Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2920962_0001.png
Til alle departementschefer
Kære departementschefer
30. september 2024
J.nr.: 23-001269-34
Jeg skriver til jer for at gøre jer opmærksom på visse ændringer i Folketingets
arbejdsformer, som fra det nye folketingsår får betydning for det daglige sam-
arbejde med ministerierne.
Ændringer af de tidsmæssige rammer for behandling af lovforslag
Før sommer vedtog Folketinget en ændring af forretningsordenen, jf. beslut-
ningsforslag nr. B 209, som særlig vedrører de tidsmæssige rammer for be-
handlingen af lovforslag. Forretningsordensændringen træder i kraft ved be-
gyndelsen af folketingsåret 2024-25.
Ændringen indebærer, at der fremover skal gå mindst 40 dage fra fremsæt-
telsen af et lovforslag til 3. behandling og ikke som hidtil mindst 30 dage. Fol-
ketinget regner derfor fremover behandlinger af lovforslag på kortere tid end
40 dage for hastebehandlinger, jf. nærmere herom nedenfor i afsnittet om ret-
ningslinjer for hastebehandlinger.
Folketinget kan med almindeligt flertal give samtykke til, at 3. behandling fin-
der sted før 40 dage, men ikke før 30 dage efter fremsættelsen. Først hvis
der skal gå mindre end 30 dage fra fremsættelsen til 3. behandling, vil det
kræve egentlig dispensation fra forretningsordenen, hvilket som hidtil kræver
tre fjerdedeles flertal blandt de stemmende medlemmer.
Endvidere indebærer ændringen, at der fremover skal gå mindst 7 dage fra
fremsættelsen af et lovforslag til 1. behandling. Udvalget for Forretningsorde-
nens har bedt Folketingets Administration om fremover at arbejde for, at der
går mindst 14 dage fra fremsættelse til 1. behandling, hvor dette praktisk er
muligt og hensigtsmæssigt. Jeg håber, at I og jeres ministerier vil have dette
Jens Teilberg
Søndergaard
Vicedirektør
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 6
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Kopi af UFO alm. del - bilag 3 om brev til alle departementschefer om visse ændringer af Folketingets forretningsorden m.v.
2920962_0002.png
med i jeres overvejelser, når I tilrettelægger fremsættelsen af lovforslag i lø-
bet af folketingsåret.
Ændringen træder i stedet for den hidtidige regel om mindst 2 dage og den
hidtidige »bør«-regel om mindst 5 dage. Folketinget kan med almindeligt fler-
tal give samtykke til, at 1. behandling finder sted før 7 dage, men ikke før 2
dage efter fremsættelsen. Først hvis der skal gå mindre end 2 dage fra frem-
sættelsen til 1. behandling, vil det kræve egentlig dispensation, der som
nævnt kræver tre fjerdedeles flertal blandt de stemmende medlemmer.
De nye regler om mindstetid fra fremsættelse til 1. behandling finder tilsva-
rende anvendelse for beslutningsforslag.
Jeg minder i samme forbindelse om de almindelige regler for fremsættelse af
lovforslag i forretningsordenens § 10, stk. 3. Det har i praksis stor betydning
for Folketingets muligheder for en fyldestgørende behandling, at regeringens
lovforslag fremsættes i en hensigtsmæssig takt, og navnlig at fristen den 1.
april i videst muligt omfang overholdes.
Ændringer med hensyn til spørgsmål fra Folketinget
I forretningsordensændringen indgår også elementer, der tilgodeser et hen-
syn til at give bedre tid til ministeriernes arbejde.
Således ændres reglerne for § 20-spørgsmål til mundtlig besvarelse, så
spørgsmålene fremover skal sendes til Folketingets Lovsekretariat senest kl.
