regel er nu æn-
dret, så der skal gå mindst 7 dage.
Folketinget kan med almindeligt flertal give samtykke til, at der går mindre
end 7 dage, men ikke mindre end 2 dage. Hvis der skal gå mindre end 2
1. oktober 2024
J.nr.: 23-001269-35
Jens Teilberg
Søndergaard
Vicedirektør
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 4
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 4: Kopi af UFO alm. del - bilag 4 om brev til alle folketingsmedlemmer om visse ændringer af Folketingets arbejdsformer.
2920987_0002.png
dage, kræver det dispensation fra forretningsordenen, dvs. tre fjerdedeles
flertal.
Lovsekretariatet vil arbejde for, at der kommer til at gå mindst 14 dage fra
fremsættelse til 1. behandling, hvilket Udvalget for Forretningsordenen har
ønsket. Der vil dog være tilfælde og perioder, hvor det ikke er praktisk muligt,
f.eks. i begyndelsen af folketingsåret. Nogle af de lovforslag, der fremsættes i
uge 40 (åbningsugen), vil derfor komme til 1. behandling allerede i uge 41.
Den nye 7-dagesregel vil – ligesom den hidtidige 2-dagesregel – også gælde
for beslutningsforslag.
Ny frist for spørgsmål til besvarelse i spørgetiden
Fristen for at stille spørgsmål til besvarelse i spørgetiden (§ 20-spørgsmål til
mundtlig besvarelse) vil fremover ligge en dag tidligere, altså normalt torsdag
kl. 12 og ikke fredag kl. 12.
Spørgsmålene skal som hidtil sendes til Lovsekretariatet inden fristen.
Ministrene vil tilsvarende skulle melde afbud til spørgetimen en dag tidligere
end nu, dvs. senest tirsdag i ugen før spørgetiden kl. 12. Lovsekretariatet gi-
ver som hidtil besked om eventuelle afbud hurtigst muligt ved opslag på Net-
tinget.
Visse uger fraregnes i fristerne for besvarelse af udvalgsspørgsmål
Visse uger i løbet af året vil fremover blive fraregnet, når man beregner de al-
mindelige 4-ugersfrister for skriftlig besvarelse af udvalgsspørgsmål. Det gæl-
der to uger omkring jul og nytår, påskeugen og 4 uger om sommeren regnet
fra den første mandag i juli.
Denne nye regel gælder kun for beregningen af den almindelige frist på 4
uger. Det er fortsat muligt at sætte en konkret anden frist, og sådanne frister
påvirkes ikke af ændringen.
Eksempel: Der stilles et udvalgsspørgsmål onsdag den 25. juni 2025 med
den almindelige svarfrist på 4 uger. De fire kalenderuger fra mandag den 7.
juli 2025 til og med søndag den 3. august 2025 indgår ikke i fristberegningen.
Når den periode, der skal fraregnes, begynder den 7. juli 2025, vil der være
Side 2 | 4
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 4: Kopi af UFO alm. del - bilag 4 om brev til alle folketingsmedlemmer om visse ændringer af Folketingets arbejdsformer.
2920987_0003.png
gået 11 dage af fristen. Når den periode, der skal fraregnes, ophører, tælles
der videre. Fristen udløber dermed onsdag den 20. august 2025.
Retningslinjer for hastebehandlinger
Det betragtes fremover som en hastebehandling, hvis der skal gå mindre end
40 dage fra fremsættelse til 3. behandling af et lovforslag. Det indebærer, at
det forventes, at ministrene oplyser i fremsættelsestalen, at der ønskes en
hastebehandling, og begrunder ønsket.
Lovforslaget skal dog først forsynes med en solnedgangsbestemmelse, hvis
det skal behandles på mindre end 30 dage. Der vil også først skulle stemmes
om dispensation fra 30-dagesreglen, hvis lovforslaget skal behandles inden
for ca. 8-14 dage, og først skulle stemmes om alle de nødvendige dispensati-
oner fra forretningsordenen, hvis lovforslaget skal behandles på en uge eller
mindre. Dette svarer til den praksis, der har været fulgt siden 2021.
Afstemninger og 2. behandlinger af lovforslag som udgangspunkt kun om
torsdagen
Som udgangspunkt holdes der i det nye folketingsår kun afstemninger i salen
om torsdagen.
I de travle perioder fra uge 47 frem til jul og fra påske frem til sommerperio-
den planlægges der dog afstemninger både tirsdage og torsdage.
I uge 12, 15, 18 og 22 stemmes der kun om tirsdagen på grund af kommunal-
politisk topmøde, regionernes politiske topmøde, 1. maj – der i 2025 falder på
en torsdag – og Kr. himmelfartsdag. I uge 23 ventes der afstemninger tirsdag
og onsdag, men ikke torsdag, som er grundlovsdag.
Jeg henviser til den seneste udgave af årsplanen, som er udgivet den 20. au-
gust 2024. Her er det som noget nyt markeret, hvilke mødedage der er for-
ventede afstemningsdage.
2. behandlinger af lovforslag vil normalt kun blive sat på dagsordenen på af-
stemningsdage, altså som udgangspunkt kun om torsdagen. Det skyldes, at
der i visse tilfælde kan opstå behov for afstemninger til 2. behandlinger, jf.
nedenfor.
Færre afstemninger om ændringsforslag og godkendelse af stedfortrædere
Side 3 | 4
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 4: Kopi af UFO alm. del - bilag 4 om brev til alle folketingsmedlemmer om visse ændringer af Folketingets arbejdsformer.
2920987_0004.png
Som udgangspunkt vil der i det nye folketingsår ikke blive stemt om æn-
dringsforslag, uanset om de ventes vedtaget eller forkastet. Der kan dog op-
stå behov for afstemning om ændringsforslag i enkelte tilfælde, f.eks. hvis der
ikke er en klar tilkendegivelse fra et flertal for eller imod et ændringsforslag i
betænkningen, eller ved visse ændringsforslag uden for betænkningen.
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer på den baggrund til, at grupperne
er opmærksomme på at afgive klare indstillinger til udvalgssekretærerne, så
betænkninger over lovforslag giver så tydeligt et billede som muligt af, hvad
der er flertal for og imod.
Der vil normalt heller ikke skulle stemmes om godkendelse af stedfortrædere.
Undladelse af disse afstemninger kræver dispensation fra forretningsorde-
nen, men det forventes, at dispensationen normalt vil blive givet uden afstem-
ning.
Det må fremover forventes, at der kræves tilslutning fra 17 medlemmer til et
konkret ønske om afstemning om et afstemningspunkt, som kan afgøres
uden afstemning, f.eks. et ændringsforslag, som der er en klar indstilling for
eller imod i betænkningen. Dette svarer til det, som kræves efter forretnings-
ordenens § 35, stk. 1. Modsat hidtil kan det ikke forventes, at et afstemnings-
punkt sættes til afstemning, blot ét eller nogle få medlemmer begærer det.
Hvis man ønsker at gøre særlig opmærksom på et ændringsforslag eller sin
stillingtagen hertil i et tilfælde, hvor det ikke kommer til afstemning, har man
naturligvis som hidtil mulighed for at gå på talerstolen til den pågældende 2.
eller 3. behandling.
Jeg ser frem til samarbejdet i det nye folketingsår. Hvis der er nogen spørgs-
mål til de ændrede arbejdsformer, er I eller jeres medarbejdere m.v. selvsagt
altid meget velkomne til at spørge administrationen.
Med venlig hilsen
Jens Teilberg Søndergaard
Side 4 | 4