12 den fjerde – og ikke som hidtil den tredje – hverdag (lørdag ikke medreg-
net) før spørgetiden. Dermed vil fristen normalt være torsdag kl. 12 og ikke
fredag kl. 12. Lovsekretariatet vil naturligvis som hidtil videreformidle de stil-
lede spørgsmål til ministerierne hurtigst muligt.
På tilsvarende vis skal ministerierne melde afbud til spørgetiden et døgn tidli-
gere end hidtil, dvs. normalt senest tirsdag kl. 12.
Herudover indføres der regler om, at visse typiske ferieperioder ikke medreg-
nes i fristerne for skriftlig besvarelse af udvalgsspørgsmål. Konkret vil de ka-
lenderuger, hvor juledag, nytårsdag og påskedag falder, og 4 kalenderuger
fra og med den første mandag i juli måned ikke indgå i beregningen. Det be-
mærkes, at dette kun vil gælde for de almindelige frister på 4 uger. Hvor der
konkret er fastsat en anden frist, vil denne ikke være påvirket af den nye re-
gel.
Side 2 | 6
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Kopi af UFO alm. del - bilag 3 om brev til alle departementschefer om visse ændringer af Folketingets forretningsorden m.v.
2920962_0003.png
Folketingets Udvalgssekretariat vil forud for hvert folketingsår fremover orien-
tere om, hvilke konkrete kalenderuger der ikke indgår i fristberegningen.
Retningslinjer for hastebehandlinger af lovforslag
Som nævnt indledningsvis vil det fremover blive betragtet som en hastebe-
handling, hvis et lovforslag ønskes behandlet i Folketinget på mindre end 40
dage fra fremsættelse til 3. behandling. Det skal i givet fald oplyses i frem-
sættelsestalen, at der ønskes en hastebehandling, og dette skal begrundes.
Det skal endvidere oplyses, om lovforslaget ønskes behandlet på mindre end
30 dage, så der kræves dispensation fra forretningsordenen, jf. ovenfor.
Udvalget for Forretningsordenen har ønsket at fastholde, at hastebehandlin-
gen først bør føre til, at der skal medtages en solnedgangsbestemmelse i et
lovforslag, hvis behandlingstiden skal være mindre end 30 dage. Endvidere
har udvalget ønsket at fastholde de hidtidige grænser for, hvornår der skal
holdes egentlig afstemning om de nødvendige dispensationer fra forretnings-
ordenen i forbindelse med en hastebehandling. Der vil derfor fortsat først
skulle stemmes om dispensation fra 30-dagesreglen, hvis et lovforslag øn-
skes færdigbehandlet inden for et tidsrum i størrelsesordenen 8-14 dage, og
først skulle stemmes om alle nødvendige dispensationer, hvis lovforslaget
ønskes færdigbehandlet inden for en uge eller kortere tid, jf. udvalgets beret-
ning af 24. marts 2021 om hastebehandling af regeringens lovforslag.
Ændringer med hensyn til afstemningsdage i Folketinget
Jeg vil herudover orientere jer om Udvalget for Forretningsordenens beslut-
ninger om planlægning af afstemningsdage fra det nye folketingsår.
Udvalget for Forretningsordenen traf før sommerperioden en principbeslut-
ning om, at man fremover som hovedregel kun vil have én ugentlig afstem-
ningsdag. I den tredje udgave af mødeplanen for folketingsåret 2024-25, som
blev offentliggjort den 20. august 2024, er det på den baggrund som noget
nyt markeret, hvilke mødedage der er forventede afstemningsdage, hvilket
som udgangspunkt kun er torsdage. Dog planlægges der i de særlig travle
perioder fra medio november indtil jul og fra påske indtil grundlovsdag fortsat
afstemninger både tirsdage og torsdage.
For at undgå vanskeligheder som følge af, at der under 2. behandlinger kan
opstå behov for afstemninger, har Udvalget for Forretningsordenen på den
Side 3 | 6
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Kopi af UFO alm. del - bilag 3 om brev til alle departementschefer om visse ændringer af Folketingets forretningsorden m.v.
2920962_0004.png
baggrund tilsluttet sig, at 2. behandlinger af lovforslag i de perioder, hvor der
kun skal være afstemninger om torsdagen, kun lægges om torsdagen. Det
betyder naturligvis, at der vil være kortere tid til udvalgsbehandling inden for
en given samlet tidsramme, end hvis man lægger 2. og 3. behandling af et
lovforslag tirsdag og torsdag i samme uge eller en torsdag og tirsdag i ugen
efter, som det nu er almindeligt. Det taler for, at ministerierne i deres plan-
lægning arbejder for, at der afsættes god tid fra fremsættelsen til det ønskede
tidspunkt for 3. behandling.
For at begrænse omfanget af afstemninger på de nu færre afstemningsdage
har Udvalget for Forretningsordenen endvidere tilsluttet sig en ændring af
praksis for, hvornår afstemningspunkter sættes til formel afstemning, og hvor-
når de afgøres uden afstemning, jf. forretningsordenens § 35, stk. 1, 1. pkt.
Den ændrede praksis vil bl.a. indebære, at ændringsforslag fremover som
hovedregel ikke sættes til afstemning, uanset om de ifølge en udvalgsbe-
tænkning ventes vedtaget eller forkastet. Dette må naturligvis fraviges i til-
fælde, hvor der ikke er et klart holdepunkt for, om et ændringsforslag må for-
ventes vedtaget eller forkastet, f.eks. fordi et eller flere partier ikke har tilken-
degivet en stillingtagen i udvalgsbetænkningen.
Oversendelse af ændringsforslag fra ministrene og ansvar for at følge folke-
tingsbehandlingen af lovforslag tæt
På baggrund af erfaringer fra det forgange folketingsår vil jeg benytte denne
lejlighed til at minde om retningslinjerne for ministeriernes oversendelse af
ændringsforslag til Folketinget og ministeriernes ansvar for at følge lovbe-
handlingen i Folketinget tæt.
Udvalgene fastlægger for alle lovforslag en tidsplan for udvalgsbehandlingen,
hvor der bl.a. fastsættes en frist for at stille ændringsforslag. Af hensyn til lov-
behandlingen skal ministeren tilstræbe, at alle ændringsforslag, så vidt det
overhovedet er muligt, stilles inden for den af udvalget fastsatte frist, så alle
ændringsforslag, som ministeren ønsker at stille, kan indarbejdes i det be-
tænkningsudkast, der omdeles til udvalget forud for udvalgets afgivelse af be-
tænkning over lovforslaget.
Hvis der efter den fastsatte frist opstår ny viden i ministeriet, som medfører
behov for, at ministeren stiller (yderligere) ændringsforslag, skal det pågæl-
dende ministerium tage direkte kontakt til udvalgssekretæren og oplyse, at
Side 4 | 6
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Kopi af UFO alm. del - bilag 3 om brev til alle departementschefer om visse ændringer af Folketingets forretningsorden m.v.
2920962_0005.png
der kommer (yderligere) ændringsforslag fra ministeren, og om ændringsfor-
slagene ønskes stillet til 2. eller 3. behandling.
Ministeriet skal samtidig oplyse udvalgssekretæren om, hvornår ændringsfor-
slag, der først kan fremsendes efter den fastsatte frist, forventes oversendt til
udvalget. For så vidt angår ændringsforslag, der ønskes stillet til 2. behand-
ling, skal det tillige drøftes med udvalgssekretariatet, om ændringsforslagene
kan nå at blive indarbejdet i et betænkningsudkast forud for det af udvalget
fastsatte tidspunkt for afgivelse af betænkning over lovforslaget, eller om æn-
dringsforslagene må stilles uden for betænkning til 2. behandling. Ministeri-
erne skal være opmærksomme på, at udvalget kan beslutte at udskyde det
fastsatte tidspunkt for afgivelse af betænkning, hvis der stilles ændringsfor-
slag efter den af udvalget fastsatte frist.
Ministerieriet bør altid umiddelbart efter 2. behandling af lovforslaget, dvs.
samme dag som optrykket af lovforslaget efter 2. behandling foreligger, kon-
trollere, at alle de af ministeren stillede ændringsforslag, som er vedtaget –
og eventuelle vedtagne private ændringsforslag – er korrekt indarbejdet i det
optryk af lovforslaget efter 2. behandling, som Folketingets Administration of-
fentliggør på folketingstidende.dk.
Hvis ministeriet har bemærkninger eller spørgsmål til optrykket af lovforslaget
efter 2. behandling, skal ministeriet med det samme tage kontakt til Folketin-
gets Lovsekretariat og eventuelt tillige udvalgssekretæren. Det er vigtigt, at
ministerierne reagerer hurtigt, da eventuelle fejl skal kunne nå at blive rettet
inden 3. behandling af lovforslaget. Jeg vil i øvrigt henvise til afsnit 6.6 i
Håndbog i folketingsarbejdet herom.
Positivt resultat i to undersøgelser om lovgivningsarbejdet i 2023-24
Folketingets Administration har som vanlig lavet en årlig opgørelse over om-
fanget af lovforslag fra regeringen, som ikke har været sendt i høring, og om
dispensation fra forretningsordenens 30-dagesfrist. Årets resultat viser en po-
sitiv udvikling. Ud af de 176 lovforslag, der indgik i undersøgelsen, var kun et
enkelt lovforslag ikke blevet sendt i høring inden fremsættelsen, men først
samtidig med fremsættelsen. Der har ikke været dispenseret fra 30-dages-
reglen for nogen lovforslag fra regeringen i folketingsåret 2023-24. Opgørel-
sen er omdelt som UFO alm. del – bilag 84.
Folketingets Administration har i år tillige lavet en undersøgelse af, om rege-
ringen i folketingsåret 2023-24 har overholdt de nye frister for oversendelse
Side 5 | 6
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Kopi af UFO alm. del - bilag 3 om brev til alle departementschefer om visse ændringer af Folketingets forretningsorden m.v.
2920962_0006.png
af høringsmateriale til udvalgene, som trådte i kraft i folketingsåret 2023-24.
Resultatet af denne undersøgelse giver tilsvarende et positivt billede og viser,
at de nye retningslinjer for oversendelse af høringsmateriale overvejende er
overholdt fra regeringens side. Ud af de 176 lovforslag, der indgik i undersø-
gelsen, er høringsmaterialet for 166 lovforslags vedkommende oversendt på
fremsættelsesdagen og senest 7 dage inden førstebehandlingen. For 9 lov-
forslags vedkommende er høringsmaterialet oversendt efter fremsættelses-
dagen, men inden for fristen senest 7 dage inden førstebehandlingen. Kun
for ét lovforslag er høringsmaterialet oversendt efter fremsættelsen og senere
end 7 dage før førstebehandlingen. Undersøgelsen er omdelt som UFO alm.
del – bilag 85.
Begge undersøgelser har været forelagt Udvalget for Forretningsordenen,
som udtrykte tilfredshed med det positive resultat. Udvalget besluttede samti-
dig, at Folketingets Administration skal gentage begge undersøgelser for fol-
ketingsåret 2024-25. Udvalget håber på et lignende positivt billede for det
nye folketingsår.
Jeg ser frem til det kommende folketingsår og samarbejdet med jeres mini-
sterier. Udvalget for Forretningsordenen vil i årets løb følge med i virkningen
af de nye tiltag, herunder om den overordnede intention om at skabe bedre
tid til lovgivningsarbejdet i Folketinget virkeliggøres.
Med venlig hilsen
Jens Teilberg Søndergaard
Side 6 | 6